Gå til innhold

Endelig slank!


Gjest anto

Anbefalte innlegg

Flinke jenter. På meg ble det en liten gåtur i dag' date=' men i morgen er det på skikkelig trening. Gleder meg.

Hei då!

PS. Har spist noe i dag som ikke er bra, vet ikke helt hva, har ikke helt kontrollen ennå på hva jeg skal passe meg for, men kroppen hyyyler med en gang så det er bare til å lytte :-))[/quote']

 

Anything med hvitt sukker er sannsynligvis din største fiende.

Verre enn hvetemel. Verre enn ALT. Hvitt sukker er skikkelig farlig, det forårsaker masse elendighet, avhengighet osv osv, men folk behandler det ikke somm den giften det er. Det er jo søtt og godt, ikke sant?!

 

Hvis du i tillegg er allergisk mot hvetemel, er det lett å regne ut.

Hvis du leser matvaredeklarasjonene, ser du fort at det er sukker i 99% av alt som fremstilles. Og i nesten 85% av alt er det hvetemel eller annen form for hvetestivelse. Skummelt...

 

F eks: "Modifisert stivelse". Hva er det?

Som regel er det maisstivelse. Men det KAN være hvetestivelse, potetstivelse eller gelatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Siste svar

Kjæreste Anto,

 

tusen takk for at du tok deg tid til å skrive litt om din hverdag, dine fiender og dine beste venner. Jeg tar det til meg og tenker over det. Jeg er skremt når jeg leser om kneet ditt, for jeg har "det samme" problemet. Jeg hovner sånn opp at kneet låser seg- HELT! Jeg har to operasjoner bak meg for løse kneskåler også, men den føelsen jeg sitter med når jeg sveller er vel så ille. Til tider har jeg ikke kunnet kjøre bil, da jeg ikke har klart å bøye benet nok til å klutche eller bremse. Men, etter at jeg begynte å fokusere på vann er problemet langt mere en sjelden forekomst. Faktisk så kan jeg ikke huske når jeg hadde problemet sist... så det begynner å bli en stund siden.

 

Jeg skal forsøke å følge opplegget ditt litt. Kutte ned eller ut sukker, mel og andre ting med mye stivelse, derimot er jeg nok ikke så allergisk mot mat som deg. uff så forferdelig med maisen din da!!! Skrekk og gru!

 

I dag har jeg prøvd meg på en dag uten melk, og jeg føler meg veldig bra, jeg tror jeg må kutte ut litt av gangen, hvis ikke får nok flua sjokk og svinner hen! Jeg tenkte en uke uten melk for å se hvordan det gikk, så en uke uten mel og så en uke uten sukker. For å kartlegge. Ka-du-tru?

 

Ellers er jeg deg evig takknemmelig for alle flotte innlegg her inne, og din støtte, ditt humør og dine erfaringer!

 

Klem fra flua som er litt oppblåst akkurat nå, men har jo tross alt spist toast til middag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære flua, det er så inderlig gjensidig.

 

Har lært masse masse av deg, særlig når det gjelder vann, og det var du som reddet meg i utgangspunktet :-)

Det er faktisk den aller mest verdifulle opplysningen jeg har fått her inne: dine innlegg om vann. Det har betydd mer for meg enn noe annet, selv om mange andre ting også har vært viktige. ER viktige! Men vann... som sagt: det har reddet meg.

Når jeg drikker mye vann sveller jeg ikke - eller veldig lite.

 

Jeg tror du er lur som kutter ut litt av gangen. Da varer det gjerne lenger. Jeg brukte som sagt lang tid på å finne ut hva jeg ikke tålte. Deretter brukte jeg lang tid på å forandre meg i forhold til det som var lurt. Kutte ut uvaner, Innføre gode vaner. Det er veldig sjelden jeg skeier ut nå. Men når jeg gjør det får jeg pepper! hehe - det er verdt en utskeielse en gang imellom likevel :) Så lenge det er en gang imellom. En gang imellom for meg er ihvertfall IKKE en gang i uka eller mpneden. Det er relativt sjelden... kanskje noen få ganger i året.

 

Ha en super dag :-)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Det er virkelig interessant og inspirerende det du skriver..har aldri tenkt så mye over dette med svelling før det siste halve året, (moderat) som reaksjon på forskjellig mat etc. og spesielt reaksjonene på sukker som jeg kjenner igjen.

 

Prøver å unngå hvetemel, blir tung i magen og daff av det. Bruker speltmel. Men jeg spiser jo en del kjøpebrød - birkebeiner f.eks. og det er jo hvetemel blandet i dette, men det går ganske bra.

 

Jeg har det siste halve året sluttet å drikke så mye melk som før, drikker nå veldig lite - og mange ganger må jeg kaste melk som er blitt for gammel. Jeg føler meg bedre uten melk, men spiser en del yoghurt -vanilje.

 

Må bare få takke deg for mange interessante opplysninger - ha en fortsatt fin dag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig! :)

Takk for tilbakemelding.

 

Det er jo kjempefint hvis mine erfaringer kan brukes av andre.

Jeg ønsket alltid å høre om andre som hadde det slik, ville vite hva de hadde gjort osv da jeg var på mitt verste og nesten ikke kunne reise meg fra stolen på grunn av smerter og diverse annet. Men det virket som om jeg var den eneste i verden som hadde det akkurat sånn. Og til en viss grad føler jeg det fortsatt slik.

 

Jeg har lett høyt og lavt etter litteratur som kan støtte min erfaringer. Men jeg finner det ikke noen steder. Ingen steder står det at sukkerintoleranse kan påvirke hormonnivåene i kroppen. Ingen steder står det at denne tilstanden kan bli permanent dersom det går lang tid uten stopp i sukkerinntaket. Det står ikke ett sted, så vidt jeg har klart å bringe på det rene. Det er ganske rart, synes jeg. Med tanke på all forskningen på sukkersyke, burde de klart å regne ut at det finnes andre former for sukkerintoleranse.

 

Det har tatt meg en del år... nesten 6.. fra jeg begynte å bli dårlig til jeg har begynt å bli bra. Men jeg måtte finne ut av det selv. En av våre hormonoverleger fortalte meg at jeg hadde "litt lavt D-vitamin", og anbefalte meg 1 - EN - omega 3 om dagen. Hallo?! D-vitaminet mitt var nede på 27! Det bør være langt over 160. (D-vitamin er et hormon). Jeg begynte å ta 2000 iu D-vitamin om dagen og 6 gram omega 3. Etter 3 måneder var D-vitaminet mitt på 60. Jeg har enda en lang vei å gå.

 

:-) Men jeg kommer i mål.

Og jeg får veldig mye god hjelp av dere her inne. Dere er helt fantastiske! :)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-) og takk.

Jeg er her, jeg.. sånn on/off, men har ikke orket å skrive noe særlig. Bare lest og krøpet tilbake til dyna. Men nå er jeg på bedringens vei igjen. Can't keep a good woman down :)

 

Nå er det bare en halsbetennelse jeg skal bli kvitt, den verste feberen har gitt seg og har lagt seg stabilt på rundt 38,5. Fortsatt litt tufs, med andre ord, men det er jo bedre enn 40,7.....

 

:-) Koselig med hilsner - tusen takk alle sammen.

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Jeg sender også en hilsen!!! Og du, bli en dag ekstra i senga, så du får kost deg også, og ikke bare vært syk. En pleiesegselvdag med alle gode ting, som lesestoff, musikk god varm dyne. Sånn at du er heeelt frisk når du flyr tilbake til jobben.

Take care!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure

Yeee. Jeg er i jobbemood for tida, så jeg dukker opp og forsvinner bort i skodda sånn hips om haps. Derfor litt lite tilstede her.

Men har du ikke tatt en fridag ekstra før, så jammen er det på tide nå!!! Du jobber dobbelt etter å ha kost deg glugg, kost deg så mye at du begynner å kjede deg av kos og stamper etter å få jobbe igjen :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger det... jeg er definitivt arbeidsnarkoman. Jeg vet at jeg er det, men ser det ikke som noe problem, noe en venninne av meg sier er et faresignal i seg selv. Men hvorfor er det farlig? Jeg har tenkt ganske mye på det...

 

Innen idrettskretser f eks, er det ikke grenser for hva du skal forsake og være borte fra for å bli god. Et par tre økter hver dag. Strenge søvn- og spisevaner. Ingen unnasluntring og full fokus. Da blir man per definisjon GOD.

 

Drillo sier at norske businessfolk TRENER FOR LITE! Og han sier det sånn. Med store bokstaver. Han sier at norske businessfolk tror de skal hale i land en strålende kontrakt med store utenlandske firmaer med minimale forberedelser. Hvis en fotballspiller går på banen etter å ha triksa litt på løkka, så ler nasjonen seg ihjæl, eller enda verre: de blir sinte, jeg mener hva byr han oss, liksom?! Derfor sier Drillo: norske businessfolk må TRENE MER! Hvis man skal trene mer, må man forsake mer, prioritere tøffere. Sånn er det bare.

 

Det å være arbeidsnarkoman kan ha sine sider. Men jeg tror det er mange måter å være det på. Jeg tror at hvis man har en riktig balanse mellom pauser og arbeid, faglig og sosialt, så er det faktisk helt ok å jobbe langt mer enn gjennomsnittet. Vi må bare huske på at akkurat som idrettsfolk, blir vi sett på som sære og litt asosiale. I motsetning til idrettssfolk, må vi i større grad finne oss i å få bekymrede blikk og hentydninger til utbrenthet. Hvis jeg jobber 70 timer en uke for å hale i land en kontrakt, får jeg høre at jeg er gal. Hvis naboen som er skiløper reiser på helvetesuke-trening i høyfjellet, får han høre at han er tøff. Ehh...?

 

En god ting med å tusle rundt her og ikke føle seg helt topp, er forresten at vekta minker. Er snart nede der jeg startet før jeg begynte å svelle igjen, så nå ser jeg 67-tallet. Det er jo bare kjempeherlig. Da er jeg snart på vei må 65, som er mitt neste delmål.

 

Jeg har tenkt at det er det samme med slanking som med mange andre ting. Man må holde fokus, se målet, gå systematisk til verks. Ett skritt av gangen, jevnt og trutt mot målet. Jg lurer av og til på om alt i livet handler om det samme. Lurer på om ting ikke er så forskjellige. at de fleste ting kan læres på bakgrunn av noe man har lært om noe annet før, fordi det følger de samme prinsippene....

 

Anyways... jeg skal tusle meg tilbake til dyna. Begynner å bli bedre, forresten. Heldigvis. :-)

 

KLEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SofaQueen

Godt å høre at du er bedre - mange syke og halvsyke rundt omkring nå! Fint at du skrumper inn og blir mer normal i kroppen igjen også!

 

Ha en fin dag!

 

Genialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har kuttet ut nøtter for en stund.

Har spist spelt, men... det kan da ikke være normalt med så mye allergi? det må jo være noe annet som er selve årsaken....

Skulle ønske jeg fant en lege som ønsket å finne ut av dette.

hittil har jeg vært hos 11 spesialister som alle klør seg i hodet og håper at jeg finner en annen så de slipper å deale med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig frustrerande å ikkje finne ut, veit korleis det er. Må skrive opp kva ein et får ein som regel beskjed om. Lett for dei å seie det.

Har med meg ei bok om allergi på vakt no.

 

Korleis blir du visst du kutter ut spelten ? Uff, nei vanskelig dette.

Hvetestivelse?

 

Sitat: Enkelte hveteallergikere og cøliakere tåler ikke glutenfrie melblandinger som inneholder hvetestivelse (inneholder spor av hveteprotein) sitat slutt. Men dette er vel "gammalt nytt "for deg.

 

Det bør jo gå an å finne ut av. Ein blir no lei av å forklare det samme om og om igjen og. (altså du)

 

Klem Fjellgeita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke cøliaki...

Jeg tåler ikke mel i det hele tatt, tåler ikke hvetem bygg,rug, havre osv osv osv... tåler ikke korn.

 

Hadde jeg bare hatt cøliaki hadde verden vært ganske enkel....

 

På den annen side - verden er ganske enkel for meg også. Bare jeg kutter ut alt de ter korn eller mais, hvitt sukker og gjær i, så har jeg det ganske bra. Så hvorfor kan jeg ikke bare gjøre det, da?! :-)

 

Prøver.....

 

Glad jeg har dere :-) Takk for støtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke cøliaki...

Jeg tåler ikke mel i det hele tatt' date=' tåler ikke hvetem bygg,rug, havre osv osv osv... tåler ikke korn.

 

Hadde jeg bare hatt cøliaki hadde verden vært ganske enkel....[/quote']

 

Nei tenkte ikkje på cøliaki, men hveteproteinet. Det er i mykje mat, og hveteprotein tåler mange som har cøliaki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :-)

 

Mye av det er nok løst med ekstreme mengder vanndrikking.

Og noe av det forblir kanskje for alltid en gåte, men det håper jeg ikke... noen dager er det så mye at jeg ikke kan bøye beinet, og kneskåla sklir ikke slik den skal. Det er ganske ekkelt - og litt skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...