Gå til innhold

Jeg trenger din sunne oppskrift!


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig glad i hvitt kjøtt, og bruker mye kyllingkjøttdeig. Jeg er også glad i salat, men blir lei av den samme varianten hele tiden. Dermed oppstod disse små kjøttbollene, som smaker herlig i salat! De kan jo helt sikkert også brukes med saus til, pasta, el.l. Det er vel bare smaken og fantasien som setter grenser her;o)

 

400 gr kyllingkjøttdeig

1 egg

12 gr potetmel

1 ts timian

1/2 ts salt

1/2 ts kyllingkrydder/grillkrydder el annet krydder etter ønske

grovmalt pepper

 

1 ts salt i kokevannet

 

Jeg moser det hele sammen med en gaffel, former dem til små boller (ca 3 cm), og lar dem småkoke i vann. Etter ca 5 min tar jeg dem opp og deler dem i to. Er de ikke gjennomkokte lar jeg dem koke litt til. Når de er avkjølt skjærer jeg dem i enda mindre biter (de "vokser" litt under koking), fordeler dem i passe porsjoner og fryser dem ned. Kjapt å tine opp når jeg får lyst å lage en salat:o)

 

Dette gir ca 500 gr ferdige kjøttboller, og etter mine utregninger gir det ca 130 kcal pr 100 gr - MEN; da har jeg ikke tatt hensyn til alt fettet som ligger igjen i kokevannet, så det er nok enda noen kalorier mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Dette er en rask, sunn og billig middag. Stor slager hos oss, både blandt barna og de voksne.

 

Til 4 pers:

 

3 store makrell-i-tomat bokser

3 store gulrøtter

1 løk

2 fedd hvitløk

1 dl vann

1 pk ruccola-salat

evt. svarte oliven

ca 300 gr. spaghetti (el. annen pasta)

 

Kok pasta som anvist på pakken, og mens den lager seg selv, gjør du følgende:

 

Finhakk løken og hvitløken, freses i panna til den er gylden. Tilsett makrell boksene. Riv gulrøttene (gjerne på den "fineste" delen), tilsett disse samt vannet. La dette koke på middels varme i ca. 5 minutter, og tilsett evt. oliven mot slutten.

 

Ha pasta og makrell-blanding på tallerken, og strø over rikelig med ruccola-salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...