Gå til innhold

Jeg trenger din sunne oppskrift!


Anbefalte innlegg

Gjest Lillian72
Jeg får så mange sunne og gode oppskrifter fra kjente og ukjente' date=' og nå ønsker jeg å samle disse og lage en kokebok!

 

Men jeg trenger flere - har du en sunn favorittoppskrift jeg kan bruke?

 

Har du lyst til å dele dine sunne oppskrifter med meg? Lim den inn her i diskusjonsforumet, så og kanskje blir nettopp din sunne oppskrift med i den nye kokeboken?

 

Du kan sende inn oppskrift på akkurat det du vil - hva som helst, alt fra din beste smoothie, hjemmelagde pizza, spesialhamburger, favorittdrink, et morsomt grillspyd eller fruktsalat - til lammestek eller lapskaus!

 

Kokebok og fest!

Hva skjer med oppskriftene som jeg velger ut? Vi lager og prøvesmaker maten, tar lekre bilder av den og regner ut kaloriinnholdet, og så blir oppskriften med i den nye kokeboken. Du får 10 eksemplarer av den ferdige kokeboken som du kan gi bort til venner og familie! Du vil også bli invitert til den store lanseringsfesten når kokeboken er ferdig – og gjett hva slags mat og drikke som vil bli servert? Vi holder festen - du må dekke reise og evt. opphold selv.[/quote']

 

 

Hei Jeanette!

Jeg har oppskrift på en superenkel og deilig dessert, med ikke mange kalorier!

Bruk en dessertskål som tåler mikroovn. Ha i et par never frosne bær, enten fra frysedisken eller noe "sjølplukka". Dette varmes litt i mikroovnen.

Ha på en klatt kesam vanilje. Pynt med noen valnøtter og LITT revet kokesjokolade. Nam nam!

Mvh, Lillian Holthe, Hunndalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Dette er en fiskeform som alle i familien vil like. Stek en kvart løk per person i en halv ss smør (det er så lite fett i oppskriften at jeg bruker smør). Legg løken nederst i en ildfast form. Legg over en porsjon med rå fisk, feks sei. Strø over pepper og en porsjon fullkornmakaroni. Over det hele heller du en boks med hermetiske tomater. Sett det i ovnen på 200 grader i en halv time. Kan spises som det er, eller med en salat ved siden av. Løken og tomaten gjør at fisken og makaronien får en supergod smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Denne har jeg lært av min pappa, og den er utrolig god.

 

4 personer.

 

800 gram torskefilet

2 bokser hakkede tomater

1 mellomstor løk

1 boks skivede champignon

1 pose toro fiskesaus.

2 ss griljermel

 

kok fisken i vann med salt i, del den så i små biter og fordel det i en medium ildfast form. Hell så over tomatene og champignoner. Krydre med litt salt og pepper.

Lag fiskesaus etter anvisningen på posen, men bruk ekstra lett melk og vann(jeg kutter ut smøret). Hell sausen på toppen av formen og avslutt med litt griljermel på toppen.

Sett formen i stekeovnen ved 200 grader i 10-15 minutter.

Server sammen med kokte poteter.

 

Verdt å prøve, mvh Renate :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Isabelle

Rask tomatsuppe

3-4 pers.

 

Ingredienser:

1 pk. Toro tomatsuppe

1 boks hermetiske cherrytomater

1 gulrot, finraspet

2 vårløk, finhakket

 

Koriander, hakket

Basilikum, hakket

hvitløk, hakket

Pepper

 

Evt. kokte egg/makaroni

_______________________________________________________

 

1. Lag suppen slik det står skrevet på posen

2. Hell oppi hermetiske tomater, deretter krydderet.

3. La suppen surre i 10-15 min, da blir smaken fyldigere.

 

Serveres med grovt brød :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er definitivt ikke noen kokk' date=' har levd på halv og helfabrikat hele mitt voksne liv. Jeg har et ønske til ny kokebok bare- flere oppskrifter med fisk. Liker det veldig godt, men pga angst for bein blir det fisk i filetform for min del. De fiskerettene jeg lager "krever" bacon ol... Har kjøpt de andre kokebøkene deres, så jeg er på god vei til å lære meg sunnere, bedre matvaner, men synes fisk er litt uhåndterlig å variere. Gleder meg uansett til ny bok :(

 

Hilsen smelly[/quote']

 

Hei. jeg er i samme båt. mye halvfabrikat og kan ikke kalle meg kokk.

 

En karbonade med noen poteter, steke koteletter eller Biff med bernaise, klarer jeg. men det er vel flere måter å bruke kjøtt på?

 

ønsker egentlig gode enkle oppskrifer på vanlige tradisjonelle middager med kjøtt og fisk. lapskaus, gryteretter mm.

Torsk til middag, jaha,, og hva bruker man egentlig ved siden av da?? hvordan behandler jeg den for ikke å ødelegge den, hva er greit og godt ?

Oksestek til søndagen, høres godt ut. hva slags saus og tilbehør er vanlig å ha da da??

 

finnes sikker mange flotte og spennende variasjoner. og dem er kokebøkene fulle av.

men enkel og god (kall det traust og tradisjonell) versjon ved vanlige råvarer er det vanskelig å finne oppskrifer på.

 

alle variasjonene og hanleturene for å skaffe den ingrediensen som gjør piffen, kan jeg prøve meg når jeg har kommet meg opp på et greit amatør/nybegynner nivå som kokk. men først må jeg komme meg dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stekt ris

 

Fant på denne i går, og den smatt ned hos begge tvillingene på ett år, niåringen, fjortisen og hos oss voksne.

 

Dette brukte jeg igår. Rakk til hele familien på seks, og enda var det mer igjen.

 

ca 10 dl Kald, kokt ris (gjerne naturris/ villris, men vi brukte jasmintypen - rester fra dagen før)

En pk selskapserter (300 gr)

En boks mais

En rød paprika i biter

En boks bog eller picnicskinke skåret i biter

Et par ss soyasaus

4 egg

4 ss melk

(litt salt)

 

Stek først skinka, brukte ikke fett, men hadde i litt soyasaus. Tilsatte deretter mais, erter og paprika og tilslutt den kalde risen, blandes godt. Pisket sammen egg, melk og ørlitt salt (strengt tatt kanskje ikke nødvendig pga ganske salt skinke og soyasaus - prøver nok uten neste gang). Hadde eggeblandingen over grønnsaker og ris og stekte videre til alt var varmt. Det var veldig godt :(

 

Barna fikk pitabrød ved siden av - selv hadde jeg gulrøtter i staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en skikkelig oppskrift på denne her, men "slumper" til røren er passe.

 

Du kan bruke din vanlige oppskrift, men bytt ut halvparten av hvetemelet, med havremel, og dryss i lettkokte havregryn.

 

Bruk:

 

Ekstra lettmelk/skummetmelk

Hvetemel

Havremel

Lettkokte havregryn

Egg

 

Jeg bruker som regel 1 liter melk, og 3 egg.

 

Siden havregrynene i seg selv er søte, så trenger du ikke bruke sukker =)

Men er du en søtmons, kan du bruke litt søtningsmiddel (etter smak).

 

Bland ingrediensene, og stek pannekakene.

 

Spises som de er, eller med lettere jordbærsylt,lettere eplemos, eller fersk frukt/bær.

Kan også brukes til middag, og er gode sammen med skinkebiter, spekeskinke eller annet kjøtt.

 

Dette er en klar vinner - hos både barn, og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si at denne oppskriften var veldig fin, men som kokk så må jeg si til dem som leser det at det nok er bedre å koke suppen litt lenger. Når en slanker seg er det særlig viktig å være oppmerksom på at en får i seg nok vitaminer og mineraler, og disse blir dessverre ødelagt når en fosskoker grønnsaker. Så det jeg ville si var altså: Bruk oppskriften, men gi suppen litt lenger koketid. :)

 

Denne suppen er lett å lage. Koketiden er liten slik at mest mulig av smak og vitaminer blir beholdt. Den er kalorifattig og full av sunne råvarer. Jeg har laget denne suppen til mange av vennene mine' date=' og den har vært så populær at jeg har gitt vekk oppskriften flere ganger.

 

2 poteter

1 gulrot

1 skive kålrot

1 skive kål (jeg bruker også gjerne isbergsalat, men da må dette has i ca 1 min før suppen er ferdig)

1 løk

1/2 purreløk

 

Grønnsakene kuttes opp i små biter og has i 7 dl fosskokende vann med 1 ms suppebuljong og 1 ts salt. Smak gjerne til med pepper eller annet krydder.

 

Grønnsakene skal FOSSKOKE i 5 min før 3 stk mager kjøttpølse ( obs! stk ikke pakke) i terninger og litt fersk (eller tørket) persille has i. Dette fosskokes så i 3 min. Så er suppen ferdig. På et blunk![/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Denne er kjempegod, rask og enkel å lage:

 

For to personer:

 

Wok løk, hvitløk, brokkoli, paprika og 2 kyllingpølser i litt rapsolje. Squash og sukkererter er også godt å ha i. Krydre med pepper og litt salt.

Tilsett en boks hakkede tomater, en liten boks hermetisk mais og en liten boks med ananas. Ttilsett noen spiseskjeer med thai sweet chili-saus og varm opp. Server med fullkornspasta.

 

Deilig og smakfull, sunn og lett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Innersvingen

Knekkebrød:

 

2 dl. av:

-grov sammalt rug

-lettkokte havregryn

-havrekli

-sesamfrø

-solsikkefrø

-linfrø

-kruskakli

 

Tilsett deretter:

-2 tsj. salt

-7 dl. vann

 

Røres sammen og fordeles på 2 stekeplater på bakepapir. Deles med pizzakutter før steking og knekkes opp når de er kalde.

 

Stekes i 45 min. å 180 grader (varmluft).

Tørkes i ca. 30 min. på 100 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 g godt mørnet hjortekjøtt i biter

50 g bacon

1 løk

100 g kålrot

2 ss røde linser

100 g sukkererter

en god neve tørket sopp

 

Legg soppen i vann et par timer så den får trekt ut den gode smaken.

Brun kjøttbiter og bacon. Ha deretter en hakket løk oppi.

Skjær kålrot i biter og ha i gryta.

Strø over de tørre linsene.

Hell over vannet soppen har trukket i. Og finhakk soppen og ha også den oppi.

Kok i et par timer. De siste 15 minuttene kokes sukkerertene med!

Smak til med pepper og event mer salt.

Spe event med litt mer vann etter ei stund. Gryta skal ikke trenge noe annet tykningsmiddel enn linsene.

 

Serveres med poteter, brokkoli og rørte tyttebær!

Nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Mat på Data et flott program.

 

 

 

Registrer råvarene i riktige mengder og få totalkaloriinnholdet i retten.

Etter at retten er ferdig stekt/kokt kan man veie den ferdige retten og regne ut kalorier pr enhet - pr 100g eller pr porsjon.

 

Dessverre finnes ikke alle råvarer tilgjengelig, men de vanligste er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Mat på Data et flott program.

 

 

 

Registrer råvarene i riktige mengder og få totalkaloriinnholdet i retten.

Etter at retten er ferdig stekt/kokt kan man veie den ferdige retten og regne ut kalorier pr enhet - pr 100g eller pr porsjon.

 

Dessverre finnes ikke alle råvarer tilgjengelig' date=' men de vanligste er med.[/quote']

 

Mat på data er et flott verktøy hvis du er interresert i hva du får i deg. Det regner ikke bare ut kalorier maten/måltidene inneholder, men også hvor mye fett (også type fett), karbohydrater, protein, de forskjellige vitaminene og mineraler/sporstoffer osv.

 

Du kan også legge inn egne råvarer, men det er vanskelig å få så detaljerte opplysninger som Mat på data gir på de matvarene som ligger inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest superliv

Dette lager jeg som mellommåltid eller kveldskos av og til :

 

20 gr All-bran regular

60 gr Kirsebær youghurt

1/3 Banan

 

Supergodt- både sprøtt og søtt!

 

Det er 158 Kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litlebig

Hei, en av mine bedre inspirerte øyeblikk i kjøkkenet kom for noen år siden. Jeg pleier å kjøpe kyllingfille - gjerne fryst som er litt billigere. Jeg lager en suppe med kyllingfille skåren i små biter, kyllingkraft, og ferske grønnsaker. Pluss nudler som er laget på fullkorn. Jeg begynner med å koke opp vannet og legge i kraft (2 st). Hakker kylling og koker den noen minutt før jeg legger i grønnsaker og nudler. Det er veldig rask mat som med litt forberedelse går super raskt! Det kan være godt å krydde med tomatpure og basilikum. Kanskje litt chili og/eller hvitløk. Jeg hadde aldri smakt en slik suppe eller sett det noen sted når jeg laget den for første gang så jeg tenker på denne kyllingsuppe som "Min suppe". Håper du og andre kan like den!

 

 

 

 

 

Jeg får så mange sunne og gode oppskrifter fra kjente og ukjente' date=' og nå ønsker jeg å samle disse og lage en kokebok!

 

Men jeg trenger flere - har du en sunn favorittoppskrift jeg kan bruke?

 

Har du lyst til å dele dine sunne oppskrifter med meg? Lim den inn her i diskusjonsforumet, så og kanskje blir nettopp din sunne oppskrift med i den nye kokeboken?

 

Du kan sende inn oppskrift på akkurat det du vil - hva som helst, alt fra din beste smoothie, hjemmelagde pizza, spesialhamburger, favorittdrink, et morsomt grillspyd eller fruktsalat - til lammestek eller lapskaus!

 

Kokebok og fest!

Hva skjer med oppskriftene som jeg velger ut? Vi lager og prøvesmaker maten, tar lekre bilder av den og regner ut kaloriinnholdet, og så blir oppskriften med i den nye kokeboken. Du får 10 eksemplarer av den ferdige kokeboken som du kan gi bort til venner og familie! Du vil også bli invitert til den store lanseringsfesten når kokeboken er ferdig – og gjett hva slags mat og drikke som vil bli servert? Vi holder festen - du må dekke reise og evt. opphold selv.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den beste suppen jeg kan få servert. Den har mye smak og passer like godt til sykebesøk som kosemat med dine kjære.

 

Kyllingsuppe

 

4 porsjoner

Tilberedningstid: ca 10min.

Koketid: ca 15min.

 

Ingredienser:

1 purreløk

1 ss margarin

2 ts mild karri

1 liter hønsebuljong

1 knivsodd hvit pepper

 

Slik gjør du:

Skjær bort rotenden og litt av toppen på purren. Snitt den på langs og skyll den godt. Skjær den i tynne skiver.

Smelt margarinet i en kasserolle. Fres purren i margarinet under omrøring i et par minutter. Dryss karrien over og rør om. Spe med buljongen, tilsett pepper. Kok opp og la suppen småpuntre i 10minutter.

Rens kyllingen i mellomtiden. Fjern skinn og bein, og skjær/riv kjøttet i strimler. Tilsett det i suppen og la det putre med i 5minutter.

 

Server gjerne suppen med et grovt rundstykke e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne er superenkel og rask å lage med alt i en gryte.

Opprinnelig en Ingrid Espelid-oppskrift som jeg har endret littegrann. Har jeg ikke fennikel hiver jeg oppi andre grønnsaker i steden, f.eks. gulrot og/eller selerirot.

Den går ned på høykant hos ungene også, og det er jo et stort pluss! :-)

 

Jeg bruker ofte frossenfisk, men da halvtiner jeg den så den kan deles i cm-tykke skiver før den går i gryta. Jeg har en stor stekepanne med wok-fasong jeg pleier å bruke, men en vid gryte/panne med lokk fungerer også fint.

 

1 boks hakkede tomater

6 poteter

2 fennikel

6 tørkede aprikoser

2 stilker selleri

4 dl vann

600 seifilet eller annen hvit fisk

1/2 ts salt

1/2 ts pepper

 

Skjær fennikel og selleri i smale skiver og potetene i båter. Kutt eller klipp aprikos i småbiter.

Bland grønnsaker og frukt i pannen og tilsett vann. Kok opp og la koke under lokk i 6-7 min.

Fordel fisken utover toppen og dryss på salt og pepper.

Kok videre under lokk på middels varme i 7-10 min (alt etter om fisken er halvfrossen eller ikke) til fisken er ferdig.

Server med godt brød til.

 

Kjempegrei middag til travle hverdager! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Gjest lettereliv

2-3 personer

 

1 pose fullkornsris (porsjonspose beregnes til 2 pers)

300 g kyllingkjøttdeig

1/2 rød paprika

1/2 gul paprika

1/2 grønn paprika

1/2 squash

1/2 løk

(ev babymais/mais)

Hvitløk (etter smak, vi elsker hvitløk)

Friske urter (persille, basilikum, oregano e.l)

 

Risen kokes for seg. Stek kjøttdeig, tilsett hakkede grønnsaker. Når det nærmer seg ferdigstekt, tilsetter du risen, så den også blir litt stekt. Ha så i hvitløk og friske, hakkede urter til slutt.

 

Ha gjerne litt kikkoman, soyasus e.l. på (vi bruker ikke sterke smaker, da vi har små barn - 2-åringen spiser alt med ketchup;-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Laks på grønsaksseng

 

2 porsjoner

 

2stk laksefileter(eller annen fiskefilet av eget ønske. Her kan man også gjerne bruke torsk), kryddres etter eget valg

Kutt opp grønsaker av eget valg, jeg pleier å bruke:

minimais,

paprika,

rødløk,

gulrot,

sjampinjong,

hvitløk

 

Disse legges i en ildfast form. Deretter heller man ca en halv boks med hakkede tomater(250gram) over grønnsakene og legger filetene på toppen av formen,

det hele stekes i ovnen på 225 grader i ca 15-20 min avhengi av størrelsen på filetene.

Mens filetene stekes er det bare å koke ris til!

 

Nam nam.. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlittigeBie

1 stor kålrot

200 g skinke

 

saus:

saft av 2 appelsiner

1 beger crème fraiche eller 1 beger cottage cheese (for en mager variant)

 

100 g jarsbergost revet

 

Skrell kålroten og skjær i terninger kok den mør i lettsaltet vann. Slå av vannet og damp kålroten tørr. Legg kålroten i en ildfastform.

Kok opp appelsinsaft ha crème fraiche/ cottage cheese i og kok opp til det tykner. Skjær skinke i strimler og ha i sausen. Slå sausen over kålroten. Riv osten og strø over. Sett formen i steikeovnen og steik ved 200 c til osten er gylden. Server med godt brød til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlittigeBie

300 g kjøttdeig

1 hakket løk

2 ss smør

2 gulrøtter

4 dl vann

1 ts salt

200 g makaroni

½ purreløk

pepper

muskat

3 dl melk

2 egg

revet ost

 

Skrell gulrøttene og skjær i biter. Brun kjøttdeig og løk. Ha vann, salt, gulrøtter, kjøttdeig og løk i en kastrolle og kok opp.

Kok makaronien mør.

Smak til med krydder og bland alt i en ildfastform.

 

Rør egg og melk og hell over kjøtt/grønnsak blandingen. Strø revet ost over. Sett formen nederst i ovnen og steik ved 200 c i ca 30 min til maten er stivnet og osten er gylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlittigeBie

2-3 gulerøtter i skiver

1 hakket løk

litt snittet kål

litt kålrot i terninger

 

Legg grønnsakene i en ildfastform

 

3 dl kokt vann med 1 buljongterning oppløst i

2 ss tomatpure`

2 ss olje

salt og pepper

 

Hell det våte over grønnsakene. Knus 1-2 laubærblad og strø over.

 

Lag en farse av:

kjøttdeig

1 egg

1 ts salt & pepper

 

Lag boller som legges på toppen av grønnsakene.Steik i ca 30 minutter på 200 grader.

Server med brød til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gode oppskrifter med laks eller ørret. Begge er gode og veldig enkle og rakse å lage.

 

1. Laks med ris og tomatsaus.

1 skt laksefilet bakes i ovnen godt krydret med Apotekets fiskekrydder. Risen tilberedes ved å steke litt løk først, så tilsettes vann med grønnsaksbuljong og så risen. Tomatsaus lages av 1 boks knuste tomater som kjøres i stavmikseren, 1 ss sweet chilli saus og smakes til med salt og pepper. Salat som tilbehør.

 

2. Laks med pasta og ruccola

1 stk laksefilet eller koteletter legges på en bakeplate med bakepapir. Finhakket chilli drysses oppå laksen og rødløk skjæres i båter og legges ved siden av. Dette stekes i ovnen. Noen minutter før fisken er ferdig drysses kapers over fisk og løk. Sløyfepasta kokes. Når laksen er ferdig, deles den opp i mindre biter. Laks. løk, kapers og pasta blandes lett sammen med ruccola salat. Middagen kan godt serveres både med og uten lett kesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bollene blir veldig gode.

 

0' date='5 kg hvetemel (evnt spelt)

50 g meierismør

1 dl fruktose

4 dl vann

1 pk gjær

1 ts kardemomme

evnt 0,5 ts hjortetakk

 

15 boller (61 kcal pr bolle)

 

Stekes i ca 20 min på 200 grader

 

 

Deigen er seig og lar seg ikke eltes. Den forheves på vanlig måte. Når bollene skal settes på brett kreves det at du har mel eller lignende på hendene. De hever seg pene og blir veldig luftige og gode.[/quote']Dette er ikke riktig med hensyn til kalorier. I bare hvetemelet er det over 1500 kalorier som skulle bli over 100 kalorier i bare mel i hver bolle. Med smør og sukker blir det jo bare mye mer. Tipper ca 150 kalorier pr bolle. Det gå jo heller ikke an å lage boller med vann, da blir det jo rundstykke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...