Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så flink til å holde meg til saken her inne, nemlig mat, mosjon og vektstabilisering.

 

I den perioden jeg er inne i nå, kan det selvsagt henge sammen med at jeg ikke har klart å få toget på skinnene. Jeg var jo så optimistisk og fokusert etter forrige Hold Vekten-kveld, og planla ukentlig veiing hos kursleder.

 

Første uka gikk det veldig fint, og hadde jeg kommet meg på veiing da, hadde jeg nok kunnet registrere en hyggelig nedgang.

Dro imidlertid ikke på veiing pga migrene. Og dessverre gled jeg ut igjen, så ifølge hjemmevekta har jeg lagt ytterligere på meg. Er flere kg over ønsket vekt nå :-(

 

Jeg har forsåvidt fått mer skikk på måltidene, frukt- og melkerasjon og vanndrikking. Men det blir for mye ekstra "kos", og for lite mosjon.

 

Jobber med saken og forsøker å ikke la meg stresse. Som jeg nå har skrevet til ganske mange andre her inne: Man må huske at man er et prima menneske uavhengig av vekt. Min verdi som menneske avhenger ikke av tallet på vekta.

 

Men samtidig: jeg trives ikke helt før jeg er tilbake der jeg skal være.

 

Å intensivere mosjonen er sikkert det lureste akkurat nå. Leggen later til å være god som ny (etter at jeg slet av en muskel i tykkleggen i slutten av august), og mosjon har jo også noen hyggelige bivirkninger på humøret.

 

Ja, la det være strategien! Kom igjen, fullfres! :-)

Jeg skal rapportere mosjonen min her inne hver dag fra nå, smått og stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Jeg liker strategien din- og er sikker på at det er den beste veien til målet! Hvis man er inne i en fase der lett bli for mye met, er det rett og slett der man er....og da er det kanskje vanskelig å gjøre noe med akkurat det-inntil videre ihvertfall! Da er det en langt mere positiv strategi å satse på å trimme mere også!

 

Tross drittvær og regn som er meldt her i Bergen hele helgen SKAL jeg ut på en to timers tur både lørdag og søndag! ...oisann, der var det sagt "høyt", nå er det bare å gjennomføre!

 

Tar du utfordringen fullfres?

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker strategien din- og er sikker på at det er den beste veien til målet! Hvis man er inne i en fase der lett bli for mye met' date=' er det rett og slett der man er....og da er det kanskje vanskelig å gjøre noe med akkurat det-inntil videre ihvertfall! Da er det en langt mere positiv strategi å satse på å trimme mere også!

 

Tross drittvær og regn som er meldt her i Bergen hele helgen SKAL jeg ut på en to timers tur både lørdag og søndag! ...oisann, der var det sagt "høyt", nå er det bare å gjennomføre!

 

Tar du utfordringen fullfres?

 

:-)[/quote']

 

Svusj - jeg tar utfordringa! God helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg og jentene vært på en times rask spasertur, og mor er svært fornøyd med inngangen på helga.

 

Som dere ser av mitt løfte til svusj - det blir mer av den sorten i løpet av helga!

 

God helg, alle sammen. Nå blir det sein middag i form av tapas. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit "ruskete" spising i helgen- har vært i flere besøk.... da er det ikke alltid jeg klarer å holde helt igjen!

 

Men jeg har ihvertfall klart målsettingen med turer! Dvs ikke helt, for i går ble det bare en tur som varte i en time og tre kvarter...men jeg var fornøyd med det. I dag gikk jeg en times tur sammen med mannen min først på dagen- i skikkelig ruskevær. Da fikk vi ikke tid til mere, rett og slett. Jeg syns det var litt irriterende- jeg tenkte jo på hva vi hadde lovet hverandre :-) så da skjønte jeg at det måtte bli en times tur etter middag også! Så da ble det to timer totalt- tross regn og rusk i dag også!

 

Ha en fin kveld! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lit "ruskete" spising i helgen- har vært i flere besøk.... da er det ikke alltid jeg klarer å holde helt igjen!

 

Men jeg har ihvertfall klart målsettingen med turer! Dvs ikke helt' date=' for i går ble det bare en tur som varte i en time og tre kvarter...men jeg var fornøyd med det. I dag gikk jeg en times tur sammen med mannen min først på dagen- i skikkelig ruskevær. Da fikk vi ikke tid til mere, rett og slett. Jeg syns det var litt irriterende- jeg tenkte jo på hva vi hadde lovet hverandre :-) så da skjønte jeg at det måtte bli en times tur etter middag også! Så da ble det to timer totalt- tross regn og rusk i dag også!

 

Ha en fin kveld! :-)[/quote']

 

Heisann svusj. Morsomt å lese det du skriver om "hva vi hadde lovet hverandre" - for det var akkurat det som berget trimmen for meg denne helga! Skitvær de luxe, men et løfte er et løfte, så i går ble det en times tur og en time trim til trimvideo (det gjelder vel, det også?). Og hele resten av dagen ble brukt til ommøblering/omkalfatring i heimen, så det ble ikke mye sofaslitasje på meg før vi rigget oss til med filmen "Grease" i 20-tiden. Et festlig gjensyn.

Og i morges gikk jeg først halvannen time alene, og på ettermiddagen ble jentene kommandert ut som turfølge, og det ble nye tre kvarter i FRISKT tempo - været var sånn at vi ikke kunne komme "i mål" fort nok! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk to slarkete pynteputer i søpla. Jeg fant dem nederst i korga med pledd - kunne ikke skjønne hvorfor det var sånn haug på den korga (vi har nesten et helt klassesett med pledd til bruk på terrassen på litt for kjølige kvelder). De to putene må være snart 20 år, og det var ikke rare stasen med dem lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg prøvekjørt leirgryta. Maten ble god, den - lammeskiver, løk, squash, paprika, gulrøtter, hvitløk og div urter - men jeg erkjenner at denne kommer ikke til å bli brukt. Grønnsakene ble altfor myke, og alt smakte likt. Liker bedre at de ulike ingrediensene har litt ulik smak og konsistens.

Nå havner gryta på loppis. Håper noen andre får glede av den! :-)

Jeg fant forresten en kokebok om leirgrytemat som jeg HELT hadde glemt at jeg kjøpe sist jeg hadde et raptus og trodde jeg skulle bli mesterkokk på leirgrytevis. Den går samme vei... Du verden så mange ting jeg har...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk et falmet og utvasket pynteputetrekk i søpla. Har egentlig skult på det lenge og tenkt at det var (over)modent for utskiftning. Det nødvendige puffet kom da datteren min hadde sydd ferdig et flott putetrekk (skoleprosjekt) og trengte noe å putte inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens mosjon ble 50 minutters energisk gåtur i ruskevær. Godt å komme inn igjen, ta en dusj og benke seg foran "Hvaler" med et hyggelig strikketøy. :-) Med verdens beste samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tatt turen i går jeg også...! Det ble varianten som tar meg tre kvarter- det var det jeg hadde tid til før middag! Jeg liker godt den turen for den gir meg fantastisk utsikt når jeg er oppe- jeg føler meg så fri når jeg står på en topp og ser utover!

 

-ellers har jeg veldig sansen for "kvitt deg med en ting"-prosjektet ditt! Det er veldig spennende å åpne opp og se hva du har kvittet deg med i dag!

 

Ha en fin dag videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fri på formiddagen i går, og fikk mannen min med på en times gåtur. Hyggelig å ha noen å gå sammen med, selv om han ikke liker å gå så fort som jeg pleier (dette er den ruta som vanligvis tar 50 min når jeg går alene).

 

I dag skulle det etter planen være Hold Vekten-kurs, men jeg fikk sms fra kursleder som spurte om det var ok å utsette møtet til i morgen. Da skal vi være sammen med Ned i vekt-gjengen og få en demo og motivasjonsforedrag av ei dame fra Rockeringen i Oslo. Jeg vet ikke helt hva det går ut på - tipper det har noe med rockering å gjøre :-) Men det høres jo spennende ut. Dere får høre mer etter møtet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble ikke egentlig å kvitte seg med så mye - mer å legge til rette for å få brukt ting vi faktisk har.

Jeg gikk nemlig gjennom "samlede verker" av servietter. Jeg elsker servietter - både å kjøpe, få og gi bort. Og bruke! Men av en eller annen grunn har åpnede pakker lett for å bli liggende innerst i skapet - sikkert fordi det er litt få igjen til gjestebud, og til hverdags er det enklest og mest økonomisk å bruke servietter fra økonomipakninger.

 

Men, i hvert fall. I går systematiserte jeg de ulike restene. Kastet de som var blitt krøllete og udelikate (ja, så det ble LITT decluttering), og la de andre i pene bunker i kurver, slik at de faktisk blir brukt.

 

Nå blir det pent dekkede bord i ukene framover. Jeg ANTE ikke at jeg hadde så mange servietter. Masse fint. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt utrolig hva man finner når man driver sånn og rydder systematisk Fullfres...........:cool:

 

Stå på!!!!!!!!!:(

 

PS: skal bli spennende å høre hva det foredraget var da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å kjenne at humør og krefter vender gradvis tilbake, etter noen heller traurige uker.

Jeg syns jeg har kommet fint i gang med mosjon igjen, og har også fått kontakt med magefølelsen igjen når det gjelder valg av mat.

I dårlige perioder velger jeg tøysemat som en ren ryggmargsrefleks. Nå som jeg er i ferd med å få hodet over vannet igjen, er det lettere å kjenne etter hva jeg faktisk har lyst på, før jeg spiser. Og da kjenner jeg at jeg ofte har mer lyst på sunne saker enn på guff og dårlig fyllstoff.

 

Godt. Håper det bare går bedre og bedre dag for dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er!

 

Det er jo ikke noe problem med en sånn downperiode så lenge du kommer deg ut av det og går igang med både trening og "prosjekter"! Jeg er imponert!

 

Jeg skjønner det med refleksen som slår seg på i dårlige perioder....! Det er visst sånn med meg også. Vi får forsøke å finne ut av hva vi skal gjøre for å slå av igjen den refleksen når den kommer! -for vi er jo enige om at vi ihvertfall ikke blir i noe bedre humør om vi også legger på oss!!

 

Ha en fin ettermiddag/kveld!

 

-nå skal jeg på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn. Der var jeg hjemme igjen etter 50 min rask gange. Godt å få tatt det før det blir mørkt.

Nå skal jeg prøvekjøre en ny trim-dvd. :-)

 

Jeg rakk ikke mer enn å flerre cellofanen av dvd'en, så ringte det på døra. Det var en venninne som skulle innom og levere noe, før hun skulle ut på trimtur. Da ble jeg like godt med henne, og fikk ytterligere tre kvarters gange - og en veldig hyggelig prat.

Får kikke på den dvd-en en annen dag.

 

I dag har jeg ganske enkelt decluttert store stabler med gamle ukeblader, hadde ikke tid til større viderverdigheter. Etter mine to gåturer brukte jeg nemlig kvelden på å teste en oppskrift på "Sjefens bagetter" som jeg klippet ut fra KK for to-tre år siden.

Måtte jo smake en tupp, og de ble KJEMPEgode! Ifølge oppskrifta skal de smake enda bedre etter en tur i fryseren. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er!

 

Det er jo ikke noe problem med en sånn downperiode så lenge du kommer deg ut av det og går igang med både trening og "prosjekter"! Jeg er imponert!

 

Jeg skjønner det med refleksen som slår seg på i dårlige perioder....! Det er visst sånn med meg også. Vi får forsøke å finne ut av hva vi skal gjøre for å slå av igjen den refleksen når den kommer! -for vi er jo enige om at vi ihvertfall ikke blir i noe bedre humør om vi også legger på oss!!

 

Ha en fin ettermiddag/kveld!

 

-nå skal jeg på tur!

 

Ja, som det vel framgår av denne tråden (og andre tråder jeg har skrevet i) kan det gå litt opp og ned med psyken. Jeg liker oppturene best - he-he :-)

Som du sier, svusj - vi får bare prøve å bli klok på mekanismene og reagere før det tar overhånd. Jeg VIL holde normal vekt resten av livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Den decluderingen ser effektiv ut, sikkert noe vi skulle gjennomført alle og enhver. Foreløpig har jeg som du har sett valgt og heller rydde og vaske i skuffer og skap og få de vasket. Og grunnen til at jeg tar tak nå kommer jo av declutteringen din som jeg sa i min tråd.

 

Jeg syns også det er flott vi kan imspirere hverandre på forskjellige måter :(

 

Ha en flott dag

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Det vil jeg også! Og for å gjenta meg selv; jeg er så glade for at vi har hverandre her inne, for da er jeg sikker på at det skal bli lettere!

 

Slanking ble vel egentlig et tema for meg allerede i tenårene-litt for tidlig, egentlig...men, men, ingenting å gjøre med det nå. Men ihvertfall snakket jeg UTROLIG mye med venninner om slanking den gangen- og fortsatte vel med det til opp i tjueårene. Nå snakker jeg så godt som aldri om det med noen i omgangskretsen min - jeg liker rett og slett ikke å ha det som tema uten at jeg helt vet hvorfor. Men jeg merker jo at det ikke helt stemmer- for her inne liker jeg veldig godt å "snakke" om alt som har med mat og vekt og trim å gjøre! Og jeg tror på at det skal hjelpe meg til å holde vekten!

 

Så; heia oss! :-)

 

-datteren min på 13 har forresten sagt at hun vil gå tur med meg i dag! Det er noe av det kjekkeste jeg vet når en av mine søte "små" blir med meg på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge denne inn her, så det ikke blir rot i systemet:

 

I dag har jeg ganske enkelt decluttert store stabler med gamle ukeblader, hadde ikke tid til større viderverdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens decluttering ble gjort på morgenkvisten: Da tok jeg med meg en metallkurv beregnet på frukt, som aldri blir brukt hjemme (fordi vi har så nydelig fruktfat av glass...!) Nå skal den gjøre nytten som fruktinspirator på spiserommet på jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

-datteren min på 13 har forresten sagt at hun vil gå tur med meg i dag! Det er noe av det kjekkeste jeg vet når en av mine søte "små" blir med meg på tur!

 

Ja, er det ikke hyggelig? Blir ofte veldig god prat på sånne turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på Hold Vekten-kurs, og vekta viste opp 100 gram sammenlignet med veiingen for en måned siden. Det ville jeg nok vært strålende fornøyd med, hadde det ikke vært for at planen var å gå ned.

 

Egentlig er jeg vel ganske fornøyd også. For sånn som det så ut i livet mitt for to-tre uker siden var faren overhengende for fortsatt overspising, og det har jeg heldigvis klart å stramme inn på.

 

Jepp, jepp. Kan ikke spole tilbake. Må bare ta det herfra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...