Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres
-så flott! Du er en insiprasjon for meg' date=' rett og slett! Jeg tror jo vi har slitt- og tildels sliter- men enkelte av de samme utfordringene og jeg får tro på at jeg skal klare meg når jeg hører på deg! Gratulerer med medaljekort! Klart at du klarer deg noen måneder på egen hånd! Du har funnet måten å gjøre det på- så da gjelder det jo bare å holde fast på den.

 

Fisketur til fjellvann høres jo bare nydelig ut - en sånn hel dag på fjellet er oppbyggende for kropp og sjel!

 

Jeg og klarer meg fint- vekten er stabil, og jeg kjenner at jeg tror mere på at "dette er meg"...!

 

-ha en fin dag-[/quote']

 

Morsomt å høre at du finner inspirasjon i mine skriblerier. Ja, jeg tror også vi har mange felles utfordringer. Vi må fortsette å utveksle tro og tvil, sorger og seiere! Men i ukene framover regner jeg med at det blir mindre aktivitet på meg her inne, og desto mer ute i naturen og på reise. Skal bli deilig med ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Høres veldig spennende ut med Fretex, Fullfres. Mange år siden jeg har vært der nå. Ja den grønne bølge har visst nådd meg også, sitter her i flere grønnfarger nå (mønstrete tunika). Farger frisker opp, enten man er liten eller stor, mener nå jeg!!

 

Håper du får en sunn, koselig og fin ferie, og ikke minst sol!! masse sol!!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Jeg vet ikke hvor mye jeg får vært innpå her i løpet av sommeren' date=' men uansett; godt å vite at vi "treffes" siden!

 

God ferie til deg og dine![/quote']

 

God ferie, svusj. Håper du får en herlig sommer! Så "treffes" vi på andre siden av ferien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

så var vi "på denne siden" av sommeren, det har gått fort!

 

Men det er på et vis godt å komme inn i tralten igjen også, syns jeg! Selv om ferie er deilig- jeg kunne godt klart mere ferie, altså!

 

Matmessig har jeg tillatt meg en god del utskeielser i ferien- både mat og drikke, igrunnen :-) Jeg har vært ganske flink til å være i bevegelse hele sommeren igjennom, så det har likevel gått relativt bra vektmessig. Jeg var to kg over stabiliseringsvekten min på mandag, men i dag var den ene av dem borte igjen, så det var nok helst væske. Den siste kg satser jeg også på å bli fort kvitt, det kjennes faktisk ikke vanskelig akkurat nå!

 

Det er jamen rart, for hadde dette vært tidligere, ville jeg ikke gått på vekten igjen rett etter ferien, jeg ville "ventet til jeg har tatt litt av"...så ville jeg fortsatt og spist og kost meg og latet som jeg ikke hadde lagt på meg i ferien....og resultatet ville blitt at de to kg satt seg fast- og flere med dem! :-) Det føles jamen godt å være i et nytt spor!

 

Ferien har ellers vært deilig- mye sol og varme!

 

Det blir kjekt med liv på trådene her igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei-hei. Neida, jeg var ikke død. Har bare ikke vært i forum-modus på kjempelenge, og det kan vel stort sett forklares med at jeg har sklidd utpå littegranne...

 

Sommeren har vært super, med masse friluftsliv og stabil vekt. Så kom høsten med besværligheter som jeg ikke vil rippe opp i her, og dessuten et par fysiske skader som har ført til stillesitting den siste måneden. Kombinasjonen av trøstespising og passivitet er ikke den smarteste... :-(

 

I kveld er det høstens første møte på Hold Vekten. Gruer meg til kursledervektas dom, men må bare få det svart på hvitt og gjenvinne motivasjonen.

 

Støtte mottas med største takknemlighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har med dette min fulle støtte!

Det er menneskelig å skli utpå, men det er et grepa kvinnfolk som gjør noe med det. Vi er her for å hjelpe hverandre, er vi ikke det da?

Stå på, jente. Dette klarer du!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg vært på kursledervekta. Og den sier at jeg har gått opp 2,5 kg siden forsommeren. Ergerlig og totalt unødvendig, selvsagt, men fullt mulig å gjøre noe med.

 

Vi var flere på kurset som hadde gått opp i løpet av sommeren, og selv om jeg kun har mine kilo å bry meg om, er det nesten en slags trøst i det å være flere.

 

Det var også utrolig godt å kjenne hvordan peppen vendte tilbake i løpet av møtet. Peppen, og vissheten om at dette kan jeg fint gjøre noe med. NÅ!

 

Så nå har jeg avtalt ekstraveiing hos kursleder torsdag i neste uke. Innen den tid bør pilen ha begynt å peke nedover igjen.

 

Jeg har ikke benyttet noen av de fem ekstraveiingene som er inkludert i Hold Vekten-kurset, og har bestemt meg for å bruke dem intensivt utover høsten, slik at jeg får ukentlig veiing til midten av oktober, og deretter veiing annenhver uke fram til 10. desember.

 

Jepp. Nå er jeg i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-så kjekt å ha deg på plass igjen!! Det var jamen koselig- jeg har hatt etpar feriedager og har ikke vært innpå, og da var det ekstra hyggelig å ha deg her når jeg kom tilbake!

 

Og de kiloene kommer du til å "slippe" igjen i full fart....det er egentlig omtrent ingenting! Jeg var to kilo opp etter sommeren, og de to kiloene forsvant på etpar-tre uker når jeg begynte å leve normalt igjen! Men det er klart; de må tas tak i, ellers blir de 2 eller 2,5 til både 4 og 5...men det vet vi jo alt om fra tidligere! Og nå har du tatt tak i dem...så da er du et sjumilssteg i riktig retning!

 

Godt for meg at du skal "ta tak" for jeg har vært på jentetur i helgen, og da har det nok sneket seg på "noe"! Jeg vet faktisk ikke hvor mye, for jeg var så feig at jeg ikke veide meg i morges- men jeg skal ta det i morgen tidlig! Og jeg skal la meg inspirere av deg!

 

Ha en fin dag alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hold Vekten-boka er det (naturligvis) et kapittel som heter "Hva om vekten øker".

 

Dette ble tema for gårdagens møte, ettersom alle på kurset hadde gått litt opp.

 

Viktige stikkord:

Det er mitt valg! Det er jeg som bestemmer, og dette klarer jeg!

Gjort er gjort og spist er spist - men jeg kan trekke lærdom av det som har skjedd og endre kurs.

 

Nå blir det fullt fokus og ned i vekt-meny noen uker, til målvekten er gjenvunnet. Jeg ligger på 1.600 kcal og har som mål å ha ett trimpoeng daglig denne nærmeste uka (sliter fortsatt med en muskelskade og har begrenset bevegelighet).

 

Som sagt har jeg avtalt ekstraveiing hos kursleder torsdag i neste uke, så dette blir omtrent som å gå Ned i vekt-kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svusj skrev i et tidligere innlegg, som kommentar til det å takle feriens vektoppgang:

 

"Hadde dette vært tidligere, ville jeg ikke gått på vekten igjen rett etter ferien, jeg ville "ventet til jeg har tatt litt av"...så ville jeg fortsatt og spist og kost meg og latet som jeg ikke hadde lagt på meg i ferien....og resultatet ville blitt at de to kg satt seg fast- og flere med dem!"

 

Jeg tror veien til vellykket og evigvarende stabilisering ligger i selverkjennelse. Og dette syns jeg var et godt poeng, svusj. Kjenner meg helt igjen i det du skriver.

 

Selv er jeg sjeleglad jeg hadde Hold Vekten å klamre meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig smart å bruke ekstraveiingene litt intensivt til du er fornøyd. Det gir en god følelse av kontroll å vite hvor man er til enhver tid. Dessuten er det godt å føle at man har tatt tyren ved hornene, og at ikke noe får "snike" seg innpå.

Tenker ikke det går så lang tid jeg, før du har styringen igjen:).

Jeg heier på deg!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-ja, det er så sant så sant! Og det er jo viktig uansett hva vi strir med i livet vårt! Og at "dette klarer jeg" er en viktig tanke, er det jo ikke noen tvil om... men det er rart hvor fort man kan slippe den om man ikke er bevisst!

 

Det gikk bra med meg på vekten i morges-det var litt opp, men bare et halvt kilo over stabiliseringsvekten min - og det er greit, tenker jeg! Jeg var ganske flink i går- og det er rett og slett viktig for meg å gå rett igang fra dag 1...jf det med å ikke slippe den "dette klarer jeg"-tanken!

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

Takk for hyggelige hilsener, og kjekt å høre om din stabile vekt, svusj.

 

I går hadde jeg fridag, som jeg brukte på shopping. Hovedsaklig for å få handlet bursdagsgaver til minstejnta, som blir 13 år neste fredag. Jeg skulle ordne gaver både fra oss foreldre, og begge sett besteforeldre, og var lettet og glad da dagen var omme og jeg hadde funnet både nyttige og spennende saker til henne. Bl a ryggsekk til overnattingstur, vintersko, jakke og utstyr til kortlaging.

 

Nå har vi også lagt noen planer for jentefesten, hvor hun vil ha tapas-servering og en del leker/konkurranser. Gleder meg! Og det gjør hovedpersonen også ;-)

 

Det ble selvsagt litt shopping til mor også :-)

Blant annet fine, ultrabehagelige brune høstsko, så i dag sitter jeg her og blomstrer med kort skjørt og meget munter, stripete strømpebukse i glade farger! Og de nye skoene, da. Jeg kjøpte meg også svarte støvletter, og gleder meg til en litt kjøligere dag, så jeg kan ta dem i bruk.

 

En tur innom Fretex resulterte dessuten i kjøp av ny sommerkjole - hvit med røde prikker fra Vila - men den må ligge til våren. 49 kroner! Pluss gammeldags og koselig kattekurv til 49 kr - vi har nylig fått to knallsøte kattunger i hus - og en solgul kaffekopp til kontoret, 9 kroner. Digger Fretex.

 

Og snart er det helg! :-)

 

PS Har begynt å veie meg hver dag, og ser at det går rette veien. Juhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å se du er tilbake, du har vært savna, det skal du bare vite.

 

Siden du har vist oss hvor bra kontroll du har, så er jeg sikker på¨at du klarer å kvitte deg med sensommertillegget ganske så kjapt.

 

Det er nok kjempelurt å ta de ekstraveiingene nå når du føler du trenger dem litt, selv om jeg personlig tror du hadde klart deg uten;) Men nå er det jo engang slik at vi har muligheten til å ta dem da ;)

 

Håper det fortsatt går bra med deg og at du får en feiiende flott helg

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann smallgirl. Takk for hyggelig hilsen. Selv om vi ikke kjenner hverandre på ordentlig, blir jeg utrolig glad når du sier jeg har vært savnet. Sånt varmer!

 

Ja, nå nyter jeg å være tilbake på sporet. Har vært ganske fortvilt noen uker når jeg har merket at jeg har sklidd mer og mer ut. Gamle vaner bare poff! tok helt av... Det henger bl a sammen med noen opprivende episoder og påfølgende lavt humør og dårlig selvbilde den siste tiden. Men som jeg har konkludert med så mange ganger før: Å spise seg opp i vekt er ingen god resept mot nedstemthet - uansett hvor deilig sjokoladen er der og da... :-)

 

Jeg er glad jeg har damene på Hold Vekten, ikke minst kursleder, som er flink til å avdramatisere, sette nytt mot i oss og gjøre det overkommelig å justere kursen.

Akkurat nå vet jeg ikke om jeg hadde klart å ta rev i seilene uten henne og kurskollegene.

 

Ønsker både deg og alle andre en flott høsthelg. Her er det meldt fint høstvær, så til tross for at jeg må ta det med ro av hensyn til en avrevet leggmuskel, har jeg tenkt meg ut i skogen. Men på god skogsvei og relativt flat mark - tåler ikke bratte bakker foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant- IINGENTING blir bedre av at vi også har noen kilo ekstra på kroppen! Men det er nok bare de gamle mekanismene som slår inn når vi får motgang og blir litt "sliten"...det har jo vært måten vår å håndtere tingene på over sikkert lang tid (ihvertfall for de fleste av oss...) og da tar det tid å endre på det!

 

Men du er ihvertfall flink!

 

-og jeg er så glad for at vi har hverandre her inne! -jeg trenger det, så takk til dere alle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og jeg er så glad for at vi har hverandre her inne! -jeg trenger det' date=' så takk til dere alle:-)[/quote']

 

Takk i like måte! Nå fatter jeg ikke hvorfor jeg holdt meg unna forumet så lenge - her er det jo masse oppbacking å få! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier så kjenner ikke vi hverandre på ordentlig, men samtidig så åpner vi oss ganske mye, spesielt når det gjelder ett såpass sårt punkt som det å slite med vekten. Jeg er sikker på at jeg har fortalt mye mer til dere enn jeg har gjort til mange andre, sett bort i fra de nærmeste da;)

 

Jeg kom meg omsider inn å lese blogge til Eve igjen også, og der tar hun opp det med å få støtte fra de nære og kjære, og andre som er rundt oss. Nå føler jeg at jeg har fått kjempestøtte der, men alikevell er det kanskje forumet her som gjør at jeg klarer å holde fokuset så bra som jeg gjør. Tiden da jeg gikk opp igjen i ferien, var da jeg var borte fra dere her inne. Nå var det planlagt at jeg skulle kose meg i ferien, men hadde jeg hatt tilgang til nettet hele tiden, hadde jeg nok ikke tatt den helt ut, hehe

 

Og nå denne uken da jeg følte at det meste gikk skeise, så er jeg slettes ikke sikker på at jeg hadde klart å reise meg like fort igjen hadde det ikke vært for forumet. Det å komme inn her å finne en melding eller flere og kanskje en virituell klem gjør kjempegodt og gir masse motivasjon til å fortsette.

 

Håper leggen din ordner seg så raskt som mulig, men vær forsiktig så du ikke gjør den værre

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ei innholdsrik helg, med mye praktisk arbeid, koselig vennemiddag på lørdag kveld og flere gåturer.

 

Matinntaket ble ikke så aller verst, men ikke helt strøkent tatt i betraktning at jeg nå skal NED i vekt, ikke bare stå på stedet hvil.

 

Det er bare å skjerpe fokus og holde målet klart foran meg. Så når jeg det.

 

Ønsker alle ei fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som kjenner meg, vet at husarbeid står langt nede på listen over lystbetonte gjøremål. Men arbeidet må jo gjøres, og jeg syns jeg har lært meg/funnet opp noen lure tricks som gjør arbeidet enklere eller mindre gruelig.

 

Tenkte jeg skulle dele noen av rådene med dere - kanskje det er flere husarbeidshatere der ute (som likevel ønsker å ha et rent og ordentlig hjem...)

 

Dagens tricks:

Når jeg vasker klær i maskin velger jeg redusert fart på sentrifugen. Dette gjør at klærne blir mindre skrukkete, og følgelig kan flere plagg legges/henges i skapet uten stryking.

 

Dette gjør selvsagt at klærne trenger litt lengre tørketid, men pytt.

 

Hvis klærne henges opp straks maskinen er ferdig, er det det beste. Særlig bomullsklær får lett bretter hvis de ligger i maskinen en liten stund. Og det bringer meg over på et ekstra strykesparetips: En KORT runde i tørketrommelen gjør dem MYE glattere. (bare såpass at de fuktige klærne blir litt varme, ikke tørre!)

 

Rist plaggene og strekk dem i fasong før du henger dem på stativet. Mye kan som sagt brukes uten stryking.

 

Kanskje andre vil dele sine tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...