Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

I går var min første kurskveld på Hold Vekten.

 

I denne tråden kommer jeg til å fortelle om hva vi lærer på kurs, og hvordan livet på stabilisering arter seg.

 

Jeg håper vi blir flere som kan utveksle tanker om det å være "ferdigslanka" og hvordan ha en sunn livsstil med stabil vekt.

 

Kort om meg:

Jeg er 42 år, bor i Nordland, lykkelig gift og mor til to jenter på 11 og 13.

Våren 2007 gikk jeg ned ti kg ved hjelp av lokalt Ned i vekt-kurs og litt på egen hånd.

Veier nå 65 kg og er 170 cm høy.

Jeg har ca ti trimpoeng i uka, de fleste ved hjelp av rask gange.

 

Vekta har vært stabil i sommer, mye pga utstrakt friluftsliv, med fjellturer, fisking, bærplukking etc.

 

Jeg merker at gamle (u)vaner ligger på lur, og er glad jeg meldte meg på Hold Vekten. Jeg kjenner etter kurskvelden i går at fokus blir skjerpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Vi fikk ny, flott kursbok, med fokus på gradvis normalisering av energibalansen.

 

På Ned i vekt lå vi 500-800 kcal under dagsbehovet.

På første kurskveld gjorde vi ny energiberegning, ut fra vår nye vekt.

 

For å holde vekten kan jeg ha et daglig inntak på 2.450 kcal. Dette tar utgangspunkt i normal hverdagsaktivitet og ti trimpoeng i uka. Skulle jeg få mer stillesittende perioder er det viktig å jekke ned inntaket.

 

2.450 kcal er selvsagt mye, sammenlignet med de 1.600 jeg spiste på Ned i vekt. Men likevel lite sammenlignet med det kostholdet som i sin tid fikk meg opp i vekt.

 

Man kan ikke gå rett fra Ned i vekt-meny til full Hold vekten-meny.

Det er viktig å ta det gradvis.

 

Jeg avsluttet Ned i vekt-kurset ved sankthanstider, og fortsatte å gå ned i vekt de påfølgende tre uker ved å holde inntaket på 1.600 kcal pr dag.

 

Så tok sommerferien meg, og jeg sluttet å føre dagbok. Selv om jeg fortsatt spiste moderat, er det ingen tvil om at sommerinntaket ble i overkant. Litt is, litt vin, litt snop og snacks. Her er det tjukt av kalorier. Jeg berget meg som sagt takket være MYE mosjon.

 

Jeg var veldig systematisk på Ned i vekt-kurset, og tenker å være like lærenem denne gangen. Jeg betaler GR-kurs i dyre dommer fordi jeg stoler på kunnskapen og erfaringen som Grete Roedes folk har.

Nå skal jeg følge alle gode råd. Føles kjempegodt å vite at jeg har oppfølging helt fram til juni 2008. Og enda fem møter til, dersom jeg klarer å holde vekten!

 

Første utfordring blir denne opptrappingen fra meny 2 til meny 5.

 

Pga en feriereise i neste uke (skal til Mallorca!) har jeg lagt følgende slagplan:

 

Mens jeg er på ferie skal jeg spise/drikke klokt og moderat. Målet er å unngå å legge på meg, men kommer ikke til å føre dagbok.

Uke 38 skal jeg følge min Ned i vekt-meny på 1.600 kcal, for å "nullstille" systemet (både mentalt og fysisk)

Uke 39 skal jeg øke dagsrasjonen fra 1.600 til 1.800 kcal.

Uke 40 skal jeg øke dagsrasjonen fra 1.800 kcal til 2.000

 

Jeg er foreløpig veldig usikker på hvordan jeg skal trappe opp. Jeg blir jo mett og god og savner ikke mye på mine 1.600 kcal. Og det er IKKE aktuell politikk å ta ekstrakaloriene i form av kosemerker.

På Hold Vekten øker riktignok den daglige dosen kosemerker fra 50 til 100 kcal (og de kan fortsatt samles opp til helga), men jeg skal ikke uti den hengemyra igjen at jeg propper meg med sjokolade og peanøtter foran tv-en hver kveld!

 

En strategi er å bake brød som inneholder mer sunt fett i form av nøtter/kjerner, slik at brødmåltidene både blir bedre og mer kaloririke på en sunn måte.

Jeg kan også spise fet fisk på brødskiva oftere, samt litt majones/majonesbaserte påleggssalater.

Men utover det vet jeg ikke helt hvor jeg skal ta kaloriene fra. Dette må jeg legge arbeid i. Ingen tvil.

 

I uke 40 har vi neste kurskveld, så da får jeg se på vekta og høre på kursleder og legge videre planer ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette høres veldig bra ut. Gleder meg til å følge med på din utvikling! Så flott at du skriver detaljer - bra at vi er flere som ikke bare er "gratispassasjerer" og som bare leser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, så flink og klok du er som går på hold vekten. Jeg venter på at det skal komme som internettkurs og enn så lenge håper jeg at jeg kan følge med deg!

 

I disse dager er det et år siden jeg startet GR kurs på internett og jeg holder fortsatt vekten pluss minus et par kilo. Men jeg tror jeg spiser for lite, har ikke klart å øke planmessig inntak, har hele tiden igrunnen tenkt at jeg gjerne vil ta av litt til.

 

Jeg er veldig glad og fornøyd med at jeg har redusert og deretter holdt vekten nede.

 

Lykke til med hold vekten!

 

Tus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikkelione

Hei!

 

Fint, nå har vi fått en ny ressurs vi kan bruke! Skal følge med her. Jeg har gholdt meg så bra, men nå øker det bare på. Til og med 0,4 mer enn da jeg var innom her for ei uke siden og sa at jeg skulle skjerpe meg. Men jeg VET jo det meste om årsak og virkning, så det handler vel mest av alt om motivasjon og evne/vilje til å ta vekt på alvor når andre ting i livet konkurrerer om oppmerksomheten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fullfres! Du er kjemperyddig i måten å angripe saken på! Gleder meg til å holde følge, det er veldig inspirerende at andre jobber med samme sak.

 

Med mitt aktivitetsnivå (lavt), og høyde/vekt, antar jeg at jeg skal opp til 1800 kcal pr dag for å holde vekten. Det virker mye! Jeg har nå vært på "opptrapping" i en uke, og glemte (typisk) å veie meg i går. Prøver igjen i kveld. Har hatt søndag kveld som veiedag, og tenkte jeg skulle prøve å holde på det.

 

Jeg hadde ambisjoner om å føre dagbok i vektklubben, men det ble så-som-så. Pga. en reise ble det litt ferdigmat og vanskelig å beregne, en dag hadde vi besøk og dro fram dessert etter middag, og det er så kjedelig å skulle notere... og dermed så slakket jeg av! Jeg SKAL huske å veie meg i kveld :) Må jo sjekke om reisingen min (og utskeielsen) slo ut.

 

Jeg får nesten angst for å trappe opp mere, jeg! Jeg er så redd for å miste oversikten igjen, og har egentlig lite lyst til å fortsette med den detaljerte dagboken og all veiingen... Har ennå ikke klart å bestemme meg for om jeg skal gå opp med ennå 100 kcal på dagsmenyen i neste uke, eller om jeg skal fortsette en uke til med mine 1400 kcal.

 

Vi får se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overasket ja. På veiing i går så jeg at jeg har fortsatt å gå ned, til tross for mine "utskeielser." Nålen stoppet på ca 62,6, da skal jeg legge bekymringene vekk litt og satse på 1500 kcal pr dag resten av denne uka.

 

I forrige uke brukte jeg "knepet" med å spise nøtter for å få opp kcal inntaket et par dager. Jeg synes det var lettere å ha kontroll på den måten, enn ved å øke porsjonsstørrelsene. Jeg får se... med 1500 kcal pr dag i stedet for 1300 er det litt mer rom for å endre sammensetningen av middagsmåltidet også. Får prøve meg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til min overraskelse ser jeg at jeg fremdeles er på vei ned, selv med min opptrapping. Nålen traff 62 kg i går kveld (ser ut til at mandag kveld har blitt min nye veiedag... glemmer bare bort veiingen på søndag).

 

Så hva nå?

 

Jeg har ikke vært flink til å telle kalorier, bare "lagt litt på" porsjonene mine. Jeg er i grunnen ganske lei av all registreringen, men nå begynner jeg å lure på om jeg skal bli litt strengere med meg selv. Jeg tenkte det samme i forrige uke... og klarte å registrere i tre dager før jeg ikke gadd mer ;)

 

OK, får prøve igjen. Skal opp til sterke 1600 kcalorier pr dag, nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Denne gang traff nålen et sted mellom 62 og 63, tør ikke helt si hvor for jeg var unøyaktiv med veietidspunktet.

 

Mitt forsett om å registrere det jeg spiser har forøvrig kollapset fullstendig. Jeg orker ikke veie maten min lengre! Motivasjonen der er heelt borte. Men jeg har gått opp i porsjonsstørrelse på middagen, spiser fler brødskiver til frokost/lunsj, og har skeiet ut med dessert et par ganger, uten at vekten har endret seg nevenverdig.

 

Et klapp på skulderen til meg selv så langt.

 

Hvordan går det med deg, fullfres? Er du tilbake til kaldere strøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei mri. Takk for at du holder liv i linken min! Det skal bli mer aktivitet fra min side også heretter.

 

Du skrev i et tidligere innlegg: "Hei fullfres! Du er kjemperyddig i måten å angripe saken på! Gleder meg til å holde følge, det er veldig inspirerende at andre jobber med samme sak."

 

Dette som svar til min svært konkrete plan om hvordan jeg skulle restarte kostholdet og gradvis bygge meg opp til rett antall kalorier.

Det er bare én ting å si: Hele systematikken kollapset.

 

Jeg har ikke registrert matinntak, og har heller ikke klart å øke inntaket til de vanlige måltidene noe særlig. Derimot har jeg tillatt meg selv litt slinger i valsen, og ikke skjelet til kosemerker.

I sum har det gått bra. Vekten er stabil. Men jeg har absolutt et mål om at dagsinntaket skal skrive seg fra sunn mat som kroppen har bruk for, ikke kaker og sjokolade til hverdags. Det har blitt for mye av det. Ikke de digre mengdene som jeg kunne putte i meg før, men definitivt for ofte.

 

Jeg har kurskveld 2 på Hold Vekten i dag. Ifølge hjemmevekten ligger jeg omtrent stabilt, men jeg håper på ny inspirasjon etter kurskvelden til å ta fatt der jeg var etter kurskveld 1. Når jeg leser det innlegget jeg skrev 6. september, ser det jo absolutt ut som en god plan. Jeg har ikke ødelagt noe, bare skapt en forsinkelse.

 

Og klapp på skulderen til deg, mri, for dine resultater. Kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke noen tar anstøt av tittelsitatet mitt, men jeg har innsett at sitatet er veeldig treffende, også nå i hold-vekten-fasen. Eller hva sier du, fullfres? :(

 

Jeg har også kollaps-følelsen i forhold til å ha kontroll på kaloriene i matinntaket mitt, rett og slett fordi det har blitt et ork å notere alt. Jeg hadde så god rutine på det i nedgangsfasen, nå er det verre. Sant nok, vekten min har ikke endret seg nevneverdig, og det er jeg glad for, men planen om "kontrollert opptrapping" er bare en plan... Jeg hører veldig hva du sier der!

 

Jeg har tatt meg sammen og hatt et par kontrolldager der jeg var like nøyaktig med å føre opp alt som før, og jeg ble overrasket over hvor "vanskelig" det er å komme opp i rimelig antall kalorier uten å supplere med søte saker. Kaker og søtt bakverk er min forbannelse. Jeg bare KAN ikke gå tilbake til gamle vaner, og jeg vet at hvis jeg begynner med "bare litt", er det forferdelig vanskelig å stoppe i tide.

 

I dag er det handledag... tror jeg skal kjøpe inn noen nøtteblandinger og ha i bakhånd :D Det er vel ikke juks, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei på deg mri.

Nei, jeg tar i hvert fall ikke anstøt. Tvert imot - dette er svigerfars faste, muntre tilrop fra sidelinja hver gang han hører om mine gullkantene planer av et eller annet slag. Jeg syns jo det er et godt uttrykk, forsmedelig nok med masse sannhet i - må innrømme det. Litt godt å vite at det ikke bare gjelder meg :-)

 

Veiing på Hold Vekten forløp helt uten dramatikk. Jeg hadde gått ned 0,7 kg siden forrige kurskveld, og er selvsagt fornøyd med det.

Men enda mer fornøyd er jeg med at jeg nå fikk fornyet fokus.

 

Jeg valgte å være helt ærlig på kurset. Hva er ellers vitsen, liksom?

Jeg fikk vel inntrykk av at jeg var den eneste som ikke hadde kommet i gang med å spise mer ordentlig mat. Alle damene (vi var bare tre) hadde gått ned noen hekto siden sist.

 

Da jeg gikk hjem fra kurset, innså jeg at jeg trenger en reell alvorsprat med meg selv. Jeg er helt fiksert på at to brødskiver er nok til frokost og lunsj. Føler nesten at det er fråtsing å spise mer. Dessuten blir jeg jo mett av denne mengden, særlig hvis jeg drikker juice eller melk attåt.

Til middag blir jeg ualminnelig fort mett. Da jeg veide maten min i ned i vekt-fasen innså jeg at jeg spiser MINDRE enn tilmålt mengde potet, selv når jeg ikke tenker kalorier i det hele tatt.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Men jeg tenker litt som deg - nøtter en en sunn snarvei til kalorier. De skal vel helst være usalta? Jeg må gå i butikken og se hva som finnes. Det har sikkert blitt en godt utvalg av slikt den senere tid.

 

Jeg har også listet opp en rekke pålegg som jeg er glad i, og som vil tilføre en del kalorier uten at det blir usunt. Røkt laks, diverse sildepålegg, makrell i tomat og påleggssalater, pluss litt smør eller majones. Jeg bruker heller ikke lettversjonen av noenting (unntatt melk/rømme/fløte), men det gjorde jeg heller ikke da jeg gikk ned i vekt.

 

Fra fredag har jeg ført dagbok igjen. Jeg merker at det i seg selv er disiplinerende i forhold til kaker og sjokolade. I helga har jeg spist litt nøtter og drukket litt vin, så da har jeg havnet rundt 2000 kcal daglig. Men jeg skal altså opp på meny 5, og må bare arbeide videre.

 

Så lenge jeg ikke går opp, har det forsåvidt ingen hast.

Jeg må jo bare finne en variant som er til å leve med for meg.

Dypest sett tror jeg jo at jeg lever tilstrekkelig sunt nå også, jeg er bare så redd for å holde på uvanene, i fall de plutselig tar helt av (og jeg gjør det motsatte - går opp)

 

Vi får fortsette å utveksle tro og tvil! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er på sporet, fullfres. Jeg har det på samme måte når det gjelder frokost/lunsj… kan knapt nok huske at jeg har spist mer enn to brødskiver noen gang, og etter tre er jeg nesten overmett. Men det henger kanskje sammen med hva vi spiser oppå. Har ikke lagt nevneverdig om der ennå, og føler at jeg må være litt solidarisk med ”gubben,” siden han fremdeles er i nedgangsfasen. (Han ble inspirert til å prøve GR opplegget han også!) Dessuten… grunnen til at det funket så godt i nedgangsfasen var jo at jeg likte det jeg spiste :( Det var ikke noe offer akkurat.

 

Inntil videre har jeg ikke noe imot å supplere kaloriinntaket med nøtteblandinger til hverdags, og unne meg vin og ost i helgen. Deilig å gjøre det siste uten å veie hver ostebit! Det er forresten noe jeg kan begynne å spise igjen, når jeg tenker meg om, etter å ha hatt nesten full ostestopp i ett år! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

hei dere! jeg er fortsatt på ned i vekt,. men tenker meg et hold vekten kurs rett ut på nyåret.. Jeg synes det er fint å lese om deres erfringer, men leser med krekk at jeg skal øke mat inntaket mitt så mye, er jo redd for å legge på meg jo..

 

Lykke til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

madamim23 - du er hjertelig velkommen når du når målet ditt, og veldig koselig om du stikker innom her underveis.

 

Det er godt å høre at du planlegger å gå Hold Vekten-kurs. Det føles mye tryggere å øke inntaket når man har en kursleder å konferere med, og får treffe de andre i gruppa en gang i måneden.

 

Da jeg gikk ned i vekt, lå jeg på 1.600 kcal. For å holde meg stabil, skal inntaket være ca. 2.400.

800 kcal i differanse er MYE hvis man holder seg til vanlig mat.

Jeg har vel konkludert med at jeg kan spise meg mett på hva jeg vil, hvis jeg bare holder meg unna sjokolade, kaker, potetgull og salte peanøtter - som har vært min kilde til overvekt i hele mitt voksne liv. Men det har så langt vært lettere sagt enn gjort.

Jobber med saken!! Jeg har allerede forberedt kursleder på at jeg tar et Hold Vekten-kurs til hvis vanene ikke er skikkelig på plass etter ett år :-)

 

Lykke til med videre nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og teller på knappene om jeg skal bruke mine ekstra-veiinger på Hold Vekten til å gå ned noen kg til.

 

Grunnen er at jeg befinner meg midt mellom to buksestørrelser, og det er ganske upraktisk.

Str 40 blir for romslig, str 38 hakket trangere enn jeg synes er behagelig.

Skulle sikkert hatt str 39 - om det hadde vært oppfunnet...

 

Jeg har hørt, som en tommelfingerregel, at 5 kg = 1 klesstørrelse.

Kanskje hvis jeg går ned to-tre kg, så smetter str 38 på uten problemer??

I skjørt ligger jeg midt mellom str 36 og 38.

 

Motivasjonen er vel ikke helt på topp for å gå ytterligere ned, men jeg tenkte som så:

 

Jeg går på Hold Vekten som normalt mandag 5. november.

Så kan jeg avtale med kursleder å komme innom hos henne for veiing hver uke fram til neste Hold Vekten. Dvs at jeg får veiing uke 46, 47, 48 og 49.

 

Jeg tror det vil virke strukturerende, slik at det "blir noe av". Hvis jeg først bestemmer meg, vil jeg gjerne bli ferdig med det. Ikke gå og lure på - skulle jeg gått ned litt til? Ingen vits i å kjøpe ny bukse nå, jeg skal jo kanskje bli litt smalere...

 

Andre som har gjort noe lignende på Hold Vekten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 29 år, gift med en sønn på snart 3 år. Har i løpet av 1,5 år gått ned 17 kg. Nå har jeg begynt på Hold Vekten. Er fortsatt med på en tråd på "Ned under 10 kg". Har ikke helt klart å slippe taket i den, men trenger noen å utveksle erfaringer med når det gjelder å holde vekten.

 

Fullfres. Jeg var overrasket over hvor raskt du hadde planer om å øke kaloriene. Min kursleder sa 200 kcal i løpet av en mnd, og da gjerne 100 kcal i 2 uker og så øke med 100 kcal til. Hun regnet med at det kunne ta opptil et halvt år før man var oppe i riktig energinivå. Skulle dere virkelig øke med 200 kcal i uka?

 

Det er ikke bare enkelt å bestemme seg for hvor en skal putte de ekstra kaloriene. Har også problemer med å spise mer til måltidene. Til nå har det blitt en del nøtter på meg også.

 

Har ikke noe nyttig å komme med når det gjelder "størrelsesproblemet" ditt. Bare pass på at det ikke er en fordekt unnskyldning til å slanke seg bare litt til. En må uansett jobbe mye med seg selv for å bli overbevist om man ikke trenger bare 2 kilo til. Jeg var ikke klar over at det ikke bare var meg før kurslederen tok det opp som et tema da jeg gikk på ned i vekt kurs. Har iallefall bestemt meg for at i denne omgangen så skal det uansett være stabilisering som er målet mitt og skal ikke fravike fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei else78 - varmt velkommen hit!

 

Ja, vi fikk beskjed fra vår kursleder om å øke 200 kcal første uka, og se hvor det bar.

 

Om vi stor stille eller gikk ned, skulle vi øke ytterligere uka etterpå.

 

Nå har jo ikke jeg jobbet så systematisk med dette som jeg opprinnelig hadde trodd, så jeg kan ikke tallfeste hva jeg har foretatt meg. Vet bare at vekta har vært stabil og at jeg ikke har falt tilbake i gammelt fråtse-spor. Så selv om jeg ikke lever så gjennomsunt som jeg kunne drømme om, så har jeg funnet noe som virker. Vekta har vært stabil i drøy tre mnd nå.

 

Å gå ned et par kg til er ikke et påskudd jeg skaper meg. Jeg er faktisk helt fornøyd med den størrelsen jeg har nå. Rent bortsett fra at jeg nesten ikke finner bukser som sitter pent.

Men om jeg har tilstrekkelig motivasjon til å gå ned - se, det er et åpent spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok av 200 gram første uka jeg økte, men jeg valgte allikevel å vente til neste uke med å øke med nye 100 kcal, slik som var opprinnelig planlagt. All nedgang er jo velkommen selv om det ikke er planen, samtidig må jeg jobbe mye med meg seg for å øke kalorimengden i det hele tatt. Er også veldig reddd for å legge på meg.

 

Det er jo kjempeflott at du har holdt på i 3 måneder og allikevel holdt deg stabil.

 

Jeg har ikke vært så flink til å spise sunt i dag. Hadde et stykke sjokoladekake i formiddag. Kunne egentlig tenkt meg et litt mindre, men det var det ikke. Kunne latt være å spise hele, men det går jo selvsagt ikke. Hadde også et pizzastykke senere. Er allikevel fortsatt innenfor kcal-mengden min, men det er bare fordi jeg ikke har spist all frukt og melkerasjonene. Jaja, ny dag i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle,

Jeg ser at jeg, min planlagte kcaloriøkning til tross, fortsatt er for nedadgående. Jeg spiser meg mett hver dagÂ… til og med mer enn mett til både frokost og lunsj. Jeg er fremdeles kjempesløv med å registrere kcaloriinntaket mitt, men prøver å ”spise mer” litt sånn uspesifisert. Har gått til innkjøp av deilig ost (endelig!), prøver å kutte ned på lettproduktene, og merker at jeg ikke lenger lar meg friste noe særlig av søte kaker og fete saker. DET er jeg fornøyd med. Men jeg skulle jo egentlig stabilisere meg, da.

 

Er det noen som har gode råd? Nøtter er OK, men det er så lite som skal til for å ”overdosere” der, med mindre jeg fortsetter veiingen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello ladies!

 

Nei, så helt lett er det ikke. Godt å vite at man er flere.

 

Jeg har hatt det litt som deg, else, og tenkt at "all nedgang er jo velkommen, selv om det ikke er planen". Men her har jeg måttet snakke alvor med meg selv. For hvis det er sånn at jeg er MER fornøyd med å gå ned enn å stå i ro - kan jeg da si at jeg er ferdig med vektreduksjonen? Kan jeg da tillate meg å kjøpe flotte klær i akkurat passe størrelse - eller skal jeg vente til jeg er blitt litt mindre?? Eller, enda verre - fortsette å kjøpe klær som er litt for små, slik at de passer "om noen kg"?

 

For meg ble svaret etter hvert klart:

Nå har jeg den vekten jeg skal ha.

Jeg ligger midt på normal bmi for min høyde. Jeg kan uten problemer finne klær i vanlige butikker. Ikke alle klesfasonger passer like godt - men slik er det for alle. Jeg har fortsatt pupper å være stolt av, og en sunn fylde i ansiktet. Jeg er 42 år og føler meg flott. Jeg ser bilder og video av meg selv, og tenker for første gang i mitt liv: hm, ikke verst!

La det fortsette slik.

Ja, ikke alderen da :-)

 

Jeg har gått opp og ned i vekt mer enn halve livet, helt siden gymnasdagene. Den roen jeg føler nå mht vekt, er noe helt nytt i tilværelsen.

Jeg tror ikke jeg ville hatt samme overbevisningen hvis jeg ikke hadde fulgt Hold Vekten-kurs, så dette må jeg bare anbefale til ALLE som har klart å gå ned sine overflødige kilo. (kan ikke få sagt det ofte nok!)

 

Men at jeg er fornøyd med vekta og størrelsen (om vi ser bort fra bukseproblematikken, som jeg skrev om før helga) betyr selvsagt ikke at jeg har fått det uanstrengte forholdet til mat som jeg så gjerne skulle hatt.

Jeg får fortsatt dårlig samvittghet og føler at jeg eser ut straks jeg spiser noe usunt. Jeg jobber mye med dette. Det ER trygt også for meg å spise kake eller potetgull. Men ikke så mye som før.

Jeg har noen normaltvektige personer i nær omgangskrets, og prøver å observere dem. Hva er det de gjør? De spiser når de er sultne, stopper når de er mette (selv om de ikke har spist opp), fryder seg når de får noe ekstra godt servert, men går på ingen måte berserk. De har, etter hva jeg observerer, ganske varierende kaloriinntak fra dag til dag. Og de sitter lite i ro.

 

Jeg er på egne vegne litt skeptisk til å lage et rigid system med akkurat 2.400 kalorier hver dag. Magefølelsen tilsier at det er helt ok å spise lett noen dager og mer heavy andre dager, litt avhengig av dagens aktiviteter. Her har jeg vel ikke vitenskapen og GR helt på min side, men jeg leter etter metoder som funger for meg.

 

Jeg har ellers gjort som deg, mri - spist mer, litt sånn uspesifisert. Og jeg merker også mindre dragning mot søte eller fete ting når jeg spiser mer mat.

Jeg tar inn flere kalorier på melkeprodukter enn anbefalt, ettersom jeg unner meg "fullblods"yoghurt i tillegg til å drikke melk til ett eller to brødmåltider, og jeg teller ikke kalorier på frukt. Jeg har også veid opp nøtter i en liten tupperware-boks som jeg har med på jobb.

 

For øvrig: I buksespørsmålet heller jeg vel mest mot å la vekta være som den er, og heller lete mer etter bukser. De finnes jo i alle mulige fasonger og modeller - noen må vel sitte som støpt også på meg?

 

Ønsker alle en strålende uke - enten dere skal ned eller jobber med å holde stabil vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over at jeg lurer meg selv litt. Hadde egentlig et mål om å være nede i 59 kg før jeg begynte på Hold Vekten, og jeg utsatte det allerede en mnd for å nå dette. Var ikke helt i mål og derfor så tenker jeg at det er greit. Samtidig har jeg lovet meg selv å legge på de 100 først og så 100 til, slik at når jeg går på kurs neste gang, så skal jeg være oppe i 1600 kcal, uansett vekt.

 

Fullfres, du er ikke alene om å ha gått opp og ned i vekt. Jeg er faktisk så utrolig glad for at jeg kom meg på GR-kurs. Vekten gikk sakte men sikkert opp fra jeg var 18 år, og troen på at jeg kunne ta av gikk nedover. Er faktisk nå strålende fornøyd med vekta (selv om målet var 500 gram lavere enn det jeg hadde som mål, men hva betyr vel noen hundre gram?). Gleder meg også til å være oppe i normal kalorimengde etterhvert, og slutte å alltid måtte tenke slanking.

 

Jeg tror nok alltid at jeg blir nødt til å ha et bevisst forhold til hva jeg putter inn. Hvis jeg først skeier ut med sjokolade, så kan søtsuget fort ta overhånd. Samtidig må man jo balansere det litt. Har det vært en hard helg, så bør man kanskje velge lett de neste dagene. Jeg veier fortsatt det meste jeg spiser, men planlegger å slutte med dette etterhvert.

 

Nøtter synes jeg er helt genialt når man forsatt holder på å tilpasse de ekstra kaloriene. Det er kjempegodt, sunt og gir ikke noe søtsug. Tvert i mot, hvis jeg bruker det som mellommåltid når jeg ikke er på kontoret i løpet av arbeidsdagen, så gir det en god metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vekta viste 68,4 noe som er 1,1 kg ned fra forrige uke. Trente sist onsdag, det gjorde jeg ikke i går, så det kan ha litt utslag. Men allikevel- jeg må øke kalorimengden mer. Har med avokado til lunsj i dag, lagt på litt mer kcal til frokost og så må jeg kanskje legge på litt til middagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...