Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Gjest NinniR

Nå i kveld har jeg gjort en kjempejobb(syns jeg). Dro ut alt vintertøyet for et par dager siden, og fant frem sommertøyet. Det har ligget sortert i diverse bunker et par dager i påvente av at jeg skulle få energi til å gjøre noe med det. Siden det kommer vaskedamer hit i morgen, måtte det gjøres i dag. Tjo hei! Jeg tok med Ipod'en med lydbok på øret, kaldt å drikke, og hey presto så var det gjort. Utrolig deilig!

Det beste var faktisk at det var en del tøy som jeg kunne ta bort til resirkulering. Et par plagg gikk faktisk i søpla også. Det var flere ting jeg hadde glemt helt at jeg hadde, så det var nesten som å få nytt tøy:) Sommervesker og sommerskoo har jeg funnet frem også, så nå er det fritt frem for varmegradene!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar
Er det noen som har noen gode råd til meg?

Etter lengre løpeturer får jeg alltid vannblemmer ytterst på tærne ved siden av stortærne' date=' i tillegg blir ofte selve neglen blå. Nå siste gangen jeg løp langtur skjedde det samme, og det ble så mye press bak neglen at den sprakk og vesken rant ut. Har gått med sandaler, orket ikke tanken på sokker eller sko.

 

Løpeskoene mine er ikke for korte, men jeg sliter med å finne gode sokker. Løp kort tur i dag, og det gikk greit selv om tåen min "lakk" litt. Er det noen som har noen lure tips til meg, nå som uhellet alt er ute? Hva kan jeg gjøre for å stelle disse vonde tærne?[/quote']

 

Det kan hende skoene dine er litt lave i tuppen over stortærne. Da får jeg de samme problemene som deg. Vær nøye med å klippe neglene godt først og ta gjerne en tur innom en forterapeut. (Altså en sånn skikkelig en som har lov til å bruke skalpell og elektriske instrumenter, ikke bare bade og fotfile.)

 

Ellers kan det hende at stortærne dine er lengre enn resten (min "peketå" er den lengste, så dette er individuellt). Da er det ikke så mye du kan gjøre untatt å teste sko til du finner noen som har plass til dine tær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Takk for tips, smg.

 

For en deilig dag! Sto opp tidlig, fikk i gang en klesvask og fikk i meg litt frokost. Så var det fram med vaskebøttene og vasket vinduene før solen dukket opp. Så var det full fart i bilen og ned til handelsstedet der det var marked i dag. Innom glassblåserne og kjøpte noen lekre glassformer(to var formet som store sjøpølser... og en så ut som en hvit stein) som jeg satt ut på plenen hjemme. Neste stopp var Plantasjen der jeg kjøpte noen lekre lykter og noen herlige planter. Lyktene ble hengt opp på husveggen i noen lekre knekter, og plantene plantet i krukker og kar. Så var det siste innkjøp av 17.maimat og dagens middag før faren min kom innom på vei fra Belgia for å feire 17.mai hos søsteren min i Porsgrunn. Vi fikk noen hyggelige timer sammen før han dro videre. Så var det ut igjen og kjøpe LEDlys på Clas Ohlson til glassformene på plenen. Siden det er hull i den ene enden i begge to tenkte jeg det kunne vært artig med lys i dem. På handleturen sveivet jeg innom en klesbutikk der datteren min hadde tipset meg om en fin bukse på salg. Den var for stor, men jeg fant en annen bukse som var fin... Nå ligger den i mitt nyryddete skap og venter på å bli brukt. Har lyst til å gjøre noe gøy med den; sy på 100 små sløyfer på bena el.lign. Hi, hi.. Det ble fiberrik pasta med kyllingfilet, brokkoli, sukkererter, italiensk krydder og selleripersille til middag. Nå er det en liten pause med Grand Prix og Vektklubben. Senere skal bunaden frem(litt sent, kanskje;) ), fransk manikyr på neglene og så skal bordet dekkes til i morgen. Om jeg rekker det begynner jeg på maten.

 

I morgen skal flagget opp og så starter 17.maiprogrammet kl.08.00, håper å få løpt en tur mellom 12 og 14, så kommer det gjester kl.16.00 rett fra halvmaraton i Gøteborg. Det blir knallgøy å høre hvordan det gikk. 60.000 påmeldte er ganske heftig!

 

Sitter og hører bassen dunke i russebussene som kjører forbi og sender dem en vennlig tanke; nyt det og vær tilstede her og nå! Nabogutten er russ i år. Håper han får en kjempenatt og at han kommer trygg og hel hjem i morgen.

 

Sånne dager som i dag er helt herlige! Forventning og travelhet, positivt stress som gjør at jeg føler meg helt tilstede i livet. For å være litt alvorlig et øyeblikk; ser på Grand Prix mens jeg skriver dette, og ser den ene nasjonen representert etter den andre. Flere har konflikter, kriger eller kriser i hjemlandene sine. Himmel og hav, så ufattelig heldige vi er som bor i Norge.

Ønsker dere alle en flott nasjonaldag!

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Innom for å ønske deg en riktig god 17. mai! Ser ut som om dagen din blir god med både kos og trening. Nå har jeg lest gjennom det dere har holdt på med her inne i de dagene jeg har vært bortreist. Jeg blir i veldig godt humør av å lese om alt det du finner tid og energi til å gjøre i hverdagen din. Spesielt spennende å følge deg i maratonforberedelser. Ser at du er i ferd med å løpe deg ned nå. Kjipt med vonde tær. Har ikke så mye å bidra med her dessverre, men det ser ut som om du har får gode råd allerede. Jeg synes også det er veldig spennende å prøve ut nye oppskrifter og smaker. Bruker også fiskesaus, oyster sauce, ingefær og hvitløk mye. Og soyasaus i ulike varianter. Sesamolje fikk jeg litt i mot for noen år siden, men tror kanskje jeg hadde pålitt vel mye på noen stekte poteter en gang, så kanskje det er på tide å prøve igjen :). Dessverre går det litt i rykk og napp med eksperimenteringen, så i perioder blir det visst mest det samme vanlige.

 

- skrulle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Og for en vakker dag det ble!

Kraftig vårgrønt, vaiende flagg og vakre bunader, blide unger med is i fjeset og tradisjonsrike aktiviteter i skolegården. Jada, det er som det skal være. Følte med så fin i bunaden min som jeg er så glad i.

 

Nå gløder himmelen i lilla og rosa, og freden senker seg i heimen. Gjestene gikk hjem for en liten stund siden, oppvaskmaskinen går for andre gang, 17.maipynten er ryddet bort og nå blir pc'en tatt frem.

 

Når det gjelder sesamolje er jeg uhyre forsiktig. Det er nok med et par dråper, den har utrolig dominerende smak.

 

Pussig opplevelse i morges; veide meg og hadde gått ned en kilo siden i går. Ikke noe annerledes annet enn at jeg hadde spist 3 After Eight. Ja, ja, merkelig. Etter dagens meny med forrett, grilling og dessert er det nok på plass igjen...

Fikk forresten skviset inn en 15 km løpetur mellom barnetoget og middagsgjestene. Mannen min var med og det ble en herlig tur i solskinnet.

 

Håper alle har hatt det like fint som meg!

Ninni:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Etter veiing i morges(jada, jeg vet, men veier meg hver morgen), var det opp 500gr siden i går men stadig innenfor trivselsvekten. Happy me!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Maraton nærmer seg med stormskritt! Jeg følger løpeprogrammet til punkt og prikke og har bare tre korte turer igjen før den store dagen. Søndag 15 km, mandag 8 km og onsdag 6 km. tenkte jeg skulle ta fri på fredag så vi kom oss tidlig avgårde. Det er sikkert så mye å se på og gjøre at vi trenger all tiden vi kan få.

Startet dagen i dag med en kjapp løpetur på 5 km. Det rare er at det kjennes litt pussig å løpe så kort tur når jeg er innstilt på langturer. Veldig godt å føle at jeg har mye mer å gi etter at løpeturen er overstått. Dessuten var det så nydelig vær i morges at jeg fikk litt sommerfølelse. Var en tur i Stavern i går, og der fikk jeg sommerfølelse selv om det pøsregnet.

 

Noe helt annet: jeg mater fortsatt fuglene ute i hagen. Har et nydelig bjørketre rett utenfor stuevinduet, der er det fuglerestaurant. Vet ikke hvor lurt det er å fortsette å mate fuglene nå som vinteren er over, men det er et mylder av vakre småfugler der. Noen faste gjester har vi; en hakkespett og et stillitspar, noen dompaper, spurver, diverse meiser, finker, og en og annen skjære. Innimellom dukker det opp fugler jeg ikke kjenner, noen mer fargerike enn andre. Morsomt å se på. Tror jeg må kjøpe meg en fuglebok i dag! Hvilke andre fugler er det i hagene i England enn i Norge, tro?

Ha en strålende forsommerdag!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Et fuglepar vi har lurt litt på, er avslørt. Det er bokfinker! Nå er det innkjøpt en kjekk liten fuglebok som skal brukes flittig.

 

I dag ble det koljekaker med en liten twist til middag. Gulrot, løk, vårløk, rød paprika, sukkererter, cherrytomater, stangselleri, koriander, isbergsalat, kikerter og champignon ble frest i pannen i 5 minutter før jeg helte på Yellow curry sauce fra Blue Dragon og en dråpe sesamolje. Koljekakene ble delt i munnfuller og varmet i grønnsakene/sausen. Det ble skikkelig godt!

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Det er herlig å ha fugler i hagen! Jeg er ikke noen fuglekjenner, dessverre, men det er nok en del av de samme her som hjemme. I hagen vår har vi i alle fall rødstrupe, blåmeis, svarttrost og skjære...og noen som jeg ikke aner hva heter. Og så hender det vi har en fasanmann innom. Han var og kikka i buskene sammen med en fasandame i fjor (eller kanskje det var en annen..?) og vi håpa jo at de skulle finne lokalitetene passende som bosted, men har ikke sett dem i år. Fuglebok høres ut som en god ide!

 

Godt å høre at forberedelsene går etter planen. Ville egentlig mest innom for å ønske deg en riktig god dag med godt overskudd på lørdag. Det er vel kanskje venta knallvær? ..passe på å drikke, da... Skal tenke på deg og sende deg gode vibber! Du er god - dette går bra!

 

klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Så er det gjort. Målet er nådd:), og kroppen er helt topp!

 

Stockholm viste seg fra sin mest fantastiske side, med strålende sol og et kjempeentusiastisk publikum. Musikk og underholdning, klapping, heiing og motivasjonsrop langs hele løypa. Det var en opplevelse av de sjeldne.

 

Jeg var redd for å gå for hardt ut i starten, så jeg holdt ganske kraftig igjen og løp stort sett jevnt hele veien. Kroppen fungerte perfekt under hele løpet. Ble sliten mellom35 og 37 km, men det var forventet. Visualiserte løypen jeg pleier å løpe hjemme, og så for meg hvor kort vei jeg hadde igjen til mål og psyket meg opp til å stå på den siste biten. Vet nå at jeg kunne gitt på litt for jeg hadde mer å gå på, men det gikk helt greit. Sånn er det når man mangler erfaring. Hadde energi nok til å sprinte skikkelig inne på stadion!

 

Under løpet drakk jeg 3 liter vann og 2 liter sportsdrikk, spiste 2 bananer, 5 druesukkertabletter, 1 energibar og en neve nøtter/rosiner. Enda gikk jeg ned 2 kg. Ganske effektiv kur:).

 

Har ikke vondt en plass nå, men sokkene mine var blodige etter løpet. Har alltid trøbbel med tærne, så det var jeg forberedt på. Skitt au, noe må man regne med.

Var ute og feiret på restaurant og spiste god mat på kvelden. Sov som en stein om natten, og shoppet før vi dro hjem. Herlig tur!

Går du med en maraton i tankene, er det bare å hive seg utpå. Dette kan alle klare. Anbefaler å bruke Grethe Waitz' treningsopplegg for å bli maratonklar på 4 mnd. Det funker!

 

Skal gå i åpne sandaler den kommende uken, så jeg er glad det er sommervær!

Og tiden? 4.59!

Kjempefornøyd med jomfruløpet!!

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trollmor66

Herlighet jeg bøyer meg i støvet, flott gjort :)

Jeg har kun et Grethe Waitz-løp fra -86 å skryte av og det er jo noen år siden hehe

Husk føttene i grønnsåpevann nå da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Ser ut som om du hadde en kjempeopplevelse på lørdag. Herlig at du fikk uttelling for arbeidet du har lagt ned. Jeg er så imponert og faktisk litt inspirert ;)! Kanskje ikke til maraton, men halvmaraton? Jeg har lyst til å løpe Birkebeineren for jeg liker meg best utenfor asfalt, men det blir ikke i år. Nå er det for mye annet som jeg må prioritere.

 

5 timer må da være knallbra! Det er en snittfart på 7 km/t og det er godt tempo i 5 timer det. Håper tærne har kommet seg og at du fortsatt surfer på den gode følelsen.

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Tærne er snart restituerte. Om noen av neglene vil falle av gjenstår å se. Ellers er jeg veldig fornøyd, både med opplevelsen og tiden. Nå er spørsmålet bare hva det neste målet blir.

Hører mange skryter av Birkebeineren. Bedre for kroppen å løpe utenfor asfalten, som du sier.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

I dag var det siste HV-møte før sommerferien. Neste møte er 3.9. Viste frem medaljen og fikk masse ros. Kjempehyggelig med sånne damer i nettverket.

 

Nå var selvsagt temaet hva vi skulle gjøre for å holde vekten gjennom sommeren. Mye gode salater, frukt og bær selvfølgelig. Når vi griller er det mye sunn mat vi kan lage. Vi bør styre unna fete ferdiglagede potetsalater, og heller lage våre egne. Det samme gjelder ferdigmarinert kjøtt/fisk/fugl, som inneholder mye sukker. Bruk heller smaksrike krydder og urter.

I tillegg er det veldig mye godt på dessertfronten; frukt/bær og lett vaniljekesam, eller en av mange ulike lettistyper.

 

Før vi gikk hver til vårt, tok kursleder frem de lappene vi skrev i januar med årets mål. Utrolig godt å se at jeg hadde nådd målene mine. Sånt blir man glad av.

 

Hadde gått ned litt den siste måneden, men ikke skremmende mye. Er ganske stabil, og er fornøyd med det. Hurra!

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinniR

Is, kjeks, sjokolade, rosiner og nøtter...

I dag kunne jeg spist et BERG av godteri. Har ikke spist mye, men du verden så intenst godt det smakte! Spiser nesten aldri godteri lenger. Det eneste som mangler nå er dårlig mage...

Smakte forresten på den nye Litago mokka i dag. Mmmm...

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at tiden her inne blir kortere. Har holdt på i flere år, kanskje jeg er over i en ny fase. Livet med vekt og mat har nærmest gått over fra satsningsområde til drift. Tar en kontrolltelling innimellom, for å være på den sikre siden. Men nå syns jeg det er litt pes å skulle notere ned smitt og smule. Skal fortsette å sjekke innimellom så det ikke sklir ut, sånn helt umerkelig.

Kjenner fremdeles en viss uro når jeg ikke noterer alt, selv om jeg passer veldig på de ulike måltidene i løpet av dagen. Jeg har mine faste greier, og det eneste som egentlig varierer er middagen. Får være slavisk nøye med å ikke hoppe over måltider, for så å ta igjen kalorier. Da begynner det ofte å surre seg til. Frukt og grønnsaker er ikke noe problem, det er heller ikke vann nå i den varme årstiden, men det er mye sosialt... Jeg må bare holde meg i ørene og få hjelp av mannen min.

I dag hadde jeg min første løpetur etter Stockholm Maraton. Kjente at motivasjonen var laber, men jeg tok kjappe 6 km og det gikk helt greit. Tenker å løpe 3 ganger i uken frem til påske, og så utvide til 4 ganger frem til pinse. Har allered avtalt med en kamerat at vi skal løpe Stockholm Marathon neste pinse, og bedre tiden!

Nei, nå trenger jeg skjønnhetssøvnen min, så jeg ikke skremmer vettet av folk på jobben i morgen:)

Ha en fin dag, alle sammen!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå først fikk jeg lest om løpet ditt. Jeg får nesten gåshud!!! Noe så fantastisk:D

Jeg bare bøyer meg i støvet og gratulerer. Jeg er kjempemisunnelig og dødsimponert.

Du viser virkelig at det er mulig å snu om på livet og deretter holde det der. Takk for at du viser vei. Herlig at du har mannen på laget. Min mann er støttende, men har ikke behov for å leve så kontrollert som jeg. Han har, i motsetning til meg- innebygd regulator.

 

Jeg blir nesten litt glad når jeg leser at du etterhvert får et roligere forhold til vektklubben. Jeg håper jo at jeg selv skal rive meg løs herifra en vakker dag. Jeg har nok noen innlegg igjen før jeg er framme, men reisen har startet:-)

 

Ha en fin dag! :-)

 

JESS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag. Det er flere dager siden, og jeg holder vekten helt fint. Har såvidt begynt å trene igjen etter marathon, og maten går på automatgir.

 

Det er vannvittige tilstander på jobb. Jeg har holdt på å rydde/ kaste/ pakke fordi jeg bytter jobb etter ferien. Tenkte det ville ha en negativ effekt på vekten med all stresset, men det har det ikke. Kanskje all løpingen og sjauingen har vedlikeholdt forbrenningen?

 

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig vær og St.Hans. Mannen min og jeg har delt 29 år sammen i dag! Vi får venner på besøk i kveld og her er menyen:

-bruschetta med rød pesto, mozarella og marinerte scampi

-grillet kyllingspyd med mango/avocado/mynte-salat, saltbakte småpoteter og sataysaus

-grillede kvarte nektariner/plommer/fersken med lett vaniljekesam

rød/hvit vin og div.øl

spicy nøtter(hjemmelaget)

Fyr i bålfatet og mengder av store stearinlys og blomster på terassen

 

Ha en strålende St.Hans!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

NAMM! Dette hørtes alldeles nydelig ut - blir reint sulten, jeg, enda jeg akkurat har spist et knekkebrød med egg ...det var visst dagens første mellommåltid allerede :P.

 

Så koselig å høre om folk som har vært sammen så lenge - gratulerer med 29-årsdagen! Kos dere i dag med deilig mat, godt selskap, bål og stearinlys :).

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...