Gå til innhold

Livet er en lek.... og en dans på roser


Gjest NinniR

Anbefalte innlegg

Høres ut som rene treningsturen bare å komme seg ut til postkassen når det er sånt vær som hos deg! Virker som du har tenkt godt, forberedt deg godt og jobber godt. Da må det jo bli bra resultater;)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 565
  • Created
  • Siste svar

Har brukt en kalkunoppskrift som står i en av Nigella Lawsons kokebøker.

Du legger kalkunen en dag eller to i en bøtte med vann tilsatt salt/sukker, løk, appelsin, selleri, og en mengde krydder. Kalkunen ble utrolig saftig og god. Skal bruke samme oppskrift neste gang jeg skal lage kalkun. Serverte kalkunen med rosenkål med bacon, erter, kastanjer og persille, marsalasaus og poteter, sennep og tranebærkompott. Kjempegodt og ganske lett.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg ikke ved inngangen til julen, og har enda ikke veid meg. Har vært ute 1-1,5 time hver dag med fysisk aktivitet, og jeg har spist julemat i normale porsjoner. Ja, det har blitt ribbe og riskrem, smultring og marsipan. Men det er jul bare en gang i året, og resten av året er jeg skikkelig flink.

Dette høres greit ut, men jeg vet at jeg går opp når kosten endrer seg, og jeg vet jeg blir skikkelig lei meg når jeg går opp. Derfor lurer jeg på om jeg skal vente med å veie meg til januar kommer, og livet har normalisert seg. I januar starter jeg også opptreningen til Stockholm Maraton i mai, så jeg VET at eventuelle ekstra kilo vil forsvinne utover våren.

Så er spørsmålet; driver jeg bare å lager unnskyldninger for meg selv, eller virker dette logisk og fornuftig? Her trenger jeg noen klare tanker fra dere andre!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Da starter jeg på nytt. Nytt år, nye mål.

Veide meg i morges for første gang på lenge. Vekten stoppet på 67,6 kg. 2,6 kg over trivselsvekt.

Pakket treningsbaggen min og dro rett til Elixia. En time senere kjentes det bra ut, og jeg dro hjem. Mens jeg løp på tredemølla, bestemte jeg meg for å ta en av disse årskalenderne du får i alle matbutikker for tiden og lage en treningsplan frem til sommerferien. På planen skal det stå vekt, hvor langt jeg skal løpe eller svømme, og tiden jeg har brukt. Målet er å være godt forberedt til Stockholm Maraton i mai, og å være innenfor trivselsvekten. Så får vi se...

Mitt nye jeg er påbegynt.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag viste vekten 67,3 kg. Startet dagen med en energisk tur på 1 t 10 minutter. Ganske kaldt, men det er bare å kle seg. Treningsplanen frem til sommerferien er klar. Hurra!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du er i rute igjen, NinniR! Flotte greier. Blir spennende å følge deg gjennom en sesong til med maraton, og nå er du jo erfaren også :D.

 

Sjøl soner jeg straffen for kilo som sneik seg med og har HV-pause ei stund framover. Kommer sterkere tilbake!

 

Riktig god uke. :D skrulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så godt at dere fortsatt er her!

 

Snakk om å dette skikkelig av lasset da. Her er det krise nå. Ha gått opp masse igjen. At det går an!....... Kom meg liksom aldri skikkelig i gang igjen etter sommeren jeg, og så ble det så mye sykdom og styr i flere generasjoner her at jeg mista fullstendig alt som heter fokus. Fyterakkern!

 

Men nå er det på'n igjen, bare å ta fram alt som heter pågangsmot, kunnskap og erfaring, dra på skylappene og kjøre i vei. Starter med noen "ekstremdager" og en rensekur for å komme ordentlig i gang, og så blir det ingen utskeielser før til påske, hvertfall. (Skal vi forresten ha "påskemål-tråd" under "hold vekten"? Trønderpi: du pleier vel å dra i gang?)

 

Har ikke fått lest meg helt opp på trådene deres her, mye å ta igjen, men jeg kommer i siget etter hvert. Godt å være med igjen hvertfall!

 

Hurra for oss!

Go girls!!! :D:p:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare å stå på og ikke gi seg!!!

Flott at dere er innom diverse tråder og setter spor etter dere. Det verste er å "forsvinne" med dårlig samvittighet. Jeg har holdt meg på hv i mer enn to år, bare fordi jeg er redd for å gi slipp og skli utpå. Det er godt å ha dere her inne som ledestjerner. Vi får holde hverandre på rett kjøl!

Mannen min og jeg hjelper hverandre, men nå har vi hatt en treningsfri periode på 6-7 uker. Jeg har gått turer og sånn, men ikke noe løping eller Elixia. Men nå er jeg i farta igjen, julen er over, joggeskoene er på og ekstrakiloer skal av. Nemlig!!

Derfor sier jeg "heia skrulle og kess". Det er ikke flaut å gå opp noen kilo, det kan skje alle av ulike grunner, så lenge du er bevisst og gjør noe med det. Jeg heier på dere og følger med:)

Dette klarer vi!

NinniR;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, holder koken, mista bare fokuset litt :). Nei, gidder ikke å være flau, men litt lei meg for at jeg velger å sabotere meg sjøl på denne måten. Uansett, for min del er det bedre å bekjenne synder enn å bare bli borte. Jeg kjenner etter et par dager her inne at 'lysten til å leve' kommer tilbake :). Hva er vel ribbe og sjokolade mot rosenkinn fra friske turer og skrullesupper?

 

Jeg lar meg inspirere av treningsiveren og -viljen din så jeg skal nok komme innom jevnlig for å se åssen det er med deg. Heia NinniR!

 

- skrulle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor sier jeg "heia skrulle og kess". Det er ikke flaut å gå opp noen kilo' date=' det kan skje alle av ulike grunner, så lenge du er bevisst og gjør noe med det. Jeg heier på dere og følger med

Dette klarer vi!

NinniR[/quote']

Takk for det Ninni!

 

Jeg er så glad for at dere er her, og som jeg har sagt før, når jeg en gang kommer meg inn her på HV må jeg nok bli her for resten av livet. Det viser seg gang på gang, så fort jeg mister fokus bare litt, så faller jeg av lasset og går opp igjen. Sånn er det bare, ikke noe mer å gruble på i grunn, det kommer aldri til å gå av seg selv for meg å bare spise sundt og være fornuftig, så da må jeg bare forolde meg til det. BASTA!

 

Du er utrolig flink til å holde fokus Ninni, har du klart det hele tiden? Hvor lenge er det siden igjen? Inspirerende! (Men hvordan gjør du det egentlig?...... sukk)

 

Jo da, dette klarer vi!

Heia oss!!:):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kess

Du ga meg noe å tenke på. Hvordan har jeg klart å holde fokus?

 

Jeg startet i september 2007 sammen med mannen min. Jeg gikk ned 38 kg i løpet av 10 mnd, fikk en del skinn til overs og fjernet det i september 2008. Jeg har gått opp et par kg siden da, men har stort sett vært stabil +/-2kg hele tiden.

 

For det første har jeg til enhver tid med meg et bilde av meg i all min velde før jeg gikk ned i vekt. Så har jeg alliert meg med mannen min, så vi passer på maten sammen og trener mye sammen. I tillegg har jeg sørget for et stort mål på våren(Stockholm maraton) og ett på høsten(Oslo maraton) så jeg har en god grunn til å trene jevnlig hele året gjennom. Jeg lager meg en treningsplan på en av disse kalenderne du får gratis i butikken i disse dager, og henger den på kjøleskapet. Så skriver jeg opp og krysser av, vekt og hvor mye jeg har trent. Dessuten har jeg brukt en del energi på å finne magre alternativer i matveien.

 

Nåja, det var min vei til et lettere liv, i grove trekk.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er en kjempe inspirasjon for oss andre NinniR. Jeg har nå gått ned samme vekt som deg og nå starter jobben med å bli her.

Å være her på hold vekten tråden ser jeg som en viktig del av det å kunne holde motivasjonen oppe.

Mitt nye mål er å starte løping i 2010 etter inspirasjon fra deg:) Men må vente til snøen forsvinn, litt for få plasser her i øyregionen til å finne trygge løpeplasser, men lett jogging gjør jeg på gåturene mine med staver som en prøve.

Noe maraton blir det nok ikke, men bare det å klare å løpe uten å tro at man skal dø blir et nytt mål.

Målet blir egentlig å klare å fange sau sammen med den spreke mannen min:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ninni, dette er litt artig, nå skal jeg prøve å trekke noen tråder ut av det du skrev:

Du har

a: en synlig påminnelse (bildet)

b: en støttespiller (mannen din)

c: tydelige mål (maraton)

d: en plan

e: struktur (kalenderen)

f: utforsking (av alternativer)

g: EN UTROLIG VILJESTYRKE!!!

 

Dette bekrefter jo i grunn det jeg har tenkt mye på, at planlegging og struktur er kjempeviktig. I tillegg kommer tålmodigheten, selvfølgelig. Det jeg ikke klarer å finne ut av derimot, er hvordan jeg skal klare å holde dette hele tiden, som sagt, når jeg faller av lasset er alt glemt, det er helt ufattelig!

 

Du er helt klart en stor inspirasjon Ninni,

og en dag skal jeg klare det, jeg også!!

Heia oss!!!:):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ninni' date=' dette er litt artig, nå skal jeg prøve å trekke noen tråder ut av det du skrev:

Du har

a: en synlig påminnelse (bildet)

b: en støttespiller (mannen din)

c: tydelige mål (maraton)

d: en plan

e: struktur (kalenderen)

f: utforsking (av alternativer)

g: EN UTROLIG VILJESTYRKE!!!

 

Dette bekrefter jo i grunn det jeg har tenkt mye på, at planlegging og struktur er kjempeviktig. I tillegg kommer tålmodigheten, selvfølgelig. Det jeg ikke klarer å finne ut av derimot, er hvordan jeg skal klare å holde dette hele tiden, som sagt, når jeg faller av lasset er alt glemt, det er helt ufattelig!

 

Du er helt klart en stor inspirasjon Ninni,

og en dag skal jeg klare det, jeg også!!

Heia oss!!!:):D[/quote']

 

Denne oppsumeringen og hvordan klarer å nå målene sine står jeg helt for. Jeg kommer til å ha denne med i neste blogginnlegget mitt for dette er svært viktige punkt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klartenkt og god til å oppsummere/trekke essensen ut av tanker. Tirben vil bruke det, og det er vel bra?

Tror nok det som har hjulpet meg mest mht å holde ut er hold-vekten kursene. Ta gjerne flere etter hverandre. Det er vel verdt pengene, syns jeg.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk tilbake Ninni! Ja bare koselig om noen kan få litt nytte av skribleriene så klart. Er nok veldig lurt med HV-kurs ja, hvordan fungerer de igjen, er det en gang i måneden? og går du da kun sammen med andre HV-mennesker?

 

Ha en sunn og fin torsdag!!:D:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HV-kurs er en gang i måneden, og varer i et år. Klarer du å holde deg innenfor +-2kg får du 6 mnd til. Alle på kurset er HV-kunder, men kan godt være fra ulike kurs. Det er erfarne "vektredusenter", og masse gode tips å få.

Nå skal jeg på med bobledress og lue/votter/støvler og gå en halvannen times tur i kulda med venninner. Godt er det. Er så sulten for tiden. Sikkert kroppen som forsvarer seg mot kulden.

Ha en fin kveld!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt sur fordi Ingers rugbrød ikke selges hos min lokale baker lenger, men hos Samson. Jeg dro til den nærmeste Samson bakeren og kjøpte et Ingers, men huff. Brødene har blitt korte og høye og har endret konsistens. Det er vanskelig å skjære tynne skiver som holder formen. Det var bare en ting å gjøre; bake selv!

Brødene har Ingers oppskrift på rugbrød som utgangspunkt, men er litt endret- Here goes!

Ninnis go'brød (4-5 stk.):

1,3 kg fin sammalt hvete

0,5 kg grov sammalt hvete

o,3 kg fin sammalt rug

0,3 kg hvete helkorn

3 dl havrekli

6 dl hvetekli

2 dl linfrø

2 dl store havregryn

0,5 kg havremel

2 ss maltekstrakt(kan sløyfes)

3 strøkne ts salt

1 pk fersk gjær

1 pk tørrgjær

3 l lunkent vann

 

Bland alt det tørre + tørrgjæren, rør den ferske gjæren ut i litt lunkent vann, hell vannet og gjær/vann i det tørre. Det skal bli en fuktig deig. Hell deigen i brødformer, antall brød kommer an på str.på formene, og stek dem ved 220 grader i 50-60 minutter. Avkjøles på rist, skjæres i tynne skiver og nyyyytes!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer jeg meg gode "gamle" rutiner igjen. Har vært på svømming i dag. Hadde en fin rutine med svømming kl.8 på lørdager, og nå har jeg vært på svømming tre lørdager på rad. Det er en deilig avveksling til tredemølla, og jeg belønner meg selv med sol og badstu etterpå. Er ferdig i 10-tiden, og har masse energi resten av helgen.

En helt annen sak. Har en svær torsk som jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Er ikke så veldig god på fisk, bruker som regel ørret eller pangasius. Er det noen favoritter med torsk blant dere?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får plutselig middagsgjester i dag(om en time), og hadde tenkt å ha torsk. Har heldigvis nok fisk! Er ikke veldig oppfinnsom med fisk, men jeg har tenkt på hvilke smaker jeg liker, og satser på at det går helt greit til fisk. Her er menyen:

Ovnsbakt tandoorimarinert torskefilet, stekte curryepler og løk, blandet grønn salat med mango og salte kjerner/frø, og villrismiks. Nå gjenstår det bare å se om det blir spiselig!! Referat kommer senere:)

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rosalilje

Hei!

Ser du skriv at du brukar ein del pangasius. Har du gode tips til kva ein kan gjere med den? Me og brukar det litt, men er ikkje så veldig oppfinnsom med den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis syns jeg den er best stekt i nonstickpanne med litt risolje, godt saltet og pepret, servert med villrismiks og grønn asparges.

Det går også fint å ha på sweet chilisauce før du steker den, eller smøre på honningdijon og sweet chilisauce før du pakker den inn i folie med masse urter og steker den i ovnen.

Du kan også legge fisken i smurt ildfast form, og helle over en saus av Philadelfia light med urter spedd ut med ekstra lettmelk, og gratinere den i ovnen.

Det er også godt å steke den med tynne skiver av speket kalkun, og servere med epler/løk stekt med curry og hjemmelaget potetmos med grov sennep i.

Nam, nam...

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...