Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

En kalori er ABSOLUTT IKKE en kalori!! Sjokolade inneholder hovedsakelig sukker. Husk hva kroppen trenger av vitaminer' date=' mineraler, sporstoffer, proteiner, fett - i tillegg til en viss andel karbohydrater. Det finnes ET HAV av mangelsykdommer vi får hvis vi mangler de forskjellige livsviktige elementene. I tillegg forebygger et sunt kosthold hjertesykdom, kreft og benskjørhet. Dette er ikke for å belære, dette er fakta. Hvis det ikke var tilfellet, hadde jeg nok spist enda mer sjokolade enn jeg gjør.. Et høyt sukkerinntak øker også risikoen for diabetes type II. Det er også trist, men sant! Sorry, folkens.. :)[/quote']

 

Det er sant det du sier der, men du vil heller ikke ødelegge en slankekur ved å ta et kakestykke i stedet for lunch dersom du vet at det kommer en sånn anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når jeg blir snopesyk prøver jeg å spørre meg selv; ER DET VIRKELIG VERDT DET? Som regel er svaret nei, men det hender jo det er ja også, og da er det greit.

 

Feks: Alternativ 1: jeg er hjemme alene en kveld og er på vei til å stupe ned i sjokoladeskåla, selv om jeg vet jeg bare kommer til å ende opp med å angre og få dårlig samvittighet - er det verdt det? - som regel NEI.

Alternativ 2: Jeg har kosekveld med venninner som jeg ikke har sett på lenge og vi har det kjempehyggelig med masse sjokolade og vin - er det verdt det? - som oftest JA.

 

På den måten tror jeg at jeg kan klare å leve med det lang sikt også.

 

Så husk jenter; Er det virkelig verdt det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine
*stolt* Kanskje det hjalp å skrive om det?

Bra Doppler!!

 

Og jeg kom meg ut av senga i dag! Merker jeg blir støl i dag og det er en deilig følelse. alt for lenge siden sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

... fra soettann og poitre ;)

 

En kalori er ikke en kalori. Kroppen trenger mer enn sjokolade for å være sunn :)

 

Og poitre: "Er det virkelig verd det?" Fint mantra! Noen av oss ønsker å kose oss med sjokolade og vin innimellom. Da er det ikke dumt å velge sine kosestunder med omhu; er det virkelig verd det?! poitre du skriver: "På den måten tror jeg at jeg kan klare å leve med det lang sikt også". Jeg er også opptatt av at jeg nå skal ha en livsstil jeg kan leve med på lang sikt. Ikke fornekte meg en mengde saker som betyr mye for meg (type sjokolade). For min del ville det betydd at jo, jeg ville gå ned i vekt, med stor fare for å sprekke fullstendig den dagen ønskevekta var der. Det livet jeg lever nå, vil jeg leve fremover i all overskuelig fremtid :) Litt sjokolade innimellom. Må ha det, bare må ha det. Og vil ha det. Slik er jeg. Etter vinterferie med ikke-føring av matinntak, begynner jeg nå igjen. Skal ligge på 1300-1400 kalorier om dagen. Da når jeg målet innen utgangen av mars! Etter det skal jeg øke matmengden noe for å holde vekten stabil. Med litt sjokolade inninmellom. Slik jeg gjør nå.

 

Det som har skjedd med meg de siste fire månedene, er rett og slett en livstilsendring. Nå har jeg startet med nye vaner som jeg akter å fortsette med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doppler: Enig i at vektnedgang er en viktig motivasjonsfaktor for å spise sunt - og kanskje den viktigste for oss her inne.. Innrømmer at jeg er forfengelig! :) Så klarer vi å spise hovedsakelig sunn mat, blir vi både sunne og slanke! Charliemor: Du har en sunn innstilling til det å kose seg litt i hverdagen. Litt innimellom er lov, poenget er å finne den rette balansen. Poitre, smart å spørre seg om det er verdt det når man har lyst på noe søtt!

 

Jeg skal ha vakt i e.m., kveld og natt. Jeg tillater meg selv litt søtt når jeg jobber så lenge. Det gjelder bare ikke å sprekke hvis jeg blir for sliten. Da må fornuften klare å overstyre følelsene, det er saken! Føler meg opplagt idag iallfall, da har jeg et godt utgangspunkt.

 

Kristepine: Gratulerer med en skikkelig treningsøkt! En føler seg aldri så bra som når en har tatt seg helt ut. I morgen drar jeg på hyttetur til fjells. Satser på en lang og god skitur lørdag, kanskje en liten søn også.

 

Ha en riktig god helg, alle sammen!

 

P.S.: 61,0 kg idag, ned 0,5 kg. Ikke veiedag idag, men samma det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele startet med at gubben bestemte seg for å gå på ski. Jeg var stiv og trøtt og lite lysten, men bestemte meg for at jeg skulle bli med og gå en rolig tur som restitusjon på 60% av makspuls. Været og føret var helt topp. Er så glad jeg tok turen, klarte ikke å holde målet om å gå rolig seff, men var i bedre form etterpå enn før.

 

Så var jeg hos tannlegen, og pga vår bilsituasjon gikk jeg hjem. ca 20 minutter. Og så fikk jeg beskjed om at det var sykdom på treningssenteret så jeg måtte ta en time der om jeg kunne. Så da gikk jeg til treningssenteret (15 min) og hadde en time aerobic, men slapp å gå hjem igjen etterpå da.

 

Så på hviledagen min ble det 5,8 trimpoeng. Og så langt i dag har jeg spist 200 kalorier mindre enn hva jeg har trimmet bort. Så kveldsmaten i dag blir stor. Jeg greide iallefall målet om 15 trimpoeng denne uka også, så langt har jeg faktisk 18,8.

 

Ha ei fin helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, så flink du har vært da!

 

Jeg har bursdag i dag, så jeg talte kalorier frem til klokken fire, og siden har jeg kosa meg:) Middag ble sushi, et stykke pizza og sjokoladeis til dessert - veldig godt!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det veiedag og jeg er skikkelig skuffa . Vekta stoppet på 57,6. opp 0,1 kg var ikke forventet etter ei uke der jeg har spist og trent veldig bra, (12,5 TP) ;) Ikke noe særlig utskeielser, kun litt smågodt sist helg og en kaffe mocca på kafe onsdag. har ikke overskredet kosemerkene heller.

Det går veldig tregt nå og jeg kjenner at motivasjonen til å stå på er ganske så lav i dag.

Hva skjer med kroppen min?. Da jeg startet i fjor sommer gikk det jevnt og trutt ned. Etter et opphold i jula (la på meg 2 kg) begynte jeg på ny i januar og de 2 første kiloene gikk bra. Så har det visst stoppet opp? Skal det være så vanskelig å få bort de 4-5 siste kiloene???

Uff, ble mye negativt dette. Må prøve å være tålmodig og stå på videre selv om det føles vanskelig akkurat i dag.

uansett. Nå er det helg og jeg får prøve å få lagt inn en god tur i marka hver dag. En gang må det jo skje noe igjen:)

 

Ønsker dere alle en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stoppa vekta på 62,0. Fornøyd med det. Det vil si 0,4 kg ned fra sist fredag. I dag er det strålende vær. Jeg har levert snuppa i barnehagen, og skal gå en times tur med radio på øret etter jeg har vært litt her inne:). Virker som om kroppen endelig vil gi slipp på litt fett nå. Har gått jevnt og trutt siste to - tre ukene.

 

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver fru wie. Utrolig frustrerende når vekta ikke samarbeider, og man føler at man har gjort alt rett. Kanskje bygger du muskler, siden du beveger deg mer nå enn før? Kiloene vil nok slippe, hvis du holder ut, som du sier selv:).

 

Gratulerer med dagen i går, Poitre!

 

Doppler, du er jo helt suveren på trening! Må jo være kjempesprek, misunner det. Står respekt av 18 trimpoeng på ei uke.

 

I morgen skal jeg i 40 - årsdag. Kjenner at jeg må tenke litt på forhånd hvor mye jeg skal la meg få lov til å spise. Det hjelper å ha lagt en plan på forhånd. Vet ikke hva vi får servert, men sannsynligvis blir det ikke slankekost! Da er vel mantraet til charliemor på sin plass: "passe mett". Trenger liksom ikke overspise, selv om det står mye godt på bordet. Får prøve på det.

 

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen for spørsmålet mitt angående sunne og "tomme" kalorier.

 

Skulle hatt veiedag igår ;) For da viste vekten 66,8.. Tror det har med at jeg overspiste til middagen både i forgårs og igår. Overskred ikke kaloriintaket, men spiste ca 1000kal til middagen begge dagene. Igår var det en halv peppespizza med hvitløksdressing. Godt godt, men ufattelig vanskelig å stoppe å spise. Ganske mye salt i peppes-pizza? Kan det skyldes litt av skylden for at jeg er oppe i 67,3kg idag? Uansett er det 400gram ned fra sist fredag, men bare 200g ned på 2 uker, men det er jo noe :)

 

Gratulerer med overstått poitre :)

 

Ha en sunn dag folkens :)

 

J21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok veldig negativ i dag morges og bare måtte få ut litt frustrasjon. Og akkurat da var det godt å få skrive det ned!!

Nå har jeg hatt en herlig tur i marka. Slo rekorden på den vanlige runden med 10 min og var så fornøyd etterpå:). 2,9 TP er jo en god begynnelse på helga. Nå er det bare å se framover, en dag løsner det bare jeg er tålmodig.;)

 

Gratulerer til dere andre med fine nedganger :)

 

Ønsker dere en god helg alle sammen her inne!

 

Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken 2011

Jeg er blitt syk:( Så får ikke trent eller gjort noe fronuftig. Men prøver å se det positive, og det er vekten! Har veiedag først mandag, men tok en snikveiing idag, og den var 59.2 (ned 1.8 siden mandag)! Bare å se at jeg var under 60 gjorde at jeg følte meg litt friskere;) Jeg har så vondt i halsen at jeg ikke klarer å spise og drikke noe særlig, så jeg vet det er mye væsketap, og ikke helt den "reelle" vektnedgangen...God helg alle sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen! Jeg er ned én kilo på et par uker nå, så det går sakte. Men jeg har de siste dagene spist litt mer enn vanlig, og det kan se ut til å ha noe med saken. Har aldri spist kveldsmat før, men det ser ut til å ha god virkning.

 

I morgen skal jeg også ut på skitur, håper sola skinner like fint da som i dag.

 

God helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp. Min mening: Sakte og sikker nedgang gir gode håp for en ønsket og stabil vekt ;)

------------------------------

I morgen, søndag, tidlig, ca. 6.30, skal vi ut av vårt hus med skiklærne på. Tar så og kjører til marka et kvarter unna. Gå litt innover, to voksne, en pode på 13 og bikkja. Får vi med oss soloppgangen 7.20?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, vi var ute i løypa før kl. 7. Stille og vakkert. Så ingen soloppgang, men fikk med oss at det gradvis ble lysere. Nydelige løyper med puddersnø. Denne form for fysisk aktivitet kan anbefales; gjør godt for både kropp og sjel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Skituren din hørtes helt herlig ut, Charliemor:-)

 

Det er veldig deilig å gå på ski, og jeg har vært så heldig at jeg har vært en uke på Beitostølen og her har jeg fått gått mye på ski. Det synes veldig godt på trimpoengene mine!

I dag reiser vi hjem, men det behøver ikke bety at det er slutt på skiturene mine for det. Hjemme er det mer snø enn det er her på Beitostølen, så det skal være mulig å gå på ski lenge ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Blir i godt humør når du skirver om Beitostøen, EliseV! Var der en uke for et år siden i forbindelse med at poden hadde et opphold på Helsesportsenteret der. Fantasktiske løyper rundt det stedet ;)

 

Og ja, jeg tenker vi kan gå på ski lenge ennå. Med så mye snø som vi har fått her på Østlandet i februar, kan vi vel gå på ski til mai!

 

Ellers så ser jeg også frem til barere veier. Jeg skal nemlig sykle Fredagsbirken i august (første gang jeg tester dette) og kan nesten ikke vente med å få sykkelen i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EliseV

Det blir vel snart helt bart på hovedveiene, så da kan du sykle der.

 

Jeg er skikkelig imponert over planene dine. Hvor lang er denne Fredagsbirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Traseèn er den samme som til det ordinære Birkebeinerrittet - 91 km med start i Rena sentrum og målgang utenfor Håkons hall på Lillehammer.

 

Fredagsbirken har plass til rundt 5000 deltakere, mens den originale utgaven, som går dagen etter, vel har plass til en 16000.

 

De innførte Fredagsbirken i 2008. Mest for oss med litt lavere ambisjoner, tror jeg. Jeg skal være glad bare jeg klarer å fullføre! Du kan lese om løypa her: http://www.birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Om-selve-rittet/Loype

 

Jeg bestemte meg for å melde meg på Fredagsbirken sist høst. Jeg hadde nettopp syklet Rallarvegen i forrykende vær (rundt 1. oktober) og veide 10 kg mer enn jeg gjør i dag. Sammen med min superspreke søster (like kort som meg, en del kilo lettere og vel vant med fysiske aktiviteter) og en kollega meldte jeg da meg på Fredagsbirken. Bestemte at dette skal jeg klare! Begynte å slanke meg samt å trene noe. Kjøpte meg ny sykkel og fikk noen ok sykkeleturer før vinteren trådte inn. Det er med skrekkbladet fryd jeg ser frem mot løpet i august... 91 km er langt, særlig fordi vi snakker en god del oppover. Men: Jeg skal klare dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laiza65

Hei, igjen!

Lenge siden sist jeg var innom her, men er på vekta hver uke enten onsdag eller torsdag. Forige gang jeg var på vekta var det 0,5 ned (var lykkelig ei uke...) sist jeg var på vekta var det 0,5 opp. Eneste trøsta er at jeg ikke har gått opp (eller ned) siden jeg ble med her! Får håpe jeg snart får motivasjon til å gjøre noe aktivt for å gå ned i vekt!

Ser mange av dere er flink til å trimme ! Der har jeg mye å hente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...