Gå til innhold

Uke 3 nyttårsmotivasjonsmødrene


melis

Anbefalte innlegg

Nei det kan du si lillevenn.. Merkelig at man legger på seg så mye.. Men kroppen tar vel til seg litt ekstra fordi den tror den trenger det da;) ???

Jeg vet hvorofr jeg la på meg da.. For jeg la meg til og begynte å spise.. he he..

 

Uff.. tragisk. Men sånn det var.. Snuppa er bygget på masse mat, max og is:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

åh gud.. Jeg er så babysyk jeg..

Har så lyst til å begynne å prøve på nr to allerede.. Hatt lyst en god stund og jeg og sambo har blitt enige om å vente til sånn mai-juni, for da rekker jeg å være innom jobben såpass at jeg tjener oppigjen litt penger til god permisjon..

Men jeg har så lyyyyyyst.. Og sambo er enig han egentlig.. Mener vi kkan prøve igjen når førstesnupp er ett år som hun er om to mnd..

 

Hva syntes dere da.. Skal jeg styre dette etter jobben eller hjertet???

 

Jeg kommer jo til å begynne å jobbe litt da..

Regnet litt på det.. Vil faktsik få utbetalt rundt 14000kr i mnd allikevel etter skatt.. Det går jo greit det....hm..

 

Åhh.. jeg har så lyst til å begynne å prøve.. Vi vet jo ikke hvor lang tid det tar heller..

 

Ett spm til.. regner de med kontantstøtte også?? Skulle jo tro det med tanke på de som faktisk velger å gå hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig, nå har jeg trent/gått meg til 4 tp!:)

 

Snurpa: min helt personlige mening er go for it om dere vil ha de så tett;) Det kan ta litt tid før du blir gravid igjen, spesielt siden du ammer enda. Det trenger ikke å ha noe å si altså, men det kan ha det... Du har rett på permisjonspenger selv om du har vært i permisjon... Mener at du kommer til å få det samme du får nå, altså ikke 80% av 80%, men dette er jeg ikke helt oppdatert på. Og de kan ikke tvinge deg til å ta permisjon uten lønn om du har ombestemt deg. Men det kan nok være lurt å nevne at du venter med å bestemme deg til det tidspunktet du må sende inn søknaden slik at de er forberedt på begge deler;) Skjønner godt at du er babysyk, det var jeg og da vi begynte å prøve på vesla...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glajenta79

Snurpa: Eg mena reglane er at du må være yrkesaktiv i 6 av dei ti siste mnd for å få rett til permisjonspenger, hvis ikkje får du et engangsbeløp. Men det finn du ut av på nav sine sider korleis reglane er. Kontantstøtta kjem i tillegg til andre inntekter om en velger å ikkje ha barnet i offentlig støtta bhg.

Eg mener du må gjer akkurat det som passer dere, men det kan skje før du ana, eg blir gravid på no time, endå eg amma. Så her er vi ytterst forsiktige og tar våre forhåndsregler. Etter førstemann vart eg gravid 10 mnd etter fødselen endå eg amma, rakk bare mens 1 gang og fikk totalt panikk når graviditetstesten vart positiv. Heldigvis spontanaborterte eg, for eg var ikkje klar for ny, og er heller ikkje en som kan gjennomføre abort. Men det rare var at det tok ikkje så lang tid før vi start på ann igjen. En eller annen rar psykisk tankegang gjorde oss innstilte på nr to etter spontanaborten:) og 2 år og 3 mnd og enda en spontanabort etter førstemann kom andremann. Så ting kan ta tid og:p

 

I dag har eg vore kontorrotte, og momsoppgava for nov og des er i boks, deilig. No skal eg spise litt kvelds og ta ei økt med rockeringen før eg køya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Jeg mener det er sånn som melis sier snurpa, men sjekk med nav de vet det jo.. Du har krav på kontanstøtte til barn fra 1 år som ikke er i barnehage, jeg har søkt kontantstøtte fra juni, skal være noen mnd ekstra hjemme sammen med snuppa :)

 

Jeg er megababysyk faktisk og her har vesla akkurat rundet 8 mnd... Vi har lyst på to tette, men har vel egentlig blitt enige om at vi skal begynne å prøve igjen neste sommer. Kunne egentlig tenkt meg denne sommeren men. Får se hva tiden bringer, må planlegges veldig her da, siden jeg har satt inn spiral.. Har jo planer om å komme tilbake til matchvekt først også.

 

Nå har jeg akkurat knaska gulrøtter, har hatt veeeldig søtsug ikveld men har stått imot tross at det ligger melkesjokolade i skuffen. Den skal få ligge der til helgen!

 

Supert med 4 tp melis! Godt jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing idag gikk veldig bra til tross for at snikveiing tidligere i uka viste noe litt annet... Vekta stoppet på 55 så det er vel ganske stabilt. Ble brødskiver til middag og trening ganske sent igår så tror det er grunnen til at vekta plutselig gikk litt ned. Men jeg er fornøyd. Skal prøve å være flinkere til å holde meg til kcal denne uka som kommer så satser jeg på at vekta kanskje holder seg mer eller mindre stabil til neste uke og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

Snurpa: Dersom du blir gravid før du rekker å gå ut i jobb igjen blir permisjonspengene regnet ut av permisjonspengene du har hatt. Har du hatt 80% dette året, får du evt 100% av det på 10mnd eller 80% av det på 12 mnd. Men du vil vel rekke å jobbe litt dersom du blir gravid nå? Blir du eventuelt sykemeldt vil permisjonspengene bli det samme som sykepengene.

 

Over til vekta da, for meg som er ferdi med å gå gravid( litt vemodig at jeg aldri skal ha små igjen) Men 3 får være nok. Sambo kan gått ha 4, men kjenner på kroppen at det kanskje er nok:) Avsporing igjen, det jeg skulle si var at jeg snikveide meg idag(har veiedag imorgen), og det så skikkelig ille ut. Nesten så jeg ikke får lyst til å skrive inn vekta imorgen. Men må vel det. Ingen vits i å lure seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

Snurpa:

Jeg har det akkurat som deg...Er så babysyk!!:) Vi hadde lyst å få det til før jul, men jeg fikk jo aldri mensen tilbake. Den er på plass nå, men nå er vi litt usikre på hva vi skal gjøre. Om vi skal styre etter jobb eller hjertet som du sier... Det er vanskelig!

 

Jeg har en jobb jeg ikke kan gå tilbake til pga turnusen. Har litt ekstra permisjon nå (det er en gode fra jobben) så jeg har fri ut april. Dvs at jeg må si opp nå før første februar.

Så er det det å begynne å søke ny jobb... Jeg sliter, fordi vi har jo ikke barnehageplass. Vi har søkt! Men sjansen for å få det 1 mai er visst minimal. Og da er det utrolig ekkelt å skulle søke jobb og evnt komme på intervju å så si at det ikke er sikkert at jeg har barnehageplass. Jeg våkna i natt klokka to og lå å grubla frem til halv seks. Vet søren ikke hva jeg/vi skal gjøre. Det å klare seg på en lønn i 3 måneder er ikke så lett... Så å skulle bli gravid nå er vel ikke det smarteste vi kan gjøre!

Noen som har en god løsning?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glajenta79

Må le litt her...er så mange verpesyke på tråden nå. Så leverpostei vi får kjempe oss i mål på egenhånd da viss de begynner å legge på seg igjen her inne...hehe

 

..jaja...vektrapport - 200 g her Litt kjedelig, men den kaloririke helga med julemiddag både lørdag, søndag og rester tirsdag er vel grunnen. Eg e skjeleglad for at eg fikk trent fire daga på senteret, ellers hadde vel vekta gått opp.

Ned er jo ned så eg får bare stå på videre og snegle meg i mål. Men neste veke vil eg ned minst 0,5 kg.

 

I dag skal eg på babytreff og så håper eg å komme meg på jazzaerobic i ettermiddag. Middag med svigers, men det går fint, farmor er ikkje som mor si og veit eg sparer på kaloriane:) og då har eg potensielle barnevakter til jazztimen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glajenta: grattis med nedgang! Ned er ned:)

 

Ragnhild: hva med dagmamma for en periode? Vanskelig dette med hva man skal gjøre med de små ift bhg og jobb. De er jo det kjæreste vi har så det er ikke bare bare og finne gode løsninger. Men dere finner nok utav hva som passer best for dere;)

 

Leverpostei: vekta kan svinge veldig i løpet av uka, så det er ikke sikkert det er så ille som det ser ut... Skal krysse fingerne for deg:)

 

Idag skal jeg på venninnelunsj. Skal hjem til en av jentene så aner ikke hva som blir servert... Skal prøve å være fornuftig uansett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det var godt ¨å høre at det var flere enn meg her som var verpesyke:D ha ha.. Jeg har eggløsning i morgen jeg da- så får vel stå på. Iallefall ifølge eggløsningskalkulatoren.. Men den er jo ikke helt sikker.. men sånn ca..

 

Hm.. Jo jeg skulle vel egentlig vært nede i før gravid vekt før jeg blir gravid igjen nå.. Men på en annen side er det ikke sikkert jeg går opp så mye denne gangen.. Kan jo gjøre noe annet enn å legge meg til på sofaen og spise;) Gå tur ute i vårsola foreksempel..

 

Jeg vet at det er sånn at man må ha hatt inntekt i 6 av de 10 siste mnd.. Og det er disse mnd de tar utgangspunkt i.. De tar lønn utifra de 6 beste av de 10 siste.. Så da blir det 2 mnd m 80% lønn og 4 med 100% for meg. Og det skal jo gå veldig fint da.. I tilegg til at kontantstøtten ikke er regnet inn der..

Nei.. MEn det jeg også bekymrer meg for er om det kan bli veldig stritt med to så små.. Men lille snuppa mi er jo så enkel og grei å ha emd å gjøre.. Bare redd det plutselig snur. Hun legger seg jo rundt 19.30-20.00 og sover til 08.30-09.00 hver dag.. Og hun sovner med en gang vi legger henne.. Så rutinene er veldig gode.. Så sånn sett kunne det gått med en liten til..

 

Hm.. Nei jeg og sambo får snakke litt om det.. HAn er nok for å vente et par mnd til.. Men er jo ikke så lenge til det heller;)

 

Vi får lage oss en sånn gå opp minst mulig tråd hvis vi blir gravide da damer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det veiierapport.. 78,8 kilo.. 100gram opp fra forrige uke:( Men men.. Det er jo ikke noe å gråte over..

 

JEg har ikke fått vært på do enda, så vil tro det gjør en forskjell neste gang.:) Det får vi se på torsdag.

 

Mister ikke motet iallefall.. er bare overrasket over at jeg ikke sliter med mere vedheng etter jula jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

Snurpa: Jeg har 23 mnd mellom mine gutter, og det var en veldig fin aldersforskjell synes jeg. Unngikk sjalusi og slikt og de har sååå stor glede av hverandre nå. Ser også mye positivt med flere år mellom søsken, for det er jo selvfølgelig travelt til tider, men ville absolutt ikke vært uten det. Størstegutten sov 2 dupper enda og han sov godt i vogn. Kjøpte derfor tvillingvogn og den brukte jeg MYE. Nå hadde jeg halvplass på 2 åringen i barnhage da jeg gikk hjemme med lillegutt og kjente det var veldg godt. Både for storebror, lillebror og meg. Men tror ikke det hadde vært noe problem å hatt begge to hjemme nei. Dersom dere har lyst på to tette syns jeg dere skal satse:)

100 gram opp er ikke så ille det Snurpa, etterdønninger fra jula:)

 

Glajenta: vi får holde sammmen dersom alle blir gravide,hihi. Men regner med de blir litt inne her likevel.

 

Melis: Håper litt det er som du sier. For det kjer virkelig ille ut. Men får satse for fult til uka. Gir ikke opp nei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Hehe, verpesyke damer :P Meg inkl! Jeg har bestemt meg for at jeg skal trene under neste svangerskap, SKAL SKAL SKAL!!!

 

Idag har jeg trent, spist salat til middag og drukket masse vann! Var på butikken istad, ble så supersulten så kjøpte nøtter med yoghurt på, mye kcal og søtt men bedre enn sjokolade. Spiste ikke mer enn halve posen heldigvis.

 

Imorg blir det en liten gåtur, skal på 8 mnd kontroll med snuppa. Har ihvertfall klart over 7 tp denne uka. Veiedag imorg, er spent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det blir nok ikke noe mer baby her heller med det første... Om det blir noen gang er det nok uansett 4 år +++ til... Og selv om jeg blir litt tussete av å se helt små babyer er det litt godt å vite at den innsatsen jeg har gjort nå er noe jeg får glede av leeenge;)

 

Snurpa: ikke så ille med 100 g opp nei. Og det er viktig med dotur...:P

 

Lunsj idag gikk veldig bra. Spiste litt magert og hadde rom for et kakestykke. Tror jeg kommer greit i mål med kcal:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leverpostei:)

77kg og opp 200 gram. Trodde det skulle være mye værre, men dette går litt i feil retning. Kjenner det på hele kroppen. Håper jeg får litt fart på magen snart.

 

Får vel bare fortsette, så håper jeg på nedgang neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S var det fredag da:)

Og jeg gruer meg ikke til helgen ifht fristelser.. Det skal jeg ta på strak arm;)

 

I dag får jeg besøk av noen venninder.. HAr bakt brød p morgenkvisten- og det er vel godt å få til kaffen.. Ei skikkelig skive... Bedre enn godis iallefall..

 

Ellers skal jeg bare ta det med ro hele helgen.. Ikke noe utfart el noe..

 

Trimme litt .... det skal jeg. Blir godt faktisk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei: det var jo ikke så ille som det hørtes ut i forkant. De 200 g er borte i neste uke og mere til;)

 

Glajenta: sprekt med jazzaerobic! Det er sikkert moro!:P

 

Idag blir det ikke det helt store på trimfronten, får se hva det blir tid til... Men imorgen blir det sats igjen!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jojomamma

75,1

 

Er så letta at det ikke ble 77 som den viste på søndag! Var nok litt vann i kroppen ja! :) Og jeg har vært flink hele uka nå! Kanskje jeg klarer førjuls-vekta neste fredag....håper det!! :)

 

I kveld skal jeg på bytur da... Var ikke helt planlagt. Og det er litt kjipt med de kaloriene pils gir, for det er jo ikke lite! Men jeg skal spare inn litt på matfronten i løpet av dagen. Og jeg skal på spinning kl fem. Det hjelper litt! Man må jo leve og! :P

 

Snurpa:

Så deilig å få servert hjemmebakt brød....heldige venninner! Det er jo bedre enn godteri....iallefall nesten! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillevenn

Ingenting som slår hjemmebakt brød snurpa! Ikke store trimmen på meg idag heller, skal ut å gå en liten tur da.

 

Veiedag; 80.. Så ned 300 g ihvertfall.. Kanskje denne ukens trening og kosthild gjør utslag neste uke.

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glajenta79

Leverpostei: Det er bare å fortsett ja, dei 200 g tar du fort inn igjen, så ikkje dvel ved d ei forlenge;)

 

Snurpa: Heimelaga brød er bare utrolig godt og ihvertfall når det er nysteikt, har sjølv tre i ovnen.

 

Ragnhild: Wow fra 77 til 75,1 på 5 dager, du har nok tatt inn igjen før jul vekta til neste fredag.

 

Melis: hehe...det er bra du venter litt med nr 3, du er jo vårt store forbilde, den første som kom i mål. Greit å få nyte det noen år ja...

 

Lillevenn: Du slo meg, grattis med 300 g ned...

 

I dag blir det en tur på treningssenteret på styrketime kl 17.00. Ellers er eg og jenta mi på snart 5 år godt i gang med helgevasken. Her går det i abba på full guffe med litt sang dans og tull og tøys, blir husvask faktisk litt morsomt, blir litt svett av å holde takten og, så her brenner vi litt kalorier samtidig. Nå er det klart til en svingom med støvesuger og vaskekosten. Så venter nysteikte brød på oss etterpå:P namnam...livet er herlig..ha en god helg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

Nå hører jeg jo ikke hjemme her da, men så dere hadde en diskusjon om foreldrepenger (permisjonspenger). Og kan jo nevne litt om regelverket rundt dette.

 

Man må ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av de siste 10 mnd. Det inkluderer også blant annet foreldrepenger/sykepenger/dagpenger ved arbeidsledighet.

 

Som hovedregel skal stønaden være lik den lønnen du har ved stønadsperiodens start. Men det gjøres også en individuell vurdering på dette.

 

Dersom du er sykemeldt vil pengene beregnes ut i fra samme grunnlag som sykepengene ble beregnet ut fra. Ved dagpenger vil stønaden være lik dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger kan foreldrepengegrunnlaget fastsettes etter inntekten din i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.

 

Dersom en periode med foreldrepenger gir opptjening av en ny periode (kort tid mellom fødslene/adopsjonene), er det de utbetalte foreldrepengene som legges til grunn ved ny utbetaling.

 

Kilde: http://www.nav.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...