Gå til innhold

For oss på 160 cm eller deromkring - som skal holde vekten!


Gjest charliemor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Søttan!

Klart at venner har en forestilling om hvordan vi "egentlig" skal se ut, og de baserer seg på fortiden. Vi må derfor regne med å få slike kommentarer som du fikk. Men vi må ha lov til å definere trivselsvekten vår selv. Når tiden går vil de venne seg til ditt nye utseende og glemme gamledager. Jeg har selv flere kjenninger som er blitt tynn i voksen alder, og som har holdt seg slanke, selv om de var litt runde i ungdommen. Jeg husker jeg syntes det var rart at de forandret seg, men nå ville det være like rart om de la på seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Søttan!

Klart at venner har en forestilling om hvordan vi "egentlig" skal se ut' date=' og de baserer seg på fortiden. Vi må derfor regne med å få slike kommentarer som du fikk. Men vi må ha lov til å definere trivselsvekten vår selv. Når tiden går vil de venne seg til ditt nye utseende og glemme gamledager. Jeg har selv flere kjenninger som er blitt tynn i voksen alder, og som har holdt seg slanke, selv om de var litt runde i ungdommen. Jeg husker jeg syntes det var rart at de forandret seg, men nå ville det være like rart om de la på seg igjen.[/quote']

 

Takk, 2rill! Jeg er helt enig. Litt vanskelig å vite om 55-56 kg er min trivselsvekt siden jeg ikke har veid så lite siden ungdomsskolen. Det er sikkert verd et forsøk hvis det ikke koster meg altfor mye å komme dit. Hvor høy er du igjen? Du veier jo ikke mer enn 55 kg.

 

God søndags kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min høyde er 162 cm. Beinbyggingen min er litt spinkel. Jeg har fortsatt en del fett på kroppen og er vel heller slank enn tynn med 55 kg.

 

Man er så forskjellig skapt fra naturens side, der blir ikke riktig å bare se på høyde og vekt for å vurdere om man er passelig slank. Jeg liker begrepet "trivselsvekt" veldig godt. Før i tiden ble idealvekt brukt mye. Jeg har ikke tro på at det finnes en slik vekt. Jeg ønsker ikke at min vekt blir et salgs ideal for andre her på forumet, den er MIN idealvekt tilpasset MIN kropp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, 2rill! Det er viktig å finne sin trivselsvekt = den vekta man trives med. For min del betyr det kanskje å teste ut 55- eller 56-tallet selv om jeg alltid har vært smålubben for å se om jeg trives bedre på den tynne siden.

 

Jeg har skeiet ut i helgen, men fra idag er det fokus igjen: 1300 kcal på hverdager, 1500 to dager i helgen, 9 trimpoeng pr. uke.

 

Det er deilig å være frisk igjen, og jeg gleder meg til å klatre og gå på ski igjen! :D

 

Ha en fin uke, damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, 2rill! Jeg har klatret både igår og idag. Det er deilig å bruke kroppen igjen!

 

Ellers har jeg gjort det igjen: Kjøpt to gensere som ikke akkurat er for små, men som er enda finere på når jeg blir kvitt bilringen. De er kjempefine, 20% silke og resten ull, veldig dyre i utgangspunktet, men fikk nesten 70% avslag! Da må man bare slå til! Og motivasjonen til å holde opplegget er iallfall ikke mindre enn for en uke siden!

 

Nå er det snart frædda'n! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg også har vært på shopping og har startet vårsesongen! Jeans i størrelse 29' og kort jakke med innsving på midten i str. 36. Pluss skjorte og skjerf, alt i lyse blåtoner.

 

Og i dag tok jeg det store skrittet: Skaprydding. Vekk med alle forvokste klær (str 40) og klær som er ment for å skjule bilringen. Nå blir det ny stil! Vårens mote blir visst fargerik, og jeg gleder meg!

 

Det ble to kartonger til Fretex og noen bæreposer til bosspannet. Og god plass til å fylle på. Litt vemodig også, for jeg hadde noen fine antrekk i 40 og jeg skulle egentlig ønske at de kunne krympe. Men morsomt - og veldig rart - å se hvor store klærne var blitt.

 

Nyt helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Long time, no see, men ser jo at det er liv her :D

 

Trivselsvekt... Det er sant. Vi må hver enkelt finne en vekt vi trives med. Selv veide jeg 72 kg for to og et halvt år siden. Det var lite trivelig, for å si det slik! Så gikk jeg ned, type 10 kg på et halvt år. Folk rundt meg sa det var flott. Så gikk jeg litt til ned, det ble nesten umerkelig for omgivelsene - bortsett fra mor som sa jeg ikke måtte bli tynnere. Var nede i 57. I dag er vekta 60, og der har den vært stabil i hele vinter. Ingen kommenterer lenger hvordan jeg ser ut. Trivlselvekt? Tja. Har det ikke så verst. Vil bare stadig bli kvitt bilringen og vet det skjer rundt 58 kg. Blir lettere å få den vekta når løpesesongen igjen starter for alvor en gang i mars.

 

Holmenkollen Skimaraton: Jeg er grådig fornøyd med egen innsats! Løpet var steike hardt - og langt; 56 km. På slutten ville ikke oppoverbakkene ta slutt. Etter løpet var jeg passe sur på Skiforeningen som kunne lage slik ei hard og lang løype; vil de ikke ha med damene i fremtiden? Etter et par dager hadde jeg ristetet den surheten av meg og stiller vel til start også neste år. Min tid? 5 timer 39 minutter. Det ga meg en plassering rundt 2800 av 3100, men tiden var bedre enn jeg hadde håpet! Jeg gikk jo Birken på 6 t 30 min. i fjor.... Nå har jeg lagt et visst press på meg selv foran årets Birkebeinerrenn..

 

Det blir lite med skigåing de neste ukene pga. ski-vm. Dere vil finne meg som frivillig i sone 3, langrenn. Det er i Styggedalen. Gleder meg storlig!

 

Ellers oppdaterer jeg stadig min treningsblogg; velkommen innom: http://charliemor.blogspot.com

 

Da ønsker jeg dere alle en god tid fremover. Håper dere får nyte de vakre vinterdagene vi har nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt reklame for gåing! Ikke for å ta treningsiveren fra dere som er så flinke til å trene, men for vekten sin del er det effektivt med raske gåturer. Passer godt for meg som har hunden min som drar meg av gårde. Jeg tror at mine daglige lufteturer på 1,5 - 2 timer er et viktig kriterie for at vekten min holder seg stabli samtidig som jeg føler jeg spiser en god mengde mat.

 

http://iform.nu/trening/treningsformer/ga-deg-slank?utm_source=Nyhetsbrev_2011_8&utm_medium=Nyhetsbrev&utm_content=Nyhetsbrev_2011_8_Teaser3_gange&utm_campaign=Nyhetsbrev_2011_8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere med? Jeg synes at initiativet til et samarbeid med Care er kjempeflott, og har meld meg på. Mottok skrittelleren i går, sammen med en fin liten drikkeflaske. Er klar til å begynne registreringen 1. mars.

 

Tjuvstartet i går og tok skrittelleren på før turen med hunden. Ca 10 000 skritt på 1,5 timer (den lange varianten som jeg går når det er fint vær). Tok den på igjen i dag tidlig, og nå på slutten av arbeidsdagen viser den 5300 skritt. Det inkluderer morgenens luftetur på 20 minutter. Visste ikke at jeg går så mange skritt på en vanlig dag!!

 

Ha en fortreffelig helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Long time' date=' no see, men ser jo at det er liv her :)

 

Trivselsvekt... Det er sant. Vi må hver enkelt finne en vekt vi trives med. Selv veide jeg 72 kg for to og et halvt år siden. Det var lite trivelig, for å si det slik! Så gikk jeg ned, type 10 kg på et halvt år. Folk rundt meg sa det var flott. Så gikk jeg litt til ned, det ble nesten umerkelig for omgivelsene - bortsett fra mor som sa jeg ikke måtte bli tynnere. Var nede i 57. I dag er vekta 60, og der har den vært stabil i hele vinter. Ingen kommenterer lenger hvordan jeg ser ut. Trivlselvekt? Tja. Har det ikke så verst. Vil bare stadig bli kvitt bilringen og vet det skjer rundt 58 kg. Blir lettere å få den vekta når løpesesongen igjen starter for alvor en gang i mars.

 

Holmenkollen Skimaraton: Jeg er grådig fornøyd med egen innsats! Løpet var steike hardt - og langt; 56 km. På slutten ville ikke oppoverbakkene ta slutt. Etter løpet var jeg passe sur på Skiforeningen som kunne lage slik ei hard og lang løype; vil de ikke ha med damene i fremtiden? Etter et par dager hadde jeg ristetet den surheten av meg og stiller vel til start også neste år. Min tid? 5 timer 39 minutter. Det ga meg en plassering rundt 2800 av 3100, men tiden var bedre enn jeg hadde håpet! Jeg gikk jo Birken på 6 t 30 min. i fjor.... Nå har jeg lagt et visst press på meg selv foran årets Birkebeinerrenn..

 

Det blir lite med skigåing de neste ukene pga. ski-vm. Dere vil finne meg som frivillig i sone 3, langrenn. Det er i Styggedalen. Gleder meg storlig!

 

Ellers oppdaterer jeg stadig min treningsblogg; velkommen innom: http://charliemor.blogspot.com

 

Da ønsker jeg dere alle en god tid fremover. Håper dere får nyte de vakre vinterdagene vi har nå :)[/quote']

 

Du er kjempeflink, Charliemor! Jeg kommer aldri til å kunne matche den treningsinnsatsen din. Jeg har dessuten aldri gått over 4 mil, så bare det å gjennomføre 5,6 mil synes jeg er imponerende! Stå på videre!

 

Slik som 2rill går jeg endel. Prøver å gå hjem fra jobb flere dager i uka, det tar 1 time. Jeg får ikke allverdens kondis av det, men det er fin mosjon og lett å gjennomføre.

 

Gledelig nyhet her: Dagens vekt er 58,5 kg, det er nedgang som ønsket - 1 kg på to uker. Fortsetter slik til jeg når trivselsvekt eller blir tynn (55-57kg).

 

Riktig god helg, alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg tok fram igjen formelen for beregning av daglig kaloribehov, den jeg benyttet da jeg begynte på Grete Roede-opplegget , veide 14 kg mer og var to år yngre. Dersom jeg regner med 7 trimpoeng i uken, er det magre resultatet 1709 kcal pr. dag. (55 kg, 52 år). Det er omtrent det jeg ligger på nå, og vekten holder seg stabli.

 

:-) Ganske imponerende at det stemmer så godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det har vært noen fantastiske VM-dager i Kollen! Hva matinntak angår, er det noe som sier meg at vekta mi har gått opp... Godt å være tilbake i hverdagene med litt trim og stabile måltider :)

 

Feirer ellers at det nå er to år siden jeg steg opp av sofaen (6. mars 2009 tok jeg min første joggetur på 25 år). Har ingen umiddelbare planer om å slutte å trimme. Tre ganger i uka er stadig planen. Etter over to uker uten trim var jeg i dag tidlig ute på en skitur. 31 km ble det. Godt å være i siget igjen; Birken nærmer seg styggelig fort!!!

Drømmer stadig om at noen skal tilby seg å kjøre meg til Rena, men psyker meg opp på buss fra Oslo fredag kveld, madrassovernatting i Rena og buss hjem fra Lillehammer.

 

Ettersom jeg er viss på at vekta har gått opp de siste to ukene, vil dagene nå fremover bære preg av nøysomhet i matveien.

 

Ha en god marsdag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kommet tilbake etter en uke på Kanariøyene og ser at det er snø på marken fortsatt. Jeg lengter etter vår! Spiste godt i syden og nøt den gode røde vinen, men har også gått lang tur fire av dagene for å være i balanse. Glemte skritt-telleren.

 

Flott at du trener videre, Charliemor! Det er tingen for deg! Fantastisk hva du har gjennomført på bare to år. :-) Skulle gjerne hatt din energi. Trøster meg med at helse- og vektgevinsten ved hyppige gåturer er vesentlig. Planlegger å lære voffen å jogge med meg når det blir litt varmere, for kondisjonen var bedre da jeg jogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, jeg har erfaring med at jogging er det beste, i hvert fall om vi tenker kondis og forbrenning av kalorier! Her får jeg mye uttelling for relativt liten tidsbruk. Samtidig synes jeg at jogging ikke er det festligste på jord...

 

I går gjennomførte jeg Birkebeinerrennet for 2. gang. Hvilken fantastisk tur over fjellet i strålende solskinn!!! Feste hadde jeg også (hadde ikke det i fjor), men gliden var elendig. Nå skal jeg finne ut av det til neste skiseseong. En annen sak jeg slet med var tiltagende krampetendenser i legger og lår. Skal se å få tak i noe kalsium/magnesium og finne ut om det kan ha positiv effekt.

 

Våren er komme til Oslo. Skal bli deilig atter å jogge på bar asfalt :o Og snart skal sykkelen få en lengre tur også. Bare velstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Gratulerer med vel gjennomført Birkebeiner! Må være deilig etterpå :-)

 

Jeg er så glad for 10 grader, sol og krokuser! Og for at vekten etter sydenturen ble normalisert (55-tallet) etter en uke på vanlig hverdagsmat. Føler jeg rett og slett har kontrollen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Så bra å høre, Torill, at du har kontrollen! Jeg sliter llitt. Har nå begynt - fra i går - å notere matinntak igjen. For ikke å narre meg selv. Vil gjerne ned et par kg før mai sier hallo.

 

Birken: herlig følelse etterpå, samtidig som det er litt vemodig over at vinteren er på hell. Det er så utrolig deilig å gå på ski :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å stikke innom å seie at eg er i live og har det bra!

Og gratulere Charliemor med vel gjennomført Birken - det blir eg SÅ imponert over! :D Og til alle de andre også forresten - det ser jo ut som alle held vekta kjempebra! Flinke oss!

 

Her er vekta fin-fin om dagen, i dag var den 64 noko eg er godt nøgd med!

Var ein liten oppsving (oppe i 67 faktisk) her sist gong eg var på Hold vekten, men det er inne att no. Kutta rett og slett brød, pasta, ris og potet 2 veker. Gjekk som ein draum. Skal vel ikkje snakke så mykje om low-carb her på GR. Men for meg og mange andre så trur eg det har mykje for seg...

 

Deilig med vår og lyse kveldar. Veldig mykje enklare å motivere seg til å springe eller gå seg ein tur på kvelden, og ikkje minst å gå på trening før jobb! Så trening blir det 4-5 dagar i veka framleis.

 

Har ikkje PT denne månaden, men tenker å ha 6 veker att frå midten av april. No trener eg vekter med ei venninne 1 gong i veka og sidan eg no veit litt meir om det etter trening med PT så føler eg det er eit godt alternativ - og veldig gøy!

 

Bryllup om 3 månadar! Jøss, som tida går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I min villfarelse om å ha kontroll har jeg begynt å gli ut! Vi har hatt flere store begivenheter/feiringer både privat og på jobben de siste to ukene, og jeg har bevilget meg et skikkelig kakestykke eller to hver gang- og gjerne litt sjokolade når det har vært på menyen. Og nå kommer straffen: Nemlig sukkerdjevelen som skriker og gjør meg sulten mange ganger om dagen selv om jeg følger mitt valinge hverdagskosthold. Det er så ubehaglig! Og det er så lett å gi etter - særlig om kvelden. Siste uken har jeg ligget utenfor mitt vektbånd, og det vil jeg ikke.

 

Så nå skal det bli en uke helt uten sukkermat og med begrenset inntak av alle typer raske karbohydrater. Håper at det er nok til å få hanket meg inn igjen. Etterpå må jeg huske på hvor lett det er å komme ut av den gode og sunne hverdagsvanen når sukkerdjevelen tar overhånd!!!

 

Og hei Tinis, kjekt å høre fra deg! Kjempefint at du trener og står i. Bare nyt tiden nå med bryllup i sikte :-) Du blir nok en kjempefin og sprek brud.

 

Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Nei da, du er ikke alene, Torill! Det har blitt alt for mange uvanlige dager på meg de siste ukene. Sist helg var jeg bl.a. på Island på tur med jobben. Det er veldig vanskelig å holde fokus på "passe mett" når all verdens fristelser står foran meg. La inn en 11 km joggetur fredag, men det demmet ikke akkurat opp for alt jeg puttet i meg. Og så er det ikke bare det jeg puttet i meg i helgen, også dagene før...

 

Blæ!

 

Nei, hva kan jeg gjøre? Jo! Jeg kan trykke ctr+alt+delete på det som har vært! Kan faktisk ikke gjøre noe med det som har skjedd. Men stunden nå og resten av dagen er min :)

 

Så her er dagens plan: Middag... er visst jeg som står for den i dag. Finner på noe meget enkelt og greit. Jogger så til og fra studiene i byen (8 km hver vei). Drikke noe uten kalorier der på skolen. Vel hjemme blir det dusj og så kvelds i form av tre Ryvita knekkebrød med gulost. Dag over.

 

Morgendagen starter jeg med 40 min. stryketrening på Elixia kl. 06.30 etterfulgt av muslifrokost der.

 

Blir bra dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, djevelen viker unna når vi tar tak i oss selv :-)

 

Nå har jeg vært pinlig oppmerksom og standahftig med kost de siste dagene, og nå går det meget bedre! Heldigvis. Godværet hjelper på motivasjon til skikkelig langturer med voffen. Vi trenger det like mye begge to. Hjelper på humøret og :-)

 

Lenge leve våren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja da, holdt meg til planen jeg skrev i går: Jogget til og fra studier etter en enkel middag i form av fiskegrateng med litt potetmos til. På skolen drakk jeg en Pepsi max. Vel hjemme ble det tre knekkebrød med ost til kvelds. + en kopp kakao (ikke beregnet...). I dag tidlig var jeg på styrketrening med etterfølgende muslifrokost :)

 

Våren er jo flott, da! Selv om jeg faktisk kjenner på vemodet over at vinteren er borte. Jeg savner alt de lange, gode skiturene.... Samtidig har jeg hatt min første tur på den nye sykkelen; det gleder! Som med hva jeg spiste i helgen: Nøtternte å se seg tilbake. Her er det å gripe dagen og glede seg over det som er her nå :)

 

Flott med bikkjetur. Har selv litt dårlig samvittighet for doggen vår. Kan jo gå med han til middag hos svigers i ettermiddag; tar jo bare en 20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...