Gå til innhold

tredje og aller siste trimester noensinne :)


Koalamamma

Anbefalte innlegg

Vel da var jeg godt inne i tredje trimester og siden dette er sistemann så er det også siste gang jeg er "her". Akkurat det kjennes litt deilig ut i grunnen, for nå begynner jeg å kjenne meg TUNG! Ikke bare det at jeg nærmer meg 100kg men magen er litt i veien liksom ;) De siste to ukene har jeg holdt meg unna sjokolade og søtt og det går lettere for hver dag. Litt kake har det blitt men stort sett i forbindelse med selskap og avslutninger, og så har jeg hatt et par anledninger med chips. Men vekta ser ut til å ha stabilisert seg litt i hvertfall. Trimmen blir det så som så med pga bekkenløsning men det får komme senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Ja, herlig å endelig ha nådd 3.trimester! Jeg er usikker på om det blir noen gang flere. Akkurat nå kjennes det greit ut om dette er siste gang, men vet jo aldri hvordan jeg føler det om et par-tre år.

 

Blir ikke særlig trim på meg heller. Jeg blir visst bare verre og verre med det bekkenet mitt. Men man må jo nesten bare akseptere det og tenke at det er jo bare en begrenset periode man går gravid. Man overlever helt sikkert det å ha vært slapp en periode ;-)

 

Jeg klarer fortsatt å holde meg unna sjokolade og snop. Men er fortsatt veldig fysen på kveldene. Da pakker jeg innpå det vi måtte ha i huset. Det er som regel yoghurt og frukt. Har også spist noen bixit fullkornsbar. De har jo litt kcal, men tenker likevel det er noe bedre enn snop!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du også holder stand mot godisen ;) Kjennes enklere ut nå synes jeg. Jeg går på bekken-trening hver onsdag, styrketreningsgruppe med fysioterapeut men ellers blir det ikke så mye trim.

Har vel alltid ønsket meg tre unger :D og mens jeg var gravid sist tenkte jeg ikke så mye på det men kjente etter fødselen at dette må jeg oppleve igjen! Nå er det mer tungt å gå gravid synes jeg, har jo to unger som krever sitt, mann i turnusjobb, meg selv i full jobb (var arbeidsledig sist) og er 38 år. Så selv om den alltid kan ønske seg et lite nurk igjen tror jeg nok det holder nå :) Mannen måtte bearbeides ganske mye for å bli med på tredje og er nok ikke med på flere heller. Men det som er litt deilig er å tenke på at denne jojo-vekt opp/ned som graviditet og barsel er ikke skal gjennomleves igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nrtre090909

Ja deilig med 3 trimester kjenner også på at det er sikkert siste gang, og ja den følelsen er lettere denne gang en med nr 2 da var det sånn skal jeg virkelig ikke oppleve dette en gang til. Her i huset er nok mannen med på både nummer 4 og 5 så vi får se da;-) Har ikke helt bestemt oss for at 3 er nok men jeg begynner å bli fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går unnet jeg meg sjokolade for første gang på 2,5 uke. Vi har feriegjester noen dager og hadde en skål småsjokolade på bordet. Det smakte godt og de første 10 bitene glei fort ned men så bremset det litt opp og plutselig var det nok. Litt deilig følelse for ellers har jeg glatt kunnet glefse i meg 200g alene :P Etterpå fikk jeg halsbrann av sjokoladen så det demper nok også lysten på mer :) Begynner å merke at det ikke er like mye plass til mat lenger som det var tidligere og dermed bremses matlysten litt også. Og det gjør ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble noen kjeks og pittelitt snop (3-4 sukkertøy) på bim-treff i går, men ikke fråtsing, så det får gå. Jeg fikk det så travelt i morges at det ble ingen tur på vekta. Får ta veiing i morgen tidlig.

 

Jeg fikk oversendt noen bilder tatt for en måneds tid siden. Jeg så på bildene med avsky. Fy søren hvor tykk jeg har blitt... Og er jo nå ennå tykkere siden bildet ble tatt. Nå føler jeg meg blubb! Vil helst pakke meg inn i burka og ikke komme frem før jeg veier 20 kg mindre!

 

Ellers har jeg blitt litt sunnere i matveien. Flinkere til å få inn grønnsaker og salat i måltidene, og får i meg litt frukt hver dag. Føles bra!

 

Du har jo vært kjempeflink å holde deg så lenge uten sjokolade. Av og til må det jo være lov å unne seg litt da, og veldig godt når man klarer å begrense seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke være så streng med deg selv :P Selv om vi nok har litt ekstra på rumpe og lår nå så er jo mesteparten babymage! Jeg synes det er fint å se på :) Det er nesten verre etterpå når magen faller sammen og rumpa plutselig ser kjempestor ut... Sålenge magen er der jevner det seg liksom litt ut. Og husk at kroppen er litt i unntakstilstand nå, dette er ikke deg for resten av livet.

Ble litt godis og chips i går kveld også men nå kjennes det ut som det holder liksom. I kveld tror jeg skal få tak i blåskjell og reker og ha en "endelig ferie" feiring! Og lage en deilig fruktsalat til dessert. Mannen begynner ferien i dag og jeg blir 100% sykemeldt pga bekkenet og det kjennes befriende. Begynte å bli vanskelig å nå fram til tastaturet på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv... jeg har ikke bare babymage... Magen synes jeg faktisk ikke er ille i det hele tatt nå. Den er blitt riktig fin fasong på, og ser mye bedre ut enn i forrige svangerskap. Men det er resten av kroppen som får meg til å ligne "boba fat" på en prikk! ble helt sjokkert da jeg hadde en kortermet skjorte på meg på bildene og så de enorme overarmene mine... Det var ikke mye pent! Ikke bare litt ekstra på rumpe og lår her nei... Men veier jo over 80 kg og er bare 153 cm så det sier seg selv at her er rundt 25-30 kg for mye.

 

Kroppen i unntakstilstand... vel... jeg har vært stor mesteparten av livet, så var jo temmelig fornøyd da jeg hadde klart å komme meg ned på 60 tallet før jul. Så det er nederlag å se at jeg nå er like stor som på de bildene jeg da satt å så på å tenkte "har jeg virkelig vært så stor, å fysjameg"!

 

Men selv om jeg fikk en liten støkk og følte avsky ved å se bildene, så blir jeg ikke superdeppa. Jeg vet at vekta skal nedover om maks 3 mnd. Og til jul skal jeg nok ha klart å tatt av en god del og kommet meg godt ned på 70 tallet :-) Bildene har dessuten bare gjort at jeg føler ennå sterkere for å begynne på Grete Roede igjen. Kampviljen er intakt, og til og med forsterket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da! Ingenting som kampvilje :P Jeg er 171cm så har nok litt mer å fordele det på, men veier jo 95-96kg nå og nærmer meg styggfort 100 så vektmessig er vi ikke så ulike. De to forrige gangene tangerte jeg 100 akkurat men denne gang er jeg redd jeg kommer til å passere og DET er tungt å drasse rundt på. Men som sagt det er midlertidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjon på vektrapporttråden :-) Det er en bra stund siden sist jeg har gått opp så lite, så det var rett og slett deilig. Hva som ikke er så deilig er at jeg nå har gått opp like mye som jeg gikk opp hele forrige svangerskap... Men jeg har faktisk ennå ikke nådd startvekta fra sist jeg ble gravid, så det må man vel si er positivt!

 

Jeg ser jo virkelig at det nytter å være forsiktig med hva jeg putter i munnen. Lønn for strevet :-) Men det tok litt av i helgen da, ble noe sjokolade på lørdagen pluss at vi spiste vafler i går.

 

Men så lenge jeg klarer å holde meg noenlunde sunn i ukedagene og ikke skeier ut altfor mye, så kanskje det holder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart om du går opp mer denne gang siden utgangspunktet var lavere enn sist, selv har jeg vært ca.5kg i + etter hvert svangerskap så mitt utgangspunkt var 10kg høyere enn første gang. Men lar meg ikke stresse så veldig av dekta, det er ikke verd det og det blir jo borte igjen bare man tar tiden til til hjelp og legger litt innsats i det etterpå.

Har blitt endel sjokolade før helgen på meg også, hadde feriebesøk av venner og da ble det litt ekstra :P Men gikk fint å hente seg inn i helgen så det er greit. Nå er jeg 100% sykemeldt pga. bekkenet og resten av familien har ferie så det blir mye hytta og litt hjemme. Har ikke strøm på hytta så da blir det ingen registrering på meg, men vi bruker fiske mye og fanger krabber så maten blir ganske sunn. Reiser ut i morgen og blir ihvertfall til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes herlig ut med hytteferie. Samboerens familie har hytte som vi kan benytte, men jeg er ikke så begeistret for utedo, så liker ikke så veldig godt å være der. Særlig på sommeren med så mange insekter og sånt.

 

Hvor har dere hytte henne da? regner vel med det er ved sjøen? den vi bruker ligger midt ute på et vann på fjellet. Ganske idyllisk!

 

Du får ha en riktig god tur på hytta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arvet hytte etter svigers (de har bruksrett men er der ikke så mye, mest med oss iblant på besøk) utenfor Mandal på ei øy. Så vi må i båt, utedo, ikke vann,ikke strøm men solcellepanel og gasskjøleskap/kokeplater. De fleste insektene blåser bort men det er masse padder der så vi bruker lommelykt om kvelden til do for å unngå å trø på dem :P Desverre er det mye flått også, men vi sjekker oss selv og ungene hver kveld og har aldri blitt syke. Er ei gammel koselig sørlandshytte med ei lita sandstrand og masse svaberg. Men i år blir det vel mest å sitte i skyggen for min del, kjenner jeg ikke tåler varmen så godt lenger. Skal bli deilig å reise ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har hatt to fantastiske uker på hytta og er hjemme for noen dager til dusjing og tøyvask men reiser ut igjen i morgen. Det har vært svalere på øya enn i byen og har kun ruslet rundt i bikinibukse da ingen naboer har vært der omtrent. Har hatt litt besøk av venner og andre unger men ikke mer enn vi har orket så det har vært deilig.

Var hos kontroll hos legen i dag og litt derfor vi reiste inn også. Alt så bra ut, fin urin, fint blodtrykk, magen lå midt på streken i vekst, litt ødem (mest i fingrene men litt i beina) Bekkenet er bedre nå når jeg ikke jobber men merker at med en gang jeg går for mye eller sitter for mye i samme stilling så er det der igjen, så fikk videre 100% sykemelding resten av svangerskapet (3-4 uker til) Så på vekta fra forrige kontroll for en måned siden at det bare var 1kg opp og det er jo bra, totalt siden graviditetstesten i uke 5 har jeg gått opp 14kg og har 7,5 uke igjen til termin 1.sept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da! 14 kg totalt opp til nå er jo slett ikke ille! Jeg har nok passert 20... Jeg har bestemt meg for å ikke veie denne uka. Blir så demotivert av å se vekta øke og øke selv om jeg har vært flink. Så nå skal jeg bare fortsette med det jeg har gjort denne uka. Har vært flink å ikke snope. Har stått over fristelser. I går spiste jeg en is, men det er vel det verste jeg har gjort denne uka. Får se om det blir veiing neste fredag :-)

 

Ja det nærmer seg nedkomst nå. Har 8 uker igjen til termin. Har på følelsen og et lite ønske om å få før, helst før august er over. Men forsøker å innstille meg på at det kan gå over også så jeg ikke skal bli så utålmodig.

 

Ha en fortsatt fin sommer og kos deg videre på hytta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel 14 kg er utifra vekta ved uke 5, jeg gikk ned endel i høst og laveste vekt før jul var 80,5 men gikk opp til 82,8 i advent og juletid (da var jeg jo gravid men visste det ikke ennå) Så totalt og mentalt har jeg gått opp mer, ca 16kg. Men det virker som det har stagnert litt heldigvis. Tror jeg spiser mindre på hytta selv om det blir mer godteri og kake. Men målet på 13 kg er jo passert ;) Tror jeg kommer til å ende på 18-20kg totalt Som uansett er mindre enn de 24 og 26 kiloene jeg la på meg de to forrige gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld skal vi på Kaptein Sabeltann show i Dyreparken, gleder oss veldig til det. Så blir det hytta i helgen før Mannens ferie er slutt mandag morgen. Jeg skal ut på jobb og levere videre sykemelding fram mot fødselen så for meg er det fremdeles "fri". Til uken kommer en vennefamilie fra Oslo på besøk og blir en ukes tid, de vil også i dyreparken og hvis jeg orker blir jeg med dem hvis ikke koser jeg meg hjemme ;) Begynner å bli tungt å trave rundt meg magen på slep nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Showt var en fantastisk opplevelse for hele familien. Som årskortholdere er vi jo i parken titt og ofte men har aldri vært på kveldsshowet før. Det begynner kl 23.00 og varer nærmere to timer så minstejenta på 3,5 sovnet 10min før avslutningen men det var såpass spennende at det var ingen sutring eller grining likevel. Hadde med litt saft, kjeke, chips og sjokolade for å holde gassen igang utover natten med ungene og vi satt på medbrakte puter og pledd. Været var nydelig og stjerneklart med 17grader midnatt er jo ikke å forakte! Bra historie, mye bra pyroteknikk og fengende sanger!

I dag skulle vi reist ut på hytta igjen men det er meldt stiv kuling, 60mm regn og bølgehøyde på 2m i morgen så bryggefesten vi skulle deltatt på ble avlyst og da dropper vi å reise ut. Kjenner at jeg er litt pysete med tanke på å muligens måtte reise hjem søndag i ruskevær (hvis det ikke gir seg eller forskyver seg) med tanke på at det bare er 6 uker igjen til termin. Vi må krysse to åpne havstrekk for å komme ut til hytta så det kan være ruskete ja ;) Dermed blir det hjemmekos i helga før Mannen begynner å jobbe mandag. Laget en brownie til festen men den har vi nestten gjort kål på allerede (jeg har bare tatt 3 små stykker :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er magen på sitt høyeste og jeg føler meg konstant stinn! Satt i bilen i dag og skulle lese litt Donald for eldstejenta etter frokost ida og fikk nesten ikke puste, ble andpusten av å lese! Så antall kalorier inn begrenser seg litt tross vaffel til lunsj o.l. Men litt ubehagelig å sitte med ei tulle som tar spenntak inni magen :) Heldigvis synker snart magen nedover og da blir det litt bedre. (er 34+4) Bekkenet er heldigvis ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra fredag til lørdag gikk jeg opp 1,3kg! Var på fest og drakk mye brus, som jeg ikke er vant til, og følte meg fyllesyk dagen etter... Men bøttet innpå med vann og te og søndag var det ned 1kg og mandag ned 400g til. Hvis dette holder så går jeg faktisk ned litt denne uken på veeeeldig lenge!

Var på ekstra UL i dag hos gyn og fikk bekreftet at hun ligger i seteleie ennå. Var ennå god tid til å snu seg av seg selv men siden jeg nesten er i 36.uke sendte han brev til sykehuset om videre oppfølging, ny UL og evt. planlegge setefødsel. Så det kan bli spennende å se :) Har hatt to vanlige fødsler til nå men ante meg at noe slikt kunne skje nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk lite vann i kroppen nå... Til tross for at det har vært varme dager. Er jo bare glad for det da :-)

 

Men det vil jo igjen bety at når jeg går på vekta å ser oppgangen, så skyldes den mest sannsynlig fett!

 

Men nå er det ikke lenge igjen. Og jeg tror kanskje jeg klarer å holde meg under 25 kg opp! Det bør jeg, hvis jeg ikke får ekstremt med vann i kroppen på slutten.

 

Veiing i morgen, tenker jeg... Hvis jeg tør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med veiingen da :D Det får gå som det går, vi er jo på oppløpssiden nå :)

Begynner å merke at hun har sunket ned litt, må opp om natten og tisse men det kommer nesten ingenting selv om jeg føler meg "sprengt". Og etterpå ligger jeg og kjenner på kynnere og masse sprelling :) Så etter å ha vært våken fra rundt 4 i natt sto jeg opp i 6-tiden og spiste litt crusli med melk og leser litt her på nettet om setefødsler... Mannen har gått på jobb nå men ungene er ikke våknet ennå, tenker jeg legger meg litt når de står opp for å se barnetv og spise frokost. Senere skal vi til lunsj hos en venninne med unger i samme alder, i går var vi i Jumbo Lekeland i Arendal sammen med 700 andre unger/foreldre. Må finne på litt med de små nå som ferien på hytta er slutt og de begynner å bli litt rastløse. Desverre merker jeg at lunta er kort for tiden, må prøve å skjerpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjort noe skikkelig dumt! Er alene hjemme i helgen med ungene mens Mannen er på guttetur og skulle kose meg litt etter leggingen med pepsimax og ostepop. De hadde bare den stor posen på butikken så jeg regnet med å ha masse igjen til i morgen og litt til ungene også. MEN jeg klarte bare ikke stoppe! Har altså greig å trykke imeg 250g ostepop!!! Etterpå ble jeg kvalm og svimmel, kaldsvettet og måtte bare ligge på sofaen sidelengs for å få plass i magen (er jo ganske full av baby der nå så det er sjelden jeg makter å spise store mengder av noe for tiden) Nå er det litt bedre men føler meg ganske stinn og har svart samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag veide jeg meg litt utpå dagen, våknet kl 04.00 og fikk ikke sove så jeg sto opp kl 5 og spiste frokost, så den vekta er nok også mye vann og mat MEN for første gang noensinne så jeg 100-tallet, skrekk og gru! Veide 100,2... La meg for å sove litt formiddags, sto opp etterpåog tisset og veide meg igjen og var nede på 96,6. så det er jojo veiing her i huset :) Men kunne ikke dy meg. Godt det snart er rundt 3 uker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...