Gå til innhold

Det store ski-, jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest Kristepine

Jeg liker veldig godt å jogge, men kl 05:30 har jeg det definitivt aller best under dyna. Men jeg ser fordelen ved å være alene på veien! Uansett er det vel tyngre å løpe nå med mer klær og ikke helt ren asfalt, om det er 05:30 eller 17:30 klokka viser. Så da går det litt saktere også.

 

Har du musikk på øret når du løper? Av og til finner jeg at jeg har hatt tankene et helt annet sted og løpt i flere minutter uten at jeg egentlig har vært tilstede i hodet mitt. Tankene bare løper av gårde og jeg kan drømme meg bort i musikken. Og jeg løper ikke noe saktere av den grunn, snarere tvert i mot. Med riktig musikk så akselererer jeg i motbakkene. På den måten har selve joggeturen også blitt noe jeg ser frem til og trives med, i tillegg til følelsen når jeg kommer inn og er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar
Gjest charliemor

Jeg har en slik ultramini ipod shuffel. Der har jeg lagt inn låter jeg digger og som holder omtrent en halvmaraton. Jeg har drivende låter og roligere låter. Alt fra opera via marsjer til poplåter av i dag. Enig at låtene er med på å gjøre turen lettere!

 

Skulle ta med meg musikken i dag, men hadde glemt å lade ipoden.... Ble da løpende med et hode som inneholdt det siste jeg hørte før jeg dro ut: Vekkerklokka til sønnen, en sony ericsson-mobil-låt.... Etter hvert fikke jeg den ut av øret. Forsøkte nynne en marsj inni meg! Men det som tok helt overhånd var lyden av jakka som sa svisj svisj hver jeg beveget armene... Nå skal ipoden lades klart til neste joggetur!!!

 

Fant ut i dag tidlig at en gangvei inn mot sentrum virker rimelig bar og fin. Skal teste den ut, om ikke i morgen tidlig, så fredag. Det er en løype jeg løp uttallige ganger sist sommer da jeg trente til halvmaraton. Jeg løper til jeg ser jeg har nådd halve av dagens bestemte distanse, snur og løper hjem. Hadde noen turer i sommer på en mil før jeg snudde. Nå tenker jeg snu på ca. 4 km; begynne forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at jeg har et stykke å gå før jeg er så sprek at jeg kan løpe sammenhengende 10 km, men det er jo hele poenget med å melde seg på løp også da, å ha noe å strebe etter :)

 

Men jeg omskolerer meg og tar opp fag denne våren, fikk melding på mandag at vi skal ha en heldagsprøve lørdag 24. april!!?!! Det går jo ikke, jeg skal løpe prøvde jeg meg på...ikke helt vellykket virket det som :D

 

Jeg fortsetter å trene med Sentrumsløpet som mål, og skal prøve å bearbeide læreren litt mer senere...hvis ikke må jeg se meg om etter et annet løp, det er vel flere å ta av på Østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Charliemor:

Tror de fleste jogger for "godfølelsens" skyld og higen etter å slå egne/andres rekorder. Ingenting er som treningsrusen man får nå endorfiner frigjøres i blodet. Tror jammen jeg har blitt av avhengig av den formen for rus jeg også.

 

Joggetur 5.30 er sprekt synes jeg. Skjønner at du ikke var helt fit for fight så tidlig, men tipper den friske luften gjorde godt for dagens videre gjøremål. For er det en ting til jeg er blitt avhengig av, så er det frisk luft :-) Etter at jeg tidligere i høst fikk hund, blir det rikelig av det.

 

I går hadde jeg en skikkelig tung dag. Kjente at det var ikke vits å trene, ville bare slappe av på sofaen. Lenge siden jeg har hatt en slik dag... men godt var det, og nå er jeg klar for hardkjør i dag istedenfor :-)

 

Moro å høre om musikkvalget ditt. Jeg er også svært allsidig i musikkveien, og har også marsjer i treningsreportoaret mitt, Kronprins Olavs honnørmarsj er kanskje den ultimate favoritten ved "målgang" hehe :-) Tror det er min fortid som korpsmusikant som innhenter meg litt. Hvis jeg har med i-poden på fets, ler vennene mine godt når det plutselig dukker opp "17mai-musikk". Har du noen gode marsjer å anbefale ? Har flere ulike spillelister på min i-pod, alt fra en halvtimes trøkk, en time variert, intervall-spilleliste osv...

 

Mehappy:

Det går løp hele året. Du kan jo alltids melde deg på 10km-distansen som går i forbindelse med Oslo maraton. På http://www.kondis.no, finner du mye nyttig informasjon om løp du kan melde deg på. Jeg burde egentlig bare få ut fingeren selv og melde meg på et eller annet løp. Akkurat nå er det Kortvasan som står for tur, men må jo ha et mål med treningen etter det og ;-)

 

Ha en fin dag alle sammen. Venter i spenning på treningsrferat fra Dennejenta jeg nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg er også en gammel musikant. Har liksom gitt meg for et drøyt år siden, men dukker opp med korpset 17. mai. MÅ bare marsjere spillende på Karl Johan da; den største dagen i året for meg!!! En ultimat følelse å marsjere i feiende flott uniform, med instrument, sammen med et korps på en 50 mann/kvinner.

 

Jeg har da valgt noen av marsjene vi spiller/har spilt i mitt korps. F.eks. Bravura, Arnheim, Kungliga Älvsborgs og Kong Haakon VII Honnørmarsj. Med en gang en av disse dukker opp i mitt øre får jeg, om mulig, enda mer energi til å løpe fremover. Det som om jeg føler 17. mai-bruset!

 

Ellers så er jeg også en ihuga Sound of Music-fan og opplever et driv når "Climb Every Mountain" lyder inn i mine ører! For da ikke å snakke om når Tina Turners "The Best" dukker opp. Eller Della Reese med "Walk With You". Den er god sånn godt uti halvmaratonen. Ikke for det. Jeg har iPoden på random. Dvs. ingen fast rekkefølge på låtene. Innbiller meg at det kan virke demoraliserende på mitt sinn. Type: "Er du ikke kommet lenger nå når den låta har begynt?!".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hi hi! Godt å høre at det er fler som er litt avhengige av musikk til trening. Jeg har iPod nano med Nike+ som registrerer lengde i tid og meter samt hastighet og kalorier forbrent. Det blir lastet til nettet til egne nettsider der man ser litt statistikker og kan utfordre resten av verden som bruker dette verktøyet. Menn vs kvinner 2010 er en populær utfordring. Hvem løper lengst av menn og kvinner i 2010?

 

Det er mye forskjellig musikk hos meg også. Alt fra Lillebjørn Nilsen til Eminem. Ikke så mye Lillebjørn i jogge-spillelisten, da. :D Climb every mountain var en god ide. Den skal jeg søke opp når jeg kommer hjem. Jeg er også fan av den musikalen, vi var og så den for et år siden her i Oslo. Hun som gjorde den norske versjonen av den sangen gjorde en formidabel jobb!! Gåsehud over hele kroppen og tårene rant. :)

 

Morsomt å lese om dere gamle korps-musikanters forhold til marsjer. Den eneste jeg kan skille ut fra mengden er gammel jeger-marsj. Men jeg kan kanskje forstå det dere beskriver om 17. Mai. Jeg får klump i halsen og gåsehud bare av å stå på sidelinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Litt misunnelig på den Nike+-saken! Hadde vært kult med den kvinner mot menn-greia. Samtidig er det ikke synd på meg. Jeg har en pulsklokke ved navn Garmin Forerunner 405. Med en gang en løpetur/skitur/sykkltur er over og jeg er hjemme ved min MAC, lastes alle opplysninger over fra klokka inn på http://www.garminconnect.com. Der får jeg kaloriforbruk, distanse, høyde over havet og endog kart over dagens rute. Denne kan jeg så spille av og se hvordan pulsen og farten artet seg underveis!

 

Nå har jeg sendt inn oppsigelse til Elixia... Funnet ut at jeg kan jo jogge tre morninger alt nå. Styrke får jeg drive med i heimen. Trenger pengene Elixia har kostet.

 

Og nå: SKITRENING!

 

Høyrast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg ipod nano og prøvde den i dag for første gang. Det ble en times tur med gange/jogging/gange. Var helt grei temperatur i dag, men tror ikke jeg orker under 10 kalde... Det var så digg å løpe med den lille saken i stedet for min tunge mobiltelefon :D

 

Frøken fryd: Jeg har store planer serru, drømmer om å løpe halvmaraton til høsten i Oslo Maraton, men jeg skal sjekke ut den nettsiden du linket til, håper jeg finner noe annet nå på våren/forsommeren :)

 

Skal prøve ut den musicalen, hørtes bra ut!

Lykke til med trening i helga alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jepp. Da har jeg vært ute og jogget meg en tur. Strandpromenaden fra Lysaker inn mot Oslo sentrum er helt bar! Deilig å slippe å vasse i snø.

 

Helgen ligger an til å bli treningsfri. Dvs. skal jo gjøre rent huset i morgen. Det tar en 3-4 timer og er med på å forbrenne noen kalorier :D

---

 

Mehappy: Høres ut som en fin joggetur der. Og ang. halvmaraton: Er det ikke bare å melde seg på... Ikke tvil om at du klarer det helt fint ettersom du alt nå i januar er godt i gang :)

 

Ha en fin treningshelg til dere som skal ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Ja, jeg er kjempefornøyd med min Nike+, det er en veldig motiverende liten sak. Men jeg må si jeg er litt misunnelig på din Garmin... :D Det var dette gresset som var så mye grønnere på andre siden, eller noe.

 

Heldiggris som har bar strandpromenade! Jeg er på andre siden og kan fortelle at det bare kommer mer snø på Nordstrand. Ikke blir det måkt heller. Intervallene mine i går ble en spesiell opplevelse. Jeg var nok litt stressa, for jeg merket at poden ikke syntes det var så kult. Han ble rett og slett litt engstelig. Jeg kom meg litt sent ut, skal prøve å gjøre det tidligere neste gang jeg har han. Vel, vel. Oppvarmingen ble litt for dårlig tror jeg. Og med det mener jeg litt kortvarig. Så gikk jeg for hardt ut i første runde antagelig, for bena holdt ikke mer enn tre runder. Jeg hadde planlagt fire. Det gikk opp for meg at jeg må trene på det å trene intervaller. :) i morgen skal jeg på en vanlig tur igjen. Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Hei, Kristepine, der borte i snøføyka på andre siden!

 

Ang. intervalltrening: Jeg har god erfaring fra treningene jeg hadde med Ingrid Kristiansen i fjor. Hun har jo bevist gjennom flere år at hun er en dame som har en viss greie på dette med løping :D Vel, vi starter alltid med 10-15 minutters rolig jogg før intervallene setter inn. Og da er det alltid noen små pustepauser mellom hvert intervall. Type løpe for opp en bakke, roooolig ned før full fart opp igjen. Eller ta et stigningsløp (sakte-fortere-fortere) på 30 sekunder og så 15 sekunder småbevegelse på stedet før ny 30 sek. stigningsløp.

 

Jeg synes det er supert med intervalltrening i gruppe hvor en "slavedriver" passer på tiden. Jeg kan kun konse om løpingen. Derfor blir det kun rolige turer i jevnt tempo på meg frem til løpetreningene atter starter til våren. Nå som jeg har kuttet ut Elixia, bør alt ligge til rette for en tre turer i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hmmm... Ja, man kan fundere på om jeg hadde klart å presse den siste runden hvis jeg hadde hatt en trener. Det hadde jeg nok! :D Jeg roet ned som du sier i mellom øktene bare litt frem og tilbake foran huset, ca halvparten av tiden jeg bruker rundt på en økt, Men jeg hadde bare 5 minutter oppvarming og det er for lite skjønner jeg. Kanskje derfor jeg stivnet så fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd
Jeg har nettopp kjøpt meg ipod nano og prøvde den i dag for første gang. Det ble en times tur med gange/jogging/gange. Var helt grei temperatur i dag' date=' men tror ikke jeg orker under 10 kalde... Det var så digg å løpe med den lille saken i stedet for min tunge mobiltelefon :D

 

Frøken fryd: Jeg har store planer serru, drømmer om å løpe halvmaraton til høsten i Oslo Maraton, men jeg skal sjekke ut den nettsiden du linket til, håper jeg finner noe annet nå på våren/forsommeren :)

 

Skal prøve ut den musicalen, hørtes bra ut!

Lykke til med trening i helga alle sammen :)[/quote']

 

Hlavmaraton er friskt. Drømmer om det selv,og det burde jo være overkommelig om jeg starter å jogge litt mer nå. Jogget mer før,men gik etterhvert over til en del spinning fordi det var så mye morsommere underveis.Men til syvende og sist, er det ingenting som slår følelsen etter en god joggetur.

 

Håper du finner noe pasende løp, kan være godt å ha noe å lade opp med frem mot en halvmaraton. Det går masse sånne løpskaruseller rundtom på østlandet i vinterhalvåret, så du finner sikkert noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

kristepine og charliemor:

Veldg interessant og inspirerende å lese om deres erfaringer med intervalltrening og pulsklokker. Skal jammen investere i en ny en snart. Den jeg har er noen år gammel. Fungerer fint, men savner datalagringfunskjoner som dere snakker om. Er så mye enklere enn å drive å skrive treningsdagbok.

 

Her blir det trening i helgen, men så har jeg jo vært litt daff denne uken. Føler jeg har litt å ta igjen, i tilegg til at jeg har veiedag på mandag.

 

God helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg startet altså mitt nye liv (også kalt 45-årskrisen) 6. mars i fjor. Da hadde jeg min første joggetur på 25 år. Målet var å klare Sentrumsløpet på under timen. Jeg jogget tre-fire dager i uka, jevnt og trutt, hvorav en var intervalltrening. Jeg klarte Sentrumsløpet på under timen. Så meldte jeg meg på halvmaraton. Satte meg som mål under to timer. Løp stadig lengre treningsturer. Type en lang (lenger enn en mil) og to kortere (7-8 km) i uka. I løpet av sommeren, fra slutten av juni, frem til halvmaratonen i september, hadde jeg syv to-milsturer. Bare for å forsikre meg om at jeg skulle klare distansen. Trolig ikke nødvendig med så mange lange turer før selve løpet! Men for meg var det da en trygghet i det. Klarte forøvig målet om under to timer.

 

Frøken Fyd: Det er helt klart overkommelig å klare halvmaraton, ikke minst fordi du alt er i gang med treningen! For meg var da cluet å trene jevn og trutt, minst tre joggeturer i uka. Du klarer sikket å gjennomføre om du legger en ok slagplan for deg selv :D Hvorvidt tre joggeturer i uka er et minimum, skal ikke jeg si... iform.nu har et treningsprogram som bringer deg fra 5 km til havmaraton på 11 uker: bit.ly/5dJEOj

-----

 

Eksempel fra min Garmin Forerunner 405 og hvordan det kan ta seg ut etter opplastet data til garminconnect.com: bit.ly/6pSLsS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Mandag: -

Tirsdag: Styrketrening 50 min.

Onsdag: Joggetur 6 km.

Torsdag: Skitrening 75 min.

Fredag: Joggetur 8 km.

Lørdag: Joggetur 10 km.

Søndag: -

 

----------------------

Er veldig godt fornøyd med å være i gang med joggingen igjen! Har lovet meg selv maks. tre ganger i uka. Måtte teste mila i dag. Kjentes fint ut! Bortsett fra den siste bakken da. Den er ille nok på sommerføre. Nå med snø er den totalt pyton... Konstaterer ellers med glede at jeg absolutt ikke starter på skrætsj med joggingen, slik jeg da gjorde 6. mars i fjor. Nå jogger jeg hele veien. I fjor startet jeg pent og pyntlig med en blanding av jogging og gåing. Type gå 2 min., jogg 10 min. x 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Mandag:-

Tirsdag:jogging 7,5 km

Onsdag:-

Torsdag:Intervall, første forsøk...

Fredag:-

lørdag: Jogging 8 km

Søndag:-

 

Må si meg veldig fornøyd med uka. Er passe mør etter dagens utfordring rundt i snøen. Jeg blir litt stiv rett og slett.

 

Jeg fikk ikke helt til å se hva du mente med resultatet fra din Garmin Charliemor? Og jeg heier på deg i halvmaraton til høsten Frøken Fryd! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en forespørsel til Sentrumsløpet og fikk til svar at starten mest sannsynlig ville være på ettermiddagen slik at jeg vil rekke både heldagsprøve og løpet!! ;)

Forrige heldags brukte jeg under 2 timer på så jeg tviler på at jeg kommer til å sitte helt ut neste gang også, så det lover bra. Jeg har full fokus igjen nå :(

 

Min treningsuke er ikke ferdig da, men jeg følte for å følge deres eksempel her og legge inn:

 

Mandag: gå/joggetur 4,5 km

tirsdag: rolig gåtur 5 km

onsdag: gå/joggetur 6 km

torsdag: ---

fredag: ---(storrengjøring i heimen, tok på!)

lørdag: aking med tilhørende oppoverbakker igjen 1 1/2 time

søndag: spinning 60 minutter (regner jeg med :D )

 

Mistet litt gnisten på mandag kveld da jeg fikk høre om heldagsprøven som kræsjet med Sentrumsløpet, men nå blir det full guffe fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor
Jeg fikk ikke helt til å se hva du mente med resultatet fra din Garmin Charliemor?

 

Sjekk ut denne linken: bit.ly/6pSLsS

 

Det er min gjennomføring av halvmaraton i 2009. Klikker du på play oppe til høyre, kan du se hvordan jeg hadde det underveis mht. f.eks. puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Synes vi er gode, jeg! Du verden hvilken aktiv uke vi har bak oss ;) Det lover godt for våre mål senere i år!

 

Nettopp kommet hjem fra selskap hvor jeg ikke telte kalorier, men spiste dem. Ok en sjelden gang å gjøre det slik. Særlig når jeg hadde en god joggetur før festen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine
Sjekk ut denne linken: bit.ly/6pSLsS

 

Det er min gjennomføring av halvmaraton i 2009. Klikker du på play oppe til høyre' date=' kan du se hvordan jeg hadde det underveis mht. f.eks. puls.[/quote']

Denne er nå ført opp på ønskelisten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såå lyst på en skikkelig pulsklokke! Men de koster veldig mye, særlig for en som livnærer seg på yrkesrettet attføring alene med barn... :(

Jeg går og venter på I form sin pulsklokke da, har hørt en her inne som absolutt ikke var fornøyd, men jeg skal prøve den selv før jeg gjør meg opp en mening. Skjønner såpass at den ikke er like bra som denne superklokka fra Garmin da ;)

 

Jeg har veiedag i morgen, håper uka har vært god..!

 

Ha en flott treningsfylt uke alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg ble for en tid tilbake kunde i Skandiabanken. Har den som min bank nr. 2. Der kan jeg opprette inntil 10 kontoer. Gir hver enkelt navn som passer meg. En heter bil, en annen ny hund - og en heter gadgets. På lønningsdag fører jeg over noen kroner til de ulike formål. Type en hundrelapp eller tre. Ikke alltid kontoene får noe hver måned. Men dog, de vokser sakte og sikkert. Slik får jeg råd til den nye bikkja vi ønsker oss om to-tre år når den vi nå har er blitt gammel - eller jeg har råd til en ny "dippedutt" en gang senere i år.

 

Og dette var dagens økonomiske anbefaling ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...