Gå til innhold

Det store ski-, jogge- og sykkelåret


Gjest charliemor

Anbefalte innlegg

Gjest Kristepine

Jeg har bare en konto, jeg da. Men samme prinsippet. Ikke alltid kontoen får tilskudd, men den vokser jevnt og trutt. Jeg kaller den for Kose-kontoen, for den er til de unyttige tingene som jeg skal kose meg med. Problemet mitt er at jeg er for gjerrig til å benytte meg av den... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 203
  • Created
  • Siste svar
Gjest Frøken Fryd

Før hadde jeg boks hvor jeg la 50 kroner hver gang jeg hadde trent. Pengene brukte jeg til luksus og velvære som fotpleie, massasje osv... Etter at jeg begynte å slanke meg, ble det litt dyrt da jeg trener nesten hver dag.

 

I går hadde jeg en kjemepfin skitur fra Sognsvann til Kikkut, fantastisk heldig med været på min fridag :-)

 

Ellers ble det slik med trening forrige uke:

 

Mandag: Intervallspinning 55 min

Tirsdag: Langrenn teknikk 60 min

Onsdag: Fri

Torsdag: squash 40 min + styrke 50 min

Fredag: spinning 55 min

Lørdag: spinning, langkjøring 75 min.

Søndag: Fri

 

Ble litt mindre langrenn enn jeg hadde tenkt, men får ta det igjen denne uken. Nærmer seg renn med stormskritt her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, det nærmer seg renn! 13. februar er jo Holmenkollen skimaraton... Og jeg går kun en dag i uka på ski for tiden...

 

Sist uke jogget jeg tre dager. Hadde tenkt meg ut i dag tidlig. Opp klokka 5. Inn på badet. For å konstatere at termometeret viste -12. Ikke aktuelt for mine luftveier å jogge da (astmaen melder seg med en gang), så tulsla tilbake til sengs og sov en liten time. Går for en joggetur i kveld! Tenker at så lenge joggeformen er ok, skal det gå greit med 4-5 mil på ski. Spennende å se om teorien holder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Deler joggeteorien med deg, så får inderlig håpe den holder for både ditt og mitt vedkommende :-) Synd det plutselig skulle bli bråkaldt igjen ja, får vel ta en runde inne på mølla i dag tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor stort krav du stiller til pulsklokke. Jeg har Polar F6 som koster rundt 1000 lappen, ihvertfall ikke mye over :D Den viser maxpuls, pulssoner, kcal, tid m.m. Veldig fin motivator :) Men som sagt det spørs hvor kravstor du er.

 

Er det noen her inne som skal/har sykle styrkeprøven - Hamar-Oslo, (jenterittet);) Jeg har store planer/ønske om å melde meg på og tror at jeg skal klare det greit nok :(

 

Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for de som har råd til det.. Jeg blir ikke akkurat rik av å gå på attføring, særlig ikke siden jeg var student før jeg ble dårlig slik at jeg ikke hadde opparbeidet meg noe mer enn minstesats ;)

 

Men det går fremover her, jeg driver med omskolering nå, og så blir det jo jobb igjen på meg til slutt :(

 

Har gått ned 0,6 kilo denne uka...så det går fremover der også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, kan forstå det med trøbbel ang. sparing. Det er absolutt ikke enkelt, særlig i perioder hvor jeg kjenner på at alle kroner og ører trengs... Godt da at vekta di viser pilen rette vei!

 

Min vektpil var virkelig i godlune her på fredag. Så kom helgen med party og mensen. Og vips så var vekta tilbake et hakk opp. Satster på at den bikker nedover igjen nå som dagene går med ikke-party-dager og trim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Ja, det er deilig når noe går fremover! Vekta mi har roet seg etter mensen, og var meget hyggelig i dag. Samtidig merker jeg at kondisen kommer lett tilbake nå etter juleferien. Det er deilig. Kommer rett fra Friskis og Svettis nå, og er veldig fornøyd med dagens økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Godt å høre at det går fremover for noen :-)

 

Er skikkelig daff om dagen. Den planlagte løpeturen på mølla i går ble avlyst. Er lite motivert for det, men skal presse meg ut på en løpetur i dag. Temperaturen har sunket betrakelig siden i går, så litt risk luft vil sikkert gjøre bedre for daffheten enn å gå inn for å trene.

 

Er vel bare litt generelt lei av slanking om dagen. Har holdt på i ett kjør siden september, så må vel bare regne med at en slik periode kommer i ny og ne.

 

Ha en fin dag alle sammen. Blir det løping på dere ? Jeg satser på en rolig timestur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jo da, blir løping også denne uka (tre turer forrige uke). Hadde tenkt meg ut i går før jobb, men da var det minus 12. Drøyde den til etter jobb, da var det "kun" minus 8. Løp en mil. Etter fire km kjente jeg på at luftveiene ikke hadde det bra, men ga meg nå ikke. Har dog bestemt meg for å sykle til italiensken i kveld om temperaturen er lavere enn minus 6. Yr påstår jeg skal få -4, så det lover godt for løping :)

 

Jeg skal ha tre joggeturer i uka. Regner turen til og fra italiensken som en (er kun 4.5 km hver vei). Da er det bare en tur til som mangler da - når denne kvelden er unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Dere fantastiske uteløpere har inspirert meg til å komme meg ut av treningsstudioet. Tusen takk :-)

 

I går når alt var som verst, kledde jeg på meg og tok med hunden på løpetur. Var litt daff, men vovsen holdt tempoet oppe for meg :-) Når jeg kom inn, svett og med roser i kinnene var plutselig alt så mye bedre :-)

 

Tror jammen det blir en tur ute i dag også jeg. Bare -3 her, så det skulle gå fint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Ja, supert, Frøken Fryd, at du nå er over kneika! Ikke så ille å jogge ute tross vinter :)

 

Selv jogget jeg til og fra italiensken i går - som planlagt. Opplevde at astamen ikke var god mot meg, til tross for få kuldegrader. Planen nå: Komme meg på apoteket etter jobb og få ut astmamedisinen, den forebyggende, som jeg hadde gått tom for. Må bare se å bruke den morgen og kveld, da kommer nok pusten tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Mandag:-

Tirsdag:Friskis og Svettis

Onsdag:-

Torsdag:Friskis og Svettis

Fredag:Intervaller

Lørdag:-

Søndag: 10 km jogg

 

en veldig fin uke! 10,5 trimpoeng. Og jeg følte jeg fikk til intervalltreningen denne uken. Den lange turen i dag var veldig fin. -11 grader og snø i lufta. Vi kledde godt på oss og tok det rolig.

 

Hyggelig å høre at du har kommet deg ut i frisk luft Frøken Fryd! Og håper du har hentet medisin, Charliemor. Man er litt avhengig av å kunne puste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Astmaen - mine luftveier - var ugreie forrige uke. Derfor ikke så mye trening som jeg hadde håpet. Her er oppsummeringen:

 

Mandag: -

Tirsdag: Joggetur 10 km.

Onsdag: Joggetur til og fra språkkurs, totalt 9 km.

Torsdag: -

Fredag: Styrketrening 50 min.

Lørdag: Snømåking 1 time.

Søndag: -

------------------------------

 

Jeg er godt i gang med medisineringen av astmaen. Pøser i meg morgen og kveld. Innser dog at jeg ennå ikke er klar for joggetur i type minus 12 (som det var her i hos meg i dag tidlig). Skal jeg tro på yr.no, kan jeg glemme alt som heter jogging denne uka, i hvert fall frem mot helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Ja, nå kom jammen vintern tilbake. Usikkert om jeg får løpt noe denne uken. Vi får se hva jeg får gjort på stuegulvet, da! :) Man har da faktisk både vekter og videoer, så det finnes ingen unnskyldning. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Fryd

Man: Langrennstur: 2t + 40 min

Tirs: Fri

Ons: Joggetur: 50 min

Tors:Joggetur: 40 min

Fre: Spinning: 45 min

Lør: Langrennstur 3 timer

Søn: Fri

 

Noen halvdaffe dager mellom mandag og lørdag, men kroppen trengte det. Startet friskt i dag med intervallspinning på 55 min. En kort, men rimelig hard økt.

 

Ønsker dere en god uke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Jeg har ogsaa meldt meg paa halvmaraton til hoesten naa, saa faar vi se da :(

Tenker jeg tar en charliemor fremover, med loeping kun tre ganger i uken. Prover aa foelge diverse opplegg paa pulsklokken min ogsaa, men den har hengt seg opp i at jeg maa trene saa mye i sone 1. Dritkjedelig. Til tross for at jeg er paa "maximize fitness" -programmet, eller hva det naa heter. Sist uke gikk jeg til topps paa "improve fitness", men det var saa kjedelig fordi sone 3-trening var nesten fullstendig utelatt. Jeg liker aa gi paa litt i deler av loepingen, intervaller, for eksempel.

 

I dag loep jeg 16 km, saa gikk jeg 2 etterpaa (for aa klokke inn tiden i sone 1, saa klart) og saa syklet jeg rolig (sone 1) ca 20 minutter etter det igjen. Jeg er utrolig sliten i kroppen idag, for hadde en skikkelig styrkeoekt i gaar kveld, etter et opphold i styrketrening paa to maaneder!

 

To loepeturer til blir nok en litt kortere, kanskje 10-12 km delvis intervaller, og en enda kortere, kun intervaller. Saa faar vi se om jeg klarer halvmaratondistansen rundt en gang i uken, eller kanskje annenhver fremover. Vi faar sjaa. Jeg er i alle fall sliten nok etter styrkeoekten, selv om det egentlig foeles ut som at jeg kan loepe forever.

 

Ha en god uke dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristepine

Hallå dennejenta! Koselig å høre fra deg! Jeg lurer litt på denne intervalltreningen som er ganske ny for meg. Jeg har lest at den bør begrenses til en gang i uken på grunn av den store påkjenningen på kroppen? Eller kjører du kanskje ikke intervallene helt i max? Hvordan fordeler du intervallene? Jeg syntes også det var en givende form for trening, særlig nå sist uke som jeg følte jeg fikk det til. :)

 

Jeg ser dessverre at det blir noe dårlig med løping denne uken på grunn av kulda som har satt seg igjen. Men jeg gjennomførte en times styrketrening på hele kroppen hjemme i stua i går! Litt stolt av det, ettersom det er den kjedeligste formen for trening jeg vet om... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Først til Frøken Fryd: Du trente masse forrige uke! Du snakker om halvdaffe dager og at kroppen trengte det; helt enig! Det er viktig med pauser innimellom :(

 

Selv var jeg på en 19 km skitur i går kveld. Det var friskt; minus 18, men det kjentes ikke slik ut. Varm og god ble jeg etter hvert som kilometerene gikk unna. Dog følte jeg meg en smule kald i kinnene ved turens slutt. I dag kjennes ansiktet pløsete ut.... Tror jeg får dekke det bedre til neste gang jeg skal ut i så kaldt vær. Hadde en kollega som også var ute på ski i går. Hun forfrøs øreflippene noe skikkelig; så ille ut i dag...

 

Ellers så er det godt mulig jeg kutter ut Oslo halvmaraton, fordi jeg så gjerne vil sykle Rallarvegen med mine søsken den helgen. Skal google og se om det er en annen halvmaraton jeg heller kan ta. Noen tips fra dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Åh, jeg har syklet Rallarvegen! Det er en nydelig tur! Men det var snø i begynnelsen av juli, så pass på å ta det sent.

 

Nå er jeg heldigvis tilbake til min norske pc. Utrolig hvor lite jeg tenker på hvor mange å-er vi bruker i språket vårt før jeg skriver på en amerikansk. Hehe. Kristepine, jeg er nok enig i at det får holde med 1 gang intervalltrening i uken. Men husk at jeg har løpt nærmest HVER DAG siden jeg kom hit. Det har ikke vært påkjenning på kroppen før jeg tok en dag fri, faktisk. Og begynte å trene styrke, som også er noe av det kjedeligste jeg vet. Hjemme sjonglerer jeg jo to jobber, mann og hjem med fulltidsstudiene, her har jeg liksom bare studier, så jeg kan trene masse. Og det er omtrent det jeg får beveget meg i løpet av en dag, å studere er rimelig stillesittende arbeid. Derfor trener jeg så mye.

 

Jeg begynte faktisk å løpe intervaller som en form å slå rekordene mine på de respektive distansene 5 km og 10 km. Fant ut at jeg fikk bedre tid hvis jeg løp intervaller ca halve løpet, enn om jeg løp jevnt fort (fordi det greide jeg ikke). Så hvis jeg løper 5 km intervaller, tar jeg i ganske bra. Da løper jeg 10 minutter oppvarming på ca 10,5 km/t (har miles/hour her, så blir god i hoderegning etterhvert) før jeg knerter til med 2-minutters 8,5 miles/hour og 1 minutts "pause" ned til et sted mellom 10,5 og 11,5 km/t. Dette gjør jeg egentlig så lenge jeg orker, men ser jeg at jeg trenger 2 minutter "pause" en gang, så tar jeg gjerne det.

 

På mila løper jeg først 10,5 km/t ca 25 minutter, før jeg prøver det samme som på 5 km. Dog kan det hende at jeg bare tar 8 miles/hour, men på slutten av alle løp har jeg egentlig ikke noe system, i alle fall ikke hvis jeg prøver å slå rekorder! Siste minuttene løper jeg gjerne 12 miles/hour, som jo er grisefort. Kun for å slå rekorden, selvsagt.

 

Etter løpingene går jeg noen miles, for å roe ned litt. Evt har jeg begynt å sykle litt, for det er jo som du sier enormt belastende for kroppen å løpe hele tiden.

 

Jeg driver også og har et håp om å klare 3 km på 12 min, har bare løpt den en gang og da løp jeg på 15. Men sist jeg prøvde klarte jeg å holde 8,5 miles/hour i kun 8 minutter, før jeg ga opp. Så vi får se, de kortere distansene (mellomdistanse) er nok ikke noe for meg, i så fall må jeg ha mer intervalltrening.

 

Håper dette var litt oppklarende, til tross for at det kanskje var litt rotete.

I dag har jeg helt treningsfri. Full skoledag, så skal jeg hjem og spise middag, og dra tilbake til skolen og lese til jeg slokner. Harde bud! Men i morgen, da blir det løpetur first thing. :(

 

Bare kom med noen tips til trening fremover, jeg sluker jo disse nettsidene (motiverende) daglig.

 

Hei og hå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jo, den er vakker :( Har syklet den flere ganger. Er så heldig som har foreldre med hytte på Haugastøl. Da blir gjerne turen at vi sykler vi fra Haugastøl og ned til Vatnahalsen, overnatter, tilbake neste dag.

 

Vi tre søskenene har tradisjon for å sykle sent på året, dvs. type siste helg i september. Ikke mange folk på veien da. Vi har opplevd både kuling, supersurt regn og snøvær.

 

------

dennejenta: 3 km på 12 minutter.... Mao. 15 km/t som fart; det er fort, det!

Selv går jeg for 12 km/t på årets sentrumsløp. Målet er å klokke meg inn på 50 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

12 km på 50 min, det er hvertfall fort!

Jeg ligger nå på 51.59 på 10 km, så er et stykke igjen dit, for å si det sånn. Du har skikkelig tempo, og er rimelig godt over gjennomsnittet hvis du klarer den tiden der! Imponerende.

 

Jeg er jo i USA, så blir ikke noe sentrumsløp på meg.

I dag var det tungt å løpe, faktisk. Vet ikke om det var fordi jeg gjorde så mye tidligere enn andre dager, eller om jeg egentlig burde få i meg et måltid før jeg løper. Men det ble en halvtime intervaller, så 30 min ellipse og ca 40 min rolig sykkel etter det. Det får være bra for i dag.

 

I morgen har jeg en geografiprøve, faktisk. Føles ut som jeg går på barneskolen. Men effektivt for at vi skal lære oss disse greiene da! Det blir lesing resten av dagen. Tenkte jeg skulle ta rolig sykling i morgen kveld, etter skolen, før jeg løper et stykke igjen på fredag. Lørdag og søndag får jeg spare til jeg ser hva som er igjen på pulsklokken min... Og søndag er det jo Superbowl, som selvsagt skal feires med brask og bram. Vi får sjå.

 

Hvordan ser uken ut for dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charliemor

Jeg tar altså høyde for å løpe mila med en fart av 12 km/t. Noe som vil si at jeg klarer mila på 50 minutter :P (Jeg har ingen ambisjoner om å fikse å løpe hele 12 km på 50 minutter.....)

 

Jeg gjennomførte fjorårets Sentrumsløp på 53 minutter, men tror vel ikke jeg er helt nede i den farten pr. i dag. Dog, vanskelig å si ettersom været jo er en smule annerledes enn i slutten av april! Det vil nok gå fortere med bare veier og varmere i lufta.

 

Jogget til og fra italiensken i går (4.5 km hver vei). Veldig godt å konstatere at luftveiene har det bedre nå etter en uke med instens medisinering. Jeg kjente allikevel at så snart jeg dro meg opp i en fart rundt 11 km/t, kom astmaen snikende. Jeg var tvunget til å roe meg selv ned for ikke å komme i skikkelig åndenød; kjekt å kunne puste...

 

Høres digg ut å være "over there", dennejenta! Selv med geografiprøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Ahh, må si det blir litt annerledes, selv om det jo er veldig bra, det også. Synes det var litt oppover på Sentrumsløpet, mener jeg å huske. Mer enn på halvmaraton.

 

Jeg begynte veldig å lure, ikke visste jeg om distansen på halvmaraton (12 km liksom), og ikke visste jeg at du hadde blitt så j... sprek! :P

 

Skal på noe greier i kveld, og har sovet utrolig dårlig i natt, så vi får se om det blir noe rolig sykling etterpå. Hvis ikke får jeg bare trene LENGE i helgen. Jeg spiste masse tull i går kveld igjen, drukner følelsene av å ikke ha kontroll på geografiprøver og ensomhet (er litt ensomt å studere hver bidige dag, og jeg er jo vant til min kjære mann) med mat, fortrinnsvis ganske sunn mat da, heldigvis.

 

Du får satse på at adrenalinet gjør mye av jobben på Sentrumsløpet, og håpe at astmaen holder seg unna. :P Astmaen min har holdt seg forbausende lenge unna, og jeg går ikke på noen medisiner heller.

 

Nå får jeg dra, tvi tvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dennejenta

Av og til stusser jeg på forskjellen på ellipse og tredemølle. Det hender jeg gjør begge deler i løpet av en lang-økt, fordi jeg tror ikke kroppen min har godt av SÅ mye løping hele tiden. Fint å variere. Sykler også.

 

Men sone 3 -trening på ellipse er nesten ikke slitsomt i det hele tatt sammenlignet med å spurte på mølla og komme opp i samme puls. Hvorfor er det slik? Forbrenner man like mye, selv om det er mer slitsomt, og sikkert derfor også mer jobb å løpe?

 

I går, for eksempel, var planen å løpe en time. Jeg løp 30 min på 6,5 miles/hour (litt over 10 km/t), så løp jeg to minutter-intervaller de siste 30 minuttene, helt opp til 9 miles/hour. Det er veldig slitsomt etterhvert, og kommer godt opp til sone 3. Jeg løp totalt 7 miles på 60 minutter. Etterpå tok jeg de 5 minuttene som var igjen av sone 3 på ellipse, og det føltes som å være på ferie i forhold.

 

Noen som har lignende opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...