Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Veier meg i morgen men veier vel rundt 125 kilo og skal ned til 62 kilo. En kilo om gangen, som overskriften tilsier!

 

vektproblemene skyldes alle de klassiske problemene. Spiser for sjeldent, aaaltfor store porsjoner og avrunder dagen med mengder sjokolade. Sjokolade, cola zero, og sist men ikke minst RØMME! er de tre aller største problemområdene. Kan spise flere beger med lettrømme i uka, elsker det. Men nå får det bli en teskje i ny og ne.

 

Har en meget aktiv gutt på snart 2 år og merker at jeg ikke orker holde følge med han. klarer ikke klatre etter han, kan ikke hoppe på trampoline sammen med han fordi den bare tåler 100 kg, og listen er lang. Hjertet mitt brister ved tanken på alt jeg ikke klarer å gjøre sammen med han, og etterhvert som han blir eldre blir listen lenger.

 

I tillegg får jeg vondt i ryggen bare jeg tar på han sko fordi vekten har begynt å tære på ryggen. Så nå kvier jeg meg for å hente han i barnehagen o.l. fordi jeg vet at jeg begynner å verke med en gang jeg løfter han opp.

 

Så nå er det på tide å slutte å dytte akkurat det jeg har lyst på inn i munnen til enhver tid. Det er jo det det handler om. Jeg har aldri begrenset meg selv. Har jeg lyst på 200 gram sjokolade har jeg spist 200 gram med sjokolade osv. Og her er resultatet 28 år senere og 125 kilo + tyngre.

 

Jeg orker ikke lenger gå å skamme meg for hvordan jeg ser ut. Jeg vil føle meg sunn og frisk og ha en sunn og frisk livsstil.

 

--------------------------------------

Januar 2010 viste vekten; 129,7 kg/BMI 45,5

Startvekt GR 24.08.10; 125,0 kg.

Vekt denne uken; 97,6 kg/BMI 33,8/-21,52%

 

Siste uke; -0,5 Totalt - 27,5 på 32 uker (04. april 2011)

 

Neste delmål; 89,9.

 

Hovedmål 1 99 kg (Tosifret) Mål nådd 07 mars!!!

Hovedmål 2 84 kg (BMI bare overvektig)

Hovedmål 3 70 kg (BMI normalvektig)

 

Endelig mål 62 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Du har allerede tatt den største besluttningen: Det å gjøre noe med ei vekt en mistrives med.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det å aldri begrense eget inntak av det man har lyst på og da havner man vel bare hit hvor vi er på vektskalaen, men det er jo håp for alle! Gleder meg til å følge deg nedover vektskalan og til en sprekere liv med sønnen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valget! Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Startet selv for to uker siden, men ett utagnagspunkt på 125,5 - så vi har den samme vei å gå. Skal bli kjekt å følge deg videre på vegen. Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei, og velkommen til forumet! Eller velkommen tilbake får jeg vel kanskje si? :-) Gratulerer med å ha tatt valget om å gjøre noe med situasjonen din - du har jo vært her før og vet at du klarte det den gang, så da klarer du det nok denne gangen og! Det er bare det å begynne igjen, og det har jo du gjort....

 

Lykke til, blir spennende å følge deg på veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at det allerede har kommet noen innlegg! Sånt blir man glad av :)

 

I dag var "starten" på mitt nye liv. For det første glemte jeg å veie meg i morges i kaoset som oppstår i småbarnsfamilier om morgenen. Men men kan bare veie meg i morgen tidlig.

 

Etter å ha tatt bybanen (hvor jeg fikk sitte for første gang) til byen oppdaget jeg at jeg hadde glemt 1 - lommeboken og 2 - nøklene til skapet på skolen. (jeg studerer)

Siden knekkebrødene var innelåst i skapet ble dagens inntak det jeg hadde i sekken, 2 hardkokte egg, et pittelite eple og en liten banan. Og frokost skulle jeg også innta på skolen. Ble litt hardere regime i dag enn planlagt gitt. Det ble med andre ord for lite kalorier på dagen i dag, ikke bra, men tross alt et lite hakk bedre enn altfor mange kalorier.

 

Trening blir det intet av i dag, tråkket over på tirsdag i forrige uke og foten er ikke bra. Men har gått i ca 30 minutter i dag i det minste :(

 

Var en liten tur å kjøpte meg klær før jeg reiste hjem. Buksestørrelse 54 er virkelig deprimerende :) Har virkelig et problemområde rundt magen. Forhåpentligvis kan jeg kjøpe et nummer mindre neste gang!

 

Håper alle har hatt en sunn og produktiv dag med en anelse flere kalorier enn hva jeg har fått i meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Hei og velkommen!!

Så smart av deg å gjøre noen grep nå, selv ventet jeg til vekten passerte 147 kg og overvekten hadde gjort meg så syk at jeg ikke fungerte lenger.

Jeg så er glad for alle som kommer i gang med nye kost og treningsvaner, før det går så langt som med meg.

 

Går på GR nettkurs og kan virkelig anbefale det.

 

Det blir spennende å følge deg utover høsten!! Ønsker deg lykke til :):)

 

Hilsen Caroline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

 

Rakk å veie meg i morges og starter på 125,0 så bra tippet av meg :) Krysser fingrene for at det går i nedoverbakke fremover.

 

Har dere lest bloggen til Bergenseren? Den heter Big man going down, en mann som har gått ned 100 kilo, synes den er veldig bra, både inspirerende og ikke minst informativ! Det er hvertfall dagens tips dersom dere ikke allerede følger han!

 

Er på plass på lesesalen og skal spise litt frokost :( I dag har jeg med både lommebok og nøkler så satser på at dette blir en bedre dag enn i går :)

 

ha en strålende dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dag 2 overstått, og har fått i meg for lite mat igjen, er bare oppe i 822 kalorier + 90 banankalorier. 700 kalorier for lite. Har igjen kvelds, men den skal jo helst ikke være alt for tung.

 

Klarer ikke få i meg nok kalorier på dagtid virker det som. Har drukket masse vann i dag, 10 store glass så det er bra, men merker virkelig at jeg har kuttet sukker i 3 dager. Har dundrende hodepine og verdens korteste lunte. Så tragisk at jeg er så avhengig av sukker at kroppen får en så kraftig fysisk reakson! Forferdelig er det!

 

Utover det bruker jeg mentaliteteten til andre grupper avhengige mennesker. En dag av gangen. Visst jeg bare klarer å spise sundt i dag, visst jeg bare klarer å la vær å spise noe usunt den neste timen. osv. Det funket fint for meg sist gang. Føler at det blir mer overkommelig enn å tenke at jeg ikke skal spise sjokolade før til jul.

 

Håper uansett at dere alle har hatt en sunn og produktiv dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Min ukvalifiserte gjetning er at du antagelig ville klart deg mye bedre uten sukkeret dersom du spiste litt mer i løpet av dagen......

Det er gjerne sånn at når man går fra å spise alt man vil og over på et sunnere kosthold blir man så opphengt i å ikke spise for mye at man heller spiser for lite. Ikke bra! Prøv å spise 5 måltider noen lunde jevnt fordelt, husk å drikke melkeprodukter og spise frukt i tillegg. Dersom du fortsatt har problemer med kalorimengden kan det være lurt å se på tingene du spiser f.eks. til brødmåltidene - bruker du kun veldig magert pålegg? Kan du vurdere noe litt mer kaloririkt, eks makrell i tomat? Og hvis du etter det også har problemer med å få i deg nok kalorier, kan du vurdere å spe på med litt nøtter. Eks mandler - selvsagt uten salt...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få opp kalorimengden din,ingen vits i å gå på sparebluss for så å gå på

en smell.

Har god erfaring med å kutte litt i lettproduktene,og i stedet bruke litt mer fettrikeprodukter.Det vil også hjelpe på hodepina,Det sunne fettet gir verdigfull næring,fet fisk,nøtter,oljer,for å nevne noe.

Dette finner du utav etterhvert,ogda får du litt bedre dager.

 

Masse lykke til videre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et godt valg om å endre på livsstilen din:)

Her inne er det mye å hente av både kunnskap, motivasjon og trøst, så bruk oss ofte!

Men du, du må få opp kalorimengden din ellers går kroppen i sparebluss og da går du rett og slett ikke ned i vekt. Og så venner kroppen seg til så lite mat at forbrenningen rett og slett går ned.En annen ting er jo at du skal føle deg vel underveis.

Nøtter er næringsrike og inneholder mye av det riktige fettet, dersom du ikke greier å ta inn nok vanlig mat.

 

Lykke til videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann og tusen takk for alle gode tilbakemeldinger!

 

Vet veldig godt at det er bortkastet og spise for lite kalorier :) har gått litt bedre i dag, men blir for få kalorier på de tre måltidene på dagtid, og litt for mange kalorier på middagen. har 400 kalorier igjen nå til kvelds. Fremdeles litt skjevt, men bedre og det er heldigvis bare dag 3, så det kommer seg :)

 

Har hatt et stort sjokoladesug i dag, men har vært uproblemtaisk og stå imot, hurra :( Hadde det bare vært like lett hele tiden, det er det dessverre ikke.

 

dere som er drevne i dette gamet, jeg husker ikke fra sist jeg var her (etter graviditeten har hjernen virkelig ikke blitt det samme igjen, rent glemsk er jeg) men de fruktkaloriene var ikke det slike man egentlig ikke skulle telle med i totalen? Eller husker jeg feil?

 

Ellers har det HØLJET i Bergen by i dag, lite trivelig. Ellers håper jeg alle har hatt en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FruFleksnes

Hei!

Frukt regnes med i det daglige kaloriregnskapet. Ca 200 kcal!!

Grønnsaker regner jeg ikke med. Men skriver opp 300 g salat eller agurk hver dag, slik at det blir "haket av" på at jeg har spist nok grønt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag nye muligheter osv :)

 

Leser hjemmefra i dag og hittill har det godt veldig mye bedre med maten! enklere når man har alt tilgjengelig!

 

Akkurat spist en super lunsj! Jeg er veldig glad i det brytebrødet til Grete Roede. Men jeg lager det med litt spelt mel og erstatter mye av hvetemelet i oppskriften med grovbakst slik at det blir grovere og enda litt mer sunt enn oppskiften tilsier! Istedefor å lage brytebrødet (fordi når man fryser ned de små rutene blir alle 4 kantene veldig harde når du tiner de) lager jeg brød og runsdtykkesnurrer av de. Snurrene blir mye flatere enn vanlige rundstykker ergo blir hver enhet færre gram, men øynene blir like mett (triks).

 

Men uansett, tilbake til starten. Tok en litt stor skive brytebrød - 40 gram. Ristet den i risteren og hadde på salat og masse masse rødløk og litt hakket hvitløk. Hadde hatt på tomat og agurk også, men var tom :) Stekte 40 gram med mager mørbradbiff på teflonpanne med en sprut olje (1 gram) hadde biffen på smørbrødet og tok 20 gram rømme og blandet med masse hot curry krydder. Sterk mat forbrenner som kjent kalorier. Totalt ble det 177 kalorier og smakte kjempegodt. Anbefales dersom man er hjemme!

 

Noe annet jeg oppdaget i går (for dere som ikke stresser veldig mye med karber) er at i Yasminris er det bare 110 kalorier/100 gram kokt ris. Dette er jo langt lavere enn i mange andre ristyper, og heldigvis min favorittris :( Og bare 25g karb/100 gram kokt ris for den saks skyld. Håper noen andre og lærte noe nytt av dette da :)

 

ER det noen av dere som har gode tips på lunsj og mellommåltid man kan ta med seg på jobb/skole som ikke trenger å være i kjøleskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og endelig helg! Har vært en lang uke! Oppsummert har det gått fint med tanke på disiplin. Generelt for få kalorier på dagtid men kommet over 1200 kalorier hver dag totalt. Trening har det ikke blitt noenting. Blir 30 min gange til og fra skolen, ene veien bare oppoverbakke andre veien bare nedover. Men dessverre ikke noe mer pga overtrakken forrige uke, de sitter i lenge altså!

 

Humøret - tja irritabel! Kombinasjon av for få kalorier og en kropp som stritter imot omleggingen tenker jeg.

 

I dag er jeg sulten og har lyst på sjokolade. Viktig å være realistisk og reflektert over det faktum at selv om man er topp motivert, og har spist sunt i 5 dager, tar det mye lenger tid å overvinne de gamle impulsmønsterne. Jeg er sliten - sjokolade. Jeg er trøtt - sjokolade. Jeg er lei meg - sjokolade osv osv. Kan ikke forvente at atferd jeg har hatt i mange mange år skal forsvinne pga motivasjon! Tar nok lang tid å endre dette, men håper jeg klarer å overvinne de så lenge jeg er klar over mønsteret.

 

Ellers har jeg verdens mest fantastiske fastlege i hele vide verden. Skal gå til han en gang i måneden for veiing og samtale som en ekstra motivator. Dette hjelper nok på.

 

Ellers håper jeg helgen blir fin og som planlagt når det gjelder matveien :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et nytt spørsmål til dere vise mennesker! Oljen man steker i, hvordan regner man hvor mye av den man får i seg? visst man steker med 5 gram olje, skal man føre opp at man har spist 5 gram da?

 

Meget takknemlig for svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke nye muligheter! Har veiedag i morgen, blir spennende å se resultatet av uke 1!

Håper det blir en bra start!

 

Helgen gikk bra matmessig, intet snop eller junk eller fy-mat med unntak av noen teskjeer lettrømme. Men bruker kosemerkene på de i løpet av uken.

 

Noe jeg merker allerede, og som jeg gjorde sist er at jeg allerede etter 4-5 dager uten sukker sover så utrolig mye bedre, kan ikke sammenliknes med søvnen jeg hadde før jeg kuttet sukkeret! Deilig.

 

Ellers har dagen i dag vært litt småvanskelig, hodepine, fryser og ikke helt i form og merker at den første reaksjonen er sjokolade! Mat som drypper av fett! Nåååå!! Men har rensket huset samt går ikke hjemmefra med hverken visa eller kontanter, så da hjelper det ikke hvor sterke impulsene er!

 

Mannen har tatt over handlingen, dette hjelper også på. Leste i Kjernesunn familie at forskning har vist at dagligvarekjeder ville gått konkurs dersom det var kun menn som handler - de foretar ikke impulskjøp! Jeg er ekspert på impulskjøp så må holde meg langt unna butikkene :P

 

Ellers går det veldig greit, men det gjør det alltid i starten, håper å komme inn i gode rutiner og sukkeravvennes før den største motivasjonen man har i starten legger seg litt. :)

 

Gratulere alle sammen med flotte ukesresultat, imponerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest turtles82

gratulerer så mye me vel gjennomført første uke!!! Et fantastisk resultat!!! Det gir god motivasjon til å fortsette! Du ser at det funker :P

Masse lykke til med ny uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...