Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Tusen takk snille dere :P dette gir mersmak! Men man kan ikke hvile på laubærene, ny uke og nye hekto/kilo som må bort :) Håper jeg klarer 1 kilo denne uken, det er hvertfall målet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel, travel uke, mangler minst 48 timer i døgnet!! Puh, men er midtveis heldigvis.

 

Ufattelig mye å gjøre på skolen i tillegg til hjem og ikke minst barn. Ramler knørvet i seng hver kveld, noe som sikkert har like med å gjøre at jeg er i elendig form. man kan ikke klare en hektisk hverdag uten å trene og ha det overskuddet det fører med seg merker jeg.

 

Istedetfor å gi etter for alle impulsene uten å egentlig kjenne etter hva jeg føler, har jeg nå begynt å gjøre det motsatte. Det er overraskende hvor ofte hjernen sender ut impulsen sjokolade! Når jeg er sulten, mett, trøtt, sur, glad, lei, sliten, kald, varm. Nå legger jeg merke til hyppigheten med forbauselse. Før har jeg jo svart umiddelbart med å stappe noe i munnen og uten å tenke over det. Nå tenker jeg at ok, det er lov å ha lyst på sjokolade, de fleste mennesker har ofte det. Det hjelper.

 

Forskjellen på tykke og tynne mennesker er at den ene gruppen bare gir etter på lørdager og ved spesielle anledninger fra tid til annen, mens den andre gruppen nok har tendener til å se på hver dag som en eneste lang fest :) Det har hvertfall jeg gjort!

 

En annen ting jeg har lagt merke til lenge er dette med porsjonsstørrelsen. Dette er en av mine problemområder. Jeg spiser fortsatt for store middagsporsjoner selv om jeg har gått ned en tallerkenstørrelse. Dette kan forbedres! Men jeg ser jo det at mine tynne venner (og jeg har nesten utelukkende tynne og spreke venner) spiser jo langt mindre prosjoner enn jeg. Mang en gang har jeg tenkt for meg selv at det der kan de umulig bli mett av. Sanynligvis ble de ikke "mett" som jeg definerer det. De ble sansynligvis passelig og behagelig mett og var sulten igjen etter noen timer. Og derfor er de tynne.

 

Men men hadde det vært lett dette her hadde det ikke funnes tykke mennesker, da hadde vel de fleste av oss gjort noe med det for lenge siden. Gleder meg til ryggproblemene forsvinner med vekta!!

 

ha en strålende dag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo psykisk dette med overspising, og vi har alle våre forskjellige historier og hendelser som har ført oss hit. Men måten vi har kommet hit er vel rimelig lik for oss alle er min ukvalifiserte gjetning. Ved å spise, og spise, og spise, og så forsyne seg for tredje gang :)

 

Jeg har en nær veninne som har slitt med bulimi/anoreksi i 12 år. Hun var åpen om det for 8-10 år siden, nå nekter hun for at hun har problemer. Det er rimelig åpenbart at hun har problemer, huden på overarmene hennes henger og slenger fra beina. I vennegjengen har det lenge vært stor bekymring rundt dette og siden jeg er den eneste som bor i samme by som henne spør de andre meg hvordan det går med henne osv. I vår/sommer hadde jeg hatt en lang samtale med en venn om situasjonen. Under samtalen uttrykte jeg bekymring for hvordan hun ødelegger kroppen sin. det unaturlige forholdet hun har til mat, og hvordan hun sansynligvis aldri kan få barn fordi hun mistet mensen for flere år siden.

 

Da plutselig, for første gang, skjønte jeg at det bare var å bytte ut hennes navn med mitt navn. Jeg har akkurat like mye spiseforstyrrelser jeg som henne. Mitt forhold til mat er like ille, og overvekt fører som kjent til ufrivillig barnløshet, samt andre alvorlige sykdommer.

 

Det var etter denne a-ha opplevelsen jeg bestemte meg for at nok var nok og begynte å reflektere over forholdet mitt til mat istedetfor å bare glefse i meg.

 

Jeg spiser jo ikke sjokolade fordi det er så godt. Jeg kjenner ikke smaken av den en gang for jeg rekker faktisk knapt å tygge før hele plata på 200 gram er vekke. Og det verste er at jeg har gjort det som det er den mest naturlige ting i verden. Hjep sier bare jeg. Aldri mer!!

 

Dette var tydeligvis dagen for filosofi og refleksjon merker jeg hehe, jaja gode innlegg å lese på dårlige dager hvor viljestyrken vakler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den reportasjen i Hjemmet i sommer om de to som ble årets slankere hos Grete Roede. Han mannen kjøpte seg porsjonsmiddager - nettopp for å sikre seg at han ikke overspiste. Ganske lurt i grunn, men det blir jo sabla dyrt i lengden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Du har virkelig noen gode poenger!

Det er jo sant som du sier, vi er også spiseforstyrret.. Men vi kaster ikke opp..!

Mener å huske at det finnes noe slags gruppe eller noe for slike som oss også, noe liknende som det bulimikere har. Husker ikke hva det het eller hvor jeg så det i farten.

 

Man får seg en sånn aha-opplevelse, og det er DA man må gripe sjansen. Det blir som et slags vendepunkt!

 

Så flott at du reflekterer over dette med hvorfor du spiser.. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver om at 200 gram sjokolade bare dyttes inn i munnen, uten at man egentlig nyter det eller kjenner hvordan det smaker.

 

Et innlegg til ettertanke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, god kveld :)

 

Dårlig dag :) Er ikke i form, fryser, er slapp og har vondt i magen. Hadde tidlig forelsning idag, ferdig klokken 10 så reiste hjem og spiste en rett i koppen suppe og la meg. Sov til halv 4!! Dvs sov over både lunsj og mellommåltid. Spiste en for stor middag, nærmere 800 kalorier :) spiste pommes frites til, og selv om jeg steker de i ovnen uten fett blir det jo mange mange kalorier. Så kalorimessig tok jeg jo igjen lunsj og mellommåltid, men det skal jo helst ikke gjøres på denne måten.

 

Har veldig veldig lyst på sjokolade nå fordi jeg synes synd på meg selv. Men jeg skal ikke falle for fristelsen.

 

Til tross for at det er en dårlig dag har det faktisk skjedd noe stort på matfronten. Jeg skulle ha en teskje rømme til middagen og da viste det seg at rømmen var blitt dårlig og måtte kastes! Har hatt den i 10 dager, og det var fremdeles en del igjen i den! Dette er intet mindre en mirakuløst siden jeg lett kunne spise bort i mot en boks til en middag. Det er 600 kalorier det. Ikke annet å vente at jeg sitter i denne situasjonen da!

 

Håper jeg føler meg bedre imorgen siden det blir en travel dag på skolen. Håper alle har hatt en sunn og aktiv dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Drømmedamen

Så leit å lese at du har hatt en dårlig dag. Fort gjort å spise for mye til middag når man ikke får spist nok før på dagen, I know!

 

Håper dagen i morgen blir bedre! Og du, IKKE fall for fristelsen å spise sjokolade. Det er ikke verdt det!! Og seieren du oppnår ved å stå imot kan jo kanskje være med på å gi dagen et lite løft før leggetid?

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for snille kommentarer :) Fremdeles like dårlig, men med obligatorisk oppmøte på skolen er det bare å slepe seg ned til sentrum samme hvor mye jeg heller vil være hjemme i sengen.

 

Ikke ferdig før klokka 2 så i dag klarer jeg ikke sovne fra måltidene, men matlysten finnes ikke så får se hvordan det blir. Og nei jeg falt ikke for fristelsen i går, dvs jeg tok meg en kopp options istedetfor, stilte behovet og fikk varmet meg littegrann. Mannen min elsker options han synes det er kjempegodt. Hehe, han er en høy kjekk mann som er veldig godt trent. Springer på toppen av Ulriken flere ganger i uken. Drømmen er at jeg kan bli med en dag :)

 

Starter dagen foreløpig med en Dobbel 0% vaniljeyoghurt. de er så gode! Klarer ikke fysisk spise frokost før 8, spiser jeg før det blir jeg bare så kvalm at jeg kaster opp, merkelig men sant.

 

Ha en strålende (og) sunn dag alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg håper du føler deg bedre etterhvert, ikke noe rart at kroppen reagerer på omlegging - det er jo egentlig ren kjemi det som skjer i magen. Når alt skiftes ut radikalt, må jo maskineriet reagere litt! (tror nå jeg)

 

Jeg har lest litt på tråden her om posjonsstørrelser, noe jeg kjenner meg godt igjen i. Jeg har liksom aldri forstått at min samboer blir mett av Fjordland, som han spiser når han ikke gidder å lage middag selv! Jeg har syntes det bare er en liten prikk mat i pakningen! Men, egentlig er det vel helt passe! (tenker jeg nå) Og jeg blir jo også behagelig mett hvis jeg spiser en liten porsjon sakte! Igår hadde jeg med middagsrester på jobb, spagettisaus med kjøtt i en plastboks som jeg varmet i micro. Da jeg var halvveis i boksen, stoppet jeg opp og kjente at jeg egentlig var ganske behagelig mett og tenkte at nå venter jeg litt med å ta resten. Etter en stund gikk jeg og kastet resten og skylte boksen, jeg trengte ikke mer for å bli behagelig mett. En merkelig opplevelse! Til ettertanke. Jeg pleier å spise til det er tomt selvom jeg er "mett", og det er jo "synd" å kaste mat.

 

Skal begynne å lage mindre mengde mat så jeg ikke faller for fristelsen.

 

Ellers synes jeg du har vært riktig flink - jeg sliter med den første uka og håper på like bra resultat som deg på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset :) skal prøve det ut! Endelig hjemme etter en fryktelig lang dag. Var så dum at jeg hadde glemt å legge ut visakortet mitt i dag så falt nesten for fristelsen å kjøpe en grov chiabatta med chicken curry på i kantina. Heldigvis tok jeg til vettet i siste sekund og kjøpte en rett i koppen suppe og en eske med oppskåret frukt istedetfor. Ikke planlagt måltidene i dag på grunn av formen og da var alternativet plutselig for mange kalorier vs for lite kalorier og ingen mellomting i sikte. Man lærer noe hele tiden i denne prosessen, men det er vel meningen også :)

 

Ønsker alle en sunn middag!

 

Ps hurra tråden min har blitt to sider :) små gleder, store gleder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag = søtsuget (dvs sjokoladesuget) når nye høyder. Dette med å kose seg i helgen sitter så innbakt i den norske folkesjela! Men stått i mot i dag også. Plommer ble det istedetfor. Mye fett/karber, men men klarer aldri nå de 1600 kcal så greit med noe ekstra.

 

Denne uken føler jeg at vektnedgangen ikke kommer til å være inærheten av forrige uke. Var så sulten forrige uke og det er vel da man går mest ned. Denne uken har det ikke vært slik i det hele tatt. I tillegg har jeg ikke fått trent. Skal operers på torsdag og trening er utelukket før jeg får tatt operasjonen. Blir største utfordringen hittil de 10-12 dagene jeg blir sengeliggende, å klare og gjennomføre kostholdet. Men jeg skal klare det. Etterpå kan jeg starte med treningen i tillegg, det blir bra!

 

Blir lam til middag, gleder meg!

 

ha en fin lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm den lørdagsfølelsen er kjent....en hel dag som man før koste seg masse med det man ville...jeg bruker alltid kosekvoten min på lørdager og da går den som regel til en pose popcorn... hvis jeg blir ekstra søtsugen på kvelden bruker jeg å spise en nutrilett bar med karamell i stedet for kveldsmat.. Den synes jeg er kjempegod.. Det blir kalkun med stekte poteter og soppsaus her til middag i dag..

 

Ha en fin lørdag!

 

Vinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Super matdag! I dag når jeg 1600 kcal før første gang denne uken. superfornøyd. Frokosten i dag var hjemmelaget Brytebrød med røykalaks og eggerøre. samt en vaniljeyoghurt. Dette måltidet utgjorde hele forskjellen. ble på 250 kcal, men lunsjen ble på 30 kcal for lite så går helt opp i opp.

 

Litt for stor middag, i dag som alle andre dager, det er karbohydratdelen av middagen som blir for store. Må jobbe med dette!!! ca 200 kcal igjen i dag og det skal gå fint med kvelds + yoghurt + noen plommer. Deilig! I går spiste jeg en knallgod kvelds. Yoghurt, 15 g valnøtter og 3 plommer. Ble mer enn mett nok, og var sulten når jeg sto opp. Før har jeg stappet meg slik at jeg ikke ble sulten før langt ut på formiddagen, huffa meg.

 

Med unntak av middagen som blir litt for stor, kunne klart meg med litt mindre er det en befrielse å slippe å føle seg stappet hele tiden. Jeg savner sjokolade, men savner ikke det å være så sinnsykt kvalm fordi man har spist så vanvittig store mengder. Den følelsen er grusom.

 

Til tross for en fot som ikke virker noe særlig skal jeg prøve meg på litt zumba etterpå. skader ikke å prøve, er jo bare å avbryte om det ikke går. Er så deilig å være i gang med kostholdet, irriterende at jeg ikke kan starte med trening før den hersens operasjonen er over, men ikke noe å gjør med det. Trening er jo alfa og omega når man skal ned i vekt, men kostholdet er viktigst. Som fastlegen min sier, du klarer ikke trimme vekk en 200 grams melkesjokoladeplate hver dag, det er bare ikke mulig. Derfor er kostholdet første pri, og trening en ekstra bonus som hjelper en til målet litt raskere.

 

Håper alle har hatt en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inn I Bunaden

Bare legger igjen en liten hilsen i tråden din for å si at jeg synes du er flink til å ta utfordringene og være reflektert over valgene du står over.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg synes du er kjempeflink!!

Det virker som du har god kontroll, og du virker veldig reflektert over dette :)

Har god tro på at du vil få mange gode resultater fremover!!

Håper forresten at formen er bedre nå!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Prøver å være bevisst på mitt eget forhold til mat. Forhåpentligvis når jeg målet mitt på 62 kilo iløpet av de neste årene, og der er jo da jobben begynner. Å gå resten av livet uten å havne i denne situasjonen igjen. Tror ikke den oppgaven er mulig å gjennomføre med mindre man skjønner HVORFOR man spiser. Telling av kalorier fjerner jo ikke årsaken til overspisingen, den avhjelper bare resultatet av den. Man blir ikke "frisk" bare fordi man blir tynnere etter en intensiv periode på et par år. Prøver derfor nå å ha med hodet på hvert eneste gram som forsvinner!

 

Synes vi er flinke alle mann. Det er mange overvektige der ute som velger den enkle løsningen - å fortsette å spise. Vi velger å gjøre det vanskelige - å slutte med overspisingen. Jeg håper, håper, håper vi lykkes alle mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...