Gå til innhold

En reise på 1000 mil, må starte med ett enkelt skritt.


Gjest Lykke82

Anbefalte innlegg

  • Svar 698
  • Created
  • Siste svar

Dette var bra! Gratulerer med nedgang - synes du mestrer dette godt! Litt av en seier - det er mange situasjoner som er vanskelige..når man ikke har så mye å velge mellom, men du har gjort det bra!

 

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg bare helt utrolig ubehagelig godtesjuk. Søkte litt rundt på nettet etter sunne snacksalternativ og fant et tips om å ta 150 gram fersk ananas og legge i fryseren i 20 minutter, så hadde jeg 40 gram vaniljekesam på. Bare litt over 100 kalorier og fy søren så godt det var! Noe av det beste jeg noensinne har smakt. Anbefales veldig varmt! Og man kan gjerne ha mindre enn 40 gram kesam på, ble litt mye synes jeg, vil nok bare bruke maks 30 gram neste gang, så blir det enda mer kalorifattig, og det skal visstnok finnes mager vaniljekasam også og da sparer man enda mer!

 

men dette smakte masse masse, og var kaldt og friskt. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for "det sunne godis " tipset! Har greid meg uten snop, (les sjokolade), i 14 dager. Har ikke hatt det store suget, men vet at det kommer....

 

Gratulerer med fin vektnedgang! Ingen sak når du er flink å tar kloke valg selv om du har ekstra mange utfordringer akkurat nå. Lykke til videre!

 

Pst! Skal til Bergen på jobbmøte om noen uker, skal heie litt ekstra på deg frem til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, dårlig, dårlig dag ;) Ikke matmessig, bare ellers. Vondt i operasjonssåret, måtte på forelesning i dag og det var helt forferdelig å måtte sitte rett opp og ned i 2 timer når såret er på siden av magen. I tillegg kom endelig mensen en uke forsinket, sikert pga av alt stresset med operasjon, så jeg har skikkelig smerter i magen av den, og jeg er så sulten, hele tiden. 5 minutt etter jeg har spist er jeg skikkelig skrubbsulten igjen, sånn "ulvehunger". For å toppe det hele av skal vi ha suppe til middag :) arg! er sikert sulten 30 sekund etter jeg er ferdig å spise. Har lyst på sjokolade, og ellers er livet kjipt akkurat nå.

 

bah så jeg syter!! Det finnes folk med virkelige problemer, jeg vet. Men er lei av å ha vondt å ikke klare eller orke noenting. 6 dager etter operasjonen og min tålmodighet er brukt opp!!!

 

Får besøk av min spiseforstyrrede veninne i kveld som skal hjelpe meg med turbopinsen siden min kjære skal på foreldremøte i barnehagen. Så da trenger jeg ikke bekymre meg for at det blir noen utskeielser hvertfall. Huff, alle har sine problemer!

 

Så får jeg håpe det blir lenge til jeg syter like mye, og at alt blir mye bedre imorgen :)

 

Håper dere beveger dere for meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold ut, hold ut!! Jeg vet litt om hvordan du har det. Jeg har operert en del og vet hvor kjipt det er å ha vondt, være slapp og bare vente på å bli bedre så man kan komme seg på beina igjen.

Det tar tid, men du er snart tilbake til normalen :) Innen den tid må du ta vare på deg selv. Ikke press deg selv til å gjøre ting du ikke må. Må du på skolen f.eks? Du har vel en sykemelding? (men som student så vet jeg hvor verdifulle forelesningene er også...)

 

Ettersom du er sulten hele tiden, burde du kanskje prøve å få i deg store mengder kalorifattig mat som inneholder masse proteiner og gir god metthetsfølelse. Kyllingfliter, egg, cottage cheese osv. Da kan du spise større mengder og likevel ikke sprekke fullstendig på kcal. Grønnsaker er jo også mettende og godt og svært få kcal. Det er jo ikke noe godt å gå rundt å være sulten hele dagen. Du har nok med rekonvalisens etter operasjon om du ikke skal være innhul i magen i tillegg.

 

Jeg krysser fingrene for at rehabiliteringen etter operasjonen går som planlagt! Har legene gitt deg noen estimert tid før du er på beina?

Lykke til i alle fall! Spis litt ananas med kesam og ta vare på deg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige ord Tonesen! Ja, er 5 gang jeg gjør denne operasjonen, så vet hva det går ut på, men glemmer liksom mellom hver gang hvor sliten man blir i kroppen mens den er opptatt med å reparere seg selv ;) Orker ingenting uten at man blir kvalm og uvel.

 

I dag har jeg ingen matlyst i det hele tatt. Føler meg uvel og trøtt. Spist 230 kcal hittill i dag, strykkarakter! Men men, har gått over all forventning med matinntaket denne uken siden operasjonen så at det går litt trått en dag er kanskje ikke overraskende.

 

Det er bare så irriterende fordi jeg er så utrolig giret på denne livstilsomleggingen. vil spise sundt og nok, og fylle kroppen med nok og riktig brensel til at jeg orker å trene og bli friskere! Så bare ligger jeg her og småspiser et eple. Blæh!

 

Med andre ord ble det mer syting i dag :)

 

Men hurra, tråden min er på 3 sider. DEilig å ha et sted å skrive ned ting. Når man ser ting nedskrevet får man et litt annet forhold til det enn når det bare er tankene mine, synes nå jeg da!

 

Håper dere har en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solen titter frem i Bergen by i dag, og ting er endelig litt bedre føler jeg, hurra! Såret er begynt å lukke seg, en stund til stingene kan tas enda, men har ikke like vondt hele tiden.

 

Dagen i går var grusom matmessig, klarte nesten ikke spise noenting, men ble en grei middag med spaghetti til slutt.

 

Håper dagen i dag blir bedre! Er litt uinspirert angående frokost og slikt merker jeg. noen som har gode tips??

 

Skal bytte veiedag til mandag fra og med neste uke. Tirsdag er liksom litt midt i mellom starten og midten av uken, så følger majoriteten. dvs at det blir en dag mindre å gå ned i vekt på, men men. Jeg trener jo ingenting så mister bare den vekten kroppen vil miste pga kostholdet.

 

gleder meg til å trene og etterhvert få et lite overskudd.

 

Nå skal jeg snart på skolen, der er det obligatorisk opmøte og intet som heter sykemelding. Møter man ikke opp får man ikke gå opp til eksamen. Går man ikke opp til eksamen blir man flyttet ned et år. Kan ikke skjønne at de har lov til det, men må bare forholde meg til det!

 

Ha en strålende dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig lei av frokost så jeg må variere mye..Har du prøvd de havregrøtene fra Quaker? Finnes i naturell, baked apple, blueberry og sweet cinemon..de er supergode og tar kun 2 min i mikroen.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er imponerende flink! Det siste jeg har hatt tanke for når jeg har ligget etter operasjoner er mat og livsstil. At det ikke går helt på skinner er vel å forvente, jeg synes virkelig du gjør en kjempeinnsats!

Men som sagt: pass på å ta vare på deg selv!

Også må du i alle fall spise nok! Kroppen din trenger energien for å reparere seg :D

 

Frokost er ikke alltid like inspirerende. Jeg varierer med skiver (som jeg fryser og putter i brødristeren om morgenen), havregrøt, frokostblanding, knekkebrød, smoothie e.l. Også prøver jeg å alltid ha noe grønt til, cherrytomater, knaskerøtter, agurk, paprika. Eller en appelsin, det er godt på morgenen! Spiser også en del frokostblanding med youghurt eller biola, det er søtt og fristende av og til :) Også er jeg glad i lomper med kremost, løvtynn skinke, pepper og litt agurk. Cottagecheese med litt syltetøy eller bær på er et siste tips.

 

God bedring, håper det gikk greit på skolen og at du får slappet av litt etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk sofa queen :D

 

Littegrann bedre i dag heldigvis! Håper det går riktig vei, kaldsvetter enda, men har ikke i nærheten av så mye feber som jeg hadde i går. Prøver å spise litt, men blir ikke de helt store måltidene, men prøver å få i meg litt hver 3. - 4. time for å prøve å holde forbrenningen litt i gang.

 

Ellers har jeg meldt meg inn i vektklubb.no på vgnett. liker ikke forumet der så holder meg her, synes det er et kjempebra miljø her og kunne ikke tenkt å bytte det ut :)

 

Men siden jeg ikke går på kurs og økonomien ikke tillater det heller fant jeg ut at det var vel anvendte penger å bruke noen 100lapper på vektklubben for der får man jo med den daglige fordelingen på fett, proteiner og karber, og fordelingen i hver matvare.

 

Jeg har fått meg en del overraskelser! Det går mest på hvor mye fett det er i masse av matvarene jeg spiser! 64% fett i egg!! who knew? ser at jeg trass illusjonen om at jeg spiser mager kost fremdeles får i meg for mye fett i forhold til protein/karbohydrat. Så det var vel anvendte penger! Må jobbe enda mer med kosten!

 

Disse tingene skal jo gå av seg selv etterhvert, men bevisstgjøringen nå i starten er superviktig synes jeg.

 

Håper dere har en strålende søndag! Sol i Bergen by og mannen og turboprinsen skal på Ulriken, heldiggrisene, jeg skal finne sengen, men først en rett i koppen suppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag mandag. Resultat -2,0 kilo! Men har influensa så spørs om det ikke er lett dehydrering osv, er vel vanlig at man går litt opp igjen når man bir frisk? Vet ikke, men klarer ikke helt å glede meg over å ha nådd første delmål som er å se 119-tallet før neste uke. Blir nedtur visst den viser 120 igjen!! Så venter med å juble til neste uke jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus 2?? Det må jeg si... Fantastisk!!! Så får vi bare håpe at helsen bedrer seg snart.....

 

Og takk for hyggelig kommentar i tråden min. Det lyyyyser positivitet lang vei, og det trenger jeg veldig nå om dagene - det hjelper godt på. Så tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha tusen takk Krusemynte, bra at jeg sprer positivitet på andres tråder, har vært særs negativt på min egen den siste uken, men bare helsa kommer seg skal jeg være blid og fornøyd igjen :) Skal ta stingene på torsdag, hvor mye tror dere de veier :D hehe

 

sitter med hjemmeeksamen og da skal jeg love dere at det hjelper med koselige tilbakemeldinger fra all dere søte damer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så hektet på slankekrigen! Tar opp det amerikanske som går på tvnorge hver dag og nå ser jeg i tillegg på slankekrigen sverige! Flott med hjemmeeksamen, da blir plutselig alt annet superinteressant!!

 

er ikke like glamorøst slankekrigen sverige gitt! Andre som ser på den serien? før i tiden var det standard å se slankekrigen å gumle sjokolade, nå er det hvertfall litt sunnere ting jeg spiser :D

 

Har forøvrig prøvd ut 150 g fryst ananas med 20 g vanilje kesam og 2 gram raspet 70% sjokolade. Believe me, er dere desperat søthungrig stiller dette søtsuget og mer til. Er nesten for mektig. 2 gram blir 12 kcal og små mengder med mørk sjokolade er jo som kjent forbebyggende mot overvekt og kreft! Problemet er at jeg ikke liker det. Smaker ikke skikkelig sjokolade. Vil ha melkesjokolade, hehe, men når man finrasper den slik på frukt og man ikke har spist sjokolade på en stund smaker det nyyydelig <3 I tillegg ligger mye av sjokoladen igjen i skålen når man har spist opp anansen!

 

Deilig å kjenne at frukt allerede har begynt å smake mer, betyr at smaksløkene såvidt har begynt å komme ut av sukker/salt/fett komaet de har vært i.

 

Jeg er veldig nøye på kostholdet til turboprinsen, men han har oppdaget sjokolade helt av seg selv, han får kanskje en rute i måneden og da gir jeg han 70% sjokolade og han elsker det så håper jeg kan holde han på det nivå så lenge som mulig :) Her skal ingen dårlige vaner smittes over nei!

 

Da tar jeg kvelden :) ha en fin kveld videre, håper dere er ute å trimmer dere alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er motiverende å se på "slankeprogrammer", ser ikke på alt, men er virkelig imponert over hvor hardt de blir drevet som er med i den amerikanske big looser. Har ikke sett det på en stund, men det har fått meg til å forstå at det ikke er noen unnskyldning for meg til ikke å trimme, at jeg er så tung, mener jeg. Kan de jogge og slite som de gjør, så tåler kroppen min det også. Et av mine mål, er å begynne å jogge igjen, men føler at knærne ikke er sterke nok enda. Nå holder det med rask gange 1-2 timer minst et par ganger i uka, og noen trimpoeng hver dag på andre måter.

 

Jeg lager fruktsalat med vaniljekesam hvis vi har lyst på noe søtt, eller en smoothie med banan-bringebær-blåbær + juice eller vann. Har bær i frysern så dette er superraskt å lage.

 

Noe annet som motiverer meg, er å kjøpe blader/magasiner f.eks. det svenske "må bra" som har en del nyttige artikler og inspirasjon. Kjøper heller et blad enn noe å putte i munnen, eple og vann i veska isteden. Dette hjelper meg på tog og flyreiser.

 

Synes det er kjempefint at du tenker på kostholdet til barna dine, da jeg var liten, ble vi belønnet med noe søtt - det var sånn da.... barna blir produkt av det de lærer, så det er viktig å starte tidlig med sunn innstilling!

 

Lykke til videre eksamen og god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rart hvordan ting man egentlig ikke er noe begeistret for plutselig blir veldig stas når man egentlig skal drive med eksamenslesing og sånt? *ler* Husarbeid er et knakende godt eksempel...

 

Biggest Looser har jeg aldri sett så mye på. Ja, det er imponerende hva de får til, men det hadde jeg og klart dersom jeg ble sendt på et sted i x antall uker med personlig trener og folk som laget maten for meg. Ufordringen er jo når hverdagen kommer igjen. Da synes jeg det er litt mer festlig med litt Supersize vs. Superskinny, eller Du er hva du spiser eller hva det heter på TV3. Der må jo folk gjøre jobben i sitt eget hverdagsliv, og det er litt nærmere hvordan jeg har det selv og kan følgelig relatere litt mer. Men - smak og behag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff visst jeg skal være helt ærlig så er jeg egentlig hektet på alt som heter reality! Men er av en eller annen grunn ikke så fan av norsk reality, liker best amerikansk! Liker veldig godt de programmene du nevnte krusemynte. I tillegg liker jeg de the real life of hollywood housewifes osv seriene, ser på new york edition for tiden. Huffa meg. Tv stjeler mye tid når man er blitt småbarnsmor gitt. Men når jeg er frisk igjen har jeg både nintendo wii med wii fit sports/wii fit board, zumba og tracy anderson sine dvd´ og jeg har bestilt jillian anderson 30 day shred, så har vel ingen unnskyldning for å bare se TV. Har en elipsemaskin på stua kanskje det skal bli slik at jeg bare har lov til å se på tv på kveldstid når jeg går på den, hehe.

 

Angående den 30 day shred, visst dere ikke har den (føler meg som siste menneske på jord som ikke har kjøpt den) koster den 64 kroner på play.com med gratisk frakt til norge. Den siden har drøssevis med treningsvideoer og dvder og bøker til en vanvittig billig penge. Dagens tips!

 

Dagens utfordring; kjøleskapet fullt med prinsepler. Kan lett spise 2-3 kilo nåååå! Men som Fru Fleksnes så elegant sa det på sin tråd. Det handler jo om at man ikke klarar å begrense seg og holde seg innenfor en normal mengde. Siden mitt problem er overspising må det jo kontrolleres selv om det er sunne ting også.

 

Fremdeles sliter jeg med at jeg spiser hovedmengden mat på kveldene. Totale kaloriinntaket og fordelingen mellom proteiner/fett/karb har jeg bedre tak på nå og følger det nøye hver dag, men spiser for stor porsjon middag! Dette har altid vært en av mine problemer. Før kunne jeg lett gå hele dagen uten å spise før til middagen, men da tok jeg igjen det tapte og doblet det et par ganger. Ønsker derfor å takle dette bedre. Veien blir til mens man går.

 

Får fortsette med eksamen, typisk nok er det meldt sol i flere dager i Bergen ny nå når jeg strever med den, men men slik er livet. Ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...