Gå til innhold

Fra drøm til virkelighet


Gjest FruFjer
 Share

Anbefalte innlegg

Overskriften sider mye om målet mitt. Mitt mål er å ikke bare gå år etter år og drømme om å være i trivselsvekt, men faktisk å være i trivselsvekt. Jeg kan ALDRI huske at jeg har vært fornøyd med vekten, for jeg har helt fra jeg var lita jente veid for mye. Årsak? tja, det vet jeg jo forsåvidt ikke, men i dag er det nok både genetisk og fordi jeg liker å putte søtsaker inn i munnen mange ganger om dagen... i tillegg til for liten aktivitet.

 

Jeg fikk for noen år siden dianosen ME, noe som gjør at jeg ikke kan presse meg for mye hverken psykisk eller fysisk. Men nå er jeg klar for å endre på mine matvarer og gå småturer noen ganger i uken. Dette tror og håper jeg bare vil hjelpe på ME og ikke gjøre det værre....

 

For meg er det nok ikke det fysiske, men det psykiske som er det største problemet ang overvekten. Jeg tenker alltid på hva andre tror og tenker om meg, føler de at jeg er lat? ser alle at jeg spiser for mye? ser de at de klærne jeg bruker er kjøpt i stormote butikker? går jeg ut usminket og litt bustete på håret, ja da føler jeg alle tenker at feite er jo ustelte alltid... osv osv Tenker mange kjenner seg igjen i disse tankene, og nå ønsker jeg å gjøre noe med de. Skal jobbe med meg selv kognitivt på egenhånd i tillegg til å gå på GRkurs.

 

Jeg startet på kurs den 25 oktober og er både motivert og spent på tiden fremover. Jeg har først og fremst satt meg mål om 10 kg frem til jul, men tiden får vise.

 

Siden jeg er GBP operert fra tidligere (ned ca 40 kg, men har gått opp igjen endel av de) vet jeg ikke om det er enklere eller vanskeligerer å gå ned i vekt? Noen har fortalt at de synes det er vanskeligerer, men det får tiden vise. Kanskje spiller det ingen rolle i det hele tatt... noe jeg håper ;)

 

Min aller aller største drøm, ja det er å gå bananas i klesbutikker og kjøpe akkurat det jeg har lyst til - uten å tenke på om det passer eller ikke. Jeg elsker nemlig klær.

 

Klar ferdig gå - jeg heier på meg selv nå!

 

.....................................................................

 

Første mål: 10 kg første kurs

Ønsket nedgang: ca 50 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Velkommen hit! Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med situasjonen din! Ta en dag av gangen, av og til må man ta et måltid i gangen og velge riktig måltid for måltid. Det virker litt mindre avskrekkende enn å fokusere på det lange tidsløpet man må ta i bruk for å nå målet som jo er å bli sunn og frisk!

 

Bruk forumet for å tømme hodet og finne inspirasjon og svar på spørsmål du måtte ha. Lykke til, skal bli spennende å følge deg videre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var min første lørdag i går så var jeg ekstra spent, men mitt valg falt på å bruke endel av kosemerkene på dipp og grønnsaker. Gosj hvor mye jeg faktsk fikk i steden for å ta en sjokolade eller lignende ;) og enda har jeg noen kosemerker igjen *jihaa*

 

Nå er det en dag igjen til veiing, men på morgenen i dag måtte jeg ned på vekten en liten snartur for å se, det så ut som om den hverfall hadde gått litt ned.... Egentlig skulle jeg ikke veie meg, men klarte ikke motstå.

 

Hva tenker dere andre, veier dere dere på andre dager enn veiedagen? eller er dere super strikse mot dere selv?

 

I 14 dager nå har jeg hatt to syke barn med streptokokker og vannkopper, så det har ikke blitt de turene jeg pleier å gå i ukene. Dette har jeg dårlig samvittighet for, en skal nå ut å gå en liten tur slik at jeg hverfall får ett trimpoeng denne uken.

 

Jeg vet at jeg kunne gått tur på kveldene når mannen kom hjem, men det har jeg ikke klart hittil. I mitt lille hodet så er min "turtid" om morgenen og når det ikke går så blir det ingen tur.... Dette er noe jeg må jobbe med kjenner jeg, for det er egentlig bare tull av meg.

 

Men nå er jeg først og fremst glad for at jeg har klart å komme inn i nogenlunde rutiner ang mat, så får vi ta trim og andre viktige ting på veien. Rom ble jo heller ikke bygget på en dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei og velkommen til forumet!

Så bra at du har bestemt deg for å gjøre noe med livsstilen din. Ingenting er bedre enn det!!

Vi er mange her som går som tar det litt sakte på veien. Vi legger om livsstilen til at vi sakte går ned og i alle fall stopper oppgangen i vekt.

Vi gjør kroppen vår en stor tjeneste ved å leve sunt og fornuftig.

Masse lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier meg hver mandag, men i det siste har jeg blitt veldig "flink" til å veie meg nesten hver morgen ;) Må jobbe med dette selv!!

 

Jeg trener også om morgenen, prøver å komme meg på svømmehallen til klokken 7. Funker ikke å trene om kvelden for meg heller, og ingenting er som å starte dagen på jobb (eller skole i mitt tilfelle) og vite at selv om klokken bare er halv 9 om morgenenhar man svidd i underkant av 1000 kalorier og er ferdig for dagen! Men er ikke like praktisk for alle da. Men når sønnen min er i seng etter en laaaang dag på skolen og husarbeid orker jeg rett og slett ikke å slepe meg ut igjen. Hvertfall ikke enda. Kanskje det blir bedre etterhvert :( Gjør det som funker for DEG! Det er det som virker i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som svømmer kl 7 om morgenen, det er virkelig imponerende.

 

Takk til alle for velkomsten, noen ord fra dere gir styrke og pågangsmot. Nå er det bare å innta middagen før første veiedag står for tur... grue gleder meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Dæven, snakk om flying start..... Gratulerer!!!

 

Tidligere GBP-operert? Jeg må si at jeg trodde at en operasjon var en litt mer "permanent" greie om du skjønner. Men der tok jeg tydeligvis feil..... Håper ikke det gjør noe om jeg spør, og du kan gjerne la være å svare om du vil, men får man noen form for oppfølgning på det psykiske plan når man gjennomgår sånt? Har lust litt på det, nemlig. Grunnen til at jeg spør er at for min del sitter mye av problemene mine i hodet. Og slik som jeg ser det er det da for min del et større behov for hjelp der enn for operasjon. For med operasjon fikser man gjerne det fysiske, men det er jo ikke sikkert det psykiske følger med, hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Velkommen til forumet, forresten! Håper du får litt ekstra støtte og hjelp her inne - det gjør ihvertfall jeg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med fantastisk start!!! Den første uken er kjempeviktig for videre motivasjon :( Stå på videre!

 

 

Krusmynte; Men det er vel der en del av kritikken har lagt, at man ikke får tilstrekkelig med oppfølging. Og oppfølging er en ting, men burde man ikke fått behandling på forhånd av operasjonene også? Er jo en god del som går opp igjen etter de fleste mageoperasjoner. Dette må jo være fordi det for nesten alle av oss sitter oppi hodet. Det er vel de færreste (om noen) som er SÅ glad i mat?? Tenk hvor glad kokkene er i god mat, de er som regel ganske tynne likavel.

 

Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men med staten som går ut og snakkes om en fedmeepidemi bør mer gjøres. Ja, det er utrolig viktig å forbygge i skolene, men for alle som er 16 år og oppover og er overvektige da? det er jo der epidemien virkelig er. Hva gjøres for å løse det problemet. De kan snakke om eldrebølgen, men hva kommer denne gruppen til å koste samfunnet om 30 år? Det er ikke det, jeg mener ikke dette er statens skyld, alle har ansvar for seg selv, men når et problem foreligger må de prøve å avhjelpe det på noen måte. Og betaler 500 kroner timen for psykolog, nei det har jeg rett og slett ikke penger til, selv om jeg føler jeg hadde hatt veldig godt av det, ikke minst i en hold vekten situasjon hvor man sikkert sliter enda mer med det psykiske siden de fleste jo faktisk går rett opp igjen.

 

Det var morgenens tanker Krusmynte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte
Krusmynte; Men det er vel der en del av kritikken har lagt' date=' at man ikke får tilstrekkelig med oppfølging. Og oppfølging er en ting, men burde man ikke fått behandling på forhånd av operasjonene også? Er jo en god del som går opp igjen etter de fleste mageoperasjoner. Dette må jo være fordi det for nesten alle av oss sitter oppi hodet.[/quote']

Jeg har ikke lest så mye om slankeoperasjoner - det er jo oftest de som er "gone bad" som kommer i avisene (les: de som går ned for mye, får store problemer, osvosv). Kan hende det bare er meg som har lest de feile tingene. I reklamene som enkelte klinikker som utfører disse privat står det heller ikke så mye om oppfølgning. I tillegg har jeg fått et inntrykk av at man omtrent må leve på suppe og ekstremt små mengder mat resten av livet, men ettersom man tydeligvis kan gå opp igjen holdt på å si "uten problemer" har jeg tydeligvis trodd feil.

Og det var derfor jeg tenkte at her har jeg en gylden anledning til å spørre en med inside information! :-)

 

Joda, for ekstremt mange er det ting inni hodet som gjør at vi er overvektig (skriver "vi" fordi jeg er en av dem). Men det finnes et par stykker blant oss som er overvektig av andre grunner og uten at jeg skal igangsette Kari Jaquesson-diskusjonen igjen. Kan godt hende de kan ha god effekt av slankeoperasjon. Men for de av oss som har det i hodet tror jeg vektnedgangen starter der. Mange kan fint klare å gå ned i vekt, men hvis hodet ikke er med kommer det raskt på igjen - det er jeg selv bevis på. Og jeg synes det er litt snodig at de med anorexia etc blir innlagt og får hjelp til deres problem som også sitter i hodet, mens overvektige ikke får tilsvarende. Begge deler er jo livstruende! Og det jeg og har sagt her inne før er at jeg lurer på om staten vil ha mer igjen for å gi oss overvektige psykologtimer slik at man kan få bukt med de bakenforliggende årsakene til hvorfor man har blitt som man har blitt, bli "nullstilt" om du vil, og faktisk klare å gå ned og holde vekten...

 

Det var mine tanker en morgen. Og samtidig vil jeg beklage til FruFjer - det var virkelig ikke meningen å kuppe tråden din og sette i gang en diskusjon. Det var bare ment som et uskyldig lite spørsmål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven' date=' snakk om flying start..... Gratulerer!!!

 

Tidligere GBP-operert? Jeg må si at jeg trodde at en operasjon var en litt mer "permanent" greie om du skjønner. Men der tok jeg tydeligvis feil..... Håper ikke det gjør noe om jeg spør, og du kan gjerne la være å svare om du vil, men får man noen form for oppfølgning på det psykiske plan når man gjennomgår sånt? Har lust litt på det, nemlig. Grunnen til at jeg spør er at for min del sitter mye av problemene mine i hodet. Og slik som jeg ser det er det da for min del et større behov for hjelp der enn for operasjon. For med operasjon fikser man gjerne det fysiske, men det er jo ikke sikkert det psykiske følger med, hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Velkommen til forumet, forresten! Håper du får litt ekstra støtte og hjelp her inne - det gjør ihvertfall jeg! :-)[/quote']

 

Heisann

Bare og spørre. Hjelper så godt jeg kan :(

 

Jeg var en av de første som ble operert på Aker sykehus og oppfølgingen vi ble lovet har det helt klart ikke vært - langt i fra. På meg har heller ikke operasjonen virket like bra som jeg håpet. Jeg gikk ned ca 40 kg, men har gått opp igjen noen av disse. Og som du sier, man blir faktisk ikke operert i hue, og det er der problemet sitter for 99 prosent av oss. Jeg håper, trodde og ble lovet både det ene og det andre både før og etter operasjonen når det gjaldt samtaler, kunstterapihjelp osv, men ingen ting har blitt gjennomført ;) Jeg har maset og spurt, men de har ikke midler til dette. Tror ikke de helt forstår hvor stor del av problematikken rundt overvekt som sitter i topplukket.

 

Jeg har også utviklet ME (kronisk utmattelse) etter operasjonen. Faktisk er jeg i dårligere form etter enn jeg var før operasjonen. Flere ganger har jeg tenkt at det hadde vært bedre uten operasjonen, men det hjelper ikke å angre.... så nå ser jeg fremover og jobber med vekten selv gjennom GR :D

 

Jeg vet om en god del som etter 4-5 år etter operasjonen har blitt i dårlig form - dessverre, men det finnes nok sikkert noen som både holder vekten og helsa....

 

Likevel, jeg ville tenkt meg veldig godt om før et slikt valg, og gjort alt jeg kan for å klare vektnedgangen selv - selv om det er noe vi vet er vanskelig. Særlig når man har endel å ta av... men vi får heie hverandre frem og være psykisk støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg svarte på første innlegget før jeg leste resten, men pytt sann :(

 

Svarer litt ekstra her...

 

Jeg klarte å "lure" (brukte ME diagnosen) meg til å komme til en kognitiv terapaut. Dette var veldig nyttig for meg. Ser at jeg gjerne skulle gått der MYE lengre, men dessverre måtte hun slutte og hun mente vel innerst inne at jeg var ferdig behandlet også.. og det var nok fordi hun ikke kunne særlig om overvektsproblematikken og ang ME så var vi på sett og hvis ferdige.

 

Jeg skulle faktisk ønsket at det var flere som spesialiserte seg på overvektsproblematikken, dette innen all type helsearbeidere. Hadde jeg ikke hatt ME selv så skulle jeg jammen startet for meg selv med noe. JEg har nemlig noe liggende i bakhodet som jeg tror kunne vært til hjelp for andre. Men tid, energi og helse setter pr i dag en stopper for dette. For her måtte jeg ha samarbeidet med MANGE andre mennesker. Kjenner sykepleierdelen av meg trår til...

 

Hvorfor er det faktisk ikke skikkelige utdannede mennesker innen overvekt i Norge? (joda vet det finnes noen få) hvorfor er det ikke flere steder som Nimi (er vel det det heter?) rundt om flere steder i landet? Alle har ikke mulighet til å reise land og strand rundt, og i tillegg være borte fra hjem og familie i lengre tid...

 

Ehh... nei nå må jeg gi meg, kunne skrevet til krampa tok meg ;)

 

Og, det er lov å spørre om hva som helst i tåden min. Hva vi skriver om her spiller ingen rolle bare vi brenner for sakene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte selvsagt å svare på det med mengde mat etter GBP. Noen kan spise veldig små mengder, men jeg kunne spise nokså mye helt fra starten av. Og fikk (dessverre) heller ikke dumping (ubehag som gir svøttetoker, hjertebank m.m) hvis jeg spiser for mye eller feil....

 

Og, det er ikke noe problem å utvide magesekken når mengden mat øker sakte men sikkert... det er jeg et bevis på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Tusen takk for svar! Kjekt å få vite litt mer detaljer fra en som kan det!

 

Utrolig at de bruker så mye penger på.... unnskyld at jeg sier det, men bruker penger på å kaste ut vinduet. For det har jo blitt litt sånn "rykk tilbake til start" for din del. Trist at de ikke klarer å følge opp.

Men - forhåpentligvis klarer du å hanskes med det på egenhånd - eller ved hjelp av GR og forumet. Det blir utvilsomt spennende å følge deg videre! Og du skal ikke se bort fra at jeg stiller flere spørsmål ved en eller annen anledning.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På onsdag hadde jeg jentekveld her hjemme. Vi pleier alltid å servere middag og kake til kaffen. Det gjorde jeg også denne gangen. Laget kyllingform og baka blåbærpai med kesam. Utrolig deilig begge deler. Synes selv jeg var nokså flink. Tok nok en halv bit for mye av kaken, men ellers klarte jeg meg bra :)

 

I dag har jeg vært borte hele dagen. Fikk servert lunsj og middag, begge varm retter. Først kotelettpanne med poteter og grønnsaker. Helt nydelig, og nokså ok utfra sunnmat tanken også. Men den litt spesielle lasagnen med hvitsaus og diverse annet er jeg litt usikker på. Tok mellom 350-400 gram og satser på at det ikke var altfor ille utfra det jeg skal ha i kcal på meny 4...

 

Er stolt over at jeg ikke tok verken karameller eller kake til kaffen som ble servert. Trøstet meg heller med en Läkerol.

 

Har også fått godt med trimpoeng denne uken. Det jeg nå er spent på er festen i morgen.. både når det gjelder alkohol og mat/goddis.... skal selvsagt oppdatere dere på dette også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nettopp, party party ble det nemlig i helgen. Siden jeg drikker meget sjelden (ikke tatt noe alkohol siden i sommer) så fant jeg ut at jeg ikke skulle telle kalorier i drikkevarene. Ble til at jeg drakk 4 stk 1/2 liters bokser med eple cider og noen glass med Baileys, i tillegg til spekematen som ble servert. Føler jeg tok altfor mye spekemat og alkohol, men samtidig har jeg ikke dårlig samvittighet. Har vært flink både før og etter.

 

Er super spent på hva vekt og mål viser i kveld. Krysser fingrene for at jeg har gått ned selv om jeg skeiet ut skikkelig på lørdag. Hvis jeg har gått opp eller ned bare noen gram, ja da spørs det vel om ikke den dårlige samvittigheten kommer snikende, og at jeg føler det ikke var verdt det... ja selv om det var en KNAKENDE morsom kveld :)

 

Faktisk er jeg skikkelig overrasket over at jeg ikke har hatt søtsug en eneste dag på 14 dager.... krysser alt jeg har for at dette er noe som fortsetter fremover. For nå føler jeg ikke at jeg går på bekosning av noe selv om jeg lever sunt.. en virkelig deilig følelse :)

 

Hjelp meg å krysse alt dere har til i kveld... jeg vil såååå gjerne at ikke lørdagen skal ha ødelagt for resten av uken...

 

Har kanskje glemt å fortelle at jeg forrige mandag hadde tatt av 11,6 cm på en uke... juuuhuuuuuu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Høres ut som om du har tatt et veldig bevisst valg i forhold til lørdagens festing. Så lenge man gjør det og er klar over konsekvensene det kan få så synes jeg det er greit - da vet du antagelig hva som gjør det dersom resultatene ikke er helt det du håpet på. Men uansett - målene er jo også viktig, og der har du kommet godt i gang, gitt!

Vær obs på at dersom du spiser veldig salt mat kan det gi utslag på vekten. Nå er det jo noen dager siden lørdag så forhåpentligvis går det bra, men å snuble i saltmatfellen søndag med veiing mandag er ikke særlig lurt... :-)

 

Lykke til i kveld!!!! Det går nok bra, skal du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pling1981

Masse lykke til med resultatet i kveld. :) Må dessuten være lov med en fest for å feire litt det utrolig flotte resultatet du hadde i cm forrige uke. Det er virkelig strålende. Gleder meg til å lese om hvordan det har gått denne uken. :)

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig glad. Jeg gikk ned 1,5 kg selv om jeg har slått ut håret. Det viser at jeg gjør rett på andre ting. Sa til meg selv før jeg veide meg, at uansett hvordan det gikk i dag så skulle jeg være fornøyd. For jeg har endret livsstil totalt.. hurra

 

Krysser fingrene for at denne herlige motivasjonen fortsetter fremover. Akkurat nå føler jeg vektnedgangen har blitt en hobby. Til og med middagene har ikke vært noe problem å lage... og jeg som hater matlaging :)

 

Jihaaaa, jeg ser frem til nok en uke med god mat og gode vaner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en strålende start! Husk å ta en dag av gangen så kommer du helt sikket til å klare deg kjempefint! Bruk dagboken til å skrive når du føler seg på topp, det er veldig nyttig å gå tilbake å lese på dager motivasjonen er på hell og impulskontrollen manglende. Har hjulpet meg masse :) Gleder meg til å følge deg videre nedover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...