Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Hver gang jeg stopper opp og ser litt lenger frem enn nesetippen/neste veiedag, så synes jeg egentlig at det er litt skummelt. Det er på en måte litt trygt og godt å være i denne slankefasen. Dette kan jeg, jeg har gjort det før. Jeg vet hva fokuset mitt er, og jeg er underveis. Jeg er ikke i mål.

For hva skjer egentlig når man kommer i mål? Så langt har jeg aldri kommet før. Mine tidligere slankerunder har alltid stoppet på en høyere vekt enn det jeg har nå, før jeg langsomt este ut igjen.

Er det en grunn til det, mon tro? Er jeg redd for å komme i mål?

Er det sånn at alle muligheter man tidligere har gitt slipp på fordi man kunne skylde på at man følte seg for stygg, tjukk, mislykka, whatever, må man nå hoppe på? Kan ikke skylde på å være tjukkas lenger, da!

Hvis alle unnskyldningene jeg brukte før ikke gjelder lenger, hva blir da unnskyldningen for å føle seg mislykka og lite verdt? Når kroppen er slank og veltrent, og alt sitter på innsida?

 

Jeg prøver ikke å gruble over alt dette sånn altfor ofte. Jeg lever mest i nuet:)

Men samtidig tror jeg noen av svarene mine til hvordan jeg skal klare å holde vekten over lang tid, også ligger der et sted. Så litt hodearbeid og sjelegranskning må nok til;)

 

Jeg er i dag på en lavere vekt enn hva jeg har hatt hele mitt voksne liv. Skummelt nok i seg selv. Og det er ikke veldig mange kiloene til før jeg er "i mål". Derfor... For ikke å bli altfor redd for å komme i mål, har jeg derfor prøvd å tenke ut ting jeg GLEDER meg til i hold vekten-fasen:

 

- bruke mye mer avokado, valnøtter og pinjekjerner når jeg lager salat!

- kunne motta en invitasjon til fest eller jentetur uten å tenke "Å nei, der røyk den slankeuka"..

- klare å flytte treningsfokuset fra kaloriforbrenning til fornuftig trening (mer styrke og pilates, og mye mindre av den hersens ellipsemaskinen)

- en gang i blant å kunne spise to sjokoladekakestykker på rappen uten dårlig samvittighet

- lande på en fast klesstørrelse og slippe å dra med meg hele spekteret fra 36-42 inn i prøverommet hver gang jeg skal ha noe nytt

- ta et glass vin på verandaen uten at det er fest

- legge jaget etter nye minuskilo langt bak meg

- fokusere mindre på kaloriinnhold i maten og på sikt slutte med telling

- og det overordnete målet: få et naturlig forhold til mat, slik at det å holde vekten går av seg selv og ikke er noe jeg må tenke på hver time, hver dag. Om fem år, kanskje?

 

Så jeg vet jo egentlig det skal bli riktig så stas å komme til den forjettede hold vekten-fasen. Må bare overbevise meg selv litt ekstra, slik at jeg ikke saboterer meg selv på oppløpssiden:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Enig !

Sier meg så enig i det du skriver, og kjenner meg igjen.

Jeg har vel kanskje ikke helt troen på att jeg kommer meg i mål, og bli fornøyd med meg selv.

Tror ikke jeg noen gang kommer til å si : JA ! Jeg er fornøyd. Alltid ett eller annet...

Men som du sier, saboterer vi ? Eller er vi bare så lei, og egentlig litt fornøyde....

Jeg er som du, det letteste jeg har vært i hele voksenlivet. Så jeg er jo fornøyd med det, men vil ikke si att kroppen min ser bra ut av den grunn.

 

Føler meg nesten litt "irritert" over att sommerferien kommer, og ødelegger hele opplegget. For jeg kjenner meg selv, jeg kommer IKKE til å sitte i hele sommer å si nei takk. Slik er jeg bare ikke.

Så det måååå jobbes med hva er greit i en ferie, og hvordan gjør man det så man ikke går opp 8 ! kg... :)

Så det er en vanskelig tid vi går inn i.

 

Hørest ut om du også er superklar for ferie !!

Gleder meg, til å få tid til barn og kos :) Uten jobb/skole/lekse mas osv.

Mange tanker som svirrer, og vi får bare gjøre så godt vi kan.

 

Jeg håper og tror att jeg blir hengende her i sommer. Hva med deg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Sommerferien blir ikke bare-bare, nei! Det er helt sant, jeg kommer heller ikke til å sitte og si nei takk.. men samtidig må det finnes en grense i andre retningen, også. Balanse balanse...

 

Jeg har for øvrig allerede har hatt mine to uker med fullt frislipp på matinntaket; i påsken og i New York. Så fire uker til med feriemodus - det GÅR faktisk ikke;)

Jeg skal bare på norgesferie, så min plan er å ta med laptop og mobilt bredbånd på tur. Fortsette med matregistrering og holde meg her inne! Tipper det vil bidra til å holde meg i ørene:D

 

I dag ble det ingen seriøs trening på meg. Jeg var temmelig tung i bena etter gårsdagens trening, så det ble en gåtur i stedet for. 2 TP, helt okei:)

Matinntak 1500 kcal så langt, og jeg er fortsatt sulten.. Ikke bare lett, dette her altså:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Fortsatt fint vær og varmt her, det blir litt late dager med middag på verandaen og mye grilling. Litt sommerferiefølelse på forskudd, men jeg prøver å holde meg i skinnet. Spiser masse jordbær hver dag, men uten is. Har over litt cottage cheese og yoplait dobbel0 vanilje, det blir så godt! I dag har jeg skeiet ut med litt restebanankake, men ikke verre enn at jeg er innenfor 1500 kcal. Helt ok:)

 

Vet ikke om det er varmen som gjør det eller hva - men jeg har merkelig nok ikke sjokoladesug om dagen?!? Jaja, jeg er ikke bekymret, den kommer nok tilbake med fornyet styrke før jeg aner ordet av det;)

 

Jeg er fortsatt alene med bonusbarnet, så ikke helt det store treningsfokuset. Dessuten er jeg fortsatt tett i brystet og bihulene, samt støøøl etter mandagens trening og søndagens sykkeltur:p Så i dag ble det kun en rolig tur i skogen. Tung i pusten og tung i bena!

 

To dager igjen på jobb... Jeg begynner å bli ferieklar:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Forrige uke hadde vi sommerfest på jobben, og der ble det selvfølgelig tatt en del bilder. Det er lenge siden jeg har sett bilder av meg selv. Og jammen er det sant at man ser annerledes ut på bilder enn i speilet!

 

Ut fra bildene ser jeg at jeg ikke har dobbelthake lenger. Den pleide jeg tidligere å se veldig godt på bilder som ble tatt uten at jeg la merke til det. (Bilder jeg vet ble tatt, klarte jeg stort sett å posere til slik at mine uheldige sider ble mindre fremtredende;))

Og så er det jo bare å innse at rynkene synes myyye bedre uten alt fettet som fyller de ut!

 

Jeg ser videre at jeg fortsatt ikke ser "slank" ut. Jeg ser ikke tjukk ut, heller. Superduperfornøyd med det:)

Men det er ikke innbilning at jeg fortsatt har altfor kraftige lår og hofter. Jeg er veldig glad for at ingen tok bilder da vi badet..! Hehe!

 

Så nå lurer jeg litt på hva som skal til for å bli fornøyd med bilder av seg selv. Om noen gang? Selvbildet og speilbildet trenger ikke være det samme, men det hadde vært innmari okei å føle seg slank en gang. Men.... jeg må sikkert gå ned 10 kg til for å få akseptabelt tynne lår. Og DET tror jeg blir katastrofe for fjeset og overkroppen:p

 

Jeg må med andre ord bli enig med meg selv om et kompromiss. Det er helt tydelig at min kroppssammensetning er slik at jeg ikke kan få alt - noe jeg egentlig har visst lenge. Puppene er jo long gone:rolleyes:

 

Men hva kompromisset blir... nei, DET vet jeg ikke ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Du skriver så godt !

Det samme som jeg funderer over.

Vil jeg bli fornøyd :confused:

 

Jeg har ikke tenkt å gå noe særlig mer ned, føler att jeg aldri har vært noen sylfide, og det er ikke naturlig for meg å bli det... Men kommer jeg til å kunne se meg selv i speilet, og si att : Ja, jeg er fin nok ?

Tviler egentlig, tror vi må jobbe litt med den. Etter 15 år som overvektig så er det vel ikke bare bare for hodet å snu om...

 

Og puppene..... Ja, de er vel de første som forsvant... Men greit att de er små når man trener, hihi !!!

 

 

Men det er kjekt å føle seg blandt de "normale", for det gjør jeg nå.

Cottage cheese med vanilje youghurt skal prøvest ! :)

Har så lyst på noe godt hele tiden ..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krille

Skulle likt å se de lårene jeg:) Tipper de ikke er så store!

 

Jeg tenker at jeg kommer til å bli fornøyd. Jeg kommer aldri til å bli tynn/ slank. Men, shit au, har jeg kommet meg ned en 20 kg så er det en så stor bragd i seg selv at jeg skal være fornøyd resten av livet. Når jeg kommer inn i str 42 i bukser, kan bruke kroppen min som jeg vil, har god helse og et godt liv, ja, da skal jeg legge vekk alle dumme nedlatende tanker om kroppen min og slutte og trykke meg selv ned. Da skal jeg klappe meg selv på skulderen og skryte uhemmet og holde vekten for resten av livet:)

 

Men, det er ca 10 kg til, og da vil jeg være ca 72,4:)

 

Krille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Haha, ja, jeg har sagt det før: rent helsemessig er jeg i mål. Og DET er jeg fornøyd med:D

Fettprosent i nedre(!!) del av normalområdet for damer på min alder. Midjemål også under 80!

 

Og det er det aller, aller viktigste, selv om BMI ennå ikke er i normalområdet.

 

Så jobben videre nå er kun kosmetisk. Litt som oppussing. Når man først begynner, vil man gjerne at totalresultatet skal bli kjempebra; ikke bare "helt okei". I hvert fall er det det jeg har som mål denne gangen, etter flere tidligere runder hvor jeg stoppet slankingen på rett under 80 kg.

 

Og det kan veldig godt hende at kroppen min ikke vil trives med å være nede på 60-tallet et sted. Kanskje ender jeg opp med at ca 70 er helt perfekt for resten av livet? Det gjenstår å se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Her er den ene kloke uttalelsen etter den andre :) Dere setter fingeren på akkurat det jeg selv tenker: Når er det nok? Når er jeg fornøyd - og HVA er egentlig det å være fornøyd?

 

Jeg har alltid hatt komplekser for kroppen, aldri følt meg "fri" - alltid holdt inn magen eller følt meg beklemt om jeg har fått en klem og vedkommende kunne kjenne valkene helt bak på ryggen....Alltid vurdert meg selv (mitt ytre) ned.

 

Det ble ikke bedre med alle disse kiloene for mye...

 

Men nå må jeg si at jeg seriøst nærmer meg noe. Jeg føler meg bra, jeg får kjøpt de klærne jeg ønsker meg, jeg føler meg lett og fri og ubekymret for både valker og helse.

 

Mentalt er jeg ikke klar for å gi meg, for jeg skulle gjerne kunne slå fast en gang for alle at jeg har normal BMI, og det er noen hundre gram dit.

 

Det er magen som er verst - den ble ikke fin etter siste svangerskap med hastekeisersnitt...og det blir aldri bra uten kirurgi. Jeg har slått fra meg kirurgi...(gjorde det for en del år siden) og da må jeg bare leve med den magen jeg har. Midjemål er nå 77, nesten 20 cm mindre enn i fjor sommer, så det er da lys i dette mørket også!!

 

Målsetting utover det å ha normal BMI utover høsten (og deretter for evig og alltid) er å se hvor mye det er mulig å stramme opp denne magen uten kirurgi. Jeg har en pent brukt innersvingen rockering :) og når BMI er normal, så skal hovedsatsningen bli å legge inn daglige økter med denne.

 

Så får vi se....

 

...men siden jeg har 25 års erfaring med å ikke være fornøyd med egen kropp, så må vel en viktig brikke i dette puslespillet være å jobbe med hodet, slik at man faktisk ER fornøyd med den kroppen man har.

 

Vanskelig dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg igjen i så masse som blir sagt her.. hos meg ligger problemet med lår og rumpe.. fra navelen og opp er jeg nå ganske så fornøyd :) men nedre del trenger noen kilo i minus til.. jeg er en blanding mellom 40 og 38 nede og oppe er jeg str S og 36, så er litt forskjell :s

 

Men leste i shape up at hvis en ville trene hofter lår og rumpe så var løpe/jogge trening best. trente man 3 ganger i uken så burde 2 økter være kondisjon og 1 styrke, og styrke økten skulle fordeles på hele kroppen :)

 

så vi får stå på videre etter ferien i kampen mot de siste kiloene og så deretter det skumleste, hold vekten!

Jeg har kommet fram til at når jeg har nådd målet mitt så skal jeg spandere på meg ett hold vekten kurs, det tror eg er gull verd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

69.2!!

 

69.2!!!

 

69.2!!!! :)

 

Etter tre tre uker på absolutt stillstand, og etter å ha holdt på siden februar med 70-tallet, er jeg ned 1.2 kg siden forrige fredag og E-N-D-E-L-I-G på 60-tallet!

 

Det føles nesten uvirkelig! Jeg har ikke vært her siden videregående... Og hadde vel innerst inne aldri trodd jeg skulle komme dit igjen..

 

Nå er jeg bare skarve 400 g unna normal BMI.... :)

 

Hipp hurra og trallalla! "Bittelitt" fornøyd i dag:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

SUPERT !!!!

Kjempebra resultat !!!

Stå på videre, 400 gram er jo ingenting ! :) :) Vips er du på normal BMI !

Nyt dagen, er sikker på du gløder !

 

Sommerklem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Tusen, tuuusen takk for oppmerksomheten; det varmer!:)

 

De siste 400 g før normal BMI må jeg nok likevel vente en stund på... Siden fredag har jeg nemlig bare spist og spist. Var nok litt i gledesrus gjennom hele helga over sommerferiestart og fantastisk veieresultat!

Og i går kjørte vi vestover, åtte timer i bil gir mye dårlig mat og lite trening.

 

Så nå er vi på ferie på Vestlandet! Med laptop og ice på slep..

Og fra i dag skulle jeg være såååå flink, og legge helgen bak meg.

Yeah right:rolleyes:

 

Jeg hadde allerede lovt meg bort til godt over dagskvota med kveldens planlagte nachos-middag. Dette er noe familien til stadighet etterspør, men som de aldri får. Stakkars de.. (Mm-hm). Men siden det var ferie, var jeg "grei" og sa ja.

 

Videre: På vei hjem fra dagens fjelltur skulle vi innom en tante av min samboer, "bare på en kaffe". Hun fikk to timers varsel på besøket, og vi sa vi ikke skulle ha noe. Jeg burde luktet lunta, for jeg har jo hørt rykter om hvordan det er her på Vestlandet!

Da vi kom, var hun nøye med å påpeke at hun ikke hadde særlig å by på, før hun dekket opp med:

- "noen blingser" (= smurte rundstykker med smør OG majones, reker, egg, røkelaks osv)

- vafler med syltetøy

- fersk kringle

- ostekake

- jordbæris

- sjokolade

 

Og jeg var svak i sjelen, skrubbsulten fra fjelltur som jeg var. Spiste vel godt over 800 kcal, før jeg dro hjem og lagde nachos. Herlighet!! Dette skulle jo kun være en kaffekopp!!

 

Prøver igjen i morgen, tenker jeg;) Uansett deilig med ferie - og om jeg må skrinlegge smal-sti-i-ferien-planen min, så får det bare bli sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nyte ferien, med alt den måtte bringe av uplanlagte inntak :)

 

Nå har vi snart holdt på et år! Hvis noen på forhånd hadde fortalt meg at det hele skulle ta så lang tid, så hadde jeg vel gitt opp før jeg i det hele tatt startet...

 

Godt at man lærer så mye underveis at begrepet "tid" blir relativt ubetydelig i slankesammenheng. Det TAR TID å slanke seg 20 kilo.... og så tar det enda mye lenger tid å holde det der (ca. livstid... :) ). Litt av et prosjekt vi bega oss ut på etter ferien i fjor :)

 

Jeg føler nesten at jeg går på en ny start den andre uka i august, når år to går i gang. Juhuuu!! År to handler om finjusteringer og stabilisering og masse smart hjernearbeid :) Gleder meg allerede og er SÅ GLAD for at vi er flere sammen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Kakebord fra vestlandet med 2 timers varsel !!! Akkurat slik det er, HELE tiden !! :)

Synst vi kan ta ferie med stil i år ! Vi har jaggu vært flinke det siste året.

Bare vi kommer i gang igjen etter sommeren. Vi blir vel her og pusher hverandre :)

NYT ferien din !!

 

Jeg sitter i Halmstad, og her har det sri regnet hele dagen. Hadde litt sol en halv dag, ellers har det vært skralt på den fronten...

Kroppen skriker etter sol og varme... Vi blir her noen dager til, før vi reiser til København på hotell 3 dager. Etter det går turen til Lidköping. Satser på været kommer seg !

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Gratulerer med vekten da frue :) under 70, det vet jeg du har sett frem til :) Se standhaftige 400 gramma forsvinner før du aner, og om du skulle bruke litt av sommeren på de er vel det til å leve med? Det er tross alt sommer.. Jeg er i allefall full av beundring, du er jaggu flink!!!God sommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Puuuuh! En ukes herlig ferie på Vestlandet er over, og jeg er tilbake hjemme! Vi har hatt en knall uke, og jeg har fått se SÅ mye av den fantastiske naturen der borte. Mange fjellturer har det blitt, og vi har til og med hatt utrolig bra vær. Stort sett gått fjellturer i kort shorts! Og blitt solbrent! I forhold til at det var meldt 12 grader og regn hele uka før vi dro, må man kunne si at vi har vært veldig heldige. Den ene dagen vi var på Voss, var dette til og med Norges varmeste sted denne dagen - ikke verst!

 

Matmessig klarte jeg aldri å hente meg inn igjen etter forrige helgs 6-talls-feiring:p Mye kjeks og sjokolade på tur, og aaaltfor mye dessert og smågodt på kveldene. Overhodet ingen slankeuke, snarere tvert i mot:o

Men, dette var bare første ferieuka. Jeg har fire igjen, og de to neste skal jeg være hjemme. Utskeielser blir det, men ikke i samme skala som forrige uke. Så målet er å nå normal BMI en gang i løpet av sommeren. Men ingen krise om det ikke blir før etter ferien, heller:)

 

Hepp hepp, jeg er klar for en noe mer fokusert uke! I morgen har jeg planer om tidlig styrketreningstime på treningssenteret, så får vi se om jeg klarer å lystre vekkerklokka i morgen tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissMuppet

Første runde med ferie over hos deg også skjønner jeg.. Og du har til og med klart å bli solbrent? Godt gjort.. Føler meg fortsatt vinterblek, og med det varslede regnværet de neste dagene blir det vel med det!! Det er godt å høre at selv den mest hardbarka slankeren blant oss skeier ut litt i ferien :) Da er det fortsatt håp!!!

 

åh, trening hørtes deilig ut.. Føler jeg har mye energi å ta ut! 1. august starter minsten i barnehagen og DA kan jeg trene på dagtid før kveldsvakt :) Føles litt som om livet starter på nytt når jeg får litt frihet igjen!!!!! Da skal a mor bli sprek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hahaha, den var god, MissMuppet;) Neiii... Believe you me, jeg er IKKE vond å be når jeg først gir meg selv lov. Og der ligger nok mye av problemet i forhold til det å holde vekten i fremtiden. Det er liksom alt eller ingenting for meg. Har jeg først gitt meg selv "lov" til å skeie ut, er det ikke grenser for hva jeg dytter innpå. Hodet mitt må på et tidspunkt skjønne at det ikke er siste gang den får godteri og kake!

 

Så enn så lenge innser jeg at jeg blir her inne i laaang, lang tid. Selv etter snart et år (ett år! Væææ, tenk det!) med slanking, er jeg ikke automatisert på mengdebegrensning. Lurer på hvor mange år det tar? Som det tidligere har blitt sagt her - vi har vært overvektige i mange år, og det vil ta tid å "avprogrammere" hjernen. Så her blir jeg:)

 

Men det er jo ikke noe problem så lenge jeg har dere å henge sammen med;)

 

Dagnes innsats er jeg nesten 100% fornøyd med. Kom meg opp i dag tidlig og på trening til kl 09. Rett imponert over meg selv! Jeg blir alltid litt misunnelig på dere skiftarbeidere hver gang jeg kommer meg på en morgentrening. Det er jo så herlig, og praktisk, å være ferdig med det så tidlig på dagen! Ønsker meg noen ganger vekk fra 8-16 jobbing, gitt.. Skjønner godt at du gleder deg til minsten begynner i barnehagen, MissMuppet!

 

Resten av dagen har gått med til husrydding og vasking... Nesten helt fornøyd med maten, med unntak av et par små sjokoladebiter. Det er ikke bare-bare å komme over sjokoladesuget når kroppen min har fått det den vil i en hel uke:o

 

Men totalt sett er jeg tilbake på stien; den litt brede delen av den. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ferie er deilig!

I dag begynte dagen med litt regn, før det klarnet opp og sola stakk frem. Først ble det en joggetur på 15 km (førnøyd!) med innlagte spise-masse-bær-pauser, deretter ble det både en time soling og grilling på verandaen:) Kalkungrillspyd og salat, namnam!

 

Dagens store utskeielse ble kveldsmaten. Jeg lagde grove, sunne vafler til familien, også var det så godt at jeg spiste 3 plater... Vips, så var vi oppe i nesten 1900 kcal i dag:p

Men det er greit, det. Har ellers vært superflink i dag og ikke spist noe som helst snop eller sjokolade! Dette føles så mye bedre enn forrige ukes sjokoladestapping:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hoi! Er kjapt innom for å ønske alle god helg:D

Hadde en god joggeøkt i går, 10 km på 1 time (det går fremover!), deretter begynte forberedelsene!

Nå har jeg et par travle dager med besøk, og jentefest i kveld. Da blir det høy champis-faktor og null kaloritelling. Stas:)

 

Jeg kommer sterkere tilbake om litt! GOD HELG i pøsregnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Endelig på vei hjem etter en helg i Oslo som ikke akkurat ble som planlagt. Var på vei gjennom byen da det smalt. For et smell...

Det ble ingen champis-fest og bytur i går kveld, for å si det slik. Nå gleder jeg meg bare til å komme hjem... Kan ikke si at slankefokuset er helt på plass. Jeg spiser hele tiden. Lurer på om det er en stresseeaksjon?

 

Skjønner ikke at noen kan gjøre noe sånt... Utenfor fatteevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...