Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

I dag har jeg gått en lang tur i pøsregnet, det var godt med frisk luft og å få luftet hodet. Fredagens hendelser i Oslo og Utøya har gjort meg helt nummen. Jeg klarer ikke å tenke trening eller kosthold - med det resultatet at jeg spiser hele tiden. Tydeligvis min kropps måte å reagere på ufattelige hendelser.

 

Jeg tenker på alle de som ikke har fått barna sine hjem fra leir. Det er så meningsløst. Og ord blir bare tomme.

 

I morgen har jeg planer om å dra på trening. Kanskje det kan bidra til å løse opp klumpen i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg kunne nesten bare tastet copy-paste på gårsdagens innlegg.

Nei, det ble ikke trening i dag. Men heller en lang gåtur. Og sjokolade fortsetter jeg å spise i store, store mengder. Sukk...

 

Men nå har jeg snart tømt alle "hemmelige" depot i hele huset og har blitt rimelig kvalm, så fra i morgen satser jeg på en bedre periode!

Etter å ha sittet klistret til tv'en de siste dagene, begynner jeg å føle meg litt mer klar for å fortsette med mitt eget liv. Det føltes godt å se reportasjer fra alle fakkeltogene rundt om i landet, og jeg håper denne ånden fortsetter hos oss alle i tiden fremover.

 

Min plan i morgen:

- Morgentrening kl 09: styrketime på treningssenteret

- Ingen sjokolade

- Inntak under 1500 kcal

- Mindre tv og pc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

I dag er jeg riktig så fornøyd med meg selv! (Og det var på tide!!)

 

Jeg har fulgt planen jeg la i går til punkt og prikke: inntak 1400 kcal, trening 5.7 TP, INGEN sjokolade eller usunne greier - og mye mindre pc og tv.

 

Klapper meg selv på skulderen:)

 

Dessuten dukket faktisk sola frem her på ettermiddagen - så alt i alt har dette vært en bra dag. Endelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jepp! Jeg føler at jeg langsomt begynner å få kontroll igjen. Har hatt nok en bra dag:

Begynte dagen med en helt ubeskrivelig hard PowerStep-time på treningssenteret, deretter luke ugress i hagen og litt rivingsarbeid på huset. Og sunn mat hele veien!

 

Innimellom litt boklesing på verandaen i bikini (strålende sol her i hele dag!), og sunn kos som banan&skummetmelk-smoothie, og iskaffe. Mmm!

 

Tror kanskje det er slik resten ferien kommer til å bli. Noen perioder med full utskeielse når det skjer noe spesielt, andre perioder med stålkontroll og fullt fokus. Sum i sum håper jeg at vekta ikke har forflyttet seg altfor mye oppover når ferien er over..

 

Men enn så lenge er jeg bare halvveis i ferien, og har mange gode fridager igjen!

 

Og jeg begynner å få helgens Oslo-tur på avstand, også. Godt at klumpen i magen er litt mindre, selv om jeg fortsatt hører bombesmellet altfor tydelig. Jeg har vage mareritt hver natt, men klarer å skyve det unna på dagtid. Det hjelper å slå av tv'n innimellom... Gruer meg til alle navnene som vil bli offentliggjort fremover - men jeg har heldigvis ikke mistet noen jeg kjenner og kan bare sende varme tanker til de altfor, altfor mange pårørende rundt om i landet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har kontroll igjen. Høres ut som en deilig sommerdag.

 

Det gjelder å utnytte de sunne og gode alternativene som er i de ulike sesongene. Er jo veldig mye sunn og god mat også.. JEg for min del har så altfor lett for å falle i den chipsfella når jeg koser meg i ferier og til litt rødvin.... Håper å få til litt skjerpings der :)

 

Ble litt styrke i dag tidlig før jobb, og en lang tur i kveldingen. Deilig å komme seg ut når temperaturene er så fine som de er nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Puh! Det er VARMT!! Men deilig:) I dag har jeg til og med badet i sjøen, det er første gang på to år her hjemme. Jeg har nå hatt to deilige feriedager, med besøk av venner, mye mat, vin og kos. Absolutt ikke slankedager, disse to siste!

 

Men i morgen er det "hverdag" igjen - selv om det er helg, da. Trening og stramt kosthold!

 

Jeg går ikke ned med denne jojo-innsatsen her, men regner med at jeg ikke går noe særlig opp, heller. Pluss- og minusdagene nuller hverandre forhåpentligvis ut;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg kjenner forresten til min forbauselse at jeg synes det er helt greit ikke å gå ned akkurat nå?!? Helt ok å vake rundt 70!

Veldig snålt, jeg som er så utålmodig og som begynner å nærme meg mål for alvor.

 

Som vi jo har snakket om før: Jeg tror jeg innerst inne er litt redd for å erklære meg "ferdig" og gå over til hold vekten?! Det er så trygt å være her inne! Har snart 1 års-jubileum, og dette vet jeg at jeg KAN.

Holde vekten, derimot... har jeg aldri klart! Og muligheten for å mislykkes er jo mye større der inne enn her jeg er nå, med et konstant fokus på hva jeg spiser - selv de dagene jeg lar slanking være slanking og spiser 2500 kcal. Det føres uansett opp, så regnskapet har jeg svart på hvitt. Og selv med en uke uten slanking, er jeg alltid tilbake etterpå.

 

Huff nei - tror nok jeg blir her inne en god stund til, gitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei folkens! Helga er over, men heldigvis har jeg fortsatt ferie:)

 

I dag har vi vært ute på en øy i havgapet og ligget på en nydelig sandstrand hele dagen. Vi har badet og spilt strandtennis og kost oss masse. Er solbrent og har salt i håret. Akkurat sånn som ferie skal være!

 

Ingen slankedag i dag, det ble smågodt og chips og muffins på stranda, og hamburger og is på bryggerestaurant på vei hjem. Da hjelper det lite at jeg spiste müsli med skummet melk til frokost, hehe:p

 

Men jeg hadde en fornuftig dag i går, med hardtrening og riktig kosthold. Og i morgen er planen morgentrening på treningssenteret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Hei på deg !

da er jeg tilbake fra ferie, og er med igjen ! :)

Er vel ikke helt i slankemodus ennå, men skal komme igang med trim igjen.

Formen må opp litt etter 3 late uker.

Bare 3.5 uker igjen til operasjon, væ....

 

Merkelig dette med å komme i mål, og skulle både være fornøyd med det man har oppnådd og man skal "BARE" fortsette det man har klart å oppnå. Jeg sitter her og lurer på om jeg noen gang kommer til å bli ferdig.....

Og innser vel bare att dette kommer til å bli en livslang kamp, en kamp mot alt jeg gjerne vil spise hele tiden, men MÅ moderere.. Og akkurat det skal jeg klare. Og det er virkelig det gode med å ta nedgangen på den måten som vi har gjort, vi har innarbeidet GODE vaner som vi skal klare å holde på.

Ja, vi sklir ut, men vi henter oss også inn igjen :)

 

Ser att du har holdt deg stabil i sommer med ferie og greier, og det er bra !

Du er så flink :)

 

Gleder meg til å fortsette sensommeren / høsten her på forumet hos dere flinke damer !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Det er bra vi er flere, Elisabeth - tror det hadde vært veldig enkelt å "slutte" uten å ha noen som passer litt på:)

Men flink...? Huff! Føler meg ikke veldig flink så langt i sommer, jeg som hadde store planer om å gå ned! Nå er jeg mer der at jeg håper på stabil vekt frem til midten av august...

 

Men ikke for det. Jeg har hatt en flinkis-dag i dag:D Kom meg aldri på den planlagte morgentreningen, men etter lange og harde debatter med meg selv, kom jeg meg til slutt avgårde til kveldstrening. Den satt langt inne i dag! Uansett, jeg ble råsliten og har brent bort 5 TP. Og dessuten vært flink med mat. Så dette ble definitivt en slankedag!

 

Ellers er det endel som skjer denne måneden. (Enn at det er august allerede?! Det går alltid så fort!) Til helgen blir det hyttetur ( = sjokolade og mye mat), deretter blir det både bursdag, konfirmasjon og jentetur til fjells de neste helgene. Utfordringene kommer til å stå i kø, kjenner jeg;) Jeg får legge en slagplan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Slagplan det liker vi !!

 

WOW ! For en super treningsøkt ! All honnør :)

 

Ble bare en liten trimtur på meg i dag, men fornøyd allikevel.

 

Mange utfordringer for deg i ukene som kommer, og de skal du klare :)

 

Jeg skal i bryllup om 2,5 uker, og det gleder jeg meg til. I en grå lang kjole, høye kilesko i sølv og hvit fin liten jakke. Åh, jeg gleder meg til å kunne føle meg fresh, og ikke bare bob bob !

Denne høste kommer jammen til å bli bra, det har jeg tru på :)

 

Nyt ferien din !

Jeg har planlagt tur sammens med svigerinner i morgen om ikke tåken kommer å tar oss... Været her på Vestlandet er bare bånn i bøtta for tiden. TÅKE hele tiden, så de store fjellturene lar vente på seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Etter en bra dag i går, har jeg ikke vært like flink i dag.

Jeg begynner å bli litt forutsigbar nå, synes jeg;)

 

Jeg har ikke trent i dag, men har ryddet på loft og i hagen og båret materialer og søppel. Så litt trim i varmen ble det vel på en slags måte likevel.

Men uten trening stopper Ninjastar - i hvert fall pågangsmotet til å være flink med mat... Utenom måltidene har jeg i dag spist to rosinboller, litt sjokolade, gulost....

 

Så slik går no dagan:)

 

I morgen drar vi nordover, vekk fra varmen og til fjells hvor det er meldt pøsregn og kaldt. Håper yr tar feil, hvis ikke blir det nok en kjapp retur hjem igjen!

 

Elisabeth, bryllupsantrekket ditt høres råstilig ut!! Du blir kjempefin:)

Og JEPP, jeg har også trua på høsten! Den blir bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Da bærer til fjells for meg de neste dagene!

 

En aldri så liten snikveiing i dag tidlig viste 2 kg opp i løpet av ferien, puh:o

Første offisielle veiing etter ferien blir fredag om en uke. Kanskje jeg klarer å hente meg litt inn til da? Hm.

 

Hyttetur først, uansett:) God uke videre, folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Ninjastar! Skal si du bærer navnet ditt med rette. Maken til super dame tror jeg jammen en skal lete lenge etter :). Jeg har skumma den lange tråden din og synes jeg har blitt litt kjent, men skulle så gjerne tatt meg tid til å lese alt sammen. Først – gratulerer med en formidabel innsats i kampen mot de hersens grammingene! Dernest – på tråden din er det mye reflektert skriving og morsom og interessant lesing. Mye av det du skriver om kjenner jeg meg veldig godt igjen i – mange like tanker i prosessen på vei nedover. Og så er det de tankene du jobber med nå når det bare er noen få små kilo igjen. Egentlig er det bare å gruble og tenke og diskutere med deg sjøl ei stund – og så blir alle disse tingene klare til slutt.

 

Et par små feriekilo fikser du lett når du setter inn Ninjastar-giret ditt igjen. Mye av det er jo rett og slett vann og mystsk feriemage :). Håper du får en riktig god tur til fjells!

 

- skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hei folkens!

 

Jeg er nå godt innlosjert på hytta! Med ice og laptop på slep, og faktisk er det (litt) dekning her oppe. I motsetning til på Vestlandet!

Mange som sier de tar ferie fra pc og synes det er deilig å være offline hele ferien. Confession of the day: Jeg for min del synes det faktisk er kos med pc på ferie!! Da har jeg tid til å surfe så mye jeg vil, oppdatere meg på ting jeg ikke rekker til vanlig, og praktisk å kunne sjekke åpningstider og annen info på nye steder. Litt nerd, I know.. MEN jeg tar jo helt fri fra jobben, da. Har ikke med jobb-pc på tur, altså!

 

I går var vi på langtur! Var borte i 7 timer, gikk på en topp som er 1600 moh. Hytta er på 950, så det ble da noen høydemeter, også. Og 8 TP innkassert:D

Noe som var greit for regnskapet, for på hytta går det med mye mat. Bixit-barer og sjokolade på tur, litt sjokolade og chips på kvelden, litt ekstra til frokost.. Men jeg koser meg uten dårlig samvittighet!

 

I dag er det grått og regn, så det blir vel bare en liten tur ut etter hvert. Ikke langtur, vi skal ned i dalen og spise middag med min kjære, gamle bestemor i ettermiddag. Det blir bra!

 

Tusen takk for superkoselig hilsen, skrulle! Ord som varmet! Gleder meg til å bli bedre kjent i vår videre vei nedover:)

 

Ok, da er det vel på tide å komme seg ut. Må bare først løsrive kjæresten fra den mursteinen han har klaget på i hele sommer at han ikke har tid til å lese. Stakkar han, det er tøft å være på hyttetur;)

 

Ønsker alle en knall helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Håper du har en flott helg til fjells ! :P

 

Jeg skal på fjelltur i morgen, 1100 moh, viss det ikke er skodde da... :cool:

Gleder meg !

Det er så hærlig å nyte utsikten etter ett par timer strev.

Jeg slapper også av med pcen, bedre enn "bare" å se tv.

Jeg er alene hjemme med barna. Har lagd hjemmelaget pizza, og slukt i meg ALT for mye. Og nå sitter jeg å gomler svenske godis..... :)

Æsj, må komme meg i gang igjen...

Noen hotte tips ?

 

Fortsatt god helg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jaaa, jeg har en helt fantastisk helg til fjells!! Føler meg nesten litt delirisk over hvor vakkert det er i fjell-Norge, det er så storslagent at jeg ikke har ord!

I dag har jeg vært på en helt utrolig bra tur. Gått topptur, fra 1100 til over 1900 moh, og turen begynte i skodde og lavt skydekke. Men da vi kom til toppen, forsvant skodda på mirakuløst vis - og vi ble belønnet med en utsikt jeg aldri har sett maken til. Hele Rondane i full prakt, loddrette fjellsider, irrgrønne fjellvann. Jeg måtte ake meg frem på magen for å tørre og se ned. Svimlende vakkert!

 

Men gode tips til å komme i gang?? Hmrf, ikke fra denne kanten riktig ennå.

Jeg har spist 3100 kcal i dag. Veeeeldig flink?!? Sjokolade, turbar, rømmevafler på betjent fjellstue (og det var IKKE lettrømme...), stor matpakke, solbærtoddy... Det går med litt på topptur:rolleyes:

Heldigvis kan pulsklokken berette at jeg har forbrukt hele 10 svimlende TP på turen, så totalen kan nesten kalles godkjent:p Ny pers på én dag!

 

Og nå følger et par uker med bursdager, jentetur og konfirmasjon. Jeg er tilbake med strenge regler og forhåpentligvis gode tips mandag om to uker;)

 

Men et foreløpig tips: ikke skei ut HVER dag:) Om ikke annet, prøver jeg å få til annenhver flink/dårlig dag, eller en god uke før en slik helg som jeg har nå. Jeg håper det gjør at antall kilo opp ikke blir altfor mange på fredag.. puh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres alldeles herlig ut, Ninjastar! Fjellet er nesten det beste jeg vet, kanskje bare slått av kysten. Elsker kysten nesten uansett hvor jeg er - men liker det nesten best når det er litt kaldere og litt skikkelig vær. Men det er virkelig helt ufattelig vakkert i fjell-Norge, og Rondane er det noe helt eget med. Og nå er det snart høst med klare dager og fantastiske farger!

 

10 tp - det er vanvittig bra. Tenk så mye sprekhet du har putta i kroppen din. Ikke farlig å spise så mange kalorier da, vettu. Dersom du holder deg sånn rimelig på normalen framover så tipper jeg at vekta di kommer til å være samarbeidsvillig på fredag. Jeg vil si at du er litt beskjeden når du sier 'totalen er nesten godkjent'. Mer enn godkjent, vil nå jeg påstå :). Men det er rart med det, når inntaket blir mye høyere enn budsjettet så overskgger det ofte triminnsatsen noe.

 

Her går det bra i matfatet og med trimmen! Ha ei fortsatt god helg Ninjastar og alle som er innom.

 

- skrulle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Velkommen tilbake, Slippe! Nå var det bra du kom, for jeg har savna deg OG jeg trenger noen til å tuppe meg i leggen;)

 

Mine fantastiske fjelldager er dessverre over. Herlig så lenge det varte, men jeg liker meg så godt i fjellheimen at jeg gjerne kunne blitt der oppe en uke til!

 

Nå har jeg hatt to reisedager hjem igjen, og jeg er IKKE fornøyd med innsatsen. Jeg har fortsatt å spise som om jeg går på topptur og brenner 2000 kcal - når jeg faktisk sitter bom stille med bakenden godt plantet i bilsetet og nærmest skylder kalorier i stedet for. Jeg tør ikke se på kvitteringen fra Europris for å se akkurat HVOR mange ganger 100 g med smågodt jeg har måkt i meg i løpet av dagen. For ikke å snakke om kebab til lunsj?!? Jeg blir oppgitt!!! Og får lyst til å dunke treskallen min i en vegg:rolleyes:

 

Men! Det er lite konstruktivt, har jeg hørt. Også er det så lite kledelig med blåkuler i panna;)

Erklæring: Jeg har et par feriedager igjen, og de skal jeg bruke til å trene, spise sunt og å legge en matplan. (I tillegg til å vaske 10 tonn skittentøy og rydde huset, selvfølgelig... hehe!)

Jeg har som sagt noen flere utfordringer fremover, men nå er det tilbake til å være super-duper-råflink i alle hverdager og bare skeie ut når det skjer noe.

 

Og definisjonen av "å skje noe" er da IKKE å kjøre 40 mil i bil... Men heller type konfirmasjon og jentetur!

 

Basta:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Mitt nye og bedre liv har begynt!

Nå har jeg vært flink en HALV dag, og det er nesten komisk hvor ovanpå jeg allerede føler meg:p Ikke langt fra bølgetopp til bølgedal - eller omvendt! Hehe:)

 

Jeg har vært på en tung joggetur i dag. Uten pulsklokke, for den var jeg så lur å glemme i bilen i går.... Men erfaringsdata tilsier at jeg har brukt ca 4 TP. Nesten 12 km på 1.5 time - det er ikke akkurat med lynets hastighet.

Men jeg er fornøyd, tatt i betraktning at jeg ikke klarte å jogge de første 3 km i det hele tatt fordi den duste-ryggen min var så stiv og vond at jeg knapt klarte å gå. Heldigvis løsnet det etterhvert! De siste 5 km jogget jeg hele veien.. I nedoverbakke, vel og merke;)

 

Og jeg har stått i mot den fantastiske sjokoladekaka som står i kjøleskapet! Nesten så jeg gir meg selv et bonus-trimpoeng for den... Host! Jeg har en ambisjon om at den kaka skal få stå i fred til fredag.

 

Gode gud... kan ikke tro jeg nettopp sa det her... Da må jeg jo faktisk prøve å gjennomføre det også?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der var høsten i gang :) Godt vi fortsatt er flere (!!) ellers hadde det blitt veeeldig stusselig.

 

Nå er det nå en gang slik vi er skrudd sammen at om man sitter med baken godt plassert i bil, så må vi jo finne på NOE. Og siden det ikke er all verdens å finne på, så blir det å spise - og i mangel på muligheter for å skjære opp masse grønnskaker og salater, så blir det godteri og trashmat, da..... Ja, du hører vel den trøstende tonen og kjenner at det å spise masser av godteri er den naturligste ting og ikke noe å skamme seg for så lenge man tar grep og strammer inn og *pause for å trekke pusten* holder det til ferier og fest *pust ut*.

 

Tyskland er et land å holde seg unna om en skal kjøre stram stil. Gåttabanen for noen fettfester de steller i stand til et vanlig måltid. Det er der halvparten av mine feriekiloer kommer fra, tror jeg.

 

Vel, ny høst og bare gode muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hahaha, jo takk for trøst:) Men det verste er at det faktisk ER helt naturlig for meg å spise et tonn med smågodt når jeg er ute på langtur... En av mine mange, dårlige vaner som jeg må gjøre noe med!

Men det er jo så godt... kjøre innom Espa og handle verdens beste varme rosinboller... og masse smågodt...

 

Menmen! Det er historie for denne gang. Jeg flyter fortsatt på min "full av ny motivasjon og innsatsvilje" bølge som nå har vart i hele TO dager.

Veeeldig imponert?!

 

Men seriøst: Jeg har IKKE spist noe av sjokoladekaka i kjøleskapet, eller av restesmågodtet fra turen. Har ikke engang vært fristet (rent forbigående fenomen, regner jeg med..), og satt kun med en kaffekopp i går kveld da kjæresten spiste to store kakestykker på rappen ved siden av meg. Da var det neste så jeg følte glorien tok fyr over hodet mitt;)

 

I dag har jeg dessuten vært på tøff morgentrening og brent unna over 5 TP. Måtte benytte siste sjanse før jobbhverdagen henter meg inn i morgen.

 

Nå skal jeg flyte på denne superflinke bølgen frem til fredag - da er det første offisielle veiing etter ferien og jeg gjør det jeg kan frem til da for å begrense skadeomfanget.

 

Målene videre er 1) kvitte meg med feriekilo, 2) komme meg ned til normal BMI.

 

Og det skal jeg klare:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plan :)! Ser du er i støtet. Kjenner igjen dette med å være så utrolig ovenpå med en gang jeg har bestemt meg for at jeg er i gang igjen. Kjenner meg to kilo lettere etter dag en, jeg :P.

 

Står respekt av å stå over alle godsakene. HHAHAHA - kjenner nesten svilukta helt hit av den glorien. Ufattelig til trimpoengsanking?! Jeg er virkelig oppriktig imponert. Nå er det bare å stå på!

 

- skrulla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jepp, da var det på'n igjen på jobb. Etter 4 1/2 uke fri, var det ikke spesielt lystbetont å stå opp tidlig i dag. Jeg er dessverre utpreget b-menneske...

Og helt våken var jeg nok ikke, for da jeg kom på jobb, var det med jobbsminken på, men UTEN mascara. Har ikke sminket meg på en evighet nå i ferien, og hadde visst glemt hvordan det gjøres:p

Neste lure trekk var da jeg skulle hente kaffe, og fylte opp min kopp med oppvarmet melk først, for deretter å fylle på varmt vann fra den andre siden av kaffebeholderen... Det ble ikke særlig til koffein-boost!

 

Men om ikke annet gikk jeg hjem fra jobb! 5.4 km og hele 1.6 TP. Ikke så mye i den store sammenhengen, men litt hver dag utgjør ganske mye, har jeg funnet ut. Nå får jeg se om jeg orker trene noe mer i dag. Huset trenger også sårt litt oppmerksomhet. Og treningslysten er ikke tilstede akkurat nå, så det er egentlig en grei unnskyldning:)

 

Problemet med å bli hjemme er bare at da får jeg så lyst på den sjokoladekaka som står i kjøleskapet. Det er bedre å være borte;)

Oh well. Jeg får klamre meg fast til den lysende glorien fra her om dagen og ikke gi etter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...