Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Ååå..:wub: Tusen takk for bursdagshilsninger i går!

 

Dagen ble ikke akkurat feiret med brask og bram, men så er vel ikke den nette alder av 37 så mye å feire, kanskje?! Formen tok seg dessuten aldri opp, så da jeg endelig kom meg hjem fra Oslo, var det ikke så mye mer piff å hente. Jeg fikk en nydelig blomsterbukett av kjæresten, og senere på kvelden lagde han sjokoladekake. Vel og merke etter litt klaging fra meg om det var en kjedelig bursdag :P Jeg hadde for vane å invitere til kakebursdag før jeg flyttet fra Oslo, så det å ikke gjøre noe som helst på dagen, er litt uvant!

 

Men i dag! I dag er både bursdag og Paris tilbakelagt. Kaker og vin er fortært, og inntaket sånn jevnt over doblet i forhold til budsjett. Jeg mener vel at samme hvor mye fokus man skal ha på denne prosessen vi er her inne for, så finnes det unntak. Mange som mener mye forskjellig om akkurat det, og de som mener sterkest at det aldri er unntak, er jo gjerne de som holder koken med jevn vektnedgang lengst.

Som det siste året har vist, tilhører ikke jeg lenger sistnevnte kategori...

Men av alle unnskyldninger jeg har hatt det siste året, så er vel den siste uken en av de jeg står ved, uansett. Enig med deg Nickii, hvor ofte er man på slike turer med kjæresten?

 

Fokuset mitt er i hvert fall tilbake nå! Og så vidt jeg kan se, er det ikke mange anledninger fremover som tilsier at jeg vil gi meg selv lov til å avvike fra opplegget. En og annen fest, men i det store og hele har jeg en plan om å holde fokus hele mai.

 

Skadeomfangsvurdering blir foretatt etter veiing på fredag. Og så tar jeg det fra der! Vekta skal ned, det er i hvert fall HELT sikkert!

 

Frem til fredag er planen mine vanlige 1400 kcal om dagen. Ettersom jeg fortsatt er potte tett og veldig slapp og varm, blir det ingen trening med det første. Så det får komme når kroppen er klar.

Om ikke kroppen er klar, er i hvert fall hodet mitt klart for innsats. God følelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp, hipp hurraaaa fra meg også!! :D:D:D Den nette alder av 37 er en fantastisk begivenhet, og tenk - du er mye tynnere enn du har feiret de siste.... ???? ..... bursdagene!

 

Så herlig med Paris... Etter at mannen min arvet på seg et hus i en bitteliten landsby sør i landet, så har jeg i grunn sterkt vurdert å bli frankofil. Jeg elsker vinranker, tørre åser, gubbene som sitter og snakker (helt sikkert nedsettende) om disse turistene fra Norge på et språk jeg absolutt ikke forstår... Herlig - gleder meg utrolig mye til å sprette rundt deromkring til sommeren.

 

Jeg er forøvrig enig med Nickii - og jeg har erfaring fra Paris, der jeg gikk opp sikkert 5 kilo over to dager - det er FORBUDT å slanke seg på kjærestetur. Det står faktisk i den store røde boken et sted, du må gjerne begynne å lete om du vil dobbeltsjekke det ;)

 

Jeg prøver tydeligvis å late som jeg er ferdigslanket, for nå er jeg virkelig på en fabelaktig :huh: utforkjøring. Jeg har lokalisert bremsene nå, så i løpet av et par dager håper jeg at jeg har klart å klemme den inn såpass at jeg tar til fornuft...

 

Og du, skulle vi liksom prøve oss på normal BMI nå, tro??? Jeg er med...fra lørdag av. Nå er jeg på reise og jeg har forhandlet inn et flott prosjekt til oss i Stavanger i dag!! Jubel!! Det ble feiret med å spise frokost 06.30, farting og møte og lunch helt utsultet 17.30.... og med blodsukker helt under skosålene, så røyk jeg på en Toppris og tre boller *blæææh*

 

Kompensert bittelitt med alle de måltidene jeg IKKE har spist i dag, og en times rusletur i Stavanger.

 

Ha en god natt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Tusen takk, Slippe! Og ja, du har jo et veldig godt poeng om det å være tynnere enn før. Har en tendens til å glemme det, gitt - blir så opphengt i det som står igjen i stedet for å se på de allerede oppnådde resultatene. Kjapp sjekk av regnearket mitt: Omtrent samme vekt for et år siden. Men før det, må jeg tilbake til 1994 og det året jeg var russ for å finne tilsvarende vekt. Har et par ganger siden vært rundt 80, ellers laaangt over. Toppnotering på 28-års dagen min, 107 kg.

Og i følge "alle andre", ser jeg visstnok veldig fresh ut om dagen. Så det må jeg jo bare tro på?! ;)

 

Men likevel. Jeg er med på en real innsats nå fremover :D JEPP! Jeg vil ikke gi meg bare fordi det står i stampe; jeg vil føle at jeg hadde litt fremgang, for deretter erklære meg ferdig. Dessuten er det jammen snart på tide at ElisabethV får selskap inne på HV. Får være måte på hvor lenge hun skal holde av leiligheter til oss B)

 

Nå skal jeg først finne mine egne bremser før helgen, og deretter full pinne! Jeg sliter litt med bakevja fra bursdagen min, så i dag tok jeg kaketyren ved hornene og plasserte restene av den rågode sjokoladekaken i kaffebaren på jobben. Akkurat sånn som jeg misliker at alle andre gjør, fordi jeg så lett blir fristet :rolleyes:

 

Toppris og tre boller, forresten? Nå ler jeg høyt og upassende her inne på slankeforumet. Jeg spiste nemlig akkurat det samme på tirsdag... Topprisen var en (lite gjennomtenkt) bursdagsgave fra min kjære, men bollene sto jeg for helt selv. Bursdagsboller fra Deli DeLuca på togturen hjem :P Men jeg spiste alle måltidene mine i tillegg, pluss kaken som kjæresten min bakte... Så jada så.. neida så...

 

Litt misunnelig på dere med hus i Sør-Frankrike. Jeg har alltid hatt lyst til å dra på sommerferie dit, leie hus og være der flere uker. Høres så herlig ut, og skjønner godt at du gleder deg til sommerferien :)

Vi som plutselig har kjøpt (og blakket oss på..) hytte, blir nok stort sett ferierende i den norske fjellheimen de neste årene. Og siden jeg er så glad i fjellet, skal det bli stas, det også!

 

MEN! Før sommeren, har jeg veldig lyst til å komme i mål. Basta! Så det er målet mitt: Komme i mål før sommeren. Hvordan få til det? Vel, status først. I morgen skal jeg legge en slagplan for de neste ukene :D

 

Og hvis bare formen blir litt bedre snart, og det slutter å sprutregne, så går det kanskje snart an å begynne med joggeturer i skogen igjen. Jeg er fortsatt ikke vanntett, nemlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hmm... Jeg sitter her og funderer. Og kjenner jeg meg selv rett, blir dette typisk et langt innlegg :P

Saken er den at jeg er ikke er så flink som jeg hadde tenkt! Jeg sliter med etterslep fra bursdagsfeiring, en karamell her, en kakerest der. Om det er fordi jeg er småsyk, vet jeg ikke. Mulig forklaring er a) jeg synes kjempesynd på meg selv som ikke er frisk, eller b ) jeg er mindre flink til å holde fokus når jeg ikke får trent.

 

Men det som er, er at jeg ikke egentlig synes synd på meg selv. En liten forkjølelse til tross, jeg har det stort sett veldig fint i livet mitt. Og selv om jeg har trent særs lite til meg å være i det siste, så trente jeg masse i høst - og klarte ikke komme i mål, da heller.

 

Og kanskje er det her det ligger? Den gang jeg hadde BMI i området 35 - 40, var det jo ingen tvil om det var for mye. Null selvtillit, dårligere helse, elendig kondis, ikke et mannebein å se på noen som helst slags radar... Alle ting tilsa at jeg måtte gjøre noe med livet mitt før det var for sent. Da motivasjonen først kom, kom den i bøtter og spann som varte i månedsvis, og kiloene raste av.

Nå jobber jeg med "kosmetiske kilo" (som han beskrev det som, treningsinstruktøren som målte fett- og muskelprosentene mine i fjor). Og kanskje jeg derfor ikke har nok indre motivasjon til å ta meg sammen? Jeg er sunn og frisk og i mitt livs form. Hva mer kan man egentlig ønske seg, sånn rent kroppslig?

 

Jeg blåser i cellulitter, slapp hud på magen, små og slappe pupper. I hvert fall det meste av tiden :rolleyes:

Men likevel klarer jeg ikke å blåse av vekten eller de litt for store lårene mine. Jeg skjønner det ikke selv, så jeg forventer ikke at noen andre gjør det, heller ;)

 

I morgen er det veiedag, og jeg gruer meg. Jeg vet det blir kjipt. Samtidig gleder jeg meg, fordi jeg bare vil bli ferdig med denne dårlige uka her (da snakker jeg matmessig og selvfølgelig ikke om at jeg har vært på fantastisk tur og alt det der!), og få en status, og deretter få på plass en plan for resten av våren.

 

Til sommeren har jeg så utrolig lyst til å ha kommet i mål!

 

Alle disse selvmotsigende tankene jeg sitter med om dagen, de håper jeg faller på plass i de neste ukene. Jeg trenger en indre motivasjonskilde til å ta de siste kiloene, så jeg tror rett og slett jeg må sette meg ned og tenke grundig gjennom hvorfor jeg på død og liv vil ned 2 eller 5 kilo til. For jeg VIL jo det!

 

Gruble gruble. Herlighet.... det er jammen ikke rart jeg føler meg litt tussete noen ganger :P;):rolleyes: Kanskje det er den trekantmerkede hostesaften min som gjør meg smårar?!? Hehehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg burde komme opp med en skikkelig lur betraktning, men det eneste som faller meg i hu er.... been there, done that.... Egentlig er det helt feil å si det sånn, for jeg ER der.

 

I dag kom jeg på en god idé, kanskje. Jo mindre som står igjen å ta vekk, jo vanskeligere er det å gå løs på dem. Min nye taktikk er dermed å sikte høyere, altså det vil si lavere. Hvis jeg sier jeg skal ned 5 kilo, så klarer jeg kanskje å komme ned 3 før det stopper? Den derre to-kilos-barrieren er utrolig vanskelig altså!

 

Får tenke litt på det, men en ting er sikkert : Det er MYE lettere å være flink med mat når en er flink med trening. Jeg har lagt opp til en skikkelig god-tur med hund og hjernetømming på lørdag, da blir det en ordentlig pep-talk med meg selv og så er vi i gang igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Fredag og veiedag

 

Vel, det ble omtrent akkurat så kjipt som forventet. Mer enn 3 kg opp...:blink:

 

Og nå kunne jeg hylt og grått og dunket hodet i veggen og alt sånt. Men det er nå tross alt kun meg selv og ingen andre som er skyld i det, så det har ikke så mye for seg.

 

En elendig matuke ble avsluttet med vafler til kvelds i går. Selvfølgelig unødvendig. Hva skal jeg si? Jeg orket ikke være nazi. Fant ikke styrken, gitt! Som jeg vel har nevnt, sliter vi litt med bonusbarnet om dagen. Men hun er glad i vafler, og far i huset satte i gang med vaffelpressa i går i et forsøk på å lage en koselig kveld. Og det ble det faktisk, så all ære til ham for det! At jeg da ikke klarer å spise ett eller to hjerter, men gafler i meg to plater... Se, det er jo mitt problem. Ingen andre sitt.

All tidligere erfaring med vaffelspising på kveldstid tilsier store mengder med vann som bindes til hvetemelet og økt vekt morgenen etter, så jeg håper reell vektoppgang er noe mindre enn dagens resultat. Om jeg har rett i det, vil jeg i så fall få bekreftet om noen dager. Når jeg har vært flink noen dager i strekk og all gruff er ute av kroppen!

 

I dag har jeg en plan om å være medium flink. Ikke nazi-flink, jeg ser at de siste dagene ikke helt gir rom for å klare det i mitt nåværende modus. Satser på at formen er så bra at jeg kan vurdere å trene i morgen - men det blir tidligst. Enn så lenge skal jeg ta livet mest mulig med ro slik at jeg fortest mulig kan finne igjen godformen :) Det er veldig lite som skal til før jeg igjen besitter motivasjon og guts, og DA....! Da blir det vei i vellinga :D

 

Goood fredag til dere alle enn så lenge! Vi har inneklemt fridag på mandag og kan dermed se frem til fire dagers langhelg. Ju-hu, det skal bli bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Usj, den var kjip. Men du vet jo hva, hvordan og hvorfor - det hadde vært mye verre om det hadde vært "uforklarelig" hvis du skjønner. Men kjipt er det uansett, men du har absolutt styrken til å hente deg inn igjen!

 

Du kommer med mange refleksjoner - noen kan jeg virkelig relatere til, f.eks. dette med å være mer motivert til å spise sunt når man trener. Jeg er ihvertfall slik at hvis jeg har trent, gått tur eller hva det skulle være, vil jeg liksom ikke "ødelegge" med å spise noe usunt etterpå. Når jeg derimot ikke har vært i særlig aktivitet så burde jeg jo egentlig tenke at det er enda viktigere å spise sunt, men neida! Sånn funker det ikke hos meg, dessverre. så egentlig burde jeg trene hver dag, bortsett fra at jeg hater det...

 

Når det gjelder disse "kosmetiske kiloene" som du kaller det så fint, så har jeg ikke noe erfaring med det egentlig. Første gangen jeg gikk på GR bare rant kiloene av helt til jeg var der jeg ville. Men sist jeg gikk (hadde selvsagt fått alt tilbake MED renter...) gav jeg meg etter 20 kg fordi alt sa stopp. Så her er jeg igjen - har gått opp noen av de kiloene, og merker at jeg er livredd for at det skal si stopp på samme stedet.

 

Du har jo bevist før at du klarer å ha lange perioder hvor du er veldig flink. Jeg tror at nå når du har kommet så langt som du er kommet er det også viktig å kunne ha sånne uker som du nå har hatt, og at man klarer å starte en ny uke med blanke fargestifter og faktisk kvitte seg med de kiloene en koseuke har resultert i. Det kalles vel stabilisering... Selv har jeg imidlertid innsett at jeg ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd. For visstheten om at jeg skal levere rapport hver uke holder et godt grep i ørene mine. Det å bare rapportere her i forumet hjelper ikke så godt, for det er liksom ikke noe på spill - jeg betaler jo ingen ting for det og får ikke tilbakemeldinger på samme måten. Kanskje det kan være noe å vurdere for å få unna de siste kiloene?

 

Jeg håper og tror at dersom du klarer å skrape sammen motivasjonen til være nazli-flink når du er på beina igjen så kommer både kosekiloene fra denne uken og de siste par kiloene til å forsvinne før du aner det. Det er deg ihvertfall vel unt å endelig komme i mål. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom jeg på en god idé, kanskje. Jo mindre som står igjen å ta vekk, jo vanskeligere er det å gå løs på dem. Min nye taktikk er dermed å sikte høyere, altså det vil si lavere. Hvis jeg sier jeg skal ned 5 kilo, så klarer jeg kanskje å komme ned 3 før det stopper? Den derre to-kilos-barrieren er utrolig vanskelig altså!

 

Jeg tror kanskje det kan virke mot sin hensikt... Hvis du setter deg et høyere mål enn du planlegger å oppnå vil du kanskje ende opp med en holdning om at "det er jo ikke så farlig om jeg ikke når målet, jeg skal jo ikke ned så mye på ordentlig...." Tror kanskje man får bedre effekt av å sette det reelle målet på 3 kg og heller ha en streng frist. F.eks 4 uker. Det er hardt og gjør at du må stå på. Samtidig er ikke 4 uker så kjempelenge, så du vet at du kan greie 4 uker med hardkjør. Legger du løpet opp mot det tror jeg du har en større sjanse til å lykkes.

 

Og greier du f.eks bare 2 av de 3 kiloene på 4 uker, ja, så er du i alle fall et godt stykke på vei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag

 

Vel, det ble omtrent akkurat så kjipt som forventet. Mer enn 3 kg opp...:blink:

 

 

Nytter ikke å gråte over spilt melk nei...

 

Utrolig kjipt at det skal være så mye lettere å legge på seg enn å ta av! Men de kommer nok av igjen når du kommer deg skikkelig i gang igjen tenker jeg ;)

 

Du får fokusere på å bli frisk og ha medium-flink planen i bakhodet. Så kommer du nok til det punktet hvor formen tillater fullt fokus igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Æsj, 3 kg opp er ikke noe kjekt ! :(

 

MEN som du sier så forsvinner nok litt de første dagene, HVIS du klarer å hanke litt inn... Men så er det jo laaanghelg ;)

Jeg er så enig med deg ! Når jeg er flink å trene, så er jeg flink med maten.

Da har jeg rett og slett ikke tid til å lage så mye, og spise maten...

Så det er alfa omega for meg !

Håper forkjølelsen slipper FORT, er så kjedelig å bli satt tilbake av en forkjølelse.... :unsure:

 

Jeg og du er på en ganske lik plass i denne prosessen....

Akkurat det samme med meg, jeg vil jo gjærne ned til 70 kg, men klarer ikke å gi det som skal til for å komme meg dit...

Ser att kroppen min faller fort tilbake til ca 73 kg, så jeg har rett og slett konkludert med att det kanskje er rett for meg ??

Jeg er sååå sliten og lei av alltid skulle være flink, og så feiler jeg litt for ofte, og gir meg selv ELENDIG samvittighet....

I stedet for faktisk å berømme meg selv for att jo, jeg har tatt av ca 25 kg, og det er jo bra !!

Jeg orker rett og slett ikke tanken på att livet mitt skal bare bestå av den slankingen, og alt jeg ikke har lov til...

Så cluet er vel å finne den middelveien.

Litt må være lov, og så strammer vi inn igjen...

2vaffelplater er jo ikke unormalt å spise, men for oss så er det en skam... Vi kan jo ikke leve slik resten av livet....., så vi må nok finne en måte å gjøre dette på... :D

Og jeg er overbevist om att ved å være aktive her inne, så klarer vi å holde fokuset. Ikke slippe alle hemninger osv... ;)

 

Blir litt rotete med mine tanker også, for jeg vet jo egentlig ikke helt hva jeg vil... haha....

 

Ønsker deg en god langhelg ! :D

Jeg har også langhelg, og om været slår til som de sier, så blir det noe trening i strååålende sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Takk for alle supre bidrag til en forvirret hjerne ;) Det er alltid så godt å få luftet seg litt her inne. Og da på toppen av det hele få så mange fine innspill tilbake, det er jo bare en superbonus :)

 

 

Du har jo bevist før at du klarer å ha lange perioder hvor du er veldig flink. Jeg tror at nå når du har kommet så langt som du er kommet er det også viktig å kunne ha sånne uker som du nå har hatt, og at man klarer å starte en ny uke med blanke fargestifter og faktisk kvitte seg med de kiloene en koseuke har resultert i. Det kalles vel stabilisering... Selv har jeg imidlertid innsett at jeg ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd. For visstheten om at jeg skal levere rapport hver uke holder et godt grep i ørene mine. Det å bare rapportere her i forumet hjelper ikke så godt, for det er liksom ikke noe på spill - jeg betaler jo ingen ting for det og får ikke tilbakemeldinger på samme måten. Kanskje det kan være noe å vurdere for å få unna de siste kiloene?

 

Humre! Stabilisering, ja. Det er jo det ser ut som for alle andre! Jeg møtte en god kollega da jeg var i Oslo på tirsdag. Hun har sett alle mine tidligere jojo-runder, og nå hadde hun ikke sett meg på et par måneder. Jeg fikk kommentaren: " Se på deg, da! Du er jo like slank og fin som sist jeg så deg! Jammen har du vært flink denne gangen her!"

Gode ord! Det får være en trøst at jeg ikke har rast alt opp igjen denne gangen :)

 

Tanken på kurs, den har faktisk modnet seg mer og mer siden jul. Jeg mener jeg burde klare dette selv, men når jeg tydeligvis ikke gjør det, hva har jeg å tape? Jeg vurderte seriøst å melde meg på ekspresskurs som startet etter påske, men med bare fire kurskvelder, hvor jeg var borte den ene og jeg ellers hadde Paris, kurs og alt på agendaen, fikk meg til å la være.

 

Neste ekspresskurs starter 8. mai, fant jeg nettopp ut. Det blir i så fall fire uker hvor jeg er hjemme alle kurskveldene, men hvor jeg ellers skal gjennom to-dagers kurs på jobben, to-dagers seminar, 17. mai, konfirmasjon, pinse, og et utdrikkingslag. Egentlig et såpass gale-mattis opplegg at kanskje nettopp det er grunn god nok til å vurdere å melde seg på?! Jeg skal definitivt tenke på det!

 

Ang. de vaffelplatene... Ja, når jeg tenker på det, så er det jo egentlig et tegn på hvor "ensporet" jeg blir av denne prosessen, det at jeg synes to vaffelplater er en katastrofe :P Hehe!

 

En annen ting jeg har tenkt litt på, som jeg ikke aner om har noe å si. Jeg sluttet jo med prevensjon for en stund siden, men på den fronten skjer det fint lite. Jeg funderer litt på om en kropp som i perioder bare får 1400 kcal hver dag, kanskje ikke har så lyst til å bli gravid? Tolkes kanskje som en krisesituasjon av noe slag? I så fall er det en ekstra god grunn til å gjøre seg ferdig så fort som mulig, og ikke sulle rundt et år til B)

 

I hvert fall! Jeg er ganske flink til å starte med blanke ark, så det skal jeg nok få til i løpet av helgen. Jeg har begynt bra, med å ligge unna kantinen da de serverte fredagskake før i dag. Hurra for små seire :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Lørdag og langhelg og det er herlig :) Dagen er begynt med havregrøt med ferske jordbær, blåbær og bringebær, mmmm. Små skritt....

Treningsformen er ikke på plass ennå, men jeg har sovet nesten 12 etterlengtede timer i natt, og håper det har gjort susen for formen! Kanskje trening i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Denne forkjølelsen sitter jammen i, nå er jeg lei! Jeg sover og sover, er bare slapp og har ikke ork til å gjøre noe som helst. Trøttsomt - jeg vil jo bare ut i sola og bevege meg!

I dag har jeg etter mye bearbeiding av meg selv, kommet meg en tur på Plantasjen og handlet mye fint til veranda og hage. Jeg fikk til og med plantet ut det meste. Resten tar jeg i morgen. Så langt min største bragd denne helgen :P

Og i morgen har jeg utrolig lyst til å prøve meg på trening, uansett. Jeg har ikke feber, er bare total tom for energi. Jeg føler jeg må prøve NOE for å komme meg ut av dette. For med apatien på formfronten, er det ikke mye å skryte av på matfronten, heller. Hvis jeg skal være helt, helt ærlig med meg selv, føles dette litt som de gangene før i mitt liv hvor en vektnedgangsperiode plutselig er snudd til en oppgangsperiode. Jeg kjenner det igjen på hvordan jeg ikke bryr meg, hvordan jeg tenker "i morgen", hvordan jeg plutselig klarer å fortelle meg selv at én cookie gjør jo ingen forskjell fra eller til.

Og det er ikke gode nyheter :o

 

Så på alle måter MÅ formen snart komme tilbake, før dette bærer helt feil avgårde.

 

Om jeg kan komme med en liten trøst til meg selv akkurat nå, må det være at jeg denne gangen faktisk klarer å identifisere hva som skjer. Det har ikke skjedd før, og jeg har stort sett gått opp to-sifret antall kilo før jeg har skjønt hva som skjedde. Det skal IKKE bli tilfelle denne gangen her, for langt her inne under apatien, kjenner jeg at jeg fortsatt har lysten og guts'en.

Any day now...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Å kjenne igjen tegnene på at en dårlig periode kan være på vei synes jeg er en stor bragd! Da har du alle muligeter til å få gjort noe med det før du plutselig har gått opp flere kilo....

 

Når det gjelder trening så er det viktig å lytte til kroppen. Er den syk så er den syk. Er det mer viljen som er syk så er det mer grunn til å presse seg selv. Hva med å ikke nødvendigvis trene som sådan, men heller gå en rolig tur. Ta tiden til å nyte naturen og omgivelsene, knipse et bilde eller to, ta med en liten sekk med noe drikke og gjerne noe frukt - et eller annet sånt. Man trenger jo ikke alltid komme fortest mulig frem med høyest mulig puls selv om enkelte ser ut til å tro det. :)

 

Selv er jeg inne i en dårlig periode som gjør at jeg har veeeeldig lyst til å trøstespise. Hadde jeg ikke gått på kurs hadde jeg sikkert lagt på meg 5 kg bare de siste 3 dagene, men har heldigvis klart å holde meg sånn noen lunde. Har funnet ut at retail therapy funker finfint som substitutt, det blir bare så innigranskauen dyrt!!!

 

Riktig god bedring til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ninjastar!

 

Jeg kan kjenne meg litt igjen, bortsett fra at jeg har en slik optimisme som snur til pessimisme, fra å være full av pågangsmot om morgenen og så rett i kjelleren utpå dagen. Veldige svingninger, altså, og med følelsen av å virkelig gå på med høye kneløft bare for å fly rett inn i en usynlig (og veldig solid!!) glassvegg. Jeg blir ikke apatisk, men dypt fortvilet, for i slike perioder forstår jeg virkelig ikke hva det er som skjer...

 

...men så har lærdommen det siste drøye halvannet året vist at uansett hvor galt det bærer avgårde, så klarer vi å ta tak i det!

Det får være trøsten, Ninjastar, du er plutselig tilbake i fin stil B)

 

Jeg må bare spørre: Du er ikke tilfeldigvis allergisk for pollen? Jeg er pollenallergiker, reagerer fra februar og til juli, og bjørka nå er den verste. Jeg gikk i årevis og forstod ikke hviorfor jeg var helt på felgen om våren, jeg ELSKER våren og var helfortvilet fordi jeg orket ikke glede meg over den lenger. Hodet fullt av bomull, kaos i tankene, det var nærmest umulig å konsentrere seg om noe, og alt som var viktig ble skjøvet på fordi jeg følte jeg ikke var i stand til å ta tak i det mens jeg var i en slik form.

 

Nå, på tabletter, har jeg fått et nytt liv om våren. Eller, sagt mer rikig, jeg har fått tilbake den gode, gamle vårentusiasmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Dagen i dag er den første "flinke" dagen min på to uker. Herlig :) Jeg klokker inn på 1400 kcal, og ikke en smule godis eller kake inntatt i dag. Hurra! Det føles som en milepæl akkurat nå!

 

Jeg hører jo ellers på kloke jenter (okei da, vi er vel damer... men det høres da så forferdelig voksent ut!), så jeg har ringt legen for avtale om blodprøve. Pollen har jeg ikke tenkt på engang. Ble testet for årevis siden, men mye kan jo ha skjedd siden da.

Dessuten har jeg gått en lang tur i skogen! Riktignok uten sekk og niste, men jeg lyttet til fuglekvitter og så på teppene med hvitveis og luktet på skogen. Det er den første turen ut i skogen på over to uker, så det gjorde godt!

 

Da jeg kom hjem, var jeg så utslitt at jeg sloknet på sofaen, men i det store og hele er formen litt bedre i dag enn i går, tror jeg B)

 

Og planen videre? Vel, i dag er det mandag, og mandag er en fin dag for å ta tak i seg selv og riste litt i nakkeskinnet. Hehe. Etter en flink dag i dag, er planen nå å være like flink frem til fredag og veiing. Vårinnspurten min ble plutselig en uke forsinket, men nå skal jeg være i gang igjen. Fokus på mat først, så får treningsformen komme etter hvert.

 

Og Krusmynte, ang det å ha kurs til å holde seg i ørene i vanskelige perioder, så er det nettopp av den grunn jeg fortsatt vurderer om jeg skal melde meg på det ekspresskurset neste uke. Jeg ser absolutt risikoen for at jeg i min noe skjøre tilstand ikke skal klare å være standhaftig nok på egenhånd gjennom mai. Retail therapy liker vi! Men de neste ukene vil vel sånn sett krevd maraton-shopping for min del, hehe... og det tåler ikke kontoen min i disse baksmell-på-skatten-dager :P

 

Men! Først skal jeg se hvordan jeg klarer meg med null tull og nazi-fokus frem til fredag. Det blir en aldri så liten test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag er den første "flinke" dagen min på to uker. Herlig :) Jeg klokker inn på 1400 kcal, og ikke en smule godis eller kake inntatt i dag. Hurra! Det føles som en milepæl akkurat nå!

 

Så bra, Ninjastar - da er du plutselig på sporet igjen!

Håper denne forkjølelsen slipper taket, så energien kan komme tilbake! Du har helt rett, det er utrolig mye enklere å være flink i matveien når en er på stell rent trimmessig!

 

Ha en fantastisk 1.mai :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jo takk, jeg har hatt en super 1. mai!

Sov lenge (what else is new these days...), lang frokost, fin tur i skogen med kjæresten, og til slutt har jeg jobbet i hagen. Øver meg på å få grønne fingre, de fikk ikke mye utvikling da jeg bodde i liten leilighet i Oslo uten veranda i årevis. Men nå har jeg ryddet i bedene og plantet jordbærplanter, rabarbra, blomster, bringebær og blåbær.. så er det bare å håpe at jeg klarer å få det til å gro :P Slik at jeg etter hvert kan høste noen virkelig kortreiste bær til havregrøten min, hehe.

Uansett herlig å jobbe i hagen, det er jammen ikke tull at det er beroligende for sjela :)

 

Nå er det middag på agendaen, og totalt i dag havner jeg vel på rundt 1500 kcal. Fornøyd med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slippe

Uansett herlig å jobbe i hagen, det er jammen ikke tull at det er beroligende for sjela :)

 

Ja, ikke sant!! Det er utrolig avstressende, og man må ha tålmodighet - det eneste som gror mens man ser på, er ugresset. ;)

 

Vi har et gigantprosjekt gående i hagen, nå er det siste etappe, nemlig å forvandle et par - tre hundre kvadrat med orkratt og ormegress til en flott og frodig bakhage. B) I dag har 60 kvadrat fått duk og bark og bittbittebittesmå vekster som ser ut som de har forvillet seg ut på en fotballbane.... :lol: Det er greit å være tålmodig...

 

I morgen er det bare tre dager til helg, så nå holder vi koken frem til fredag, ja??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Flere hundre kvadrat bakhage?:o Hjelpes, HELE vår hage er ca 200 kvadrat, og det er bare en liten del av denne igjen som faktisk kan kalles hage. Og enda synes jeg det er mye jobb! Jeg skjønner jeg har en lang vei å gå før jeg kan skryte på meg å være god på hage :P Men, jeg har et par planter som har overlevd både én og to vintre allerede, så jeg satser på at det er håp, hehe!

 

Nå er lunsj unnagjort, og dermed bare 2 1/2 dag til helg. Ja, jeg er med på å holde koken disse dagene! Jeg er utrolig godt fornøyd med å ha karret meg inn på stien igjen fra mandag av - halve uken unnagjort uten snop eller kake eller annen styggedom! Halve uken igjen, det får jeg til!

 

Gårsdagens inntak havnet rett nok på 1600, men det skyldtes i all hovedsak en ekstra dose med brød til suppen vi hadde til middag. Og med skogsturen medregnet, hadde jeg likevel et underskudd på 500 kcal i går. Godkjent B)

 

Ellers skinner sola som den vel knapt nok gjorde noen gang i hele fjor sommer, så jeg teller timer til jeg kan dra fra jobb og komme meg ut og NYTE. Jeg blir i så godt humør av strålende solskinn! Nesten så jeg ikke depper over manglende treningsform engang, hehe.

Håper sola skinner i hele landet og at alle får en knall dag videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solskinn gjør definitivt noe med humør og motivasjon. I min del av landet er det ganske deprimerende vær. Men jeg lar meg ikke knekke av det. Nå kan det bare bli bedre :) Det er jo heller ikke til skade at jeg driver å planlegger sydenferie nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Ah.. sydenferie!! Så herlig :) Det ønsker jeg meg, også! Men i år blir det nok mest oppussing og en uke eller to på fjellet som blir planen. Ikke for det, jeg holder åpen en opsjon om å ta en hoppe-på-uke i høst dersom sommeren skulle vise seg å bli dårlig B)

Tenk at det snart er sommer?! Mai allerede! Hvis bare sommeren kunne fortsette som i går.. jeg spiste jordbær og slappet i sola, og vannet alle de nye plantene mine, og var egentlig ganske sløv og slapp. Avsluttet kvelden med en real runde tv :P Nei, fortsatt ikke i treningsform, men det er stadig oppadgående. Og maten har jeg så langt kontroll på hele denne uken. Yay for meg :D

 

Nå sitter jeg her og pønsker på hvordan jeg skal legge opp resten av mai. Jeg ser helt klart at det eneste som nytter for å gå videre ned i vekt, er stålkontroll på maten. Ikke tre dager eller fem, men alle dagene. Jeg skal være mye på farten de neste ukene, og kontroll på maten er SÅ vanskelig når jeg ikke er hjemme i hverdagen. Så jeg begynner å innse at jeg må planlegge bedre.

I morgen for eksempel, denne månedens første utfordring. Da skal vi kjøre rett fra jobb, til fjells for å levere ved. Veden skal hentes på veien, og det blir ikke middag noe sted med mindre vi handler på veikro eller bensinstasjon. Og vi er nok ikke fremme før midnatt.

Skal jeg få en slik dag til å funke, tror jeg ikke at jeg har noe bedre alternativ enn å planlegge alt inntak på forhånd, og å smøre matpakker e.l.

For jeg ser at jeg har litt for lett til å bli lettvint og skjødesløs hvis jeg først åpner opp for et avvik i form av en baguette på Shell. Jeg sier på forhånd at jeg ikke skal kjøpe noe mer... Men hvem lurer jeg?! Det er litt for lett å ta med en bolle eller cookie på kjøpet. Må jo ha noe å kose seg med på bilturen, må vite....:rolleyes: Og problemet er gjerne at når jeg først har åpnet for en cookie, så ramler det "plutselig" så mye mer med i dragsuget. (Ja, jeg sliter fortsatt litt med å endre tankegang. I dårlige perioder er jeg dessverre fortsatt litt sånn at "pytt-pytt, har jeg først røket utpå, så er jo skaden allerede gjort", og måker innpå med mer, sånn bare for å bevise at jeg hadde rett. Luringen ;) )

 

Jeg funderer litt på om nøkkelen til suksess i denne hektiske måneden, rett og slett er nazi planlegging av ALLE måltider. Forhåndslage take-away matpakker og middager, mellommåltider, osv. Det blir mye styr og jeg kjenner at jeg ikke egentlig bobler over av entusiasme, men kanskje jeg bare må innse at DET MÅ TIL.

 

Så hvis noen har gode tips til lettreist mat som kan pakkes/lages kvelden før, tar jeg gjerne i mot tips! Min liste begrenser seg foreløpig til brødskiver med kjøttpålegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...