Gå til innhold

Den siste nedturen


Gjest Ninjastar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Ninjastar

Jeg ser med skrekk og gru at september nærmer seg med stormskritt. Sommeren er definitivt over, selv om den egentlig aldri begynte sånn rent værmessig, da :P

 

Og med høsten kommer også realitetene og hverdagene tilbake for fullt. Min plan var å være i mål sånn omtrent nå. Men det kan jeg slå fast at jeg IKKE er, haha. Og det smerter meg litt å skrive.

Så her må det legges en plan! Jeg kjenner at jeg ikke har lyst til å holde på med dette fokuset helt frem til jul. Da blir det som i fjor, hvor jeg også nesten var i mål på høsten, at jeg gir meg selv til jul, har kjempegod tid, fokuserer ikke nok, jula kommer og noen feriekilo sniker seg på... Og så er det samme runden fra jul til påske.

 

I går hadde jeg faktisk 2-årsjubileum for denne prosessen her inne. Tada :lol:

Kort oppsummert gikk jeg ned det meste det første året, nesten 30 kilo. Dette andre året har vært to skritt frem og to tilbake i måned etter måned. Jeg ER utrolig fornøyd med ikke å ha gått opp (ref. min tidligere jojo-historie), og ser at jeg har funnet noe jeg kan leve med i lang tid fremover. Glad og takknemlig for det :)

 

Samtidig orker jeg ikke ett år til med reprise av året som har gått. Litt for utålmodig til det..

Så målet må være å komme i mål i god tid FØR jul. Slik at det som skjer etter jul, bare blir justeringer av normalen. Hadde ikke det vært deilig?!

 

Jeg aner ikke hva vekta viser til fredag etter de dagene jag har hatt, men jeg vil tro at jeg skal ned 3-5 kilo til. Med mindre jeg tar en helomvending og sier meg fornøyd akkurat her jeg er nå. Jeg har sagt jeg skulle tenke på det. Det har jeg gjort.. MASSE! Men nærmere noen konklusjon, det er jeg ikke ennå.

 

Så mens jeg ikke klarer å bestemme meg, satser jeg på fullt kjør de neste ukene. Det blir travle uker på alle plan, så jeg tror løsningen blir en ukeplan jeg lager hver søndag. Plan for middag, trening osv i forhold til jobbreiser, dagsmøter, helgeturer og alt slikt.

 

Jepp! Er fortsatt ved godt mot, og håper at målet lar seg nå til ut i oktober en gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Høst, ja. Sitter og ser ut på årets første høststorm. I august! Synes det er litt for tidlig...

Godt å høre at du er ved godt mot. Å få alt til før jul ville nok vært en drøm, selv har jeg mye lengre perspektiv på tingene fordi jeg har mye mer igjen. Og nå går det treigt... Fikk nesten 7 trimpoeng for andre uke på rad, og det er mye for en som ikke liker å trene og som sliter med å komme seg ut på tur. Så har jeg joinet en turgruppe på Facebook, problemet er at turene enten er for heftig til at jeg tør prøve med den nåværende kondisjonen min, eller at de går ganske treigt. Så da velger jeg de treige turene, fordi det er bedre å gå treig tur enn ikke å gå tur i det hele tatt som har en tendens til å være alternativet. Og verre blir det nå med det dårlige høstværet. Men ihvertfall så får jeg ukesbrev fra kursleder der jeg får beskjed om at neida - det er ikke godt nok. Jeg bør holde meg unna denne turgruppen og heller gå raskere turer med min mann. Kjenner jeg blir litt oppgitt - hvilken del av sen tur vs. ingen tur er vanskelig å forstå? Og hvilken mann? Vet hun noe ikke jeg vet? Når vekten i tillegg til god innsats både på mat- og trimfronten står bom stille er dette sånne kommentarer som kan få meg til å falle helt av lasset. Det motiverer liksom ikke til å fortsette med kurs ihvertfall!

 

Akk - det var dagens hjertesukk. Godt å få ut litt frustrasjon skal jeg si deg - bare så dumt at det gikk utover deg i dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen din Krusmynte. Du får prøve å ignorere det kurslederen sa. Du kjenner jo deg best og vet at det du gjør er riktig for deg. Og jeg vil tro at det ikke er så enkelt for kursleder å finne den riktige balansen mellom å gi et spark bak for motivasjon og bare sparke...

 

Det er jo ikke helt bra at turene går for sakte for deg, du får prøve å dra tempoet litt opp i perioder, så kommer kondisen seg etter hvert så du kan delta på litt raskere turer :)

 

Det med vekta er gjerne sånn at det stagnerer i perioder. Da må man prøve å gjøre noen endringer her og der, så løsner det som regel igjen. Kanskje det er nok å endre litt på måltidssammensetningen og snike inn litt mer hverdagsaktiviteten. For å lykkes med slankingen må man bare være tålmodig. Selv ok det ikke er noe gøy når man føler at man ikke får de resultatene man fortjener, så må man bare fortsette. Vet selv hvor demotiverende det er og hvor enkelt det er å tenke at det ikke spiller noen rolle hva man gjør, for man går jo ikke ned uansett. Det stemmer ikke. Det er bare å fortsette å være flink, så plutselig kommer resultatene igjen ;)

 

Ninjastar, høres ut som en god ide å sette seg et mål som ikke er altfor langsiktig. Når man føler at man har god tid, tar man det som regel mer med ro og holder ikke så stramme tøyler. Derfor har jeg en tendens til å sette meg alt for høye arbeidsmål. Men det har funket. Selv om jeg ikke har nådd målene innen tidsfristene, har jeg jo gått nedover mot målet.

 

Jeg har sett frem til høsten. Min erfaring er at høsten er en fin tid å gå ned i vekt. Så nå håper jeg du også har motet og viljen på plass, så får vi jobbe oss videre nedover sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Krusmynte, her er alle hjertesukk velkomne, både store og små:) Det er knallbra å få til 7 TP på en uke når man ikke er spesielt glad i å trene. Det er jo akkurat på anbefalingene for GR, så jeg synes du har vært kjempeflink, jeg. Og mens du øver deg på å komme i superform slik at du kan joine den raske gruppen, så kan du kanskje gå turer med den gruppen du er i nå. Og når turen er ferdig og du likevel har turklærne på, kan du kanskje klare å overtale deg selv til en kort, rask runde på egenhånd?

Uansett, fortsett med det du synes er greit. Det er jo fort slik at hvis man tvinger seg til å gjøre noe man ikke trives med, klarer man ikke å holde på i lengden uansett. Og som Nickii sier - bare fortsett det gode, gode sporet du er inne i, så kommer du over dette platået til slutt :)

 

Nickii, velkommen hjem fra ferie! Jeg er helt klar for en fokusert høst i lag :D

 

Og jeg er i gang. Godt i gang med opphentingen fra helgen, vil jeg si. Trening mandag og i dag, liten tur i går, og 1400 kcal hver dag. I siget B) Jeg må være superfokusert når jeg er hjemme, for det blir mye reising fremover. Oslo i morgen og fredag, hyttetur (igjen..) til helgen, neste uke til Frankrike to dager med jobben, en dag i Oslo, uka etter til London med jobben, tror jeg. Blir nesten andpusten bare av å skrive det ned :P Og alle reisedager blir fort litt sånn på halv tolv, så alle hjemmedager må nok pent bli 100 %. Jepp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Takker for hyggelige tilbakemeldinger fra både Nickii og Ninjastar! Det er vel ikke så mye det kursleder sier - jeg er jo fullstendig klar over det. Det er liksom litt måten hun sier det på. Hva skjedde med "kjempeflott at du klarer å komme deg ut på tur" først og så etterfulgt av forslag til forbedringer... Når det er sagt så er det bare 1 tur av gjerne 3 i uken som går med den gruppen, resten går alene og følgelig i et høyere tempo. Har brukt Runkeeper for å finne ut lengden på forskjellige runder, tiden jeg bruker og farten. Når jeg holder en snittfart på mellom 5 og 6 km/t når jeg går mye i bakker går det vel ikke så veldig sent? Har lest om folk her inne som forteller at de jogger 6 km på en time, så... Ikke vet jeg. Men app'en er faktisk veldig grei, for da er det mye lettere å se forbedringer på de forskjellige rundene jeg tar, og det er jo selvsagt med på å motivere.

Ellers kjøpte jeg leilighet i går, og der har jeg ett fjell bak og ett fjell foran, så nå blir det snart turgåing på nye stier! Nye Reebok gore-tex gåsko og fancy regnbukse er på plass, så nå er det ingen kjære mor... :)

 

Guuud, så mye du reiser, Ninjastar! Samtidig som jeg kjenner at jeg er litt misunnelig så tenker jeg litt "at du orker". Helst i forhold til jobbreisene. Ikke det - får du sett annet enn konferansesaler når du er på tur kan det sikkert være kjekt. Ikke for det - med unntak av da jeg pendlet til Trondheim en periode har jeg aldri trengt å reise så mye i jobbsammenheng. Hvordan du har klart å gå så mye ned i vekt hvis du har reist like mye hele tiden er for meg et mysterium som fortjener et "hatten av" - jeg blir jo fysen på noe bare jeg setter meg på flyet til Oslo! *ler*

 

Tror forresten jeg må slenge meg på den fokuserte høsten deres... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Så myyye du reiser !

Er bittelitt misunnelig, synst alltid det er kjekt på tur...

Kan skrive under på att det er vanskelig når man er ute å reiser mye. Jeg gir meg selv lov til alt for mye da, og som dere sier, bare på flyet til Oslo er man fysen..

Jeg er tilbake etter en super hektisk, trist og annerledes uke.

Fokus har ikke vært på mat og det har blitt null trening. Men må si att jeg gir meg ett klapp på skulderen, for jeg har ikke gitt meg selv lov til å gå i "trøstespise" fella... For med meg er det mye følelser rundt dette med mat har jeg funnet ut.

Står forran en helg til fjells, sammen med hele sviger familien.

Der er det ikke lagt opp til noen egentreningstid, så det får vente til mandag. Men DA !!! skal treningsformen opp igjen !

 

Krusmynte : Syns det hørest ut som du er flink med treningen.

En idè er å prøve litt intervaller. Sette opp farten skikkelig i 3-4 minutter, for så å få igjen litt pust i 3-4 minutter, og så sette opp farten igjen. Dette skal være effektivt :)

Er sikker på om du fortsetter slik, så slipper det nok taket igjen. Merkelig denne kroppen vår, av og til så tviholder den på vekten....

For så plutselig å få ett lite hopp ned.

Nye sko og skikkelig utstyr er med på å gjøre det litt lettere å komme seg ut i all slags vær. Det hjelper på med meg i alle fall. ( For jeg er jo ikke regntett tror jeg... :rolleyes: )

 

Det er så kjekt å komme inn på forum her, og se att du er her Ninjastar !

Godt å vite att her er noen som venter og støtter.

Sikker på att i høst, da kommer vi i mål. Og den leiligheten inne på "Hold Vekten" den står klar ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 2-års rundingen, Ninjastar!

 

Jeg er så veeeldig enig i betraktningene dine, om jeg ikke kommer kjapt i mål nå, så kommer jeg vel aldri i mål. Det er bare det at jeg er litt lang fra akkurat nå, så jeg må vel innse at det tar litt tid.. :(

 

 

Fullt fokus og kurs i oktober om jeg ikke klarer det selv, det er i allefall min oppskrift fremover. Mulig jeg rett og slett trenger det kurset, altså, for å få noen flere knagger å henge "ting" på.

 

Jeg er imponert over treningsinnsatsen din og bittelitt misunnelig. Trening for meg nå om dagen (ok, fikk en grei tur i går) er til og fra kaffemaskin, bil, fly, kaffemaskin. Det må opplagt gjøres noe med! :D

 

September like rundt hjørnet, og jeg er med dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Grattis med 2 års dag !

Det er ingen alder... Se bare på meg ;)

 

Håper du hadde en fin helg til fjells !

Her er det en uke med MANGE utfordringer !

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... MEN jeg må ta ett tak, og komme meg igang med treningen igjen. Det blir første prioritert :)

 

September, det er en god måned for litt nedgang !

Heia oss :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen bra at dere holder liv i tråden når jeg er på farten :D

 

Jeg er hjemme igjen, for en stakket stund. Helt topp hyttetur, det må sies. Utrolig gøy med jenter på hyttetur! Ikke noe å klappe seg på skulderen av sånn matinntaksmessig (egentlig helt katastrofalt, men jeg visste jo det på forhånd), men det ble to passe lange turer i fjellet og totalt 7 TP på helgen.

 

Men som jeg vel allerede har nevnt, dette var siste krampa av sommerferiemoro. Nå er det "bare" jobbreiser og familieturer på agendaen. Og ikke at det ikke er utfordrende nok, men det hjelper langt på vei at party-fokuset er tatt ut av ligningen ;)

 

Krusmynte, jeg må for øvrig si at den perioden jeg gikk ned mest, hadde jeg en særdeles rolig periode på jobben og jeg var knapt ute på noe som helst. Hvis det er noen trøst! For jeg er som deg, blir fysen på noe godt bare jeg passerer kommunegrensa, sånn omtrent :P Og det er vel noe av årsaken til at vekta har vippet litt rundt i det samme 5 kilos intervallet det siste året. Livet og jobben ble plutselig mye mer travelt, og fokuset mitt henger rett og slett ikke med i svingen.

 

Men jeg satser på at jeg skal klare meg gjennom september! Jeg har i hvert fall startet bra i dag, med full kontroll på inntaket og en treningsøkt jeg nærmest trodde jeg skulle besvime av. Dobbeltime på senteret og totalt 5 TP! Det er jammen lenge siden sist jeg hadde en slik økt. Dessuten sto jeg foran det tynne speilet i salen, og jeg så jo så slank og smekker ut at jeg ikke kunne annet enn å beundre meg selv der jeg sto. Real opptur :P Ps: Det er et tjukt speil der også, men det lot jeg selvfølgelig være å kikke i. Jeg TRENGER ikke å dytte meg selv lenger ned, det får holde at jeg merker at magen er mer pløsete og bukselårene litt trangere om dagen :blink:

 

Vel hjemme fra trening hadde kroppen min lyst på alt annet enn cottage cheese og bær (kan ikke skjønne det?!), så det ble brødskiver med speilegg og mager kyllingbacon i stedet for. Det var perfekt etter en slik økt, kjente jeg. Protein-bonanza! Men det er vel greit, jeg hadde litt å gå på fra middagen og endte likevel opp på 1400 kcal.

 

Planen er en like bra dag i morgen, før reisehysteriet braker løs for de to neste ukene. Men jeg er supermotivert til å holde på fokuset til tross for reise, så dette skal gå bra!

 

(Ok, ikke like fokusert som Slippe som dropper hotellfrokosten til fordel for medbragt. Men kanskje jeg og kan klare å bli like flink en dag? Viktig å ha noe å strekke seg etter B) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltime og 5 TP? GALSKAP! *ler* Heldigvis en positiv galskap... Selv gikk jeg tur i en time i sånt yr som kommer inn overalt og gjør deg piss våt. 5,5 km på en time i fullt regntøy må vel karakteriseres som bra. Jeg er mao i gang med høstinnsatsen jeg og!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltime og 5 TP? GALSKAP! *ler* Heldigvis en positiv galskap... Selv gikk jeg tur i en time i sånt yr som kommer inn overalt og gjør deg piss våt. 5,5 km på en time i fullt regntøy må vel karakteriseres som bra. Jeg er mao i gang med høstinnsatsen jeg og!!!

Bra, Krusmynte! Tenker september blir en skikkelig bra måned for oss alle - vi får bare stå på, og sparke hverandre litt bak om det trengs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm ja, kanskje litt galskap B) Men for meg er derimot dørstokkmila utrooolig lang når jeg har tenkt meg ut og det bare regner - så jeg lar meg glatt imponere over dere vestlandsjenter som drar i vei med regntøy og fullt utstyr :D

Jeg har forresten vært avgårde i dag også. BodyPump og deretter 40 min på tredemølle. Ikke løping, bare gange med høy stigning. Gir jevn og høy puls! Og sånn bare for å høres enda galere ut... så er det bare så herlig akkurat nå å trene på senteret. Etter mange sommeruker med nesten bare fjellturer, føles det utrolig bra å komme i gang med variert trening igjen. Jeg er en sucker for morsomme saltimer, rett og slett :D

Men nå står tre dager uten trening for døren, så da må det bli litt i rykk og napp når det ikke er mulig å fordele det bedre utover. Tre lange dager, med mye reising og i tillegg en uoverkommelig jobbmengde jeg skulle hatt unna. Ser ikke helt enden på det akkurat nå, men på et aller annet vis ordner det seg jo.

*Trekker pusten dypt og stålsetter seg for masete prosjektledere og høyere stressnivå de neste dagene....*

 

Ellers: ganske god kontroll på maten i dag. Unntaket var et sultent og svakt øyeblikk på jobben, hvor jeg ramlet over en diger bolle med Nidar favoritter (for der er det jo ikke noe godt, liksom) og i en blanding av sult og stress dyttet innpå 5-6 biter. Ikke fornøyd med egen innsats, needless to say, men jeg satser på at dagens økt på mølla delvis veier opp. Jeg står på videre i kaoset :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Trekker pusten dypt og stålsetter seg for masete prosjektledere og høyere stressnivå de neste dagene....*

 

Pusteteknikk - pusteteknikk - pusteteknikk....

 

Lykke til i kaoset!! Jeg er midt i mitt eget kaos, tror (håper) det blir bedre om en ukes tid eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for meg er derimot dørstokkmila utrooolig lang når jeg har tenkt meg ut og det bare regner - så jeg lar meg glatt imponere over dere vestlandsjenter som drar i vei med regntøy og fullt utstyr :D

Tja, hva skal man si? Å ta på seg regntøy og gå ut en tur (som jeg gjorde også i går, om enn litt saktere tur) er ikke så ille som å ta på seg regntøyet for å gå til treningsstudioet for å trene for deretter å kle på seg regntøyet igjen og gå hjem! Da er dørstokkmila lang da, men sånn er livet uten bil... :) For ca. 2,5 år siden var nyttårsforsettet mitt å ikke lengre være støttemedlem hos treningsstudioet. Resultatet? Meldte meg ut... *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuuuust - jeg puster så godt jeg kan, og prøve minne meg selv på at verden ikke står og faller på om jeg ikke får levert alt i tide. "Om 100 år er allting glemt" osv!

 

Akkurat nå sitter jeg på Gardermoen og venter på flyet. I god reisestil er jeg SKRUBBsulten, jeg har jo forflyttet meg med både tog og flytog i dag, må vite :P

Jeg måtte ty til ekstra mat her på Gardermoen, og valgte en Cæsar-salat fra Upper Crust. Tok bare halvparten av dressingen, og håper at det var et bedre valg enn en typisk giga-baguette med enda mer ost og majones enn salaten.

 

Jeg har gått forbi alle slags fristende hyller med boller, vafler, muffins ,pizza og det meste, og føler egentlig at jeg har kontroll. Hadde jeg bare ikke vært så sulten! Det er lenge til vi er fremme, mellomlanding og flybytte senere i dag. Worst case får jeg kjøpe noe på flyet som ikke ser helt håpløst ut. Jeg har bars og frukt i sekken, men det monner ikke når jeg er så fysen som nå. Men jeg står i mot, enn så lenge :D

 

God ukesinnspurt, folkens - ha en knall fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stolt av deg, og vet akkurat hva du faktisk klarer å stå i mot (hilsen meg som nettopp smalt innpå Peppes-slices med yoghurt til dessert på Sola :rolleyes: etter å ha vært på reisefot siden 0513 i dag)

 

1 av mine 10 tillatte <2000 kcal-dager er dermed ikke lenger tilgjengelig.....

Ha en fin tur !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk Slippe, jeg klarte meg gjennom torsdagen sånn relativt bra. Endte litt for høyt på kalorier, men holdt meg unna alt av snop og usunt.

 

Men fredagen... da kollapset det, gitt. Helt håpløst med flyreise rett hjem fra møtet, med kort mellomlanding i Amsterdam, og ikke mulighet til å kjøpe mat på flyet. Jeg måtte ha mat, og tiden strakk ikke til i mellomlandingen til å sette seg ned og kjøpe noe relativt sunt. Det ble en pizza slice, som ikke mettet nok, og fra da hjalp ikke noe. Spiste sjokolade resten av veien hjem, og det sporet kom jeg ikke ut av i går, heller. Tror jeg spiste nærmere 200 g vanilla fudge karameller i løpet av dagen, de bare gled ned, én etter én. Jeeesez :wacko:

Sukk. Jeg merker så godt at jeg ikke står i mot fristelser særlig godt når jeg først er på hvitt hvetemel og mat som ikke metter-kjøret. Insulinproduksjonen går helt i spinn, og kroppen bare hyler etter mer karbohydrater, sukker eller hvetemel spiller ingen rolle.

 

I dag har jeg med stort strev stått i mot sukkersuget og kommer til å lande på ca 1500 kcal. Men i morgen bærer det jo avgårde på tur igjen, først tre dager i London, deretter to hele dager på hotell her i nærheten av hjemme. Ikke én dag på kontoret hele uka. Og så drar jeg kanskje rett til fjells fra hotellet på fredag...

 

Det hjelper så lite at jeg begynner å bli en mester på å plukke meg selv opp etter en bærtur vekk fra den smale stien, når jeg ikke holder meg der lenge nok av gangen til faktisk å gå ned i vekt.

 

En uke til med mega-mas på reisefronten, deretter HÅPER jeg det roer seg og jeg klarer å holde fokuset litt lenger av gangen. Hvis dette styret skal fortsette, må jeg komme opp med helt andre strategier enn hva jeg har prøvd på så langt. Litt oppgitt akkurat nå. Jeg burde klare å takle dette, på et eller annet vis?! Jeg gir ikke opp, men jeg må snart komme på noe lurt, tror jeg.

 

Så... tar sats for det jeg håper blir den siste stressuka på en stund, og håper på et bittelitt oppløft i humøret til neste helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ElisabethV

Innom med en liten hilsing fra en som selv SLITER for tiden...

Så noen gode svar kan jeg ikke komme med...

Syns det er DRIT vanskelig å ha nok fokus til å klare å gå ned. Jeg er flink noen dager, for så å ødelegge det jeg har gått ned...

Peioden etter sommerferien har vært tøff, der jeg har mistet to kjære ( gamle ) familie medlemmer, så jeg kommer ikke skikkelig igang etter dette.

I helgen skal vi til London. Og målet mitt var ¨å komme meg ned på 72 kg til det, DET har jeg ikke klart... Ligger mellom 75-76 og vimser... :blink:

MEN det positive er att jeg har kommet igang med treningen igjen, og har denne uken vært så stiv og støl som jeg ALDRI før har vært. Det er rett og slett vondt ! Men selvfølgelig en god vondt...

Etter London turen som er fra lørdag til tirsdag skal jeg inn i gode vandte rutiner igjen, og treningen skal stå 1. prioritert.

Jeg vet att det hjelper med meg. Trener jeg godt, passer jeg også på maten for ikke å ødelegge alt .. :rolleyes:

 

Håper att du ikke sliter deg fullstendig ut med all reisingen din.

Har du noen gode shoppingtips du som er i London ? ;) Skulle hatt noen nye snasne støvletter.

 

I alle fall, en god helg til deg. Så håper jeg du får tatt deg en fin fjelltur på hytten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe kjekt å ha det sånn som du har det nå!

 

Har et tips om Wasa som har kommet med noen nye knekkebrød-barer (du vet sånn som de med urter etc inni) - denne her er med ostekrem med sjokoladesmak. En pakke med to barer blir 160 kcal og tilfredstiller både metthet og søtsug + at den er grov sånn at den ikke får blodsukkeret til å hoppe i været - ihvertfall ikke mitt og jeg er oversensitiv for sukker og alt som er hvitt :-)

Nå høres det vel ut som jeg jobber i Wasa men det gjør jeg ikke :-)

 

Hva med å lage opp grove ost og skinke muffins og ta med en i vesken? Personlig kan jeg ikke spise de barene for det er nok til å "tenne" sukkerbehovet mitt men hvis det fungerer for deg så er det et supert alternativ. Et eple og 10 mandler (greit å ha en liten pose mandler i vesken syns jeg). Noen pakker med knekkebrød (her er vi tilbake til wasa, ja.. :) )

 

En annen ting som kan hjelpe er å skrive. Skriv ned målet ditt, skriv ned hva du ønsker. Skriv hva du gjør i situasjoner (f.eks jeg spiser sjokolade når jeg stresser på reiser) og skriv ned et alternativ til å håndtere situasjonen. Det gjør noe med hjernen å se det på papir.

 

Ikke tenk på hvor dumt det er at du har gjort usunne valg - tenk hvor fantastisk at du faktisk er bevisst på det! Du får det med deg og vet at det ikke er riktig! Tidligere hadde du kanskje bare spist helt ubevisst og dermed spist enda mer? Ikke vet jeg men det er positivt at du ser både hvordan du har det og hvordan det påvirker deg :)

 

Livet er... livet :) Opp og ned, frem og tilbake. Nå har du det sånn som dette men det betyr ikke at du har den sånn neste gang eller om en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en liten hilsing fra en som selv SLITER for tiden...

Så noen gode svar kan jeg ikke komme med...

Syns det er DRIT vanskelig å ha nok fokus til å klare å gå ned. Jeg er flink noen dager, for så å ødelegge det jeg har gått ned...

Peioden etter sommerferien har vært tøff, der jeg har mistet to kjære ( gamle ) familie medlemmer, så jeg kommer ikke skikkelig igang etter dette.

I helgen skal vi til London. Og målet mitt var ¨å komme meg ned på 72 kg til det, DET har jeg ikke klart... Ligger mellom 75-76 og vimser... :blink:

MEN det positive er att jeg har kommet igang med treningen igjen, og har denne uken vært så stiv og støl som jeg ALDRI før har vært. Det er rett og slett vondt ! Men selvfølgelig en god vondt...

Etter London turen som er fra lørdag til tirsdag skal jeg inn i gode vandte rutiner igjen, og treningen skal stå 1. prioritert.

Jeg vet att det hjelper med meg. Trener jeg godt, passer jeg også på maten for ikke å ødelegge alt .. :rolleyes:

 

Håper att du ikke sliter deg fullstendig ut med all reisingen din.

Har du noen gode shoppingtips du som er i London ? ;) Skulle hatt noen nye snasne støvletter.

 

I alle fall, en god helg til deg. Så håper jeg du får tatt deg en fin fjelltur på hytten !

 

Hvis ikke du finner noen snasne støvletter i London kan jeg anbefale funkyballerina.no Er en nettside som driftes fra Kristiansand og bor du i nærheten kan du komme innom og prøve. Kjøpte to par i våres og er dødsfornøyd! Spesielt med mine Debbie scullboots :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke siden jeg skrev her sist?? Det sier egentlig alt om hvor travelt ting er om dagen :blink:

 

Nå er det rett til sengs for meg, to utrolig hektiske uker er bak meg og jeg ser frem til to uker nå hvor jeg ikke skal ut på reise. Jeg kommer tilbake med nærmere oppdatering i morgen, men kort fortalt har jeg ikke vært hjemme i det siste, kun innom for å sove noen timer og pakke om bag'en, jeg har rast opp i vekt, hodet har ikke vært med meg selv om viljen ER der, og på Prosjekt 2 skjer det også litt om dagen - så sum-i-sum har det vært litt "system overload" akkurat nå:P

 

Som sagt, tilbake med mer i morgen - men tusen, tusen takk for støtte, gode innspill og tips, dere :) :) Nå er jeg i en sånn periode at jeg nok tror jeg fort kunne gitt litt opp. Men med dere her inne og tråden og skrivingen jeg har lovet meg selv at jeg skal opprettholde både når det går opp og når det går ned (bokstavelig talt, haha), så går det liksom ikke å gi helt f, heller.

Og bra er det!! :D

 

Fra i morgen har jeg en plan, og da skal jeg ta med meg alle tips og bruke de neste ukene på 1) "rette opp feila fra i går" (favoritt Prøysen-sang....), og 2) deretter på et eller annet vis karre meg ned mot 70 igjen. Tipper jeg er rundt 75 nå. Kjenner det på buksa!!

 

Mer i morgen! Natta, gode forumvenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....på Prosjekt 2 skjer det også litt om dagen - så sum-i-sum har det vært litt "system overload" akkurat nå:P

Ooooh, spennende!

 

Du er ikke den eneste som sliter om dagene, så i boken min i dag at hittil på dette kurset har jeg gått ned 1,1 kg. Greit, jeg har en veiing igjen, men likevel - er ikke mye å skryte av på 7 uker hittil.. Akkja - det var denne høstinnsatsen, nå må jeg bare bli kvitt restene av forkjølelsen som har vart i snart 2 uker og komme meg inn i ny heim, så er det på'an igjen med turgåing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Jeg er endelig tilbake i litt mer normalt modus nå, og håper at de neste ukene blir langt mindre hektiske enn slik det har vært. Innimellom all reise- og møteaktivitetene, har det også skjedd andre ting, og på alle flyreisene jeg har hatt, har jeg hatt litt tid til å tenke. Ikke verst, bare det :P

 

Så en liten (eeeh.. ok, lang, men dere kjenner jo meg) oppsummering av alt som har skjedd følger her:

 

Jeg tok ekspresskurs i vår. Landet da på 71.2 kg.

Holdt meg ikke verst gjennom sommeren, men pr i dag viser vekta over 75 kg. Det er IKKE akseptabelt. Jeg har jo fundert mye på hvor jeg skal stoppe, og tror vel nå at rundt 70-72 får være greit. Men her jeg er nå, er IKKE stedet.

 

Min kursleder fra ekspresskurset har fulgt meg opp, og ønsker å få meg inn på hold vekten-kurs. Neste møte er om tre uker, og tanken er at jeg begynner på kurset da. Det er på tide!

 

Noen av dere har jo også fått med dere at jeg jobber med Prosjekt nr. 2 parallelt med å gå ned i vekt (som har vært Prosjekt nr. 1 i to år nå). Jeg fikk henvisning til Ullevål for en stund siden ettersom jeg ikke har klart å bli gravid på egen hånd (..eller.. selvfølgelig med god hjelp av samboer, for jeg er jo ikke jomfru Maria, akkurat...), og plutselig begynte den ballen å rulle særdeles fort.

Innimellom all reisingen i høst, har vi også vært innkalt til første samtale på sykehuset. For å gjøre en lang historie kort: Vi er godkjent for IVF (vanlig prøverør). Wææææ! Jaaa, det er spennende - men litt skummelt, også:D

 

Skrekkblandet fryd her i gården om dagen, altså. OG de hadde kapasitet til å ta oss inn i høst. Så nå venter jeg på en mengde resepter, om to uker begynner jeg på hormon-nesespray (Jeg er helt ny på dette, så her har det vært mye å sette seg inn i....), og sånn ca om 7 uker settes det inn befruktede egg. Vel å merke dersom alt går bra, da. Det er jo slettes ikke sikkert. Hvis det går bra, er det videre sånn ca 30 % sjanse for at det blir noe av det. Så jeg har forløpig en relativt edruelig holdning til dette, for det er jammen mye som skal klaffe selv når man får hjelp.

 

Dette er ikke barn-i-mage-forumet, så jeg har jo sagt at jeg ikke skal si så mye om Prosjekt 2 med mindre det direkte innvirker på Prosjekt 1. Og det gjør det nå:) Jeg ønsker litt ro rundt prosessen det er å prøve "på ordentlig". Man får 3 forsøk betalt fra staten, og jeg tviler på at vi prøver utover det. Så det er nå eller aldri, tror jeg. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg skal fokusere 100% på å gå ned i vekt frem til høstferien, da tar vi langhelg på fjellet. Det er to arbeidsuker til. Så begynner jeg på hold vekten, uansett hva tallet sier den uka. Dobbelt-wæææ:o Ikke helt sikker på om jeg er klar, men jeg har bestemt meg nå. Målet er å fortsatt gå ned et par kilo etter start på HV. Men det blir viktigere å holde et jevnt sunt kosthold, enn å holde på slik jeg gjør nå - med slankediett på hverdagene rundt 1400 kcal og ditto IKKE slankekost i helgene og på reiser, hvor jeg i sum går langsomt opp på sikt. Det er ikke bra hverken for kroppen eller psyken min. Fokus på en langsom opptrapping av inntaket og kontroll på helgene, det er målet.

 

For øvrig sa hun overlegen vi snakket med på sykehuset at overvekt er svært ugunstig både når man prøver å bli gravid, og også mens man går gravid. Jeg visste jo det fra før, men det er noe med å bli fortalt det direkte som gir det en sterkere virkning. Hun ble veldig imponert når hun fikk høre hvor mye jeg hadde gått ned (note to self: må ikke glemme den jobben jeg allerede har gjort :rolleyes: ), og la til at jeg da skulle passe godt på å bli på denne vekten. Jeg fikk ikke lov til å legge på meg igjen. Så nå har jeg også legens ordre om å holde vekten - det kan da ikke skade?! Hehe!

 

Plan fremover de neste 12 dagene (frem til høstferien):

- trene! Jippi, er hjemme i to uker frem til høstferien og har endelig tid!

- spise BARE sunt og riktig. Ca 1400 kcal på hverdagene.

- godteriforbud

- kakeforbud

- lov med litt større frokoster og middager i helgene. Ca 1600 kcal på helgedagene (men ingen kcal fra snop!)

- drikke minst mulig kaffe (får ikke lov av legen, max én kopp om dagen), og finne andre alternativer de dagene jeg blir lei av te

 

Jeg tar en ny vurdering av innsatsen når høstferien nærmer seg, og legger en videre plan i neste uke.

 

Jepp! Jeg er tilbake i god stil! 12 dager med superfokus, jeg er klar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var jo virkelig spennende nyheter!! Og du har virkelig hatt tid til å tenke - det kan man jo se. Og for mine ører høres planen ganske så fornuftig ut... Jeg skal sende så mye gode vibber jeg kan og krysse alt jeg eier og har for at begge prosjekt blir vellykket, for det synes jeg virkelig du har fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...