Gå til innhold

Ned 5 kg. før 17. mai, slankepartner søkes!


Gjest Nammis30

Anbefalte innlegg

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Har dessverre ikke funnet noen lur måte å gjøre det på....

 

Kopierte fra forrige uke og la til ny vekt og mål. Hadde vært supert om noen visste om en enklere måte å gjøre det på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nammis30

Har byttet veiedag fra man til fre, så sist jeg veide meg var på sønd. Veide meg i dag, selv om det ikke blir en full uke, og gjett hva? Jeg har gått ned 0,5 kg! MED mensen :) Kjempefornøyd, dette funker! Ligger på 1500 - 1600 kalorier og har tenkt å ha en utskeiedag i uka. I kveld skal vi til et vennepar, så da gir jeg meg lov til å kose meg litt. Har bare spist litt i middagstiden og "spart" meg til i kveld, så jeg tror det skal gå bra. Bare jeg ikke tar av resten av helgen da.. Ble to treninger denne uken også :) Det går riktig vei. Kjenner at jeg har blitt strammere siden jeg begynte å trene i januar. Satser på å være litt aktiv med ungene i helgen, kanskje litt ski og svømming, om vi får det til.

 

Ha en god helg alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nammis30

Bare sleng deg med du Sunny :) Vi er skikkelig driftige damer hehe!

En liten lørdagsrapport fra meg: Gikk veldig fint i går, to pizzastykker og 3-4 kyllingvinger. Lightbrus og tre små never med potetgull. Synes jeg var flink jeg. Heldigvis var det ikke sjokolade på bordet :)

 

I dag skal mannen og jeg ha skikkelig kjærestemiddag med biff og vin etter at ungene har lagt seg. Har veid og skrevet inn samvittighetsfullt i hele dag, så status er nå ca. 500 kcalorier igjen til kosen. Om det går noe over så er det også helt greit. Har sniksmakt litt på guttas lørdagsgodis og funnet ut at en kick er ca. 83 kcal hehehe :) Vanligvis har jeg droppet oppmåling og innskrivning av mat i helgene, så dette er bra framskritt for meg.

 

Nyyt helgen folkens, det må være lov å kose seg litt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

Så koselig med en sånn kjærstekveld! Vi hadde det i går. I kveld skal vi til naboen. Da blir det nok et glass vin tenker jeg. Men har skrevet opp alt, og holder meg innenfor kaloriene hvis jeg ikke skeier ut. Og det skal jeg ikke.

 

I ettermiddag hadde vi svigers på kaffebesøk. Da spiste jeg bare rundstykker med pålegg og ikke noe av kakene og det andre gode jeg serverte. Det krevde litt viljestyrke, men det gikk bra. Stolt av å ha kommet dit igjen. For noen måneder siden så var det null problem, men de siste månedene har jeg jo ikke hatt noen kontroll.

 

I morra skal jeg spille håndballkamp og da får jeg svidd av en del kalorier. Det er digg:-)

 

God lørdag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en god tråd!!! Dere skriver mye bra og har fått masse motivasjon! Tusen takk!!! Veier ca 74 og har midje på 81. 172 høy. Har vel et mål på 70 kg, men 69 er helt greit, da blir det 5 kg :) Harregna ut hvor mange kalorier jeg skal spise hver dag, 1900, på den kalorikalkulatoren. Men er det hvis en skal opprettholde vekta si? Vil jo gå ned og da trudde jeg en måtte spise litt mindre enn det kroppen egentlig skal ha? Sykler intervall 45 min+ 15 min styrke 3-4 ganger i uka. Mannen er på sjøen denne måneden, og da er det mye lettere å være flink med maten, så har akkurat begynt med å spise litt sunnere :) Lurer vel egentlig på om det holder å sykle 3-4 ganger og spise 1600 kcal om dagen for å gå ned? Er ikke inne på sånne ting i det hele tatt! :) Ser at det er bra å snakke sammen, så denne linken er skikkelig bra!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

liesemi

 

jeg tror nok du kan ligge på 1600 og likevel gå ned. Du trener jo en del, og da er det greit å ikke spise for lite også. De sier jo at man skal spise ca 600 kalorier mindre per dag enn det kroppen trenger for å opprettholde vekten. Men er det regnskapet ditt på 1900 kalorier med eller uten treningen? Ville egentlig tro at du trengte mer i fofhold til vekt og trening?

 

Jeg ligger også på 1600 kalorier nå om dagen. Og vet ikke om det gir resultater helt enda. Har jo akkurat restartet det sunne livet. Tror vel egentlig at jeg burde legge meg på rundt 1400, men jeg tar en ting av gangen!

 

Masse lykke til med det sunne livet. Det kommer du til å få til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en Grete Roede-kalkulator som jeg har brukt:

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

 

Så moro å titte innom her og se at det har skjedd så mye siden fredag! Jeg synes dere er så flinke!!! Og litt kos må man jo kunne unne seg...

 

Målet mitt er å kunne holde vekta nede og da må man jo prøve å få til et normalt liv. Jeg har ikke lyst til å bli som ei venninne jeg husker mamma hadde. "Nei, hvis jeg tar en sjokoladebit nå så må jeg løpe 10 ganger rundt huset når jeg kommer hjem" osv. Selvfølgelig er det viktig å passe på, men i noen sammenhenger er det nesten uhøflig å ikke forsyne seg - i hvert fall hvis man sier sånne ting. (Det får man heller tenke inni seg) Mener nå jeg :) Det handler vel mest om hva man spiser mest av og hvor ofte. Litt av og til må da gå an? Jeg jobber med vekta og formen nå fordi jeg har spist for mye usunt over lengre tid.

 

God mandag folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

God mandag, damer!

 

Enig med deg, cars! Det er ikke noe problem å unne seg litt innimelom. Poenget er bare at "litt" ikke må være hele tiden, hver dag, og at man passer på mengdene.

 

Min erfaring er at når jeg har nådd vektmålet, så kan jeg når jeg har holdt meg stabil en stund, faktisk kose meg ganske så mye uten å gå opp. Men da må jeg ikke la det skli ut til kos hver dag, for da kommer jo kiloene snikende på igjen!

 

Jeg satser på at dette blir en bra uke. Jeg er i allefall på sporet av en sunn GR-livsstil igjen nå. Det er deilig! Har min første veiing på fredag, så da får vi se om jeg er lettere enn 61.5. Krysser fingrene for det!

 

Ønsker dere en god uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mandagen kommet og jeg starter uken med blanke ark.

 

Selv om jeg har satt som mål å spise litt ekstra KUN på lørdager ender det ALLTID opp med en tredagers ;( Kino på fredag....besøk av mor på lørdag....familiemiddag på søndag....osv...Jeg tror jeg må begynne med hvite løgner til alle som vil ha meg med på ulike arrangement, slik at jeg unngår alle disse fristelsene...er alt for svak!!

 

allerede nå vet jeg at neste helg starter med bursdagsselskap til min nevø på fredag, bursdagsfest til ei vennine på lørdagen og jeg regner med at de fleste vet hvordan dagen derpå vil utarte seg...arrrghh...Jeg prøver å begrense inntaket men uansett sprekker kcal-grensen.

 

Jeg passer på å trene i helgene også.....tror dere det letter litt på all den nei- maten jeg spiser?

 

Skal ta meg en times joggetur i finværet nå!

 

Dere får ha en go mandag!

 

Keep up the good work =))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

klart det hjelper med treningen. hele poenget er jo at man må forbruke flere kalorier enn det man trenger for å opprettholde vekten. Jeg tror GR sier at man skal ta inn 600-800 kalorier mindre per dag enn det man trenger for å holde vekten, og da vil man få en sunn vektnedgang.

 

Man kan jo også trene ekstra slik at man forbruker mer enn det man gjør mens man er stillesittende.

 

min erfaring er at det er enkelt å si nei til kaker, godis og usunn mat dersom man har klart det noen ganger. Når jeg først er inne i en god tralt, så har jeg ingen problemer med å sitte i bursdager og på fest uten å spise kake eller godteri. Men jeg må bare klare å motstå fristelsen de første gangene. Og det er vanskelig!

 

jeg heier på deg og tror du klarer det! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....takk monicabebe!

 

Ja...jeg skal øve meg hele denne uken på å si...."NEI TAKK" eller "BARE EN LITEN BIT".

 

Dette blir en stoor seier for meg om jeg klarer det.

 

så satser jeg på at det blir enklere etter hvert =)

 

 

Har et spm til dere....Spiser dere brød eller knekkebrød til måltidene?

Jeg spiser grovt brød for tiden, men vurderer og begynne med knekkebrød..

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

jeg spiste bare knekkebrød en periode, og har begynt med det igjen nå. Dette er fordi jeg går mer ned når jeg spiser knekkebrød enn når jeg spiser brød.

 

Kurslederen min sa at hun hadde det på samme måte. jeg vet ikke hvorfor det blir sånn, for det er jo ikke mer kalorier når man passer på mengdene. Kanskje man reagerer negativt på gjæren i brødet?

 

Prøv knekkebrød i en periode, så ser du om det har noe å si for deg. Jeg velger Wasa sport ganske ofte. Da spiser jeg tre knekkebrød til forkost og tre til lunsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja knekkebrød syns jeg og funker bra for vektnedgang! Baker mine egne, søk etter Wenche sine, de er kjemPegode!!!

 

Og etter mye leiting har jeg finni formelen for kaloriinntak :) Du har rett i at 1300 er et minimum, ifølge GR. Mer, hvis du er aktiv. Formelen ligger mange steder på forumet, men er ikke nødvendigvis så lett å finne. Så her er den:

 

 

vekt i kg x 10

+ høyde x 6,25

- alder x 5

- 161 (kvinne) eller + 5 (mann)

= ditt hvilestoffskifte.

Så skal du gange hvilestoffskiftet med 1,3 - 1,4 - 1,5 avhengig av om du har lav - middels - høy hverdagsaktivitet.

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Så skal du legge til (trimpoeng pr uke ganget med 28,58).

Ett trimpoeng er 200 kalorier.

Energiforbruk før trim + trimpoengx28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

For å gå ned 1/2 - 1 kg i uka, som vanligvis er det mest fornuftige, bør du hver dag forbruke 500-800 kalorier mer enn du får i deg.

 

Menyanbefalinger:

Totalt energiforbruk:

Under 2000 kcal: meny 1 (1300 kcal)

1900-2400 kcal: meny 2 (1600 kcal)

2300-2800 kcal: meny 3 (1900 kcal)

2700-3200 kcal: meny 4 (2200 kcal)

3100 kcal eller mer: meny 5 (2500 kcal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

Takk!!

 

Da fikk jeg regnet ut. Så da er det riktig som jeg trodde at jeg skal ligge mellom meny 1 og 2. Kjekt å vite det svart på hvitt.

 

I dag har jeg holdt meg på rett over 1300 kalorier, og er fornøyd med det. Har sååå lyst til å se nedgang på vekta på fredag. Veide meg i dag og da hadde jeg gått opp av en eller annen grunn. Men har trua på at fredagen vise nedgang i forhold til forrige mandag da jeg begynte. Jeg gjør i allefall det jeg skal.

 

Nå har jeg akkuat trent vanngym og fått svidd av noen kalorier. Deilig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nammis30

Hei dere! Skjønner det ikke, får ikke til å regne ut kaloribehovet mitt. Må være noe med mine manglende mattekunnskaper hehe. Denne uka er jeg alene med ungene (på 2 og 4), da mannen er bortreist. Kjempestolt av meg selv nå, tok gutta med på trening etter jobb og barnehage i dag. Det har jeg aldri gjort før, og de hadde det gøy på barnepassen! Så nå er det ingen unnskyldninger her i gården :) Synes også det går kjempefint med maten for tida!

 

Noen som gruer seg til påsken? Ser fram til fri altså, men matmessig er jeg redd for at jeg skal gå tilbake til "gamle" vaner. Samtidig er jeg veldig for at man skal kose seg litt også, fokuserer på at jeg skal gå ned roligere denne gang sånn at det skal vare. Og at jeg ikke skal gå lei etter kort tid. Tror jeg bare må satse på å opprettholde treningsmengden selv om det er ferie, så skal jeg vel klare meg. :)

 

Når det gjelder knekkebrød/brød, så føyer jeg meg inn i rekken av tommelen opp for knekkebrød. Spiser stort sett bare knekkebrød til frokost og lunsj. Synes nesten det er litt "luksus" og riste et par brødskiver til kvelds. Elsker knekkebrød, spesielt rugsprø og havre. Rugsprø/ ryvita er det veldig få kalorier i, så forskjellen til brød er stor. Merker at brød ikke er like "bra" for meg, blir liksom mer "oppblåst" etter å ha spist brød. Men godt er det jo :)

 

Noen av dere som har smakt lett sjokoladeis forresten? Smakte faktisk ikke så værst, og 100 g tilsvarte ca. 2- 3 kuler, og rundt 130 kalorier. Godt tips til de sukkersugne. Til sammenligning er en kokosbolle ca. 100 kalorier.

 

God uke folkens, de fleste av oss har vel veiedag på fredag? Såå spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit67

Selv ganske " små" vekttap kan være uoverkommelige. Mine inntil 10 har sittet fast med en intensjon om at de skal av - i mange mange år. Medlemskap i vektklubber her&der, god kunnskap om kosthold og trim og et GR kurs i forrige århundre. Hvorfor får jeg det ikke til ? Eller - hvorfor gjør jeg det bare ikke? Hverdagsstress og prosjekter, ting som tar oppmerksomheten, Når jeg bare er ferdig med dette, så.....Begynner jeg. -Men bare en kakebit eller snacks og vips er jeg i søtsakfella igjen.

 

Nå vet jeg, etter å ha studert Fedon, low carb, low cal og Grete R, Ingers Rudbrød og Shangri-La dietten, at jeg blir mett av proteiner, søte saker i mengder gjør meg aldrimett, jeg trenger karbohydrater i visse mengder, trening gjør meg glad og utholdende, (etter først å være sliten med en gang) og det er fint å være ute.

 

Hva er det da som skal til? Jeg vet jo alt! Men likevel - en sjokolade i farten, sofaen kaller, mm middagen var god... litt til. - Får ikke begynt på den måten! Og klessskapet da, så mye som ligger der og venter på meg som passer om bare -4 kg! Dette er jo bare dumt.

 

Just do it. Et godt slagord. Jeg må jo kunne stole på meg selv. Og de man stoler på holder avtaler. Venner blir jo skuffet om man ikke holder avtaler. Så hvorfor skulle ikke jeg føle meg sviktet om jeg ikke holder avtaler med meg selv? Just do it !! Jammen skal jeg det. Løsningen blir GR med proteinvri, og trening 5-6 dager i uka, ca 500 kcal pr trening. Da blir jeg både mett&glad. Om jeg klarer det ? Målet er 4 kg til 5. mai. (Bunadsesong)Har nå tatt 600g på 5 dager. Med -1000 kcal i mat og trim daglig bør det holde etter matematikken.

Kanskje det hjelper på motivasjonen å dele erfaringer med likesinnede. Fra 5. mai til 6 juni blir det bare å vedlikeholde trening, mye jobb, og mange konfirmasjoner. Så er målet å nå fram til -8 kg innen 30. juli. Da er vi på førsvangerskapsnivå (eldste er 18, yngste er 10).

 

Just do it - Jammen tror jeg at jeg gjør det denne gangen! Det skjer jo ikke av seg selv.

 

Noen er på de samme tankene og har erfaringer som mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest monicabebe

Tusen takk, cars! Nå funket den ja. Av en eller annen grunn fikk jeg det ikke til i går. Hadde sikkert et tegn for lite eller for mye eller noe!

 

Marit67: tror nok vi alle kjenner oss igjen i det du sier. Det er jo en grunn til at det er så "vanskelig" å gå ned i vekt. De fleste vet jo akkurat hva som skal til, og hva som er grunnen til vektøkningen man har. Men det er bare den viljestyrken da....

 

Men jeg tror at både du og de andre damene her inne kommer til å klare det superbra! Spent på veiing på fredag, og håper alle har gode resultater da!

 

Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...