Gå til innhold

Prosjekt MegSelv - Puls2buksestr ned


Gjest Filiokus

Anbefalte innlegg

Gjest Filiokus

Ja, det er meg selv det handler om. Meg og mitt liv. Jeg må begynne å ta mer hensyn til meg selv, kreve tid til meg selv! Tid til trening, til lange turer, til å lage spennende mat! Jeg må få plass i en travel hverdag, for at jeg skal finne igjen meg selv! Jeg skal ha et aktivt liv!

 

Hvem er så jeg?

En 39 åring med 3 små barn, mann og jobb.

En 39 åring med 25 kg for mye.

En 39 åring som egentlig er slank, sprek og sterk, og som skal bli det igjen.

 

Jeg har bestemt meg for å gjennomføre Puls program "2 buksestørrelser ned på 4 uker", som en kickstart på treningen.

Treningen skal etableres fast og fortsette utover de 4 ukene, med styrketrening, løping og tur. Treningen må være hjemmebasert og effektiv, siden tiden til trening er begrenset av tid og av barnepass.

 

HVEM VIL BLI MED PÅ 2 BUKSESTØRRELSER NED PÅ 4 UKER?

Skal vi utfordre, støtte, vedde, drive hverandre framover? Hvem vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar
Gjest Filiokus

I dag er det lørdag og på mandag begynner jeg med min nye livsstil. Et liv der trening er en naturlig del av meg. Et liv der sunn mat det er beste jeg kan ønske meg. Et liv der jeg sakte med sikkert blir slik jeg egentlig er; slank, sterk og full av energi!

 

2 dager til mental forberedelse er kanskje litt lite, men det får være nok. Jeg er jo ikke ukjent med ønskene mine, dypest sett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også småbarnsmor, med akkurat de samme utfordringene i hverdagen som deg - og de samme målene. Har nettopp startet min tråd inne på ned 10 - 20 kg, og det hjelper veldig å holde fokus. Kunne godt tenkt meg ned 2 buksestørrelser på 4 uker, men har tenkt å ta det rolig og jevnt fremover. Lykke til med prosjektet ditt, jeg heier på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

En dag igjen til start, og jeg gleder meg til å komme igang! Programmet jeg følger gikk på NRK i vinter og ligger på nett. 3 timer trening i uka, det gir en pangstart og selvtillitt for fortsettelsen. Man går raskt ned i starten, særlig når man har litt fett å ta av (og det er jo ikke noe problem).

 

Jeg gleder meg til å begynne å trene! Det kjennes godt å bruke kroppen og ta seg skikkelig ut! Skikkelig hard styrketrening! Å bli skikkelig anpusten med deilig kondisjonstrening! Nå er jeg snart i gang!

 

Alt jeg skriver er nødvendigvis ikke sant, men det skal BLI sant. Mye av problemet sitter mellom øra på meg, og jeg skal skrive meg til en ny person her inne! Vel, ikke ny, men finne meg sjæl, rett og slett. Min nye livsstil skal vare resten av livet, og da må jeg finne gleden og lysten til å trene! Smaken på deilig sunn mat må være førsteønsket selv på en lørdag! Jeg skal spise meg passe mett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med på treninga! Jeg trenger en pangstart for å komme i gang igjen. Har blitt nesten null trening i hele sommer, og formen er på lavmål. Jeg er for øvrig 37 år, samboer men ingen barn, er trofast "kunde" her hos GR og har gått opp og ned og opp og ned siden ungdommen... Akkurat nå er jeg på "topp" igjen, og ligger 10-15 kg over trivselsvekt (men 25 til "normal" BMI, og sinnsyke 33 kg fra det de kaller "idealvekt" for min høyde. Djees, tror jeg passerte den vekta tidlig på ungdomsskolen, haha).

 

Har akkurat sett det første programmet (igjen), og grue-gleder meg. Etter å ha sett Yngvars treningsvideo har jeg oppsummert treningsopplegget slik. Er du enig, Filiokus?

 

Trening pr uke:

1 time rask langkjøring

1 time intervall

15 min oppvarming

x antall runder à 100 m i oppoverbakke

15 min nedtrapping

2 x 30 min styrketrening

 

 

Starter i morgen med å gå til og fra jobb. Da er dagens 1 time med hverdagsaktivitet unnagjort. Så får vi se om ikke det blir en tur med joggeskoene. De trenger en luftetur!

 

Ellers blir det verste å komme over i normal matmodus etter feriefråtsingen. Det har sklidd helt ut. Like greit å bare si fullstendig stopp med det samme, brått og hard. Kan ikke være ferie hele året!

 

Lykke til, blir spennende å høre hvordan det går med deg.

 

kveita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps, da kan jeg melde om 1 time med joggesko i dag! Formen var overraskende god, de siste ukers innsats tatt i betraktning, og jeg løp (eh, jogget lett) over halvparten av tiden. Fornøyd med det, gitt. Satser på en økt med styrketrening i morgen, nå er det kveldsmat!

 

Jeg skylder deg takk for inspirasjon og utfordring, Filiokus! Hvordan går det med deg? Spent på å høre om den første treningsøkta har gitt deg et lite adrenalinkick, slik du ønsket.

 

Og du har rett i at alt sitter i hodet. Jeg har tatt til meg meg Yngvars innstilling som er noe à là: "Trening er ikke alltid moro, men det er nødvendig. Nesten som å pusse tennene." Den filosofien passer godt til meg, kjenner jeg. Jeg kommer aldri til å bli "treningsnarkoman", men må man, så må man. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Flott Kveita, vi følges videre!

Lur ide å se det første programmet igjen, og så ett hver uke.

 

Selv hadde jeg vel ikke akkurat en pangstart. Planen var styrketrening på kvelden, men isteden ble det migreneanfall og senga. Sånn skjer, og forandring i planene må jeg bare regne med! Eller kjenner jeg at det blir godt å komme igang, det blir deilig og etter hvert få tilbake kroppen sin!

 

Jeg har forøvrig god erfaring med det. Etter graviditet og ammeslutt har kiloene gradvis sluppet taket hver gang, men denne gangen sitter de visst bedre og har til og med formert seg noe.. Veier 6 kg mer nå enn da jeg kom hjem fra sykehuset med snuppa.

 

Kjøpte nye joggesko i går, det er jo et viktig første skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

For å gi meg selv en oversikt kommer jeg til å samle hver uke i en melding.

 

 

8. august -- 8509 skritt

9. august -- skritt. Styrketrening 25 min. Yoga 10 min.

10. august -- 1 time langkjøring

11. august -- styrketrening

12. august -- intervalltrening

13. august --

14. august --

 

Hverdagsmosjonen kommer i tillegg - det er mye over 1 time pr uke.

 

Endringer kommer sikkert trofast, bare alt er gjort innen uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, migrene er fæle greier, Filiokus. Håper du er bedre i dag. Gratulerer med nye joggesko og lykke til med planlagt trening!

 

Selv skal jeg ta en runde styrketrening på stuegulvet. Deretter skal jeg vaske leiligheten, og det krever litt energi det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Første styrketrening er unnagjort, så nå er jeg endelig ordentlig i gang! Deilig --eller rettere sagt, det kjentes godt at det var på tide..!

 

Så går vel resten av kvelden med til legging og husarbeid. Omtrent. Skal prøve å få til en liten tur i kveld.

 

Når jeg trener styrke avslutter jeg med litt yoga, for å strekke ut. Jeg er veldig stiv i kroppen og har alltid vært det, men strekk og tøy hjelper heldigvis.

 

Kveita, så flott å høre at du er godt i gang!

 

Nå hyler ett barn og en kattunge piper, så jeg nok redde noen .... -----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, barn og katt er en flott, men potensielt eksplosiv kombinasjon. Håper begge er glade og fornøyde nå. Jeg vokste opp med katt selv, og det var en udelt positiv erfaring. Pr dags dato har jeg foreløpig bare katt. Men også mann, så da kan det vel hende vi utvider etterhvert. :)

 

Nå har jeg gjennomført, for første gang i mitt liv, en styrketreningsøkt hjemme på stuegulvet. Og det fungerte flott! Foran tv-en (så går tiden litt av seg selv), med Yngvars øvelser (og noen ekstra, for tiden gikk så fort). Kjempegreier! Føler meg flott, jess!! Trenger litt ekstra uttøying jeg også, har stivna skikkelig det siste året. Yoga? Tja... Kanskje du har et yoga-program på nettet du kan anbefale, Filiokus? Så kan jeg ta en titt på det, i alle fall...

 

I morgen blir det fjelltur. Det betyr at jeg må utsette intervalltreninga til helga, men jeg SKAL gjennomføre den. Selv om jeg gruer meg...

 

Og hverdagstrimmen er i boks med en halvtimes spasertur til og fra jobb hver dag.

 

Dette går jo strålende, Filiokus. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Ny, herlig dag!

 

-og katta vinner alltid til slutt. Den er raskere, hopper høyere og har klør! I værste fall. Nå sover de begge to, og jeg skal straks ta med barnevogna og gå langtur. Regnet ga seg akkurat, uten at litt regn egentlig kan stoppe meg nå!

 

Ja, unger er koselig ;-) Når tiden er inne.

 

Så flott du er skikkelig i gang, Kveita! Styrketrening hjemme er supert, da kan man alltid få tid. Jeg har gjort det mye, og om TV er opptatt er lydbøker supert! Til turer også, og hvis det er skikkelig spennende kan turen bli lang :) Yoga har jeg fra en dvd som var reklame som fulgte med et abonnement en gang. Jeg har også Pilates dvd jeg liker godt, og bruker ofte oppvarmingen der som oppvarming.

 

Det er godt jeg har formiddagene, siden det er 4 uker til jeg begynner i arbeid. Innkjøring med trening nå, så få jeg se hvordan jeg skal løse alt når jeg begynner å jobbe igjen.

 

PS jeg synes også intervalltreningen er tyngst.. og utsetter den til sist i uka. Kremt, kanskje burde det vært fast på mandager.. Styrketrening er det jeg liker best, så det kan ofte bli litt ekstra av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at du er i god gang du også, Filiokus. Veldig greit å få på plass treningsvaner før du skal tilbake i jobb. Blir nok å styre med da, så om treninga kan gå "automatisk" er det jo en kjempebonus!

 

Ooh, kjenner at jeg kjørte styrketrening for et par dager siden, ja. Aiai i lår og rumpe og mage og armer. Betyr jo at jeg har vært flink, da. :P

 

I går ble det kjapp fjelltur i surt vær, og i dag får jeg prøve å motivere meg til den intervalløkta. 10 runder à 100 meter anbefaler Yngvar i første omgang. Tror jeg skal forsøke meg på det denne første gangen, og heller eventuelt øke avstand og/eller antall neste gang alt ettersom hvordan det går i dag. Tror jeg utsetter neste styrkeøkt til fredag ettermiddag. Forhåpentligvis er jeg litt mindre støl da.

 

Hverdagsaktiviteten får jeg "gratis" når jeg går til og fra jobb. Det er veldig greit, gitt!

 

...og så har jeg akkurat shoppa DVD-er (pilates og yoga og mage-rumpe-lår) i GR-butikken! Så nå skal det bli fart på treninga, juhu!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Vi følges flott ad - nåde den som gir seg nå! :)

 

Jeg vet fra før av at jeg må ha variasjon i trening, så selv om jeg skal følge Puls' opplegg kommer jeg nok til å variere styrketreningen. Jeg har dvd'er jeg synes er fine å følge, samt andre styrkeøvelser jeg kan variere med. Men hovedsaken er 1 t styrke i uka, 1 t langkjøring (sykkel, tur i marka, jogging, aerolates-dvd), 1 t intervall. Når jeg trener sier jeg til meg selv "dette er deilig, det føles godt!" Da blir det lettere og lettere å gjennomføre.

 

Jeg tar en hviledag i dag, da jeg kjenner de 2 første øktene godt i beina. Intervall i morgen og styrketrening i helga.

 

Dagen i dag vies Huset! Det har visst ingen gjort på en stund..

 

Lykke til med intervaller i dag! 10 stk er hardt nok, med det er godt å være skikkelig anpusten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filiokus, for å lage signatur, gjør du som følger:

 

Gå til toppen av denne siden, der finner du to mappe-ikoner, og bak det øverste står det "Vektklubben diskusjonsforum > For deg som skal ned 20 - 30 kilo > Prosjekt MegSelv - Puls2buksestr ned".

 

Klikk på "Vektklubben diskusjonsforum", deretter på "Endre signatur" (ligger like under bildet av dama med ryggsekk). Streken kommer av seg selv når du har lagt inn noe i signaturfeltet.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, der var første økta med intervall unnagjort. Fyttikatta... Det var harde greier. Men føles godt etterpå, gitt! Da er det bare en liten økt med styrke igjen denne uka, så har jeg ting i boks. Fornøyd!!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

Ja, for jeg skal ta intervallene i dag, og jeg vet det er tøffe greier. Lå i går kveld og så for meg at jeg gjennomførte dem alle sammen før jeg sovnet. Det blir enda mer forpliktende å gjøre det i dag på den måten. Og lettere, for jeg har jo allerede gjort det en gang!

 

Jeg er godt fornøyd med meg selv, siden jeg snikveier meg hver dag. Ned 0,8 kg er mer enn jeg hadde trodd allerede før første uka er over. Bare av trening, siden jeg spiser omtrent som før. (Er ikke typen til å telle kalorier uansett). Men det hjelper sikkert på maten også, å vite at jeg MÅ ned i vekt, og småspising mellom måltidene er forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filiokus

i bakke er hardt! Men godt å ha gjennomført! Hadde grudd meg litt, men det gikk greit. Skal jo gjøre underverker for kondisjonen, så det blir vel bedre og bedre for hver uke, håper jeg. Likevel - totalt utslitt ble jeg faktisk litt skuffet da jeg så at jeg bare hadde brukt ca 15 min. Er det meningen at jeg skal holde på i en time om litt? Da er jeg jammen NØDT til å bli sprek!

 

Da gjenstår bare 1 økt med styrketrening, så er jeg fornøyd denne uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...