Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg å finne min perfekte kcal daglig ?


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

Jepp, det virker riktig. Men her ligger du helt i max-underskuddet, så på en slik dag kan du gjerne øke inntaket bittelitt :-)

 

Jeg er spent på hvordan kroppen din kommer til å reagere på dette her. Teorien er jo i grunn enkel, men det kan jo selvsagt være at man opplever noe annet i praksis. Man må nesten forsøke å justere det litt så det passer en selv tror jeg... Men du har i alle fall et utgangspunkt å starte med, så får vi se hvordan det går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Gjest madeleinerenate
Jepp' date=' det virker riktig. Men her ligger du helt i max-underskuddet, så på en slik dag kan du gjerne øke inntaket bittelitt :-)

 

Jeg er spent på hvordan kroppen din kommer til å reagere på dette her. Teorien er jo i grunn enkel, men det kan jo selvsagt være at man opplever noe annet i praksis. Man må nesten forsøke å justere det litt så det passer en selv tror jeg... Men du har i alle fall et utgangspunkt å starte med, så får vi se hvordan det går :-)[/quote']

 

Kjempe bra å høre !

 

en liten ting , jeg tenkte på ...

 

energiforbruket før trim endrer seg etter hvert som en går nedover i vekt , skal en ta utgang punkt i den vekten en får en bestemt veiedag hver uke og utfra den vekten rekne ut hvordan en får minus 7000 kcal ? eller er start energiforbruket før trim utgangspunktet på hele veien nedover i vekt ?

 

Tenkte at viss en endrer energiforbruket hver uke , så må en trene litt mer får hver uke ... får hvert kg ca 13 kcal mindre og totalt på 19 kg blir det 247 kcal . Men det er jo ingen ting det , når jeg ser det nå . Bare få litt strengere trening uke får uke !

 

Er herlig å være i gang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget meg et regneark i excel hvor jeg legger inn vekt hver uke, og da får regnet ut hvor mye jeg forbrenner pr uke. Men man må jo ikke justere ukentlig. 13 kcal er jo ikke så mye, som om du velger å justere for eksempel for hver 5. kilo du går ned er det sikkert bra nok det.

 

Du må jo gjøre det som passer deg best. Jeg er nok litt fanatisk og liker å holde på med utregninger og kalkulasjoner. Men for noen blir jo dette bare stress. Prøv deg litt frem og se hva som fungerer for deg.

 

Så en annen ting er jo at man som regel vil komme i bedre form etter hvert som man trener og automatisk forbrenne mer kalorier på en treningsøkt enn før. F. eks at man jogger i 6 km/t nå i 30 minutter greier man kanskje å jogge 10 km/t på 30 min om noen mnd og forbrenner jo da en god del mer på den økta. Så det at du må trene bort flere kalorier trenger du ikke se så mørkt på, slett ikke sikkert du trenger å bruke mer tid på å trene dersom du trener hardere enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Jeg har laget meg et regneark i excel hvor jeg legger inn vekt hver uke' date=' og da får regnet ut hvor mye jeg forbrenner pr uke. Men man må jo ikke justere ukentlig. 13 kcal er jo ikke så mye, som om du velger å justere for eksempel for hver 5. kilo du går ned er det sikkert bra nok det.

 

Du må jo gjøre det som passer deg best. Jeg er nok litt fanatisk og liker å holde på med utregninger og kalkulasjoner. Men for noen blir jo dette bare stress. Prøv deg litt frem og se hva som fungerer for deg.

 

Så en annen ting er jo at man som regel vil komme i bedre form etter hvert som man trener og automatisk forbrenne mer kalorier på en treningsøkt enn før. F. eks at man jogger i 6 km/t nå i 30 minutter greier man kanskje å jogge 10 km/t på 30 min om noen mnd og forbrenner jo da en god del mer på den økta. Så det at du må trene bort flere kalorier trenger du ikke se så mørkt på, slett ikke sikkert du trenger å bruke mer tid på å trene dersom du trener hardere enn før.[/quote']

 

 

Takk for mange gode tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den teller men er kalkulert inn i dagsforbrenningen din på 1866 kcal. Basalforbrenningen/hvilestoffskiftet ganges med en faktor. I ditt tilfelle har du en hvileforbrenning på 1435

 

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid eller aktiv jobb og rolig fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

 

For deg har vi regnet ut med en faktor for lav hverdagsaktivitet:

1435x1,3=1866

 

Det betyr altså at du har fått 431 kalorier ekstra som det antas at du bruker på hverdagsaktiviteter som handling, husarbeid, lage mat osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Ja' date=' den teller men er kalkulert inn i dagsforbrenningen din på 1866 kcal. Basalforbrenningen/hvilestoffskiftet ganges med en faktor. I ditt tilfelle har du en hvileforbrenning på 1435

 

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid eller aktiv jobb og rolig fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

 

For deg har vi regnet ut med en faktor for lav hverdagsaktivitet:

1435x1,3=1866

 

Det betyr altså at du har fått 431 kalorier ekstra som det antas at du bruker på hverdagsaktiviteter som handling, husarbeid, lage mat osv.[/quote']

 

Så det vil si at alt en forbrenner får komme i max underskudd er ved bare trening ... Ok , da lærte jeg enda en ny ting :-) Ser at det blir enda mer jobbing med kampen om kg neste uke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det altså... Du kan jo øke hverdagsaktiviteten din. Jo mer du gjør desto mer forbrenner du. Du ligger jo på lav nå, men hvis du prøver å være litt mer aktiv kan du jo komme opp ett nivå...

 

Så må du ikke se deg blind på tallene. Hvis du legger deg på sofaen en hel ettermiddag vil du jo naturligvis forbrenne mindre enn om du f.eks vasker og rydder hele ettermiddagen eller er på shopping. Så at du forbrenner 1866 pr dag er jo bare veiledende. Noen dager forbrenner du nok mer og andre dager mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

faktor for hverdagsaktivtet;

1' date='3= stillesittende arbeid og fritid

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid eller aktiv jobb og rolig fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

[/quote']

 

Lurer litt på nivået til 1.4 ... hva vil noe aktiv fritid si ?

 

og nivå 1.5 meget aktiv fritid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Det er jo ikke det altså... Du kan jo øke hverdagsaktiviteten din. Jo mer du gjør desto mer forbrenner du. Du ligger jo på lav nå' date=' men hvis du prøver å være litt mer aktiv kan du jo komme opp ett nivå...

 

Så må du ikke se deg blind på tallene. Hvis du legger deg på sofaen en hel ettermiddag vil du jo naturligvis forbrenne mindre enn om du f.eks vasker og rydder hele ettermiddagen eller er på shopping. Så at du forbrenner 1866 pr dag er jo bare veiledende. Noen dager forbrenner du nok mer og andre dager mindre.[/quote']

 

Vil si at viss en klarer å få opp hverdagsaktiviteten , da blir det mindre trening eller en kan trene mye og spise litt mer

 

hva ligger egentlig inne i hverdagsaktivitet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du gjør som ikke er trim ligger i hverdagsaktiviteten. Når du regnet ut hvor mye du forbrenner før trim fikk du 1866 kcal. Av disse er det beregnet at du forbrenner 431 kalorier på alt annet du gjør som ikke er trim. Alt fra å reise seg opp av senga om morgenen, hente post, gå til bilen, pusse tenner, børste hår, husarbeid, ja alt man bruker energi på...

 

Det er ikke kjempestor forskjell på lav og middels hverdagsaktivitet. For deg utgjør det en forskjell på 143 kcal. Men totalt på en hel uke er det jo 1000 kcal...

 

Jeg har som sagt valgt å bare benytte faktor for lav hverdagsaktivitet, selv om jeg av og til har en veldig aktiv ettermiddag. Det er jo vanskelig å beregne, og da vet jeg at jeg i alle fall ikke tar for hardt i. Men det er jo ikke sånn at jeg tenker at jeg da bare kan ha en rolig hverdag. Jeg forsøker jo å legge inn litt ekstra bevegelse her og der... Alle monner drar...

 

Og har jeg en dag med en kjempeaktiv fritid, hvor jeg f.eks vasker rundt hele kjøkkenet, så legger jeg jo gjerne inn at jeg har forbrent noen kalorier ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Alt du gjør som ikke er trim ligger i hverdagsaktiviteten. Når du regnet ut hvor mye du forbrenner før trim fikk du 1866 kcal. Av disse er det beregnet at du forbrenner 431 kalorier på alt annet du gjør som ikke er trim. Alt fra å reise seg opp av senga om morgenen' date=' hente post, gå til bilen, pusse tenner, børste hår, husarbeid, ja alt man bruker energi på...

 

Det er ikke kjempestor forskjell på lav og middels hverdagsaktivitet. For deg utgjør det en forskjell på 143 kcal. Men totalt på en hel uke er det jo 1000 kcal...

 

Jeg har som sagt valgt å bare benytte faktor for lav hverdagsaktivitet, selv om jeg av og til har en veldig aktiv ettermiddag. Det er jo vanskelig å beregne, og da vet jeg at jeg i alle fall ikke tar for hardt i. Men det er jo ikke sånn at jeg tenker at jeg da bare kan ha en rolig hverdag. Jeg forsøker jo å legge inn litt ekstra bevegelse her og der... Alle monner drar...

 

Og har jeg en dag med en kjempeaktiv fritid, hvor jeg f.eks vasker rundt hele kjøkkenet, så legger jeg jo gjerne inn at jeg har forbrent noen kalorier ekstra.[/quote']

 

Jeg tror jeg skal legge meg på det minste nivået . Tror det er meg helt klart !

 

Lurer på hvor lange gåturer som ikke ligger inne i hverdagsaktivitet ? viss en gåtur til og fra butikken er på 20 minutter er dette hversaktivitet ? Leste et eller annet sted at alle gåturer over 30 minutter betegnes som " trim " ...

Hehe ... da får jeg begynne å gå til en annen butikk ... blir da 40 minutter til og fra ...

 

Jeg måååå bare få si at jeg kjempe glad at du har hjelpet meg med alle desse start tingene ! ! ! :-) kjempe takk nemlig ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Men i utgangspunktet så ja... Har du en høyere hverdagsaktivitet kan du enten trene mindre eller spise mer' date=' eller en kombinasjon av begge deler...[/quote']

 

Vil si at viss det blir noen skiturer utover vinteren på søndagen , så at her kan en forbrenne ganske mye , og da kan en spise litt ekstra på en slik dag ... Får jeg slitter ofte viss jeg er veldig aktiv til dømes på skitur så går jeg helt tom og har etter la oss si 45 minutter 0 energi igjen ... er et kjempe slitt resten av turen ... Jeg gjør nok en kjempe feil tideligere med å gi kroppen feil brensel som sjokolade eller brus ... men dette er ikke lett når kroppen ikke har energi .

 

Har lett litt etter noen lure løsninger men ikke kommet over noe smart enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skitur er jo trim da :) Og helt klart at du kan spise mer hvis du har en skikkelig skitur en dag.

 

For en dagstur på ski er det jo lurt å starte med å spise noe som varer en stund. Noe som metter godt. Proteiner er en god kilde. Mange synes også havregrøt metter lenge.

 

Så må du gi kroppen påfyll før du går tom, ellers vil suget etter noe søtt bli sterkere. Jeg synes det er greit å spise en banan. Den er lettspist og gir god energi.

 

Fyll godt på med væske også. Det er mange som går tom først og fremst pga væsketap. Mange gjør den feilen av de forveksler tørsthet med sult. Det kan ofte føles som man er kjempesulten når man egentlig trenger påfyll av væske. På skikkelig harde og lange treningsturer kan det være lurt å drikke noe mer enn bare vann. Men ellers er vann mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Men skitur er jo trim da :) Og helt klart at du kan spise mer hvis du har en skikkelig skitur en dag.

 

For en dagstur på ski er det jo lurt å starte med å spise noe som varer en stund. Noe som metter godt. Proteiner er en god kilde. Mange synes også havregrøt metter lenge.

 

Så må du gi kroppen påfyll før du går tom' date=' ellers vil suget etter noe søtt bli sterkere. Jeg synes det er greit å spise en banan. Den er lettspist og gir god energi.

 

Fyll godt på med væske også. Det er mange som går tom først og fremst pga væsketap. Mange gjør den feilen av de forveksler tørsthet med sult. Det kan ofte føles som man er kjempesulten når man egentlig trenger påfyll av væske. På skikkelig harde og lange treningsturer kan det være lurt å drikke noe mer enn bare vann. Men ellers er vann mer enn bra nok.[/quote']

 

Kanskje desse yt produktene i butikken er gode alternativer til en skikkelig skitur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Vekten viste minus 200 g på 4 døgn , forventet ikke noe siden sist helg var en stor katastrofe matmessig !

 

Har planlagt neste uke og meget tøff jobb står forann meg !

 

energiforbruk før trim er 1863

 

1300 x 7 + 350 = 9450 ( det som kan spises denne uken )

1863 x 7 = 13041 ( kcal om jeg følte energiforbruk før trim )

underskudd kosthold : 13041 - 9450 = 3591

7000 - 3591 = 3409

 

3409 kcal er det som må trimes bort med trening får å kunne klare minus 1 kg

 

minus 3409 kcal :

 

tur 1 = 90 minutter gåtur ( 473 kcal ) :-) 06 november

tur 2 = 90 minutter gåtur ( 473 kcal )

tur 3 = 90 minutter gåtur ( 473 kcal )

tur 4 = 90 minutter gåtur ( 473 kcal )

tur 5 = 90 minutter gåtur ( 473 kcal )

 

styrketrening 30 minutter ( 237 kcal )

styrketrening 30 minutter ( 237 kcal )

 

tur 1 = 40 minutter gåtur ( 210 kcal ) :-) 04 november

tur 2 = 40 minutter gåtur ( 210 kcal ) :-) 05 november

tur 3 = 40 minutter gåtur ( 210 kcal ) :-) 07 november

 

totalt = 3469 kcal

 

overskudd ... 60 kcal

 

Nå er jeg like spent på hvordan helgen går , som hva vekten visser neste fredag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med nedgang!

 

Men enig med deg at du har lagt opp til et tøft program neste uke...

Du har lagt opp til en vektnedgang på 1 kg. Du må kjenne litt på kroppen også. Dersom dette blir for tøft kan du jo legge opp til en vektnedgang på 870 gram. Du trenger da ikke trimme bort mer enn 2499 kcal. Blir jo en litt mykere start, og du har fortsatt muligheter å nå målet ditt :-)

 

Men dersom du er veldig motivert og tenker at du skal klare dette her, så er det jo bare å kjøre på.

 

Ellers vil jeg tipse deg om å forsøke å legge inn noen hardere treningsøkter som gjør at du vil forbrenne flere kalorier på færre tid. Da blir det ikke fullt så mange timer med trening.

 

Gå oppoverbakker/jogging/dansing er ting som du vil bruke flere kcal på. Og bare gå turer kan jo fort bli ensformig og man kan lett miste lyst og motivasjon. Finn på ting du synes er gøy så blir det mye lettere å trimme :-)

 

Ha en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Takk !

 

Vet at det kan bli en veldig tøff start ... men noe av denne treningen må brukes som litt bonus ... HUFF ! Men det som ikke passer helt inn i reknneskapet mitt ... Er lørdagen i morgon ... Er ikke ofte i selskaper , men i morgon blir det hjemmelaget pizza , oreo kake og brus og mer til ... men litt kos er lov , men dette selskapet kom litt upassende , kan jeg trygt si !

 

Jeg tror jeg kommer til å legge om ukene fredag - torsdag og ha veiedagene på fredagen.

 

Må si jeg er veldig spent på uken som kommer !

 

Enig er nok mye lurere på sikt å legge opp til harde treningsøkter og noe som virkelig er gøy , men nå bruker jeg gå turer i starten .

 

En riktig god helg ønsker jeg deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Nickii!

 

Du er så godt inne i dette temaet, at jeg bare må spørre deg om du vet noe om årsaken til at det ikke anbefalt å ha et større kaloriunderskudd enn 1000 i løpet av en dag?

Betyr det at jeg må følge ekstra godt med på kaloritellingen de dagene jeg trener mye, slik at jeg hvis jeg ligger an til for eksempel -1400kcal evt får i meg en solid neve nøtter sånn at jeg ender opp på nærmere -1000?

 

Forøvrig gikk ikke utregningen opp-i-opp denne uken (som de tre forrige...), i følge min kalkulering skulle vekta vise underskudd på 700g men viste opp 300g i stedet...en kilo i differanse, faktisk! Har lest det du skriver om at kroppen holder på vann og andre ting, så lar meg ikke stresse av resultatet (jeg vet selv at jeg var flink hele uka :)).

 

Det er veldig lærerikt å lese svarene dine, takk for at du deler på kunnskapen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor vi er på forumene, dele kunnskap og erfaringer :-)

 

Jeg må innrømme at jeg ikke vet helt virkningen ved mer enn 1000 kcal i underskudd. Grunnen til at jeg ikke anbefaler det er jo fordi GR ikke anbefaler det. Og jeg antar at de vet litt hva de snakker om...

 

Jeg har derimot gjort meg opp noen tanker om det, og det er jo blant annet fordi man skal ha en sunn vektnedgang. GR snakker jo om sultmodus. Jeg tenker på sultmodus i den forstand at man blir slapp og uopplagt, irritabel og får økt apetitt og kanskje til og med lettere deprimert. Dette kommer som regel av av kroppen får en del signaler fra hormonene om at man får for lite mat og tror det er krise. Ved å sørge for at vektnedgangen ikke går så altfor fort kan man til en viss grad begrense dette her.

 

Men jeg tror jo ikke det skjer så veldig mye om du har underskudd på mer enn 1000 kcal i ny og ne. Så lenge du føler at det er greit for deg og at kroppen takler det, så går det nok helt fint :-)

 

Tipper du får et rimelig bra resultat neste uke. Ser på meg selv at uken etter jeg nesten har stått i ro har det gjort et hopp nedover. Så nå ser jeg frem til neste offisielle veiing da jeg kun gikk ned 1 hekto nå sist veiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar, Nickii!

 

Ja, forumet er uvurderlig for min del - all kunnskap, erfaring, motivasjon og støtte her inne er virkelig gull verdt!

 

Sultmodus vil verken jeg eller kroppen min ha, har hatt et par kvelder hvor jeg har lagt meg sulten (har ikke oversikt over hvilke dager det var, i så fall kunne jeg sett om det var i sammenheng med mye trening og for lite inntak av kalorier i forhold, tror faktisk det bare har vært "normale" dager).

 

I våres var jeg her inne på forumet for første gang, da virket både veiing av mat og evig kaloritelling veldig "styrete", var flink en stund, fikk resultater, men så ble det sommer og de gamle uvanene var raskt på plass igjen (og de samme kiloene jeg hadde klart å gå ned, utrolig kjedelig).

 

Så kom 1. oktober, og nå tror jeg virkelig på at jeg kan klare å leve med de endringene en ny livvstil krever av meg - og jeg har lyst til det også (selv om jeg innimellom fortsatt må jage bort lystbetonte tanker om fråtsing, men når de tankene kommer har jeg alltid en nødløsning eller plan for hvordan jeg skal unngå å gi etter for fristelsen - mat kommer ALLTID til å være godt!). Ikke minst hjelper det veldig å se at det gir resultater - uten at jeg føler jeg er på noen som helst kur, jeg passer bare på å ta gode valg og spare eventuelle godsaker til én gang i uka.

 

Er spent på resultatet til tirsdag, ja, men fokuset er fortsatt på at denne vektnedgangen/livsstilsendringen skal/vil/må ta tid...men selvfølgelig håper jeg på å bli positivt overrasket med et "hopp" i nedgangen, hadde vært moro å få et nytt tall på vekta (i så fall er jeg kommet lengre enn sist og er ferdig med de forrige kiloene!).

 

Takk igjen (og takk for "lånet" av tråden din, madeleinerenate), og lykke til videre med vektnedgangen (begge to!). Jeg kommer til å fortsette å lese de gode spørsmålene og svarene som dukker opp her inne :)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Jeg lurer litt på hvordan kostholdet bør være , tenker i gram hver for seg , karbohydrat / fett / protein ?

 

Hvor ligger det beste verdiene i gram ?

 

hvor er det får lite ? og hvor er det får mye ?

 

Jeg rekner ut kcal , hvor mange gram karbohydrat , hvor mange gram fett og hvor mange gram protein jeg får gjennom et døgn .

 

Hvordan reagerer kroppen om den får for mye og hvordan reagerer kroppen om den får for lite av karbohydrat / fett / protein ?

 

Et lite spørsmål til ... jeg kan ikke helt forstå dette ... leste et sted at en la bare på seg av fett ... viss en hadde overskudd av protein og karbohydrat la det seg et sted i kroppen og ble brukt når kroppen trengte det ... men fett er ikke så lett å bli kvitt ... det jeg tenkte på er at mye av karbohydratene er ikke det på en måte fett eller tenker jeg helt feil ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Har gått ned 0.8 kg siden sist mandag :-)

 

Har et kcal snitt på 1401 pr.døgn , vet ikke hvordan det gikk med treningen siden jeg trodde alt skulle reknes med ... men ble 3 gåturer på 40 minuter hver og en gå tur på 90 minutter :-)

 

Fra denne uken blir det fredagsvekten fra 04.11 som jeg går ut fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...