Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg å finne min perfekte kcal daglig ?


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

Gjest madeleinerenate

Da hadde jeg blitt kjempe takk nemlig ! ! !

 

Finner den ikke selv , har prøvet alle mulige kalkulatorer , men ingen fungerer !

 

Håper noen kan hjelpe meg , og finne min perfekte daglige kcal , hvor mye jeg har til kos i helgen og hvor mye trimpoeng jeg trenger gjennom uken !

 

Har et mål om 1 kg i uken !

 

Hadde vært herlig med minus 19 kg på 22 uker ...

 

( vekt : 79 , høyde 1.60 , alder : 31 , kjønn : kvinne , hverdags aktivitet : lav )

 

( trimpoeng ? veldig spent å høre hva jeg bør ha ! )

 

skal jeg ha den same daglige kcal gjennom alle ukene ?

 

Håper det finnes noen her som kan hjelpe meg ! ! !

 

Blir kjempe takk nemlig ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Bruk denne:

https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi

Men husk at dersom du har komma i noen av tallene må du bruke punktum i kalkulatoren ellers vil den ikke virke.

F.eks 60,4 må skrives inn som 60.4

GR anbefaler mellom 600-800kcal i minus hver dag men MAKS 1000kcal. Samt minst 200 kcal i trim (1 trimpoeng) om dagen og 7 trimpoeng i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Ønsker å høre hva dere ville ha anbefalt viss dere var meg !

 

Hvor mange trimpoenger ville dere ha anbefalt meg , viss jeg hadde til dømes ligget på 1550 i ukedagene og spart 350 til helgen , tenker trimpoeng totalt på en uke ?

 

Interessert å høre hva dere mener !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det du har oppgitt nå forbrenner du 1866 kcal før trim pr uke. Totalt 13 062 kcal pr uke. Dersom du spiser 1550 pr dag og 350 ekstra til sammen i helgen blir dette 11 200. Da har du et foreløpig underskudd pr uke på 1 862 kcal.

 

For å gå ned 1 kg fett må man i utgangspunktet forbrenne 7000 kcal. Da gjenstår det 5138 kcal som skal forbrennes og det utgjør ca 25-26 trimpoeng pr uke.

 

Eller du kan øke hverdagsaktivitetsnivået ditt til du ligger på et normalt aktivitetsnivå. Da forbrenner du 14 063 pr uke og har et underskudd før trim på 2 863. Gjenstår 4 137 kcal som blir ca 20-21 trimpoeng pr uke.

 

Men dette er jo hvis du legger opp til en vektnedgang på 1 kg ukentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Med det du har oppgitt nå forbrenner du 1866 kcal før trim pr uke. Totalt 13 062 kcal pr uke. Dersom du spiser 1550 pr dag og 350 ekstra til sammen i helgen blir dette 11 200. Da har du et foreløpig underskudd pr uke på 1 862 kcal.

 

For å gå ned 1 kg fett må man i utgangspunktet forbrenne 7000 kcal. Da gjenstår det 5138 kcal som skal forbrennes og det utgjør ca 25-26 trimpoeng pr uke.

 

Eller du kan øke hverdagsaktivitetsnivået ditt til du ligger på et normalt aktivitetsnivå. Da forbrenner du 14 063 pr uke og har et underskudd før trim på 2 863. Gjenstår 4 137 kcal som blir ca 20-21 trimpoeng pr uke.

 

Men dette er jo hvis du legger opp til en vektnedgang på 1 kg ukentlig.

 

Tusen takk for utfyllende svar !

 

Kan jeg spøre litt til ?

 

Tenker at 26 trimpoeng i uken er ekstremt mye !

 

Hva vil et normalt aktivitetsnivå tilsi ?

 

Vet ikke helt hvor mange trimpoeng som er vanlig ...

 

men viss jeg hadde klart 14 trimpoeng hver uke , hvor mange kcal hadde hatt i døgnet da ?

 

Og viss jeg hadde klart 16 trimpoeng ?

 

Til slutt 18 trimpoeng ?

 

Håper jeg klarer å finne min balanse ! Ble kjempe takk nemlig får svaret ditt ! Men innser at jeg må nok å spise mindre kcal enn jeg hadde tenkt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 trimpoeng = 200 kcal

Grete Roede anbefaler minst 7 trimpoeng pr uke, som tilsvarer 1 400 kalorier.

 

Ja, det kan være ganske heftig å legge opp til å gå ned 1 kg pr uke. Ettersom du vil ned 19 kg i løpet av 22 uker kan det kanskje være greit å legge opp til et vekttap på 870 kcal pr uke? Da må du ha et underskudd på 6 090 kcal pr uke. Med det kaloriinntaket du har lagt opp til betyr det at det gjenstår 4 228 for et lavt aktivitetsnivå og 21 trimpoeng eller 3 227 kcal og 16 trimpoeng hvis du har et normalt aktivitetsnivå. Og for hver 200 kcal du spiser mindre pr uke kan du ha et mindre trimpoeng i uken.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal si at GR definerer et normalt aktivitetsnivå. Men hvis du har en stillsittende jobb bør du nok ha en nokså aktiv fritid. Forskjellen i forbrenningen er på 143 kcal. Så det betyr mindre sofatid. Mer husarbeid. Gå i stedet for å kjøre. Trapper i stedet for heis/rulletrapp. Alt vi gjør som forbrenner kalorier men som ikke er trening.

 

Jeg regner ut daglig inntak og forbruk og ser at jeg ender opp med det jeg skal ha i minus. F.eks slik:

 

Inntak: 1300

- Forbruk før trim: 1800

- Trim: 300

= Underskudd: - 800

 

Selv har jeg lagt opp at jeg har et lavt aktivitetsnivå. Selv om jeg har blitt mye flinkere til å være aktiv. Er greit å ha litt å gå på også. Hvis jeg har gjort noe ekstra krevende en dag som ikke er trim, kan jeg trekke fra noen kalorier ekstra på forbruket.

 

Men husk på at du aldri skal ha mer enn 1000 kcal i underskudd pr dag.

 

Vet ikke om dette ble mer forvirrende enn oppklarende... Det er veldig klart i hodet mitt, men vanskelig å formulere skriftlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
1 trimpoeng = 200 kcal

Grete Roede anbefaler minst 7 trimpoeng pr uke' date=' som tilsvarer 1 400 kalorier.

 

Ja, det kan være ganske heftig å legge opp til å gå ned 1 kg pr uke. Ettersom du vil ned 19 kg i løpet av 22 uker kan det kanskje være greit å legge opp til et vekttap på 870 kcal pr uke? Da må du ha et underskudd på 6 090 kcal pr uke. Med det kaloriinntaket du har lagt opp til betyr det at det gjenstår 4 228 for et lavt aktivitetsnivå og 21 trimpoeng eller 3 227 kcal og 16 trimpoeng hvis du har et normalt aktivitetsnivå. Og for hver 200 kcal du spiser mindre pr uke kan du ha et mindre trimpoeng i uken.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal si at GR definerer et normalt aktivitetsnivå. Men hvis du har en stillsittende jobb bør du nok ha en nokså aktiv fritid. Forskjellen i forbrenningen er på 143 kcal. Så det betyr mindre sofatid. Mer husarbeid. Gå i stedet for å kjøre. Trapper i stedet for heis/rulletrapp. Alt vi gjør som forbrenner kalorier men som ikke er trening.

 

Jeg regner ut daglig inntak og forbruk og ser at jeg ender opp med det jeg skal ha i minus. F.eks slik:

 

Inntak: 1300

- Forbruk før trim: 1800

- Trim: 300

= Underskudd: - 800

 

Selv har jeg lagt opp at jeg har et lavt aktivitetsnivå. Selv om jeg har blitt mye flinkere til å være aktiv. Er greit å ha litt å gå på også. Hvis jeg har gjort noe ekstra krevende en dag som ikke er trim, kan jeg trekke fra noen kalorier ekstra på forbruket.

 

Men husk på at du aldri skal ha mer enn 1000 kcal i underskudd pr dag.

 

Vet ikke om dette ble mer forvirrende enn oppklarende... Det er veldig klart i hodet mitt, men vanskelig å formulere skriftlig...[/quote']

 

Tusen takk for kjempe flott og utfyllende svar ! ! ! Kjempe takk nemlig ! ! !

 

Først det trimpoengene er det bonus og kcal en kan spise ?

 

Hvor langvarig er et trimpoeng ? tenker i forhold til husarbeid og gå til butikken ...

Tenkte om det ville si 30 minutter til dømes ...

 

Får nå i hverdagen har jeg egentlig 0 i aktivitet !

 

Vet ikke om dette blir rett ... ?

 

Inntak: 1366

- Forbruk før trim: 1866

 

- Trim: denne vet jeg ikke ...

 

( tenker om jeg skal satse på 4.5 trimpoeng over 4 dager i uken = minus 900 kcal ( vil dette si 135 minutter aktivitet hver av dagene ... )

og

3 siste dagene 1 poeng hver dag = 200 kcal minus daglig )

( kanskje dette vil si 30 minutter aktivitet daglig .... )

 

Totalt 4200 kcal

 

= Underskudd: - 900 ( 4 dager i uken ) ( minus 200 kcal 3 av dagene i uken )

 

Utgangspunktet er 19 kg på 22 uker !

 

Hvor mange trimpoeng skal være skikkelig trening ?

 

Skal jeg følge denne planen hele vektveien min til jeg er i mål ?

 

Har jeg det ekstra 350 kcal til en dag i helgen ?

 

Når jeg er ferdig med vektnedgangen , kanskje til påske , så skal jeg gradvis trappe opp igjen til 1866 kcal ? Hvor mange trimpoeng trenger en da i en hold vekten stabil ?

 

Håper jeg ikke spør får mye ! Jeg mååå dessvere ha dette inn med t-skje !

 

Derfor kjempe takk nemlig at du hjelper meg med dette ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg forvirret...

 

Hehehe! Hvor skal jeg starte??

 

Trimpoengene er ikke bonus nei du... Det blir bonus først når du har mer i underskudd pr dag enn det du legger opp til...

 

Hvor lenge et trimpoeng utgjør avhenger av hva du trener og vekten din. Jo tyngre man er, desto mer forbrenner man på en aktivitet. Jogging er det som desidert forbrenner mest pr time. Du kan forsøke å legge inn i registreringen ulike former for trening for å se hvor mye du forbrenner på det. Hvor mange av trimpoengene som skal være av den typen trening som gjør deg skikkelig svett er jo opp til deg selv. Men jo hardere trening jo mindre tid trenger du til treningen for å oppnå 1 poeng.

 

Jeg har ikke noe ekstra i helgene jeg nei...Jeg forsøker å få hver dag til å gå i -1000 kcal og da er det ikke rom for å spare på noe til helgen. Jeg spiser 5 ganger pr dag. Frokost og lunsj er omtrent lik. 2 knekkebrød med påleggsrasjon. 1 eple til mellommåltid. Middag ca 400 kcal. kvelds 20g kornblanding og 1 lettyoghurt. De dagene jeg trener spiser jeg en banan og drikker et glass melk i tillegg. Dessuten spiser jeg minimalt med raske karbohydrater. Spiser mye grønnsaker. Både til middag og som ekstra påfyll ved andre måltider.

 

Men jeg vet ikke om dette er å anbefale noen andre, er vel ikke helt GR, men det er det som fungerer for meg i alle fall.

 

Regnestykket ditt tror jeg ble litt feil... Prøver å vise på en annen måte, nå med et kaloriinntak på 1366 pr dag og med 350 spart til helgen:

 

Først hvordan jeg kommer frem til antall trimpoeng pr uke:

(1366 kcal x 7dager) + 350 kcal til kos = 9912 (spist pr uke)

1866 kcal x 7 dager = 13062 (forbrent pr uke uten trim)

Underskudd = 9562 - 13062 = - 3 150 (Det du har forbrent mer enn du har spist i løpet av uken uten å trimme)

Rest = 6090 - 3150 = 2940 (det som må trimmes bort pr uke)

Trimpoeng = 2940 / 200 = 14,7 (så mange trimpoeng trenger du pr uke for å trimme bort de 2940 kcal)

 

Dagsregnestykket kan bli omtrent slik på hverdagene hvis du har i overkant av 2 tp:

spist - forbrukt uten trim - trim = underskudd

1366 - 1866 - 420 = 920

 

Og slik den dagen du velger å spise de 350 ekstra:

1366 + 350 - 1866 - 420 = 570

 

Ved ukeslutt kan du legge sammen alle underskuddene og skal da være oppe i ca 6090 :

920 + 920 + 920 + 920 + 920 + 920 + 570 = 6090

 

Du kan selvsagt trener flere tp en dag og færre en annen , men totalen pr uke bør ligge på 14,7, vel og merke dersom du spiser 1366 kcal hver dag og 350 ekstra i helgen. Spiser du mer må du nok ha fler trimpoeng, spiser du mindre kan du ha færre...

 

Man forbrenner ca 13 kalorier mindre om dagen pr kg man går ned. Du kan jo regne ut etter noen kg og se om forbruket har endret seg.

 

Du skal ned til 60 kg og vil da til slutt ende opp på et forbruk på 1619, hvis du da skal spise 1866 kcal vil du måtte trene 8,6 trimpoeng pr uke for å gå i null og holde vekten. Hvis du derimot spiser bare 1619 kan du trene 0. Men det anbefaler jeg jo selvfølgelig ikke. Trening er jo bare sunt!

 

Vet ikke helt om jeg får til mer teskje enn det her... Men du får bare spørre i vei, så finner vi vel ut av det, hehe! Litt moro dette her da! Får jo brynet meg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Nå ble jeg forvirret...

 

Hehehe! Hvor skal jeg starte??

 

Trimpoengene er ikke bonus nei du... Det blir bonus først når du har mer i underskudd pr dag enn det du legger opp til...

 

Hvor lenge et trimpoeng utgjør avhenger av hva du trener og vekten din. Jo tyngre man er' date=' desto mer forbrenner man på en aktivitet. Jogging er det som desidert forbrenner mest pr time. Du kan forsøke å legge inn i registreringen ulike former for trening for å se hvor mye du forbrenner på det. Hvor mange av trimpoengene som skal være av den typen trening som gjør deg skikkelig svett er jo opp til deg selv. Men jo hardere trening jo mindre tid trenger du til treningen for å oppnå 1 poeng.

 

Jeg har ikke noe ekstra i helgene jeg nei...Jeg forsøker å få hver dag til å gå i -1000 kcal og da er det ikke rom for å spare på noe til helgen. Jeg spiser 5 ganger pr dag. Frokost og lunsj er omtrent lik. 2 knekkebrød med påleggsrasjon. 1 eple til mellommåltid. Middag ca 400 kcal. kvelds 20g kornblanding og 1 lettyoghurt. De dagene jeg trener spiser jeg en banan og drikker et glass melk i tillegg. Dessuten spiser jeg minimalt med raske karbohydrater. Spiser mye grønnsaker. Både til middag og som ekstra påfyll ved andre måltider.

 

Men jeg vet ikke om dette er å anbefale noen andre, er vel ikke helt GR, men det er det som fungerer for meg i alle fall.

 

Regnestykket ditt tror jeg ble litt feil... Prøver å vise på en annen måte, nå med et kaloriinntak på 1366 pr dag og med 350 spart til helgen:

 

Først hvordan jeg kommer frem til antall trimpoeng pr uke:

(1366 kcal x 7dager) + 350 kcal til kos = 9912 (spist pr uke)

1866 kcal x 7 dager = 13062 (forbrent pr uke uten trim)

Underskudd = 9562 - 13062 = - 3 150 (Det du har forbrent mer enn du har spist i løpet av uken uten å trimme)

Rest = 6090 - 3150 = 2940 (det som må trimmes bort pr uke)

Trimpoeng = 2940 / 200 = 14,7 (så mange trimpoeng trenger du pr uke for å trimme bort de 2940 kcal)

 

Dagsregnestykket kan bli omtrent slik på hverdagene hvis du har i overkant av 2 tp:

spist - forbrukt uten trim - trim = underskudd

1366 - 1866 - 420 = 920

 

Og slik den dagen du velger å spise de 350 ekstra:

1366 + 350 - 1866 - 420 = 570

 

Ved ukeslutt kan du legge sammen alle underskuddene og skal da være oppe i ca 6090 :

920 + 920 + 920 + 920 + 920 + 920 + 570 = 6090

 

Du kan selvsagt trener flere tp en dag og færre en annen , men totalen pr uke bør ligge på 14,7, vel og merke dersom du spiser 1366 kcal hver dag og 350 ekstra i helgen. Spiser du mer må du nok ha fler trimpoeng, spiser du mindre kan du ha færre...

 

Man forbrenner ca 13 kalorier mindre om dagen pr kg man går ned. Du kan jo regne ut etter noen kg og se om forbruket har endret seg.

 

Du skal ned til 60 kg og vil da til slutt ende opp på et forbruk på 1619, hvis du da skal spise 1866 kcal vil du måtte trene 8,6 trimpoeng pr uke for å gå i null og holde vekten. Hvis du derimot spiser bare 1619 kan du trene 0. Men det anbefaler jeg jo selvfølgelig ikke. Trening er jo bare sunt!

 

Vet ikke helt om jeg får til mer teskje enn det her... Men du får bare spørre i vei, så finner vi vel ut av det, hehe! Litt moro dette her da! Får jo brynet meg litt...[/quote']

 

Tusen hjertlig takk for et flott og utfyllende svar ! ! !

 

Setter kjempe masse pris på det ! ! !

 

Skal tygge litt på informasjonen og spør igjen om det skulle være noe uklart .

 

Men tror du fikk med alt jeg lurte på !

 

Kan si at jeg ble kjempe takknemlig får svaret ! ! !

 

Vet at dette skal jeg virkelig klare ! Og 14.7 trimpoeng tror jeg helt klart er overkommelig , er jo snakk om periode ! Håper det blir snø og ski i vinter , da tror jeg kg skal renne bort ...

 

Og som du skriver , viss det er noe ekstra en uke , matmessig så får en bare svi av litt mer trening !

 

Endelig har jeg troen på å klare dette ! ! !

 

Igjen tusen hjertlig takk får svaret ! ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har denne kunnskapen vært avgjørende. Jeg syntes jeg var så flink og skjønte ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt. Men da jeg begynte å regne på det forsto jeg jo hvor mye som faktisk skulle til for å gå ned i vekt...

 

Så er det også viktig å huske på at jo sunnere man spiser, dess enklere er det å holde en sånn diett. Holde blodsukker og insulinnivå stabilt. Minst mulig sukker og raske karbohydrater som potet, ris og pasta. Og helst ikke noe kunstig søtning. Det trigger bare søtbehovet ytterligere. Massevis av grønnsaker. Drikk passe med vann. Gjerne litt mer enn du er vant til. Spis ofte og lite fremfor få større måltider.

 

Og få opp hverdagsaktiviteten.

 

Det er vel de beste rådene jeg har å komme med som kan hjelpe på veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
For meg har denne kunnskapen vært avgjørende. Jeg syntes jeg var så flink og skjønte ikke hvorfor jeg ikke gikk ned i vekt. Men da jeg begynte å regne på det forsto jeg jo hvor mye som faktisk skulle til for å gå ned i vekt...

 

Så er det også viktig å huske på at jo sunnere man spiser' date=' dess enklere er det å holde en sånn diett. Holde blodsukker og insulinnivå stabilt. Minst mulig sukker og raske karbohydrater som potet, ris og pasta. Og helst ikke noe kunstig søtning. Det trigger bare søtbehovet ytterligere. Massevis av grønnsaker. Drikk passe med vann. Gjerne litt mer enn du er vant til. Spis ofte og lite fremfor få større måltider.

 

Og få opp hverdagsaktiviteten.

 

Det er vel de beste rådene jeg har å komme med som kan hjelpe på veien...[/quote']

 

tusen takk for mange gode tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var lærerikt og interessant, Nickii!

 

Har registrert i snart 4 uker, både kosthold og trening, så klikket meg bakover og begynte å regne ut totalforbrenning hver dag for så å sammenligne det med vekttap hittil. Så tok jeg utgangspunkt i at hver kg vekttap er 7000 kcalorier (for å dobbeltsjekke resultatet) og utregningen viste differanse på kun 200 kcal!!!

 

Jeg var nøye på å bruke riktig tall for daglig energiforbruk før trim etter hva vekta mi i utgangspunktet var hver uke, det har sunket fra 2049 til 2016 nå som jeg veier 2,5 kg mindre.

 

Utrolig kjekt å kunne se det sånn, matematisk bevis på hvordan jeg har klart å gå akkurat så mye i løpet av den tiden jeg har holdt på :)

 

Blir spennende nå å se hvordan utregningen for denne uka vil stemme overens med vekta til tirsdag! Jeg har faktisk regnet ei uke fra mandag-søndag, men har veiedag tirsdag, likevel "stemmer" regnestykket...hmmm

 

Stemmer utregningen også når man havner på et platå - hvor vekta står mer eller mindre stille over lang tid? Så langt "ned" i vektreduksjon har aldri jeg kommet, så der har jeg ingen erfaring så langt...

 

Takk til både madeleinerenate for spørsmål og Nickii for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du fikk det til å stemme så godt. Men man kan oppleve at man går ned mindre eller mer i vekt selv om man har regnet ut noe annet. Det skyldes jo at man har litt forskjellig mageinnhold ved veiingene og at man noen ganger kan ha litt mer væske i musklene enn andre ganger. Men når man ser det over tid, så stemmer det ganske godt.

 

Så er det jo det at man greier jo aldri å være 100% nøyaktig med telling av kalorier. Også vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man har forbrent på trening.

 

Jeg er litt usikker på når det kommer an på vektplatå. Men teorien sier at forbruker man 7000 kalorier mindre enn man inntar, så mister man 1 kg fett. Og Hvis man ikke gjør det, så betyr det kanskje at man forbrenner mindre enn det man antar.

 

Men det jeg vet er at kroppen etter en tid med vektnedgang vil forsøke å motarbeide ytterligere vektnedgang. Den setter inn alle mulige midler for å få vekta oppover. Man blir kanskje slappere, mer irritabel, mer sulten osv. Og hvis man da beveger seg mindre og kanskje spiser litt mer enn før, så er jo det med på å opprettholde vektplatået.

 

Et virkemiddel som benyttes blant annet av fitnessutøvere er jo såkalte spisedager eller oppkarbing. Litt forenklet sagt kan man si at det på en måte fyller opp energilagrene og sultsignalene i kroppen blir dempet slik at den slapper mer av. Man får en boost i forbrenningen og unngår at vekten stagnerer. Mange som slanker seg erfarer ofte at etter en utskeielse kan vekta gjøre et rykk nedover.

 

Dette blir jo egentlig bare ren teori fra min side da jeg ikke har kommet så langt i prosessen ennå at jeg har fått bruk for dette her. Det er mange måter å gjøre dette her med oppkarbing på, så det er nok noe man må prøve seg litt frem på. Men ettersom vi ikke er fitnessutøvere (ihvertfall ikke jeg) og vi ikke spiser lavkarbo til vanlig har vi ikke behov for oppkarbing like ofte som en fitnessutøver. Jeg tenker så lenge man ikke merker noen negative signaler fra kroppen og mat fortsatt går ned i vekt, så er det ikke nødvendig å innføre noen spisedager. Men jeg har det i tankene dersom jeg skulle havne på et vektplatå.

 

For min egen del har jeg lagt en plan om å følge denne metoden: Ha en oppkarbing ca hver 14. dag. Denne bør foregå i et kortere tidsvindu, kanskje på bare 5-6 timer. De kaloriene man spiser i dette tidsrommet skal hovedsakelig komme fra karbohydrater. Helst ikke rent sukker og fruktose, men stivelse er bra. Og minst mulig fiber. For mye fiber skal visst ikke være helt gunstig for magen i en slik setting. For at man ikke skal legge på seg er det viktig at man begrenser inntaket av fett til et minimum og at man fortsatt har et kaloriunderskudd den dagen omtrent som det man har til vanlig.

 

Som sagt er ikke dette noen fasit, men et forslag til hva man kan prøve å gjøre dersom man havner på et vektplatå. Kan jo hende det vil være bedre med hyppigere spisedager, eller f.eks flere kalorier på spisedagene. Sånt er nok litt individuelt tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Moro at du fikk det til å stemme så godt. Men man kan oppleve at man går ned mindre eller mer i vekt selv om man har regnet ut noe annet. Det skyldes jo at man har litt forskjellig mageinnhold ved veiingene og at man noen ganger kan ha litt mer væske i musklene enn andre ganger. Men når man ser det over tid' date=' så stemmer det ganske godt.

 

Så er det jo det at man greier jo aldri å være 100% nøyaktig med telling av kalorier. Også vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man har forbrent på trening.

 

Jeg er litt usikker på når det kommer an på vektplatå. Men teorien sier at forbruker man 7000 kalorier mindre enn man inntar, så mister man 1 kg fett. Og Hvis man ikke gjør det, så betyr det kanskje at man forbrenner mindre enn det man antar.

 

Men det jeg vet er at kroppen etter en tid med vektnedgang vil forsøke å motarbeide ytterligere vektnedgang. Den setter inn alle mulige midler for å få vekta oppover. Man blir kanskje slappere, mer irritabel, mer sulten osv. Og hvis man da beveger seg mindre og kanskje spiser litt mer enn før, så er jo det med på å opprettholde vektplatået.

 

Et virkemiddel som benyttes blant annet av fitnessutøvere er jo såkalte spisedager eller oppkarbing. Litt forenklet sagt kan man si at det på en måte fyller opp energilagrene og sultsignalene i kroppen blir dempet slik at den slapper mer av. Man får en boost i forbrenningen og unngår at vekten stagnerer. Mange som slanker seg erfarer ofte at etter en utskeielse kan vekta gjøre et rykk nedover.

 

Dette blir jo egentlig bare ren teori fra min side da jeg ikke har kommet så langt i prosessen ennå at jeg har fått bruk for dette her. Det er mange måter å gjøre dette her med oppkarbing på, så det er nok noe man må prøve seg litt frem på. Men ettersom vi ikke er fitnessutøvere (ihvertfall ikke jeg) og vi ikke spiser lavkarbo til vanlig har vi ikke behov for oppkarbing like ofte som en fitnessutøver. Jeg tenker så lenge man ikke merker noen negative signaler fra kroppen og mat fortsatt går ned i vekt, så er det ikke nødvendig å innføre noen spisedager. Men jeg har det i tankene dersom jeg skulle havne på et vektplatå.

 

For min egen del har jeg lagt en plan om å følge denne metoden: Ha en oppkarbing ca hver 14. dag. Denne bør foregå i et kortere tidsvindu, kanskje på bare 5-6 timer. De kaloriene man spiser i dette tidsrommet skal hovedsakelig komme fra karbohydrater. Helst ikke rent sukker og fruktose, men stivelse er bra. Og minst mulig fiber. For mye fiber skal visst ikke være helt gunstig for magen i en slik setting. For at man ikke skal legge på seg er det viktig at man begrenser inntaket av fett til et minimum og at man fortsatt har et kaloriunderskudd den dagen omtrent som det man har til vanlig.

 

Som sagt er ikke dette noen fasit, men et forslag til hva man kan prøve å gjøre dersom man havner på et vektplatå. Kan jo hende det vil være bedre med hyppigere spisedager, eller f.eks flere kalorier på spisedagene. Sånt er nok litt individuelt tenker jeg...[/quote']

 

Synes du kan mye , og ikke minst synes jeg ditt forslag til vektplatå høres fornuftig ut !

 

Kan jeg spøre litt ... ?

 

når du tenker oppkarbing ca hver 14 dag , mener du at dette er dine " 2 kosedager " hver måned ? Høres fornuftig ut med bare et kort tidsrom på 5 - 6 timer og at en holder seg innenfor den vanlige daglige kcal .

 

( når jeg tenker meg om sååå er det faktisk bare 2 helger hver måned jeg slitter ekstra når det gjelder utskeielser )

 

Ønsker veldig gjerne å høre hva du pleier å spise på desse oppkarbing dagene ! Du skriver hovedsaklig fra karbohydrater og da spesielt stivelse og ikke rent sukker , minst mulig fiber . Gjerne også hva en ikke helst må spise .

 

Er det spesielle matvarer som er bra og er det matvarer en skal være veldig obs på i en slik oppkarbing ?

 

Håper jeg ikke spør for mye ! Men føler endelig at jeg skal klare en vektnedgang ! Er kjempe glad for mange gode tips !

 

Mine svakheter er :

tine skogsær yoghurt , norvegia ost , sjokoladekake , eplekake , sjokolade muffins , skillingsbolle , cola bokser , kakao , vafler , smågodt , bocca , troika , stratos , bali kyllinggryte , toro rømmegrøt , big one pizza

 

Noen av desse som høres ok ut under oppkarbing ?

 

Igjen håper jeg ikke spør får mye ! Takker mye for all hjelp !

 

Gleder meg å starte mitt stooore prosjekt i morgon !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vektterskel vil kroppen gjerne holde igjen vann slik at vekten ser lik ut selv om en har forbrent masse kalorier/fett. Derfor lurt å måle cm på faste plasser hver uke. Det eneste som nytter er å holde på standhaftig og så vil plutselig vannet slippe taket en dag og da går en gjerne ned ganske mye mer enn beregnet. Oppkarbing har jeg aldri hørt om før, men jeg vil tippe at vafler, cola, kokosboller, loff med syltetøy og banan ville vært fine karb.matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa har jeg ikke nådd noe vektplatå ennå og føler ikke behov for noe oppkarbing ennå, så jeg har ikke noe personlig erfaring å komme med. Men tror nok det nærmer seg. Har pleid å slite når jeg har kommet ned til 65-64 kg. Når det gjelder oppkarbing i den former fitnessutøvere driver med har den jo et litt annet formål, så jeg tror ikke man skal gjøre det så hyppig og over like stort tidsrom. Mulig man bør spise noe mer kalorier enn man gjør til vanlig for å booste forbrenningen. Men da er det ennå viktigere at man minimerer inntak av fett for å unngå å legge på seg.

 

Jeg ser ikke på oppkarbingen som noe spesielt utskeiende. Men samtidig vil jeg jo kunne spise ting jeg normalt ikke spiser til daglig. Vanlig pasta og ris, og kanskje potet. (Jeg følger normalt en kombo av GR og Fedon Lindberg. Lavkalori hvor karbohydratene skal ha lav GI.)

 

Ettersom jeg ikke har startet med oppkarbing ennå har jeg ikke tenkt så mye på det i det siste. Jeg synes det er et komplisert tema, og jeg vet ikke om jeg er i stand til å lære bort eller forklare grundig nok rundt dette her. Derfor har jeg valgt å fortelle litt om hvordan jeg har tenkt å gjøre det.

 

Jeg har funnet noen eksempler rundt omkring på nettet til hva man kan spise under oppkarbing:

Pasta, nudler, ris og riskaker, potet/potetmos, Coco Pops (puffet ris med sjokoladesmak, ikke den hvetebaserte), Corn Flakes, pannekaker basert på bokhvetemel, pizza med lavfettsost. Bruk ulike toppinger, syltetøy og sauser - sukker er ok så lenge du primært karber opp på stivelsesrike karbohydrater. Frukt er også ok, men kun som tillegg eller dessert siden det er såpass lav energitetthet i det.

 

Vet ikke hva jeg skal si ang de tingene du lister opp. En del av de inneholder jo mye fett, så det er jo i grunn ikke så gunstig. Vafler går kanskje, og cola, men det inneholder jo sukker, så det må man jo være forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Som jeg sa har jeg ikke nådd noe vektplatå ennå og føler ikke behov for noe oppkarbing ennå' date=' så jeg har ikke noe personlig erfaring å komme med. Men tror nok det nærmer seg. Har pleid å slite når jeg har kommet ned til 65-64 kg. Når det gjelder oppkarbing i den former fitnessutøvere driver med har den jo et litt annet formål, så jeg tror ikke man skal gjøre det så hyppig og over like stort tidsrom. Mulig man bør spise noe mer kalorier enn man gjør til vanlig for å booste forbrenningen. Men da er det ennå viktigere at man minimerer inntak av fett for å unngå å legge på seg.

 

Jeg ser ikke på oppkarbingen som noe spesielt utskeiende. Men samtidig vil jeg jo kunne spise ting jeg normalt ikke spiser til daglig. Vanlig pasta og ris, og kanskje potet. (Jeg følger normalt en kombo av GR og Fedon Lindberg. Lavkalori hvor karbohydratene skal ha lav GI.)

 

Ettersom jeg ikke har startet med oppkarbing ennå har jeg ikke tenkt så mye på det i det siste. Jeg synes det er et komplisert tema, og jeg vet ikke om jeg er i stand til å lære bort eller forklare grundig nok rundt dette her. Derfor har jeg valgt å fortelle litt om hvordan jeg har tenkt å gjøre det.

 

Jeg har funnet noen eksempler rundt omkring på nettet til hva man kan spise under oppkarbing:

Pasta, nudler, ris og riskaker, potet/potetmos, Coco Pops (puffet ris med sjokoladesmak, ikke den hvetebaserte), Corn Flakes, pannekaker basert på bokhvetemel, pizza med lavfettsost. Bruk ulike toppinger, syltetøy og sauser - sukker er ok så lenge du primært karber opp på stivelsesrike karbohydrater. Frukt er også ok, men kun som tillegg eller dessert siden det er såpass lav energitetthet i det.

 

Vet ikke hva jeg skal si ang de tingene du lister opp. En del av de inneholder jo mye fett, så det er jo i grunn ikke så gunstig. Vafler går kanskje, og cola, men det inneholder jo sukker, så det må man jo være forsiktig med.[/quote']

 

Tusen takk for flott svar !

 

Jeg forstår mer og mer hvorfor jeg har vektproblem ! Kombinasjonen med får mye sukker og feil fett er nok mitt største problem !

 

Hvilke matvarer har karbohydrater med lav gi ?

 

Havregryn hvordan ligger dette ann ? tenker store havregryn .

 

Hva er stivelserike karbohydrater ?

 

Tenker at kanskje viss jeg trenger en slik oppkarbing kan jeg satse på :

wok med nudler , det puffet ris med sjokoladesmak hørtes spennende ut , pannekaker eller vafler , pizza

 

hvilke sauser tenkte du på ?

 

Hvordan er det med banan ?

 

Pasta og ris bruker jeg fullkorn , det kommer jeg til å ha i hverdagen sammen med potet av og til .

 

Jeg må bare komme ut av den " kose " fellen ! Vet at det blir tøft men det må bli mye mindre kos , men tror jeg må spare noen kcal hver uke slik at viss så kan jeg spise noe lite godt . Må bare lære meg at kosen skal være en meget begrenset !

 

Ser nå at du har kommet gått i gang med vektnedgangen på noen få uker , kjempe flink er du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater med lav GI er det samme som langsomme karbohydrater. Fullkornsvarianter, grovt og grønnsaker er langsomme karbohydrater. Sukker, frukt og hvitt mel er raske karbohydrater. Store havregryn mener jeg hører til de langsomme karbohydratene.

 

Husk på at ved oppkarbing skal man helst ikke ha så mye fiber. Da skal man altså ikke spise så mye fullkorn og grovt. Da kan man bli veldig oppblåst og få vondt i magen. Men jeg vet ikke hvordan effekten på dette vil være når man ikke spiser den type diett som fitnessutøvere vanligvis gjør.

 

Sauser, jeg aner ikke... Jeg bare skrev det som stod i forslagene, og der stod det sauser. Kan tenke meg at det er magre sauser det er snakk om... Sjysaus, tomatsaus kanskje... Banan skal gå bra å spise på oppkarbing, men inneholder jo fruktose, så man må jo begrense det litt.

 

Stivelse er de karbohydratene du finner i blant annet mel, potet, pasta, ris, korn og grønnsaker.

 

Så sies det at når man er overvektig og har en fettprosent på over 28% trenger man ikke oppkarbing. Men jeg tenker at det kan være gunstig likevel når man har gått på en relativt streng diett over tid. Og særlig når man havner på et vektplatå, eller at kroppen begynner å reagere negativt på slankingen.

 

Mange opplever jo ikke dette ved Grete Roede metoden fordi man ikke slanker seg så hardt og unngår at kroppen går i sultmodus. Mens andre merker ganske kjapt at kroppen ikke vil samarbeide. Det er jo veldig individuelt.

 

Dette med oppkarbing må jeg bare si er IKKE i tråd med Grete Roede metoden. Men kan være en mulig løsning for de som ikke kommer seg ut av et vektplatå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Karbohydrater med lav GI er det samme som langsomme karbohydrater. Fullkornsvarianter' date=' grovt og grønnsaker er langsomme karbohydrater. Sukker, frukt og hvitt mel er raske karbohydrater. Store havregryn mener jeg hører til de langsomme karbohydratene.

 

Husk på at ved oppkarbing skal man helst ikke ha så mye fiber. Da skal man altså ikke spise så mye fullkorn og grovt. Da kan man bli veldig oppblåst og få vondt i magen. Men jeg vet ikke hvordan effekten på dette vil være når man ikke spiser den type diett som fitnessutøvere vanligvis gjør.

 

Sauser, jeg aner ikke... Jeg bare skrev det som stod i forslagene, og der stod det sauser. Kan tenke meg at det er magre sauser det er snakk om... Sjysaus, tomatsaus kanskje... Banan skal gå bra å spise på oppkarbing, men inneholder jo fruktose, så man må jo begrense det litt.

 

Stivelse er de karbohydratene du finner i blant annet mel, potet, pasta, ris, korn og grønnsaker.

 

Så sies det at når man er overvektig og har en fettprosent på over 28% trenger man ikke oppkarbing. Men jeg tenker at det kan være gunstig likevel når man har gått på en relativt streng diett over tid. Og særlig når man havner på et vektplatå, eller at kroppen begynner å reagere negativt på slankingen.

 

Mange opplever jo ikke dette ved Grete Roede metoden fordi man ikke slanker seg så hardt og unngår at kroppen går i sultmodus. Mens andre merker ganske kjapt at kroppen ikke vil samarbeide. Det er jo veldig individuelt.

 

Dette med oppkarbing må jeg bare si er IKKE i tråd med Grete Roede metoden. Men kan være en mulig løsning for de som ikke kommer seg ut av et vektplatå.[/quote']

 

Takk for flott svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :)

 

Synes det er morsomt å dele litt kunnskap, og når du spør får jeg tenkt litt grundigere gjennom også. Kanskje er det mye jeg ikke har tenkt på og ting som jeg kanskje selv ikke har vært helt klar over som kommer frem.

 

Selv om jeg har lest meg frem til mye, er det fortsatt veldig mye jeg ikke kan. Lærer stadig noe nytt. Kan sitte i timesvis å lese om et tema. Og er nok litt over gjennomsnittet interessert i kosthold og ernæring. Det er så mange delte meninger innenfor emnet, så det er vanskelig å finne en fasit. Men jeg tror man kommer langt med å bruke sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Bare hyggelig :)

 

Synes det er morsomt å dele litt kunnskap' date=' og når du spør får jeg tenkt litt grundigere gjennom også. Kanskje er det mye jeg ikke har tenkt på og ting som jeg kanskje selv ikke har vært helt klar over som kommer frem.

 

Selv om jeg har lest meg frem til mye, er det fortsatt veldig mye jeg ikke kan. Lærer stadig noe nytt. Kan sitte i timesvis å lese om et tema. Og er nok litt over gjennomsnittet interessert i kosthold og ernæring. Det er så mange delte meninger innenfor emnet, så det er vanskelig å finne en fasit. Men jeg tror man kommer langt med å bruke sunn fornuft.[/quote']

 

Så kjekt å høre !

 

Jeg er så kjempe glad at du lærte meg dette ! Jeg trodde det var nok med underskudd i kostholdet .

 

Er så glad å være i gang ! Har troen at denne gangen skal jeg klare dette og har siste uken forbrett meg at dette er nok den tøffeste jobben som finst !

 

Men uannsett jeg skal klare det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Får å være helt sikker ...

 

mitt normale kosthold skulle ligge på 1866 kcal

 

har reknet meg frem til 1308 kcal i dag , underskudd på 558 kcal

 

har kommet frem til 2.2 trimpoeng , 444 kcal

 

stemmer det at jeg har 1002 i underskudd i dag ...

 

Håper jeg er på rett spor nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...