Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg å finne min perfekte kcal daglig ?


Gjest madeleinerenate

Anbefalte innlegg

0,8 er kjempebra :-)

 

Du kan jammen spørre duÂ… Og det er bra! Synes det viser at du er engasjert og interessert i dette her. En god forutsetning for å lykkes! Så er det jo kjekt at jeg også begynner å tenke over det du spør om. Kan jo ikke svare på alt så klart, men blir jo interessert selv i å finne ut av ting.

 

Jeg er jo ikke noen ernæringsekspert, men jeg kan jo dele det jeg vet i alle fall. Du får ta det med en klype salt, og anbefaler deg å gjøre litt research på egen hånd også, kan jo godt hende du finner ut noe annet enn megÂ…

 

Jeg har lest at forskning viser at kroppen trives best med en tredeling av kostholdet. At en tredjedel av kaloriene skal komme fra proteiner, en tredjedel fra fett og en tredjedel fra karbohydrater. Dvs at om du spiser 1300 kcal skal 433 kalorier være proteiner, 433 fett og 433 karbohydrater. Det er jo litt forskjellig hvor mange gram det blir. Men du ser jo fordelingen i % dersom du registrerer maten her inne på vektklubben.

 

Synes selv det er vanskelig å få det akkurat tredelt. Særlig til hvert eneste måltid. Men prøver nå å kutte litt på karbohydratene og øke på med proteiner, for det er som regel sånn det er skjevdelt. Vi har jo en tendens til å ligge på rundt 60 % karbohydrater, når vi egentlig bør ligge på ca 33%

 

Kroppen trenger litt av alt. Proteiner kan ikke lagres i kroppen og må tilføres. Hvis man får for lite vil kroppen begynne å bryte ned egen muskelmasse, og det vil vi jo ikke... Fett trengs for en rekke prosesser i kroppen. Blant annet for å ta opp enkelte vitaminer. Karbohydrater kan lagres i musklene og i leveren. Mens fettet lagres ja, som flesk... Karbohydrater er det som kroppen aller først forbrenner ettersom det er det letteste og forbrenne. Når det er tomt går den over på å forbrenne fett. Hvis du inntar færre kalorier enn du forbrenner må kroppen begynne å forbrenne det du har lagret.

 

Du kan lese mer om fett, proteiner og karbohydrater her:

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/fett/fett-22138.html

http://nhi.no/trening/kostrad/kostrad-ved-trening/protein-22250.html

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/karbohydrater-21998.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar
Jeg må innrømme at jeg ikke vet helt virkningen ved mer enn 1000 kcal i underskudd. Grunnen til at jeg ikke anbefaler det er jo fordi GR ikke anbefaler det.

 

Hei!

 

Grensen på -1000 kcal er generell, og det er helt sikkert mange ulike erfaringer der ute. Det veldig mange opplever er at kroppen ved for stort energiunderskudd rett og slett går inn i en krisetilstand og tviholder på alt - ergo ingen vektnedgang.

 

Gjennom urtidene har mennesket utviklet en kroppslig mekanisme som sørger for en "porsjonering" av lagret energi, og når det i perioder var matmangel, så overlevde menneskene på at kroppen gikk i dvale med vesentlig senket forbrenning.

 

Vi som skal ned i vekt, vil ha høyest mulig forbrenning og vil absolutt ikke at kroppen går i dvale :D!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GR anbefaler 15-25% protein, 50-60% karbohydrater og 15-25% fett hver dag. Hvis du går på kurs eller har gått tidligere (som meg) så får du en ekstra kolonne i høyremargen på dagens inntak som heter Mitt kosthold. Der legger det seg automatisk inn fordelingen av de ulike typene utifra hva du registrerer. (eks. 1 glass melk vil øke protein kolonnen) Fettet skal da helst komme fra sunne fettkilder som mager melk/ost, nøtter, olje, fisk o.l. Og karbohydratene helst fra langsomme karb. som grovt brød, grov pasta osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Takk :-)

 

Hehe har vist mye på hjertet om dagen ...

 

Nei , det jeg tenkte med det spørsmålet jeg stilte , var at jeg tenkte om det finnes noen regel hvor grensen for minimun og maksimun for gram av fett , karbohydrat , protein ligger på et døgn til dømes ...

 

Kan si at jeg er super interessert i alt for tiden som kan få vekten på rett kjøl og å finne en flott måte til evig livsstilsendring !

 

Ser at den balansen kan virkelig bli en nøtt , ikke lett å få det reknestykke å opp i opp ... 433 kcal på hver ...

 

Sant med det proteinene hører mye at der en bør satse mer på disse

 

takk får flotte artikler !

 

så at du hadde et flott resultat i dag , gratulerer ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Hei !

 

Nei det er ikke lett å finne en balanse som kroppen vil trives med , som blir en vinn vinn situasjon !

 

vet ikke helt hva som er det beste å få opp forbrenningen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm? Vet du ikke hva excel er? Det er et dataprogram. Du har det sikkert på din pc. Enten excel eller windows works regneark.

 

Der kan man lage sine egne skjema med formler og alt. Jeg har laget meg et oppsett som jeg legger inn vekt, kalorier inn og ut, så regnes det ut for hver dag og summerer per uke hvor mye jeg har i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate
Hm? Vet du ikke hva excel er? Det er et dataprogram. Du har det sikkert på din pc. Enten excel eller windows works regneark.

 

Der kan man lage sine egne skjema med formler og alt. Jeg har laget meg et oppsett som jeg legger inn vekt' date=' kalorier inn og ut, så regnes det ut for hver dag og summerer per uke hvor mye jeg har i underskudd.[/quote']

 

Det hørtes kjempe greitt ut ! :-)

 

Men kunne dessvere ikke finne dette på pcen ...

 

Jeg får prøve å finne det , får det var et supert verktøy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...