Gå til innhold

overspising


Gjest Milly2012

Anbefalte innlegg

Gjest Milly2012

Hei alle sammen!

 

Kvinne 26 år med BMI på ca 30. Har gått på GR-kurs i noen uker nå, og gått ned et par kilo. Problemet mitt er overspising. Jeg kan være flink i flere dager både i forholdt til kosthold (spiser da nok) og fysisk aktivitet, men så går noe i mot/er sliten eller en annen utløsende faktor som da gjør at jeg overspiser. Det varierer hvor mye jeg overspiser, men det kan bli temmelig mye til tider. Noen ganger klarer jeg å komme meg opp igjen av grøften ganske kjapt (f.eks ved neste måltid eller neste dag), noen ganger kan ta det UKER før jeg slutter å overspise. Og dette vedlikeholder min overvekt. F.eks i januar/februar hadde jeg en lang overspisingsperiode på flere uker, som gjorde at jeg la på meg 7 kg! Nå har jeg overspist et par dager, og er sikker på at det har resultert i 1-2 kg ekstra.

 

Jeg har prøvd å gå ned i vekt ganske lenge nå, men jeg har ikke oppnådd mer enn 5 kg ned før jeg går på en smell - og så er alt tilbake igjen. På den måten har jeg ikke gått over 30 i BMI, har på gjennomsnitt holdt meg veldig stabil fordi jeg veksler mellom å leve sunt og så overspise.

 

Trenger å bli kjent med andre som sliter med det samme, for oppmuntring og støtte! Bare send meg en melding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sliter ikke med overspising selv, men holder på å eksperimentere litt sånn for meg selv med søvn (få nok av det og effektene det har med slanking) og kom over masse info om at for lite søvn kan forårsake overspising. Har hørt Jillian Michaels (hun "30 days shred"-dama) nevne det samme.

 

Det har noe med 2 hormoner i kroppen å gjøre, leptin og ghrelin (? vet ikke helt hva de heter på norsk).

 

Kan bl.a. legge ved denne artikkelen:

http://www.webmd.com/sleep-disorders/guide/lose-weight-while-sleeping

 

Et lite utdrag derifra:

"Leptin and ghrelin work in a kind of "checks and balances" system to control feelings of hunger and fullness, explains Michael Breus, PhD, a faculty member of the Atlanta School of Sleep Medicine and director of The Sleep Disorders Centers of Southeastern Lung Care in Atlanta. Ghrelin, which is produced in the gastrointestinal tract, stimulates appetite, while leptin, produced in fat cells, sends a signal to the brain when you are full.

 

So what's the connection to sleep? "When you don't get enough sleep, it drives leptin levels down, which means you don't feel as satisfied after you eat. Lack of sleep also causes ghrelin levels to rise, which means your appetite is stimulated, so you want more food," Breus tells WebMD. The two combined, he says, can set the stage for overeating, which in turn may lead to weight gain."

 

Verdt et forsøk i alle fall, hvis dere ikke allerede har prøvd. Tester ut mer søvn her for tiden, for å komme av vektplatå og få litt fortgang i saker og ting. Det er en billig og behagelig måte å finne ut av det på, i alle fall! :P

 

God påske! (Forresten en veldig fin tid å teste ut effektene av mer søvn på!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Kvinne 26 år med BMI på ca 30. Har gått på GR-kurs i noen uker nå, og gått ned et par kilo. Problemet mitt er overspising. Jeg kan være flink i flere dager både i forholdt til kosthold (spiser da nok) og fysisk aktivitet, men så går noe i mot/er sliten eller en annen utløsende faktor som da gjør at jeg overspiser. Det varierer hvor mye jeg overspiser, men det kan bli temmelig mye til tider. Noen ganger klarer jeg å komme meg opp igjen av grøften ganske kjapt (f.eks ved neste måltid eller neste dag), noen ganger kan ta det UKER før jeg slutter å overspise. Og dette vedlikeholder min overvekt. F.eks i januar/februar hadde jeg en lang overspisingsperiode på flere uker, som gjorde at jeg la på meg 7 kg! Nå har jeg overspist et par dager, og er sikker på at det har resultert i 1-2 kg ekstra.

 

Jeg har prøvd å gå ned i vekt ganske lenge nå, men jeg har ikke oppnådd mer enn 5 kg ned før jeg går på en smell - og så er alt tilbake igjen. På den måten har jeg ikke gått over 30 i BMI, har på gjennomsnitt holdt meg veldig stabil fordi jeg veksler mellom å leve sunt og så overspise.

 

Trenger å bli kjent med andre som sliter med det samme, for oppmuntring og støtte! Bare send meg en melding :)

 

Jeg har det på AKKURAT samme måten... tips og trøst taes i mot med takk.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på AKKURAT samme måten... tips og trøst taes i mot med takk.. :-)

 

Noen tips som kan være verd å prøve ut for å gjenvinne selvkontrollen:

 

- som nevnt over av Bijou, sørg for å få nok søvn!

- endre på kostholdssammensetningen, forsøk å spise større måltider på formiddagen, og gjerne karbohydratrike, proteinfattige frokoster (med lav gi for lengre metthetsfølelse) som fyller opp glykogenlagre og bidra til å begrense søtsug senere på dagen. Øvrige måltider kan gjerne innneholde mer protein.

- krom, gjerne høy dose i de første par ukene, så gradvis gå ned

- spise før du blir sulten

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Noen tips som kan være verd å prøve ut for å gjenvinne selvkontrollen:

 

- som nevnt over av Bijou, sørg for å få nok søvn!

- endre på kostholdssammensetningen, forsøk å spise større måltider på formiddagen, og gjerne karbohydratrike, proteinfattige frokoster (med lav gi for lengre metthetsfølelse) som fyller opp glykogenlagre og bidra til å begrense søtsug senere på dagen. Øvrige måltider kan gjerne innneholde mer protein.

- krom, gjerne høy dose i de første par ukene, så gradvis gå ned

- spise før du blir sulten

 

Lykke til ;)

 

Kjempe flotte tips ! ! !

 

Kan jeg spøre om noen tips til frokosten og lunsjen du nemner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost kan gjerne bestå av frukt eller havregrøt (kokt med vann) med lettsyltetøy i. Går også an å lage smoothies. Vet det skal finnes noen oppskrifter man kan ha f.eks havregryn i. Da gir det mer metthetsfølelse. Grovt brød eller knekkebrød går sikkert også fint, men passe på da at pålegget ikke inneholder noe særlig protein. Det vil ødelegge effekten.

 

Det neste måltidet bør ha mer proteinter for å gi metthetsfølelse som varer lenger. Egg, kjøtt, fugl, fisk, ost og meieriprodukter er gode proteinkilder. Salat med kylling og egg f.eks, er godt og mettende. Jeg synes det er godt med litt cottage cheese i salaten sammen med kylling.

 

De neste måltidene kan være mer balanserte, med en tredeling av proteiner, karbohydrater og fett. (Kalorimessig tredeling, ikke størrelsesmessig). Det er ikke så kjempeviktig om det ikke blir helt nøyaktig, men at man ikke overdriver inntaket av karbohydrater og at man ikke inntar raske karbohydrater som fører til store svigninger i blodsukkeret er noe man bør fokusere litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinerenate

Frokost kan gjerne bestå av frukt eller havregrøt (kokt med vann) med lettsyltetøy i. Går også an å lage smoothies. Vet det skal finnes noen oppskrifter man kan ha f.eks havregryn i. Da gir det mer metthetsfølelse. Grovt brød eller knekkebrød går sikkert også fint, men passe på da at pålegget ikke inneholder noe særlig protein. Det vil ødelegge effekten.

 

Det neste måltidet bør ha mer proteinter for å gi metthetsfølelse som varer lenger. Egg, kjøtt, fugl, fisk, ost og meieriprodukter er gode proteinkilder. Salat med kylling og egg f.eks, er godt og mettende. Jeg synes det er godt med litt cottage cheese i salaten sammen med kylling.

 

De neste måltidene kan være mer balanserte, med en tredeling av proteiner, karbohydrater og fett. (Kalorimessig tredeling, ikke størrelsesmessig). Det er ikke så kjempeviktig om det ikke blir helt nøyaktig, men at man ikke overdriver inntaket av karbohydrater og at man ikke inntar raske karbohydrater som fører til store svigninger i blodsukkeret er noe man bør fokusere litt på.

 

Takker for et kjempe flott svar !

 

Så en kan bruke eple eller noen bær i havregrøten ? Og hva med eventuelt banan ...

 

Har ofte spist GR sin hjemmelaget kornblanding , metter veldig godt synes jeg . Men denne skulle jeg kanskje ha hatt heller til kveldsmat ... eller kanskje til et mellommåltid ...

Her blander jeg alt fra yoghurt , kesam , vaniljekesam til cottage cheese . Vet ikke helt hva som er det smarteste

 

Kan faktisk ikke komme på pålegg med lite eller ingen proteiner ...

Jeg spiser mye proteiner når det gjelder pålegg

 

Smart det du skriver å fordele kaloriene likt mellom det 3 gruppene , til middagen til dømes , har aldri tenkt på dette før !

 

Hva er smarte valg å ta matmessig til mellommåltider og kveldsmat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bær og frukt i havregrøten går helt fint. Det inneholder ikke proteiner. Pålegg som ikke inneholder proteiner kan være frukt(f.eks. epleskiver med litt kanel), bær, lettsyltetøy, honning, (men pass på mengden) eller du kan legge litt grønt på, f.eks hakke opp rødløk, tomat og hvitløk og tilsette litt basilikum, kjempegodt på ristet brød!

 

Du bør styre unna kesam, yoghurt og lignende på morgenen. Det inneholder proteiner som vil minske effekten av å spise karbohydrater til frokost.

 

Hva med å f.eks spise et par frukt til frokost, så ta mellommåltid med kornblanding og yoghurt litt senere?

 

Jeg tror nesten du må prøve deg litt frem til hva som fungerer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En annen overspiser her! Jeg har lagt paa meg masse gjennom 3 graviditeter, de to yngste barna er det 25 mnd mellom saa fikk jeg ikke tatt noe saerlig mellom dem. Jeg har startet paa nettkurs med baby naa, siden jeg ammer yngstemann. Jeg har innsett at jeg trenger drahjelp og at det kan ta tid.

 

Ja, jeg liker sjokolader og kaker, men jeg klarer aa begrense meg ganske bra her.. problemet er heller mat generelt. Jeg er saa utrolig glad i mat haha. Har litt gourmetvaner kan man si, og synes det er himmel paa jord aa spise pasta i floetesaus, gjerne med en eggeplomme, parmesan, troeffelolje... dere skjoenner hva jeg mener. Ja takk begge deler! Jeg er veldig interessert i mat og matlaging og spesielt baking... liker aa bake broed, spesielt italienske broed..varmt hvetebroed.. og vil helst spise 4-5 90g skiver, isteden for 2x30g grovbroed. Min utfordring er aa spise normale mengder.. jeg har utroestelig lyst paa raske karbohydrater.

 

Er paa Meny 3 - 1900 kcal pga amming og er konstant sulten. Hver dag er en kamp mot sult, synes jeg. Jeg sprekker ofte de foerste 3 ukene av denne grunnen. 1900 kcal er kanskje mye for noen, men for meg er det lett aa fylle kvoten med sunn mat. Synes jeg har gulroetter som kommer ut igjennom oerene paa meg.

 

I morgen er det en uke siden jeg startet paa kurset, selv om jeg tyvstartet en uke foer da. Offisiell vekt ved kursstart var 93.1kg og jeg skal ned 26kg.. huff og huff.

 

Er det flere som synes det er vanskelig aa gi slipp paa tanken av aa aldri spise seg stappmett av vaffler og boller igjen? lol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

 

Kvinne 26 år med BMI på ca 30. Har gått på GR-kurs i noen uker nå, og gått ned et par kilo. Problemet mitt er overspising. Jeg kan være flink i flere dager både i forholdt til kosthold (spiser da nok) og fysisk aktivitet, men så går noe i mot/er sliten eller en annen utløsende faktor som da gjør at jeg overspiser. Det varierer hvor mye jeg overspiser, men det kan bli temmelig mye til tider. Noen ganger klarer jeg å komme meg opp igjen av grøften ganske kjapt (f.eks ved neste måltid eller neste dag), noen ganger kan ta det UKER før jeg slutter å overspise. Og dette vedlikeholder min overvekt. F.eks i januar/februar hadde jeg en lang overspisingsperiode på flere uker, som gjorde at jeg la på meg 7 kg! Nå har jeg overspist et par dager, og er sikker på at det har resultert i 1-2 kg ekstra.

 

Jeg har prøvd å gå ned i vekt ganske lenge nå, men jeg har ikke oppnådd mer enn 5 kg ned før jeg går på en smell - og så er alt tilbake igjen. På den måten har jeg ikke gått over 30 i BMI, har på gjennomsnitt holdt meg veldig stabil fordi jeg veksler mellom å leve sunt og så overspise.

 

Trenger å bli kjent med andre som sliter med det samme, for oppmuntring og støtte! Bare send meg en melding :)

 

Hei!!

 

Føler jeg er i så å si samma båt! jente på 25,sliter også med overspising,og gjerne da av det mest usunne du får tak i,fastfood og godis!:(

jeg kan ha en super periode der jeg trener og spiser sunt i ca 1-2 månder,går ned som du ca 5-6 kg,så kommer en helg og da er alt fucked for å si det mildt.er inn en dritt periode nå,påsken var go start på overspisinga,og nå har jeg nesten kommet meg inn i gode vaner igjen,men merker jeg sliter med motivasjonen når det gjelder treninga. Bare i påsken gikk jeg opp 3 kg,så hadde jeg en dum helg med alkohol og masse godis som gå 2 kg, starts vekta mi var 100, 1.4 så den på 94,4 men sist søndag lå den på 99,8 så jeg er nesten på gråten hver dag.. blir så maktesløs når man har klart 5 kg ned,også er det fillern meg tilbake igjen etter 2-3 uker med litt dumme valg i matveien. uff ja!:) Det er jo selvsakt selvforsynt når man sitter å trøkker alt mulig man ikke bør! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milly2012

Hei!

 

Det er jeg som startet denne tråden, og nå vil jeg dele noe FANTASTISK med dere!!

 

I en desperasjon av oppgitthett over min periodevise overspising som ødelegger for vektnedgangen, tråla jeg internett for hjelp noen uker tilbake. Så fant jeg denne boka; the beck diet solution- how to think like a thin person.

 

Dette er en bok basert på kognitiv tanketerapi som tar deg gjennom et 6-ukers program der du får en oppgave å jobbe med hver dag. Den endrer hele tankegangen din, og har hjulpet hundrevis av mennesker som har slitt med å klare å gå ned i vekt. Du blir bevisst på hvorfor du vil ned i vekt, hvordan slå i hel saboterende tanker, holde deg på rett spor, motstå fristelser, unngå overspising og hvordan stoppe overspising i tide osv. Jeg har jobbet med denne boka i over 2 uker nå, og har ikke overspist siden. Jeg har ikke kjent på trangen engang, fordi jeg har endret hele tankegangen min. Hadde aldri trodd at en bok kunne gjøre så mye med tankene mine!! Boken gir ikke noen diett, det må man ha utenom (og grethe roede er jo supert). Boken jobber kun med hodet, og det er jo i hodet det sitter!!!

 

Boken koster kun 110 kr på bokkilden.no, så den er ikke dyr engang. Jeg anbefaler den, den virker i allefall til å være redningen for meg. Den er desverre ikke på norsk, men jeg synes det engelske språket i boken er veldig lettfattelig.

 

Her er en link hvis du er interessert;

 

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2994275&rom=MP

 

Jeg driver ikke med reklame altså, dette er kun en personlig anbefaling :) ja, det tar litt tid hver dag å jobbe med boken, men hvis man oppnår den livsstilsendringen gjennom dette- så er jo det absolutt verdt det. Jeg tenker at dette er en invistering for livet, på samme måte som GR er det!

 

Og til du Nokernok2010 som spurte om det er flere som synes det virker vanskelig å gi opp tanken på å aldri kunne fråtse igjen, så følte jeg det samme før jeg begynte å lese denne boken. Jeg føler ikke det nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En annen overspiser her! Jeg har lagt paa meg masse gjennom 3 graviditeter, de to yngste barna er det 25 mnd mellom saa fikk jeg ikke tatt noe saerlig mellom dem. Jeg har startet paa nettkurs med baby naa, siden jeg ammer yngstemann. Jeg har innsett at jeg trenger drahjelp og at det kan ta tid.

 

Ja, jeg liker sjokolader og kaker, men jeg klarer aa begrense meg ganske bra her.. problemet er heller mat generelt. Jeg er saa utrolig glad i mat haha. Har litt gourmetvaner kan man si, og synes det er himmel paa jord aa spise pasta i floetesaus, gjerne med en eggeplomme, parmesan, troeffelolje... dere skjoenner hva jeg mener. Ja takk begge deler! Jeg er veldig interessert i mat og matlaging og spesielt baking... liker aa bake broed, spesielt italienske broed..varmt hvetebroed.. og vil helst spise 4-5 90g skiver, isteden for 2x30g grovbroed. Min utfordring er aa spise normale mengder.. jeg har utroestelig lyst paa raske karbohydrater.

 

Er paa Meny 3 - 1900 kcal pga amming og er konstant sulten. Hver dag er en kamp mot sult, synes jeg. Jeg sprekker ofte de foerste 3 ukene av denne grunnen. 1900 kcal er kanskje mye for noen, men for meg er det lett aa fylle kvoten med sunn mat. Synes jeg har gulroetter som kommer ut igjennom oerene paa meg.

 

I morgen er det en uke siden jeg startet paa kurset, selv om jeg tyvstartet en uke foer da. Offisiell vekt ved kursstart var 93.1kg og jeg skal ned 26kg.. huff og huff.

 

Er det flere som synes det er vanskelig aa gi slipp paa tanken av aa aldri spise seg stappmett av vaffler og boller igjen? lol :)

 

JA! Har en mann som ofte sier "orker ikke spise meg stappmett" men jeg liker faktisk å være stappmett... Merker at med salat, kjøtt, nøtter osv. så blir jeg veldig "full" i magen men ikke "mett" på samme måte som med annen mat. Så jeg prøver å stappe meg med dette istedet for de usunne tingene. Da blir jeg full i magen uten å overstige kalorimengden.

 

Men det fine er at etterhvert som magen blir vant til det skal det mindre mengde til før en føler seg stappmett på boller og vafler så da kan man unne seg litt og likevel være fornøyd :)

 

Jeg har også gått opp i 3 svangerskap og skal ned fra 93 til 70kg, er nå på 90ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er jeg som startet denne tråden, og nå vil jeg dele noe FANTASTISK med dere!!

 

I en desperasjon av oppgitthett over min periodevise overspising som ødelegger for vektnedgangen, tråla jeg internett for hjelp noen uker tilbake. Så fant jeg denne boka; the beck diet solution- how to think like a thin person.

 

Dette er en bok basert på kognitiv tanketerapi som tar deg gjennom et 6-ukers program der du får en oppgave å jobbe med hver dag. Den endrer hele tankegangen din, og har hjulpet hundrevis av mennesker som har slitt med å klare å gå ned i vekt. Du blir bevisst på hvorfor du vil ned i vekt, hvordan slå i hel saboterende tanker, holde deg på rett spor, motstå fristelser, unngå overspising og hvordan stoppe overspising i tide osv. Jeg har jobbet med denne boka i over 2 uker nå, og har ikke overspist siden. Jeg har ikke kjent på trangen engang, fordi jeg har endret hele tankegangen min. Hadde aldri trodd at en bok kunne gjøre så mye med tankene mine!! Boken gir ikke noen diett, det må man ha utenom (og grethe roede er jo supert). Boken jobber kun med hodet, og det er jo i hodet det sitter!!!

 

Boken koster kun 110 kr på bokkilden.no, så den er ikke dyr engang. Jeg anbefaler den, den virker i allefall til å være redningen for meg. Den er desverre ikke på norsk, men jeg synes det engelske språket i boken er veldig lettfattelig.

 

Her er en link hvis du er interessert;

 

http://www.bokkilden...=2994275&rom=MP

 

Jeg driver ikke med reklame altså, dette er kun en personlig anbefaling :) ja, det tar litt tid hver dag å jobbe med boken, men hvis man oppnår den livsstilsendringen gjennom dette- så er jo det absolutt verdt det. Jeg tenker at dette er en invistering for livet, på samme måte som GR er det!

 

Og til du Nokernok2010 som spurte om det er flere som synes det virker vanskelig å gi opp tanken på å aldri kunne fråtse igjen, så følte jeg det samme før jeg begynte å lese denne boken. Jeg føler ikke det nå:)

 

Takk for et fint tips og fantastisk at det funker for deg! Skal sjekke den ut selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pillarguri

Hei :)

Her er ei til som elsker å spise :)

Godt å høre at det er flere som har det på samme måte. Jeg skal sjekke ut boka som dere anbefaler her. Jeg startet på 93 kg etter to graviditeter og mye passiv innesitting, er nå på 88,4 kg, og på vei ned. Har vært på 84 kg også, men mister fokuset i perioder, og har veldig lett for å gå opp igjen, så det er riktig; tankegangen må gjøres noe med.

 

Jeg styrer bra unna godis og lignende og blir flinkere og flinkere til å styre unna vinglasset som er så godt (byttet ut med te). Koser meg med et glass eller to i helga.

Det jeg er fryktelig dårlig på er å spise nok på dagen, ender opp med å ha lyst på mye, og å overspise på kvelden, dette er ikke bra. Overspising av sunn mat er også overspising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...