Gå til innhold

Fra Keiko til Flipper...Nueva Vida & Alleskalfå!


Gjest Alleskalfå
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest nueva vida

Tilbake fra ferie, og det viktigste først:

HURRRRAAAAA, ALLESKALFÅ!! Ja, for vektnedgangen også. Da har det fungert for deg med metoden du har valgt, og du har vært veldig flink! Men så det store hurra'et; GRATULERER MED BABY I MAGEN!!!! Så utrolig fantastisk :) Tenk en baby til våren, så herlig!

Ta vare på kroppen din, og lytt til den. Det er viktig i et slik løp. Fortsett med en sunn og aktiv hverdag, det er sunt for både deg og barnet. Men jeg hadde ikke villet tenke slanking under svangerskapet, men holdt meg til det kroppen ytrer ønske om (selvfølgelig ikke sjokolade til enhver tid..hehe..)

Ja, jeg ønsker veldig at du skal fortsette her inne, men bare om du selv ønsker det og finner energi til det!

Hyggelig om du vil følge meg, også blir det jo veldig spennende å følge med deg i månedene fremover. Du får satse på minst mulig oppgang :)

Gratulerer nok en gang!

 

Mærri: Velkommen til Jotunheimen :) Jeg bor i denne vakre perlen, om omgis av dype daler og høye fjell! Finnes det vakrere sted på jord?!

Hyggelig om du vil følge tråden vår, du trakker ikke inn i noe forbudt område da, må du skjønne!

 

Så til meg; hatt en fantastisk ferie, og har kost meg! Må vel bare innrømme at kosthold og trening har vært fremmedord disse ukene...

Jeg feiger ut på veiing i morgen, er redd for nederlag... Feig??

Tja kanskje! Jeg velger å komme skikkelig igangn denne uka, og så se på vekten neste mandag!

 

Gleder meg til å komme igang med sunt kosthold å trening, nå skal kiloene vekk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Sender en hilsen fra Sør-England og ønsker dere begge to lykke til med veiing!!. Kjekt å se deg også Nueva Vida, og JEg FØLGER DEG hele veien!! Målet mitt er stillstand på vekten så det er lurt om jeg veiier meg ukentlig jeg også :). Er i uke 6+3 nå og har en spontanabort og exu bak meg, men krysser fingrene for at denne uventede fugleungen får vokse og gro hehe. Skal skjerpe kostholdet når vi kommer hjem jeg også, sammen er vi sterke! Klem til dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er du Nueva Vida? Du må ikke gi opp nå! Har du kost deg litt ekstra i ferien, så fortsetter du som før ferien nå. Kom igjen, jenta mi, opp med seg!Dette fikser du, litt om litt.

Vi hadde en fantastisk tur i fjellheimen i helgen forresten. Var kjempeheldige med været som ble mye bedre enn det var spådd. Vi kom oss opp på Glittertind hele hurven, 10 voksne og 10 unger i alderen 4,5-13 år og to bikkjer. Herlig. Super tur, fint vær, flott terreng og en fantastisk gjen å være på tur med. Ingen sure miner blant barna heller, selv om de var slitne alle sammen. Vi planlegger allerede ny tur neste år. Håper det passer så jeg kan få vært med da også.

Rakk forresten ikke veiing på torsdag, ting gikk litt fort i svingene. Skal prøve å huske det denne uken. Men oppnådde respektable 16 trimpoeng denne uken da:)))

Håper du fortsatt har det fint i England, Alleskalfå, og at spiren klorer seg fast denne gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute?

I går hadde jeg en skikkelig spisedag til meg å være. Lenge siden sist. Er midt i økt med nattevakter og hadde nok sovet litt lite i det siste. Stappet innpå med to nutrilettbar, to jordbærsandwich, tre pannekaker med blåbærsyltetøy, to kanelboller, en haug med twistbiter og en bolle sjokolademousse. Det begynte bra da, med en nutrilett og te. Men det holdt liksom ikke. Ikke mye sunne saker, he he he. Og alt ble konsumert mellom kl 1730 og 23. Da klarte jeg å si stopp. Fra midnatt var det tilbake på den smale sti som jeg egentlig trives best med, kroppen min også. Jeg var ganske så løs i magen resten av natten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Hei igjen jenter :)

 

Nå er ferien min straks over, og jeg er spent på veiedag på mandag. Ser at jeg ikke noterte vekten min forrige mandag, men den var altså 86,2. Masse god pub-mat i England med andre ord ;). Jeg har spist så og si hva jeg vil resten av uken også, men fra mandag av blir det fokus på kosthold og mosjon igjen!!

 

Det går veldig flott med spiren foreløpig, jeg var på tidlig UL og fikk konstatert at den ligger i livmoren pluss at et hjerte slår med riktig frekvens. Jeg ble satt 9 dager tilbake også, så jeg var ikke så langt som jeg trodde. Må ha hatt veldig sen eggløsning ;). Formen fremdeles grei, men jeg kjenner disse "kvalme-bygene" innimellom, og de er ikke noe gode.

 

Hvor er det blitt av Nueva Vida? Du kommer tilbake, ikke sant? Du og jeg skal jo gå nedover sammen selv om det for min del kan ta noe lenger tid enn planlagt, husk at du må fokusere framover og glemme det som har vært (dersom det er pga ferien du ikke har kommet i gang igjen, selv om jeg håper at du ikke har oppdatert her fordi du er for opptatt med familie, trening osv. hehe.) Kjør på og få deg inn igjen her!!!!

 

Og hei søte Mærri som alltid holder tråden i gang med sine motiverende ord, det er godt å ha deg her :). Jeg synes du har vært, og er, kjempe flink! Ønsker deg en flott helg, så kommer jeg innom jevnlig heretter - det lover jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Hvor er du Nueva Vida? Du må ikke gi opp nå! Har du kost deg litt ekstra i ferien, så fortsetter du som før ferien nå. Kom igjen, jenta mi, opp med seg!Dette fikser du, litt om litt.

Vi hadde en fantastisk tur i fjellheimen i helgen forresten. Var kjempeheldige med været som ble mye bedre enn det var spådd. Vi kom oss opp på Glittertind hele hurven, 10 voksne og 10 unger i alderen 4,5-13 år og to bikkjer. Herlig. Super tur, fint vær, flott terreng og en fantastisk gjen å være på tur med. Ingen sure miner blant barna heller, selv om de var slitne alle sammen. Vi planlegger allerede ny tur neste år. Håper det passer så jeg kan få vært med da også.

Rakk forresten ikke veiing på torsdag, ting gikk litt fort i svingene. Skal prøve å huske det denne uken. Men oppnådde respektable 16 trimpoeng denne uken da:)))

Håper du fortsatt har det fint i England, Alleskalfå, og at spiren klorer seg fast denne gangen:)

 

Og så bra at turen i fjellheimen var flott! :) Og at det fristet med reprise er jo enda bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Nå kjenner jeg at jeg har spist brød og litt for store porsjoner i ferien! Klærne strammet og ansiktet føles oppblåst igjen, og det kan IKKE skyldes på graviditeten helt ennå hehe :).

 

Så i morgen blir det storhandling (JEG HANDLER!!), og da blir det masse grønt og skjønt igjen. Jeg er ganske dårlig og sinnsykt trøtt til tider (ikke direkte kvalm, heller mer uggen fordi jeg er så trøtt), men likevel skal jeg prøve å komme meg mer ut på tur på kveldene.

 

Håper du titter innom her snart Nueva Vida, hadde jeg hatt et telefonnummer så skulle jeg ringt og vekket deg :)

 

Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alleskalfå og mærri :)

 

Har lest tråden deres en stund. Gratulere med spiren i magen Alleskalfå, du går en spennende tid i møte.

Grunnen til at jeg slenger inn en kommentar er at jeg har god erfaring med nattevakter og matinntak ;).

 

Jeg pleier å tenke at når jeg passerer midnatt starter jeg en ny dag, dvs at jeg spiser frokost ca 00-01, tar et mellommåltid ca 03-0330 og spiser lunsj ca kl 07. Når jeg står opp passer det jo å lage middag til familien og kveldsmaten blir inntatt mellom kl 19-20 på kvelden. Da har jeg klart å fordele dagens måltider på en nærmest "normal" måte ;). Jeg har også erfart at kroppen fungerer bedre på natten med proteinrik mat på natta. Min faste nattmat er rugsprø med egg og kalkunpålegg og rikelig med grønt og tomat/agurk.

 

Til slutt et par ord om meg, 38 år, 3 barn (11,9 og 6,5 år). Jobber 3-delt turnus som sykepleier. Gikk ned 16 kg fra aug-11 til des-11. Har holdt vekta siden og skal nå jobbe med de siste 5 kiloene. Har iløpet av det siste året etablert et greit kosthold, men 'sprekker' av og til så det suser.... Trener 4-6 ganger pr uke og elsker det 8).

 

Skal ikke se bort i fra at jeg detter innom tråden deres ved en senere anledning også. Stå på videre jenter :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snigla. Tusen takk på vegne av de andre to også.

Savner Nueva Vida. Håper du kommer snart, Nueva:). Er her og venter på deg og du er hjertelig velkommen uansett hvilken tilstand du er i.

Ellers har jeg faktisk turt å snike meg på vekten i dag. Forrige gang var vel i juni en gang. Den viste bare 200 g opp, det kaller jeg stillstand:)). Var litt godt å se. Har fortsatt 3,2 kg igjen til normalvekt, og ønsker meg ned 10-11 kg til for trivselsvekt. Må prøve meg frem med kost og trening, har lyst til å nå målet til årsskiftet.

Forresten, er alt bra med deg også, Alleskalfå? Og spiren klorer seg fast? Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Puh da var det ny uke! Og spiren klamrer seg fast enda ja :). Jeg er utrolig trøtt for tiden, hadde glemt alt med tretthet fra sist jeg fikk for 7 år siden haha! Jeg jobber 120% stilling, så det er kanskje ikke så rart at jeg akkurat for øyeblikket kun går på jobb, er med min datter og prøver å få gjort litt husarbeid på kveldene. MEN jeg vet at dette går over, og da skal jeg være mer aktiv i form av trening.

 

Vekten i dag viste 86,8 - og selv om det er en liten oppgang fra forrige mandag så klarte jeg å snu det fra 87,8 før helgen. Nå er kostholdet på riktig vei igjen, og jeg håper å snart være under 85 igjen :). Målet er å ligge der under 85 så lenge som mulig i løpet av denne graviditeten. Sist gang var jeg 99,5 ved fødsel, så jeg har mye å vinne på å holde meg på et mål!

 

Så kjekt å se at det er flere som titter innom og leser på tråden vår! Det er alltid koselig med tilbakemeldinger, og veldig kjærkomment og se dersom Nueva Vida hopper innom igjen. Tråden er ikke død, og det er ikke målet vårt heller!

 

Ha en flott uke alle sammen og ta fornuftige valg så holder man koken :)

Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Hei Panki.

Hyggelig at du stakk nesen innom, og takk for velmente råd. Jeg vet det der om at man bør holde tilnærmet samme matrytme om natten som man gjør til vanlig. Dessverre fungerer ikke det så bra for meg. Magen min/tarmene mine vil ikke helt være med på den. Jeg må spise lett mat hvis jeg skal ha noe på natten, og helst ikke mellom midnatt og klokken 06. Jeg har ikke lyst til å tilbringe hele formiddagen løpende til toalettet, spesielt ikke når jeg egentlig skulle ha sove. Jeg har, etter 7 år på natt funnet min løsning som fungerer for meg. At det innebærer litt lite mat iblant får heller bare være. Men drikker endel vann og litt te.

Ellers er jeg tilbake til hverdagen, i går fikk jeg meg en to-timers spasertur. Finfint. I dag blir det husarbeidstrim:)) og i helgen blir det jobbing igjen.

 

Enhver må nok finne sin egen måte, men det er jo så kjekt at noen tar seg bryet med å komme med sine egne erfaringer til deg Mærri :).

Og godt jobbet med treningen! Kan ikke du fortelle litt om din egen vei nedover en gang til? Er så motiverende å lese :). Beklager hvis jeg spurte om dette tidligere i tråden - kan jeg skylde på pre-ammetåke?!?! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive noe om treningen. Jeg er veldig glad i å trene, blir skikkelig grinete og rastløs i blant hvis jeg ikke får trent. Men er en morgentrener, synes jeg får mest ut av dagen da. Står jo opp sammen med resten av familien, spiser frokost og får de avgårde. Jeg trener både i treningsstudio og i skogen. Har jeg helt barnefri løper/går jeg meg en tur i skogen, og om det regner eller minstejenta er hjemme, er jeg på en time på treningssenteret.

Må si det er litt godt å være tilbake i vanlig rytme igjen. Har trent tre dager denne uken. Blir ikke mye trening når jeg jobber, det har jeg ikke helt overskudd til. Dessuten har jeg mest lyst til å være med familien de timene jeg er våken. Hender det blir mer enn nok mosjon på vakt da:)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg på jobb, og har ting under kontroll. Da gyver vi løs. Kan bli langt dette innlegget...

Jeg gikk ned 12 kg med Montignacmetoden tidligere, men la på meg igjen under svangerskapene mine, både fordi jeg spiste for mye og spiste "feil". Jeg har prøvd Grete Roede med lavkalori, resultatet var at jeg la på meg 4 kilo på 2 uker og var tung og dvask i kroppen, mye hodepine og magen stoppet.

Montignac metoden bygger på den glykemiske indeks, altså jo lavere gi, jo sunnere mat. Popcorn f.eks, som anbefales som kos av Groede pga lavkalori, anbefales ikke av Montignac og Fedon pga høy Gi, altså over 65. Mørk sjokolade har en Gi på 25, og altså tillatt. GI er et mål på hvor høyt blodsukkeret stiger og hvor fort det faller av maten vi spiser. Målet er å holde blodsukkeret så stabilt som mulig. Montignac deler karbohydratene inn i 4 grupper, etter hvilken GI- verdi de har(er bare karber det måles GI for)

1-svært lav( GI 35 eller under). gir vektnedgang.eks; blomkål, brokkoli,eple, pære og belgfrukter

2- lav ( GI 36-50). forebygger vektoppgang.eks; søtpotet, brun ris, fullkornspasta, grovbrød, kiwi og druer.

3- høy (GI (51-65). kan gi vektoppgang. eks;rosiner, mais, sukkerholdig syltetøy, overkokt hvit pasta

4-svært høy(GI over 65). vil gi vektoppgang. eks; hvitt brød, riskaker,kokte poteter, hvit ris, øl og popcorn.

Montignac deler metoden i to, fase 1, slankekur, bare tillatt med matvarer under 35.Her bør man være i minst 3 mndr, eller til man har nådd den vekten man vil ha.Fase 2, hold vekten. Litt mer romslighet i forhold til inntak, men helst holde seg under 50.

Det går også litt på sammensetningen av maten, ikke fett sammen med pasta og brød. man skal helst holde seg til det sunne fettet fra avocado, nøtter og olivenolje og sånt.

Frokost er et kapittel for seg, og bare her man kan spise brød. ellers deles måltidene, også frokosten inn i fiberrik karbohydrat måltid og protein-fett måltid. Sånn grovt sett. Montignac sier ikke noe om porsjonsstørrelse, man kan spise seg mett. Fedon er litt rausere med brød og hva man kan ha til, men strengere på porsjons størrelsene. Begge tillater litt kunstige søtningsmidler og fruktose. Montignac er streng med brusinntak, kaffe og te. Har sterke synspunkt på dette. Og tillater vin til lunsj og middag hver dag, han er jo fransk, hehehe.

Jeg tenker at siden jeg har holdt meg stabil så lenge, må jeg ha klart å holde gjennomsnittsGIen på under 50. Nå er tiden for å bli litt strengere igjen. Man kan gå tilbake til fase 1 i perioder hele tiden, om man kjenner at det går litt feil vei, eller bare har lyst.

Begge gangene jeg har begynt med Montignacmetoden har jeg kuttet godterier tvert, også har jeg tilpasset kostholdet mitt litt etterhvert. Noen ting kutter jeg ikke ut. Jeg må ha teen min hver morgen og innimellom, og jeg tillater meg litt sukkerfri brus i blant. Jeg spiser tre hovedmåltid og kanskje ett mellommåltid. Jeg holder meg mett lenge og har ikke behov for mat innimellom. Har forsøkt med mange små måltider, men ender med å spise mye mer enn jeg har behov for og legger på meg, så det funker dårlig her i gården.

Man kan begynne rett på fase 2 og allikevel gå ned i vekt, og for en som er gravid og ikke har tenkt seg aktiv vektreduksjon kan jo det være noe. Eller følge Fedons retningslinjer. Han deler det ikke inn i faser men ellers er det mye likt.

Jeg kjenner at jeg får ikke fulgt fase 1 så strengt som jeg burde, jeg nekter å spise forskjellig fra jentene mine. Vi skal kunne leve sammen og de skal ikke behøve å se mor slanke seg for å ende opp med et forvrengt syn på kropp. Ja, jeg overdriver, men essensen er der:)))

Jeg vet ikke helt om det var dette du lurte på, men håper du har fått noen svar. Ha en god natt, så skrives vi.

 

 

Hei !

 

Kan jeg spøre hva du spiser til det ulike måltidene , veldig gjerne

2 - 3 alternativer til det ulike måltidene ?

 

Bare litt nyskjerrig ! Hørtes spennende ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alleskalfå

Takk for spennende informasjon, Mærri!

Jeg ser at det er noen fellesnevnere med mitt opplegg (kuttet brød, poteter, pasta og ris), og jeg brukte jo mye epler som mellommåltid!

 

Jeg har ikke fått trent mye denne uken heller, men jeg er fast bestemt på å ikke gå for mye opp i vekt, så jeg har prøvd å minske litt på inntaket i alle fall. Tror vekten ligger rundt 86 enda, men det viktigste er at jeg føler jeg har kontroll!

 

Ha en fin og fornuftig helg alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snigla. Hyggelig at du stikker innom. Kan gjerne fortelle litt om hva jeg spiser, men er redd det blir kjedelig lesning. Jeg er ikke så spennende av meg som det kan høres ut. Montignac og Lindberg er spennende:)))

Jeg er et vanemenneske, spesielt når det kommer til mat i hverdagen. Er egentlig glad i å eksperimentere litt, men da må jeg ha ånden over meg eller være så lei alt det gamle at ingenting frister.

Så frokosten består stort sett av en skive ristet grovt brød, eller to. Alt etter hvor sulten jeg er. Pålegg er cottage cheese med sukkerfritt syltetøy, bare syltetøy eller mager smøreost og en stooor kopp te. Gjerne en skyr i tillegg. Innimellom kan det bli egg og bacon ( engelsk bacon med mindre fett) eller havregrøt.

Til lunsj spiser jeg stort sett salat med varierende proteiner, kylling, fisk, annet kjøtt. Middagsrester er supert.Hender også ofte at jeg steker egg og bacon, eller lager eggerøre/eggeomelett.

Middagen blir ofte mye av det samme, men ikke helt identisk med det jeg hadde til lunsj samme dag.

Mellommåltid er ofte nøtter og mørk sjokolade, en frukt og nøtter, noen skiver ost med spekeskinke eller en nutrilettsjokolade. Jeg har dette i vesken min når jeg er ute på farten, for hvis jeg lar blodsukkeret falle for lavt, blir jeg ikke helt tilregnelig. Sløv, vondt i hodet, surrete og helt tiltaksløs.

Jeg har ikke kuttet ut brød, ris eller pasta, spiser så grovt som mulig og passer på hva jeg kombinerer det med for at Gi skal bli så lav som mulig.

Var det til noen hjelp, snigla?

Og Alleskalfå, kos å se deg og fint at alt er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg drikker sort te med melk, noen ganger urtete, vann, farris og vin. Har

hatt litt dilla på pepsimax i perioder. Men det smaker jo egentlig ikke veldig godt...

Kjenner jeg er møkk lei av å vake rundt på 66-tallet. Nå VIL jeg ned de siste 10-12 kiloene. Fase 1 innføres herved. Kun unntak på minstejentas bursdag, om jeg føler for det. Skal også kutte litt på barene og annet inntak av kunstige søtningsmidler. Kanskje det kan funke. Vi får se, nå må jeg bare prøve meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...