Gå til innhold

Fin til jul? Minst 10 kg skal bort!


Anbefalte innlegg

Jeg er tilbake, igjen! Jeg var her inne for to år siden og da klarte jeg i løpet av et halvt år å gå ned nesten 20 kg. Jeg var veldig fornøyd, selv om jeg ikke helt hadde klart å nå hovedmålet mitt. Jeg tok en pause en stund og klarte å holde på vekta. Senere kom jeg tilbake hit for å prøve å gå ned de siste kiloene, men var ikke motivert, så jeg valgte heller å fokusere på å holde på vekta. Det klarte jeg ganske lenge. Så skjedde det en ganske stor endring i livet mitt.

 

Mannen min jobber i forsvaret og i fjor høst fikk vi vite at han skulle ut i internasjonal tjeneste. I slutten av oktober startet han opptrening i forbindelse med dette og kom hjem bare i helgene. Det ble en veldig tøff høst og vinter. Og det vises på meg når jeg synes livet er vanskelig, for det er da jeg går opp i vekt. Jeg måtte plutelig være alene med sønnen vår mye. Vi har ikke noen familie i nærheten som kan hjelpe til. Ikke noe nettverk. Og i tillegg jobber jeg 100 %. Resultatet ble mange enkle løsninger i matveien. Klokka 7 om kvelden er den lille lagt for å sove og jeg har ingen mulighet til å forlate huset. I stedet for å komme seg ut for å trene ville en sliten kropp sette seg i sofaen foran TVen. Og det som jeg vet er det største problemet mitt startet opp igjen. Trøstespising.

 

Jeg hadde gått ned så mye, klarte å holde vekta nede, var så fornøyd med hvordan jeg så ut og virkelig trivdes med kroppen min, og så lot jeg det skje igjen. Vekta begynte å gå oppover igjen da mannen min startet med opptreningen. Og jeg stakk hodet ned i sanden som en struts. Jeg VISSTE jo at det skjedde, men jeg hadde rett og slett ikke ork til å SE det og GJØRE noe med det. Opp i alt det andre var det ikke viktig lenger. Jeg hadde mer enn nok med å komme meg gjennom hverdagen.

 

Nå har jeg sommerferie. Jeg har endelig fått overskudd og situasjonen oppleves mye lettere nå enn den gjorde i den kalde og mørke årstiden. Og nå har jeg fått motivasjonen tilbake. De 10 kiloene som har sneket seg på skal bort igjen! Hovedmålet er å gå ned enda noen kilo etter det, men nå i første omgang er det disse 10 kiloene jeg skal konsentrere meg om. For jeg vet at når de er borte er jeg uansett fornøyd med meg selv.

 

Mannen min har vært deployert en stund allerede og han kommer hjem igjen til jul. Målet mitt er at de 10 kiloene skal være borte når han kommer hjem.

 

Jeg har valgt mandag som veiedag.

Startvekt nå på mandag var 73 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. uke

 

En uke har gått og det var tid for veiing. Jeg gikk på vekta hjemme mandag morgen, men etter en skikkelig fest tror jeg ikke at resultatet var helt riktig. Vekta viste nemlig 1,9 kg ned, og jeg regner med at mye av det skyldes mangel på vann. Jeg bestemte meg derfor for å veie meg på tirsdag i stedet denne gangen, for å få et mer riktig resultat. Mandag ettermiddag reiste jeg til foreldrene mine for å være der et par uker, og jeg glemte selvfølgelig å ta med badevekta mi. Jeg veide meg på vekta hjemme hos foreldrene mine på tirsdag, og den viste en nedgang på 300 g. Det resultatet er nok ikke helt riktig heller, men jeg bruker den vekta et par uker nå og så blir det riktig når jeg kommer hjem til min egen vekt.

 

Jeg synes ting har gått sånn passe greit denne uka. Den største utfordringen er i grunnen middag. Vi har vært borte på besøk hos familie, og det er vanskelig når det ikke er en selv som bestemmer hva som skal serveres til middag. Det som vanligvis er det vanskeligste har gått veldig bra. Inntaket av godteri har nemlig vært mye lavere enn normalt denne uka. Når jeg har bestemt meg er det så mye lettere å holde seg unna! Det har vært noen dager med skikkelig søtsug, spesielt etter middag, men jeg har holdt meg.

 

Nå er jeg i gang med uke 2 og tror ting kan bli enda lettere nå. Magen har blitt vant til mindre porsjoner, så jeg regner med at jeg ikke kommer til å være like mye sulten, og da er det lettere å spise riktig mengde.

 

_____________________________

 

Startvekt: 73,0 kg

Uke 1: 72,7 kg (-0,3 kg)

 

Samlet nedgang (-0,3 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slnakeguri

Heisann :)

 

Kjenner meg godt igjen i det du skriver... Har en mann som er mye bortreist med jobben, og ingen familie i nærheten... Så her går alt bra når han er hjemme, også faller jeg ut når han reiser. Pga liten mulighet til å trene, hurtige middager og "trøstespising". (og røyking..)

JEg skal ned de kiloene jeg la på meg da jeg sluttet å røyke for noen år siden (men har da altså begynt litt igjen...).

JEg har startet allerede, på min vei ned til 72 kg (15 kg ned, mann og barn har vært på ferie en uke nå, så da har jeg benyttet annledningen til å kickstarte litt.

Vet det er fy-fy, men jeg har brukt shakes kombinert med litt mat en uke.... MEn trengte den puffen for å komme igang. 3 kg ned :D

Nå skal jeg over på GR kost, og komme igang med trening igjen. har trent endel sporadisk i sommer...

Ha en fin uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hircine

Hei,

 

jeg ville bare legge igjen noen ord til deg med en lykkeønsking om videre vektnedgang! Det er tøft, og det er nok enda tøffere når du skal gjøre dette helt alene sammen med sønnen din. Jeg følger deg gjerne på veien mot - 10kg til jul! Jeg har ikke så mye igjen, men jeg har likevel "mange nok" kg til overs som jeg kan være med å riste av meg sammen med deg - om du vil. :)

 

Det virker som om du er på rett spor, bare fortsett i det samme sporet så går nok dette veien din! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Slnakeguri og hircine! Så koselig med tilbakemeldinger i dagboka mi! :)

 

Slnakeguri: Så "godt" å se at også andre har slike problemer knyttet til at mannen er mye bortreist. Innerst inne tenker jeg at det er så dumt å la ting skli ut fordi han er borte. Samtidig synes jeg det sier noe om hvor tøft jeg har hatt det det siste halve året, når jeg ikke orker å bry meg om at jeg ødelegger det jeg jobbet så hardt for å få til. Tenker du er fornøyd etter kickstarten din! Flott resultat! :D Det gir i alle fall god motivasjon til å fortsette på veien nedover.

 

hircine: Takk for lykkeønskning! :) Det er bare å henge seg med i denne tråden. Morsomere når det er flere som rapporterer til hverandre.

 

Stå på videre, dette klarer vi! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Meline

 

Så flink du har vært som har gått ned så nye tidligere :) og du har jo ikke gått opp alt! Du må ikke glemme det :)

 

Jeg er i en annen livssituasjon til deg - livet nå er gått over i an annen fase, 3 barn begynner å bli store og jeg kan trene når jeg vil. Men, jeg har de siste 15 årene hatt det travelt, med mye reising på både meg og min mann, og masse aktiviteter med barna. Så jeg vet litt om raske måltider...planlegging og trening..og hvilke utfordringer dette fører med seg.

 

Et tips er å lage store porsjoner med mat og fryse ned. Det er gull på travle dager ;) Og så får man så god samvittighet! Et annet krisetips er å kjøpe ferdigmiddag fra Fjordland - da har man full kontroll på kaloriinntaket. De er litt dyre, men noenganger kan det være verdt å bli god og mett, så sparer man inn det man evt. har lyst til å småspise etterpå..for da slipper du jo både de kaloriene og kostnadene.

 

Har du mulighet til å få kjøpt deg en trimsykkel/spinningsykkel? Det ligger mange ute på finn.no. Så kan du trene når barnet ditt har lagt seg, og når det passer for deg ;)

Lykke til - jeg heier på deg,

klem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Soleie68!

 

Tusen takk for en fin tilbakemelding med mange gode tips. :)

 

Å lage ekstra mye mat for å fryse ned har vært planen min lenge, men jeg har rett og slett ikke hatt anledning til det. Det er noe av det jeg har tenkt å bruke den siste ferieuka mi til, for da er sønnen min tilbake i barnehagen og jeg har noen dager helt for meg selv. Da kommer jeg også til å lage en oversikt med oppskrifter og handlelister, slik at jeg har det klart og det er enklere å komme i gang med en matlagingsdag i blant når hverdagen er tilbake igjen også. :)

 

Spinningsykkel, ja. Det har jeg hatt i mange år. Nå står den sammen med alle de andre treningsapparatene mine, stuet inn bakerst på det som en stund var treningsrommet vårt. Vi har nemlig ikke plass til å ha slike ting på stua, og nå er "treningsrommet" omgjort til lager fordi vi for tiden ikke har mulighet til å bruke kjelleren. Så lenge mannen min er borte kommer det ikke til å bli gjort noe med det. Jeg har imidlertid noen yoga- og pilates-DVDer som jeg skal finne fram når jeg kommer hjem, samt at jeg har tenkt å få sving på rockeringen min igjen. Tenker jeg tar ned vektstanga og skivene også, men jeg er litt redd for å komme borti TVen. :P

 

Det er i grunnen maten som er hovedproblemet mitt når hverdagen starter igjen (jeg har en jobb som gjør at jeg er i bevegelse store deler av arbeidsdagen) og der er ting meget mye bedre nå enn de var for tre uker siden.

 

Tusen takk for lykkeønskning! Det er motiverende med heiarop og så fine tilbakemeldinger! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. uke

 

Vekta viste at jeg har hatt en oppgang på 0,4 kg denne uka. Regner med at oppgangen skyldes vann på grunn av mensen og at det ble en del saltmat denne helga. Resultatet så litt bedre ut da jeg veide meg før helga.

 

Det har vært en del utfordringer denne helga. Fredag kveld kom søsteren min hit med rester etter et koldtbord, så det var da all saltmaten kom i hus. I tillegg hadde hun med en del kakerester, men jeg har bare tatt et par små stykker i løpet av hele helga.

 

I går var gutten min og jeg alene hjemme, så vi måtte finne på noe for å få tiden til å gå. Det er ikke akkurat noe fint vær for tiden, så jeg vurderte å lage en bolledeig. Men fersk gjærbakst er jo så utrolig godt, så i stedet tok vi på oss regntøy og tok med håven ned i fjæra.

 

Ny uke, nye muligheter!

 

_____________________________

 

Startvekt: 73,0 kg

Uke 1: 72,7 kg (-0,3 kg)

Uke 2: 73,1 kg (+0,4 kg)

 

Samlet nedgang (+0,1 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. uke

 

Nå kjenner jeg at jeg er kommet skikkelig igang. Søtsuget jeg vanligvis har er nesten helt borte, så det er ikke noe vanskelig å spise riktig mat og riktig mengde. Det ble litt mer snop enn det burde på lørdag, men ikke så mye som det kunne vært. Da jeg gikk på vekta i dag viste den 2,0 kg mindre enn sist veiing. Jeg vet at ca. halvparten av dette er vann som jeg hadde i kroppen forrige. Nå har jeg gått ned 1,9 kg til sammen på tre uker, i gjennomsnitt litt mer enn 600 g i uka. Jeg er kjempefornøyd og veldig motivert for å fortsette. :)

 

_____________________________

 

Startvekt: 73,0 kg

Uke 1: 72,7 kg (-0,3 kg)

Uke 2: 73,1 kg (+0,4 kg)

Uke 3: 71,1 kg (-2,0 kg)

 

Samlet nedgang (-1,9 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. uke

 

Enda ei uke har gått, og for ei uke det har vært. Dagene har gått med til å forberede barnebursdag. Jeg har laget rekvisitter til ungene, pyntet og bakt kake til langt på natt. Jeg har ikke vært så flink til å huske å spise og drikke vann. Nå har vi feiret bursdag tre dager på rad, så det har blitt noen kakestykker disse dagene. Nå kommer det ikke flere på besøk, så i kveld havner kakerestene og de siste muffinsene i fryseren.

 

Jeg hadde i grunnen ikke noe lyst til å gå på vekta i dag tidlig, for jeg var sikker på at vekta hadde gått opp. Jeg gikk på vekta og ventet spent mens tallene endret seg, og den havnet på 70,3 kg. - 0,8 kg! Jeg trodde det måtte være feil, så jeg gikk på vekta to ganger til for å sjekke, og den stoppet jammen på 70,3 kg alle gangene.

 

Jeg har nådd det første delmålet mitt! Hovedmålet mitt er til sammen - 13 kg, men nå fokuserer jeg på de 10 første. Jeg har satt hver 2,5 kg i minus som et delmål og skal gi meg selv en premie for hvert delmål jeg når. Deretter kommer hovedmålet, som selvfølgelig også skal føre til en premie.

 

Start: 73,0 kg

Delmål 1: 70,5 kg (Ny veske)

Delmål 2: 68 kg (Klokke)

Delmål 3: 65,5 kg (Noe fint hos en gullsmed)

Delmål 4: 63 kg (Nye sko/støvletter)

HOVEDMÅL: 60 kg (Ta inn gifteringen slik at den passer på riktig finger og kjærestehelg)

 

Det betyr at jeg nå kan kjøpe meg ei ny veske. Vesker har jeg mange av, men jeg trenger ei ny jeg kan bruke til hverdags. Den jeg har nå har jeg brukt nesten daglig i fem år. Den er så slitt at det ikke er lenge til reima ryker, så det er på høy tid med ei ny veske nå.

 

Nå er jeg ferdig med min siste feriedag denne sommeren. I morgen er det tilbake på jobb, så nå skal jeg få jobbet inn noen gode mat-rutiner der også. Nå kommer ukene til å gå fort framover. Jeg har klart å gå ned 2,7 kg på en måned. Fortsetter jeg på samme måte blir det ikke noe problem å nå målet mitt til jul. Det er motiverende! :D

 

_____________________________

 

Startvekt: 73,0 kg

Uke 1: 72,7 kg (-0,3 kg)

Uke 2: 73,1 kg (+0,4 kg)

Uke 3: 71,1 kg (-2,0 kg)

Uke 4: 70,3 kg (-0,8 kg)

 

Samlet nedgang (-2,7 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

2. måned

 

Jeg begynte på jobb, og plutselig var det gått fire uker siden sist jeg var her inne. Det er så utrolig mye å gjøre på jobben. Det er det hvert eneste år etter sommerferien, men i år er det ekstra mye. Jeg har heldigvis klart å innføre bedre mat-rutiner enn jeg har hatt før, så nå er jeg ikke så sulten at jeg spiser for som om det skulle være lørdagskveld, når jeg kommer hjem. Jeg har klart å gå ned i løpet av disse fire ukene, men ikke like mye som jeg gjorde de fire første ukene. Jeg har egentlig mer enn nok med å holde orden på huset i tillegg til å jobbe. Det er knalltøft å skulle gå ned i vekt i tillegg, så jeg er ikke like flink som jeg skulle ønske.

 

Det skjærer seg gjerne når det blir helg. Når det under fredagshandelen havner en stor smågodtpose i handlekurven. Når jeg har stått på hele uka og jeg lørdag morgen fortsatt er så utslitt at sønnen min må leke på stua mens jeg sover i sofaen noen timer. Når vi har vært på blåbærtur og det frister veldig med vafler med blåbærryltetøy. Når jeg får tid til å slappe av og kjenner at jeg savner mannen min utrolig mye og at det er ensomt her hjemme uten ham.

 

Utskeielsen ble stor denne helga, så jeg ble veldig overrasket da denne ukens veiing var overstått. Vekta viste en nedgang på 800! Jeg har nå gått ned 3,9 kg på 8 uker. Det er en nedgang på så og si 500 g i uka, det som jeg har satt opp målet mitt ut fra, så jeg er fornøyd med å ha klart det, siden innsatsen på ingen måte er den beste. Denne ukens resultat gjorde at motivasjonen kom tilbake igjen, så nå skal jeg stå på de neste ukene. Om tre uker kommer mannen min hjem på en liten permisjon, og da skal vi til Egypt sammen. Det hadde vært supert å gå ned enda noen kilo til før vi skal dit. På soverommet har jeg lagt fram en shorts som jeg har lyst til å ta med når vi skal på tur. Den var alt for liten da jeg kjøpte den for omtrent 10 uker siden. Nå klarer jeg å få den igjen uten problemer, men den er fortsatt litt for trang.

 

_____________________________

 

Startvekt: 73,0 kg

Uke 1: 72,7 kg (-0,3 kg)

Uke 2: 73,1 kg (+0,4 kg)

Uke 3: 71,1 kg (-2,0 kg)

Uke 4: 70,3 kg (-0,8 kg)

Uke 5: 70,7 kg (+0,4 kg)

Uke 6: 70,3 kg (-0,4 kg)

Uke 7: 69,9 kg (-0,4 kg)

Uke 8: 69,1 kg (-0,8 kg)

 

Samlet nedgang (-3,9 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. måned

 

Så flink du er Meline!! Jeg har en man som i lange perioder har pendlet over noen uker og vet hvor lett det var å ta til seg av det som er søtt og usunt. Jeg kjøpte alltid Nidars favoritter til ungene og gav dem tilmålte porsjoner og spiste resten selv (og i tillegg hadde jeg ofte kjøpt noe som bare var til meg...)

 

Vær stolt av deg selv! Du klarer dette!

Lykke til.

 

Hilsen meg som bare er gjest på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalvektig

 

Da jeg gikk på vekta for noen dager siden viste den 68,5 kg. Det vil si en BMI på litt under 25, så nå kan jeg si at jeg er normalvektig! Det kjennes godt! Jeg har nå gått ned 4,5 kg. Så veldig mye er det ikke, men jeg merker forskjell på kroppen uansett. Nå må jeg bare fortsette på samme måte. Etter nye 4,5 kg vil det føles enda mye bedre.

 

_____________________________

 

Startvekt: 73,0 kg

Uke 1: 72,7 kg (-0,3 kg)

Uke 2: 73,1 kg (+0,4 kg)

Uke 3: 71,1 kg (-2,0 kg)

Uke 4: 70,3 kg (-0,8 kg)

Uke 5: 70,7 kg (+0,4 kg)

Uke 6: 70,3 kg (-0,4 kg)

Uke 7: 69,9 kg (-0,4 kg)

Uke 8: 69,1 kg (-0,8 kg)

Uke 9: 68,5 kg (-0,6 kg)

 

Samlet nedgang (-4,5 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...