Gå til innhold

Slankestart 1. januar 2013


Anbefalte innlegg

Yes! Da var første kurskveld gjennomført! Det var utrolig kjekt! :D Alle i gruppa virket kjempe hyggelige, og kurslederen var bare helt fantastisk! En drøm i forhold til den forrige kurslederen jeg hadde som jeg absolutt ikke var fornøyd med..

Og det beste av alt er at jeg nå er supermotivert igjen.

Dagen i dag har gått kjempebra! Jeg lagde grove Piroger som jeg spiste til lunch. Kjempegodt! Skriver inn oppskriften under ;)

 

Eller har jeg kjøpt meg ny vekt, men den viste dessverre 600 g mer enn den andre :angry: Men men, det får bare være! Så nå veier jeg altså 75,3 kg i stedet for 74,7 som den gamle viser. Fra nå kommer jeg til å følge den nye.

 

Vi hadde GR sin fiskegrateng til middag i dag. Den var ganske god! ;)

 

 

Grove Piroger med Soppfyll

 

Brukte samme oppskrift til deigen som denne: http://www.greteroede.no/1681403.o2

 

Men som fyll hadde jeg:

100 g løk, hakket i passe biter

35 g grønn pepperfruk(ikke stek) i små biter, kan bruke paprika også

35 g rød paprika i små biter

2 små bokser (170g) hermetiske sjampinjonger, silt, presset og grovhakket

1 ss olje

1 ss tomatpure blandet med 4 ss vann

1 ts paprikapulver

1 toppet ts spisskummin

1 knivsodd chilipulver

litt mer enn 1/2 ts salt

1 god bunt bladpersille, hakket

 

Stekte løk, pepperfrukt og paprika i oljen til den var blank, hadde i soppen, stekte litt, hadde så i tomatpureen og krydderet. Stekte litt til og hadde tilslutt over persillen.

 

Jeg delte deigen i 16 emner i stedet for 8. Jeg liker å gjøre ting litt tungvint ( :P ) så jeg veide deigen og delte på 16 så jeg fikk like store deler. Så målte jeg fyllet og delte på 16 (hos meg ble det ca 20-21g fyll). La den ferdig kjevlede deigen på vekta, hadde på fyllet, penslet med egg rundt kantene, lukket, la på stekebrettet og trykket med gaffel rundt skjøten. Lot de heve 15 min, penslet med egg og hadde over 80 g med lett gulost. Inn i stekeovnen på 220g i ca 12 min. De smakte HERLIG! Spiste med avokado og salat vedsiden av. 148 kcal i hver piroger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Kladden

Bolla: Du er kjempeflink som har meldt deg på kurs, med tanke på at du var i ferd med å miste motivasjonen. I stedet for å gi fullstendig blaffen (noe JEG har gjort så alt for mange ganger før) så har du "tatt rev i seilene" og er i gang igjen. All respekt for at du har greid det! Jeg håper at du greier å nå målet ditt :)

 

Selv er jeg godt fornøyd med egen vektnedgang. Det går ikke så fort nedover, som det gjorde de første ukene etter at jeg begynte på Grete Roede kurset i januar, men det er vel sånn det er da. Kroppen holder litt på kiloene, men jeg skal i hvert fall ikke gi meg denne gangen, før jeg har greid å gå ned ytterligere 10 kg. Helst mer.

 

Forrige mandag begynte jeg på GR-kurs nummer to i rekken. Stadig like motivert, jeg. Jeg veide ca 87,5 kg på morgenvekta da jeg begynte å slanke meg i januar. I morges veide jeg 79,5 kg så det vil si at jeg har greid 8 kg. Det gir meg en god følelse å tenke på at jeg nå er på 70-tallet et sted i stedet for langt opp på 80-tallet. Alle monner drar :D

 

Noen har etterlyst middagstips her... Har dere smakt en gammel og god Grete Roede rett som heter BOLLIKÅL? Det er kjempegodt :D Fårikål kjenner vel de fleste til. I Bollikål er fåre/lammekjøttet erstattet med kjøttdeig og lagt lagvis med masse deilig hodekål. Krydre med salt og pepper og spis en potet til. Det er faktisk kjempedeilig middag og denne retten kan vi også spise mye av hvis vi bare er litt forsiktig med kjøttet og heller tar mere kål på tallerkenen. Nam.

 

Hvordan går det med dere folkens? At du er i slag Bolla, har jeg skjønt:-) Metchen: Har du fremdeles motivasjonen inne? At du går opp 200 gram ei uke, har ingen betydning. Det er at man holder fokus, som betyr noe. Vi vil jo bli slanke til sommeren? Eh.... Jeg mener slankere? He he. I mitt tilfelle vil jeg nok ikke være i mål før til høsten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Joda Kladden, jeg holder motivasjonen ved like. Ser at du har vært kjempeflink. Du har gått ned mer enn jeg har klart på samme tid, godt jobba. Jeg har også begynt på nytt kurs. Har veiedag på tirsdag. Tror det vil gå bra, men man vet aldri. Har vært mye flinkere til å trene, men har nettopp sett på "En ny start" på tv, og skjønner at jeg kan og bør trene mye hardere. Er litt vanskelig når man trener helt alene. Jeg kunne også ønske jeg kunne trent med PT flere ganger i uka, men man må gjøre det beste ut av det man har. Jeg har meg selv, og jeg skal klare det alene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Noen har etterlyst middagstips her... Har dere smakt en gammel og god Grete Roede rett som heter BOLLIKÅL? Det er kjempegodt :D/> Fårikål kjenner vel de fleste til. I Bollikål er fåre/lammekjøttet erstattet med kjøttdeig og lagt lagvis med masse deilig hodekål. Krydre med salt og pepper og spis en potet til. Det er faktisk kjempedeilig middag og denne retten kan vi også spise mye av hvis vi bare er litt forsiktig med kjøttet og heller tar mere kål på tallerkenen. Nam.

Bollikål har jeg ikke hørt om før, men foreldrene mine pleide å lage noe som het Solveigs gryte som høres litt tilsvarende ut. Man legger poteter i passe biter i bunnen av en gryte deretter kål og så karbonadedeig i biter på toppen. Kokes opp med buljongvann og pepper til grønnsakene er møre. Man kan gjerne slenge oppi gulrøtter og kålrabi eller andre passende grønnsaker også. Har man litt mye vann i blir det litt suppe-aktig, og knallgodt på sure dager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Da gikk jeg nedover igjen. Minus 900 gram, og det er jeg fornøyd med. Har trent bra fram til lørdag da magen begynte å krangle. Det går omgangssyke og jeg har magesmerter og er kvalm uten at det blir noe mer. Hadde vært bedre om det hadde brutt og blitt ferdig. Satser på at jeg kjenner meg bedre i morgen slik at jeg får trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kladden, så koselig å høre fra deg! :) Det har vært litt stille her inne i det siste (ikke at jeg er så flink til å bidra :rolleyes: )

Så flink du har vært da! 8 kg er jo MYE på denne korte tiden! Godt jobba!! :D

Bollikål hørtes spennende ut, skal prøves ;)

 

Metchen, så bra at du er på rett vei igjen! De 200 grammene forrige uke var sikkert bare vann.. Håper du er i bedre form i dag! Kjedelig med omgangssyken.. Rett som du sier at det beste er bare å bli ferdig med det. Om du nå ligger og spyr får du trøste deg med at det er en ganske så effektiv liten kur.. :P Neida.. God bedring! :)

 

Jeg har hatt en veldig fin slankeuke. Å begynne på kurs var absolutt det beste som kunne skje. Vekta i dag viste 73.9 - minus 1,4 kg ned fra forrige uke. YEY! Og det beste av alt er at cm-målet viste 21 cm ned fra forrige uke også! :D :D Nå er i alle fall motivasjonen på topp igjen ;)

 

Lykke til med resten av uken jenter! Nå skal jeg i gang med å lage kyllingwok med nudler. Mmmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kladden

Krusmynte: Solveigs gryte høres nam, nam ut! Den vil jeg prøve. Ligner en del på Bollikål,men litt flere ingredienser oppi, ser jeg. Jeg skal virkelig prøve den!

 

Metchen: Jeg er ikke flink nok til å trene jeg heller! Jeg ser på Slankekrigen hver tirsdag kveld på TV, de trener knallhardt og går ned både 2 og 5 kg ukentlig!!! Jeg blir inspirert, men kjenner at det er lissom ikke sånn livet er! Vi har jobb og forpliktelser og da har man ikke overskudd til å trene så mye som man kanskje skulle ønske. Men et par-tre dager med gåturer, ski eller for eksempel svømming, bør jo gå da... Ale monner drar :)/> Men du har jo gått ned bra da, flink er du:-)

 

Bolla: Du er virkelig flink! 1,4 kg og 21 cm mindre i kroppsmål på ei uke- det er jo rått! Stå på!

 

Det er fredag kveld og her sitter jeg og koser meg meg Irish coffee... Kremt: Det er vel ikke rette måten å slanke seg på da, men... Eh...

Men det har gått så bra ei stund og da tenker jeg at det må være lov å skeie ut en gang iblant da. Jeg tar to slike i kveld - og har hatt oppi sånn søtningsmiddel uten kalorier også, istedet for sukker. Det blir jo litt mindre kalorier da, hi hi;-) I morgen har jeg sikkert kjempedårlig samvittighet og må ut å trimme litt ekstra. Ja, ja. Aldri så galt at.... Jeg får sikkert ikke sove heller i natt av all denne kaffen;-))He he. Håper at veiinga på mandag viser at jeg i det minste har gått ned noe sånt som 200 gram- det er da ned det også :P/> Vi høres :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Da var ukas vektnedgang registrert. Minus 1 kg er bra. Det viser jo at det nytter er å være sta og egen. Hver gang jeg har begynt å få til trening, har det skjedd noe, men hver gang har jeg klart å komme i gang igjen :P . Denne gangen skal jeg klare å nå målet mitt, og det betyr at når man møter litt motgang må man glemme det og gå videre med en positiv innstilling.

 

I dag skinner sola ute, og det kan bli en deilig dag. Synd det ikke er påskeferie allerede, men får gjøre det beste ut av det. Hadde ikke tenkt til å trene mer i dag, men dersom være holder seg tror jeg det blir en liten tur etter jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si Metchen at jeg virkelig beundrer deg! Synes du er helt utrolig flink og motiverende! Jeg kan ikke huske å ha lest ett innlegg fra deg der motivasjonen svikter. GRATULERER sååå mye med å ha kommet til 70-tallet! Må føles utrolig herlig!! :lol:

 

Kladden, hvordan gikk veiingen i går? De to Irish coffee-ene har nok lite å si for hele uka.. ;) Men kjenner meg godt igjen. Jeg er typen som kan sitte å planlegge til detalj hvordan jeg skal nå slankemålet MENS jeg sitter å dytter i meg noe usunt.. :P Eller, jeg VAR! :D Hehe..

 

 

Vel, jeg er IKKE fornøyd med resultatet denne uka. Jeg har vært superflink og har trent mer denne uka enn noen av de andre ukene. Har fått minst 7 trimpoeng, og da skriver jeg minst ettersom jeg ikke har ført opp at jeg går frem og tilbake til barnehagen for å hente nå, noe jeg ikke gjorde før. Var derfor utrolig skuffet over å bare ha gått ned 400 gram til 73,5 :( Og bare 3 cm rundt om selv om jeg har nesten 1,5 time med styrketrening bak meg denne uken.. SKUFF!! :(

Jeg er jo selvfølgelig glad for at det går nedover, men siden jeg har vært så flink denne uken har jeg gått med store forhåpninger om å se 72-tallet.. Men men, neste uke får jeg forhåpentligvis se det.

Jeg har et mål om å se 6-tallet først på vekta i løpet av dette GR kurset, og ettersom det bare er 3. gangen i dag ser jeg det som svært sannsynlig! Så det er jo noe å motivere seg med.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Gøy å høre at du finner motivasjon i innleggene mine. Selv om det er mye jobb å gå ned i vekt, prøver jeg å være positiv og motivert selv om jeg av og til sliter litt. Jeg er en ganske sta person som når jeg har satt meg mål som regel når det. Denne gangen skal jeg i alle fall klare det, selv om det kan ta tid. Jeg jobber med meg selv for å gjøre dette tilet kosthold og en livsstil for livet, ikke bare for en kortere periode.

 

Det er faktisk enklere enn jeg trodde å la kakestykkene og sjokoladebitene ligge i fred. Ofte er det vanskeligste å få de rundt deg til å forstå at det er et valg man har tatt, og at man ikke skal være nødt til å forsvare det valget hele tiden.

 

Fortsett den gode jobbinga så når du målet om å komme under 70 i løpet av kurset. Dessverre er det sånn at desto lettere du blir, desto hardere må du jobbe for hvert gram. Jeg kan ennå flyte på en høy forbrenning pga jeg veier så mye. Gruer meg litt til overgangen, men samtidig er det målet mitt å gå ned så mye, så den utfordringen må jeg ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg skjeia nettopp skikkelig ut! :( Jeg har hatt det litt tøft i det siste, og i dag har det bare toppet seg. Mannen er ute med noen venner, barna er lagt, og det første jeg gjør er å ty til trøstespising. Spiste et helt fyllt egg (sånn som kommer til påske) og hadde tenkt til å slenge i meg den halve posen med cheesedoodlez som ligger i skapet, men av en eller annen grunn fant jeg ut at jeg skulle gå på vekta. Og vet dere hva? Jeg fikk se 2-tallet! 72,9! Og så på kvelden! Så da gikk jeg for et glass farris med isbiter i stedet for cheesedoodlezen! Kjempedårlig samvittighet for at jeg skjelett ut, men samtidig litt stolt over at jeg lot cheesedoodlezen ligge.. :rolleyes: Og nå er jeg i litt bedre humør også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Trist å høre at du har det tøft. Håper det går bedre med deg nå som vi har noen dager fri. Jeg vet det er lett å trøstespise, har gjort det flere ganger enn jeg kan telle, men vi vet begge at det ikke løser noe. Det vi bør gjøre er å jobbe med det som er tøft.

 

Det er lett for meg å sitte her å komme med gode råd, men så utrolig mye vanskeligere for deg som sliter. Du skal i alle fall vite at jeg sender mange positive tanker i din retning, og håper du har det bedre.

 

Jeg har selv slitt med problemer i forholdet, og en tung økonomi en periode, men prøver å bruke de positive endringen i vekta til å tenke positivt og dermed få det bedre i forholdet også. Det fungerer delvis. Det går bedre. Jeg prøver også å huske at det går opp og ned i forhold, og nå har vi en hatt en nedtur. Vi får jobbe oss oppover igjen.

 

Skal i prøve ha en god påske, håper du får det også.

 

PS Gikk ned 400 gram forrige uke. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe.. Stille her inne, men det gjør ikke noe. Bruker heller tråden litt som dagbok :)

 

Metchen, tusen takk for trøstende ord før påske. De hjalp faktisk veldig! Det er så godt å ha likesinnede her inne! :)

 

I det siste har jeg fått en litt ny tankegang som fungerer ganske bra. Hehe.. Den er slik at når jeg ser noe jeg har lyst på og er veldig fristet sier jeg til meg selv: Har jeg lyst på den, ELLER vil jeg heller bli tynn? Klarer å motstå i 9 av 10 tilfeller faktisk :D

 

Ellers gikk helga ganske greit. Var i middagsselskap på lørdag og var veldig stolt av meg selv når vi gikk derfra. Forsynte meg med ca 150 g kjøtt, 3 små poteter, bitte litt saus og MASSE grønnsaker. Og når kaken kom på borden tok jeg bare et bitte lite tynt stykke, sånn for syns skyld. Var sjåfør den kvelden, det hadde jeg planlagt. Ville ikke ha alle de unødvendige kcal fra vin og drinker. Så drakk i stedet sikkert 8 glass vann. YEY! STOLT!! :D

 

Har blitt superflink med måltidsklokka og planlegger hvert måltid. Legger inn alarm på mobilen så jeg ikke skal glemme ;)

 

Så alt i alt vil jeg si det går ganske bra nå :) 60- tallet, HERE I COME!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag!! 1,5 kg ned og jeg er tilbake på "skrætsj" på 73,5 kg.

 

Målene for uken blir:

- Klare å komme opp i 10 000 skritt i alle fall 3 dager

- Komme over 5000 skritt hver dag

- Trene på SATS 3 dager

- Planlegge middagene litt bedre!

 

Håper å gå ned 1 kg til neste uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba Bolla. 1,5 kg er kjempebra nedgang. Selv gikk jeg bare ned 600 gram, men siden jeg fryktet å legge på meg er jeg ganske fornøyd.

Ser ut til at du har fornuftige planer for nest uke. Jeg skal være fornøyd dersom jeg klarer 7 trimpoeng. Blir kanskje fest på lørdag og da kan det falle i grus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen ble nedgangen 500 gram. Pga en alkoholrik helg er jeg fornøyd. I tillegg har jeg fått TapOut dvdene og har trent to dager på rad, bare 5 igjen før det blir en dags pause. Motivasjonen er sterk, og jeg gleder meg til å prøve de andre dvdene til tross for at armene skjelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag igjen, og hadde det ikke vært for ørene hadde nok smilet gått rundt i dag :D 1, 6 kg ned denne uken!! Vekta stoppet på 71, 9 og jeg har gått fra fedme til overvektig denne uken:D Bare 2 små kg til mitt første store delmål, OG jeg har nådd det mindre delmålet på 72 kg. Sparer belønningen til Londonturen min og 5 uker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Bolla med et kjemperesultat. Du har vært kjempeflink. Gleder meg til du når ditt første store mål. Med denne innsatsen skjer det snart.

 

Selv gikk jeg bare ned 600 gram, men siden jeg har mens og fryktet et dårligere resultat er jeg fornøyd. Nå har jeg bare 7,1 kg igjen til mitt første store mål. Det er å gå fra å være fet til å være overvektig. Det er et viktig delmål for meg. Av erfaring er dette også en vekt jeg føler meg langt mer komfortabel med enn den jeg har nå. Det betyr at man bare må fortsette å jobbe. Nå skal jeg spise frokost og planlegge dagens middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ukas resultat 900 gram ned. Håper det har gått like bra med deg "Bolla". Har ikke sett noe til deg på noen dager. Håper det bare betyr at du har vært på tur, og ikke at du har problemer. Du har jo vært så flink de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink Metchen!! :D Tenk at du nesten har gått ned 12 kg!! :o:lol:

Så søt du er som "etterspør" meg.. :) Det er bare rett og slett det at vi fortsatt ikke har nett hjemme, og jeg synes det er utrolig tungvint å skrive fra telefonen. Så da blir det oppdatering de dagene jeg er på besøk hos foreldrene min ;) Vi flytter i slutten av juni, så da regner jeg med at jeg blir en riktig traver her inne.. ;):P

 

Her går det da nedover i sneglefart.. I forrige uke gikk jeg opp 200 gram ) :( ), denne uken ned 300 gram. Så nå veier jeg 71,8 kg. Tror nok ikke jeg når målet om 68 kg før London-turen om 3,5 uke, men jeg tenker jeg er veldig fornøyd med å i det hele tatt nå 60-tallet før den tid. Nå har jeg fått på plass hodet litt igjen, så føler med trygg på at det skal gå. :)

 

Eneste jeg sliter med for tiden er motivasjon til å trene. Går mye turer, men sliter veldig med å samle nok motivasjon til å gå på SATS. Finner hele tiden på unnskyldninger til hvorfor jeg ikke har tid, så det blir å jobbe med framover.

 

Lykke til med uken flinka! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kladden

Hei hei alle flinke folk: Kladden i farta :P

Ikke undervurder den fantastiske treningsformen Å GÅ !! Det gjør godt for både kropp og sjel og selv om man selvfølgelig føler seg vel etter å ha gjort en ekstra innsats i treningssenteret, så mener nå jeg at treningssentere er oppskrytt. Har funnet ut at jeg sparer masse penger ved å bruke naturen flittig og det går an å gjøre mange øvelser på stuegulvet også hvis man gidder, hi hi- det koster ikke ei krone. Med mindre du for eksempel kjøper inn et par brusflasker og bruker dem som manualer da :D

For noen år siden gikk jeg Besseggen og sprang som ei fjellgeit oppover den bratte eggen, uten annen bakgrunnstrening enn at jeg på forhånd hadde gått masse skogsturer i kupert terreng.

 

Det går da fremover med slankingen for meg. Jeg har gått på grete Roede kurs helt siden januar måned og har nå gått ned 12,5 kg. Jeg er fornøyd med vektnedgangen. Jeg kunne selvfølgelig ønsket meg at jeg gikk ned raskere enn jeg gjør, men når kroppen ikke vil være med på det, så får jeg heller glede meg over at jeg faktisk går ned da! Jeg gir meg ikke!

 

Nå veier jeg 75 kilo og da gjenstår det ca 10 kg før jeg når målet mitt. Jeg har ikke tenkt å gi meg ennå, nei. Det er jo bare å tenke tilbake på romjula, da jeg gikk omkring med en kjempediger bilring på maven og hadde problemer med å knyte skolissene da jeg bøyde meg ned.Eller jeg tenker tilbake på den lave selvfølelsen som jeg hadde da... Jeg holdt alltid armene foran maven da jeg satt - og dro ut genseren så godt det lot seg gjøre. Gikk rundt i lange og vide plagg, som lissom skulle skjule elendigheta. Jeg har sett igjen bilder av meg selv og gråter inni meg, fordi jeg husker hvor kjett jeg hadde det inni meg på den tida. Det er ikke mange månedene siden og derfor har jeg det så friskt i minne. Jeg er livredd for å komme dit igjen. Jeg kjenner det nå, bare mens jeg sitter her og skriver at jeg blir enda mer innstilt på å få igjen den GODE FØLELSEN skikkelig. Jeg er jo på vei, men kjenner jo at det mangler litt ennå. Det er likevel ingen tvil om at denne jenta har fått det bedre med seg sjøl, etterhvert som jeg har blitt lettere og beveger meg raskere i terreng og trapper.

 

-Så, her skal kiloene motstand finne, for snart fremstår en glad og fornøyd kvinne! :D (Jøss, hvilken poetisk åre jeg har egentlig, hi hi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...