Gå til innhold

Noen å skravle med om hvordan det går?


Gjest Gleder
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Valkyrien

Her kommer mesteparten av kaloriene inn på kveldstid, siden vi som regel spiser både sen middag og kveldsmat. For meg som ikke jobber eller trener noe særlig så ser det ikke ut til å være et problem å gjøre det på den måten :)

 

Er forresten fornøyd etter å ha vært på diakontroll hos legen igår, langtidssukker på 7,0 :) Kan ikke huske sist det var så lavt :D

 

Men han sa noe jeg ikke helt skjønte, han mente det var urealistisk at jeg skulle klare å gå så mye ned i vekt som jeg vil, men fikk ikke noen god forklaring på hvorfor... Jeg har jo klart å gå ned til ca 90 kg en gang før, og det sa jeg til han, og han svarte at det var nok maksimum av hva jeg kunne klare. Gir det mening for noen av dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei! Er det lov for flere å slenge seg med her? Jeg begynte på kurs på mandag, og er (nok en gang) klar for å prøve å få bukt med vekta. Gikk ned 13 kg i fjor vinter på egenhånd ved hjelp av VGs vektklubb, men kjenner at jeg nå trenger noen til å holde meg i øra, rett og slett.

 

Har alltid veid litt for mye, synes jeg, og har et ganske tradisjonelt forløp; kosekilo etter jeg ble sammen med han som nå er mannen i mitt liv, to tette svangerskap, mindre og mindre tid og overskudd til å trene, utfordring med både allergier og å finne mat som er både sunn OG rimelig. Dog tror jeg at jeg nå er mer mentalt klar, og ganske innstilt på at dette er et livsstilsendringsprosjekt som kommer til å ta tid. Av natur er jeg en type som helst skulle sett resultatene i går, så der har jeg en jobb å gjøre.

 

Elsker det meste som er søtt, og har en lei tendens til å måtte spise opp det som finnes av søtsaker, men det er faktisk ok å ikke spise opp! Lettere avhengig av Pepsi Max, og tror det må bli min guilty pleasure i denne perioden, selv om jeg selvfølgelig prøver å bytte det ut med vann. Litt er lov, heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen dugg.

Valkyrien høres ut som en usedvanlig lite motiverende lege.

Var du ung overvektig oddsen for å forbli overvektig er større vis man er overvektig i slutten av puberteten.

Kan være det han mener, men en lege burde allikavel hjelpe overvektige med motivasjon i stedet for å ta fra dem motivasjonen. Særlig hvis du har diabetes burde han jo hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Jeg har vært overvektig hele livet ja, til og med som barn. Ellers er han veldig hyggelig og flink, så det var derfor jeg reagerte så på det han sa. Jeg får bare bevise at han tar feil :P Skal jo inn til ny kontroll om 3 mnd igjen, så da tenkte jeg at jeg skulle ta det opp igjen, og be han forklare seg bedre.

 

Dugg: Det med å skulle se resultatene igår helst høres kjent ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får så veldig lav kostholdsscore, er det fordi jeg ikke har klart å fylle opp kaloriene i dag? I tillegg er jeg allergisk mot ubehandlet frukt og grønnsaker, så jeg kommer aldri til å klare å fylle opp fruktkvoten, det har vel også litt å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken93

Hei! Er det lov for flere å slenge seg med her? Jeg begynte på kurs på mandag, og er (nok en gang) klar for å prøve å få bukt med vekta. Gikk ned 13 kg i fjor vinter på egenhånd ved hjelp av VGs vektklubb, men kjenner at jeg nå trenger noen til å holde meg i øra, rett og slett.

 

Har alltid veid litt for mye, synes jeg, og har et ganske tradisjonelt forløp; kosekilo etter jeg ble sammen med han som nå er mannen i mitt liv, to tette svangerskap, mindre og mindre tid og overskudd til å trene, utfordring med både allergier og å finne mat som er både sunn OG rimelig. Dog tror jeg at jeg nå er mer mentalt klar, og ganske innstilt på at dette er et livsstilsendringsprosjekt som kommer til å ta tid. Av natur er jeg en type som helst skulle sett resultatene i går, så der har jeg en jobb å gjøre.

 

Elsker det meste som er søtt, og har en lei tendens til å måtte spise opp det som finnes av søtsaker, men det er faktisk ok å ikke spise opp! Lettere avhengig av Pepsi Max, og tror det må bli min guilty pleasure i denne perioden, selv om jeg selvfølgelig prøver å bytte det ut med vann. Litt er lov, heldigvis :)/>

 

Hei Dugg!

 

Ser ut til at vi er veldig i samme båt. Jeg også la på meg en del kilo etter å ha fått meg samboer. I tillegg til det begynte jeg i en jobb hvor jeg sitter på en stol hele dagen lang. Denne kombinasjonen med stillesitting på jobb og kjærestekos i sofaen har ikke vært helt bra for meg. Er også veldig glad i søtt, som jeg ikke klarer og stoppe med før det er tomt.

 

Begynte også på kurs på mandag. Hvordan går det for deg? Jeg sliter med å komme opp i nok Kcal i løpet av dagen. Skulle gjerne sett eksempler på en typisk dag hos noen som får det til :)

 

Er veldig spent på hvordan det går på mandag, hadde vært spennende å høre hvordan det har gått med deg og!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dugg!

 

Ser ut til at vi er veldig i samme båt. Jeg også la på meg en del kilo etter å ha fått meg samboer. I tillegg til det begynte jeg i en jobb hvor jeg sitter på en stol hele dagen lang. Denne kombinasjonen med stillesitting på jobb og kjærestekos i sofaen har ikke vært helt bra for meg. Er også veldig glad i søtt, som jeg ikke klarer og stoppe med før det er tomt.

 

Begynte også på kurs på mandag. Hvordan går det for deg? Jeg sliter med å komme opp i nok Kcal i løpet av dagen. Skulle gjerne sett eksempler på en typisk dag hos noen som får det til :)/>

 

Er veldig spent på hvordan det går på mandag, hadde vært spennende å høre hvordan det har gått med deg og!:)/>

 

Hei! Høres ut som vi er i samme båt, ja :) Jeg kan også slite med å få nok kcal i løpet av en dag, men har merket denne uka at de dagene jeg har planlagt godt, så får jeg det til. Dog føles det noen ganger ut som om at jeg har vel mange kalorier, så det hender jeg ligger litt under. Løsningen for meg er å få i meg nok kcal tidlig på dagen.

 

I går var menyen slik:

 

Frokost: Havregrøt med cottage cheese og bringebær

 

Mellommåltid: En halv Nutrilett-bar

 

Lunsj: Kyllingsalat

 

Mellommåltid pga. sen middag: Yoplait 0% yoghurt med 15 g Firkornblanding og bringebær

 

Middag: Torskegryte i form

 

Kvelds: Brødskiver med pålegg

 

I tillegg prøver jeg å pøse på med vann, men kan nok bli flinkere der.

 

Har spart alle frimerkene mine bortsett fra ett, skal i bursdagsfest i morgen kveld OG sove på hotell, spent på om jeg klarer å velge riktig på hotellfrokosten, jeg er en sucker for fine rundstykker, men siden det er veiedag på mandag, så må jeg jo bare holde meg i skinnet.

 

Her er det klesbretting og 15 km, heia Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken93

Har en dag med over, så det går vel opp i opp med at jeg har ligget under de andre dagene.

Denne uka her har jeg kun satt opp plan etter oppskrifter jeg fant, jeg rakk ikke å telle om det passet med kcal da vi hadde det litt travelt med å komme oss i butikken. Får ta meg litt bedre tid når jeg skal planlegge neste ukes matplan. Takk for tips!:)

 

Jeg skal i bursdag på søndag, så har gjort akkurat det samme selv! Gruer meg litt til det når jeg ikke aner hva som blir servert.

 

Du får ha lykke til på hotelltur!

 

 

Noen av dere andre som har tips til en typisk dagsplan?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Her ser matdagen omtrent sånn ut:

 

Frokost: Skive med mager smøreost med kylling eller skinke, ca 100 kcal

 

Lunsj: 1 Banan, ca 100 kcal

 

Middag: mellom 400 og 700 kcal, spiser hva som helst, men tilpasser mengden

 

Kveldsmat: 2 skiver, gjerne med ekstra godt pålegg, mellom 300 og 500 kcal

 

Snacks: Agurk, gulrot, frukt, sjokolade, caffe latte, alt etter hva vi har, hva jeg har lyst på og hvor mye kcal jeg har igjen

 

Totalt kcal har ligget mellom 1100 og 1500 de siste ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken93

Her ser matdagen omtrent sånn ut:

 

Frokost: Skive med mager smøreost med kylling eller skinke, ca 100 kcal

 

Lunsj: 1 Banan, ca 100 kcal

 

Middag: mellom 400 og 700 kcal, spiser hva som helst, men tilpasser mengden

 

Kveldsmat: 2 skiver, gjerne med ekstra godt pålegg, mellom 300 og 500 kcal

 

Snacks: Agurk, gulrot, frukt, sjokolade, caffe latte, alt etter hva vi har, hva jeg har lyst på og hvor mye kcal jeg har igjen

 

Totalt kcal har ligget mellom 1100 og 1500 de siste ukene :)/>

 

 

Jeg hadde sultet ihjel om jeg skulle spist så lite lunsj. Men nå slutter ikke jeg på jobb og er klar med middag for tidligst halv sju på kvelden da. Jeg har de siste dagene spist rester fra dagen før til lunsj, det har gått fint. Har faktisk kommet meg opp i riktig mengde i går og i dag, hvos jeg spiser det planlagte, så takk for tips:)

 

Er spent på bursdagen i morgen og om jeg klarer å beregne sånn ca hvor lite kake jeg kan spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Jeg hadde sultet ihjel om jeg skulle spist så lite lunsj. Men nå slutter ikke jeg på jobb og er klar med middag for tidligst halv sju på kvelden da. Jeg har de siste dagene spist rester fra dagen før til lunsj, det har gått fint. Har faktisk kommet meg opp i riktig mengde i går og i dag, hvos jeg spiser det planlagte, så takk for tips:)

 

Er spent på bursdagen i morgen og om jeg klarer å beregne sånn ca hvor lite kake jeg kan spise..

 

Hadde jeg jobbet eller vært i aktivitet i noen grad så hadde det nok blitt for lite for meg og ;) Her er middag rundt 17, og når man bare pusler rundt hjemme mesteparten av dagen så bruker jeg ikke så mye energi tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken93

Ja, Kjenner igjen den. I helger har jeg problemer med å spise riktig.

 

Men jeg er superfornøyd nå! Etter første uke har jeg gått ned 1,4 kg og 11cm totalt, så gleder meg veldig til kurs i kveld!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-2,5 kg etter én uke, det er jeg veldig fornøyd med! Vet godt at jeg ikke kan forvente slike resultater hver uke, men det er motiverende med en skikkelig pangstart!

 

Tar dere målene deres hver uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken93

Valkyrien: det er veldig kjedelig at en kveld skal kunne stoppe opp, men sånn er det vel bare dessverre.. Jeg skal på hyttetur til helga og er veldig spent på hvordan det skal gå.

 

Dugg: så bra! Det er vel kanskje lettere og ta av seg i starten, men står man på så er det vel ikke noe i veien for å kunne få til det flere ganger :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

 

Velkommen til dere nye :)

 

Så gøy at det er så mye aktivitet her inne. Jeg har ikke vært her inne på en stund. Det har gått i ett med reising, jobb og privat. Har spist for det meste ute. Dvs. at maten har jeg ikke hatt kontroll på. Heller ikke fått trent.

Jeg har veiedag mandag, altså i går. I forrige uke var det -1,2 kg. Men denne mandagen var det +1,5 igjen :unsure:

Så nå er det bare å komme seg inn igjen på linjen med å registrere maten igjen.

 

Lykke til alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Er det noen av dere andre som får mageproblemer av å legge om kosthold? Etter at jeg begynte å spise mindre og sunnere så har jeg fått en del utfordringer med at det går tregt gjennom systemet... Og har dere eventuelt gode råd for å holde ting i gang? :)

 

Spent på neste veiing her altså, men bare jeg ikke har gått opp igjen så skal jeg ikke klage.

 

Og hva slags badevekt har folket? Stoler ikke helt på vår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe tregere går det ja, men helt i stå går det ikke.

Drikk mye vann og pass på at du får i deg vannløselig fiber i fra frukt og bær.

Regner med at du har begynt å spise grove kornvarer. Da får du i deg en del uløselig fiber. Du burde få i deg like mye vannløselig fiber.

Jeg syns enkleste måten for å oppnå dette er bringebær. Kjøper frosne og tiner spiser en skål på kvelden. Fersk bringebær fungererogså ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe tregere går det ja, men helt i stå går det ikke.

Drikk mye vann og pass på at du får i deg vannløselig fiber i fra frukt og bær.

Regner med at du har begynt å spise grove kornvarer. Da får du i deg en del uløselig fiber. Du burde få i deg like mye vannløselig fiber.

Jeg syns enkleste måten for å oppnå dette er bringebær. Kjøper frosne og tiner spiser en skål på kvelden. Fersk bringebær fungererogså ypperlig.

 

 

Ening med Cheery. Tenke type fiber og nok væske. Trenger nok mer væske når fiberinntaket økes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Spiser ikke så veldig grove kornprodukter, brødet vi bruker mest av er coop sitt superbrød, og det er vel som kneip sånn sett. Og jeg drikker vel mellom 3 og 5 liter, hvis jeg kan telle med te :D

 

Hvor finner jeg mye vannløselig fiber da? Kan spise fint lite av frukt og bær pga allergier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke så veldig grove kornprodukter, brødet vi bruker mest av er coop sitt superbrød, og det er vel som kneip sånn sett. Og jeg drikker vel mellom 3 og 5 liter, hvis jeg kan telle med te :D/>

 

Hvor finner jeg mye vannløselig fiber da? Kan spise fint lite av frukt og bær pga allergier.

 

Er vel salat og grønnsaker, men vet ikke om du er allergisk mot det også.

 

Google sier havregryn, frokostblanding , linser, bønner og erter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valkyrien

Er vel salat og grønnsaker, men vet ikke om du er allergisk mot det også.

 

Google sier havregryn, frokostblanding , linser, bønner og erter.

 

Takk :) Grønnsaker går stort sett greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...