Gå til innhold

Melines vei mot trivselsvekta.


Meline
 Share

Anbefalte innlegg

Da er jeg i gang med dagbok her inne, igjen!

 

Jeg fylte 30 år i sommer, er gift og har en gutt (-09) og ei jente (-14). Den første gangen jeg gikk ned i vekt var før jeg skulle gifte meg i 2007. Da jeg bestemte meg for at vekta måtte ned veide jeg 82 kg, som er den tyngste vekten jeg har hatt (bortsett fra da jeg var høygravid og hadde kroppen full av vann i første svangerskap i 2009). Min BMI var da på 29,8, og jeg var mindre enn 1 kg unna BMI-grensen for fedme grad 1. Jeg klarte å gå ned 8 kg før bryllupet. Vekta holdt seg stabil frem til det første svangerskapet. Vekta steg mye under fullamming, og da sønnen min var 9 måneder veide jeg 80,2 kg. Dette var i 2010. Jeg bestemte meg igjen for at vekta måtte ned, og jeg klarte da å gå ned 18 kg og nådde nesten hovedmålet mitt, som da var 60 kg (-20 kg). Jeg stabiliserte meg på 64 kg og klarte å holde vekta ganske lege. Så gjorde en vanskelig livssituasjon at 8 kg snek seg tilbake igjen. Et svangerskap senere var vekten den samme som før jeg ble gravid, men i perioden med fullamming la jeg på meg enda 3,5 kg. Vekta er nå 75,6 kg, som gir en BMI på 27,4. Det er på tide å ta tak igjen, så vekta ikke blir enda høyere.

 

Hovedproblemet mitt er sjokolade, ikke vanlig mat eller annet snop. Kaker, gjærbakst og desserter er også en utfordring. Det skumleste av alt er butikker som selger 5 store sjokoladeplater for 100 kr. Om jeg ikke hadde hatt noen form for selvbeherskelse så hadde jeg kunnet spist fem slike plater i løpet av en dag uten vanskeligheter. Jeg har aldri gjort det, men fem slike plater i løpet av ei uke er ille det også. Jeg vet det.

 

For seks uker siden kjente jeg at motivasjonen endelig var på plass. Nok er nok og nå skal alle disse unødvendige kiloene bort. Denne gangen skal jeg nå hovedmålet mitt! Denne gangen har jeg satt trivselsvekten min til 55 kg. Når jeg har kommet dit skal jeg prøve å holde meg innenfor et vektbelte som går fra 53,5 kg til 56,5 kg og se om jeg trives med å være midt på 50-tallet.

 

De seks ukene som har gått siden jeg startet opp har gått strålende! Det gikk veldig fort å omstille seg. Jeg har gjort dette før og rutinene var på plass med det samme.

 

Jeg vet at jeg kan!

 

4A1Bbbw.png

 

5wGPp2.png

 

Flotte resultater som følge av sunt kosthold og trening disse seks ukene gjør at motivasjonen er på topp for fortsettelsen. Jeg har gått ned 5,1 kg og har mistet 10 cm rundt magen. Det viktigste av alt er at jeg passer på hva jeg spiser og at jeg drikker nok vann. Det har vært noen fristelser i løpet av disse ukene, men jeg har alltid klart å beherske meg og regulert på kaloriene i løpet av dagen slik at jeg ikke har hatt en eneste dag med for mange kalorier. I tillegg prøver jeg å få til regelmessig trening. Jeg er for tiden hjemme i permisjon med babyen min, så det blir aller mest av trilleturer. I tillegg holder jeg på å gjennomføre Jillian Michaels 30 day shred. I dag hadde jeg økt nummer 27, så nå har jeg igjen bare tre. De skal jeg ta i løpet av de tre kommende dagene, så jeg blir ferdig før vi reiser på høstferie etter at mannen min er ferdig på jobb på fredag. I løpet av ferien skal jeg prøve å komme meg på noen fjellturer og ellers bevege meg mye. Når vi kommer hjem skal jeg variere mellom alle de andre trenings-DVDene jeg har. De står pent på ei hylle over TVen og venter på meg.

 

Jeg har også satt meg noen delmål, for å holde motivasjonen oppe også når jeg ikke får like gode resultater. Jeg er i gang med den første uken av de 8 som gjenstår før jeg skal ha nådd det første delmålet mitt. Da jeg startet opp ønsket jeg nemlig å klare å gå ned 10 kg innen vi reiser til Egypt. I tillegg har jeg et julemål, et mål til påske og et mål til 17. mai. Jeg håper jeg når hovedmålet mitt før jeg har bursdag i slutten av juni, og videre må jeg jobbe med å holde vekten, og har derfor bestemt et vektbelte jeg ønsker å holde meg innenfor.

 

Mine delmål:

23. november: 65,6 kg (-10 kg før vi reiser til Egypt.)

24. desember: 65 kg til jul (Tør ikke håpe på mer pga 2 uker på tur og så advent.)

30. mars: 58 kg til påske (Vil være under 60 også etter påske.)

17. mai: 57 kg (Da passer bunaden fint!)

Innen 22. juni: Hovedmål 55 kg (Vil dit før bursdagen min!)

Videre: Være innenfor mitt vektbelte som er fra 53,5 kg til 56,5 kg (BMI fra ca. 19,5 til 20,5)

(Delmålene har blitt justert etter hvert slik at de passer bedre ut fra nedgangen jeg har klart.)

 

Mine trimpoeng

Uke 34: 3,7 TP

Uke 35: 10,7 TP

Uke 36: 19,7 TP

Uke 37: 6,0 TP

Uke 38: 11,6 TP

Uke 39: 11,9 TP

 

Mine vektresultater:

18/8: 75,6 (Start)

25/8: 74,2 (-1,4 kg)

01/9: 73,7 (-0,5 kg)

08/9: 72,9 (-0,8 kg)

15/9: 72,0 (-0,9 kg)

22/9: 71,6 (-0,4 kg)

29/9: 70,5 (-1,1 kg)

Sum: - 5,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktober ønskes velkommen!

 

Det er den første dagen i en ny måned, og denne dagen har vært kjempeflott! Jeg fikk gjennomført treningsøkta mi etter frokost og etterpå ble det en god trilletur i det fine været. Det ble 3,6 TP til sammen i dag. Maten har det også gått bra med. En knallstart på oktober, med andre ord! Håper resten av måneden blir like bra.

 

Det har blitt en liten endring i forhold til den kommende høstferien. Mannen min tar ut avspasering på fredag, så da reiser vi bort allerede i morgen ettermiddag. Da rekker jeg ikke å bli ferdig med 30 day shred før vi reiser likevel, men jeg tar med dataen min på tur og får tatt den siste økten i løpet av helga. Det er en del som må ordnes før vi kan reise, så det blir en travel dag i morgen.

 

Jeg avslutter med å legge inn dagens lunsj. Synes dette er så godt!

 

 

**********

 

Speltlompe med kokt skinke og avokado:

 

220 kcal

 

1 stk Buer speltlompe

15 g Philadelphia light naturell

30 g (3 skiver) kokt skinke

50 g avokado i skiver

Et dryss gastromat

 

**********

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig å lese litt om deg Meline. Du har jammen klare mål, jeg er nok litt mer diffus. Har liksom bare det endelige målet foran meg en gang i fremtiden. Skal jammen sette opp litt små mål innimellom, så kanskje det kan motivere meg mer fra å snope :P Vi drar også på høstferie i dag, ønsker deg en flott aktiv uke med sunn og deilig mat. Vi snakkes :D

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig tilbakemelding, Luciano! :) Jeg må ha klare mål, hvis ikke er det alt for lett at det sklir ut. Man kan kalle meg en kontrollfreak. Sist jeg skulle ned i vekt skrev jeg opp premier jeg skulle gi meg selv for hver fjerde kg jeg gikk ned. Det fungerte veldig bra som motivasjon. Jeg har foreløpig ikke gjort det denne gangen, fordi jeg synes det går så bra uansett, men det kan hende jeg finner på noe sånt etter hvert. Jeg skal i alle fall sette av en god sum med penger til å kjøpe klær for når jeg når målet mitt. Om hver halvkilo jeg går ned er verdt 100 kr så blir det jo en bra sum til slutt. :)

 

Ønsker deg en fin høstferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er høstferien i gang!

 

Jeg hadde store planer om ei treningsøkt før vi reiste i går, men det ble rett og slett ikke tid. Førsteprioritet før vi skulle reise var å ordne med pass til ungene, så det er i orden før turen til Egypt. Da gikk det med et par timer til å ordne passbilder av ungene hos fotograf og så søke om pass til dem på politistasjonen. Etterpå bar det til barnehagen for å levere 5-åringen. Vel hjemme var det tid for å pakke alt vi skulle ha med, og det er en del når man reiser med baby. Kunne nok skvist inn en liten halvtime til trening og en dusj etterpå, men siden babyen nå har blitt så mobil og ønsker mye oppmerksomhet, i tillegg til at hun sover mindre om dagen, er det vanskelig å få gjort det uten en rekke avbrytelser. Da MÅ jeg ta to 30 days-økter i løpet av ferien, og det er kanskje like greit?

 

Vi fikk etter hvert hentet mannen min på jobben (vi kjørte sammen om morgenen, så da måtte han klare seg uten privat bil på jobb), og barnehagegutten, og så pakket vi ut i bilen. Kom oss av gårde kvart over 5, et kvarter senere enn planlagt. Det er en tur som tar 6, 5 time, inkludert en stopp for å spise mat. Jeg pleier å bestille hamburger på slike steder med hurtigmat, men denne gangen bestilte jeg grillet kylling. Og så gjorde jeg noe jeg aldri har gjort før. Jeg ba om å få bytte ut pommes frites, som er tilbehør til det aller meste, med ekstra salat. Skinnet på kyllingen ble selvsagt lagt til sides, så da ble det i grunnen et ganske bra måltid. Dette ble dessuten den første bilturen denne veien uten en eneste sjokoladebit! Pleier alltid å kjøpe med noe godt til slike reiser, men det eneste jeg unnet meg denne gangen var ei flaske Pepsi Max. Mannen min har drukket mye av det siden jeg ble kjent med ham for snart 15 år siden, og det er en uvane jeg også har tatt til meg, men nå drikker jeg bare litt på lørdager.

 

Totalt sett er jeg altså veldig fornøyd med dagen i går! I dag skal vi på messe, og der er det mer enn nok av fristelser, men de skal jeg glatt overse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei helg full av fristelser.

 

Den første helga av ferien er over, og jeg er veldig fornøyd med hvordan det har gått. Antall trimpoeng kunne godt vært høyere, men det har vært så mye annet at det ikke har blitt like mye tid til det som jeg hadde tenkt. Vi var på messe to dager på rad, og det gikk helt fint å gå forbi boder med belgiske vafler, smultringer og alskens godterier uten å kjøpe noe som helst. Noen godsaker har det imidlertid blitt. Fredag kveld ble det to glass hvitvin og i går kveld ble det litt sjokolade og to glass rødvin. Det har stått fram potetgull begge kveldene, men det har jeg ikke tatt noe av. I dag dro jeg med familien min på en liten fjelltur, og da vi kom fram til målet tok jeg en bolle og to striper stratos-sjokolade. Alt i alt ble det MYE mindre enn hva jeg kunne ha funnet på å ha i meg. Det er i grunnen litt rart, men nå som jeg er så godt i gang med denne livsstilsendringen så er det faktisk ikke så vanskelig å beherske seg.

 

Turen i dag var veldig fin. Å gå opp tok en del lenger tid enn den har gjort når jeg har tatt den tidligere, for i dag måtte vi gå i et tempo som passet 5-åringen og ta en del pauser. Når jeg har brukt pulsklokke på denne turen har resultatet blitt i underkant av 1000 forbrente kalorier, så jeg førte opp det som resultat i dag også. I dag hadde jeg imidlertid tyngre å bære, siden jeg hadde babyen min som er 8 måneder på ryggen hele turen. Jeg har bestilt meg ny pulsklokke, så jeg gleder meg til den kommer i posten og jeg kan begynne å bruke den, så vet jeg at jeg får registrert riktig.

 

Etter turen har jeg vært helt utslått. Det har nok en sammenheng med at det er så dårlig søvn for tiden. Jeg må opp minst 2-3 ganger hver natt, og selv om det har vært slik de siste 8 månedene så blir jeg jo ikke vant til det. Det ble vel til sammen 5 timer søvn natt til i dag, så etter middagen tok jeg meg en hvil. Jeg sov i 1,5 time, men har likevel vært skikkelig trøtt hele kvelden, så nå er det ikke lenge til jeg finner senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store bukser.

 

Det er mandag og egentlig veiedag. Jeg tok ikke med meg vekta mi på tur, så i stedet veide jeg meg allerede torsdag morgen, siden vi skulle reise den dagen. Vekta viste da 69,7 kg, så jeg bruker det som ukens resultat. Da jeg så 6-tallet som lyste mot meg måtte jeg gå på vekta noen ganger for å sjekke at det stemte. Jeg har kommet meg under 70 kg! Helt fantastisk! Jeg er strålende fornøyd med å ha gått ned 5,9 kg på mindre enn 7 uker. Nå vil jeg ikke over 70 kg igjen, så det gir en god motivasjon til å stå på gjennom høstferien. Jeg er veldig spent på hva vekta viser om ei uke. Jeg kjenner at buksene mine sitter løsere enn før. Den jeg hadde på i dag skled ned slik at jeg måtte dra den opp hele tiden, så når jeg kommer hjem havner den i søpla. Det passet bra at den ble for stor nå, for den begynner å bli ganske slitt.

 

I dag hadde jeg tenkt å få unna nest siste økt av 30 day shred, og ble ganske oppgitt over meg selv da det gikk opp for meg at jeg hadde glemt håndmanualene mine. Da passer jeg heller på å sanke trimpoeng på andre måter, og får det unna når jeg kommer hjem i stedet. Gjennomføre det skal jeg uansett, så får det bare være at det ikke ble som planlagt.

 

Mine trimpoeng

Uke 34: 3,7 TP

Uke 35: 10,7 TP

Uke 36: 19,7 TP

Uke 37: 6,0 TP

Uke 38: 11,6 TP

Uke 39: 11,9 TP

Uke 40: 12,8 TP

 

Mine vektresultater:

18/8: 75,6 (Start)

25/8: 74,2 (-1,4 kg)

01/9: 73,7 (-0,5 kg)

08/9: 72,9 (-0,8 kg)

15/9: 72,0 (-0,9 kg)

22/9: 71,6 (-0,4 kg)

29/9: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

Sum: - 5,9 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten kjøkkenvekt og med intenst søtsug.

 

Noen dager uten kjøkkenvekt går bra, men nå kjenner jeg at det er ganske frustrerende å ikke kunne sjekke vekten på det jeg skal spise. Det er nok ekstra vanskelig fordi jeg ikke kan spise det jeg vanligvis spiser hjemme, og fordi middagene som serveres som regel ikke passer for meg. Vi er hos min manns familie, og på grunn av kroppsfokuset som enkelte har, er det uaktuelt å låne kjøkkenvekt eller be om å tilpasse maten. Jeg vil ikke ha noe oppmerksomhet på det. Det har selvfølgelig blitt bemerket at jeg må ha slanket meg siden vi var her i sommer. Noe som det normalt er hyggelig at folk ser, og som jeg satte pris på da de ble så overrasket da jeg gikk mye ned i vekt sist gang. Nå var det derimot ikke noe hyggelig. Jeg veier knappe to kg mindre enn da jeg ble gravid sist, så når noen utbryter at jeg ikke er til å kjenne igjen eller sier at jeg må ha SLANKET meg MYE, føler jeg det bare som en bekreftelse på at de har bestemt seg for at jeg er diger. Jeg svarte skarpt at det er normalt at kroppen forandrer seg etter svangerskap og amming, så nå regner jeg med det er stille i alle fall resten av dette oppholdet. Jeg kjente litt på det sist også, da jeg hadde kommet ned til 64 kg og nesten var ved hovedmålet. Min svigermor var så begeistret, og jeg var jo så FIN som hun ikke hadde kunnet forestille seg, for jeg hadde jo ALLTID vært stor. Og så ble hun så overrasket da jeg kunne fortelle at jeg hadde veid enda en del kg mindre da jeg ble sammen med mannen min og hadde vært det de første tre årene av forholdet vårt. At den første og største vektoppgangen min kom som et resultat av en stor livskrise klarte de visst ikke å forstå.

 

Vel, jeg gjør så godt jeg kan med maten og prøver å registrere så nøyaktig som mulig. Det har blitt noen kosemerker, men det er ikke slik at jeg har mistet alle hemninger og kjørt til butikken for å kjøpe ei stor plate melkesjokolade, jeg har bare forsynt meg litt når det har blitt servert noe. I går og i dag har jeg hatt skikkelig søtsug, og det er nok fordi mensen har startet. Jeg skal ikke kjøpe meg noen sjokoladeplate uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelser og ukens opptur.

 

De siste ukene har buksene som begynte å bli ganske trange begynt å bli løsere og løsere. Denne uka har de rett og slett blitt for store. I går var jeg på handletur, og så utrolig godt det føles å ta med seg to bukser i størrelse 38 inn på prøverommet og ende opp med å kjøpe begge! De sitter penere når jeg har gått ned enda noen kilo, men jeg får dem fint på meg uten at de føles eller ser alt for trange ut. Nå har jeg brukt størrelse 40 og 42 veldig lenge, så dette var en virkelig positiv opplevelse! Jeg føler meg fin, og det er lenge siden sist!

 

I dag har det vært en litt vanskelig dag med tanke på maten. Dette er siste dag på ferie før vi vender nesen hjem i morgen, og mannens besteforeldre skulle ha oss med ut for å spise middag. Det ble gratinerte nachos til meg, og hvor kaloririk drn middagen ble har jeg ikke peiling på, annet enn at det helt sikkert var MYE mer enn jeg egentlig skal ha. Jeg har hoppet over noen måltid, så kaloriinntaket i løpet av dagen er nok ikkep helt på bærtur, men det er virkelig ikke riktig måte å spise på. I tillegg er det lørdag, og helt uaktuelt å droppe ukens sjokolade. Men den har jeg lov til å unne meg uten å ha dårlig samvittighet for det.

 

I morgen er det ei lang reise hjem, så middagen blir nok den samme som den dagen vi reiste ned hit. På vei hjem skal vi innom broren min som har bursdag i morgen, så da blir det nok et lite kakestykke.

 

Nå er jeg veldig spent på hva vekta vil vise mandag morgen. Er jeg på stedet hvil, har jeg gått opp i vekt, eller har jeg klart å begrense meg så mye at jeg har gått noen hundre gram ned i løpet av ferien? De første dagene av ferien følte jeg at det gikk veldig bra, men nå har det sklidd litt ut. Det blir godt med hverdag igjen. Akkurat nå føler jeg at den vil vise oppgang, og det er nok fordi kroppen har fått flere karbohydrater enn på lenge og at mensen gjør at jeg er litt oppblåst. Det blir spennende å se, men jeg frykter at vektkurva vil peke litt oppover denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv overraskelse.

 

En smule bekymret og ganske spent gikk jeg på vekta i dag tidlig. Jeg var forberedt på oppgang eller i beste fall stillstand, så lykken var stor da vekta viste at ukens resultat er en nedgang på 600 g! Siden vekta viser 69,1 kg begynte jeg selvfølgelig å tenke på om jeg kunne kommet under 69 kg om jeg bare ikke hadde spist den bollen og det kakestykket og i tillegg droppet noen av vinglassene, men med en så fin nedgang i løpet av ferien kan jeg i grunnen ikke være annet enn kjempefornøyd!

 

Nå har jeg gått ned 6,5 kg i løpet av 8 uker. Jeg mangler 3,5 kg for å nå første delmål, og det er 6 uker igjen til vi reiser til Egypt, så jeg bør klare det.

 

Nå er det virkelig godt å være hjemme igjen. Hverdagen er i gang og nå må jeg stå på som bare det fram til helga. Da er det venninnetreff, så det blir noen måltider ute da også.

 

Mine trimpoeng:

Uke 34: 3,7 TP

Uke 35: 10,7 TP

Uke 36: 19,7 TP

Uke 37: 6,0 TP

Uke 38: 11,6 TP

Uke 39: 11,9 TP

Uke 40: 12,8 TP

Uke 41: 3,7 TP

 

Mine vektresultater:

18/8: 75,6 (Start)

25/8: 74,2 (-1,4 kg)

01/9: 73,7 (-0,5 kg)

08/9: 72,9 (-0,8 kg)

15/9: 72,0 (-0,9 kg)

22/9: 71,6 (-0,4 kg)

29/9: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

Sum: - 6,5 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalvektig!

 

En ny uke er i gang og i dag tidlig var det tid for veiing. Vekta viste 68,5 kg, så jeg har sneket meg enda 600 g vekk fra 70-tallet. Ved snikveiing før helga veide jeg enda noen hundre gram mindre enn i dag, men at resultatet ble som det ble i dag var bare fortjent etter denne helga. Jeg har hatt besøk av to venninner, og på lørdag var vi en gjeng som gikk ut og spiste. Da ble det treretters middag, et glass rødvin og en drink. Jeg hadde laget kake til det skulle komme besøk, så det ble litt av det også i løpet av helga. Kaka var selvfølgelig alt for god, så nå ligger heldigvis restene trygt plassert i fryseren. :P

 

Det beste med at jeg nå kom meg under 69 kg er at jeg nå regnes som normalvektig! Min BMI har gått ned fra 27,44 til 24,86. Herlig!

 

I helga tok jeg pause fra registrering av mat, for første gang i løpet av de ni ukene jeg har holdt på nå, og det var i grunnen litt godt. Jeg tenkte selvfølgelig over hva jeg spiste, og selv om jeg spiste mer enn hva jeg egentlig har "lov" til så ble det mye mindre enn hva jeg ville spist for et halvt år siden. Nå er det hverdag igjen så nå er det rett tilbake til riktig kosthold.

 

Resultatet så langt er en nedgang på 7,1 kg i løpet av 9 uker. Gjennomsnittlig er det like i underkant av 800 g i uka, så jeg er kjempefornøyd! Det er 2,9 kg igjen til Egypt-målet. Det bør la seg gjøre i løpet av fem uker.

 

Det har blitt utrolig lite trening i løpet av uka som har gått. Jeg har hatt så mye å gjøre hjemme at jeg ikke har tatt meg tid til lange trilleturer eller noe annet. Jeg har vært veldig aktiv med husarbeid og forskjellig, men ikke noe som jeg har registrert som trimpoeng. Siden besøket mitt skulle reise tidlig på søndag hadde jeg planer om å ta en lang gåtur eller kanskje til og med jogge en tur på søndagskvelden, men vesla har blitt syk og sliter med falsk krupp, så da ble det ikke mulighet til det likevel. Nå som hun er syk er nettene naturligvis enda verre enn til vanlig, så det ble ikke noen lang trilletur i dag heller. Grovt regnet ble det omtrent fire timer søvn i natt, og etter flere slike netter på rad samtidig som det var helg med en del som foregikk, har både vesla og jeg trengt noen timer på sofaen i dag. Jeg kjenner på kroppen at det er veldig uheldig med så lite søvn, for da får jeg skikkelig søtsug.

 

Vel, jeg får bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen og så vet jeg at det kommer bedre tider.

 

Mine trimpoeng:

Uke 34: 3,7 TP

Uke 35: 10,7 TP

Uke 36: 19,7 TP

Uke 37: 6,0 TP

Uke 38: 11,6 TP

Uke 39: 11,9 TP

Uke 40: 12,8 TP

Uke 41: 3,7 TP

Uke 42: 0,0 TP

 

Mine vektresultater:

18/8: 75,6 (Start)

25/8: 74,2 (-1,4 kg)

01/9: 73,7 (-0,5 kg)

08/9: 72,9 (-0,8 kg)

15/9: 72,0 (-0,9 kg)

22/9: 71,6 (-0,4 kg)

29/9: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

Sum: - 7,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 uker = - 8 kg

 

Ukens store utfordring var en bursdagsfeiring i går. Jeg smakte på godsakene som ble servert, men tok likevel riktige valg, så det gikk veldig bra. To små kakestykker og den minste kanelsnurren havnet på kakefatet mitt. Det eneste som ble utover det som var planlagt var to striper Kvikk Lunsj-sjokolade, men det lot jeg meg selv få lov til siden det ble mindre på lørdag enn det pleier.

 

Jeg har passet på å ha litt ekstra kaloriunderskudd gjennom uka for at jeg skulle ha "råd" til litt kos i går. Det har fungert veldig bra, og veiing i dag viste et resultat som jeg er veldig fornøyd med. Jeg veier nå 67,6 kg. Det har gått 10 uker siden jeg startet opp og jeg har klart å gå ned 8 kg i løpet av denne tiden. Det er et gjennomsnitt på 800 g i uka, og det er jeg veldig fornøyd med at jeg har klart. Og ikke minst er jeg veldig fornøyd med at jeg har klart å få til nedgang hver eneste uke. Da går det jevnt og trutt nedover, motivasjonen holdes oppe og det er lettere å stå på videre for å fortsette å få like gode resultater.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Uke 40: 12,8 TP

Uke 41: 3,7 TP

Uke 42: 0,0 TP

Uke 43: 5,0 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

Sum: - 8,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets viltaften i helga og jeg har funnet Smash i godteriskapet.

 

I slutten av oktober bruker det å bli arrangert viltaften på jobben til mannen min. I år ble det på den siste dagen i måneden, så denne uka var det fredag som ble den mest utfordrende dagen. Så mye deilig mat det var å velge mellom! Kjøttet er heldigvis magert, og jeg tok mye av sopp og grønnsaker som tilbehør, men litt saus og tyttebærsyltetøy hører også med. Til dessert ble det bærblanding med en liten dæsj vaniljesaus på toppen. Jeg har vært i forkant og justert litt på antall kalorier tidligere i uken, så det skulle være rom for en middag med litt ekstra kalorier.

 

I går tok jeg med den lille familien min for å gå en liten tur i marka. Før vi dro hjemme fra kikket jeg i godteriskapet vårt for å finne en liten godbit jeg kunne putte i sekken til sønnen min. Da oppdaget jeg at det lå en pose med Smash der. En åpnet pose. Jeg ropte på mannen min, og da han kom inn på kjøkkenet spurte jeg hvorfor han som aldri kjøpet Smash gjør det akkurat nå som jeg skal ned i vekt. Han vet jo at det er en av mine favoritter! "Å, har du ikke oppdaget den før nå? Det er jo flere uker siden jeg kjøpte den." var svaret han ga meg. Akkurat da fikk jeg et lite bevis på hvor flink jeg har vært de siste månedene. Tidligere hadde nok ikke den posen kunnet ligge i så mye som to døgn før jeg hadde oppdaget den.

 

Det ble en fin tur i marka. Vi gikk ikke mer enn et par kilometer fram og tilbake, men tur er tur!

 

Nå er det mandag og da jeg sto opp i dag tidlig var det tid for å gå på vekta igjen. Det dukket opp et nytt tall i dag, for jeg har akkurat klart å snike meg under 67 kg. Det ble 700 g ned denne uka og det er jeg veldig fornøyd med. Nå har jeg prøvd å klare meg uten å veie alt jeg spiser en stund, og ta en del av maten ut fra vaner som har kommet de siste ukene, og det er godt å se at jeg klarer å gå ned da også. Jeg kommer ikke til å slutte helt å veie maten, men noen pauser innimellom gjør godt. Jeg skal jo klare å spise riktig når jeg ikke har tilgang til kjøkkenvekt også.

 

Selv om jeg er fornøyd med resultatene jeg har hatt hver eneste uke, merker jeg at jeg er litt utålmodig nå som jeg nærmer meg 10 kg nedgang. Nå har jeg begynt å bli vant til at kroppen min er mindre enn tidligere, og jeg er ivrig etter å komme meg videre nedover. Målet jeg satte meg da jeg begynte var å gå ned 10 kg på 14 uker, og det er fortsatt tre uker igjen av de 14 ukene, så jeg må bare fokusere på at jeg har gjort en kjempejobb og at dette skal ta litt tid. Det gjenstår 1,3 kg og jeg er ganske sikker på at jeg klarer å nå det første delmålet innen fristen jeg har satt. Det er bare det at akkurat når virker tre uker som veldig lenge og jeg vil være tre uker fram i tid omtrent nå. Og det skyldes ikke bare det at jeg ser fram til å vite om jeg klarte å nå målet mitt, men også at jeg gleder meg veldig til å reise på tur med mannen min og barna mine, så det er altså ikke bare vekten jeg er opptatt av.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Uke 40: 12,8 TP

Uke 41: 3,7 TP

Uke 42: 0,0 TP

Uke 43: 5,0 TP

Uke 44: 9,3 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

Sum: - 8,7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når søtsuget melder seg.

 

Så er det over meg igjen, det intense søtsuget. Det er ganske så nøyaktig fire uker siden sist, så det er det ikke noe jeg bare innbiller meg. Da er det bare å bite tennene sammen, ta sunne valg og så går det over i løpet av noen dager.

 

Det er vanskelig å ikke snoke i kjøkkenskapene når man er hjemme hele dagen og er så fysen på noe godt. Det er jo mye som er godt og jeg tar det jeg kan av sunne saker jeg har i kjøleskap og på kjøkkenbenken, men søtsuget blir jeg ikke kvitt. Det er jo sjokolade jeg har lyst på! Jeg har ordnet meg en liten skål med druer, jeg knasker gulrøtter og mandler, og jeg spiser selvfølgelig regelmessige måltider for å prøve å holde blodsukkeret stabilt. I kveld ordnet jeg meg ei brødskive med kaviar og agurk. Noen ganger hjelper det med litt salt, men det var ikke nok i kveld. Nå har jeg sett "Dicte" mens jeg har kost meg. Ikke med sjokolade, men med ei skål varme bær med litt sukrin, noen cherrytomater, fem mandler, selv om dagskvoten egentlig var brukt opp allerede, og en deilig kopp med te.

 

En ting som gjør at det er litt lettere å unngå kjøkkenskapene i løpet av dagen er å komme seg ut. Etter lunsj i dag tok jeg med vesla på trilletur og vi borte i litt over to timer. Hun fikk en lang dupp og jeg sanket noen trimpoeng. Herlig! I morgen skal vi en tur på babysvømming. Det blir fint med noe annet enn de faste trilleturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om overspising og sunn snacks.

 

Onsdag kveld var jeg alt for mett da jeg la meg. Og jeg hadde ikke spist meg stappmett engang. I grunnen var det litt godt å kjenne på at det ikke er noe godt å bli for mett. Det var en skikkelig bekreftelse på at det er helt unødvendig å spise for mye.

 

Grunnen til at det ble slik var at onsdag ble en så travel dag at alt av rutiner forsvant. Det ble frokost og lunsj som vanlig før vi dro på babysvømming. Etterpå dro vi direkte til et lekeland for å treffe en familie der. Da vi dro derfra var det allerede flere timer siden middagstid, så vi bestemte oss for at vi skulle kjøpe med mat hjem. Valget falt på kinesisk, og så sjeldent som vi kjøper mat der valgte jeg favorittretten. Honningglasert kylling er jo egentlig et dumt valg, men det er så utrolig godt, så et lite unntak måtte jeg tillate meg når vi først skulle kjøpe mat ute. En porsjon ser ikke ut som så alt for mye mat, og jeg unnlot å spise en del av risen, men jeg ble altså alt for mett likevel.

 

I går prøve jeg å rette opp litt etter middagsskaden dagen før, så da ble det tomatsuppe med ett egg til middag. I dag har vi spist salat med kylling og jeg laget meg dressing av mager kesam.

 

Mannen min fant ut at vi skulle se film i går kveld, så da benyttet jeg muligheten til å lage litt sunn snacks. Tidligere har jeg laget chips av speltlompe, men jeg fant ut at jeg ville prøve noe nytt, så da ble det ristede kikerter med chilli og litt salt. Knasende godt. Mye sunnere å kose seg med dette enn med potetgull eller chillinøtter.

 

Nå er det endelig fredagskveld og helga har startet. Dette er den første helga på lenge hvor vi ikke har noen planer. Vi er ofte bortreist i helgene, så det blir godt å være hjemme. Da jeg var på butikken og handlet i dag bestemte jeg at vi skal ha dessert etter middagen i morgen, så i dag har jeg laget Fun light-gelé med bringebær og jordbærbiter. Mens sønnen min så på barne-TV og mannen min stelte vesla laget jeg sukkerfri vaniljesaus. Jeg er spent på om desserten vil falle i smak for alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn helgekos.

 

Sønnen min hadde oppdaget at vi hadde gelé som sto og skulle stivne, så han gledet seg veldig til dessert på lørdag. Den sukkerfrie vaniljesausen fikk jeg ha for meg selv. Mannen min passet nemlig på å kjøpe "skikkelig" vaniljesaus da vi var og handlet, så de koste seg med den. Jeg syntes min vaniljesaus fikk litt merkelig konsistens, men den var veldig god på smak, så den kommer jeg til å lage flere ganger.

 

Mens mannen min lette etter vaniljesaus puttet jeg et beger med grønnkål i handlekurven, så da ungene var i seng og mannen min fant fram potetgull og dip laget jeg meg grønnkålchips. Det smakte naturligvis grønnkål, men var sprøtt og veldig godt, så det er en ny favoritt.

 

I dag var det farsdag og jeg fant ut at jeg ville lage ei sunn kake. Jeg har funnet oppskrift på brownies med røde bønner for lenge siden som jeg hadde lyst til å prøve. Det sto at den var veldig god og at bønnesmaken skulle forsvinne helt, men jeg kan ikke si meg helt enig. Det ble nok litt feil siden jeg måtte bytte ut en av ingrediensene, men bønnesmaken hadde nok vært der uansett. I kveld tok jeg meg et lite kakestykke, helte over litt av vaniljesausen og hadde over noen jordbærbiter. Kakestykket ble saftig og fikk en mye bedre smak med vaniljesausen, så da ble den ikke helt fiasko likevel. Deilig kveldskos uten så mange kalorier.

 

I kveld fikk jeg omsider unnagjort siste økt av "30 day shred". De 30 øktene har tatt mye lenger tid enn jeg planla, men da jeg først falt av var det ikke så viktig med de to siste øktene, så da ble det lange mellomrom på slutten. Det gikk bra å gjennomføre level 3 i kveld, men jeg hadde vært sterkere og klart å gjennomføre øvelsene bedre om jeg hadde tatt øktene mer regelmessig. Etterpå avsluttet jeg med en halvtime med yoga. Det er god trening, synes jeg.

 

I morgen er det veiedag igjen. Mensen har startet og det virker som at kroppen har sluppet en del vann, så jeg er veldig spent på hva resultatet blir i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- 10 kg på 12 uker!

 

Jeg hadde troen på et godt resultat denne uka, men at jeg skulle få se et nytt tall på vekta hadde jeg ikke trodd! 65,6 kg! Det er nesten for godt til å være sant! Det var det som var det første delmålet mitt. Det er fortsatt to uker igjen til vi reiser på tur, og jeg synes det er helt fantastisk at jeg rakk det godt innenfor fristen. Kanskje rekker jeg også å se enda et nytt tall før avreise?

 

Denne uka har jeg ikke registrert alt jeg har spist, men har lagt opp måltidene etter vaner jeg har arbeidet inn og jeg har regnet kalorier på ny mat jeg har laget, for å finne ut hva som vil være riktig mengde. Lørdagssjokoladen har jeg heller ikke gitt slipp på. Derfor tror jeg ikke at matinntaket har vært så alt for ille. Kanskje har jeg spist for lite og at det er derfor jeg har gått så mye ned, eller så hadde kroppen godt av en liten utskeielse tidligere denne uka.

 

I dag var jeg med mannen min på treningsstudio for å trene styrke. Vi var der i en og en halv time, men vi byttet på å trene og det tok litt tid mellom de ulike øvelsene, så jeg har bare registrert det som 20 minutter styrketrening. Det er veldig lenge siden sist jeg trente styrke, så det var greit med litt oppfrisking. Jeg kommer nok ikke til å fortsette å gå der, for det blir vanskelig å finne tid til å trene der regelmessig når jeg begynner å jobbe igjen om fire uker. Heldigvis er jeg så heldig at jeg har tilgang til treningsrom på jobben, så nå skal jeg begynne å bruke det.

 

Dette ble en fin start på ei ny uke. Regner med jeg kommer til å være ganske støl i kroppen i morgen, men skal uansett prøve å få en del trimpoeng denne uka.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

Uke 45: 7,2 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

10/11: 65,6 (-1,3 kg)

Sum: - 10,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre måneder.

 

Enda ei uke har gått, og nå skjedde det som jeg har ventet litt på. Omtrent ingen endring på vekta. Resultatet ble -100 g, som jo er omtrent det samme som stillstand. Og det er helt greit. Kroppen har nok godt av en liten pause etter alt den har vært gjennom de tre siste månedene. I løpet av denne uka har jeg trent styrke fire ganger, og ute på byen på fredag ble det fire glass vin og en drink før jeg skeiet skikkelig ut ( :P ) med en Whopper Jr på Burger King som nattmat før jeg tok bussen hjem. Med tanke på dette og at jeg i grunnen følte at vekta viste litt for lite i forrige uke, hadde jeg egentlig forberedt meg på at vekta hadde gått litt opp. I grunnen var det strålende at det ble minustegn denne uka også!

 

I morgen er det tre måneder siden jeg startet opp. Jeg er kjempefornøyd med det jeg har oppnådd i løpet av disse måndene! Jeg har gått ned 10 kg og klart 1. delmål før fristen, jeg har mistet 14,5 cm rundt midjen (for en forskjell!) og jeg har kommet skikkelig i gang med trening. Nå er det siste innspurt før jeg reiser til Egypt om seks dager!

 

I dag er det for øvrig 6 måneder igjen til 17. mai. Jeg har et halvt år på meg til å komme meg inn i bunaden, så det skal jeg klare! Jeg kommer meg muligens inn i den allerede nå, men i så fall er den veldig trang.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

Uke 45: 7,2 TP

Uke 46: 7,8 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

10/11: 65,6 (-1,3 kg)

17/11: 65,5 (-0,1 kg)

Sum: - 10,1 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Jeg er søkkimponert! Gratulerer med oppnådd delmål!

 

Tre måneder, og minus på vekta hver gang! Ned 10 kg på tre måneder er kjempebra! Flotte resultater hver eneste uke... Selv om den siste bare var på -100g, ikke så rart heller ettersom du hadde et kjemperykk med 1,3 kg uken før...

 

Jeg må nesten bare spørre hvordan du gjør det? Her har jeg garanter noe å lære ;)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Jeg er søkkimponert! Gratulerer med oppnådd delmål!

Tusen takk for det! Jeg var spent på om jeg kom til å klare 10 kg på tre måneder da jeg startet opp, men måtte gi det et forsøk siden jeg har klart det en gang før. Kjempeglad for at jeg klarte det! :)

 

Jeg er ganske overrasket over at jeg har hatt nedgang hver eneste uke. Sist jeg gikk mye ned i vekt var ikke kurven like jevn. Da var det noen uker med litt oppgang og noen med stillstand, men da hadde jeg også noen uker med høyere nedgang enn jeg har hatt nå, så til sammen har det blitt 10 kg på tre måneder begge gangene.

 

Jeg må nesten bare spørre hvordan du gjør det? Her har jeg garanter noe å lære ;)

Kjempegodt spørsmål! Jeg lurer nesten litt selv. :lol:

 

Først og fremst så er jeg veldig motivert. Jeg har flere ganger prøvd å gå ned i vekt uten at motivasjonen har vært helt på plass, eller mens jeg har hatt det vanskelig med andre ting. Da har det vært tung jobbing, mye motgang og nesten ingen resultater, noe som etter hvert har ført til at jeg har gitt opp. Nå kjente jeg motivasjonen komme og jeg bestemte meg for at NÅ skal jeg ned til trivselsvekta. Jeg er veldig sta, så når jeg først har bestemt meg så må jeg bare stå på.

 

De første ukene veide jeg hvert eneste gram jeg spiste og registrerte alt nøye. De fleste dagene lå jeg litt under kaloriinntaket jeg egentlig skulle ha, så jeg kunne ta igjen litt av det på lørdag. I snitt har jeg nok ligget 100 - 200 kcal under daglig anbefalt kaloriinntak.

 

Etter hvert har jeg lært meg hvor mye jeg kan spise til de ulike måltidene og bruker ikke kjøkkenvekta like mye lenger. Kontrollveier innimellom og veier om det er nye matvarer jeg er usikker på.

 

Jeg bruker ofte de samme middagsrettene så det er lett å se hva som er riktig mengde på fatet. Utvider med nye middager etter hvert, så det blir mer å velge i.

 

Jeg unngår raske karbohydrater (av og til er det lov, men ikke mye), men prøver også generelt sett å ikke spise mye karbohydrater. Er det fisk eller kjøtt til middag blir det mye grønnsaker og kanskje bare en halv potet. Lager jeg wok har jeg i bare kjøtt, grønnsaker og saus. Mannen min vil ha ris eller nudler til, så det koker jeg og serverer ved siden av.

 

Å kose seg er ikke vanskelig selv om man prøver å gå ned i vekt. Skal vi ha dessert kan jeg for eksempel lage gelé av Fun light-saft og så lager jeg vaniljesaus uten sukker. I stedet for potetgull lager jeg sunn snacks. Til nå har jeg prøvd ristede kikerter, grønnkålchips og chips av speltlompe.

 

Jeg har spist litt sjokolade hver lørdag. Jeg klarer ikke å kutte det helt ut. Det var vanskelig i starten siden jeg var vant til sjokolade flere dager i uka. Etter noen uker var suget borte. I bursdager eller andre anledninger har jeg spist litt kake, men mye mindre enn hva jeg normalt ville spist, og så har jeg regulert kaloriinntaket ellers på dagen, slik at et kakestykke (eller to små) ikke har gitt en stor smell. Når det dukker opp en slik situasjon ser jeg over hva det er å velge i og så bestemmer jeg meg for hva og hvor mye jeg kan forsyne meg av. Da synes jeg det er mye lettere å kose meg med det jeg har gitt meg lov til å spise og unngå å ta mer.

 

Ellers passer jeg på å bevege meg mye. Det startet med lange trilleturer (er hjemme i foreldrepermisjon). Etter hvert har det gått over til mer trening i tillegg til trilleturer.

 

Jeg spiser litt mandler/nøtter hver dag og jeg passer på å drikke mye vann. Tidligere drakk jeg Pepsi Max daglig. Det sluttet jeg med for tre måneder siden og begynte å drikke det bare på lørdager. Her har jeg vært litt sløv i det siste, for mannen min har alltid ei flaske stående framme, så her er det litt vanskelig å holde seg unna siden det uansett ikke er kalorier i det.

 

Dette ble jammen langt. Det er sikkert mye jeg har glemt å skrive her, men dette er det som i hovedsak fungerer for meg. I tillegg gjør jeg en ting som man ikke skal gjøre. Jeg veier meg nesten hver dag. :o For meg fungerer det bra, for det hjelper meg til å være fokusert og det motiverer meg til å stå på videre. Spesielt fredagsveiingen er viktig. ^_^

 

Vektkurven jeg har i signaturen min er for øvrig veldig motiverende. Når den går så jevnt nedover ville det jo være synd å "ødelegge" den. Jeg er innom her så og si daglig og ser den, så det gjør også at jeg klarer å være fokusert.

 

Og så er det noe med å tenke over hvorfor vekten ble som den ble, hvorfor det er viktig for meg å endre på dette, og tanken på hvor bra det vil føles når målet er nådd og jeg kun skal jobbe med å holde meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

 

Motivasjonen er klart en viktig faktor. Så virker som at du har funnet en fin balanse mellom sunn mat og kos, og er aktiv i tillegg. Det er nok der nøkkelen ligger ;)

 

Jeg har ikke greid å finne den balansen for meg selv ennå. Veldig rart etter årevis med prøving :P

 

Er kjempegod på teorien, men håpløs i praksis :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Motivasjonen er klart en viktig faktor. Så virker som at du har funnet en fin balanse mellom sunn mat og kos, og er aktiv i tillegg. Det er nok der nøkkelen ligger ;)

Ja, det er sant! Jeg er flink så lenge det går bra. Nå blir utfordringen å fortsette med de gode vanene når jeg er ferdig med permisjon og begynner å jobbe om to uker. Er allerede i gang med å planlegge hva jeg kan spise til de ulike måltidene, så det blir riktig med tanke på kalorier på jobb også.

 

I kveld var det tid for fredagskos, så da ble det grønnkålchips. Kjempelett og veldig raskt å lage. Ikke helt det samme som potetgull, men sprøtt og godt. :)

 

Jeg har ikke greid å finne den balansen for meg selv ennå. Veldig rart etter årevis med prøving :P

 

Er kjempegod på teorien, men håpløs i praksis :rolleyes:

Uff, så kjedelig. Jeg har gjort dette noen ganger tidligere, men har etter hvert falt av og startet opp med dårlige vaner igjen. Hvis det begynner å gå dårlig er det fort gjort å gi opp, synes jeg. Du er flink som fortsetter å prøve!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. delmål er nådd!

 

Da har vi kommet til dagen for avreise til Egypt, så ukens rapport kommer én dag tidligere enn vanlig. Mitt 1. delmål var -10 kg før avreise. Det har jeg allerede klart, men var spent på om jeg fortsatt var i mål. Vekta viste 65,0 kg i dag. Herlig med fin nedgang igjen! Jeg er så glad for at jeg klarte å nå målet jeg hadde satt meg før turen. Då godt det er å bære kvitt 10 kg! Kommer til å føle meg litt mer vel i bikini nå enn det jeg gjorde i sommer. Dagens vekt vil si at jeg også har nådd julemålet mitt, men jeg kan ikke si meg i mål likevel. De siste ukene før jul blir jobben å gå ned det jeg eventuelt går opp i løpet av to uker på hotell med all inclusive.

 

Nå skal jeg kose meg på ferie, men med måte og mange sunne valg!

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

Uke 45: 7,2 TP

Uke 46: 7,8 TP

Uke 47: 4,2 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

10/11: 65,6 (-1,3 kg)

17/11: 65,5 (-0,1 kg)

24/11: 65,0 (-0,5 kg)

Sum: - 10, 6 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppgang etter ferietur. Nå er det siste innspurt før jul!

 

I går kveld kom jeg hjem etter to uker på ferie. Det har vært to fantastisk herlige uker, og på en måte skulle jeg ønske at ferien kunne vare lenger, men samtidig er det godt å komme tilbake til hverdagen.

 

De første dagene av ferien prøvde jeg så godt jeg kunne å gjøre alt riktig i forhold til maten, men det var bare å gi opp. Det hjelper for eksempel ikke at det meste på tallerkenen er grønnsaker når de er dynket i olje. Buffetene bugnet av fristende mat til alle måltider, så etter hvert fant jeg ut at jeg skulle la ferie være ferie og kose meg med det jeg ville. Det var tross alt snakk om kun to uker.

 

Det ble sent før vi kom oss inn dørene her hjemme. Egentlig ville jeg komme meg rett i seng siden jeg skulle tidlig opp for å dra på jobb etter nesten ett år i permisjon, men da ungene var kommet i seng og jeg sto på badet og gjorde meg klar for natten bare måtte jeg ta frem badevekta. Jeg følte meg oppblåst og svær, og jeg kunne se på føttene mine at jeg har samlet vann, så jeg regnet med at vekta hadde gått opp en del. Vekta viste 67,7 kg, det vil si 2,7 kg opp, og i grunnen ikke så ille som fryktet.

 

Selv om jeg veide meg i går kveld måtte jeg sjekke status i dag tidlig også, og det er tydelig at kroppen har en del vann å kvitte seg med, for da hadde det allerede forsvunnet 1,1 kg. Vekta i dag var 66,6 kg, så da blir resultatet at har jeg gått opp 1,6 kg i løpet av de to ukene jeg var på ferie. Det ble ett hopp oppover på vektkurva, men det var jeg forberedt på allerede før jeg reiste bort, og det var jeg som bestemte meg for å ta en pause fra vektprosjektet i ferien, så det er helt greit. Nå skal jeg stå på som bare det de to neste ukene slik at jeg forhåpentligvis klarer å komme meg ned igjen til julemålet mitt innen julaften.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

November: 25,1 TP

Uke 49: 0,0 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

10/11: 65,6 (-1,3 kg)

17/11: 65,5 (-0,1 kg)

24/11: 65,0 (-0,5 kg)

01/12: ? (Bortreist)

08/12: 66,6 (+1,6 kg)

Sum: - 9,0 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferievekta er borte

Nå har jeg vært hjemme i ei uke og all ferievekta har forsvunnet! Nå er jeg tilbake der jeg var for tre uker siden - 100 gram til, så jeg har fått et nytt tall på vekta. 64,9 kg. Det vil si at julemålet er nådd, om jeg klarer å holde meg her, vel og merke. Resultatet denne uka er -1,7 kg, og det er jo helt fantastisk! Det aller meste er vann som forsvant i løpet av de første dagene hjemme. I helga har jeg vært på to julebord med deilig mat og fristende dessert begge kveldene, så jeg hadde ikke trodd at resultatet ville bli så bra!

 

Trimpoeng har det ikke blitt noe av i det siste. Jeg startet opp på jobb på mandag etter nesten ett år i permisjon, og det er så mye som må ordnes her hjeme, at jeg har rett og slett ikke hatt tid til trening. Heldigvis er jobben min slik at jeg er veldig mye i aktivitet i løpet av dagen, så jeg får rørt meg mye uansett.

 

Nå er det bare ei uke igjen til juleferie, så nå gjelder det å ikke la seg friste av det man lager av julebakst, marsipangrisene i butikkhyllene eller 50%-tilbudet på sjokolade som de har på REMA 1000.

 

Mine trimpoeng:

August: 14,2 TP

September: 53,6 TP

Oktober: 25,0 TP

November: 25,1 TP

Uke 49: 0,0 TP

Uke 50: 0,0 TP

 

Mine vektresultater:

18/08: 75,6 (Start)

25/08: 74,2 (-1,4 kg)

01/09: 73,7 (-0,5 kg)

08/09: 72,9 (-0,8 kg)

15/09: 72,0 (-0,9 kg)

22/09: 71,6 (-0,4 kg)

29/09: 70,5 (-1,1 kg)

02/10: 69,7 (-0,8 kg)

13/10: 69,1 (-0,6 kg)

20/10: 68,5 (-0,6 kg)

27/10: 67,6 (-0,9 kg)

03/11: 66,9 (-0,7 kg)

10/11: 65,6 (-1,3 kg)

17/11: 65,5 (-0,1 kg)

24/11: 65,0 (-0,5 kg)

01/12: ? (Bortreist)

08/12: 66,6 (+1,6 kg)

15/12: 64,9 (-1,7 kg)

Sum: - 10,7 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...