Gå til innhold

Ikke en tråd


Gjest kakao87
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg åpner en ny tråd. Jeg er litt (for) glad i å starte på nytt. Jeg er litt (for) glad i blanke ark. Men livet er ikke et blankt ark, og noen dager gjør jeg ingenting riktig (slankemessig), og hvordan skal jeg klare å fortsette da - når jeg allerede har klusset til arket mitt - kanskje noen her inne vet svaret? For jeg blir så imponert over gjennomføringsevnen og pågangsmotet til folk her inne. Jeg klarer det bare ikke selv. Skulle gjerne knekt den koden.

 

Jeg er 27 år, 170 cm, 67,3 kg og fulltidsstudent. Jeg trives best rundt 57 kg, og jeg elsker følelsen av å trene regelmessig (noe jeg gjør) og å spise sunt (noe jeg gjør), men jeg spiser så mye dritt når jeg "gir opp" (noe jeg også gjør).

 

Er det noen som har fasiten? Er det noen i samme situasjon her? Kanskje det går an å finne veien sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Tror jeg kunne signert ca hele innlegget ditt, er i samme livssituasjon, har litt det samme tenkesettet og er ca like høy og tung som deg, med ca samme mål.

 

Jeg har funnet ut at for min egen del er det viktig å komme bort fra enten-eller-holdningen. Ei venninne snakker om cheat meal, det innebærer at man kan "jukse" innimellom, f.eks. ta den skåla med is man hadde så lyst på. Men så stoppe der, ikke la følelsen av mislykkethet føre til at man tar en hel usunn dag.

 

Når dette er sagt, aner jeg ikke om dette er riktig for meg enda (har tross alt ikke gått ned alt jeg skal enda), og jeg vet enda mindre om hvor riktig det er for andre. Så jeg vil gjerne være med å finne veien sammen, hvis det er ok for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du vil være med, Happy90! Jeg tror det kan være lettere å gjøre dette sammen. :)

 

Jeg liker tanken om cheat meals. Problemet mitt er jo at jeg får rene juksedager, det bare varer, og det er da det gir resultater på kroppen også. Men det skjer jo fordi jeg egentlig aldri tillater meg det ene ekstra måltidet. Det er dust, men av og til - hvis jeg registrerer all maten veldig strengt - kan jeg få dårlig samvittighet bare jeg spiser tre gulrøtter i stedet for én! Så jeg vurderer vel å ikke kjøre så hardt på med kaloritelling akkurat nå. Tror skyldfølelse og slanking er en vanlig, men dårlig match.

 

Jeg har hatt en periode med alt for mange utskeielser i det siste, så jeg synes vel jeg starter ordentlig i dag. Veier meg fredager. Trener tre-fire økter i uka i snitt. Det virkelig vanskelige er maten, særlig de dagene jeg ikke trener av en eller annen grunn. Derfor skal jeg jammen jogge nå. Fredagskvelden sin! Håper du har en fin en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjenner meg så igjen, med å få dårlig samvittighet av noe sånt som to gulrøtter "for mye". Jeg har også bestemt meg for å ikke telle kalorier så nøye, og faktisk ikke tenke så mye på mat.

 

Oj, så flink du er, som drar på joggetur en fredagskveld! Skal innrømme at jeg tenkte på det, men så ble det bare en gåtur isteden. Ellers har jeg spist en deilig og ikke særlig sunn middag, men når jeg grovregner litt over maten i dag, tror jeg nok det går helt fint likevel.

 

Er på en måte godt i gang selv, men ble en kjempeutskeielse i går, sosial situasjon som på en måte krevde å være litt usunn (snill svigermor kombinert med min litt svake vilje). Dessuten har jeg kommet helt ut av treningsrutinene denne uka, så må virkelig skjerpe meg nå. Flink med det fra i morgen. Ellers veier jeg meg på torsdager, i går var vekta på 64,2 kg.

 

Nå håper jeg du koser deg ordentlig inne, kanskje med ullpledd og telys? Det er fortjent etter joggetur en fredagskveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg koste meg godt med pledd- og telyskveld etter joggeturen. :-) Jammen synes jeg du var flink som tok en gåtur også! Jeg er nemlig litt enten-eller når jeg skal trene også. Hvis jeg ikke trener det jeg hadde planlagt, blir det fort sofaen og en ekstra stor middag i stedet, gjerne mens jeg skyver joggeturen foran meg helt til det blir for mørkt og seint uansett. Og egentlig er det jo så deilig å bare gå en tur og lufte kroppen i stedet for å sitte inne og lure seg selv. Mer av det, tror jeg.

 

Særlig fordi jeg har oppdaget at jeg ofte innbiller meg at "jeg har sluttet å trene" hvis det går for mange dager mellom øktene. For en rar tanke! Da tror jeg det er lurt å legge inn noe lett vedlikeholdsaktivitet bare for vanens del. Kan jo ikke kjøre intervaller hver dag liksom.

 

Så bra vi tenker litt likt om registreringen - det gir meg tro på at det er mulig å slanke seg uten å telle hver eneste smule. Skal jammen prøve å la hverdagsmåltidene mine få være litt i fred - det er jo ikke de som skaper problemer for meg uansett.

 

Sånne sosiale utskeielser må man jo nesten bare tillate seg, tenker jeg. Og de trenger jo ikke å ha så mye å si for framgangen. Så deilig at du allerede har startet nedgangen. Gleder meg til å komme dit jeg også - men det hjelper godt å se andre lykkes, synes jeg.

 

I kveld skal jeg jobbe, så jeg får en lett helg med få utfordringer, og det føler jeg at jeg trenger nå i starten. Hvordan ser din helg ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å lese at det ble pledd- og telyskveld etter joggeturen! Hehe, kjenner meg veldig igjen i at det lett kan bli litt enten-eller når det gjelder trening. Har ofte vært sånn selv, at hvis jeg trener, spiser jeg også sunnere (og mindre), mens jeg tar helt av i matveien når jeg velger å heller bli hjemme. Merkelig greie, men jeg tror kanskje det henger litt sammen med en slags skyldfølelse man får når man ikke gjør det man tenker man burde.

 

Haha, for en tanke, at du har "sluttet å trene" så fort det går noen dager mellom, ja! Men skjønner på en måte hva du mener, det føles jo litt sånn, hvis man er vant til å trene regelmessig, og så plutselig "aldri" har den nytrente gode følelsen lenger.

 

Veldig godt å høre at du også tenker sånn når det gjelder registrering. Jeg er litt redd for at slanking kan føre til et anstrengt forhold til mat (har hatt det før), og er derfor ekstra nøye med å heller kutte unødvendige ting (som å spise seg stappmett) enn å telle hver kalori. Tror det er lurt om den nye vekta skal vare også.

 

Du har sikkert rett når det gjelder sånne sosiale utskeielser :) Så lenge det ikke blir for ofte! Jeg øver meg litt i sånne situasjoner, på å virkelig kjenne smaken og lukta av det jeg spiser, og kose meg skikkelig med det, heller enn å la det gi meg en dårlig følelse. Og da er det faktisk lettere å tenke "det var godt, men nå er jeg ferdig med å spise godteri" (og dermed ikke kjøpe masse mer etterpå, som jeg kunne gjort i "gamle dager").

 

Så flink du er, som jobber en lørdagskveld! Man kan trenge en litt enkel start, ja! Det er på en måte lettere etter hvert, når man ser at den "nye" livsstilen funker, og at vekta blir lavere. Jeg skulle være flink med oppgaveskriving denne helga, men har ikke gjort noe som helst i hele dag :/ Var på spinning, da, men det er det eneste fornuftige jeg har gjort. Ellers er jeg litt kjip i dag, har ingen planer, og sitter bare hjemme med et intenst savn etter kjæresten (avstandsforhold). Skal straks skjerpe meg og lage god middag, så blir det nok fint med en hjemmekveld også :) Skal du jobbe i morgen også, eller har du noen planer da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at man kan nyte maten på den måten, sakte og nærværende liksom. Og det er jo lettere når man er sammen med noen og praten rundt bordet er halve moroa uansett. Jeg hørte om noen som sluttet å røyke ved å alltid ha en røykpakke liggende i veska. Hun sa bare til seg selv at "jeg kan røyke, men jeg har ikke lyst til det akkurat nå". Altså, jeg tror ikke jeg skal bære med meg en pose smågodt over alt - det må gå galt - men hvis jeg aldri har lov til å spise, føles det som om jeg må utnytte muligheten hver gang jeg har en "sprekk". Mye bedre å være ferdig med godteriet når man går hjem fra festen, som du sier. Og så kan man jo kjøpe en sjokolade neste dag hvis man vil. Men det holder for i kveld. Når jeg våkner, har jeg sjelden lyst på godteri uansett.

 

Åh, det er tungt å ha en sånn arbeidsoppgave over seg i helgen. Mye lettere å bare skulle gå på jobb - det kan man på en måte ikke skulke unna. Men jeg synes du skal være fornøyd med spinningtimen din! Selv om jeg ikke har gjort noe annet fornuftig, føler jeg meg flink etter spinning.

 

I dag skal jeg ikke jobbe, så nå tenkte jeg å dra på treningssenteret og få litt styrketrening. Det er to uker siden forrige styrketime, så tipper det blir deilig for kroppen. Også har jeg en plan om at treningsflinkheten skal smitte over på studeringsevnen min - det må jo gå hvis jeg drar direkte til lesesalen etterpå. Men i kveld skal jeg treffe en venninne og nyte det som er igjen av helgen :)

 

Så kjipt at du må savne kjæresten din sånn! Det er vel aller verst i helgen, kan jeg tenke meg? Husker i hvert fall at det var sånn for meg da jeg var sammen med en som bodde langt unna. Er dere borte fra hverandre lenge om gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei, en godteripose med overalt hadde nok betydd katastrofe for meg, men helt enig med deg i at det bør være noe man unner seg med god samvittighet iblant (selv om jeg selv faktisk har innført full godtestopp nå, bare for å avvenne meg med alt det sukkeret).

 

Så flink du er, som drar å trener styrke en søndagsmorgen, før lesesal og studier, særlig når du jobbet i går! Ordentlig imponert, jeg. Men det er noe med det, det hjelper å føle seg litt flink, så blir man plutselig flinkere på andre områder også! Jobber du mye eller? Fint du rekker å være litt med venninne i kveld! Man trenger noen sånne stunder. Skal henge med venninne i kveld jeg også, og har planlagt tlf-date med ei annen.

 

Jeg vet faktisk ikke helt når jeg synes kjærestesavnet er sterkest, synes det er sterkt og vondt hele tiden, selv om det går litt i bølger også. Haha, snakk om positivitet :P Er jo egentlig veldig glad for at ting er som de er da. Og når han er så langt borte er det jo mer tid til å trene, lese og sånt. Burde egentlig gripe sjansen, og være superflink. Men det er så vanskelig på skolen nå, er helt motløs, jeg! Aldri hatt så mye å gjøre samtidig som jeg har gjort så lite før :P Men ja, for å svare på spørsmålet ditt, så er det ca. 2,5-3,5 uker mellom hver gang vi får sett hverandre. Men da er vi sammen ganske lenge (siden jeg ikke har så mye obligatorisk oppmøte) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så leit at du må gå og kjenne så mye på det savnet! Da blir det jo bare ekstra ille at skolen er vanskelig. Håper arbeidsmengden letter litt mer etter hvert. Å ha for mye å gjøre, kan jo ta motet fra hvem som helst.

 

Jeg synes jeg gjør ganske lite selv, samtidig som alt jeg må gjøre vokser meg over hodet. Det var helt ok å trene og lese i dag, men for å være ærlig gikk jeg på halvt batteri begge steder. Og hadde jeg ikke skrevet det inn her, kunne jeg lett ha droppet å dra altså (takk for hjelpen! ;) ) Så prøver jeg å tenke at litt er bra, det også. Jeg jobber ganske mye for tiden, ca 45 %, så det blir omtrent hver helg. Skolen min har en del obligatorisk oppmøte, og det merker jeg at lesingen lider under - jeg vet ikke helt hvor jeg skal finne tid til det.

 

Men midt oppi alt, føler jeg at det er ekstra viktig å ha et ordentlig og sunt forhold til mat og trening - jeg tror det gjør det lettere å takle midlertidig kaos på andre områder. Så hurra for oss!

 

God ny uke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hurra for oss, og for ei vel gjennomført helg! :D

 

Det var mye du jobber ved siden av studiene! Utrolig imponerende at du orker. Har du lenge igjen av studiene?

 

Litt er absolutt bedre enn ingenting, og du skal være stolt av deg selv og føle deg flink, som både trente og leste en søndag, mens mange andre lå fyllesyke på sofaen og gaflet i seg potetgull ;)

 

Jeg startet dagen og uka med en joggetur, siden jeg har sein forelesning i dag. Så har det blitt såpass med somling at jeg rekker å henge opp nyvaska klær før jeg stikker på skolen. Føler likevel dagen hittil har vært ganske bra, mangler bare litt effektiv skriving og lesing nå, så er dagen komplett. Blir litt mye brød i dag, men sånn blir det fort når man skal være lenge på skolen. Tror ikke det blir så verst kalorimessig likevel :) Merker jeg er litt spent på veiingen på torsdag.

 

Håper du har en super mandag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!! Høres ut som du har satt en god standard for uka. :)

 

Jeg hadde en plan om spinning i ettermiddag, men så klarte jeg å krasje ordentlig med sykkelen på vei mellom undervisningsstedene. Hun jeg syklet med sa at jeg faktisk fløy over styret, så nå sitter jeg her med blåmerkene mine og lurer på om det ble dagens trim.

 

Kjenner til de dagene hvor man nesten bare får brødmåltider. Litt kjedelig kanskje, men stort sett føler jeg at jeg i alle fall holder meg på ganske lavt kalorinivå da. Matpakker er veldig slankevennlig for meg, hvertfall.

 

Jeg har tre år igjen av studiet mitt. Føles som en liten evighet akkurat nå. Men jeg trives jo som student. Hva med deg?

 

Har du bestemt deg for hvor lenge skal du ha godtestopp, forresten? Kanskje jeg henger meg på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, huff, stakkars, det høres ikke noe bra ut! :/ Du er flink som sykler, da, sånn utenom trening også :) Men hvordan går det, håper ikke du skada deg mer enn at du fikk noen blåmerker? Regner ikke med at det ble noe mer trening i går da?

 

Ja, det er sant, matpakker kan være ganske slankevennlig! Kjekt sånn sett :) Føler det blir litt vanskelig å få nok grønnsaker bare, og at jeg klarer meg med færre måltider hvis jeg får laga middag. Men det går da greit iblant :) Kan være flinkere til å variere med salat og sånt også.

 

Hehe, tre år er jo litt, så skjønner hva du mener! Men bra at du trives som student! Da er det jo ganske så bra å ha noen år igjen:) Jeg har igjen to år, eller, snaaart ett og et halvt. Jeg er litt lei nå, for det er så mye å gjøre om dagen at jeg føler det blir mer stress enn læring. Men det går seg nok til ;)

 

Vet faktisk ikke helt hvor lenge godteristoppen skal vare! Tenker det er lov med "pause" i sosiale situasjoner hvor det føles viktig nok, men at det bortsett fra det først skal vare til 1. desember. Også heller ny plan igjen etter det, bare for å ha litt korte tidsintervaller å forholde seg til. Gøy hvis du blir med! Jeg kommer uansett til å føle for å bekjenne det her til deg hvis det ikke går som planlagt ;)

 

Puh, nå er jeg sliten. Lang skoledag, og trening etterpå. Treningen var så slitsom at jeg brukte store deler av tiden på å lure på hvorfor jeg utsatte meg selv for det :P Nå er det deilig da :) Maten har også gått bra i dag, tipper ca 1500 kcal, sånn supergrovt regnet.

 

Håper du har hatt en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg ble bare litt blå (og litt skremt), men det er ikke verre enn at jeg hopper på sykkelen i dag for å komme meg til skolen (med hjelm fra nå av). B) I dag skal jeg langt - i overkant av 3,5 mil totalt, så det blir definitivt dagens aktivitet!

 

I går synes jeg jeg hadde vært ganske smart med matpakken - apropos variasjon: Har nettopp funnet ut at jeg kan lage mer enn én porsjon om gangen når jeg lager mat, nemlig.. Så da jeg lagde middag kvelden i forveien, puttet jeg en søtpotet, noen skiver kalkunbacon og brokkoli i ovnen mens jeg likevel var på kjøkkenet. Det ble basen for en veldig god lunsjsalat og kostet meg verken ekstra tid eller ekstra oppvask. Deilig bonus å våkne til også! Men ellers hadde jeg en ganske dårlig matdag i går. Sov for lite om natta, og da går jeg med ulvehunger hele dagen. Så jeg spiste alt for mye mat, rett og slett. Brøt likevel mønsteret og kom meg på spinning, og det er jeg litt stolt av. Men generelt føler jeg at jeg er flink ca annenhver dag og gruer meg ganske mye til veiing. Føler jeg må bli bedre på matrutiner. Jeg er i hvert fall med på godtestopp. :)

 

Stor forståelse for at det går an å bli skolelei, altså! Det er lov! Men kjedelig å ha mye stress i hverdagen, man kan jo føle at man aldri helt får hodet over vannet. Krysser fingrene for at du får en roligere periode om ikke så lenge. :)

 

Høres ut som du hadde en ordentlig flittig dag! Heldigvis angrer man sjelden på treningen etter at den er over. :) Men jammen har du vært flink med både mat og trening!

 

Nå er jeg klar for en ny dag! Den blir lang og full av matpakker, så nå skal jeg følge ditt eksempel og ta gode valg for kaloribudsjettet. Håper du får en flott onsdag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du ikke skada deg mer! Og du, hvor sprek du er da! 3,5 mil! Blir helt målløs, her jeg sitter i sofaen.

 

Veldig lurt å lage litt ekstra når du lagde middag! Må bli flinkere til det før sånne lange dager jeg også. Men den middagen, hva var det for en rett? Kalkunbacon, søtpotet og brokkoli - hadde du noe mer til middagen? Og hvordan tilbereder du det? Hehe, trenger inspirasjon merker jeg :P

 

Huff, kjenner meg sånn igjen i den ulvehungeren når man har sovet lite. Kjedelig i seg selv å ikke få nok søvn også, og det blir ikke akkurat noe bedre av å bli overdrevent sulten i tillegg .. Men du, at du kom deg på spinning, det er jo kjempebra, på en sånn dag! Synes du skal være fornøyd med det, og heller tenke gjennom hvorfor det ikke gikk så bra med maten, og finne ut hva du kunne gjort annerledes (var det dårlig planlegging, var det kjedsomhet, viljestyrke, at du ikke i øyeblikket var sikker på hvor mye du "kunne" spise? Eller kanskje du faktisk trengte litt mer mat pga at du sov så lite, eller lot dårlig samvittighet overmanne deg, slik at du spiste enda litt mer enn du følte du måtte?). Kjenner meg veldig godt igjen, merket sånn en ulvehunger selv etter nattevakt på jobb, og alt ble bare surr med måltidene da. Neste gang vil jeg ha en plan hvor jeg vet ca hvor mye jeg skal tillate meg å spise.

 

Bra du er med på godtestopp!! Trenger en medsammensvoren i disse "smågodt for 5,90 kr. hektoen-tider" :P

 

Takk for fingerkryssing! Det blir nok bedre etter hvert :) Og takk, følte meg ganske flink i går! I dag ble det kortere skoledag, og ingen trening, men det var planlagt :) I morges hadde jeg litt lyst til å veie meg, men så torde jeg ikke. I morgen er dagen, da skal det veies, og jeg gruer meg jeg også. Blæ. Er stappmett etter middagen og nå.

 

 

Hm, det blir spennende å se på fredag hvordan det har gått for deg siden sist. Kan jo hende det har gått bedre enn du føler. Hvis ikke tenker jeg at det kan hende du har lagt opp til å unne deg for lite, sånn at du "sprekker"? Kanskje du beveger deg så mye at du går ned bare ved bittesmå endringer (mindre enn det du tror)? Kanskje det er noe i deg som ikke er helt med på dette slankeprosjektet? Det er også mulig det vil hjelpe å finne noe annet å bruke mye tid og tanker på, f.eks. en ny hobby, tv-serie eller en gutt (Tinder er praktisk til det formålet hvis det ikke allerede er en ;) ). For min del vet jeg at mat plutselig kan få en for stor plass i hodet mitt, og da går vekta opp. Blæ, det ble mye synsing fra meg her! Aner ikke hva som funker for deg, men kan jo være kjekt å reflektere litt over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg renner ned tråden her nå!

 

Men veide meg i dag, og tallenes tale er klar. Jeg har lagt på meg. Veier 64,9 kg. 600 g. opp. Har funnet meg til ro med det nå, men gøy er det ikke. Greit, jeg spiste godteri forrige torsdag. Men ellers har det gått ca som planlagt, og det kan umulig ha blitt kalorioverskudd. Eller, det må jo ha vært det. Tror for store middagsporsjoner har skylda. I går ble det særlig mye, og det slo nok ut på vekta i dag. I tillegg merker jeg magen er helt i ulage, tipper mensen kommer hvert øyeblikk nå.

 

Planen nå er å fortsette akkurat som før - bortsett fra at det må skjerpings til når det gjelder middager. Så får vi se neste torsdag, om det er bedre da.

 

Håper du har en fin dag!! Og at du ser mer positive tall i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Først vil jeg bare si at jeg synes det er utrolig hyggelig at du "renner ned" tråden! :)

 

For å svare på det første innlegget først:

 

Så godt å høre at du også har opplevd søvnmangelsult! Trodde jeg var alene i verden. Og det kan virkelig være et problem for meg. Jeg sover så dårlig når jeg har kaloriunderskudd også, selv om jeg spiser kveldsmat, så jeg tror faktisk det kan være noe av forklaringen på annenhver dag flink - annenhver dag slack - situasjonen min. Holder med deg i at det er lurt å ha en plan for slike dager som man vet blir ekstra utfordrende! I dag har jeg hatt det (etter nok en kort natt), og det har fungert fint til nå. :) Kjenner meg også igjen i alle de andre forklaringene du foreslår! Særlig det med å ha for stort fokus på mat generelt. Særlig fordi det er så mye skole og jobb, tror jeg. Noe i meg blir plutselig veldig trassig og vil ha lørdag midt i uka siden det egentlig aldri er ordentlig lørdag. Jeg må tenke litt på den der. Hadde ikke vært feil med en gutt heller ;)

 

Den lunsjsalaten min var forresten fritt satt sammen av det jeg hadde i kjøleskapet den dagen. Bakte søtpoteten på 200 grader i en time og la inn noen skiver bacon og brokkolibuketter med noen dråper olje på i kanskje 15 min. Så slang jeg oppi litt paprika, ruccula og cottage cheese dagen etter (hvis jeg husker riktig), krydder og sitron - vips. Det høres kanskje ut som en merkelig kombinasjon, men ble ganske digg i grunnen. :)

 

Men veiingen

Æsj, forstår at det ikke var noe gøy. Stor middag er selvsagt en felle man kan gå i. Men får også lyst til å si at det kan hende du egentlig ikke har gått. Av egen erfaring vet jeg at det man spiser (og hvordan man trener) dagen før man veier seg, kan ha stor betydning for resultatet. Og mensen kan jo hos noen gi opptil flere kilo væskevekt før den kommer. Har jeg lært. Men det hjelper kanskje ikke så mye akkurat når man får tallet i fleisen likevel.

 

Godt vi har tid på oss til å prøve og feile litt! Jeg har skikkelig veieskrekk og gruer meg til i morgen. Men jeg skal gjøre det likevel, for dette skal vi klare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er absolutt ikke alene om søvnmangelsult! Men så kjedelig at du sover dårlig :/

 

Hehe, jeg bare slenger ut av meg alt mulig av forklaringer som noen gang har passet for meg selv. Tenkte det kan være noe som kan gjelde for flere enn bare meg ;) Høres ut som en kreativ salat! Men det er kjekt å bruke rester av det man har, og ofte blir det også svært så godt! Smart å bake grønnsaker i ovnen, det gjør jeg nesten aldri, men tror jeg må begynne mer med det :) Selv lagde jeg suppe i går, forskjellige grønnsaker som jeg kokte litt før jeg tok det i stavmikseren Tilsatte buljong, vann og lett kokosmelk, og stekte kjøttdeig som jeg også puttet oppi (ikke i stavmikseren med kjøttet, da). Ble kjempegodt!

 

Har et lite håp om at det tallet ikke stemte helt .. Men samtidig blir det dumt å fornekte det også! Merket jeg ga litt mer opp i går, spiste mandler og rosiner på kvelden, og bare brydde meg ikke om kaloriene. Ikke at det ble så ille med maten, men ikke sånn superbra heller ;) I dag måtte jeg bare veie meg igjen, og da viste vekta 64,1, altså 800 g. ned over natta, men ca. likt som forrige torsdag. Får kanskje være litt tålmodig, tåle svingninger, men håpe at det går nedover over tid om jeg fortsetter å være jevnt passe flink. Går ikke å henge seg så opp i enkelttall, tror jeg, og for min del må jeg passe på å ikke la meg vippe helt av pinnen og la det påvirke humøret når jeg ser et "dårlig" tall. Rakk du å veie deg i morges? :)

 

Håper du har en knall dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 gram ned over natta! Det er jo i alle fall bevis nok på at gårsdagen viste "falsk" vekt. Jeg synes mandler og rosiner høres ut som en fornuftig sprekk. Det er vanskelig å se ting i perspektiv hvis man har en dårlig dag, men du tok jo ikke skuffelsen ut i en svær kalorifest. Bra, sier jeg :)

 

Selv har jeg gått ned 800 g på en uke, så nå veier jeg 66,5. Det er bra! Jeg har jo følt at jeg har vært litt av og på, også har jeg ikke visst hvordan det ville bli å ikke ha oversikt over kaloriene. Blir fort noen hundre ekstra når jeg ikke teller. Likevel kjenner jeg at jeg i grunnen ønsker å rase ned de første ukene (gikk ned for et par år siden, og da mistet jeg 3 kg første uke). Men nå er jeg fornøyd. Selv om hodet blir skuffet, tror jeg nemlig kroppen er glad for rolig endring. Og jeg er motivert for en ny, sunn uke. :)

 

Suppen din hørtes kjempegod ut! Tror jammen jeg skal lage noe lignende selv :)

 

I kveld er jeg helt nødt til å lese fag, og i helgen blir det kveldsvakt begge dagene, så ingen store fristelser på programmet for meg. Ehm, bortsettfra kanskje i kveld. Skole + fredag = selvmedlidenhet. Kanskje jeg skal finne litt trøst i et peisbål og en kopp te. Hvordan ser helgen din ut? Håper du har en flott fredagskveld! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du peis?! Heldig!!!

Fyr opp, lag te, og kos deg :D Hehe, kunne ikke vært mer enig i at fredagskveld med skole er fristelse til de grader. Sitter på hybelen med en oppgave selv (står helt fullstendig fast, og klarer ikke, og det er så viktig å få det til), og har såå lyst til å stikke bort på butikken og kjøpe smågodt. Tenker nok jeg kjøper mer pepsi max etterpå, men godteri ... Nei!! Skulle jo være flink.Men fy søren, bare én godteriting ... åå lyst på! :P

 

800 gram på en uke er kjempebra! Det er den sakte nedgangen som holder i lengden, har jeg hørt ;) Skjønner likevel det ønsket om å rase ned i vekt de første ukene. Det er lettere å motivere seg selv når man ser så tydelige resultater, så fort. Men det er jo ikke muskler og væske du skal miste, så det er egentlig bare tull å gå ned for fort. Hold tanken om at rolig nedgang er best for kroppen! Har hørt at ca 0,5-1 kg i uka er sunn vektnedgang, så egentlig er det jo perfekt :)

 

Suppa var ganske så god, ja! Brukte tre gulrøtter, litt purre, rødløk, hvitløk og to grønne chili av grønnsaker, i tillegg til litt sånn hakkede tomater på boks og tomatpuré. Helt tilfeldig egentlig, men ble vellykket! :)

 

Må si du er flink som jobber så mye. Selv skal jeg bare jobbe med skole i helga, men det kan jo bli ganske bra likevel, bare jeg kommer i siget med skrivingen :)

 

Håper du har en fin fredagskveld og at lesingen går fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peis er tingen :)

Men jeg fyrte ikke opp, fordi veien ned til kjellerboden (og vedsekkene) ble for lang! Og den beslutningen ble starten på en rekke dårlige i går kveld. :rolleyes: Jeg spiste a l t for mye - ikke godteri (flinkis), men nok til at jeg fikk kalorier tilsvarende en god godtepose likevel. Tenker jeg. Og jeg føler jeg vet hvorfor. Jeg hadde syklet langt fra skolen (ca en time), jeg hadde dratt tidlig hjem etter obligatorisk undervisning (pga migrene i anmarsj), og hadde skikkelig dårlig samvittighet for det. Skikkelig dårlig. Samtidig som jeg hadde masse selvmedlidenhet til overs for meg selv. Shit, for en dårlig kombinasjon. Og så migrene og sliten kropp. Man burde jo bare legge seg, ikke spise for å holde seg våken. Kanskje jeg lærer til neste gang! :P

 

Hvordan gikk det med sukkersuget ditt? Og oppgaven? Håper du knekker koden! Få ting som er så frustrerende som å stå bom fast. Jeg heier på deg denne helga! :)

 

Du har helt rett, sakte nedgang er sunt for kroppen, og jeg er fronøyd nå. Kjenner jeg er glad det er en uke til neste veiing, da! :P

 

GOD lørdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, skjønner så godt den følelsen. Men dårlig samvittighet hjelper sjelden, både når det gjelder mat og skole. Det var bra det ikke ble godteri i går, tipper det du spiste i det minste ga deg noe bra av næringsstoffer i tillegg til de kaloriene ;) Men huff, ja, du burde nok ha lagt deg til å sove. Søvn er fantastisk, og noen kvelder er det best å sove bort, selv om man strengt tatt "alltid" burde lest.

 

Jeg klarte meg når det gjelder godteri, men spiste masse mat jeg også. Er så rar for tida, sulten og småkvalm og svimmel, samtidig som jeg spiser mye. Det hjelper liksom ikke. Skylder på kommende mens :P Alltid kjekt å ha noen hormoner å skylde på :P Har spist masse salat i kveld, OG yoghurtnøtter, som strengt tatt er som godteri (men det inngår ikke i min definisjon av godteri akkurat nå likevel :P). Skal skrive et par timer nå. Tusen takk for støtte og heiing, det trengs! Heier på deg også ;)

 

Håper du har det fint på jobb!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hørtes ikke mye gøy ut å være sånn i ulag. Er liksom lettere å forholde seg til en rennende nese. Håper det er hormonene som spiller deg et puss - da går det snart over. :) Ofte blir man jo ekstra oppmerksom på kroppen når man driver og endrer på inntaket også, men den er neimen ikke lett å forstå seg på alltid. Bra du klarte deg uten godteri! :)

 

I dag bruker jeg formiddagen på å forberede uka som kommer. Jeg får noen veldig travle dager hvor jeg må være mye på farten og kjenner at jeg må ha tenkt gjennom måltidene mine på forhånd for å klare alt. Så nå har jeg faktisk lagt inn måltidene mine i registreringen de neste fire dagene. Så slipper jeg å gjøre så mange valg på stresset og tom mage. Og så baker jeg brød og henter opp ved og vasker klær og satser på at litt orden hjelper på kaoset i timeplanen! Tror det er det jeg trenger akkurat nå, så det føles ganske bra her jeg sitter med tekoppen min. :) Det meste av ukas trening må gjøres som transport, så jeg bygger ikke akkurat muskler. Men aktivitet er jo bra uansett. Hvordan liker du best å trene?

 

Jeg ble litt lykkelig av at yoghurtnøtter kan passere som del av et måltid, jeg. :P Selv har jeg akkurat spist en skje peanøttsmør ved siden av mellommåltidet mitt. Hah! Det var godt.

 

Ha en herlig søndag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en smell, jeg. Det føles litt kjipt!

 

Jeg har spist is, alt for mye, og det var ikke verdt det. Men da frister det i alle fall ikke til gjentakelse i dag. Tror jeg har noen hormoner herjende i kroppen, jeg også. Også tror jeg det er for lett for meg å gi opp, jeg tror liksom ikke at jeg skal klare å gå ned - som er teit, for jeg har jo til og med gått litt ned. Føler meg som en veldig klassisk stress-spiser. Må finne på noe annet å gjøre når jeg blir sliten - en liten powernap, kanskje.

 

Sånn. Nå er jeg ferdig med å klage!

Hvordan går det med deg, Happy90? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dager som denne jeg er glad jeg har obligatorisk skole og forpliktende jobb. Jeg tenker at gårsdagens skuffelse lett kunne holdt meg hjemme i dag hvis jeg ikke MÅTTE ut. Men det måtte jeg jo. Jeg måtte tidlig opp og sykle til skolen og sykle videre til neste undervisningsbolk og sykle hjem igjen in time for work. Da ble det vel rundt 4 mil, da. Og matpakkekosthold, og jeg tenker at jeg har rettet opp i noe fra i går allikevel. Men jeg hadde aldri klart det om ikke timeplanen hadde holdt meg så stramt i ørene. Så er den vel godt for noe likevel. :)

 

Jeg tror også jeg er for utålmodig og må tåle den rolige nedgangen (sier jeg til meg selv i g j e n). Denne uka venter jeg ingen nedgang i det hele tatt, men det betyr jo ikke at det er likegyldig hva jeg gjør fram til fredag!

 

Noen selvsentrerte tirsdagstanker her, bare. Gode ønsker for uka di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, utrolig kjipt med sånne dager. Hvis det er noen trøst har det ikke gått helt som det skulle her heller. Faktisk tror jeg ikke denne opptattheten av mat som har kommet til meg de siste ukene med slanking er helt bra. De siste årene har jeg gått ned 13 kg uten å slanke meg, så jeg vet jo egentlig at det er det som gjelder for meg, at det bare må gå kjempesakte, og at det å fokusere på mat og sunnhet sjelden er det som funker for meg. Jeg får så lyst på mer, så fort jeg "ikke har lov". Skjønner ikke helt hvorfor jeg er så utålmodig at jeg MÅ gå ned NÅ :P

 

Nå har vi fått en skummel nyhet, om alvorlig sykdom i nær familie, så merker jeg må sette inn all konsentrasjon på å klare de stygge skoleoppgavene samtidig som hovedprioritet selvsagt er å være der for de som trenger støtte. Tidligere har jeg gått ned i sånne perioder, men er ikke godt å si hvordan det blir nå. Kjæresten kom med godteri i går, og jeg har spist både det og stor middag. Merker jeg har lagt på meg siden sist veiing, men det er ikke så viktig lenger.

 

Håper du får en god uke framover! Husk at det er menneskelig å "feile", og at litt is en dag bare blir ille hvis det blir en unnskyldning til å fortsette med usunt mye av sånt resten av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...