Gå til innhold

67 år - blir vekten noen gang stabil?


Anbefalte innlegg

Du er standhaftig, Markise!

Men jammen er det få andre som skriver her!

jeg er også "standhaftig"! Dvs - jeg står fast på altfor mye!

Er du tilbake i sør igjen? Her helt sør er det fantastisk i dag, sol og kjølig, med barmark. Slik vinter liker jeg her ved kysten!

kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Standhaftighet er visst svaret på et "lettere" liv. Men det er jo ikke lett, så da blir det selvimotsigende B)

 

Her inne kan man vel si at det er en avslappet atmosfære. I hvert fall målt opp mot innleggene på Sliterne. Kikker innom der, og passer på dere :)

 

Dagens vekt 55 kg. Nå ser det lovende ut i et stabiliserings-øyemed.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrev jeg noe tidligere i dag :(

jeg skrev noe om italienske retter kl tre om natten, med sulten mage og nesten tomt kjøleskap.

Ingen magre retter da!!!

Her i huset ble det salt lammelår og en god rødvin i kveld - før fjellet kaller i morgen, med 2 barnebarn i bilen.

Gleder meg!!!

God helg, Markise!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble forresten "ongtelig pangsjonist" sist lørdag!

Flott - siden det er 67 år siden jeg ble født :rolleyes:/>

Fikk også beskjed i går om at min søster har fått diagnosen ALS.

Tårene faller igjen og igjen. Mange perspektiver om dagen!!!

Livet har sine ups and downs!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til kokko. Det fine først. Ha gode dager på fjellet. Gratulerer som pensjonist på ordentlig. Min første innskytelse var da å si: "Livet er deilig", og det er det jo. Men ikke for alle til alle tider. Så utrolig trist beskjed å få om at din søster diagnose. Skjønner at du gråter for det. Føler med deg :(

 

Min søster er nyoperert for ca med metastaser, og ligger på Post operativ på Radiumhospitalet. Det er også skremmende og trist, men her er det jo gode sjanser for at hun blir bra igjen. Så livets tildragelser er ikke lett å forstå, men de må godtaes. Sånn ER det.

 

Piet Heins ord er viktig og riktig: Husk at elske,mens du tør det.Husk at leve,mens du gør det.

God helg.

Fra Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du, kokko, leser litt oppover tråden.

Nå er snart vinterferien over, og for et vær!!! Fjellferie eller byferie - dette har vi nytt :). I dag pusser jeg (?) støvlettene mine, før jeg setter dem bort for sommeren. For der er jeg. Om en uke er det Barcelona. Gleder meg utrolig, og håper været blir bra der også.

 

Jeg spiser og koser meg. Omtrent så variert som jeg alltid har gjort, med gode unnskyldninger om matrestriksjonsfri helg fra fredag til søndag, og så rimelig nakegrep de stakkars fire dagene ellom. Men - det blir utskeielser disse dagene også. Vekten holder seg i alle stabil på 54,5 kg og deromkring, så da er jo den 1/8-siden av livet grei :).

 

De resterende 7/8-delene av livet får man jo streve med, og gjøre så godt en kan. Forskjellen er at mens jeg matmessig kan ha full kontroll, kan jeg ellers i livet ellers være uten så mye som påvirkningskraft en gang.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK for gode ord!

Jeg håper inderlig din søster blir mye, mye bedre!!!

Livet er i sannhet mange ting! Det er så viktig å leve nå, mens vi lever, ta vare på hver dag, våge å se vanskelighetene i øynene, våge å være tilstede også hos dem som strever.

Samtidig lever hver av oss i sentrum av eget liv. det er her jeg skal hente krefter og livsmot til å møte eget og andres liv!

Her inne er det så lett å klage over vekt og samtidig fortelle om ting vi mestrer. men livet er så sammensatt, så mye mer!

jeg har ikke kontroll over vekta, den er stadig for oppadgående. Det er dumt!!! Men så har jeg et godt liv! det er enda viktigere!

Ønsker deg gode dager i Barcelona. Der er vakkert og spennende!

Noen anbefalinger: Vandring på stranda, svevebanen fra sjøsiden opp i fjellsiden, Konkylien, en restaurant ( ikke tenk brannsikring), selvfølgelig Sagrada Familias +++++.

Jeg liker å ta meg tid når jeg reiser, vandre sakte, se på folk og føle på stedets puls.

Klem fra kokko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper snemåking gir bra uttelling på trimpoengene :). Holder vekten bra, og krysser fingrene for at det skal fortsette slik. Men lett er det ikke. Det er jo fest eller feiring eller besøk - med kake - hver dag!!! Nå skal jeg på kafè med min søster, så etter nå å ha inntatt en tilmålt og "riktig" lunch her hjemme, skal jeg altså stille meg i kakekø!!!!

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kino og Birkebeinerne i dag. Da blir det kino-godt også. Og etter kinoen ble det krabbe og blåost - begge deler med tilbehør. Kaloriene står virkelig i kø! Hver dag, og det gjør egenkontrollen vanskelig - og da tenker jeg ikke bare på meg selv, men på alle som strever med å gå litt ned i vekt. Det er jo lørdag hele uken, nå :o

 

I morgen blir det vektløfting og styrketrening. Blie så stimulert av all snømåkingen :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å være ferdig med dagens trening, og så bare sitte her - nydusjet ny-lunchet og avslappet. Og så kan jeg tenke på at etter den søte kløe kommer den sure svie, for nå er det bare å vente på at lemsterheten skal melde seg. Jeg vet erfaringsmessig at det kommer etter denne timen! Ondt i baken og i lårene ved hver bevegelse. Det er deilig-ondt!

 

Men nå er det ut på tur. Den firbente sitter klar til utmarsj :). Etter det blir det vel litt snemåking.... Men - så kommer helgens høydepunkt: Fredagsbiffen! Gleder meg :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tilbake etter fire deilige dager i Barcelona. Program hver dag, for så å komme hjem til det hyggelige hotellet vi var så heldige å havne på. Ettersom vi var flere som reiste sammen, ble samtlige måltider spist på restaurant. Deilig mat og mye mat! Heldigvis at jeg ikke drikker vin, for da hadde nok kaloriinntaket blitt uakseptabelt høyt.

 

I dag har jeg begynt å veie maten igjen. Har gått opp 2 kg tilsammen nå, og ett av dem skal bort igjen. Jeg må spise etter en plan, for jeg kjenner ingen signaler som sier at jeg nå etterhvert begynner å bli mett. Derfor er det greit å si at her er 200 g biff med tilbehør - værsågod!

 

Hjemme to dager nå før jeg setter nesen mot nord, hvor jeg blir til påske.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig. Den vekten. Lørdag viste vekten 2 kg opp etter en uke i utlendighet i sus og dus. Så ble det nakkegrep og veiing, og i dag - tre dager etter - viser vekten halvannen kg mindre. Altså er det kanskje bare en halvkilo i pluss, og da blir det hele lettere å håndtere. Da slutter sutringen her og nå.

 

Vårvær her - 13,3 varme grader, sol og snesmelting så det holder. Deilig.Litt trasig å tenke på at i morgen er jeg i vinterland igjen - nordpå - med regn og kuling og temp rund 0 grader. Får ta med Riktige Klær B)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er jeg på plass her i nord.I bortoverregn og isvind, og jeg finner at det er deilig!! Så deilig at jeg faktisk kan tenke meg å flytte hit. Sol og vår og varmegrader i sør er helt greit. Rart med disse røttene :)

 

Reisedager gir alltid tull i måltidene. Frokost kl 06:30 hører ingen steds hjemme. Da måtte det jo bli vaffel med brunost på Gardermoen før flyavgang. Så - etter ekstrarunder med flyet pga tåke, ble lunchen inntatt i form av ferdigmat (ikke spes godt)! En deilig middag oppveier alt annet spisetull: Moussaka og grillet kylling! Deilig :) DaCapo i morgen. Til resten av oppholdet er cottage cheese og syltetøy på plass, pluss surdeigsbrød og deilig ost.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travel dag med neglepleie og shellakkering. Så anskiktsbehandling med allverdens kremer og masker. Deilig :-). Og så skulle jeg bare innom og kjøpe meg en liten genser, og endte opp med litt mer. Bare fordi Bitt Kai Rand er så spennende merke. Jaja, nå må jeg nok la kredittkortet hvile noen tid. Og mat og kost - nå blir det sparing ved kun å spise rester fra kjøleskapet :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg kan ekselrere i topper og gensere, men det er nå bare 3 gensere, da. Pluss litt tilbehør. Mer skal det ikke til for å gjøre en kvinne lykkelig og tilfreds :D

 

Cooler'n i dag, og bare nyter. Vekten har det bra igjen, og jeg er tilbake der vektpilen sto da jeg reiste til Spania og all maten der. Det var nå bare reelt sett en halvkilo jeg ville fjerne, men jeg vil likevel prøve å holde meg innenfor en pluss/minus-grense på et par kg. Vet jo av erfaring hvor fort vekten stiger når kontrollen stopper.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierende vær i dag. Store snekjerringer i det ene øyeblikket, sol og blå himmet i neste. Safer og tar innedag med strikking og lesing. Skal ha moussaka til middag og gleder meg til det. Ellers blir det litt lørdagsgodt - usunt for kroppen, men sunt for hyggen :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlengst tilbake fra det høye nord og til her sør igjen. Deilige dager i friskt og flott vær. Det er en renere vind og et mer spennende lys i nord. Men - det er nå bra her også :)

 

Det går bra med vedlikehold av vekten, men det har kanskje først og fremst sin årsak i at jeg ikke spiser noe særlig når jeg er alene. Tilbake i hyggelig selskap går vekten litt opp igjen. Dermed blir det litt jojo her i nederste margin også. Vurderer å gå på Holde-vekten-kurs for å bli tryggere i mat og mengder. Nettkurs?

Hvis noen i det hele tatt leser her - God påske :D

Hilsen Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er påsken over for denne gang. Vår påskeutflukt ble en båttur til København. Det ble stort sett en positiv oplevelse, bortsett at det ble alt for mye mat.

 

Jeg spiser greit så lenge jeg holder meg unna sukker, men så fort jeg gir etter for den ene lille fristende kaken, så mister jeg bremsene. Jeg spiser utrolig mye, og kjenner ikke metthetsfølelse. Litt skummelt. Og når jeg først er i gang slik, så tenker jeg at det er jo bare denne helgen! Snakk om å finne unnskyldninger og trøste seg selv :angry:

 

Vekten viser 3 kg mer nå enn da jeg reiste. Det er vel ikke kilo som sitter enda, men det er slik at jeg må over i annen modus. Så fra i dag registrer jeg på Vektklubben igjen. Veldig greit arbeidsredskap for meg, i hvert fall :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lykkes helt med de gode matrutinene. Jammen ga jeg etter for tre ruter sjokolade i går, og ikke nok med det - det ble sjokoladepudding til dessert! Men likevel - det hjelper å veie mat og planlegge inntaket. For totalt sett ble det færre kalorier enn det har blitt med de siste dagenes frie inntak :)

 

I dag viste vekten en kilo mindre enn for 3 dager siden. Så fortsetter det slik, er det bra. Men jeg lurer stadig på nettkurset Hold Vekten, for jeg spiser enten alt for lite eller alt for mye. Jeg må lære meg en sunn mellomvei. Og nå er det helg igjen! Fredagsbiffen med mye mer ligger klar :D

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vekten var så hyggelig å gå nedover i går, har jeg gitt etter for (mat)lystene i dag igjen. Det er jo Lørrda' :D. Så det ble dobbel cheeseburger fra McDonald til lunch, og grillet kylling til middag, med potetgull til kveldskos. Så i morgen er det nok ikke samme gleden å bestige vekten ;)

 

Dessuten er det stor jubileumsfeiring av venner i morgen, og der blir det noen timers mingling, med canapeer og tapas-mat over alt. Det blir en aldri så liten utfordring :o .

 

Så kommer det en mandag, med nye ark og nye muligheter :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var mandagen her! Den startet godt, med sunn cottage-cheese frokost. Men så ble det verre! Jeg skulle møte venninner på en restaurant, og da gjelder sosialt samvær=mat. Så da ble det sånn. Tror jeg skal tåle den ekstra hamburgeren i kaloriregnskapet. Men i morgen er det en ukomplisert dag hvor jeg kan spise når jeg vil og det jeg vil.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vellykket dag, i hvert fall matmessig :). Har gått lang (og våt) tur med hunden, og senere på dagen har jeg trent TRX og Flex; to fine timer. Etter en måned uten trening (pga reiser), var det deilig å komme i gang igjen. Kjentes ikke veldig tøft ut, men det VET jeg egentlig ikke før i morgen :o

 

Håper på oppholdsvær i morgen. Og gjerne litt sol, takk B)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går, onsdag, ble det jammen litt trening igjen. Fikk anbefalt å prøve Yoga Fire & Soul, og det var hvert fall bedre enn den tradisjonenelle varianten. Denne fikk jeg til sånn nogenlunde, men det blir nok bedre etterhvert.

 

Matmessig ligger jeg bra an. Holder vekten, og shopper klær i str S, mot tidligere M. Synd med alt tøyet som nå blir liggende. Når det blir passe igjen, er det blitt umoderne :(

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...