Gå til innhold

67 år - blir vekten noen gang stabil?


Anbefalte innlegg

Prøver meg inne her, ettersom jeg endelig vektmessig har kommet dit jeg ønsker. Fikk skrekken da jeg plutselig så 67-tallet medio januar i år! Årsaken er nok at jeg la meg til fine sommervaner, med ost og mye mere hver kveld. Da steg vekta jevnt. Problemet var at jeg ikke tok grep etter sommeren... Men fra nå av skal jeg prøve å passe meg. Vil ha et slingringsmonn på 2 kg, dvs fra 55 - 57 kg. Lov å være optimist :)

Markise

 

Historikk: Markise: 167 cm og 1947-modell.

Veiedag: mandag morgen.

Mål: 58 kg, men 55 kg ville vært kjempefint!

Virkemiddel: Fornuftig kost og trim :-)

 

Dato: Vekt: Ned: Midje:

2011: 01.01 * V: 71,2 / M: 83

2012: 26.03 * V: 67,4 / M: 79

2013: 01.05 * V:>70 kg

2014: 03.01 * V: 65,2 / M:

 

2015: På'n igjen - skal til 56 kg

01.02 * V: 67,2 / M: ?? / L: ?? Hjelpe meg!!!

14.02 * V: 64,0 / M: 77

16.03 * V: 61,2 / M: 74 / L: 52 /: I mål! Nå er det vedlikeholdet ....

01.06 * V: 59,4 /

01.07 * V: 56,6 /

01.09 * V: 56,4 /

15.10 * V: 55,0 / M: 64

26.10 * V: 55,2 /

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Krusmynte

Så bra at du har nådd målet ditt!

 

Du skriver at du trener 3 ganger i uken, noe som er kjempeflott! Du skriver imidlertid ikke noe om hva du trener, men for å få fart på forbrenningen er nok styrketrening tingen. Kardio er selvsagt også bra, men økt muskelmasse fører til økt forbrenning også ved hvile. Så det er om å gjøre å finne den gyldne middelveien mellom nok trening og nok og riktig mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg trener cykling (Elixia) 40 min x 2 pr uke, med derpå følgende styrketrenrng. Så har jeg 60 min power x 1 pr uke. Er nok redd for at vekttapet mitt har tæret på musklene, ja. Har gått ned ca 8 kg siden 01.02, og det er nok ikke bare fett som har forsvunnet da :(

 

Nå har jeg økt brødmengden til hvert måltid fra 30 til 45 gram, og når jeg ser det går bra øker jeg til 60 gram. Høres ikke det greit ut?

 

Føler meg i fin shape nå - slank, men ikke tynn.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Holder vekten sånn nogenlunde. Varierer fra 56 - 58 kg, og trives best på 56. Men det er fort gjort å komme inn på gammelt spor, og når jeg ikke er restriktiv bevisst på hva som går inn i munnen blir kalorimengden utrolig fort høyere enn akseptabelt. Så går jo vekten opp.

 

Nå vil jeg virkelig anstrenge meg for å holde vekten stabil. Det betyr at jeg ikke kan spise kake hver dag, bare for å være hyggelig. Jeg synes nesten hver utmerker seg med en eller annen spesiell anledning som inkluderer kake og slikt.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk av flyet i dag og kom inn på en kjempelang korridor som jo var full av mennesker som gikk både med- og motstrøms. Det er en motiverende øvelse med tanke på å passe eget kaloriinntak, for annen hver person er overvektig. Mine ledd skal få slippe alle de ekstra kiloene! Dessuten elsker jeg klær og mote, og det er mye artigere å kle seg / pynte seg når man føler seg slank og veltilpass.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vekten vært for svakt nedadgående i en ukes tid, og i morges vippet vekten mellom 55,8 og 56,0. Vet at jeg ikke må lenger ned, men likevel er det tilfredsstillende og deilig å se 55-tallet; et tall jeg ikke har sett på 20-30 år. Men i dag har jeg gjort bot for lavt kaloriinntak i en uke!

 

Først en DobbelMac i formiddag. Så en større middag med biff og røstipoteter med peppersaus. Til dessert: Verdens beste vafler, hvilket resulterte i 4 store plater. Oi, Oi, Oi så mett jeg er! Og så deilig det er å kjenne seg litt over stappmett.

 

Fra i morgen av skal jeg ta rev i seilene, og passe på å holde meg på 56-tallet. Det må vel være greit med en "feriedag" i uken? Vanskelig å stabilisere vekten, synes jeg.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først har gitt slipp på kontrollen, er det utrolig hvor fort kaloriene strømmer på. Etter en "riktig" frokost og lunch, fikk vi besøk som ønsket vafler. Dermed ble det en hel plate på meg også. God og mett, men planlagt middag (torsk) smakte likevel deilig etter en times tid. Så stakk en venn innom på kvelden. Han hadde brownies hvis vi hadde kaffe. Så ble det faktisk 4 stk kaker på meg der også.

 

Det er akkurat dette sosiale jeg synes er vanskelig. Det nytter liksom ikke å si at jeg nettopp har spist og derfor ikke orker annet enn kaffe. Det er og blir noe sosial og felles i det å spise SAMMEN.

 

I dag er det mandag, og ny uke og nye muligheter. 56,6 kg i morges. Nå er det tid for trening - sykling og styrke i 70 minutter.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftige utskeielser som skjer i løpet av en dag eller to, ser ut til å gi umiddelbar effekt på vekten. Men i løpet av et par dager med gode og vanlige matrutiner, så er det hele plutselig på plass igjen.

 

Det skjedde i hvert fall for meg nå. KjempeKaloriRik dag lørdag, og litt mindre rik søndag. Mandag vanlig inntak, men vekten viste nesten 1 kg mer enn "normalt". I dag, tirsdag, er faktisk vekten på plass igjen - 55,8 - og jeg er kjempefornøyd, og ikke minst - motivert for fortsatt innsats for en slank kropp.

 

Nydelig høstvær. Dermed blir det skogstur. Må nyte mens det er mulig :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt ute! Merker at jeg er mye mer frossen av meg nå som jeg er 10-11 kg mindre enn fra i vår. Må kle meg mer - ofte blir det ullgenser og vest under ytterjakken. Pluss stort og deilig skjerf, lue og hansker. Begynner nesten å grue meg til vinter og kuldegrader B). Men Syden ligger jo der; varmt og godt :) Gleder meg til en uke på GC i desember.

 

Trening i morgen - 1 time med styrke og pulstrening. Det er godt å ha kommet skikkelig i gang med trening til faste dager igjen.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg er riktignok ikke 67 år, men skal allikevel holde vekten. Egentlig skal jeg ned ca en kg til, men jeg har den siste tiden fokusert på å holde meg stabil på rundt 58 som var målet. Det er som du sier fort gjort at kiloene kommer på igjen. Jeg var under 58, men grammene over vippet raskt over etter kort tid. Jeg holder meg på 58-tallet, men skulle gjerne sett 57 igjen. Uansett så er målet nådd og jeg henger meg på her i håp om å se 57 hvert øyeblikk ;) Jeg må nok begynne å registrere igjen slik at jeg har et ørlite underskudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flittiglisa. Det var hyggelig å få besøk her inne :).Fint å ha et felles mål- holde vekten og i hvert fall ikke vippe over den grensen vi har satt for oss selv.

 

Jeg fortsetter å registrere maten litt til; nå kanskje mest for å se hva som skal til for å holde stabil vekt. Jeg skal og må ikke under 55 kg, men det er noe rart som skjer når man først er kommet i gang. Nå skal det jo ikke være spennende lenger å se at vektpilen går ned, men jeg er der fortsatt. Vet at det er farlig tendens, og skal passe meg. Det er bare så innmari fort å miste grepet og begynne å øke i vekt igjen....

 

Har trent en time i dag og er godt fornøyd med innsatsen.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en deilig høstdag! Ikke noe organisert trening i dag, men en tur i skogen MÅ det bli. Fantastiske farver.

 

Fredag er det sykling og styrke på Elixia, og etter det innledes helgen. Da er det selskap på lørdag og familiesammenkomst på søndag, og da er det like greit å glemme kaloritelling først som sist. Det er jo egentlig like greit å kunne ta for seg i helgene, og så stramme inn livremmen når ny uke / ny muligheter begynner.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :) Nei, det er ikke mye liv her inne generelt, men inne på hold vekten er det særdeles stille. Jeg har ikke planer om å rapportere daglig, men hyggelig å komme innom av og til allikevel for både å avgi status og for å heie på andre som er så flinke til å holde seg til oppnådd vekt. Jeg ligger ganske stabilt rundt 58,2 og skal si meg fornøyd med det altså! Jeg slet faktisk veldig lenge på 61-tallet :blink: Med mine 164 cm så skulle jeg nok helst ha vært nede på 56 eller 57 for å se bra ut, men nå passer alle klærne mine igjen og da får jeg heller finne motivasjonen til en liten kilo eller to ned før jul. Målet skal uansett være at jeg ikke skal se 59 noe mer :)

 

Ha en super kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er helgen over. Den har vært kjempehyggelig. Først selskap med 10 gjester som alle er gode venner. Så besøk av verdens skjønneste pikebarnebarn på 19 år, som kom med hvite roser til sine besteforeldre. Enda hun er fattig student..

 

Matmessig har helgen vært en disaster! Og - vekten vist 2 kg mer i morges enn den viste på torsdag! Middag, dessert med krem, bløtkake, potetgull lørdag. Dacapo søndag når barnebarnet kom. På kvelden var jo katastrofen allerede et faktum, så da tømte jeg nesten kjøleskapet. Virkelig overspiste :o

 

Det er noen sperrer som blir borte når jeg sier at det er greit med en "hviledag" innimellom. Fra i dag - mandag - er det full kontroll igjen. Skal ned de 2 kiloene igjen. Har trent i 75 minutter - sykling og styrke, så da kan jeg trekke 200 kalorier fra forbruket. Positivt :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg holdt meg i nakkeskinnet hva matinntaket gjelder. (Alt det andre er jo ikke til å snakke om :)). Men - jeg kjenner jeg er mer sulten nå enn hva jeg er til vanlig når jeg ikke har skeiet så kraftig ut dagene før. Men det er vel en del av denne kalori- og vektkarusellen :(

 

Grått og trasig vær i dag, men det får vi vel tåle etter 2 uker med praktfullt høstvær. Det har vært som en drøm :), og jeg tror alle vi som har opplevd disse dagene har nytt dem i langdrag.

 

Har tatt influensavaksine i dag. Mens jeg for 2 år siden lå og kjente på hvor SYK man blir med 40 i feber og influensaverk i kroppen, er jeg ikke i tvil - vaksine for meg, takk.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er dagen over, og jeg har virkelig klart meg - kalorimessig - etter intensjonene. Sto over hjembakt kake i syklubben, og det var greit for de andre som da fikk mer :P. Er egentlig ikke så glad i kake, så det var intet stort offer.

 

Tok en kjapp shopping på kveldsåpent Crazy Day, og fant en fin silkenattkjole på 30 %. Den ropte på meg, og da ble det oss to, da :). Kjøpte også en i modal, for det skal visstnok være behagelig og luftig. Den kan jeg ha når vi er ute med båten. Får bare prøve ut nyervervelsene i tur og orden.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdagen begynte så godt - matmessig sett. Vanlig cottage cheese-frokost først. Så trening, deretter lunch med egg og surdeigsbød. Men så sprakk jeg!! Fikk besøk av en som ønsket seg vafler (ptoteinvafler) og det digger jo jeg også. Dermed ble det 8 vaffelhjerter med 4 brunostskiver. Det var utrolig godt :)

 

Mitt problem er at jeg ikke kjenner metthet og at jeg ikke klarer å stoppe å spise. Hadde jeg sagt - ok, bevilg deg selv 3-4 vafler og så stopper du. Men neida, jeg spiser til det er tomt. Og blir veldig mett :(

 

Andre som kjenner seg igjen? (Jeg SKAL bevare dagens vekt!)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og nye muligheter :). Jeg erfarer med skrekk og gru hvor fort kaloriene strømmer inn dersom jeg ikke passer på dem og slipper dem inn puljevis. Skjønner godt at vi blir fort lubne igjen etter vektreduksjon!

 

Vekten er opp 600 g over ønskevekten, og høyere må den ikke komme. Derfor blir det ingen vafler i dag og heller ingen brunost :( Skal spise middag ute med en venninne i dag, og da blir det tosk eller kveitetallerken på meg. Det er deilig og mager kost.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag kom etter en spennende natt! Fredagsbiffen fra Jacobs var rett og slett råtten! Jeg trodde først at det var brukt noe spesielt krydder ved stekingen, så jeg gapte sultent over. Men da jeg begynte å tygge kom den grumsomste smaken frem. Det ble en natt på det lille rommet, for å si det sånn.

 

I dag har vært en uvirksom dag - for det meste pc-arbeid ved kjøkkenbordet. Senere blir det skånekost til middag; risengrynsgrøt :).

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så! Nå er formen tilbake :). Og vekten gikk jammen ned 1 kg, og det er litt vel drøyt. Men det er vel bare væske som fyller seg opp fort igjen. Men jeg skvatt likevel litt da jeg så 54-tallet på vekten (riktignok 54,8, men likevel...).

 

De 10-12 kg jeg har gått ned i vekt siden nyttår, og det tapte fettet gjør noe med varmeisolasjonen i kroppen. Jeg er blitt en skikkelig frysepinn'. Kler på meg lag på lag, og elsker pulsvarmere og UGGs støvler til innebruk. Ute er det lue og skjerf og varme vanter (UGGs).

 

Deilig tur i fint høstvær. Så-å nydelige farger i naturen i disse dager.

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...