Gå til innhold

Store planer...


Anbefalte innlegg

Stillstand på vekten denne uken. Det er så tydelig at jeg virkelig må ofre noe for videre vektnedgang - å være generelt sunn funket før men ikke nå lenger. Så da var spørsmålet hvor mye jeg er villig til å ofre? Og det er maten som er problemet - aktivitet er jeg der jeg skal være, selv om jeg begynner å kjenne på ønsket om tøffere utfordringer.

Uken har gått opp og ned matmessig. To små sjokolader i helgen utenfor plan - det var helt unødvendig. Og ga meg liten glede faktisk. De dagene jeg har hjemmekontor er det også lett å gå i småspisefellen.

Treningsmessig ble det to dans, en sykkel og tre turer (den ene på over to timer). Egentlig fornøyd, men kjenner jeg snart har behov for hardere økter. Litt usikker på hvordan jeg skal få det til. Og så må jeg snart få til en plan om styrketrening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Falt helt ut av vektregistreringen min i høst, og det er aldri et godt tegn. Jeg har vært mye i bevegelse, men klarer ikke ta meg sammen på matfronten, og da går det som det må gå. Har legetime om fire uker der jeg skal på vekten, så hadde jo vært litt kjekt å klare å gå ned litt før det... Utfordringen er som vanlig - jeg spiser for mye på kvelden. Det er også litt utfordrende med faste måltider på hjemmekontor. Og nå er - typisk nok - treningen stengt ned igjen. Så jeg er over på turer i skog og mark. Kjekt nok det noen ganger i uka, men ikke som eneste alternativ...

Mål for uken; redusere mengden kveldsmat, fem turer i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

På'an igjen...

Start sommer 2017: 120

Mål: 76

Dato:             Vekt:                 Nedgang:       Totalt:         Rest til mål:

04.01.21       103,5                                            16,5                      27,5           

11.01.21         102,2                        1,3               17,8                      26,2 

05.04.21       104,7                      +2,5              15,3                      28,7

12.04.21       103,3                        1,4               16,7                      27,3

19.04.21       103,8                      +0,5              16,2                      27,8

26.04.21      103,6                        0,2               16,4                     27,6

03.05.21      101,8                         1,8                18,2                    25,8

21.06.21       103,3                      +1,5                16,1                    27,3

28.06.21      102,5                         0,8               16,9                   26,5

05.07.21       101,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Det er ikke enkelt dette her. Å skulle få til varig livsstilsendring. Jeg jobber meg ned litt en stund, og så siger kiloene sakte på igjen. Nede og lukter på tosifret, og så holder ikke motivasjonen lenger. Treningssenteret har vært stengt, og jeg har ikke mobilisert krefter til å gjøre noe annet i stedet. I påsken har vi kost oss med god mat og vin og litt for mye snop. Så da går det som det må gå. 

Har veldig lyst til å gå med bunaden min på 17. mai, selv på vår lille feiring. I fjor var jeg nede på 100 kilo og da fikk jeg den akkurat på. Så bør nok ned dit om det skal være håp i år også. Klarer jeg å mobilisere nok krefter på de fem ukene mon tro? Jeg er i gang med treningen igjen, men det sitter SÅ langt inne å gjøre noe med maten. Det er så kjedelig å spise magert. Jeg har så lite lyst til å begrense meg. Men da kommer jeg jo heller ingen vei...

Mål for uken: En tur og fem timer på treningsstudio. Ambisiøst men ikke umulig - jeg liker fortsatt å trene. Få til fast kveldsmåltid minst fire kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en god uke, selv om det ikke akkurat synes på vekten. Tror det har mest med veskebalanse å gjøre, og kanskje også litt syklus. Velger å skrive vekten likevel, så får vi håpe på nedgang neste uke.

Nådde treningsmålet mitt (ble faktisk to turer) og mulig det derfor sitter litt ekstra vann i musklene. Jeg kjenner godt at jeg trener for fullt igjen etter tre uker nedstenging. Ikke akkurat støl, mer sliten i muskulaturen. Klarte fast kveldsåltid tre kvelder, så nesten der. Men har nok spist for mye i helgen. Det nytter ikke å slippe fokus 2-3 dager altså, jeg kan nok ikke tillate meg mer enn en kveld.

Mål for uken: En tur og fire timer på treningsstudio. Kveldsmåltid minst fire kvelder. Bare to utskeielser i løpet av helgen. Klarer jeg dette tenker jeg at jeg ser resultater neste mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva skal man si... Det positive først; En tur, fire timer på treningsstudio og en runde i svømmehallen (1000 meter - kjenner det i ryggen). Så helt klart i mål på treningsfronten. Maten derimot har vært helt elendig. Jeg har spist stort sett det jeg kunne komme over av søtt og salt. Så den fine uken før som skulle gi resultater nå gikk aldeles rett vest.

Så hva er problemet? Jeg blir nok fort veldig sulten når jeg kutter ned på maten. Og så tror jeg kanskje at jeg litt ubevisst (halvbevisst?) velger å spise mer når jeg trener såpass som jeg gjør - tenker at jeg forbrenner mer enn jeg egentlig gjør.. 

Løsningen? Frister lite å trene mindre - nå er treningsmengden automatisert, og det koster meg lite å gå av gårde. Jeg begynner å kjenne mer muskler i bena (legger for det meste på meg rundt magen, så ikke så mye polstring på bena) og det gjør at jeg føler meg litt finere. Da gjenstår det egentlig bare steinhardt fokus på mat, og det er jo noe jeg klarer bra i perioder og dårlig i andre perioder. Kanskje prøve å finne fram en mindfullnessøkt på spotify og ta om kvelden når jeg ellers spiser? For å få fokuset litt på hva som er bra for meg?

Fortsatt tre uker igjen til 17. mai, så er bare å komme seg opp på hesten igjen.

Mål for uken: Samme som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et fint tall på vekten! Jeg er ikke helt overbevist om at det er riktig da - litt usikker på om jeg har litt væskeunderskudd i kroppen etter hard trening på lørdag. Så klarer ikke helt å tro at jeg er så godt på vei. Har vært med på mange opp og nedturer her.

Fortsatt positivt på treningsfronten. Tre timer på treningsstudio, en vanlig tur, en familietur og en knalltøff motbakketur i erstatning for lørdagstreningen som var avlyst.

Matmessig litt on and off. Bare en sprekk på snop, men litt mye spising på kvelden fortsatt. Har hatt lyst til å sprekke på snop flere ganger, men har klart å unngå det. Så definitivt bedre på motstandskraft enn uken før.

Mål for uken: Trening/tur fem av syv dager. Ikke sprekke på snop en eneste gang - kun planlagt på lørdagen :D Og så bør jeg vel prøve bunaden snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det går opp og ned her i verden, men når vekten går opp er jeg ikke særlig flink til å skrive ned vekten. Har slappet av veeeldig den siste tiden med raske karbohydrater, og nå fikk jeg det midt i fleisen. Var hos legen sist uke og blodsukkeret mitt som har vært så fint så lenge var plutselig ikke det lenger. Så da er det bare å ta seg skikkelig sammen. Mindre mat, særlig raske karber og litt opp på medisiner.

Jeg har nok lurt meg selv litt med at jeg er såpass aktiv og trener, og at jeg da ikke trenger å passe så mye på resten. Men sånn fungerer det tydeligvis ikke... Men, jeg har klart det før og skal klare det nå. Så blodsukkeret skal ned innen neste time i slutten av september, og så får vi håpe vekten følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Tja, er det mulig å hente seg inn her?

Start sommer 2017: 120

Mål: 76

Delmål: 100

Dato:             Vekt:                 Nedgang:       Totalt:         Rest til delmål:

04.04.22       103,6                                                               3,6

---

09.05.22      101,4                   2,2                   2,2                1,4

---

03.10.22       104,3               +2,9                                         4,3

10.10.22        104,1                  0,2                                         4,1

17.10.22

24.10.22

31.10.22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke så lett å hente seg inn med mye skolearbeid og influensa på toppen. Men har vært rimelig fokusert siste uken, og da er det kjekt å få litt resultat. Så får vi satse på at det holder seg litt...

Planen for uken er å fortsette med gode matvaner og en eller annen aktivitet hver eneste dag. Hadde vært kjekt å komme ned på tosifret i løpet av 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gi opp? Aldri.

Startvekt sommer 2017: 120 kg

Mål: 76 kilo

Dato:           Vekt:       Nedgang:       Totalt:        Rest til mål:

05.06.23:     106,1                              13,9           30,1

12.06.23:

19.06.23:

26.06.23:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...