Gå til innhold

Store planer...


Anbefalte innlegg

Det er jo ikke så uvanlig at kroppen kommer til de berømmelige platåene. Det er gjerne en vekt der man har stått i ro en stund før, sånn at kroppen opplever det som en slags normal å være der igjen. Har du veid dette her før? Hvis det ikke er det så er det rett og slett bare en ting som må spørres om. Hvor flink er du til å registrere det du spiser? Registrerer du alt, og har du full kontroll på inntaket? Du sier noe om "de fleste unnskyldninger som finnes", så da må jeg jo spørre. Jeg ville tatt en skikkelig "naziuke" matmessig, og kjørt på med trening som ikke er det du ellers gjør. Hvis du over en lengre periode går til jobben fire dager og har tre turer så blir det lite utfordring for kroppen etterhvert som du blir helt vant til alle bakker og svinger på veien. Det blir komfortsone. SÅ i denne naziuka ville jeg gått ut av det du alltid pleier gjøre og kjøre på med trening som du ikke er vant til fra før. Ta ett par dager spinning, eller jogg deler av strekningen når du er på tur. Ett eller annet som gjør at du bruker kroppen på en måte den ikke er så vant til! Det er jo sånn at hvis man skal utvikle seg når man trener så må man pushe litt lengre og litt raskere jevnt og trutt. Å gå den samme løypa hver gang vil ikke gi noe særlig utvikling, selv om aktivitet er topp og alt det der. Men nå skal du jo ned i vekt, så utvikling er det du bør strebe etter. Prøv deg på ei sånn naziuke neste uke da, og se hva som skjer? Jeg tror at når man slanker seg over en lengre periode så blir det en så etablert del av hverdagen at man på ett eller annet tidspunkt fort kan glemme fokuset og det man driver på med. Og så er man sliten, travel, det er dårlig vær, man er kanskje ikke i toppform.... og så trener man litt mindre enn man tenker at man gjør, spiser bittelitt mer enn man tenker at man gjør, og så skjønner man ikke hvorfor det går så trått. Så mitt forslag er altså en uke med skjerpet fokus og strenge rutiner for å se om det kan riste litt løs vekta. Tar du utfordringen? ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Littvrang - godt med litt konfrontasjon. Litt merkelig de platåene, for 107 og 104 er vekt jeg har holdt lenge tidligere, men da var det ikke platå. Nå derimot - passe lei 101! Er nok ikke trimmen som er hovedproblemet - den er økt ganske greit siste måneden. Men så var det maten da...

Jeg er nok ikke så flink til å registrere nei - det har gått bra en stund, men nå er nok forbrenningen gått ned grunnet vekttap og jeg er litt mindre fokusert så spiser nok litt mer enn jeg burde for å få ned vekten. Så ja - skal få til en naziuke nå. Ser ut til at kommende uke er litt roligere på jobbfronten, og da er det lettere å få til annen trim enn gåturer. Så da burde jeg klare to tunge økter (spinning/bodypump) i tillegg til turer - det er timer som utfordrer meg litt. Å presse seg på egenhånd i studio er fryktelig vanskelig. Håper bare ikke kroppen samler vann slik som sist jeg forsøkte meg på bodypumptimene. Og så må jeg bare klare å skrive opp maten etter arbeidstid også. Frokost/lunsj går greit, men da spiser jeg stort sett det samme uansett, så ikke så mye vits.

Så ja, tar utfordringen! Til helgen starter høstferien og jeg håper på hyttetur med ungene, så får begynne fokusuke allerede i morgen. Tenke at jeg skal skeie ut i ferien i stedet. For av erfaring skeier jeg ikke ut så veldig likevel dersom jeg har ferske gode resultater :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300 gram ned siste uken, og et nytt tall på vekten. Det går ikke fort, men det går rette vegen. De siste dagene har vært fryktelig travle, med lite tid til fysisk aktivitet. Men fikk gått en tur med jentungen på søndag og til jobb både i går og i dag. Fra i morgen er ettermiddagen litt bedre, så da satser jeg på treningsstudio. Føler skikkelig behov nå for å slite ut kroppen bittelitt, ikke bare vedlikeholde.

Trimmål for uken er gå til jobb fem dager, en dag treningsstudio og to skikkelige turer. Spennende om jeg når det målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen passer på meg Littvrang ;) Fikk ikke til noen naziuke, for kom en del oppgaver i veien som gjorde det fryktelig vanskelig å få trent. Så satser på denne uken i stedet for å sparke aktiviteten i gang. Men har ikke vært så altfor ille med maten, og endelig har noe skjedd med vekten. For i dag (en dag for sent pga bortreist) sto et fint nytt tall på vekten, og jeg er offisielt tosifret. For første gang på leeeenge. Og 1,2 kilo til jeg er halvveis i dette prosjektet. Har lyst til å si høyt at jeg aldri mer skal over 100 kilo, men er litt tidlig da denne kroppen har det med å samle et par kilo vann innimellom, men det bør ikke være så lenge igjen til et meget stabilt nittitall. Fint å tenke på. For jeg skal virkelig ikke opp igjen altså. Og selv om vektnedgangen har gått sakte (20,8 kilo siden i fjor sommer) så har det hele tiden vært nedgang eller stillstand - ikke oppgang. På over et år. Så akkurat i dag har jeg troen på at jeg kommer i mål til slutt. Så får det heller ta den tiden det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fornøyd som jeg var i går glemte jeg helt å sette mål for uken. Med bare tre dager på jobb blir det heller ikke mer enn tre dager å gå til jobb. I tillegg er planen to dager på treningsstudio og en god tur i løpet av helgen. Kanskje jeg kan presse meg litt på en liten fjelltur? Om bare været er sånn noenlunde - vil ikke bli tatt av flommen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for tosifret! Vær litt bråkjekk og si at du ikke skal over 100 igjen, for det synes jeg du fortjener. Selv om kroppen holder litt vann en dag og vekta spretter opp, så er jo ikke vannet en permanent del av kroppen din. Du er på vei ned i vekt, og skal bevege deg stadig lengre unna et tresifret antall kilo, så våg å være litt bestemt og frempå! ? Det sies jo at mat er kilo og trening er gram, så selv om det blir litt mindre trening enn ønsket en uke så skal det gå bra så lenge man er bevisst i matveien. I det lange løp så er trening kilo også, så klart, for dess bedre form musklene dine er i, dess mer forbrenner jo kroppen din i hvilemodus også. Men det viktigste er jo at man får på plass gode rutiner på maten, og så kan alt det andre komme senere. Jeg tenker at vi skal være forsiktig med å legge om alt for mye også, for blir det for store endringer så er det vanskelig å holde på over tid. Små justeringer og endringer som implementeres i hverdagen over en lengre periode har større sjanse til å bli en varig del av livet. Gleder meg til du når milepælen halvveis! Tør du sette deg noen mål ift når du skal satse på at det skjer? Lykke til denne uka, og tenk på meg hvis det frister med noen raske (og ikke så gode) løsninger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legetime ca. 15. november (hos tjukkaslegen som jeg liker å kalle det - er oppfølging for overvekt) og da SKAL jeg være halvveis. Synes egentlig det er litt for lenge til, så prøver å nå målet tidligere. Men vet av erfaring at etter en god nedgang som denne uken blir det gjerne litt magrere neste uke. Og - merker at jeg hele tiden er litt defensiv på å sette store mål og ikke mist si dem høyt. For jeg har så mange erfaringer med å ikke klare å nå målene eller nå dem og så legge på meg igjen. Litt tveegget den der, for om jeg ikke tror at jeg skal lykkes så lykkes jeg jo i alle fall ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg har vært inne og skrevet nå. Har slitt litt med motivasjonen i det siste. Vært litt lei av slanking og at veien er så lang, så lang. Selv om jeg har bikket 20 kilo er jeg jo fortsatt godt overvektig, og har et stykke igjen til jeg er innenfor normalstørrelsene i alt av klesbutikker. Så akkurat de siste ukene har veien virket nesten umulig lang. Men i løpet av helgen kjennes det ut til at hodet begynner å komme bittelitt på plass igjen. Så nå leker jeg litt med tanken på å forsøke en skikkelig kur fram til desember og kvitte meg med fem kilo så jeg faktisk kommer over 25 i nedgang. For føler jeg har gått ned "nesten 20 kilo" i en evighet og det hadde vært deilig med et nytt rundt tall. Men da holder det ikke med å være sånn halvflink, da kreves det 100 % fokus. Får være i tenkeboksen et par dager til...

Trim sist uke var en tragedie, men nå er jeg motivert. Dvs., er vel stort sett det på mandager, men satser på at det varer. Planen for uken er tre ganger på trening og minst en tur i helgen. Og gå til jobb 4 av 5 dager. Det VIL jeg klare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte men sikkert nedover. Og et fokus for tiden som går veldig opp og ned. Hodet tøyser med meg, men jeg gir meg ikke og forsøker å fokusere på det som går bra! Nytt tall på målebåndet rundt livet, og siden i oktober i fjor er 19 cm blitt borte. Litt stolt over det! Penbuksen min som jeg bare kunne glemme å gå med på julebordet i fjor sitter nå som et skudd. Kanskje den rekker å bli for stor til årets julebord? Ha ha, lov å håpe.

I går hadde jeg en god treningsøkt på studio. Tredemølle der jeg klarte å presse opp pulsen riktig bra, og så litt styrkeøvelser. Merket til min store forbauselse at jeg kommer lengre ned i knebøy enn før - hjelper nok at både mage og lår er minsket litt. Skikkelig deilig å føle at bevegeligheten øker altså. Tenker det kan være greit å trene en del styrke framover for å beholde mest mulig muskelmasse. Både for å stramme opp kroppen og øke forbrenningen. Så ukens mål på treningsfronten - gå til jobb fem dager, trene tre dager og tur en dag. Klarer jeg det mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ned denne uken også heldigvis. Klarte nesten treningsmålet sist uke - to dager trening og en dag tur. Denne uke satser jeg på omtrent det samme.

Har vært en tur til "tjukkaslegen" siden sist også, og det var en litt blandet fornøyelse. Fikk mye skryt på den nedgangen jeg har klart det siste året. Han snakket en del om hvor stor helsegevinst det er å redusere vekten med 10 % og jeg er jo allerede litt over det. Men da jeg fortalte om det endelige målet mitt ble han mer betenkt. Har mål om bmi innenfor normalområdet, altså ned 22,2 kilo til. Det syntes han ikke var så realistisk med tanke på tidligere vekt, og han trodde det ville koste meg for mye både å nå målet og vedlikeholde vekten der. Han ville heller anbefale å satse på bmi under 30, som er 7,2 kilo til. Så nå tenker jeg veldig mye igjen, på hvordan jeg egentlig skal bli fornøyd oppi alt dette her... Men, uansett, fortsatt ned skal jeg, så får vi bare se hvor lang tid det tar og hvor det ender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uken går faktisk ikke så verst her. Gått til jobben alle fem dager og en dag hjem igjen også. Og har unnagjort to ganger med styrketrening. Satser på en runde i helgen også med enten en skikkelig tur eller en styrkeøkt til. Merker så smått at formen bedrer seg også. Gikk tur i skogen med Mamma på søndag. Vanligvis er det hun som går fortest og jeg som henger etter som et slips, men denne gangen var det omvendt. Og gjett om hun fikk høre det :D

Dagene fram mot veiing på mandag blir en solid prøvelse. I kveld er det klubb, og i morgen smalahovelag med både feit og salt mat og en del alkohol. Satser på å ikke spise så altfor mye, drikke masse vann og spise lite salt på søndag. Men er mulig veiedagen flyttes til tirsdag for denne gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt rart at ikke legen din anbefaler deg en langvarig nedgang for å komme i mål, eller enn at du skal gi deg om 7 kg? Det er klart at det tar jo tid å gå ned mange kilo, men hvis du er forberedt på å gjøre jobben så bør han jo heie deg frem og gi deg den oppfølgingen du trenger for å klare det, synes jeg. Du har jo ikke akkurat noen ambisjoner om at dette skal renne av innen 2019 er her, liksom. Jeg tenker at du er veldig realistisk i hvordan du ser for deg at dette skal gå. Det betyr ikke at du skal gønne på og være superslanker hele tiden. Jeg synes du skal gjøre det du kjenner at du har motivasjon til å gjøre. Ta 1 kilo om gangen, og se hvor du ender opp! I perioder er det jo slett ikke verst å leve på et underskudd av kalorier, og da er det jo bare å la ting gå sin gang. Så er det lov til å ta en pause og spise litt mer hvis man kjenner at kroppen har behov for det. Dette med endring av livsstil er en langvarig prosess, og det vil jo medføre vektnedgang i perioder, og stabilisering av vekt i perioder. Jeg heier i allefall på deg, og håper du fortsetter til du kjenner at du er fornøyd. Enten det er om 7 kilo eller om 14. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny måned og definitivt ikke den enkleste måneden å slanke seg i. Jeg sliter fortsatt med motivasjonen, og de siste par ukene har jeg vært travel og sliten og ikke kommet meg på tur eller trening annet enn de 20-25 minuttene det tar å gå til jobb. Men søndag krekte jeg meg på tur i skogen til tross for migrene, og jeg overlevde. Det var nesten litt deilig, selv om jeg brukte nesten 10 minutter lenger på løypen (63 mot 55 min). Desember blir tøff både mat og treningsmessig framover også. Til helgen er det helgetur med mann og barn og neste uke jobbseminar og ganske mye pliktaktiviteter på kveldstid. Satser på å legge inn to økter hver av disse ukene - noe mer er ikke realistisk.

Når det gjelder vektmål tror jeg at jeg kun skal ha som mål å holde meg på 98 til over nyttår. Tror det er alt jeg klarer å samle krefter til akkurat nå. Altså, maks 98,9 første januar. Ikke umulig og ikke noe som går av seg selv. Og så satse på ny frisk i januar? Håper ikke jeg lurer meg selv nå :) Jeg kjenner i alle fall at jeg nå er på et punkt der jeg vanligvis pleier å la alt gå åt skogen, så om jeg klarer å fortsatt stabilisere vekt i stedet for å gå opp igjen som jeg pleier, så er det en positiv endring. Og SÅ mye enklere å "begynne på nytt" etter hvert UTEN å ha gått opp i pausen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desembers første store utfordring overstått med oppløftende resultat. Andre store utfordring starter i morgen med seminar. Gikk til jobb fire av fire dager sist uke men bare en treningstur. Hjalp riktig nok på men masse trasking gatelangs på storbytur på lørdag.

Ukens plan - gå til jobb fire av fire dager (forhåpentligvis litt raskere enn på det underkjølte regnet i dag), to dager treningsstudio og en dag tur. Og holde fokus gjennom hele seminaret - det er ikke verdt det å ryke fullstendig. Man blir bare uvel og risikerer å måtte ta av et kilo om igjen. Som vanlig på en mandag er jeg motivert :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dagers jobbseminar begynte veldig bra og gikk åt skogen i går. Så nå er jeg konstant sulten og høy på sukker. Kunne spist et helt koldtbord alene. Må bare stramme inn skikkelig noen dager nå, for sånn som dette kan jeg ikke ha det til over nyttår - da ender jeg vel med å legge på meg fem kilo. Søren altså, at dette gamet skal være så vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, uken endte med 100 gram ned, og altså fortsatt stabil. Så sånn sett går livet som det skal. Men kjenner jeg er altfor stresset for tiden, mye som skal i havn både på jobb og hjemmebane og selv om jeg prøver å prioritere knallhardt så blir det for mye for meg. Det har da dessverre ikke blitt så mye som en bitteliten treningsøkt siste uken, men gått til jobb fire dager i det minste. Har blitt litt slurv med medisiner også, så føler meg ikke helt på topp akkurat.

Mål for uken er to ganger trening/tur og å spise veldig forsiktig. Neste uke blir kaloririk uansett, så gjelder å motvirke litt denne uken så ikke sluttresultatet blir verre enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen har vært tøff matmessig og jeg har spist mer enn jeg burde. Noe som har resultert i en liten vektoppgang. Liker ikke det jeg ser, og særlig slitsomt er det å kjenne på alle gamle utfordringer jeg har slitt med og som jeg absolutt ikke er kvitt. Satser på å gjøre opp endelig status for julen neste mandag, samt at jeg nå skal ha lyst til å leve sunnere og bedre. Pleier å ha en sånn runde i januar. Men, jeg er fortsatt 20 kilo mindre enn for to år siden, og det er kjekkere å starte skjerpingsen med 99 enn 120 kilo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare å innse at julen gikk åt skogen med over to kilo opp. Dritt, altså. Men, det eneste som funker er å brette opp armene og komme i gang igjen fortest mulig. Det nye året har startet greit på treningsfronten, men på matfronten er det foreløpig litt labert. Marsipankake på jobb noen dager og seksårsfeiring denne uken gjør det utfordrende å komme i gjenge igjen. Lørdag skal jeg ut med en venninne, men det behøver ikke å bli helt krise. Maten er ikke den sunneste og det blir vin, men ikke verre enn en vanlig lørdag. Forrige uke ble to gode skogsturer og en zumbatime. Denne uken rekker jeg nok ikke mer enn en skogstur og en zumba, men blir det en aktivitet til får det bli en hyggelig bonus. Var skikkelig opptur å prøve zumba igjen - kroppen virket bra selv om det var lenge siden sist og det syntes tydelig i speilet at jeg er mindre enn før. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fire uker med jevn oppgang er det endelig litt nedgang å spore. Det gjør fysisk vondt å måtte være over 100 igjen, men det er jo ingen andre enn meg selv som har fått meg dit. Merker det er ekstra tungt å holde fokus da, men det SKAL IKKE ryke nå igjen. Så er bare å brette opp ermene og stå på enda en gang. Bare noen skarve 100 gram så er jeg tilbake på tosifret, og er bare to kilo over ultimate low i denne omgang. Trøster meg med det og at formen fortsatt er SÅ mye bedre enn den var for halvannet år siden. Men vil så veldig gjerne under bmi på 30, og det er 9 kilo igjen. Et ganske så solid jafs når jeg allerede har tatt ut det jeg kan i "lure hverdagsgrep". Da er det bare beinhard diett igjen, og er ikke helt sikker på om jeg klarer å samle meg til det akkurat nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager like godt en ny vekttabell for det nye året...

Start sommer 2017: 120

Mål: 76

Dato:             Vekt:                 Nedgang:       Totalt:         Rest til mål: 

07.01.19       100,2                                        19,8             24,2

14.01.19       100,6                +0,4                19,4             24,6

21.01.19       100,1                  0,5                19,9             24,1

28.01.19         99,6                  0,5                20,4             23,6

04.02.19         99,9                +0,3                20,1             23,9

11.02.19         98,7                  1,2                21,3             22,7

18.02.19         98,8                +0,1                21,2             22,8

25.02.19         98,8                  0                    21,2             22,8

04.03.19         98,8                  0                    21,2             22,8

11.03.19        98,8                   0                    21,2             22,8

18.03.19        98,7                   0,1                 21,3             22,7

Pause

27.05.19      100,8                                        19,2              24,8

Ny pause

26.08.19    104,5                                          15,5              28,5

02.09.19    103,9                   0,6                  16,1              27,9

09.09.19    103,5                   0,4                  16,5              27,5

16.09.19    104,0                 +0,5                  16,0              28,0

23.09.19    103,9                   0,1                   16,1             27,9

30.09.19    103,5                   0,4                   16,5             27,5

07.10.19    102,9                   0,6                   17,1             26,9

14.10.19    102,6                   0,3                   17,4             26,6

21.10.19    102,3                   0,3                   17,7             26,3

28.10.19    102,1                  0,2                    17,9             26,1

04.11.19    102,1                     0                    17,9             26,1

11.11.19    102,2                +0,1                    17,8             26,2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvkilo ned denne uken, så nå er det 1,5 igjen av desemberkiloene. Gikk til jobb fire av fem dager, men ble ikke rom for trening dessverre. Både denne og neste uke ser også dårlige ut i den forbindelse, så da er det maten man må holde fast i. Motivasjonen går det sånn opp og ned med som vanlig.

Forresten - klarte ikke å dy meg på lørdag og kjøpte ny turjakke. Jeg har ønsket den meg lenge og nå var den på salg. Men bare i en størrelse for liten. Så nå har jeg en superlekker jakke som jeg må slanke meg inn i for at den skal sitte pent... Jaja, spent på hvordan det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fin nedgang i dag - litt skyldes nok syklusen min, men resten tar jeg på min egen kappe :D Ikke vært så aller verst flink tror jeg. Gikk til jobb fem dager og kom meg på bodypump på lørdag. Ser heldigvis ut til at treningstimen ikke har ført til vannopphopning i kroppen, og det er deilig. Superstøl, men det føles så bra for da kjennes kroppen slankere ut... Denne uken har jeg fått lov av mannen å gå på Zumba. Det vil si - han har lovet å ikke jobbe over den dagen, som han har gjort de siste ukene. Og det gleder jeg meg skikkelig til, for zumba er kjempegøy med 20 kilo mindre å bære på. Hvem vet - om jeg klarer 20 kilo til kan jeg kanskje slenge meg på karneval i Rio? :D 

Ellers er det ca. to uker igjen til vinterferie, og det hadde vært veldig deilig å klare å kvitte seg med litt vekt før det. Særlig siden min nye fine skijakke er bittelitt trang... Får se om jeg kan grave fram litt ekstra motivasjon disse ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så greit fokus så langt denne uken - håper jeg klarer å holde det gjennom helgen også. Stølheten har gitt seg og i går ble det zumbatime. Trenger litt nytt treningstøy etter hvert, men det er jommen ikke enkelt å finne. De gode sportsbh'ene jeg har begynner å bli for store (typisk nok slankes puppene først) men jeg finner ingen som sitter bra. Enten er de altfor stramme så det føles ut som om puppene vender innover, eller så blir bare fasongen helt feil og det gir ingen støtte. Det mest fascinerende er hvor mange som har uttagbare innlegg - altså; om å gjøre at ting ser størst mulig ut på trening??? Blir litt oppgitt. Mye fint å på kjøpt på nett, men så var det størrelsen da - vanskelig midt i vektnedgangen å vite hva man egentlig passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden sist jeg har skrevet nå, men er nå her fortsatt. Vinteren har vært fryktelig tung vekt- og matmessig og står stort sett på stedet hvil. Prøvde på en offensiv før vinterferien, men klarer ikke samle nok viljestyrke til å holde ut mer enn et par dager. Merker at jeg har brukt mye viljestyrke over tid samt at jeg nå trenger ganske mye mindre mat enn på toppvekt, så jeg må forsake mer for å få resultater. Og der er jeg merkelig nok ikke akkurat nå. I mai skal jeg i konfirmasjon og dristet meg til å prøve bunaden som har hengt ensom i skapet i årevis. Jeg får den på meg, men den sitter ikke særlig pent. Så nå er det ny offensiv på gang - tror 5 kilo ned ville gjøre en ganske så stor forskjell. Har jeg viljestyrken med meg denne gangen tro?

Av positive ting så har jeg nå ganske så god rutine på trening. Går fortsatt til jobb de fleste dagene og trener to ganger i uken ganske jevnt. Det hjelper godt på humør og selvfølelse. Bør jo også egentlig være fornøyd med å ikke gå opp når det butter, det har jeg jo alltid gjort før. Og jeg er fortsatt mindre enn i fjor på denne tiden, har ikke stått stille et helt år! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...