Gå til innhold

Storesøster sin motivasjons tråd


Anbefalte innlegg

Hei, Panki!

Gratulerer med nok en fin nedgang! Her har det vært vinglete, men ned 400g så nesten ukesmålsetningen. Da jeg var syk så så jeg neste tallet på vekta, men tenkte heldigvis at det var midlertidig og ikke måten å gjøre det ordentlig på likevel, så jeg jeg var forberedt på det. Dessuten har jeg vært litt mindre flink til å handle inn "litt" lørdagsgodt - av en eller annen grunn har jeg lurt meg selv til å tro at konfekteske ikke er like lett å dytte i seg (innholdet, da, ikke innpakningen, hehe). Realt panneklask og litt mer bakkekontroll - det er null problem å miste kontrollen også med konfekt...så da er det nytt forsøk til helgen igjen - og så bør jeg ta med meg restene på jobben i stedet for å late som jeg har gjemt det i huset. Kom meg liksom aldri ordentlig i gang igjen med registrering av mat etter jeg ble frisk igjen, men nå er det mandag og ny ukestart, og selv om jeg ikke har spist nok på jobben, så har jeg handlet kun fra lista og laget noe enkelt men lurt med en gang jeg kom hjem - i stedet for å ramle oppi konfektesken igjen. Riktignok ikke laget middag ennå, men koker egg nå og da kan det hende det blir brødskive/knekkebrød med pålegg i stedet. Snart leggetid, uansett :)

Jeg har ikke svar jeg heller på hvordan vi klarer det utrolige ellers i livet, tross motgang, mens å gjøre rette valg i matveien HELE tiden er umulig (så langt). Tenker et virkemidel er å rapportere her så jevnlig som mulig - samt kon trollsjekke i blant - eller ofte - med vekt/målebånd/klesplagg slik at det blir mindre lett å lure seg selv. Sommeren har pleid å være min bøyg, har ikke grill ellers ville jeg slitt veldig der. Men jeg bruker ofte løse, ledige klær og tights, det kjenner jeg på olabukselinninga når høsten kommer igjen. Så det må bli endring på det også. Aller først skal jula forseres.

Nå skal jeg skrive inn den siste rapporten for det første kurset, og så hopper jeg rett på det neste - det vet jeg at jeg trenger!

Ha en fin uke! Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Simone og Juni72!

Gratulerer med fin nedgang Simone. Nå er det bare å holde motivasjonen oppe 😍 Og 400 gram på en uke så langt ut i prosessen som du er Juni72 er vel et greit resultat?? Du er flink 😃

Vi er flere som sliter med helgene... Det ligger liksom i genene at da skal det koses, og den eneste kosen som gjelder er noe som kan stappes i det store hullet midt i ansiktet.... Hvorfor ikke belønne seg selv med en fin blomst, en håndkrem eller en tur på kino.... Og jeg er av "alt eller intet" typen 😵  Det er rett og slett ikke mulig å ta bare en bit.... Har jeg tatt en bit følger nummer 2, 3, 4 og 5 etter helt automatisk...  Fryktelig irriterende... Og hvis jeg da er i det rette humøret "er jo dagen allerede ødelagt", så da fortsetter jeg bare i et fråtseeldorado 🤬 Så forbedringspotensialet på den fronten er stort!

Jeg holder meg enn så lenge helt til skjema. I dag har jeg spist middag hos foreldrene mine, og da passer det seg liksom ikke å dra med seg vekta... Men hjemmelaget brun lapskaus må jo være innafor. Deilig å få maten servert 😋 Og i morgen skal jeg og noen venninner på "julebord", men vi styrer unna julematen og går for sushi i stedet. Akkurat det passer meg bra. 

Utfordringen for meg fremover er 3 uker med eksamenslesing... Men det er bare å gjøre det.... Ingen unnskyldninger er gode nok! I dag satt jeg og leste med en STOR eske lackerol på sofaen ved siden av meg. Og sånn helt plutselig var den TOM.... Det var vel ikke spesielt lurt.... Selv en liten eske gir jo romlete mage og et visst luftproblem 😨😫 Får prøve å holde meg til SMÅ esker heretter 🤣🤣🤣

Ønsker dere alle en riktig fin helg fylt med fornuftige valg og fine opplevelser 😘

Klem fra Panki 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i går. Og etter en uke med kontroll alle dager, og med et bevisst valg om å kose meg på venninnejulebord på fredagen (resultatet var godt på pluss-siden kalorimessig etter en fantastisk sushibuffet....) ble det 400 gram ned. Og som forventet stopper den voldsomme nedgangen i uke 3. Men det er greit. Bare å holde fokus videre. 

Etter 3 uker med stålkontoll og nesten fullstendig mangel på søtsug er det nå tilbake... Men jeg kjemper i mot etter beste evne. 

Ønsker dere alle en ny flott uke, og det hadde vært hyggelig om noen flere la igjen noen ord 😍

Klem fra meg til alle 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei panki😊 hold oppe det gode arbeide du gjør! Eksamens lesing og slanking er ingen enkel kombo😬😅 man trenger liksom noe søtt for å holde oppe konsentrasjonen...!☺️ Jeg har gått ned 1,1 kg siden forrige uke,og kan merke det litt på buksene! -4,1 totalt👏 Men har 8 kg igjen før jeg er i mål, og vet av erfaring at de første kiloene går raskt, deretter sitter det godt. Da er det lett å miste motivasjonen, og det er da jeg har falt tilbake til gamle synder tidligere! Men det skal jeg ikke denne gangen😉 går for gull😄

lykke til inn i ny uke😊😊

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle sammen!

jeg har hatt to uker «på egenhånd» mellom kurs, ny periode med kursleder på nett starter på mandag, har sittet og lest litt i kursboka nå. 

Oppsummering de siste to uker: en blanding av stabil hverdagskost og et par perioder med ulvehunger hvor rubbel og bit av søtt og salt som tidligere har overlevd over en måned i skapet uten å røres - vel, det er ikke lenger der nå. 

Har holdt meg stabil, dvs rett under 90kg og da fortsetter jeg videre med forhåpentligvis bedre kontroll... når det er sagt så har jeg midt oppi de svakeste øyeblikkene likevel tatt gode valg på en måte - det har ikke lignet på «gamle dager», fordi jeg har spist fornuftige måltider og mengder innimellom slagene  

Det er virkelig en læringsprosess, må bare finne de metodene for å takle det best mulig når jeg fyser på feil type mat. Første pri er definitivt å unngå å få det i hus. Hver gang jeg har handlet «litt» lørdagsgodt så har det vært i overkant, dermed også rester utover uka. Jeg fikser ikke å holde meg unna matvarer jeg liker for all fremtid, så jeg vil heller jobbe med hvor store mengder som er «nok» i følge regnskapet og GR-råd.

Synes selv jeg var flink på julebord, og danset bort mange kalorier. Kanskje desember er måneden jeg begynner å trene litt? 

Heier på oss! 

God helg videre 🤗🤗

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei og hå!

Hektisk for noen og enhver for tiden - så kanskje derfor ikke det er mer skriverier her inne?

Er i gang med nytt nettkurs, og det er jeg glad for. Fikk to uker "på egenhånd" mellom kursene og da så jeg jo hvordan dét gikk...trenger rettledning, ja. De siste fire ukene har jeg vært temmelig stabil på vekta - så da kan jeg vel si at jeg har kommet meg greit gjennom to julebord og starten på desember. Det løsnet ørlite i dag med 300g ned fra laveste de siste ukene. Har vært flink til å holde meg temmelig greit innafor 1600kcal per dag, litt mer i helgen, antageligvis. Det er ikke alltid det er like lett å beregne nøyaktig, og noen ganger er jeg sikkert litt i overkant. Det fungerer aller best når jeg har planlagt middager som kan fryses ned/lagres litt i kjøleskapet. Deilig å komme sliten hjem fra jobb og fikse lynkjapp mat med mikro eller oppvarming i gryte/ovn. Dampkoker frosne grønnsaker ved siden feks finnbiffgryte - går kjemperaskt! Blir litt ensformig til tider, prøver å variere mer, men fort gjort å ende opp med favorittmiddager som meksikansk tacosuppe.

Treningslysten sitter fremdeles langt inne, men har tatt meg selv i å gjøre noen styrkeøvelser før leggetid et par kvelder. Kanskje blir det flere av dem etterhvert - regelmessig også?

Håper dere er innom og leser selv om dere ikke har tid til innlegg, storesøster, Panki og Simone!

Ha en fin uke!

Klem fra Juni72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, alle saman :-) Er det mulig for ei snill 32 år gammal frøken å få henge seg på her?Har nok ein gong komt til nivået "No er det nok!". Det er ikkje fyrste gongen akkurat, men no MÅ det bli den siste. Har sett meg eit mål om -0,5 kg i veka, og ned 10 kg til 1. mai. Det er langt fram det... og eg er på dag2... :-) Motivasjonen er der, men må finne ein måte å ikkje bli for besatt av det. Føler dagane går med til å tenke og planlegge mat og rekne kcal. Vel, uansett - hadde vore kjekt å fått henge litt her med dokke på forumet, viss de syns det er greit :-)
Ha ein fin kveld :-) Helsing Motala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...