Gå til innhold

Utfordring ved endring av livsstil


Sanne
 Share

Anbefalte innlegg

Først og fremst tusen takk til alle som deler kunnskap og tips her i forumet til GR!! Har selv hatt utrolig stor nytte av alt som diskuteres i forumet noe som har hjulpet meg utrolig mye i min vei til bedre helse, men nå har jeg en utfordring som jeg håper dere har noen innspill til.

Kort om meg: er en jente i begynnelsen av 20 årene som startet en livstilsendring høsten 2018 og gikk da ned ca. 15 kg. Over sommeren har jeg sakte men sikkert sklidd ut av gode rutiner noe som har medført at jeg har gått opp noen kilo igjen. Ser ingen grunn til panikk, men er svært motivert til å gå tilbake til den sunne livsstilen og dermed få tilbake den deilige følelsen av en sunn og sterk kropp. 

En utfordring som jeg har er at den ene venninnen min er veldig lite støttende i forhold til min livsstilendring. Kan hende det kanskje er noe bare jeg oppfatter, men føler at denne venninnen oppfordrer til usunne aktiviteter og ikke aksepterer mitt ønske om å spise sunt i de fleste anledninger. Det skal sies at jeg koser meg med alternativ kos og selvsagt også noe godis innimellom, men at studenthverdagen ofte inneholder kos mer enn en dag i uka og at jeg da føler det må begrenses. Dette fører til at jeg føler meg presset til å måtte spise usunt bare fordi venninnen min ikke er åpen for andre løsninger. Hver gang prøver jeg å foreslå alternative løsninger, men da sier hun bare " kan vi ikke bare lage skikkelige vafler". Får også inntrykk av at hun tror at det bare er en diett og ikke en endring som jeg faktisk skal opprettholde. Er så usikker på hvordan jeg bør ta det opp med henne. Har ikke lyst å snakke for mye om vektnedgang og sunnhet siden jeg ikke har lyst til å fremstå som en bedreviter eller en irriterende person som skal overføre all min kunnskap til henne samtidig som jeg syns det er utrolig irriterende å hele tiden få slengt kommentarer hvor hun presser på at vi må kose oss skikkelig med god mat, kaker, godis og chips. Akkurat som om hun føler at det er hennes oppdrag i å få meg til å spise mest mulig usunt. I disse situasjonene spiser jeg som regel bare litt og er ofte god å begrense meg, men kjenner flere ganger at maten/kaken var veldig unødvendig og ikke noe jeg følte behov for. 

Selvsagt burde jeg selv bestemme hva jeg putter i munnen men opplever dette presset som ekstremt ubehagelig og er så usikker på hvordan jeg burde reagere når usunnheter hele tiden blir presset på meg. Dette temaet gjelder også sosiale situasjoner hvor det er en slags forventning at man skal spise usunt. Hva kan man gjøre i slike situasjoner? Andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver vel om det som er kjernen i en livsstilsendring .... du skriver riktig at det er du som bestemmer hva du skal spise. Det må du bare si til studentvenninnen din. Og det er ikke sunt verken for slanke eller mindre slanke personer å spise vafler daglig. Du som har vært så flink til å gå ned i vekt skal være superstolt av deg selv og bare (!) bestemme deg for at selv om venninnen din lager vafler, kan du spise oppskårne gulrøtter med mager dip i stedet (f.eks). Du vil ikke være tjent med å høre på hennes snakk om ekte vafler etc i lengden. Nå er du jo allerede ganske flink, leser jeg.

Husk også at det er lov å velge venner som gir positivitet til livet ditt. Dette er et vanskelig valg, men verdt å tenke på.

Jeg har ikke akkurat vært særlig flink selv oppigjennom årene, men ser utrolig mange dårlige valg jeg har tatt opp igjennom tidene hvor det egentlig ikke hadde kostet så mye å ta bedre valg. Vanskeligere å velge når det har glidd ut over en lang stund! Bestem deg heller for at du kan bruke x antall kcal på noe godt ekstra hver uke og velg det du virkelig liker og hold deg ellers til det du vet kroppen din trenger. Og her tenker jeg at jeg kan gjøre det samme 😉

 

lykke til og lykke til med studier. Det er en utrolig spennende tid i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den flotte vektnedgangen og på veien mot en livsstilsendring! Jeg forstår godt hva du mener med at du ikke ønsker å fremstå som noen bedreviter eller irriterende person som skal misjonere for godt kosthold. Si det bare som det er, at du måtte ta grep og legge om kostholdet før det gikk på helsa løs. Si bare at kroppen din ikke takler disse vaflene så godt og at du derfor har funnet en kost som din kropp fungerer best med. Ønsker deg lykke til videre! Stå på 😃

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...