Gå til innhold

Ned 5 kg. noen som bli med???


Gjest jannike

Anbefalte innlegg

Ja no har eg jobba med kostholdet mitt i ei uke og det har heldigvis gitt resultat. Gått ned 0,7 så eg er veldig fornøyd så nå ståtr vekta mi på 62,2 og eg er ett skritt nermere målet mitt!!!!

Vil berre sei til alle at stå på!!!

 

Og til Angelo- ny dag er virkelig ny begynnelse, ikkje la "gårsdagens feil" ødelegge for den nye dagen...DETTE KLARER DU!!!

Mitt problem er at når eg har gått ned ei veke så har eg veldig lett for å unne meg noke spesielt den dagen for det fortjena eg jo....???!!!! Så den må eg jobbe med

Lykke til alle sammen!!!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Hei alle sammen - hvordan går det med dere?? Føler det er litt liten aktivitet her inne. Mulig bare jeg som skulle hatt noe å "skravle" med hele tiden. Så har det vært helg igjen, med alle dens fristelser.. Puh, ikke lett det her når magen skriker etter godis og potetgull. men jeg har klart å holde meg. Var litt verre på slutten av uken da jeg var på seminar med jobben. Var ganske stolt av meg selv da jeg kun spiste frukten rundt og 1 bit av desserten.. Men det ble nok litt for mye kalorier på den middagen uansett. For ikke å snakke om drikken. Jeg har veiedag i morgen og er nå fryktelig spent på hvordan det har gått...

 

Ett lite tips for potetgullfriker - Snack a jack med barbeque smak, eller en av de andre - en pose (30 gram) inneholder 125 kcal. Det er lite fett - så jeg la det inn som mellommåltid ;)

 

Fortsett å stå på alle sammen - dette klarer vi!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følt meg temmelig oppblåst i magen den siste uken. Har ikke vært flink til å spise sunt nå i helgen. Har ikke vært på vekten nå på morgenen. Tør ikke! Har ikke lyst til å få bekreftet det jeg frykter.

 

Håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg min veiedag og jeg er så fornøyd og stolt av meg selv. Har sliti mer denne uken enn første uke - det er liksom nå kroppen begynner å kjenne at den ikke får det den helst vil ha! I tillegg som jeg skrev i forrige innlegg var jeg på seminar med jobben i forrige uke og jeg var fryktelig spent på om det hadde ødelagt alt sammen. Men jeg må si en ting - jeg merker virkelig at man må spise mer for å gå ned. Første gang jeg gikk på grete Roede lå jeg på 1150-1300 kcal om dagen og gikk ned 0,2-0,6 pr uke - det gikk fryktelig tregt. Men nå ligger jeg på mellom 1400 og 1600 og det går mye raskere. Dette ga meg ihvertfall motivasjon for en ny uke!! ;)

 

Resultater:

 

21/8: 76,6

28/8: 74,7

4/9: 73,8 = 0,9 denne uken, 2,8 totalt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg er 30 år og vil ned fra 65 til 59. Har aldri vert med på GR, men har prøvd selv her i tre uker. I dag har jeg veiedag og det var kjedeli!! Vekta er den samme som sist mand. 64.1. Så på tre uker har jeg gått ned 0,9 og det er jo BRA! Men det går litt tregt, og jeg føler det er veldi små utskeielser som er med på å ødlegge... Noen dager sist uke var jeg nede på 63 tallet (klarer ikke holde meg vekke fra vekta en hel uke), men så kommer helgen med uregelmessige måltider, en kake her og en sjokolade der...

Virker så dere er flinke på å motivere hverandre her, i vertfall blir jeg motivert av å lese! Så nå håper jeg på resultater!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag føler jeg meg litt bedre motivert. Jeg føler at jeg greier å holde fokuset på å spise sunt til alle måltidene. Det hjelper når jeg har planlagt middagene på forhånd, og har gjort innkjøpene for flere middager om gangen.

 

Jeg er litt dårlig til å spise grønnsaker. Har stort sett alltid med meg gulrot i matpakken på jobben. Og vi har alltid forskjellige grønnsaker/salater til middagen. Men utenom det blir det heller dårlig. Det blir litt ork å finne frem gulrot, skreller og så skrelle, og så kaste skrellet. Egentlig ingen stor jobb, men det er utrolig hvordan små ting blir et heft.

 

Vekten har nok ikke beveget seg så mye ned, men jeg har heldigvis kvittet meg med ca. 1 kg de siste ukene. Det er bedre enn ingenting.

 

Jeg fortsetter med motivasjonen på topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at du fortsatt er ved godt mot, Angelo. Var ett øyeblikk redd for at du skulle droppe ut. Mht til grønnsakene så kan jeg jo foreslå at du kjøper frossengrønnsaker - da slipper du hele skrelle styret :o Syns selv det er dørgendes kjedelig å rense/ skrelle grønnsaker så jeg har alltid ett par pakker i fryseren- i forskjellige varianter. Mulig de ikke er like innholdsrike på antioksidanter, mineraler og vitaminer men det er grønnsaker!!! hehe, og det får være det viktigste.

 

STÅ PÅ!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig godt å leve for tiden. Jeg er ved godt mot nå. Kiloene har likevel ikke bestemt seg for å bli på kroppen min for bestandig. De har til og med sluttet å invitere alle vennene sine også!!! Nå begynner de å forlate redet, sakte, men sikkert! Hurra!

 

Jeg hadde i morges gått ned 2 kg. Det er så deilig å se et annet tall på vekta. Merker at magen er en anelse flatere. Skulle kanskje ikke så mye til, for jeg følte meg temmelig oppblåst tidligere. Det hjelper å spise mindre porsjoner, og å trimme litt også.

 

Jeg skal greie å holde dette drivet nå. Har ingen store anledninger som kan bli en utfordring på matplanet i de neste dagene. Vel, jeg skal jobbe på lørdag, og da er det bestandig vanskelig å si nei takk til at sjefen spanderer kake på oss som jobber. Det er jo utrolig koselig at hun prøver å gjøre det koselig for oss som må jobbe og være borte fra familien på en lørdag. Men det kan faktisk være litt vanskelig å si nei takk. Spesielt når man er glad i kaker.

 

Men jeg skal greie det denne gangen. Jeg skal greie det!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Hei alle sammen!

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noen skikkelige innlegg her. Dagene raser av gårde, fullstappet med jobb studier og trening. Og jeg er så fornøyd med at treningen holdes ved like, for den tror jeg er alfa omega her. Mye mer overskudd. Jeg spiser mer enn jeg har gjort tidligere på Grete Roede kurs (ca 1700-1800 kcal, noen dager til og med nesten 1900 mot 1300-1500 før), men går allikevel nedover i vekt. Tror dette er riktigere ut fra at jeg trener fire ganger i uka (men sitter bom stille på jobb og kjører til og fra). Trenger mer mat da. Men jeg merker at snoplysten gir seg og det er lettere å tenke på å spise sunt når jeg hele tiden fyller på og holder blodsukkeret oppe og unngår de verste blodsukkerdalene. Det skjedde oftere før at jeg ble så sulten mellom måltidene eller hadde så lavt blodsukker at jeg "sprakk" og bare "måtte" ha en sjokolade eller noe annet lette tilgjengelig (som dessverre som oftest er ganske usunt og har litt for mye fett eller sukker og kalorier)

På fredag var jeg ute en tur og det er selvfølgelig vanskelig å la være å drikke øl, men ved å gå ut litt senere og prøve å drikke saktere og kose meg mer med hver øl klarte jeg å begrense det til 3,5 halvlitere (som er lite for meg på en vanlig byrunde). Det er jeg ganske fornøyd med. Og den siste jeg egentlig hadde lyst på før baren stengte ble en pepsi max i stedet. :-) Og på middag og deilig kake hos venninne på lørdag klarte jeg faktisk å holde meg til ett stykke. Jeg visste på forhånd at det ville bli snop og kaker, og hadde sagt til meg selv at jeg skulle spise ett stykke. Det funka. Små seire er mye verdt :-)

Er det kanskje en idé til deg angelo? Det spørs jo hva du vil bruke kosemerkene dine på, men om du bestemmer deg på forhånd at du vil bruke noen kosemerker på kake på jobben på lørdag, så er det jo helt greit. Se for deg dette ene stykke du skal spise og hvordan du kommer til å kose deg med det, og hvor sosialt det er, og så er det kanskje greit å holde seg til bare det ene lille stykket? Det er jo et ganske viktig poeng i hele Grete Roede filosofien at en ikke skal slutte å kose seg med mat, en skal bare ikke gjøre det så mye og så usunt som vi har en tendens til, og å være bevisst på å faktisk nyte den gode maten vi faktisk spiser, ikke bare hive innpå uten å tenke over hva vi stapper i oss. Det er jo ikke lurt å droppe all kake og snop fullstendig, da er en jo dømt til å sprekke før eller siden.

 

"trist" og "purka": velkommen i gjengen, men for noen triste navn dere har valgt :-) Håper vi kan hjelp hverandre slik at dere ikke identifiserer dere med de navnene så lenge.

Og så var det dagens veing:

 

17/8-06 72,6 kg

24/8-06 71,0 kg = -1,6 kg

31/8-06 70,8 kg = -0,2 kg

7/9-06 70,4 kg = -0,4 kg Jippi! Dette er fantastisk bra til å være meg som vanligvis bare ser 100 g i uka og som i perioder til og med har stått helt stille i tre-fire uker i strekk. Storfornøyd!

 

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går det så det gviner for flere. Det er kjempebra. Sammen skal vi greie dette...

 

Joda, jeg skjønner hva du mener med å kose seg med det ene kakestykket. Det er veldig viktig å kunne nyte noe kos innimellom. Ettersom jeg likevel ikke skal gjøre noe annet spesielt denne helga så er det ikke så altfor galt å takke ja til kakestykket på jobben. Verre er det de gangene jeg har middagsavtaler på kvelden. Da blir det fort at jeg går over det faste kaloriforbruket.

 

Jeg får bare bestemme meg på forhånd og så holde meg til det, uansett om det blir ja takk eller nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det veiing igjen.... og det var ikkje bra nyheter denne gangen!!

Hadde gått opp 1 kg fra 62,2 til 63,2!!

Så motivasjon og smilet mitt ligger litt langt inne idag....

Og eg skjønner det ikkje heilt heller for eg har trent masse, men det kan jo selvfølgelig være litt av problemet og eller??? Eg har trent masse handball denne uka noke eg ikkje har gjort på 10år, så mange kalorier forbrent der og veldig med gangsperr og har jo hørt at det kan virke inn på vekta dagen etterpå...

 

Noken som har noken oppmuntrande ord????

 

Eg pleier å ligge på 1500 kcal, veit at ein skal øke litt dersom ein trener mykje ei veke men kortid skal ein begynne( antall trimpoeng) å øke og kor mykje???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - jeg har ingen eksakt formel for dette med hvor mye ekstra kalorier du må spise - men logisk sett så bør du jo alltid passe på at du har over 1000 kalorier innabords. Så hvis du spiser 1500 kalorier normalt og trener bort 600 kalorier bør du ihvertfall øke med 100-200 sånn at du ligger over 1000 ved dagens slutt. Det finnes sikkert en ordentlig måte å regne ut dette på, dette var bare en tanke fra meg :o

 

Stå på Topo - dette endrer seg igjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - jeg har ingen eksakt formel for dette med hvor mye ekstra kalorier du må spise - men logisk sett så bør du jo alltid passe på at du har over 1000 kalorier innabords. Så hvis du spiser 1500 kalorier normalt og trener bort 600 kalorier bør du ihvertfall øke med 100-200 sånn at du ligger over 1000 ved dagens slutt. Det finnes sikkert en ordentlig måte å regne ut dette på' date=' dette var bare en tanke fra meg :o

 

Stå på Topo - dette endrer seg igjen!![/quote']

 

Hei sans1

Det hørtest veldig logisk ut, trur eg prøve å ha det i bakhodet gjennom neste veke.

Skal på fjelltur etter jobb og spele turnering i helga så det blir masse trening.

Har også gått til anskaffelse av puls klokke så då blir det litt greier og følge med på kaloriene.

Takk for oppmuntrende ord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg ser at dere har holdt på noen uker allerede, men tillater meg å hoppe på i fart allikevel...

 

Jeg er 32 år, er 174 cm høy min trivselsvekt ligger på ca 64-65 kg. Etter sommerferien veide jeg nesten 73 kg (ouah....). Nå stopper vekta på 70,3 kg, så jeg har igjen 5-6 kg. Prøver å spise sunt og trener desstuen spinning tre ganger i uka.

 

Jeg tenkte det kunne være greit å ha "meldeplikt" til noen ang. tingenes tilstand - so here I am... Så får vi se hva vekta viser på torsdag!?

 

Lykke til alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt rart det der med å skulle spise mere bare fordi du trener, men det er faktisk utrolig viktig. Jeg har mange ganger gått i kjelleren fordi jeg ikke har greid å spise nok i forhold til det jeg har forbrukt på trening.

 

Håper det går bra med dere alle sammen. Jeg er ved godt mot. Har fått nesten to trimpoeng i dag. Hurra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det min tur til å lande litt.. Hadde veiedag i dag og var fryktelig spent på hvordan det skulle gå.. og så står jeg stille!!!! buhuuuuuu, det var like før jeg bare gikk og la meg igjen. Så jeg løp ut i stua og dro frem målebåndet og jeg har ihvertfall gått ned 1 cm rundt livet siste uka (skal måle resten av kroppen senere i dag, men etter en smugmåling i helgen så vet jeg at jeg har gått ned en cm rundt låret også) - så det skjer da ting. Prøver å analysere hvorfor jeg ikke har gått ned og jeg tror ihvertfall ikke jeg har spist for mye. Det kan ha noe med at jeg har vært veldig mye ute i skogen denne uka (9 timers gåing totalt) og at jeg har begynt å bygge litt lår- og rumpemuskler. Muskler veier jo mer enn fett. Jeg har også gått ned 2,8 kg på to uker og kanskje kroppen syns det går litt for fort og holder igjen.. jaja, jeg gir ikke opp nå. Får bare fortsette med samme gode rytmen... Tror faktisk jeg må veie meg i morgen tidlig også - haha, bare for å virkelig stadfeste at jeg ikke har gått ned noe.

 

Startvekt 21/8: 76,6

Forrige uke 4/9: 73,8

11/9: 73,8 men fortsatt totalt: 2,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Dette går jo riktig vei! Jeg sto en periode helt stille (eller gikk kanskje ned 200 gram) i fem uker. Nå tror jeg i etterkant at jeg kanskje kan ha spist litt for lite, men det er visst ganske vanlig med sånne etapper og vektplatåer. Og du gjør jo det helt riktige med å måle deg nettopp da. For noe skjer jo i kroppen uansett.

En på et kurs en venninne av meg gikk på, opplevde faktisk å gå OPP tilsammen 500 gram over to uker, men allikevel at alle målene hennes gikk nedover. Og etter de to ukene fortsatte hun med en jevn vektnedgang en periode til hun kom til et nytt "platå".

Det virker nesten som om kroppen vil stoppe opp litt og tenke: "Er dette bra for meg? Liker jeg denne utviklingen. Ja det gjør jeg. Jeg går litt videre..." Og det har sikkert også mye med saken å gjøre om du har beveget deg mer enn vanlig og hatt samme kaloriinntak. Stå på! Det er nå det gjelder å holde motivasjonen i gang :-)

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Slankeklar - Takk for den!! :o Det er s å godt å få litt oppmuntring og ihvertfall få bekreftet det jeg tror selv. Jeg er litt redd for å spise mer enn 1600 kcal men ser jo helt klart på forrige ukes inntak at det er dager jeg har ligget på 13-1400 og det er kanskje der det ligger. (Jeg gikk på GR for 6 års siden og da skulle jeg jo ikke spise mer enn 12-1300 kcal pr dag - og da blir 1600 + skummelt, hehe) Eller rett og slett som du sier at jeg har nådd ett platå :D De var ihvertfall geniale de som fant ut at det var lurt å både veie seg og måle cm.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Hvordan går det med dere? Jeg har jo ikke holdt på så lenge, men tror jeg har vært relativt flink likevel. Jeg er imidlertid blitt veldig usikker på hvor mange kalorier jeg trenger og bruker pr dag.

 

Etter "formelen" jeg fant her på sidene, har jeg regnet meg fram til at jeg har et hvilestoffskifte på 1500 kalorier. Dersom en regner med at jeg er har et vanlig aktivitetsnivå, forbruker jeg knapt 2100 kalorier pr dag. I tillegg trener jeg en del, og da sier formelen at jeg kan legge til 350 kalorier. Er dette pr dag i hele uka, eller de dagene jeg trener?

 

Dette er hva jeg har spist og trimmet for siden onsdag:

 

onsdag 1400 kcal + 4,8 trimpoeng

torsdag 1350 kcal

fredag 1800 kcal + 5,4 trimpoeng

lørdag 1750 kcal

søndag 2000 kcal + 2.2 trimpoeng

mandag 1500 kcal

 

Jeg spiser nesten automatisk mer når jeg trener, og at jeg spiste så lite onsdag, må ha vært en glipp - eller kanskje jeg rett og slett ikke fikk skrevet ned alt. sånn som i dag, hvor jeg ikke har trimmet, men sittet på rompa hele dagen, har jeg hatt et inntak på 1500 kcal. Er det nok? Jeg må legge til at jeg på ingen måte sulter meg, og i skrivende stund er jeg stappmett!

 

Føler at jeg kom meg greit gjennom helgen, og at jeg tross restaurantbesøk ikke fikk i meg voldsomme mengder kalorier. Jeg var helt klart fristet til å drikker mer alkohol, men nøyde meg med 1 glass øl og 0,5 dl portvin på lørdag og et lite glass hvitvin søndag. Jeg nøt det, og håper ikke jeg bør ha dårlig samvittighet for det?

 

Egentlig har jeg alltid hatt et stort søtsug, men inntil videre har det gått bra. Jeg lurer på om det er fordi jeg har sørget for å være mett på sunne ting hele tiden, eller om jeg rett og slett kan begynne å tro på at jeg har vokst fra meg lysten på nesquick og nugatti. Det ville nesten vært for godt til å være sant! Det er jo lov å håpe. Ellers må jeg innrømme at jeg har lyst til å stå på vekta flere ganger om dagen, og jeg skjønner ikke hvorfor? Jeg går jo ikke akkurat ned time for time heller... rart det der. Inntil videre har jeg mottatt fristelsen. Nå får jeg bare prøve å være flink inntil på torsdag, så jeg kan "gjøre meg fortjent til" å stå på vekta.

 

Håper på noen gode innspil. ang. kalorieinntak.

 

Ønsker dere alle lykke til. Stå på :D

 

Mimi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slankeklar

Jeg synes kaloriinntaket ditt ser fornuftig ut, og at du kanskje til og med kan øke til 1600 kalorier daglig og kanskje ligge på 1800 de dagene du trener. I hvert fall om du faktisk har så mange trimpoeng som du skriver. Jeg føler meg litt snytt for trimpoeng, forresten. Da jeg gikk på kurs tidligere, kunne jeg skrive nesten 4 poeng for en time styrketrening, mens i den automatiske beregningen på disse sidene får jeg jo bare 2-3. Vet det har noe med at vekten min har endret seg også, men allikevel... Mulig jeg var litt for raus før, eller at poengene her er litt vanskeligere å oppnå.

Flere enn meg som savner et nivå over "Styrketrening moderat"? Den er ikke mye moderat den styrketreningen jeg bedriver i hvert fall. Er utslitt og gjennomsvett når jeg er ferdig med en time.

 

Når det gjelder søtsug: Jeg tror dessverre ikke noe på at man "vokser" av seg søtsug, men at det har noe med vaner å gjøre. Og blodsukker / behov. Jeg merker selv at jeg får mer lyst på snop om jeg har spist ujevnt/ for lite eller hoppet over måltider. Men hvis jeg klarer å stå i mot minsker etter hvert lysten også (nå snakker jeg om over dager). Eller jeg kan vel alltids ha lyst på en sjokolade hvis jeg blir tilbudt en, men det er på en måte ikke en del av tankesettet mitt. Jeg tror at ved å holde et jevnt blodsukker ved å spise jevnlig unngår man det store søtsuget. En merker i stedet at en er sulten, spiser ordentlig mat og er fornøyd etter det. Og da har ikke en gang sjokoladetanken vært innom hjernen. Hvis jeg i en periode derimot har spist mye snop er det fryktelig vanskelig å stoppe. Fler som kjenner seg igjen?

 

Og jeg må innrømme at jeg ikke klarer å la være å gå på vekta mer enn en gang i uka. Det blir gjerne to eller tre. Jeg synes det er litt morsomt å bli kjent med kroppen og se hvordan den reagerer ulikt på helger / hverdager og sånt. Men det er bare torsdagsveiingen som teller her i dette forumet. Jeg synes ikke det er noe poeng å føre statistikk fra mandag til torsdag, for eksempel. Det kan variere for mye.

Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Elin,

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har aldri gått på kurs, så det hjelper å få litt info fra en "insider". Høres fornuftig og logisk ut det du skriver ang. søtsug. Når det gjelder trening, så er jeg på spinning tre ganger i uka, i tillegg til at jeg prøver å få meg en joggetur i løpet av helgen. Jeg vurderer å bytte ut den ene spinningtimen med en times styrketrening, så jeg kan bygge litt muskler og ikke bare trene kondisjon. For øvrig bor jeg i Oslo, og i stedet for å bruke offentlig transport sykler jeg overalt, ofte flere ganger daglig. Det registrerer jeg, men all annen vanlig aktivitet skriver jeg ikke opp (skjønt jeg bor i femte etasje uten heis, så jeg kunne sikkert fått litt trappepoeng, men det får da være måte på).

 

Jeg kan godt skjønne hva du mener med at du føler deg snytt for trimpoeng, og at det bare fins et nivå styrketrening er nok en svakhet. Jeg bruker pulsklokke, og den forteller meg hvor mange kalorier jeg har brukt for hver treningsøkt (i tillegg til at den hjelper meg med å trene på riktig pulsnivå selvfølgelig). Derfor justerer jeg også tiden her på registreringen, slik at den stemmer med kaloriforbruket mitt på klokka, og ikke med den eksakte tiden jeg har trent. For en times spinning får man 750 kcal her på registreringsskjemaet, men så mye viser klokka mi aldri. Derfor noterer jeg bare 45 eller 50 min i skjemaet, for ikke å få for mange poeng. Kanskje du bør gjøre det motsatte, og notere 80 min i stedet for 60, siden du tar i mer enn "moderat"? Hvis du ikke har en, så kanskje du kunne få låne en pulsklokke som viser kalorieforbruk (det regnes ut i forhold til høyde, vekt, fysisk form og kjønn), slik at du er sikker på at du verken lurer deg selv, eller bli lurt for poeng?

 

Godt å høre at det ikke bare er jeg som har lyst til å veie meg oftere. Inntil videre har jeg klart å stå i mot, så nå klarer jeg vel å holde ut til torsdag. Skal ikke se bort fra at det likevel blir litt oftere i fremtiden, bla for å følge med og bli kjent med kroppen som du sier.

 

Vi tastes på torsdag :D

Mimi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...