Gå til innhold

Ny her?


Gjest Bensa

Anbefalte innlegg

Gjest NeverGonna

Er vel ett og et halvt år siden nå. Gikk ned rundt 8kg og var veldig fornøyd.

 

Ja, jeg og syns den første måneden er den vanskligste. Etter det går det av seg selv. For motivasjon skrev jeg ofte små stikkord eller setninger som notat på mobilforsiden og skrivebordet på dataen. Som feks. Be your best and do your best!=D Hjalp virkelig:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Selvsagt kan du være med oss :-)

Ønsker deg god tur hjem igjen, er vel en lang flytur og lykke til på mandag..

 

Greit å utveksle sunne erfaringer.. Skal prøve Heistad lavkalori hermetiske fresken og pære.. Er greit av og til å variere litt.. Jeg blir hvertfall lei av å spise hel frukt hele tiden..Men er godt det og altså :(

 

Nassenoff: Dersom du har regnet ut at kaloriinntaket ditt skal være 1600, bør du prøve å holde deg til dette.. Grete Roede har svart på ett lignende spørsmål på nettmøte, legger det inn her så kan du kanskje prøve å ha ett tilnærmet kaloriintak slik som hun har beskrevet det bare at du har 1600 istedenfor 1700 osv...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Av: Ylva

Dato: 23/01/2007.

 

"Jeg har gått ned 3,3 kg på 2 uker. Har problemer å komme opp i de 1700 kcal som jeg skal hver dag.

Leser rundt på sidene her at kroppen min går på sparebluss for jeg spiser for lite. Stemmer dette?

 

Håper på svar fra deg

Ha en god dag videre

 

 

Svar:

Det stemmer, at du går på sparebluss hvis du spiser for lite, men du kan godt variere innataket gjennom uken. En dag 1700 kcal, en annen dag 1500 kcal, en tredje dag 1400, og så opp i 1700 igjen. Det er langsomt vekttap som er lettest å holde i lengden.

 

Hilsen Grete

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachelha

Heia alle sammen,

 

Jeg fant dette stedet her nå i går og leser for harde livet! Mye å sette seg inn i dette. Har aldri gått på kurs, og evig student som jeg, er blir det heller ikke!

 

Jeg er alenmor med en datter på 15, og etter at samboeren min døde i en tragisk ulykke, ja... for godt og vel et år siden, ble det dårlig med regelmessig kosthold, og energi på oss to som ble igjen. Desverre var jeg allerede langt over trivselsvekten på det tidspunkt, så med 20+ har det nå blitt så alvorlig at jeg må ta kraftig rev i seila her! Dessuten skal søsteren min gifte seg i Scotland i August og det ville være for gæli om hele familien stilte som blekfete norwegions fra bondelandet der! :(

 

Ser ut som en god idè å bli kjent med, og forplikte seg sammen med andre i samme situasjon, slik dere gjør det her, så jeg vil veldig gjerne joine!

 

Alder: 35 år

Høyde: 169 cm

Vekt: 90,6 kg (i alle fall i forrige uke)

Mål: 65 kg

 

I August hadde det vært fint å veie omtrent 80 i alle fall. 10 kg på 5 mnd, er det gjennomførbart? Kanskje Pinnedyret kan være litt behjelpelig?

Men jeg fant nå en formel her, som fortalte meg at jeg hadde 2106,325 energiforbruk før trim?

Og at jeg da antakelig bør følge meny 1 eller 2, eller en mellomting?

 

Jeg har visst ikke akkurat vært særlig bevisst, men holdt jo på å gå på ryggen i butikken i går, når jeg så at 100 gr vanlig leverpostei dekker kaloriinntaket for en hel dag der omtrent!

Sukk og stønn! (Ikke rart jeg er feit da!? )

 

Tror jeg setter i gang for alvor på mandag for vi er litt pjuskete her om dagen, så min første veiedag blir mandag 5 mars.

 

Ble vist mye dette, men; Kjempeglad om jeg får være med.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyr

så mange nye det har kommet på denne tråden!

 

VELKOMMEN! :(

 

i92370860584905ak1.gif

 

Har fått en del henvendelser om den formelen man bruker for å regne ut hvilken meny man skal ligge på og sånn. Så jeg limer inn det Positivitas har skrevet i et innlegg som heter Formel og fordeling inne på ned 20-30-forumet:

 

Jeg ser det verserer en formel med en bitteliten feil, derfor kopierer jeg over den som står i boken. I tillegg er det anbefalt fordeling av kaloriene kopiert fra Elisabeth. Det er jo basert på 1600 kcal pr dag, så dere må tilpasse den det inntaket som passer til dere

 

LYKKE TIL alle sammen .

 

(vekt x 10) + (høyde i cm x6,25) - (alderx5) - 161 (kvinne) eller + 5 (mann) = hvilestoffskiftet i kcal/døgn

 

Gang hvilestoffskiftet med 1,3 hvis du har lav hverdagsaktivitet (sitter stille hele dagen), 1,4 hvis du har normal hverdagsaktivitet ("vanlig" bevegelse), eller 1,5 hvis du har høy hverdagsaktivitet (fysisk arb/og eller meget aktiv fritid).

 

Når du har ganget hvilestoffskiftet med faktoren for hverdagsaktivitet, får du tallet for ENERGIFORBRUK FØR TRIM.

 

Legge til (trimpoeng pr uke multiplisert med 28,58). (Kurset anbefaler MINST 7 trimpoeng pr uke, ett gulleple per 7 trimpoeng).

 

Energiforbruk før trim + trimpoeng x 28,58 =DITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK.

 

Dette tilsvarer meny 2 som er på 1600 kcal:

 

Frokost ca 220 kcal

2 brødrasjoner x 30 gr/ 4 stk ryvita/ 200 gr havregrøt

2 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Lunsj ca 220 kcal

2 brødrasjoner x 30 gr

2 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Mellommåltid ca 110 kcal

1 brødrasjoner x 30 gr

1 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Middag ca 400 kcal

1 middagsrasjon - 150 gr kjøtt/fisk/fugl

1 potetrasjon - 150 gr potet/100 gr pasta/ 150 gr naturris

saus og annet tilbehør - 50 kcal

+ en porsjon med grønnsaker (kaloriene telles ikke med)

 

Kveldsmat ca 110 kcal

1 brødrasjoner x 30 gr

1 påleggsrasjoner x 20 gr

 

Melk 200 kcal

= 3 melkerasjoner à 1,5 dl melk eller 125 ml yoghurt, spises drikkes når du ønsker, til frokost, kvelds eller som ekstra mellommåltid

 

Frukt 200 kcal

= tre frukter

 

Spis litt grønnt til alle måltider, disse teller vi ikke kalorier på.

 

Kosemerker

2 stk à 25 kcal, spar dem gjerne til helga, 14 stk = 350 kcal, gir deg nesten (5,25dl) ei flaske rødvin feks.

 

Husk å drikke nok vann, du kan også drikke te og kaffe, prøv å styr unna lightbrus og lightsaft.

 

Kos deg med maten og spis NOK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyr

I August hadde det vært fint å veie omtrent 80 i alle fall. 10 kg på 5 mnd' date=' er det gjennomførbart? Kanskje Pinnedyret kan være litt behjelpelig?

Men jeg fant nå en formel her, som fortalte meg at jeg hadde 2106,325 energiforbruk før trim?

Og at jeg da antakelig bør følge meny 1 eller 2, eller en mellomting?

[/quote']

 

 

Hei:)

I følge min kursbok, skal du ligge på meny 2, 1600 kcal om du har 2106,325 i energiforbruk daglig. men du må huske å regne ut hvor mange trimpoeng du har sånn ca i uka. om du har eks 7, skal du gange de 7 poengene med 28,58 og plusse det på de 2106,325. og da først har du det reelle forbruket.

 

du skal ligge på meny 2 om du da ender med et tall som er mellom 1900 og 2400 kcal.

 

Ang ti kilo på 5 mnd, så tror jeg det går helt supert om man er flink og veier og registrerer maten, og ikke minst drikker nok vann!

 

Jeg har gått ned mine 10,6 kilo siden 20/10-06, så jeg tror absolutt det er mulig om man er tilstrekkelig motivert :(

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyr

Jeg tenkte det kanskje hadde vært fint å vite når vi hadde veiedager?

 

Da skriver jeg inn de jeg vet veiedagen til utifra innleggene:

 

Mandag:

*Mal

*Rachelha

*Pinnedyr

 

Onsdag:

*Bensa

 

Fint om dere andre slenger dere på :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachelha

Kjempefint Pinnedyr :(

 

Da har jeg regnet med riktig formel.

He he, og skal huske å legge til trimpoengene mine så fort jeg har noen!

 

Innlegget ditt var veldig oppklarende.

Greit å få en skikkelig detaljert oversikt over Meny 2 der, og nærmere forklaring på dette med melk, grønt og kosemerker. Takk skal du ha!

 

Tusen takk også for å være et forbilde, he he, og motivasjonsfaktor i forhold til hva som er gjennomførbart og ikke!!

 

Da skal jeg bruke helgen til å studere alt sammen her, og lage meg en skikkelig slagplan før mandag!

Takker og bukker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt med alle som hiver seg med... Blir motivert bare av det jeg :-)

 

Velkommen Rachelha.. Dette skal vi klare sammen.. Er heldig å ha med oss Pinnedyr som er ett levende bevis på at det funker :-)

Gleder meg til jeg er -10... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachelha

Tusen takk Bensa,

 

Ja, det er flott med noen forbilder, og noen med god erfaring og kunnskap!

Og de er det jaggu mange av her inne da!! :(

 

Jepp!

Nå er det bare å sette seg godt inn i sakene her, og hive rompa ut av godstolen!!

Så klarer vi brasene alle sammen, sammen, he he..

 

Gleder meg jeg nå.....

Det aller værste må jo være å gå rundt og vite at her må noe gjøres, uten å gjøre det? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyr

Tusen takk også for å være et forbilde' date=' he he, og motivasjonsfaktor i forhold til hva som er gjennomførbart og ikke!!

[/quote']

 

Du verden, hehe, jeg visste ikke at jeg ville få en slik rolle:p men det er jo litt festlig, da :(

 

Er det noen av dere som trener? Treningsvaner?

 

Litt om mine:

Jeg trener i snitt tre ganger i uka på Elixia i Sandvika utenfor Oslo. Noen ganger to, andre ganger fire. Men sånn i det store og hele tre.

Jeg er også hjemmeværende med barn og hund, så det blir en del turer rundt i området her..

Trimpoengmessig ligger jeg på mellom 15 og 20 ca i uka, og jeg følger meny 3 som er på 1900 kcal.

 

Men jeg vil også legge til at det var den perioden jeg ikke trente så mye jeg gikk ned mest i vekt, men pga huden min trener jeg såpass hardt nå og tar vektnedgangen min sakte.

 

 

Gleder meg til å lese mer om deres trimvaner, og husk at å gå til og fra butikken også er trim ;)

 

i185909979903874de6.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NeverGonna

Hei igjen:)

 

Min veiedag blir tordag forløpig siden jeg startet i dag. Jeg tok meg en laang tur i dag på 1 og en halv time og følte meg topp etterpå! Skikkelig deilig, men litt skummelt i mørke da:P Kcalinntaket mitt har ligget på rundt 1100 i dag, noe som for meg virker ganske lite etter jeg hadde tenkt å følge meny 2. Til vanlig trener jeg 3x1,5-2timer i uken++ så jeg har funnet ut at jeg trenger litt å gå på. Men tror jeg skal regne litt med den formelen din Pinnedyr;) Flott det er så mange med!!

Et treningstips nå i ferien er slalom, utrolig gøy og du bruker mange av kroppens muskler..også hvis du er lite flink i det (forbrenner mye fett ved å kommer dge opp igjen!)

Problemet med slalomkos er vel at det blir litt mye kvikklunchkos og kakao:S Kvikklunchen kan man jo bruke kosemerker på og på Rema 1000 har de noen pulverkakao som har bare 20kcal per kopp!Smaker faktisk ganske godt og er tilsatt melk eller karamell!=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nassenoff

Hei Rachelha! Hyggelig å ha deg med! 10 kilo på 5 mnd klarer du! Det blir sikkert mer den første uken men 0.5 kg pr uke burde være normalt.

 

Jeg har bestemt meg for å prøve en uke med litt høyere kcal inntak og så må jeg få opp antallet trimpoeng. Når jeg hører på Pinnedyret så blir jeg irritert på meg selv fordi jeg er så håpløs! Det er veldig fint å ha med noen her som er så kunnskapsrik og optimistisk :-)

 

Jeg har forresten også veiedag på mandager :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller volleyball 2 ganger i uken noe som er veldig god trim og noe jeg liker kjempegodt.. Har også en orbitrek her hjemme som jeg prøver å få brukt 2 ganger i uken og en DVD jeg trimmer til som heter "stram mage sterk rygge". Denne er ideel for meg da jeg ikke har noe særlig med magemuskler og problemer med ryggen.. Merker forskjell og det er godt :-) Ellers så er det ut å gå i skog og mark når det nå blir litt lysere om kveldene.. Har en gutt på 3 år som aktiverer meg også, men å gå tur med han kan ikke akkurat betegnes som trim da det er mye som skal undersøkes og utforskes. Bor på landet så orker ikke bruke en time på reise for å trene på helsestudio.. Meldte meg inn på StudioNor i fjor, benyttet meg av medlemsskapet de 3 første mnd og de 9 andre mnd var jeg såkalt støttemedlem, så det gjør jeg ikke igjen :(

Jeg er nattevakt så har god tid til å planlegge og forberede måltidene, og det er godt :-) Hater stress...

Jeg følger meny 2 og gjør alt for å få det 7 trimpoengene som er anbefalt, men alt over er ett pluss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at det ikke er sunt med kunnstig søtstoff' date=' er det andre grunner til at vi ikke burde drikke lett brus?[/quote']

 

 

Lett brus øker søtbehovet ditt.. Så drikk vann i ukene og ta deg ett glass eller to med lett brus i helgen.. Har selv vært avhengig av pepsi max og jo mer jeg drakk jo mer måtte jeg ha både av brus og div andre søte ting, spes melkesjokolade..

 

Andre alternativ til brus kan vare fun light ice tea eller fun saft som er JA-drikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnedyr!

 

Skifter veiedag til mandag jeg og.. Alt er lagt opp fra mandag til søndag, så er mer oversiktlig å ha det slik.. Så kan vi dele våre gleder eller sorger hver mandag også :( Er bare gått en uke så kan ikke ha så mye å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinnedyr

Jeg har bestemt meg for å prøve en uke med litt høyere kcal inntak og så må jeg få opp antallet trimpoeng. Når jeg hører på Pinnedyret så blir jeg irritert på meg selv fordi jeg er så håpløs! Det er veldig fint å ha med noen her som er så kunnskapsrik og optimistisk

 

Optimistisk? hvem? Jeg?!? Hehe' date=' nei, jeg har nok hatt mine nedturer jeg også som alle andre ;) Bare les litt i tråden min på ned 20-30 kilo-forumet. Pinnedyrs andre tråd, heter den. Der står det mye om mine nedturer og slikt...

 

Men det som er veldig fint, er jo at andre kan finne inspirasjon i det jeg driver med :(

 

Nå synes jeg det passer godt å sette inn et bilde, tror dette skal passe fint :

 

[img']http://img84.imageshack.us/img84/9661/i116678561238435mj1.gif[/img]

 

 

Hehe... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachelha

Det der er meg!!

 

Pusur og jeg.....benytter anledningen til å ha i meg all slags usunne saker, her jeg sitter å kikker og lærer før det braker løs på mandag!

Som å banne i kirka antakelig....

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachelha
Hei Rachelha! Hyggelig å ha deg med! 10 kilo på 5 mnd klarer du! Det blir sikkert mer den første uken men 0.5 kg pr uke burde være normalt.

He he, nå skjønte jeg det også ja! Godt med alt man skjønner etterhvert!

 

Tusen takk for det Nassenoff! :(

 

Ja..hm...sitter her og regner, tenker og leser. Jeg er litt utålmodig av meg skjønner du, og synes godt jeg kunne gå ned 3 kg i uka i grunn! Men etter å ha regnet litt på det, så ser nok et halvt kg litt mer realistisk ut ja!!

Flott at det er så mange positive mennesker her inne!

Takk skal du ha!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NeverGonna

Jeg tror det må være noe feil med trimpoengregningen her. Det står jeg har fått over 20 trimpoeng etter en dag i slalombakken! Det virker veeeldig mye:SKan dette stemme??Jeg stod konstant i 6timer,men likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NeverGonna

Bytter til mandag jeg og så alle får samtidig. Hadde aldri klart å holdt meg til torsdag likevel selv om det sikkert blir nedtur å ikke ha gått ned noe på mandag. Jaja, desto mer neste mandag=D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rachelha
Bytter til mandag jeg og så alle får samtidig.....blir nedtur å ikke ha gått ned noe på mandag. Jaja' date=' desto mer neste mandag=D[/quote']Ikke sant!? Jeg skal nå veie meg skikkelig for aller første gang på mandag. Og er det noe jeg er absolutt helt sikker på, så er det at det er en skikkelig nedtur!

 

He he, vi får trøste hverandre og glede oss til neste mandag som du sier!

God helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Jeg tror det må være noe feil med trimpoengregningen her. Det står jeg har fått over 20 trimpoeng etter en dag i slalombakken! Det virker veeeldig mye:SKan dette stemme??Jeg stod konstant i 6timer' date='men likevel...[/quote']

 

Tror ikke det stemmer for meg. Jeg setter inn mye kortere tid enn hva jeg faktisk kjører - ellers blir det helt ville mengder kalorier (var på feire og kjørte mye slalom forrige uke). Så mye som GR gir meg (selv om jeg trekker fra heiskø og i heisen tiden) forbruker jeg ikke garantert selv om jeg kjører fort, sitter lavt og svinger ofte i superbratte løyper. Merker det i beina, men blir ikke så veldig rask i pulsen akkurat.

 

Kanskje noen som bruker pulsklokke som kan si litt mer fornuftig enn synsingen min :(. Følelsen min stemmer dog med vekten (vekten sto stille når jeg dekket opp for hva jeg følte jeg forbrukte [jeg vedlikeholde vekten nå]).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...