Gå til innhold

For oss over 40 år!


Gjest Cathy49

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg er helt ny på mitt første Grete Roede kurs, og håper noen i samme aldersgruppe - over 40 år - har lyst til å utveksle erfaringer med meg! Er bosatt i Akershus, og har mann, barn - og barnebarn! Vekten 1ste kursdag var for meg skremmende 81,5 kilo... Målet er 67-68 kilo innen jul. Alt er veldig nytt, særlig å skulle spise så ofte, så det er nok det jeg sliter mest med.

 

En god og grønn uke ønskes dere alle av

Cathy49 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 994
  • Created
  • Siste svar

Jeg vil gjerne være med deg i kampen mot kiloene. Jeg bor på sørlandet og har passert 40 for noen år siden. Har mann og fire store barn, ingen barnebarn ennå :D Har gått GR-kurs for 6 år siden, gikk ned 9 kilo. Siden det har det gått opp og ned. Sist vinter gikk det opp igjen, etter noen veldig inaktive måneder. Sliter veldig med migrene og har fibromyalgi, så spesielt om vinteren får jeg ikke trimmet så mye som jeg gjerne ville. Kanskje vi kan motivere hverandre. Vi veier omtrent det samme og har omtrent samme målsetting. Jeg begynte på'an igjen her i vektklubben for en uke siden, vekt 79,3. Gikk ned 2,3 kilo første uka, så det var veldig motiverende. Jeg går ikke på kurs nå, men jeg vil melde meg på kurs etter nyttår. Håper å få av noen kilo på egenhånd nå i høst......Det er senvintermånedene som er verst, da skal det bli greit å gå kurs og få et ekstra fuff frem til våren.

 

Jeg har veiedag på mandager, når har du? Skal vi rapportere her til forumet en spesiell dag?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også gjerne henge meg på. Er 43 år og har 3 voksne barn. Meldte meg på GR kurs i forrige uke, og det er veldig mange år siden sist. Det største problemet mitt er å få i meg nok kalorier uten at det blir usunt. Synes jeg spiser og spiser, men kommer ikke opp i mer enn ca 1300 kal om dagen. ( skulle vært 1600, meny 2). Skal på kurskveld 2 i morra, så får ta opp problemet da...

 

Vekta var på 82,7, vil gjerne ned til ca 65. Har lavt stoffskifte, så det går veldig trått med meg. Var overrasket at jeg skulle ha så mange kal, men var pga at jeg trener stort sett hver dag. Kommer tilbake etter kurskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg henger meg på, er i slutten av de 40, med voksne barn, barnebarn og mann. Så da har vi en felles plattform der.

Er også inaktiv p.g.a. sykdom og har lavt stoffskifte. men det må da gå av for oss også?

 

Startet tirsdag på 85,1 kilo og målet der fremme er 69,9-ihvertfall:)

 

Min meldedag er tirsdag

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får si hei til dere to, da, mens vi venter på at cathy skal svare oss. Fint at vi er flere som starter samtidig og har nesten samme utgangspunkt og målsetting. Jeg er veldig spent på hva vekta viser på mandag. Er for tiden i ganske god form til å være meg, ikke migrene på mange dager og kroppen fungerer bra, så jeg har fått trimmet mer enn forventet den siste uka. Er ute to ganger til dagen og går tur, fra 30 til 50 minutter. Høres kanskje ikke så mye ut, men jeg er veldig fornøyd. Har fått det første eplet på treet mitt også :D

 

Lykke til :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var andre kurskveld over. Jeg hadde bare gått ned 500 g, men fornøyd med det. Jeg har spist mye mer enn jeg pleier, og likevel gått ned...Hadde et snitt på 1320 kal, noe som var for lite. Må prøve å komme opp i 1600 denne uka her, som kursleder anbefalte. Lagde meg skinkesnurrer, de var skikkelig gode, så da kan jeg nok få i meg litt kalorier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang! Rart dette, at man må spise mer for å gå ned i vekt - men det fungerer. Selv har jeg brukt flere år på å venne meg til å spise så mye, spesielt til frokost og lunch, da jeg stort sett ikke spiste noe før.

 

Lykke til neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kunne tenke meg å være med i denne tråden. Jeg er 44 år, har 2 barn, 2 hunder og bor i Akershus.

Jeg går ikke på GR kurs, men en venninne av meg har regnet ut hvor mange kcal jeg skal ha i løpet av dagen og det er mye mer enn jeg pleier å spise. Jeg, som mange andre har "slanket" meg i mange år, og så går bare vekten oppover, pussig :)

 

Jeg er i min andre uke nå, første uke gikk jeg ned 1,5 kg og 2 cm rundt midjen og denne uken ser det ut til at jeg mister ca 1 kg til. Må innrømme at jeg var litt mistroisk til å måtte spise mer for å kunne gå ned i vekt, men det virker for meg. Jeg er nesten ikke sulten og fyser heller ikke noe særlig på godterier.

 

Startvekt: 75

Etter en uke 73,5

 

Håper å kunne klare å gå ned til 65 i løpet av høsten.

 

Ønsker oss alle sammen lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drizella, 500 gram er anbefalt nedgang det, .5 til 1 kg i uka, så ikke fortvil! Vi vil jo helst at det skal gå fort av, men jeg regner med å bruke tid på og få det av, det kom jo ikke på over natten heller :)

 

Jeg har forresten meldt meg på internettkurs, glemte vel og si det 1. innlegg

 

Velkommen til dere andre og, fint med flere, så kan vi holde hverandre i gang med råd og støtte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Ja, da var det veiedag for meg og det var nedgang på 1,5 kg og 2 cm rundt midjen.

Syns dette nesten går litt for bra og bare venter på nedturen. Klarer fremdeles ikke å ha inntak på 1900 kcal, men hvis jeg fremdeles kommer til å gå ned på inntaket jeg har nå så får det være greit.

 

Tenk det! I mange år har jeg prøvd å gå ned i vekt og har vel prøvd det aller meste av kurer, piller og forskjellig drikke, har gått litt ned, men så er det full stopp og går opp igjen.

 

Akkurat som om jeg ikke har trodd på det å spise mer mat, for mat det er jo "farlig" det, men nå i to uker har jeg spist 5 måltider og drukket 2 liter vann om dagen, magen fungerer og vekten går nedover.

 

Håper dere alle har hatt en riktig fin helg og ar vekt og/eller cm er på vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå ble jeg kjempeglad for at jeg hadde fått respons på innlegget mitt om en egen tråd for oss over 40 år! Og jeg beklager så mye at jeg ikke har sett svarene deres før nå, men siste uke har jeg ligge rett ut i influensa! Jeg trodd det var litt tidlig for det, men årets influensa har kommet...med meg!

 

Og det har gjort det litt vanskelig å følge GR-opplegget siste uken, men jeg har ihvertfall IKKE spist for mye! Da jeg tok en kontrollveiing i dag sto vektnåla på 77 kilo, og da måtte jeg ta av og på meg brillene noen ganger, for det var 3 kilo minus siden forrige uke!!! Nå er det sikkert noe som er væsketap, så da får jeg se om det stabiliserer seg litt over det, eller kanskje vekten øker til neste uke. Jeg må nok være forberedt på det.

 

Jeg har veiedag på tirsdager, og går på 1600 kcal. Som et par av dere andre sliter også jeg med kroniske sykdomer, noe som gjør at den fysiske aktiviteten min begrenser seg veldig. Det er selvsagt ingen fordel, og gjør det enda viktigere å være konsekvent med et sunt kosthold, selv om det er lettere sagt enn gjort! Jeg har også fått en mistanke om at bruk av astmamedisinen Symbicort som jeg tar daglig virker inn på forbrenningen - vet noen av dere noe om dette?

 

Da ønsker jeg dere alle en fin uke! Vi snakkes!

 

Cathy49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre fra deg, og at du har kommet deg fra influensaen. Gratulerer med en fantastisk nedgang! 3 kilo var jo veldig mye. Sikkert lurt å ikke ha for store forventninger til neste uke. Selv har jeg gått opp 0,9 denne uka etter 2,3 kg ned første uka. Syns jeg har vært flink hele uka, trimmer og spist mine 1600 kcal....ikke fullt så flink i helga, spiste litt slurvent, men ikke noe fråtsing, ikke noe som skulle tilsi at jeg skulle legge på meg, men, men....uansett, 1,4 kg ned på to uker er jeg fornøyd med :)

 

Astmamedisin kjenner jeg ikke til, men jeg tror de fleste medisner virker inn på forbrenningen på en eller annen måte.

 

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 46 år, har mann og 5 barn. Fire av dem bor hjemme, men eldstemann er ofte på helgebesøk.

 

Sliter med vektøkning p.g.a. medisinbruk, men av to onder er medisinene allikevel best. Så får jeg prøve å takle vekten utenom.

 

Vekten stoppet på 70,4 kg. i dag. Det endelige målet er å komme ned i 58 kg.,men første delmål er 68 kg. Jeg håper jeg kan komme ned i 65 kg. før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo da, bare hyggelig med flere over 40! 5 barn, tulipanen, det var litt av en ungeflokk det! Ja, av to onder må man jo velge å ta medisinene sine!

 

Det blir nok litt andre ting man sliter med ettersom alderen siger på, og man ikke lenger bare kan "riste" av seg helgas utskeielser! Det er vel det som er meste frustrerende, dette at kiloene kommer sigende på, men ikke går like lett av igjen?

 

Dessuten er det vanskelig når man skal diske opp med "no'godt" til mann og barn, og servere ting man kanskje ikke bør spise selv. Sånn sett er jeg heldig for gubben min har hengt seg på, og følger nå slavisk sin 1900 kcal diett! Han har gått ned 2,5 kilo på 2 uker. Det at vi er sammen om dette gjør det mye lettere - det blir en felles front mot kiloene! Noe for flere?!

 

Melona, det er vel veldig vanlig å gå litt opp uke nr. 2, etter mye ned uke nr. 1? Jeg hadde ikke noe mål om å gå ned så fort, men synes det høres fornuftig ut med 0,75 kg i uken. Dette med at man går opp igjen like raskt som man går ned vil man jo unngå! Og sånn sett er ikke mitt vekttap helt sunt. Men veldig ok da...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at flere har kommet til...

 

Jeg har slitt litt denne uka, har hatt det veldig travelt og vært på kurs osv. Så det har blitt en del lettvinte og mindre sunne løsninger som pizza og pølser. Men har holdt meg til kaloriinttaket da, så får se på veiedagen ti torsdag.

 

Kosemerkene ble brukt til rusbrus. synes det er så fint at de har kommet med en lavkarbo-variant som er uten sukker...

 

Ellers har jeg meldt meg på skritt-teller-konkurransen til LHL som starter i morra.

 

Ha ellers en god kveld alle sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 2,3 kg ,- det gir en kikk til å fortsette. Ingen cm, men det er ikke så lett å måle eksakt samme sted hver gang, skulle ha tatovert streker:)

 

Men forventer ikke samme farten/nedgang fremover.

 

11/9 -2,3 kg 0 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var annen veiekveld over. Ble bare 200 gram ned denne gangen. Forrige uke spiste jeg ca 1300 kal, og gikk ned 500 g. Fikk beksjed om å øke til 1600 g, men resultatet ble da bare 200 gram ned. Synes det er vanskelig å få i seg så mye, så har fylt opp med litt nøtter om kvelden. Kommende uke skal jeg kutte ut nøtter, og prøve å få i meg 1400 kal. Tror det skal gå greit, må bare planlegge litt, så ikke det står igjen for mye om kvelden.

 

Åssen går det med dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så fint vekttap, fettmot! Nei, jeg er enig med deg, at målingen med målebånd ikke er så lett, og at det hadde vært greit med en tatovert strek!

 

Drizella, jeg har også "brent" meg litt tidligere, på å spise bl.a. nøtter og rosiner. Hadde rosiner i havregrøten min, og trodde ikke det var så farlig. Men, det er jo mye kalorier i det, så nå har jeg kuttet det helt ut. Nøtter er også fulle av kalorier, så det nok sikkert lurt å unngå.

 

Pizza, ja, nå fikk jeg vann i munnen...! Ja, det er jo snart helg og jeg har noen kosemerker som skal brukes...men det blir nok helst på noe godt drikke!

 

Jeg skal ikke veie meg før tirsdag på kurset, men tar en hjemmeveiing mandag. Fant ut at vekten var lik begge steder. Er spent på om jeg har stått stille nå som jeg har begynt å spise igjen.

 

Da ønsker jeg dere god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krepsedama

Er "over de 60" eller for å være mer eksakt; 61 år. Kjekt at også noen over 40 har startet tråd, og her vil jeg innom en gang i blant.

Jeg har aldri gått på GR kurs. Derimot har jeg stoOor interesse for mat og har derfor kommet fram til en diett som er sunn (og kjempegod!!) og som virker for meg. Teller heller ikke kalorier.

Har det siste halvannet året vært gjennom fire operasjoner - bare ankelbrudd og noe håndleddgreier, så jeg er derfor veldig frisk og i fullt arbeid. Men på grunn av medisiner som måtte tas inn underveis måtte jeg spise godt og det har sin pris.

Da jeg gikk på vekten 20. juli viste denne 82 kg - verken mer og dessverre ikke mindre.

Da var valget gjort: Nå er det slutt på slendrian! Jeg er 171 cm høy, men likevel.

Jeg startet opp med min egen diett, la i veg i trimutstyr hver dag i både sol og regn (glemte jeg å fortelle at jeg er romsdaling...?) og avluttet dagen med badstue eller badekar. I krig mot vekten er alt tillatt så lenge en tenker helse først. ...og jeg holder fortsatt på slik!

Vet dere - jeg har fått min belønning og det har jeg lyst å dele med dere fordi jeg er så glad og stolt!! I dag (fredag er veiedag) veide jeg 73,1 kg!!

8,9 kg på 8 uker!

 

Målet mitt er nå først å komme under 73 kilo for da er jeg ikke overvektig lenger ifølge BMI.

Mitt endelige mål er derimot 67 kilo, men om det mulig å greie i de mørke høstmånedene vi nå har foran oss gjenstår å se. Det blir i alle fall ei nydelig helg med masse god "slankemat" som jeg skal nyte å stelle i stand.... :-)

 

Takk for praten dere - og ha en fortreffelig helg! Skal vi ta et ekstra tak i helga - en skikkelig god tur gjør kjempegodt for humøret!

 

Krepsedama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Drizella, tror man i begynnelsen må prøve seg fram til hvor man skal legge lista eller inntaket som virker for en selv.

 

Blir spennende Cathy på mandag, eller tirsdag!

 

Velkommen Krepsedama, du ser jo ut til å ha funnet ut hvor lista/inntaket ligger for deg så da går nok de siste 6 kiloene også, 8,9 kilo på 8 uker er jo helt etter skjema! Flott!

 

Og ja tenk om jeg kunne gå tur, det hadde vært herlig, men dessverre ikke for meg,- håper på en biltur istedet så får jeg sett de flotte høstfargene som har begynt og vise seg mer og mer:) men kiloene skal av aktiv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere!

 

Jeg er 46 og mor til 3 voksne barn,bor for tiden alene og føler at det er vanskelig å få i seg nok og riktig mat. Har aldri gått noe slankekurs, men for 2 år siden tok jeg av 20 kilo med å følge en "selvkomponert" lavkarbodiet.

Jeg veide da 90 kilo,og 70 passet mye bedre til meg,jeg er 174 cm høy.(før jeg fikk barn lå jeg på 65)

Etter at jeg ble alene, har jeg lagt på meg 7 kilo, og de ønsker jeg å få vekk.

Jeg ønsker å klare det uten noe kurs,men med råd og tips fra andre i samme situasjon.

Men jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg bør få i meg pr dag, noen som har et forslag?

Jeg er rimelig aktiv,går tur hver dag,opptil flere timer,trener styrketrening hjemme(mage-rumpe-lår),og spiser ikke så forferdelig usunnt.

Men sliter med en kranglete hofte,venter på operasjon,og trøstespiser vel litt innimellom.

Med tanke på en kommende operasjon,vil nok rehabiliteringen bli enklere jo mindre jeg veier.

Jeg registrerer her inne hva jeg spiser og trener, og ligger mellom 1600 og 2000 kcal hver dag. vet ikke helt hva trimpoeng står for, men er oppe i 30 i uken....

 

Håper på en liten tilbakemelding fra noen....

 

Millemie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så er nok en uke godt og vekta ble besteget i dag morges. Ned 0,7! Det ble jeg veldig glad for etter økning sist uke. Da har jeg gått ned 2,1 kg på tre uker.

 

Velkommen til Millemie og Krepsedama. Det høres ut som dere begge har lagt opp til et sundt og fornuftig kosthold + mosjon.

 

Millemie: Imponerende at du har tatt av så mye på egenhånd. Etter din høyde/vekt/alder/aktivitetsnivå å dømme, tror jeg du har riktig kaloriinntak, ikke kom under 1600. Ett trimpoeng er 200 kcal forbrent. For hvert 7ende trimpoeng får du et eple på treet ditt. Anbefalt ukentlig aktivitet: minimum 7 trimpoeng

 

Lykke til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding Melona....

 

Men hvorfor har jeg ikke da tatt av etter en uke med 32 trimpoeng og et gjennomsnittlig kaloriintak på 1600?

 

Trener jeg for mye? Har jo

hørt at muskler veier mer enn fett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag, og nå sto jeg stille på 72 kg, men har gått ned 1 cm rundt midjen. Jeg har vært bortreist nesten hele forrige uke og da ble det for lite sunn mat og for mye usunn mat, som sjokolade, mandler, rosiner og litt snacks på kveldene. Jeg har gått i fjellet så trimpoengene har haglet inn.

 

Jeg får hanke meg inn igjen, sunn og nok mat og kutte ut sjokoladen så går jeg nok ned til neste veiing.

 

Håper det har gått bra for dere andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Millemie

 

Jeg er ei jente på 42 år som "alltid" har slanket meg. Er mye her inne på vektklubben og bruker dagboken aktivt hver dag. Etter at jeg oppdaget disse sidene føler jeg at jeg har et fantastisk verktøy som hjelper meg til en kontroll jeg alltid har savnet.

 

Får også mye inspirasjon (og underholdning) av å lese inne på de forskjellige trådene, men har aldri skrevet inn selv før.

 

Nå følte jeg at jeg ville svare deg - du spør om du trener for mye. Ja, enten det eller så spiser du for lite. Jeg satte tallene dine (alder, vekt, høyde, trimpoeng osv) inn i Grete Roede sin skjema for beregning av energiforbruk. Du har et daglig energiforbruk på ca 2900 kcal og med et kaloriunderskudd på 500-800 kcal bør du ikke komme under 2200 kcal pr dag.

 

Det høres kanskje voldsomt ut med så mye mat (en drøm, spør du meg), men det som skjer hvis du ikke spiser nok, er at kroppen setter forbrenningen ned på "sparebluss" og vektnedgangen stopper opp - noe det ser ut som om du allerede har opplevd. Men en annen løsning er jo å redusere treningsmengden - 32 trimpoeng er jo MYE!!

 

Lykke til!

 

 

laa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...