Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Jeg er på egne vegne litt skeptisk til å lage et rigid system med akkurat 2.400 kalorier hver dag. Magefølelsen tilsier at det er helt ok å spise lett noen dager og mer heavy andre dager' date=' litt avhengig av dagens aktiviteter. Her har jeg vel ikke vitenskapen og GR helt på min side, men jeg leter etter metoder som funger for meg.[/quote']Hei fullfres! Fikk så lyst til å svare på dette. Jeg tror poenget med det rigide regimet er at man skal lære å ha oversikt over hvor mye som er sunt og riktig å spise for akkurat deg. Når du vet det, ville iallfall jeg si at det slett ikke er noe galt å variere noe fra dag til dag. I bunn og grunn handler vektkontroll om å balansere energi inn og ut, og om det er antall kcal per dag, uke eller måned har mindre å si. Tror hverken vitenskapen eller GR krangler med det.

 

Problemet er nok hvis en begynner å ha "sultedager" som en reaksjon på "fråtsedager" - da kan forbrenningen etter hvert begynne å bli skadelidende. Men hvis det er snakk om normal variasjon, tror jeg det er like sunt og riktig å variere litt som å spise nøyaktig like mye hver dag.

 

Lykke til, uansett! Jeg er misunnelig på deg som kan spise så mye - selv hadde jeg nok ikke hatt problemer med å overstige mine tilmålte 1600 kcal hvis jeg fikk lov. Er ofte småsulten!

 

Klem fra Tulla, som skal inn hit etter hvert, men ikke ennå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Hei tulla. Hyggelig at du stikker innom.

 

Ja, 2.400 kcal er et romslig kaloribudsjett når man lar være å spise sjokolade, kaker og snacks. Det er helt sikkert.

Å holde vekten etter Grete Roedes prinsipper byr i grunnen ikke på særlig mange forsakelser. Så lenge jeg holder meg til normal mat kan jeg spise nesten hva jeg vil, forutsatt at jeg stopper når magen er mett.

 

Nesten helt utrolig at man må gå kurs (etter kurs) for å innse dette :-)

Skulle vel like godt bare hørt på gode gamle Kaare Norum allerede på 70-tallet ;-)

 

God helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal drikke vin i kveld. En flaske er rett under 500 kcal. Har man søt eller salt kick, kan man raskt putte i seg mye mer enn det. Konklusjonen min er derfor- Jeg kan hvis jeg vil bli litt på en snurr i kveld uten dårlig samvittighet, så lenge jeg ikke rører sjokoalde eller snacksen. Så gjelder det bare at jeg klare å holde det.

 

Ha en strålende helg jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på shopping med døtrene mine på lørdag. Begge trengte nye vintersko og nye jakker - hu hei, der fikk tusenlappene bein å gå på (Jentene er 12 og 14 år...)

 

Ikke rart det ble vindrikking på meg også på lørdag kveld :-)

Min store rødvinsfavoritt for tiden er Lindemans Cawarra.

Strever mye med hodepine i forbindelse med vindrikking, selv ørsmå mengder, men denne vinen kan jeg drikke flere glass av uten å få varig men.

 

Men nå er det mandag og ny travel uke igjen. Skal heldigvis til frisøren i ettermiddag. Ser ut som en lampeskjerm på håret ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en finslig helg på meg. Vin på fredag ble det som planlagt, og et par øl på lørdag. Vi hadde barnefri, så det måtte nytes. Når det ble med øl og vin, så er jeg nesten litt imponert over meg selv. Jeg spiste ikke noe drittmat, snacks eller sjokolade. Hvis jeg alltid kunne skjeie ut så kontrollert, så skulle det vært ingen sak å holde vekten. Men... jeg vet at vanskelige tider vil komme, så det er bare å ta det uke for uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og fortsatt nedgang. Jeg må øke mer, men klarer ikke å øke for mye om gangen. Er redd for at det blir litt ukontrollerbart i tilfelle. Er invitert ut med en leverandør i dag, og for første gang gruer jeg med ikke til hva de skal finne på å servere. Føler at jeg har kontroll, samt litt kalorier å gå på.

 

Var på jentesamling i går, masse godt på bordet, og jeg forsynte meg ganske så kontrollert, og kjente ikke lysten til hive innpå som jeg ofte har gjort før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her går det ikke så altfor bra, må jeg medgi.

 

Holder på å havne i den gamle hengemyra, med for mye søtt og fett utenom måltidene, og manglende fokus. Kjenner at buksene strammer over lårene, og AVSKYR det.

 

Det er ikke snakk om ville utskeielser, men likevel: Farlig. Fortsetter jeg slik, går jeg garantert opp i vekt.

 

Har heldigvis kurskveld i morgen, og akter å ta i bruk de ekstraveiingene jeg har tilbud om i ukene framover.

 

Det er ingen andre som kan stramme inn. Bare jeg. Så nå er det bare å gå i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjerpet inn tre viktige regler for meg selv:

Daglig veiing

Daglig spasertur + mageøvelser

2 liter vann hver dag

 

Jeg merker at det hjelper umiddelbart, både på kroppen og motivasjonen.

 

Har vært sløv med vannet i det siste, og bare å gå over til stordrikking igjen fikk i gang fordøyelsen og fjernet følelsen av å være oppblåst.

 

Dessuten er det mye lettere å følge regler om hva man skal gjøre, enn hva man skal la være. For meg, i hvert fall.

 

Disse knepene er med på å minne meg på at jeg faktisk er en person som passer vekta, og jeg kan legge meg tilfreds hver kveld jeg i det minste har husket disse tre tingene. Det gjelder å finne ut hva som passer for meg.

 

Ellers er det som sagt kurs i kveld, og det ser jeg fram til, selv om jeg vet jeg har gått litt opp. Må bare ta fatt i problemene, og gjennom kurset får jeg heldigvis hjelp til det. Føles bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var også på kurs i kveld. Kurskveld 2 for min del. Har egentlig vært flink til å holde fokuset denne måneden, men jeg vet at motivasjonen ikke alltid kommer til å være på topp. Er derfor veldig glad for at en får en ny mulighet hver måned til å hente seg inn igjen og komme back on track. Registerer fortsatt alt jeg spiser og vet at etterhvert så må jeg slutt med det. Men akkurat nå vet jeg at jeg blir ganske lost hvis jeg ikke gjør det.

 

Flott at du tar deg i nakken, Fullfres. Fres i vei. (hehehe, den har du ikke hørt før). Det er jo ikke lenge du har glidd ut, og det er vel det som gjelder- å hente seg inn igjen før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Ja, takk og lov for kurskveldene og vissheten om at man skal på vekta!

 

Du er flink, Else, som registrerer inntaket. Jeg gjør det enkelte dager, men ikke som en fast vane.

 

Kurskvelden i går ble en sann opptur. Jeg veide 0,8 kg mindre enn på forrige møte, og pussig nok - buksene sluttet å stramme over lårene med en gang :-)

 

Det er nok hjernen som spiller meg et puss. Fordi jeg VET jeg har spist "forbudte" saker, kjennes det som jeg eser ut.

 

At alt står bra til er selvsagt veldig gledelig.

Likevel står det ved lag at jeg skal bruke kaloriene mine på mat, ikke på tull.

 

Når vekta er stabil/viser nedgang måned etter måned, betyr jo at jeg har balanse mellom inntak og forbruk. Det har tåltes med litt sjokolade, kaker og annet, selv om det har sprengt rammen for kosemerker. Men det har stresset meg og gjort meg misfornøyd, og det er det ikke verdt.

 

Så nå blir det - full fres!

 

Var vekta di også stabil, Else?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er pågansmotet på plass igjen, og godt er det!

 

Jeg har gjort det jeg sikkert skulle gjort da jeg startet på Hold Vekten. Men - bedre sent enn aldri:

 

Jeg har lagt en slagplan for hvor mine 2.450 kalorier skal komme fra en vanlig hverdag. Jeg har til nå bare spist "litt mer" - uspesifisert, men har nok fått i meg for lite mat og for mye "tull".

 

Det var nyttig å sette seg ned med penn og papir og ta innover seg hvor mye mat 2.450 kcal faktisk innebærer.

 

Min nye plan er som følger

Frokost: 300 kcal

Lunsj: 300 kcal

To mellommåltid med brød/knekkebrød - tilsammen 220 kcal

Middag: 600 kcal

Kvelds: 220 kcal

Melk/yoghurt: 300 kcal

Frukt/nøtter: 300 kcal

Kosemerker: 100 kcal

 

Da er jeg i havn, med 100 kcal slingringsmonn.

 

Rart å se matmengden svart på hvitt.

Og nå innser jeg at ved å spise NOK i form av skikkelig mat må det nødvendigvis bli mindre sug og fysing. Skal bli spennende å teste ut i praksis.

(Erkjennelse nummer 2: Jeg har sannsynligvis aldri spist NOK skikkelig mat i voksen alder!)

 

God helg, alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg Fullfres, det å spise mer uspesifisert gir ikke de gode vanene. Men 2450 kcal er fryktelig mye mat...:-)

 

Jeg gikk ned litt fra forrige kurskveld jeg også, 500 gram. det må jo regnes som stabilt. Har svingt mye i perioden, men jeg ser at trening dagen før og 2 dager før gir store utslag på vekta mi. Veier jeg meg og ikke har trent på 2 dager, kan vekta være 2 kg mindre enn dagen rett etter trening. Men, jeg skal forsøke å ikke være så opphengt i vekt, heller at jeg trapper opp i henhold til planen.

 

Har hatt en litt lignende erfaring som deg etter 1 uke inn i hold-vekten. Jeg snikveiet og så viste vekta 1,5 kg opp. Jeg ble helt ødelagt, følte meg sikkelig fet og demotivert. Resulterte også i utskeielser denne dagen. Når jeg dagen etter gikk på vekta, og gikk av, stod det fortsatt 1,7kg. Altså var det skjedd noe med vekta, og jeg hadde faktisk gått ned. Viser akkurat som med deg at DET SITTER I HODET. Hold Vekten kurset legger mye vekt på mental trening, og jeg vet med meg selv at det trengs.

 

Ha en strålende helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du klarer å holde deg til opplegget ditt, Fullfres.

 

Jeg var så flink den første måneden, og nå i det siste har det gått litt opp og ned. Har vært mer sosial, og det koster kalorier, spesielt i helgene. Ikke har det blitt så mye trening som jeg har mål om heller. Føler meg derfor lite flink, og får meg ikke til å øke kalorimengden enda. Hjelper ikke at jeg skal på julebord i helgen og vet at det blir noe ekstra da også.

 

Sukk, det er ikke enkelt, men det blir det vel kanskje aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, else.

Nei, det er ikke så enkelt...

 

Jeg har stort sett klart å holde meg til opplegget, men syns det blir unaturlig mye mat. Jeg syns jeg spiser "hele tiden", og det er rett og slett litt upraktisk.

 

Nå skal jeg jakte på litt "fetere" brødoppskrifter, med nøtter og kjerner, slik at brødet kan gi mer kalorier uten at jeg behøver å spise så mye. Syns også middagen er et problem. Jeg blir fint mett på 400 kcal, og har ikke lyst til å lage fetere mat, for resten av familien trenger det ikke.

 

Ellers har jeg det akkurat som deg: Er misfornøyd med trim-mengden. Det har jeg nettopp skrevet litt om i Bellas tråd "Dagbok 2007 kurs 4" på Ny i vektklubben.

 

Og - nær sagt, enda verre: Jeg tenker mer og mer på om jeg ikke burde gå ned litt mer. Føler meg unødig lubben. Argh. Skal det aldri gå an å finne ro rundt vektspørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ditt innlegg om trening på forumet.

 

Jeg komme meg heller ikke ut for å trene pga at min man ofte jobber på kveldene, og da må jeg være hjemme med min sønn.

Jeg løste problemet med hjemme-DVDer. Kjøper de fra Amazon.com. Koster ca 10 dollar pr. stk. Jeg kjøper 3 for å komme under den momsfrie grensen (200 kroner), og for 3 med frakt blir det da ca 240 kroner.

 

Begynte med en grunnleggende pilates-DVD og en styrke/aerobic. Følte virkelig forskjell, særlig med pilates og ble gira på å fortsette. Du merker at du blir strammere allerede etter første trening, også når en kanskje ikke har teknikken helt på plass enda. Det kan anbefales. Nå har jeg etterhvert en del forskjellige, og kan starte hvilken jeg vil etter hvordan dagsformen er. Blir en del pilates, men også aerobic og kick-boksing.

 

Hvis jeg skal anbefale et par så ville jeg sagt at det kan være greit å starte med:

 

Beverly Hills pilates v/ Janis S.

Pilates for Dummies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips til hjemmetrim, else.

 

I morges hentet jeg fram en pen bukse jeg kjøpte tidlig i høst men ikke har brukt, og var svært pessimistisk, for jeg regnet med at den var blitt for trang. Helt utrolig hvor forberedt jeg er på at alt skal gå i vasken denne gangen også. Har jo sabotert for meg selv så mange ganger, at jeg forventer en viss automatikk.

 

Men buksa i str 38 sitter som et skudd, og jeg ser faktisk ei snerten snelle i speilet. Burde kanskje gått til psykolog parallelt med GR-kurset... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjekt da. Det er jo egentlig rart hvor mye som sitter i hodet. Det har jo kanskje noe med all den maten du skal spise som får deg til til å føle deg tjukk. Du er vel ikke vant til å spise så mye uten å føle at du legger på deg og heller ikke vant til å bli så mett uten å få dårlig samvittighet.

 

Jeg veier meg fortsatt hver uke. Har du sluttet med det? Etterhvert må jeg slutte å veie meg hjemme, men det er nok ikke lett. Før jeg begynte på Hold Vekten pleide jeg å veie meg hver dag. Nå er det iallfall bare en gang i uken. Har ikke registrert det jeg har spist i det siste, men tror jeg har det sånn noenlunde under kontroll. Kanskje litt under 1700 kcal som er målet mitt, men det er en følge av utskeielser i helgen. Føler alltid at jeg må hente meg litt inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Else

 

Jeg veier meg hver dag, faktisk. Begynte med det for et par uker siden, fordi jeg var så sikker på at "noe" var galt. Nå er jeg egentlig forbløffet over hvor stabil vekta er. Svært små svingninger.

Fra juli til november veide jeg meg ukentlig, eller kanskje litt sjeldnere, men nå fikk jeg en periode med behov for hyppigere dokumentasjon på at alt er greit og at mat er trygt.

 

I går bestilte jeg trim-dvd - Kari Jaquesson VideoVitamin 5. Jeg hørte fra andre at den skal være bra. Jeg har en video med henne fra før, men ser fram til ny piff med nye øvelser.

 

Jeg har annonsert i familien at nå blir det ommøblering i tv-stua, for nå skal mor komme i sitt livs form i løpet av åtte uker :-)

Håper at jentene også får lyst til å hive seg med. Fint for dem også med bevegelse og muskler. I hvert fall har jeg bestemt meg for å lage en systematisk trimplan OG følge den - så kommer nok resultatene.

 

Vet du om noen god pilates-dvd på norsk? Jeg lånte en på biblioteket en gang - den var ufattelig lite inspirerende og direkte kjedelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært innom her nå, men nå må jeg lufte mine frustrasjoner.

 

Det glapp igjen, gitt! Ikke så mye… nåla stopper på mellom 64 og 65, men det skal den ikke gjøre!!! Jeg har hatt en periode med litt reising i jobben, utenlands, og da blir det mer alkohol enn ellers, og jeg har tenkt at ”nå prøver jeg vanlig uten å registrere alt,” og det funker ikke!!!

 

HJELP!

 

Fullfres, ser at du sliter med det samme. Det var inspirerende å lese at du planlegger å følge ”full pakke” med skikkelig mat. Montro om ikke jeg også har vært der i voksen alder, at jeg aldri har fylt helt opp med ordentlig mat og supplert med snaddermat i stedet… Fysj. Nå er jeg lei.

 

Teller på knappene, skal jeg kjøre GR diett i tre uker for å gå ned de to kiloene jeg ikke vil ha før jul, eller skal jeg bare fortsette med full kostpakke og være streng med kosepoeng, og tro at det retter seg…? Men det har det jo aldri gjort før! Jeg vil ikke stresse forbrenningen min for mye heller og ødelegge for meg selv på lang sikt. Gode råd, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullfres. Det ser ikke ut til å være mange piltes DVDer på norsk. Det kan være litt vanskelig på engelsk- jeg kjente iallfall ikke mange av ordene for øvre og lave mangemuskler, sidemuskler og så videre. Men en skjønner jo basisen og det kommer jo etterhvert. Men jeg er ganske vant til engelsk i utgangspunktet, og har ikke peiling på hvordan det er når en ikke er vant til det. Uansett fint med trenings-dvder selv om det ikke er pilates.

 

Mri. Det tar nok tid å innarbeide de gode vanene. Det må vi bare innse først som sist. Jeg ville benyttet muligheten til å hente meg inn hadde jeg vært deg. Det retter seg vel kanskje ikke uten å ta i et tak.

 

Jeg merker selv at i helgene har jeg vanskeligheter med å spise det jeg skal spise i helgene og det blir småspising på alt mulig- sjokalade, kjeks og nøtter. Hvis jeg skal holde vekta, må jeg bli flinkere enn det jeg har vært de siste 3 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hopp.

 

Kursdag i dag. Jeg hadde et vekthopp på hjemmevekta i forrige uke (ikke helt uforklarlig. Har vært for mye sjokolade, dessert, kaker og peanøtter i det siste).

Men jeg har klart å stramme inn og er veldig spent på kursledervekta i kveld. Helgalt er det uansett ikke, men det er kjempeviktig å ta all økning alvorlig og kvitte seg med den. Ett kg er piece of cake - å legge på seg mange kilo er bare ikke aktuelt. Den galeien er jeg ferdig, ferdig, ferdig med.

 

Jeg syns jeg har kommet på en bedre bølge. Er ikke like opptatt av godter og tullemat som jeg var tidligere i høst/vinter. Antar at det henger sammen med at jeg nå spiser mer skikkelig mat. Føles jo litt mye, men jeg leste her om dagen at én pakke melkerull gir like mange kalorier som fire brødskiver med pålegg. Ingen tvil om hva som gir mest metthetsfølelse!

 

Jeg har også blitt flinkere å benytte alle anledninger til å gå, så jeg føler meg på sporet igjen.

Trenings-dvd'en har jeg ikke fått enda, men nå må den vel være rett rundt hjørnet. Da skal dere se kjerringa blir i toppform!

 

Skal rapportere fra kurskvelden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget kort rapport fra kurskvelden: Det ble ingen kurskveld. :-(

Kursleder var bortreist, og det hadde skjedd en feil, slik at vi deltakere ikke hadde fått beskjed. (Vi er bare to på denne gruppa - så det er et eksklusivt oppfølgingstilbud- men ingen av oss hadde fått beskjed.)

 

Æsj. Nå har vi fått tilbud om kurs i neste uke i stedet, men min timeplan er så fullpakket så jeg må se om jeg evt får stokket om på noe.

 

Jaja. Fikk i hvert fall en hyggelig prat med hun andre på kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo ha vært noe GR-samling sist uke, da det var ikke kurs for meg heller. Vi hadde fått beskjed iallefall.

 

Det har blitt mye småspising av ymse slag i det siste, så det skal bli godt å komme seg på kurs og bli strammet litt opp av kurslederen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Else. Ja, det var kanskje GR-samling hun hadde vært på. Hun hadde vært i Trondheim, i hvert fall. Det var teknisk feil som forårsaket at sms-en til oss Hold Vekt'ere ikke hadde nådd fram - hun hadde hatt så stort pågang i mobilen sin at våre beskjeder aldri ble sendt. Vi har blitt lovet en måned ekstra kurs som kompensasjon. Hun var fryktelig lei seg for det som hadde skjedd, ikke minst fordi jeg har noen mils kjørevei. Men dette er et hendelig uhell - hun er veldig ryddig på alle måter.

 

Jeg klarte ikke å få endret avtaler denne uka, så det blir ikke kurskveld før i januar. Men jeg følger med på vekta hjemme, og er inne i en veldig god stim nå, med mer aktivitet enn på lenge. Går mye, pluss gjør mye husarbeid/praktisk arbeid som hører førjula til.

Jeg gjorde et vekthopp for noen uker siden, la på meg 1,5 kg. Det holdt seg over flere veiinger, så det var nok reell vektøkning. Ikke morsomt. Nå er dette borte, og jeg er akkurat der jeg skal være igjen.

 

Jeg er kjempeglad jeg går Hold Vekten-kurs. Det ligger langt framme i pannebrasken og minner meg på at endringer i mat og mosjon faktisk skal vare. Og vare. Og vare.

 

Jeg gjør mageøvelser de aller fleste dager, og har stor uttelling. Magen er blitt mye fastere og flatere, og det var en fryd å gå i klesbutikker sist helg. Der kjøpte jeg meg to kjempefine juleantrekk, pluss to par nye bukser, og alt sitter som et skudd. Gubben synes jeg er som en tenåring i kroppen. Han overdriver selvsagt, men det er helt uvant å være så fornøyd med kroppen som jeg er nå. Uvant - og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei flinkingene!

Jeg hadde siste kurskveld på ned-i-vekt kurs i går, og nærmer meg trivselsvekten (et par kilo til nå, så skal jeg være fornøyd). Jeg meldte meg likegodt på hold vekten kurs etter jul jeg. Godt å lese om deres erfaringer her, sånn at jeg kan prøve å forestille meg noe av det som venter... :) Jeg skal for en gangs skyld prøve å gå litt ned i desember, i stedet for opp. Blir spennende å se hvor startvekta er i januar, men hold vekten er mer riktig for meg nå enn et nytt kurs.

 

Du verden så spennende! Gleder meg! :)

 

Stå på alle sammen, og ha en sprek og sunn advent og jul! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...