Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

juhuuu - gratulerer med vel gjennomført ned i vekt-kurs. Og ikke minst: gratulerer med en klok beslutning om å gå Hold Vekten. Det er i hvert fall det smarteste jeg noengang har gjort mht kropp, mat og vekt :-)

 

Nå er sikkert kroppen din på en fin bølge for nedgang, og du har alle gode kostråd fremst i pannebrasken. Utnytt ukene fram til Hold vekten, slik at du starter kurset med å være der du skal være. Julemat er deilig, men den blir ikke bedre jo mer man spiser av den. Nyt i fornuftige porsjoner, bruk fridager (?) til ekstra mosjon, så går du sikkert ned de siste par kiloene før året er omme.

 

Søk gjerne tilflukt i tråden min, hvis du vil lufte dine opplevelser og tanker!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

For noen år siden gikk jeg et brevkurs som het "Tenk deg slank", hos en som heter Eva Helgesen.

Jeg har hatt stor glede av det. Blant annet fikk jeg gjeninnført jeg magestyrt spising, som innebærer at man kun skal spise når man er reelt magesulten, ikke når man bare fyser på noe. HVER gang man er magesulten, er det på tide med mat. Uansett om det er veldig kort tid siden forrige måltid. Magen skal aldri overprøves.

 

Til gjengjeld skal man alltid stoppe å spise før man er overmett. Helst når man bare er u-sulten. Det tar jo som kjent tid for hjernen å oppfatte metthet.

 

Et av de andre rådene var å venne seg til å kjenne skikkelig etter: Hva har jeg mest lyst på nå? Og så unne seg det.

 

Dette siste har jeg gjenoppfrisket de siste ukene, og det er veldig interessant å merke hva jeg velger. Svært ofte fisk/skalldyr, ubearbeidet kjøtt (ja, jeg koker/steker det selvsagt), salat, frukt og bær, og ulike rotgrønnsaker. I det hele tatt renere mat og mindre søtt enn når jeg lar autopiloten styre. Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirasjonen. Mange tips som jeg skal ta med meg. Og ja, jeg kommer nok innom her igjen skal du se :D Jeg er veldig spent på hva vekta vil vise på julaften, og ikke minst på først kurskveld i hold-vekten. Jeg skal være flik å holde den positive stimen jeg nå er inne i. Selv om det er vanskelig å gå ned så mye nå, så har jeg fortsatt potensiale. Og da er det fint å få inspirasjon og tips! :)

 

God helg alle sammen! Håper den blir sunn og sprek! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det bra, med stor travelhet fra morgen til kveld. Innimellom setter jeg av tid til roligere sysler, som førjulskonserter, strikking og høytlesning med familien, men jeg sitter ikke mye i ro i desember. Og så passer jeg på å få (nesten) daglig spasertur, selv om været her er elendig. Så det tåles med en liten prøvesmaking av alt det gode som førjulstiden har å by på.

 

I år har vi prøvd en utrolig vellykket karamelloppskrift, som jeg fant på kokke-Lises nettside på nrk.no

Fantastisk gode karameller - og under over alle undere: De fikk perfekt konsistens. Det har jeg aldri klart før! Så nå ligger de innpakket i cellofan, og det ble såpass mange at jeg tror vi skal ta sjansen på å gi bort noen

(så vi ikke spiser oss ut av fasong i jula ;-)

Vi lager også mintkuler, gelegodter, knekk og marsipan med deilig fyll av tykk kaffesirup.

 

Julegavene er for lengst i hus, og det er godt å være ferdig med å traske i butikker. Det vil si - ikke helt ferdig - for i går kom min far og lurte på om jeg kunne hjelpe han å få tak i et pent skjerf til min mor. Det skal jeg gjøre i lunsjen i dag.

 

Håper det står bra til med alle andre som måtte stikke innom her.

Jeg har dessverre mistet mitt "faste følge" - bella, i tråden "Dagbok 2007 kurs 4".

Hun har sikkert bare tatt en pause, og kommer nok sterkere tilbake i det nye året, men jeg savner den daglige kontakten med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Godt nyttår til deg også. Blir det full fres i 2008 også eller?

 

For meg har det blitt mye godis i julen. Var redd da jeg veiet meg i morges og følte at jeg hadde lagt på meg masse. Vekta viste 58,4 (58 er target), så dette var slettes ikke verst. Forbrenningen er nødt til å ha tatt seg kraftig opp, for normalt skulle jeg ha lagt på meg 2 kilo i løpet av julen.

 

Uansett så er det på tide å komme tilbake i den riktige tralten med sunn og god mat. Må også øke kalorimengden videre. Spiser 1600 frem til tirsdag når jeg skal på kurs, og så ser jeg hva dommen er da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei Else.

Ja, jeg satser på full fres i 2008 også - selv om det har vært tøft å riste jula av seg og gi seg hverdagen i vold.

Men jeg merker at hele organismen setter pris på mer vann, mer fiber, mindre fett og søtt, så det er tusen gode grunner til å opprettholde mitt sunne liv.

 

Vi har kurskveld mandag eller tirsdag (venter på endelig beskjed), og det blir spennende å se tallenes tale. Men jeg tror det har gått "nådig".

Det hender jeg er spent på å kle på meg noen av mine nye plagg som passer til min "nye" kropp - men foreløpig sitter alt som det skal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

Nå er jeg i mål, eller faktisk 1kg under målet mitt.

Siste kurskveld før jul-på ned i vekt, viste vekta 76, og på mitt første møte på Hold vekten- eter jul, viste vekta 73,9! det er jo helt utrolig! jeg som alltid eser ut i jula;) Jeg er veldig fornøyd med det;)

 

Så nå skal jeg begynne på hold vekten. begynner skikkelog til tirsdag, forrige uke var jeg bare innom for en veiing. Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hurra for madamim - og velkommen hit!

 

Jeg har årets første kurskveld i morgen. Det skal bli godt å treffe kursleder og de andre på kurset. Nå trenger jeg skjerping av fokus. Det har sklidd litt ut her i januar. Ergerlig - når jeg berget meg så fint gjennom både advent og jul.

Men-men - det er bare småtterier å ta fatt på, så det skal gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Kurskvelden er omme. Jeg har - som ventet - gått litt opp. 0,3 kg sammenlignet med novemberveiing (som var forrige kurskveld, ettersom desember utgikk).

Det er selvsagt ikke noe å ta på vei for. Men ettersom jeg gikk litt ned i desember er nok reell oppgang nå på nyåret heller halvannet kilo. Grrr.

Nå legger jeg inn noen ekstraveiinger for å ta affære like godt først som sist.

 

Hvordan går det med dere andre - holder dere vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Jeg har vært inne og smuglest her i dag :D Lest om hvordan det er å være "ferdig" slanket, ett sted jeg håper å være nærmere sommeren en gang... Da kommer jeg inn hit i full fart *he he*

 

Jeg ser jo at problemene ikke stopper når man er ferdig da... Det er jeg jo klar over, men ved å lese denne tråden får jeg det jo bekreftet også...

 

Som dere så er jeg liv redd for å gå opp i vekt igjen etterpå... Det har jeg jo alltid gjort, så hvorfor ikke denne gangen? Jeg ser også ut i fra matlisten til fullfres at jeg aldri har spist nok mat... er ikke det en rar tanke for en som sliter med vekta? Jeg tenker med skrekk på når jeg skal opp i matmengde igjen, og er fullstendig klar over hvor lett det er å gå tilbake til der man har vært i mange mange år...

 

En annen ting jeg tenker litt på - ser dere har vært innom en fase der dere lurer på om dere er ferdige eller ikke. Når er man ferdig? jeg har jo ikke vært normalvektig som voksen, så hva er min normalvekt egentlig? jeg har tatt utgangspunkt i BMI`en, det er vel det greieste sikkert, men hva om jeg ikke er fornøyd da? eller er fornøyd før det? Hva gjorde at dere bestemte dere for at nok var nok?

 

Jeg synes dere er kjempeflinke som har klart dere så lenge som dere har! Jeg kommer nok til å fortsette å smuglese her for å hente litt inspirasjon :D

Og jeg var sikker før, men enda sikrere nå - jeg skal på hold vekten kurs !

 

Lykke til videre!

 

Klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru luna
Og jeg var sikker før' date=' men enda sikrere nå - jeg skal på hold vekten kurs ![/quote']

 

Akkurat det tror jeg er en veldig lur innvestering for å vedlikeholde livsstilsomleggingen. Og som du har oppdaget kan du spise store volumer av næringsrik men kalorifattig mat. Men vi trenger ikke SÅ mye mat :D - for meg som ligger mellom 60 og 62 kg trenger jeg mindre enn 2000 kcal/dag. Om jeg er i veldig aktivitet trenger jeg flere kalorier :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kcal er jo overkommelig ja :D Nå er nok jeg over middels aktiv til vanlig... Trener hund så det blir mye bevegelse, men jeg får ta det når den tiden kommer!

Nå sitter jeg bare å venter på å reise på kurs... enda 2,5 time igjen... tiden går saaaaakte...

 

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Så hyggelig å få "besøk" :-)

 

Vilde, du spør: "Når er man ferdig? jeg har jo ikke vært normalvektig som voksen, så hva er min normalvekt egentlig? jeg har tatt utgangspunkt i BMI`en, det er vel det greieste sikkert, men hva om jeg ikke er fornøyd da? eller er fornøyd før det? Hva gjorde at dere bestemte dere for at nok var nok?"

 

Jeg tok utgangspunkt i BMI og regnet ut hva jeg skulle veie for å ligge midt mellom undervektig og overvektig. Altså midt i normalområdet.

Ut fra dette regnestykket ønsket jeg å komme ned til 65 kg og så vurdere situasjonen derfra.

 

Da jeg nærmet meg målet, innså jeg at puppene skulle få et ord med i laget. :-) Jeg ville ikke bli så fettfattig at puppene gikk fløyten. Dermed ble 65 kg rette plassen å stoppe. Vil nødig slanke meg ut av B-cupen...

 

Det var også et mål å kunne ta seg ut i de klærne jeg liker. Det målet nådde jeg egentlig ganske tidlig. Da jeg var rundt 70 kg var det blitt helt uproblematisk å handle klær.

 

Det har tatt tid og krevd litt tankearbeid å kvitte seg med drømmen om å nå "gymnasvekta". Den gang var målet å ALDRI veie over 60 kg igjen - helst 57. Med min kropp og mitt ansikt tror jeg jeg ville sett pjusken og skrapet ut med fem-åtte kg mindre.

 

Nå er jeg fornøyd med vekta, men ønsker å bli strammere og i bedre form. Det kommer!

 

På Hold vekten er det fullt mulig å "fryse" kurset mens man går et Ned i vekt-kurs - hvis man etter en tid med stabil vekt finner ut at man vil gå ned litt mer.

To stykker på kurset mitt er helt klare på at de ikke har nådd vektmålet, men de trenger pause fra ukentlige møter og kanonfokus på inntak.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg diskuterte dette med kursleder i går også, og vi ble ikke helt enige *he he*

 

Jeg vil dit hvor du er nå - 65 kg. Hun mente at alt under 70 ville bli for mye. Min BMI tilsier at jeg må under 68 kg.

 

Jeg får ta det litt etter hvert kanskje :D Det er jo noen kg igjen og gå på, men det går liksom så greit at tiden for å bestemme seg for endelig mål er nærmere enn jeg tror... kanskje *he he*

 

klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hvor høy er du, Vilde?

 

Det høres litt pussig ut at kursleder har så klare oppfatninger om hva som bør være ditt mål. Det heter jo hele tiden i GR-filosofien at "vi kan ikke fortelle deg hva du skal veie. Trivselsvekta bestemmer du selv".

 

Den eneste logiske grunnen jeg kan gjette på, må være at kursleder ser at vekt under 70 kg vil innebære undervekt for deg. Kan det være årsaken, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei - vekt under 70 vil slettes ikke bety noen undevekt for meg :D jeg rager ikke mer enn 167 cm over bakken, så det er liksom ikke all verden og fordele kg`ene på :D Jeg har riktignok kraftig benbygning (den er målt i ett prosjekt jeg var med på når jeg var gravid med eldstemann) men jeg tror fortsatt ikke at 65 kg er for lite for meg! Jeg har bilder av at jeg veide 72 kg... hadde jeg kunne lagt inn bilde her så hadde jeg gjort det *he he* og da var jeg ganske slank, men ikke sylslank om du skjønner hva jeg mener...

 

GR skal nok ikke mene noe om hva du skal veie så lenge du holder deg innenfor en BMI på 20-27 tror jeg... eller noe sånt :) og på 65 kg så vil jeg ligge på 23 som vil være midt på normalvekt i følge BMI...

 

Men jeg får bare vente og se tenker jeg :) Jeg er ganske egen av meg, så det blir nok rundt 65 vil jeg tro!

 

klem Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

hvorfor sier kursleder og boka 2 ulike ting? jeg leste i boka å øke med 200 kcal med en gang, men kursleder sa 1 brødskive eller 1 potet, ved fortsatt nedgang begge deler.

Men en skive brød er jo bare 75 kcal.

Møkk altså! kan dem ikke bare være enige?

 

jeg har gått ned denne uken også, 73,5 er jeg nå på, 400g mindre nn forrige veiing.

 

Jeg har ikke fått beskjed om at jeg kan få ekstra veiinger.Får ta det opp med kursleder. For det er inkludert i prisen, sant?

 

Jeg er alene på kurs..kjedelig..men da blir det ikke lange kurskvelden.. bare 15 min, men så får jeg mer ut av kvelden da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger litt med i hold vekten trådene da det forhåpentligvis ikke er så lenge til jeg kommer og "besøker" dere fast. Har ca 5 kg igjen så hopper jeg på hold vekten kurs.. Har gått ned ca 14 kg fra begynnelsen av august så jeg gleder meg til å "bli ferdig"

 

Lykke til alle sammen

 

 

Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Heisann jenter

 

Til madamim:

Ja, det er fem ekstraveiinger inkludert i prisen. Det betyr at du kan velge å ha ukentlige veiinger i en intensiv periode, eventuelt veiing hver 14. dag en tid, eller bruke dem etter innfallsmetoden når det kommer en periode hvor du vil ha litt strengere "overvåking".

 

Kurslederen vår krever ikke at vi avtaler det på forhånd. Hun har bare gitt oss beskjed om dag og tid for hennes ordinære Ned i vekt-kurs, så kan vi stikke innom et kvarter før dette kurset tar til.

Hvis du kikker i kursboka er ekstraveiingene satt opp - jeg tror det er på motstående side av vektdiagrammet ditt (har ikke boka for hånden.)

 

Min kursleder var også klar på at vi kunne øke dagsrasjonen med 200 kcal og se det an etter en uke. De fleste går fortsatt ned da (litt avhengig av hvor streng ned i vekt-meny man har vært på). Kjemperart at din kursleder ikke sier det samme, for det later til å være en del av Grete Roedes "nye konsept". Jaja, det viktigste er jo at man prøver seg fram, holder et øye med vekta og unngår å snike inn de vanene som i sin tid førte til overvekt. Man får mye god og sunn mat på Hold vekten-rasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Følger litt med i hold vekten trådene da det forhåpentligvis ikke er så lenge til jeg kommer og "besøker" dere fast. Har ca 5 kg igjen så hopper jeg på hold vekten kurs.. Har gått ned ca 14 kg fra begynnelsen av august så jeg gleder meg til å "bli ferdig"

Lykke til alle sammen

Trine

 

Takk for hyggelig hilsen, Trine. Du har vært kjempeflink selv, og jeg blir SÅ glad hver gang jeg hører om noen som har bestemt seg for Hold vekten. Jeg tror aldri jeg har gjort en lurere investering!

 

Lykke til i fortsettelsen, og velkommen tilbake, både mens du jobber deg mot målet og når du skal stabilisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madamim23

Jeg liker ikke hlt kurslederen min lengre siden hun ikke informerer om noen ting. Får ta det opp med henne på neste måneds veiing. Får se hvor det går denne måneden. Ja jeg ser i boka at det står 5 ekstra veiinger, synes bare det var rat hun ikke sa noe om det. Akk Ja.

Jeg sliter med å treffe akkurat på kcal. Ikke målt kcal siden midt i desember, bare tatt det på følelesen hva jeg skal spise. Men jeg har ligget under det jeg skal, det så jeg når jeg begynte å skrive igjen. Til nå i dag er jeg på akkurat den kcal grensen jeg skal ha- men mangler ennå kveldsmat og godteri. Er ikke så flink lengre. MEN jeg får ha full innskjerping på gode vaner fra søndag av, også skal jeg ikke inn i gamle vaner som gjorde at jeg la på meg.

Hvor lenge har du holdt vekten?

 

Heisann jenter

 

Til madamim:

Ja' date=' det er fem ekstraveiinger inkludert i prisen. Det betyr at du kan velge å ha ukentlige veiinger i en intensiv periode, eventuelt veiing hver 14. dag en tid, eller bruke dem etter innfallsmetoden når det kommer en periode hvor du vil ha litt strengere "overvåking".

 

Kurslederen vår krever ikke at vi avtaler det på forhånd. Hun har bare gitt oss beskjed om dag og tid for hennes ordinære Ned i vekt-kurs, så kan vi stikke innom et kvarter før dette kurset tar til.

Hvis du kikker i kursboka er ekstraveiingene satt opp - jeg tror det er på motstående side av vektdiagrammet ditt (har ikke boka for hånden.)

 

Min kursleder var også klar på at vi kunne øke dagsrasjonen med 200 kcal og se det an etter en uke. De fleste går fortsatt ned da (litt avhengig av hvor streng ned i vekt-meny man har vært på). Kjemperart at din kursleder ikke sier det samme, for det later til å være en del av Grete Roedes "nye konsept". Jaja, det viktigste er jo at man prøver seg fram, holder et øye med vekta og unngår å snike inn de vanene som i sin tid førte til overvekt. Man får mye god og sunn mat på Hold vekten-rasjon.[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

All ære til dere som holder vekten og fortsetter jobben etter at dere har nådd målet! Nå som jeg endelig ser ut til å nærme meg mitt mål (som er å være ferdigslanket 15. Feb - og det ser jammen meg ut til at det skal gå brillefint!) begynner jeg å snuse på en Hold Vekten-strategi. (Desverre ikke kurs her jeg bor...)

 

Jeg tenkte å øke dagsinntaket med 100kcal per uke i denne fasen - noen som har noen innvendinger til denne strategien? Ser det er mange forskjellige måter å øke på her inne...

 

I tillegg har jeg lest at mange går opp noen kilo i stabiliseringsfasen. Er det den erfaringen dere sitter med? Usikker på om jeg da skal sikte meg inn en litt lavere målvekt.

 

Tusen takk for hjelpen, gleder meg til jeg også hører til i Hold Vekten forumet!

 

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...