Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres

Jeg spiser når magen er sulten, og bare da. Slik er det!

 

Dette er viktig. Hadde jeg holdt meg til denne sannheten hele livet, ville jeg faktisk aldri blitt overvektig.

 

Kroppen min vet hva den trenger. Den sier fra når den trenger mat og vann, varme eller avkjøling, hvile eller aktivitet, sosialitet eller ensomhet.

Men i et hektisk liv er det fort gjort å overse eller overprøve disse signalene.

 

Min overvekt oppstod først og fremst fordi jeg begynte å spise uten å være magesulten. Og da helst snop/snacks, som det er fort gjort å putte i seg av kjedsomhet, i distraksjon eller som trøst.

Overvekten ble senere opprettholdt av diverse mekanismer: for eksempel at jeg nektet meg selv mat fordi det var "gått for kort tid" siden sist jeg spiste, (med fråtsing ved neste måltid som resultat), eller at jeg begynte å gjøre så ensrettede valg i matveien at jeg ble desperat etter søtt/fett.

 

Den eneste farbare vei for meg er å lytte til kroppen og magen. Jeg stoler altid på at jeg trenger mat når magen er sulten - selv om jeg "nettopp" har spist. Jeg kjenner etter hva jeg faktisk har lyst på og spiser mest mulig variert. Jeg stopper å spise når sulten gir seg - det er helt trygt, for jeg vet jeg får god mat så snart magesulten melder seg igjen.

 

Når jeg skal bruke kosemerkene mine, skjer det nesten alltid i forbindelse med et måltid som er foranlediget av reell magesult. Fyser jeg voldsomt på noe, sier jeg til meg selv at "det er helt ok, du kan godt ta en snickers, men du må vente til du er blitt sulten".

Innen den tid er det som regel mat jeg vil ha, ikke sjokolade. Men jeg kan avslutte måltidet med en godbit.

 

Jeg spiser når magen er sulten, og bare da.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar
Gjest Smallgirl

Ikke minst i den siste sannheten din. Hvor mange av oss er det ikke som har falt i den sammen fellen som du gjorde tidligere? Og hvor ofte var det ikke usunne ting som ble puttet i munnen som trøst, for å feire noe, for at ting buttet litt i mot, og bare for kosens del, selv om ikke vi har vært sulten? Og overspising til enkelte måltider kjenner vi også godt til, gjerne middagen når det gjelder meg, eller at jeg har laget noe "veldig godt" til kveldsmat.

 

Takk for nok en flott sannhet fullfres:) Selv om det er dine sannheter tror jeg du treffer mange hjemme med flere av de.

 

Håper du får en flott og sunn dag.

 

P.S. jeg har alltid dårlig tid om morgenen, hehe. Kanskje på tide å gjøre noe med det?

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sulten....det kommer gjerne langt ned på listen når det handler om hvorfor man spiser, ja!!

 

Men etter en periode der jeg systematisk har fulgt opplegget til GR merker jeg jo at kroppen faktisk sender signaler av typen "sulten" og "mett"... begge like viktig -og vanskelig- å følge!!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg holder huset ryddig og rent slik at det alltid passer å få besøk. Slik er det!

 

Jeg humrer over tastaturet nå - såpass langt er dagens virkelighet fra dagens sannhet, om dere skjønner.

Og hadde omgangskretsen min (eller mannen min!) sett hva jeg presenterer som en sannhet ville de ikke bare humret. De ville storflirt.

Panikkrydding og skippertak, det er nok mer min stil. FORELØPIG!

 

Men her gjelder det å skape sine egne sannheter, som et ledd i å nå målet.

Og dette målet er både gjennomtenkt og inderlig ønsket, så jeg jobber med saken. Stadig oftere er det faktisk sant også. (Og utagerende husarbeid er utmerket mosjon!)

 

Jeg holder huset ryddig og rent slik at det alltid passer å få besøk.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi...for det er virkeligheten hos oss og! Det er rett og slett fryktelig pinlig noen ganger når jeg "må" slippe noen inn uforberedt! Jeg må bare stålsette meg og tenke at "dette er ikke pinlig, alle hus er rotete(og skitne) innimellom..." -men sannheten er jo at jeg syns det er så utrolig pinlig at jeg rødmer ved tanken her jeg sitter!

 

Det er bare helt fantastisk hvordan sannhetene dine passer helt med hvordan jeg og er! Og jeg funderer litt på om det er en del av personligheten vår som her "viser seg" - som også er årsaken til at vi er evige slankere...?(-ja, ikke nå lengre, da- nå er vi jo stabile...!)

 

Ha en fin dag videre!

 

-forresten så får jeg ikke ikonene til å legge seg inni teksten når jeg vil det- de blir bare værende i overskriften... Kan du veilede meg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Heisann svusj

 

Ang smilefjes inni teksten - de bare kommer av seg selv når jeg skriver kolon, tankestrek og parentes - altså : - ) med uten ordmellomrom. :-)

Jeg vet dessverre ikke hvordan folk får til de andre smiley'ene i teksten. Kanskje noen kan komme oss til unnsetning?

 

Til det du sier om å kjenne seg igjen i "dagens sannhet": Jeg har nok også en mistanke om at skippertaksmentalitet og hangen til å utsette gjøremål og overse innsatsområder kan være et fellestrekk hos mange med vektproblemer. Det samme gjelder sviktende selvtillit, som jeg nevnte i sannheten "Folk liker meg og vil meg vel".

 

Fint å høre at noen kjenner seg igjen i hvert fall.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Fikk bare lyst til å bekrefte at dette virker. Jeg har nettopp gått i gang med et stort prosjekt på jobb. Mange forskjellige oppgaver som skal løses innen en frist laaangt der framme.

Men denne gangen har jeg ikke fokusert på fristen, jeg har fokusert på oppgavene, og gått i gang uten å nøle. Med det resultat at jeg allerede har fått på plass de aller fleste avtalene jeg trenger (der hvor andre personer skal være involvert). Ligger knallgodt an allerede!

 

Det var det jeg visste! Jeg hører jo etter når jeg snakker til meg selv!

Jeg tar fatt på oppgaver uten nøling, og løser dem på en bra måte. Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg tester nye matoppskrifter så ofte jeg kan. Slik er det.

 

Det er lett å bli hengende fast i det samme repertoaret, ikke minst til middag. Men jeg har minst to hyllemeter med kokebøker, og omtrent samlede verker av Grete Roede. Her skjuler det seg masse spennende smaksopplevelser, som jeg heldigvis har blitt flinkere å prøve meg på. Ofte finner vi nye favoritter.

Nettstedet http://www.detsoteliv.no har også åpnet en ny kakeverden :-)

 

Jeg tester nye matoppskrifter så ofte jeg kan.

Slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Så flott at du er flink til å teste ut nye oppskrifter, selv må jeg innrømme at jeg ikke er noe særlig flink der. Men egentlig burde jeg ha gjort, for det er jo med nye oppskrifter det er gøyest å lage mat.

 

Når det gjelder smileys i teksten, kan jeg hjelpe dere med noen.

 

En må ikke ha mellomrom noen plass

 

: - ) eller : ) gir smilefjes

: - ( eller : ( gir surtfjes

; ) gir blinkefjes

: D gir "glis"

: p gir denne :)

: eek : gir denne :eek:

: rolleyes : gir denne ;)

: confused : gir denne :confused:

 

En kan ikke ha mer en 4 smileys i teksten, derfor viste jeg ikke frem alle, bare skrev hva det ble. Og når det gjelder 4 smileys i teksten, så gjelder det også totalen visst en siterer andre.

 

Uff da, følte at dette ble nesten spam, men tok sjangsen siden dere lurte på det begge to.

 

Blinkefjeset fungerte ikke med bindestrek ,hehe

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smallgirl; takk for instrukser- jeg prøver meg nå ;-) så får vi se hva det blir i teksten!

 

Jeg har vært på farten med jobb noen dager, derfor ikke noe livstegn fra meg- men nå er jeg på plass igjen! Det er litt utfordrende å være vekke fra de vanlige rutinene, merker jeg- da er det vanskeligere å holde skjema både i matveien- og med trimmen! Men jeg tror det gikk bra, altså:-) Har hatt litt utskeielser - bla i form av fest på fredag med reker og øl. Det er jamen mye kalorier i øl, altså! Men, men- det er jo lov å skeie litt ut- så lenge jeg skjerper meg igjen etterpå!

 

Ellers merker jeg at det er så mye kjekkere å ta på lette og sommerlige klær i år enn i fjor! Jeg hadde nok "glemt" hvor mye enklere det er med noen kilo mindre på kroppen! -eller jeg lurte meg selv til å tro at "det spiller ingen rolle"...men det gjør det!

 

Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg skriver brev og ringer til mine venner. Slik er det!

 

Kan man være en god venn uten å ta kontakt? Nei.

Noen har flyttet langt unna og vi sees derfor sjelden. Men det er lov å gi livstegn på andre måter! :-)

 

Uansett hvor ofte jeg tenker på vennene mine, hvor gode følelser jeg har for dem og hvilken lojalitet jeg kjenner overfor dem: Et vennskap forutsetter kontakt og initiativ begge veier.

 

Mine venner fortjener både beundring og takknemlighet for at de har holdt ut i alle år med mine sparsomme inititativ.

Det kan bare bli bedre.

 

Jeg skriver brev og ringer til mine venner.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg tar vare på hud, hår og negler med regelmessig pleie. Slik er det!

 

Reklamen lover utrolig mye. Håret skal bli skinnende blankt, huden stram og ungdommelig, øyenvippene ufattlig lange, og leggene: helt guddommelige!

 

Jeg er 42 år og er ikke like lettlurt som før. Jeg bruker ikke tusenvis av kroner på kurium-lurium-kosmetikk. Men jeg ser at huden har godt av daglig rens og ekstra fuktighet. Så det bør den få morgen og kveld. (pga eksemplager tåler jeg "ingenting", men har funnet noen gode produkter på apoteket som holder huden i sjakk)

 

Jeg er heller ingen sminkedokke, men det tar bare noen få minutter hver morgen å legge en utjevnende foundation, litt rouge og litt farge på leppene. Så ser jeg så mye mer våken og fresh ut!

 

Håret trenger klipp ofte. Dette har faktisk vært mitt nyttårsforsett de siste par årene: Å venne meg til å bestille ny time idet jeg betaler hos frisøren. Så blir det litt systematikk over det. Veldig godt å slippe panikk-perioder med en frisyre som er vokst HELT ut av fasong.

 

Farging må også til (med stadig kortere mellomrom...)

 

Hårfjerning har jeg fått fast rutine på året rundt, og nå er leggene også klare for korte skjørt takket være tidligere nevnte selvbruningskrem. :-)

 

Jeg holder neglene sterke og fine med regelmessig filing, og nå er det sesong for rosa tånegler igjen!

 

I stedet for å ta øyenbrynsnapping som en stor jobb en sjelden gang, napper jeg et par hår på hver side så snart jeg ser de gror fram.

 

Jeg tar vare på hud, hår og negler med regelmessig pleie.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Her ryr det ut tankekort - jeg var borte fra kontoret både fredag og i går, derfor tre på rappen!

 

Jeg husker mine mål, og når dem uten problemer. Slik er det!

 

For å huske sine mål, må man ta dem fram og "kjenne på dem" med jevne mellomrom.

I en travel hverdag er det vanskelig å finne tid til slik visualisering. Å skrive om målene mine her i forumet har faktisk vært veldig nyttig.

 

Av og til kommer den gode følelsen av å leve i harmoni med sine idealer. Da prøver jeg å holde fast på følelsen. Da tenker jeg: Slik vil jeg ha det ofte.

Men det forutsetter at jeg både vet/husker hva som er mine idealer, og at jeg gjør valg som leder meg til målet.

 

Jeg husker mine mål, og når dem uten problemer.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Det er så trivelig å lese om tankekortene dine. Tror det er mange som kjenner seg igjen i ting som du iallfall burde gjort, slik er det iallfall med meg :)

 

Jeg tar helg om noen timer her, og jeg vet jo ikke hvordan det er med deg. Men jeg vil uansett ønske deg en strålende helg :)

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg har pene sko og steller dem godt. Slik er det!

 

Hm. Dette har vært et forsømt område i livet mitt i mange år. Det er bestandig så store utgifter til fottøy hver gang en ny sesong står for døra - og så ender jeg opp med å knipe på utgiftene på egne vegne, slik at i hvert fall ungene har det de trenger av sandaler, joggesko, pensko, bunadsko, støvler, fjellsko, fotballsko, støvletter og you name it. :-(

Tror ikke jeg skal skrive så mye mer om det foreløpig. Kanskje heller benytte lunsjpausen til å gå ut og se på sko... :-)

 

Men idealet er klart:

 

Jeg har pene sko og steller dem godt.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for gode kort! Og det er nok sant som du sier at det er lettere å huske sine mål når man tar noen minutter og kjenner på dem! Og det at de faktisk blir skrevet i forumet hjelper helt sikkert! Det blir mere forpliktende med det samme noe er sagt her!

 

Jeg har nettopp vært på en fin tur på fjellet- det er så deilig med lengre og lysere kvelder som gir mulighet for fjellturer på hverdager også! Det er den aller beste formen for trening jeg kan få, en rask tur i bratt terreng!

 

Ha en fin kveld- og en fin fridag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hadde en flott 1. mai, med sykkeltur alene om formiddagen - som ble gjentatt sammen med minstejenta i kveldingen, etter at jeg hadde fortalt hvor utrolig mange tomflasker jeg hadde sett langs veien. Hun tjente seg 40 kroner på en 8 km lang sykkeltur. :-)

 

Hele familien var også på båttur, og vi gjorde strandhugg for å steke karbonader på bål. De ble spist med hjemmebakte hamburgerbrød (ufattelig mye bedre enn de ferdigkjøpte!) og rikelig med løk, agurk, tomat, sylteagurk etc.

Og så ble det bålkaffe etterpå.

 

Nå skal jeg finne fram torsdagens og fredagens tankekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg tar imot utfordringer med trygghet og glad forventning. Slik er det!

 

Som jeg har skrevet om i forbindelse med tidligere sannheter - jeg har litt vekslende selvtillit og pågangsmot (hvem har ikke det, forresten). I stedet for å la forsiktighet og nøling være min fremste ryggmarksrefleks, anstrenger jeg meg for å våge litt mer for hver gang.

Jeg pleier å si: Det bør ikke gå for lenge mellom hver gang man kaster seg uti noe man egentlig ikke tør. Jeg er forsåvidt flink til å etterleve dette, og arbeider også for å stole på at det kommer til å gå bra. Kan binde opp mye energi i å grue meg til ting som viser seg å gå knirkefritt.

 

Så altså:

 

Jeg tar imot utfordringer med trygghet og glad forventning.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg følger årstidene. Slik er det!

 

I dette ligger blant annet at:

Jeg rydder i klesskapet vår og høst. Pakker bort jakker og fottøy som ikke hører årstiden til, slik at vi lettere holder orden i skapene våre.

Jeg bytter gardiner, slik at julekappene kommer opp når adventen starter, og NED IGJEN samtidig som vi pakker bort julepynten, og bytter andre gardiner når tiden er inne.

Jeg velger friske råvarer i takt med sesongen, og varierer kostholdet deretter.

Jeg er klar til å gå i lette sommerklær når varmen tillater det.

Jeg har sportsutstyr og bekledning som passer og er i stand, slik at jeg kan nyte ski, sykling, bading, fjellturer, fiske etc.

Jeg passer på å utnytte snø og kulde, slik at vinteren forbindes med noe positivt (inne og ute!).

Jeg utnytter sommerukene til det jeg har drømt om hele vinteren.

Jeg setter av tid til plukking etter hvert som multer, blåbær og bringebær blir modne.

Jeg er tidlig nok ute i butikkene, slik at jeg rekker å kjøpe nye sko/jakker eller annet jeg behøver.

 

Jeg følger årstidene.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo veldig modig som lar oss bli kjent med deg gjennom tankekortene! Jeg kjenner meg godt igjen i mange av dem....som jeg har sagt mange ganger før!

 

Og som du sier, hvem har ikke vekslende pågangsmot og selvtillit! Men teknikken med tankekort er jo glimrende for å få "bukt med" det....for hvis vi forteller oss selv at, joda, dette får jeg til- så er jo sjansene for å lykkes så mye større! Det er fantastisk igrunnen hvor stor kraft tanken vår har!

 

I dag nyter jeg en fridag- det er jamen deilig! Den brukes litt til husarbeid og litt til bare kos! Nå skal jeg ta meg en fin tur til fjells....det er så godt!

 

Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg sender en hilsen til kjente som har noe å feire. Slik er det!

 

Altfor ofte har jeg latt det bli med tanken om å sende telegram og gratulasjoner når folk fyller runde år, får baby, gifter seg eller har konfirmant i huset. Ja, da snakker jeg ikke om nære kjente, for der syns jeg at jeg har vært flink både til å huske dagene og finne på litt spesielle gaver.

Men de mer perifere - disse man vet har jubileum, bryllup eller konfirmasjon - der man tenker lang tid i forveien at "ja, da må jeg sende telegram" - og så er dagen der og så lar man det bare være. Jeg skriver "man" men mener "jeg" ;-)

 

Jeg er godt i gang med å skjerpe meg på dette, og enda flinkere skal jeg bli.

 

Jeg sender en hilsen til kjente som har noe å feire.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Du er jo veldig modig som lar oss bli kjent med deg gjennom tankekortene! Jeg kjenner meg godt igjen i mange av dem....som jeg har sagt mange ganger før!

 

Og som du sier, hvem har ikke vekslende pågangsmot og selvtillit! Men teknikken med tankekort er jo glimrende for å få "bukt med" det....for hvis vi forteller oss selv at, joda, dette får jeg til- så er jo sjansene for å lykkes så mye større! Det er fantastisk igrunnen hvor stor kraft tanken vår har!

 

 

Heisann svusj - takk for koselig tilbakemelding.

I dag åpnet jeg sannhet nr 19 - og det var nest siste i "bunken".

I morgen kommer den siste, så starter de forfra igjen, men da kommer jeg selvsagt ikke til å nevne dem i tråden min.

 

Jeg har faktisk tenkt på om jeg utleverer meg for mye, for mine utvalgte innsatsområder sier unektelig mye om meg selv og det jeg opplever som mine svake sider. Men jeg utleverer jo ingen andre, og tenker det umulig kan gjøre meg svakere å sette ord på mine svakheter :-)

 

Tvert imot er det styrkende å høre/lese at andre kjenner seg igjen. Mennesket er seg sjøl likt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man oppdager når man tør å snakke høyt om "utfordringer" eller svakheter :-) er jo at andre syns det er befriende! Det er jo godt å kunne "innrømme" både overfor seg selv og andre at man ikke er perfekt (nei, selvfølgelig er man ikke det....) Og etter min mening er det tegn på indre styrke at man kan sette ord på og snakke høyt om det som oppleves som svakheter!

 

På matfronten :-) går det fortsatt fint. Dvs jeg spiser nok litt i underkant av hva jeg bør enkelte dager fortsatt, men jeg merker ihvertfall at jeg lettere tør å spise en ekstra brødskive eller to og en ekstra potet til middag. Nå stoler jeg på at det går an...og at vekten likevel holder seg stabil! Jeg er helt sikker på at det å lufte litt tanker med dere andre her hjelper meg!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...