Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres

Hei Trude

Så fint at du snart har nådd målet ditt!

 

Min kursleder anbefalte å øke dagsrasjonen med 200 kcal den første uka. Deretter 200 kcal til osv. Jeg fortsatte å gå ned de første ukene på stabilisering, og har inntrykk av at mange gjør det.

 

Avhenger selvsagt av hva du har ligget på i ned i vekt-fasen. Hvis du har ligget 500-800 kcal under reelt dagsbehov, og fortsetter med samme mosjon, vil du fortsette å gå ned.

 

Du må bare prøve deg fram. Med en gradvis opptrapping risikerer du uansett ingen store katastrofer. Du holder jo øye med vekta og kan justere kursen hvis det bærer galt av sted.

 

Hold Vekten-kurset er bare en gang i måneden. Er du sikker på at det ikke finnes et Hold Vekten-kurs i akseptabel avstand for en månedlig utflukt? For meg er det utrolig nyttig å vite at om f.eks. to uker skal jeg på vekta igjen. Det hjelper meg til å finne tilbake på den smale sti om det holder på å skli ut. Så ærlig må jeg bare være. Jeg vet jeg gjør dette for min skyld, ikke for kursleders, men det sitter mye "rart" i ryggmargen etter alle disse årene konstant på vei opp eller ned i vekt, så det er nyttig med et kontrollorgan :-)

 

Uansett: Velkommen til oss, Trude/gum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Tusen takk for gode svar!

 

Frister å øke med 200 første uka, tror jeg prøver det og ser hvor det går. Må nok belage meg på å justere underveis uansett. Og hvis det (stikk motsatt av min vranglære) er vanlig å gå ned noen gram til i første del av stabiliseringsfasen skal jeg definitivt stoppe på det opprinnelige målet jeg satt meg.

 

Bor i utlandet, så inntil det kommer hold vekten-internettkurs er det nok en umulighet...men når jeg er helt i mål om en to ukers tid skal jeg komme tilbake til dette forumet. Inntil da: lykke til med videre holding av vekt :) Dere er flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Gum: jeg lurer på hvorfor Grete Roede ikke lager Hold Vekten på internett.

Jeg gikk selv ned i vekt kurs pr. e-post for flere år siden, da sa kursleder at Hold Vekten på e-post trolig ville komme ganske snart. Men nei. Jeg hører/leser at det er flere som etterlyser det, men GR har sikkert en grunn for ikke å innføre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

 

Har bare lyst å fortelle at i dag er det næyaktig 3 års siden jeg startet GK-kurs, jeg tok av meg 15 kg, og har vært stabil siden, i 3 år nå, altså !! Jeg har virkelig funnet formelen: trening/riktig spising/og kosedager. Det er kjempegodt å være fornøyd med kroppen, være i god form og nyte livet !!

 

Det gjelder altså bare å bestemme seg for hvordan man vil ha det, oppi jobb, unger, og oppfølging !!

 

God helg til dere alle, jeg håper på årets første skitur, nå når vi endelig har fått snø ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hurra for deg eli b - veldig godt å høre fra noen som lykkes med varig stabilisering.

Og så godt som det passet at du la igjen denne hilsenen nettopp i dag.

 

Selv sliter jeg nemlig litt med fokus akkurat nå, er ikke helt frisk og må attpåtil ta noen medisiner som har vektøkning som vanlig bivirkning. Trøstespising hjelper selvsagt ikke... :-(

 

Det var så godt å lese setningen din "Det gjelder altså bare å bestemme seg for hvordan man vil ha det". Ja, det er helt sant. Jeg må skynde meg tilbake til det sporet som lar meg nyte livet, være i god form og fornøyd med kroppen min.

 

Gjett om jeg er sjeleglad for å gå Hold Vekten. Nå trenger jeg en peptalk med kursleder og støtte fra de andre på kurset, og fra dere her inne.

 

Ha ei super helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo selvsagt at det ikke er "bare , bare" men når det kommer til stykke så kan man jo bestemme seg for det meste: Det gjelder å "skjemme bort seg selv"med egentid til trening osv. Jeg har vært alene med barn i mange år, men prioriterer kjempestrengt hva som skal være plass til , til meg selv !! SÅ: Prioriter deg selv, det har du jaggu fortjent!! Da varer vi så mye lengere også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg vært lenge borte fra tråden min. Og det skyldes at jeg mistet litt tråden noen uker.

 

Forrige kurskveld viste ny oppgang. :-( Et halvt kilo denne gang, hvilket betyr en total økning på 0,8 kg etter jul og en betenkelig tendens.

 

Nå har jeg kvittet meg med oppgangen ved hjelp av ned i vekt-meny ei lita uke, og er nå i ferd med å "spise meg opp" igjen.

Legger meg på 1.800 kalorier en stund, før jeg øker til 2.000.

 

Har vært totalt uten piff de siste seks- sju ukene. Jeg har heldigvis fått hodet over vannet igjen, og klart å gjenoppta mosjonen. Jeg må igjen prise meg lykkelig over at jeg meldte meg på Hold Vekten. Jeg tipper det ellers ville vært vanskelig å hente seg inn igjen såpass raskt.

 

Jeg legger inn enn ekstraveiing hos kursleder kommende tirsdag, da er det to uker til neste kurskveld.

 

Ønsker alle en sunn og fin helg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Fullfres.

 

Ganske bra å ta de 0,8 inn igjen på bare ei lita uke. Det sier virkelig noe om at forbrenningen er på topp. En trenger vel å hente seg inn litt av og til, og det trengs vel litt tilpasninger tidvis.

 

Min vekt har ligget ganske så stabilt. Har slitt med å komme i gang med treningen. Når julen begynte å nærme seg, så ble det så mye annet, og i januar var det veldig travelt (dårlig unnskyldning). Nå har jeg lovet meg selv å gi gass hver uke, uten at så veldig mye har skjedd. Litt sporadisk trening er det eneste. Med bikinisesong i sikte, så er det jo virkelig på tide å ta seg selv i nakken å komme skikkelig i gang. En har jo så mye mer energi også når en trener, og humøret (som vet vanligvis heller ikke er noe å utsette på) blir også enda et hakk bedre. Så det er jo bare å ta seg selv i nakken, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann else, hyggelig å finne noen linjer i tråden min :-)

 

Ja, det gikk fort å kvitte seg med overskuddet ved hjelp av ned i vekt-menyen. Kan du fatte hvorfor det skal være så vanskelig å holde seg til det man VET gir overskudd?

 

Helga ble skikkelig aktiv for mitt vedkommende, med måneskinnstur med speideren på fredagskveld (ski) og lang jakttur sammen med mannen min på lørdag. Også denne turen var på ski, og var skikkelig god trening, for vi gikk utenfor oppkjørt løype og gikk i 20 cm nysnø. Alle ryper lever i beste velgående, men det ble en flott tur.

Søndag var hele familien ute og gikk til fots en times tid - må jo passe på at ungene også får rørt seg litt. Det er vanskeligst med den eldste, som har veldig stillesittende interesser (leser, lager kort, lager smykker, skriver brev, pusler puslespill, spiller data, ser film...)

 

Jeg har ikke klart å komme i gang med regelmessig trening til trimvideoene mine. Men nå har jeg ommøblert i tv-stua for å få bedre plass, og bestilt meg ny treningsbukse+trøye i gilde farger, så nå slipper jeg opp for unnskyldninger. :-)

Har et lønnlig håp om at døtrene skal bli inspirert til å trene litt, de også.

 

Vi lurer ellers på om vi skal kjøpe Playstation for å skaffe oss dansematte og andre treningsprogram som kan appellere til jentene. De har i hvert fall lyst på Singstar. Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Fullfres!

 

Godt og se at du holder kursen!!! Det er nok veldig lurt med hold vekten ja... det er skremmende hvor fort det baller seg på, og 0,8 blir fort flere kg etter min erfaring! Nå fikk du tatt tak i det med en gang, og det ser da ut som om du har hatt en serdeles aktiv helg ved siden av, så kanskje du er under det på veiingen :)

 

Jeg kommer innom deg og leser innimellom, jeg håper jo å komme over hit etter hvert jeg også... kanskje i juli/august eller noe sånt?

 

Lykke til med kommende uker

 

klem fra Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi lurer ellers på om vi skal kjøpe Playstation for å skaffe oss dansematte og andre treningsprogram som kan appellere til jentene. De har i hvert fall lyst på Singstar. Noen med erfaring?

 

Vi har playstation 2 med eyetoy. Det finnes både treningsprogrammer og spill der du er kontrolleren. Blir riktig så svett jeg av å spille play sports eller play 3 med ungene.

Vi har også nettopp fått singstar, men den er det ikke mye trening i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei stbs

Hehe - nei, selvsagt ikke mye trening i Singstar, med mindre opptredenen tar helt av :-)

Man kan vel få PS2 ganske billig nå, etter at PS3 kom? Såvidt jeg har skjønt er det fortsatt mange spill å få tak i til PS2. Noe må vi i hvert fall gjøre for å få jentene (og moren!!) i mer aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer innom deg og leser innimellom' date=' jeg håper jo å komme over hit etter hvert jeg også... kanskje i juli/august eller noe sånt?

 

Lykke til med kommende uker

 

klem fra Vilde[/quote']

 

Heisann vilde. Det er bestandig koselig med besøk - og lykke til med sluttspurten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest fullfres

Oi. Nå var det på tide å skrive noe i tråden min. Jeg hadde forsvunnet fra visning i "Hold Vekten"-forumet, og det er jo ikke rart. Over en måned siden jeg har skrevet noe her.

 

Det har (nær sagt selvfølgelig) sin litt kjipe forklaring: Jeg klarer ikke å holde meg på den smale sti, og har gått opp flere kg. Vet ikke helt hvor mye. Etter hjemmevekten er det snakk om 3 kg, og de har kommet FORT. Føles litt urettferdig, for jeg hadde en særs aktiv påske med lange og krevende skiturer. Men det ble også mye sjokolade, kaker, vin og snacks. Virker som om fettcellene stod vidåpne og bare ventet på påfyll.

 

Jeg kom meg ikke på kurskveld i mars. Neste veiing er 15. april, og jeg er spent på en dyster måte...

 

Jeg innser at det bare er én ting å gjøre: Gå tilbake på ned i vekt meny og begynne å føre dagbok. Men jeg strever med å finne motivasjon. Så noen oppbyggelige ord og et lite puff bak hadde vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Jeg har vært inne noen ganger og lest litt, men ikke vært særlig aktiv. Når jeg så innlegget ditt fikk jeg imidlertid lyst til å svare, for jeg kjenner meg litt igjen.

 

Selv driver jeg vel egentlig også og stabiliserer, men jeg har lurt på om jeg skulle bestemme meg for å ta av tre kilo til og har dermed ikke kommet meg inn hit. Driver og soser på "Ned inntil 10 kilo" selv om jeg slett ikke har prøvd å gå ned siden november.

 

Du har vært veldig flink, og det er ikke rart du kommer til et punkt hvor du sliter litt. Selv kjenner jeg også at motivasjonen varierer veldig, og nå er det tungt for meg også. Det gikk helt av seg selv å holde vekta etter jul fordi jeg har trent masse. Så kom påsken, og så ble jeg syk - ikke noe dramatisk, men småhanglete med forkjølelse, slapphet og litt feber, og dermed hadde det gått noen uker uten trening. Med litt ekstra kaker og kos ble det fort opp en eller to kilo, og nå er det tungt å skulle begynne igjen :)

 

Du blir vel neppe fornøyd før du har fått av de ekstra kiloene igjen, og du vet jo at du kan, så det er bare å brette opp ermene og ta fatt på det. Går du systematisk til verks klarer du dette i løpet av april måned, i verste fall er du tilbake til 17. mai, og da kan du iføre deg finstas og være stolt!

 

Ellers har jeg kun ett tips for å få opp motivasjon og viljestyrke samt å få varige resultater, og det er å trene aktivt. Da kan du for det første spise mer, og for det andre få energi til å orke å være flink. Hvis du som meg sliter med søvn i blant så hjelper jo trening på det også. Det snakkes mye om hva slags trening man bør gjøre, men jeg tror det viktigste er å finne noe en trives med, og klarer å følge opp! For mitt vedkommende er det kondistrening og step - jeg har gjort noe styrke innimellom også, men det er altså IKKE gøy! :)

 

Lykke til - og lurer på om jeg også klarer å følge min egen oppskrift??? Skal vi rapportere inn her om to uker, begge to, og se om vi er tilbake på sporet? (Det er din tråd, så bare be meg pelle meg vekk hvis dette ikke frister... :))

 

Klem fra Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei tulla. TUSEN takk for at du tok deg tid til å "tenke høyt" om våre felles utfordringer. Dette burde være så enkelt, men er jo ikke alltid det :-(

 

Du har helt rett: Jeg blir ikke fornøyd før jeg har kvittet meg med de nye ekstrakiloene igjen. Og jeg vet jo at jeg kan.

 

La oss rapportere igjen fredag 18. april og fortelle hvordan de to ukene har gått. Og stikk gjerne innom så ofte du vil, også før den tid. Jeg setter STOR pris på å utveksle tanker og erfaringer, og kjenner jeg ble veldig motivert av å lese det du skrev. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Det er pussig hvor fort pågangsmotet kan forsvinne. Og hvor plutselig det kan dukke opp igjen. Det var som om tullas innlegg løftet vekk en gardin og fikk meg til å se målet mitt igjen, klart og tydelig. Jeg vil være slank.

 

Det fikk meg til å lete fram en bok jeg tidligere har hatt stor glede av. Den heter "Du er hva du tenker", og kan anbefales. For meg handler overvekten mer om negative tankemønstre og egensabotasje enn om mangelen på kunnskap om kost og kalorier...

 

Jeg har også tatt fram igjen 20 tankekort som jeg laget da jeg leste boken første gang. Jeg bruker pc på jobb hver dasg. Nå har jeg lagt inn én sannhet/positiv tanke for hver av ukens arbeidsdager. Det betyr at Outlook serverer meg en påminnelse hver morgen klokken 9:30, som skal hjelpe meg til å holde fokus.

 

Jeg tenkte å bruke denne bloggen min til å skrive litt om "dagens positive sannhet". Kanskje metoden kan være nyttig for flere enn meg?

Metoden er enkel:

Du formulerer en eller flere "sannheter" ut fra hva som er ditt mål - ikke hva som er dagens situasjon. Ved å repetere denne sannheten for deg selv, lagres den etter hvert som en sannhet i din egen hjerne, og du begynner å gjøre din valg ut fra det. Det er samme trickset som å starte hver dag foran speilet og si noe positiv til sitt eget speilbilde.

Tankens kraft er den beste samarbeidspartner når vaner skal endres. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg tar fatt på oppgaver uten nøling, og løser dem på en bra måte. Slik er det!

 

Det er litt tilfeldig at dette er den første sannheten som dukker opp - men det er også ett av de livsområdene jeg trenger aller mest å arbeide med.

Det er så himla lett å utsette.

Jeg kan jo skrive det brevet i morgen. Jeg kan jo spise sunt fra i morgen. Jeg kan jo trene i morgen. Jeg kan jo, jeg kan jo, jeg kan jo....

 

Utsettelser er en uting.

De fører til

- at jeg gruer meg unødig hvis det er en ubehagelig oppgave

- at problemer klabber på seg (for eksempel kilo...)

- at jeg ikke får løst oppgaver så bra som jeg ellers kunne gjort

- at jeg får angst - våkner om natta og lurer på hvordan jeg skal rekke alt

- at folk rundt meg blir irriterte

- at jeg framstår som mindre pålitelig enn jeg ønsker å være

 

I stedet for alle min "men" velger jeg å gjøre det NÅ! Jeg lager lister, tar oppgavene i tur og orden og krysser av for hver fullførte oppgave.

 

Jeg tar fatt på oppgaver uten nøling, og løser dem på en bra måte.

Slik er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-håper det er greit at jeg skriver et innlegg her! Har lest litt på tråden og ser at vi er flere som kjenner oss igjen i denne overskriften. Rart at det er så enkelt (jaja, ikke bare enkelt da....) å ta av- og så vanskelig å forbli "der nede".

 

Men jeg syns ihvertfall at ideen med tankekortene var strålende- for det er jo ingen tvil om at det er der det sitter- i tankene, altså! Det kommer helt an på hvordan vi tillater oss selv å tenke- etter et langt liv som slanker har jeg sett det gang på gang at jeg legger på meg når jeg tenker at det ikke er så farlig med bare denne lille...og denne...- og som du sier, jeg kan begynne å slanke meg i morgen....Eller jeg kan overbevise meg selv om at jeg igrunnen er fornøyd sånn jeg ser ut...selv om jeg egentlig vet at det er jeg ikke!

 

Men ihvertfall begynte ned positive trenden i oktober engang ved at jeg fant denne siden- jeg begynte å registrere alt jeg spiste og fant ut at jeg spiste altfor mye- det var ikke forbrenningen som hadde endret seg etter fylte 35 år- som jeg hadde forsøkt å overbevise meg selv om i noen år! Og nå er jeg der jeg vil være vektmessig etter en nedgang på ca åtte kilo- og er utrolig spent på om jeg kommer til å klare å holde meg her!

 

Kanskje vi kan støtte hverandre inne på forumet her- men for min del er forutsetningen at jeg tør å melde her når/hvis det går dårlig.....

 

Lykke til! Jeg er spent på neste tankekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Heisann svusj

Hyggelig å høre fra deg, og godt å vite at jeg ikke er alene i kampen.

Du er absolutt inne på noe når du skriver:

 

forutsetningen er at jeg tør å melde her når/hvis det går dårlig.....

 

Selv har jeg nok hatt mine mest aktive perioder i forumet når det går på skinner, mens jeg forsvinner når jeg havner utpå.

 

Det er supert om vi kan støtte hverandre i fortsettelsen.

 

Nå skal jeg åpne neste tankekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg prioriterer motiverende påfyll. Slik er det!

 

Jeg har et kreativt yrke og er en entusiastisk sjel også på fritiden. Dessverre går pågangsmotet og innsatsen litt i bølger. Mer enn jeg setter pris på.

Jeg holder bånn pinne en periode, for så å flate totalt ut og ikke makte noenting. (Det har forresten klare paralleller til mitt forhold til mat og mosjon: alt eller ingenting.)

 

Jeg vil ha det bedre med meg selv om jeg legger innsatsen mer på det jevne. I stedet for å tappe maks av meg selv, og så måtte ha total hvile etterpå, bør jeg sørge for bedre balanse mellom uttak og input.

Dette henger også sammen med gårdagens sannhet: at jeg har hatt så lett for å utsette har selvsagt ført til mange utmattende skippertak. (Men det var før! Nå tar jeg fatt på oppgaver uten å nøle - det må jeg ikke glemme) :-)

 

Etter mange år med hjemmekontor flyttet jeg i fjor inn i et hyggelig kontorfellesskap. Det har vært med på å oppfylle dagens sannhet. Jeg har også prioritert ned i vekt kurs og hold vekten, som også må betraktes som motiverende påfyll og en hjelp til å nå mine mål.

 

Forbedringspotensialet ligger på hyppigere kontakt med mennesker som gir og ikke bare tar. Jeg bør også oppsøke ny kunnskap i form av foredrag, kurs, bøker etc. Og jeg bør våge nye ting litt oftere.

 

Men, dagens sannhet:

Jeg prioriterer motiverende påfyll.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i flere ting av det du skriver! Det er utrolig viktig å velge både mennesker og gjøremål som gir energi istedenfor å tappe energi! Og det er veldig lett for å begynne for "bratt"- både med slanking og trening, eller begge deler samtidig! Jeg blir så "giret" at jeg gjør det umulig for meg selv å holde ut i lengden!

Der har jeg forsøkt å gjøre ting annerledes denne gangen- og tror at det kanskje er grunnen til at jeg har lykkes(så langt ihvertfall!) Jeg har valgt en treningsform som er enkel å gjennomføre- og som jeg liker- og det er turer på fjellet, enkelt og greit! Det gir nok ikke voldsomt mye forbrente kalorier, MEN jeg klarer å gjennomføre det i lengden fordi jeg liker det.

Når det gjelder stabiliseringen ser jeg at jeg sikkert ikke egentlig gjør det "riktig". Jeg spiser ca 1600 kalorier gjennom ukedagene, sånn jevnt over, så spiser mere i helgene- og hvis det er noe spesielt som skjer en dag. Jeg er litt spent på om dette er såpass feil at det blir vanskelig å holde meg stabil....men på denne måten har jeg ihvertfall holdt vekten siden midt i januar.

Du skal vel på kurs i neste uke du? Jeg er spent på å høre hvordan det er- for jeg har det i bakhodet som et alternativ hvis min stabilisering skjærer seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei igjen, svusj

 

Jeg tror ikke det finnes én rett metode til å stabilisere vekta. Grete Roede anbefaler riktignok ikke ned i vekt-meny i ukedagene og mye mer mat i helgene, men hvis det fungerer for deg syns jeg ikke du skal gruble for mye på det.

Det viktigste er jo at man spiser sunn, god og variert mat, slik at kroppen får alt den trenger og man holder seg opplagt og energisk dagen igjennom.

 

Jeg har heller ikke klart å strømlinjeforme livet mitt slik at inntaket er likt fra dag til dag. Det blir magrere noen dager, og litt mer heavy andre dager - alt etter hva som står på programmet.

 

For meg har Hold vekten likevel vært viktig, for hvis jeg i perioder har sklidd litt ut, så har det hjulpet å vite at "om to uker skal jeg på kursledervekta igjen".

 

Men akkurat nå er det ikke to uker til. Det er i morgen. Jeg er spent!

 

Nå skal jeg servere dagens sannhet for fredag (tok fri og gikk lang skitur i godværet) og dagen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg betaler alle regninger i tide. Slik er det!

 

Som et utslag av min (tidligere!!) hang til å utsette, har jeg i perioder vært for sløv med å betale regningene mine. Ikke fordi jeg har manglet penger, men fordi det har vært et tiltak å ta affære.

 

Den tid er forbi. Jeg unner meg selv ro rundt alle økonomiske forhold.

 

Jeg betaler alle regninger i tide. Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Folk liker meg og vil meg vel. Slik er det!

 

Det hender jeg mister all selvtillit og bare får lyst til å isolere meg. Jeg kan se at dette svinger i takt med vekta. Høy vekt, lav selvtillit. Men selv nå som jeg har klart å kvitte meg med overvekten og har holdt meg (noenlunde) stabil, har jeg mine ups and downs.

 

Det er fort gjort å overtolke det folk sier. I gode perioder VET jeg jo at jeg er et alminnelig dugende, sympatisk og vennlig menneske som blir alminnelig godt likt. Det er ingen som er ute etter meg. Dette må jeg prøve å huske!

 

Altså - dagens sannhet:

 

Folk liker meg og vil meg vel. Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...