Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Ja, det trengs- husarbeid er definitivt laaaaaangt ned på listen er over lystbetonte gjøremål! Jeg lurer på om det er fordi at uansett hvor skikkelig og pent det er gjort, er det akkurat like ugjort etter relativt kort tid! Det er jo uten tvil kjekkere å legge ned endel arbeid i noe man ser resultat av over tid!

 

Helgen har vært bra for mitt vedkommende også- jeg fikk gått noen fine turer, den ene med yngste datter og mange venninner, veldig kjekt:-)

 

Matmessig var ikke helgen helt på topp- så i dag grudde jeg meg litt til å gå på vekten...men det var det samme som sist 59,5 som er 1/2 kilo over stabiliseringsvekten.

 

Ha en fin ettermiddag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Ukemeny - det er tingen for å slippe hasteløsninger på middagsbordet.

 

Dette er slett ikke noe jeg klarer å gjennomføre alle uker, men i gode perioder legger jeg en plan for kommende uke. Den henger jeg på kjøleskapdøra slik at jeg kan sjekke hver kveld om noe bør tas opp av fryseren og evt forberedes/handles inn til neste dag.

 

Ukemeny har flere fordeler enn at jeg slipper stress. For det første blir det mye bedre variasjon i maten, og for det andre takler ungene mye bedre at det enkelte dager kommer "uønsket" mat på menyen. Rett og slett fordi de klarer å se uka under ett, og innser at det ikke er sant at vi har "fiskekaker hele tiden".

 

Ukas meny er slik:

Mandag - pasta og laks

Tirsdag - wok med grønnsaker og svinekjøtt, pluss ris

Onsdag - kokt torsk med potet og gulrotstuing

Torsdag - ovnspannekake med bacon, pluss råkost

Fredag - thai-inspirert kyllingsuppe og brød

Lørdag- risgrøt til tidligmiddag og tapas til bursdagskvelds (minstejenta har fest)

Søndag - ribbe (!) - som jeg fant da jeg ryddet i fryseren forleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå måtte jeg le - "fiskekaker hver dag" blir vi og møtt med!

Men ukemeny var ihvertfall et godt tips- det skal vi prøve! Og da kan vi kanskje snekre menyen sammen, så er det ikke så mye å klage på og alle vet når fisken kommer!

-jeg må innrømme at jeg enkelte dager tar en feig variant når standardtelefonen- "hva skal vi ha til middag" kommer. Jeg VET inderlig vel at jeg har planlagt fisk, men jeg svarer "vi får se", eller "jeg har ikke tid å prate nå"...eller noe sånt! -og faktisk er det jo sånn at når fisken står på bordet, spiser alle og er fornøyd!!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...nå måtte jeg le - "fiskekaker hver dag" blir vi og møtt med!

Men ukemeny var ihvertfall et godt tips- det skal vi prøve! Og da kan vi kanskje snekre menyen sammen' date=' så er det ikke så mye å klage på og alle vet når fisken kommer!

[/quote']

 

Kjempelurt å lage ukemenyen sammen.

Hjemme hos oss får vi imidlertid ikke det til å fungere, for da blir det så mye apparat rundt å samle alle sammen, og masse diskusjoner att og fram.

 

Men jeg syns jeg kom på noe lurt: Alle fire satte seg ned med penn og papir og skrev så lang liste som de fikk til over middagsretter som de blir glad for å finne på bordet. Listene ble mye lengre - og mye mer variert - enn vi hadde trodd! :-)

Jeg stiftet arkene sammen og har dem liggende i oppskriftboka som en idébase når jeg går tom for idéer (og når innser at det faktisk HAR vært mye fiskekaker i det siste...)

 

Jeg passer på at det ikke går for lang tid mellom hver gang alle i huset får sin favoritt, og som sagt: i gode perioder fungerer dette kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tilbakefall er ergerlig, men også en kilde til å forstå seg selv og sitt vektproblem. Derfor prøver jeg å rekonstruere hva det var som skjedde med kostholdet mitt da vekten begynte å øke.

 

Det skjedde flere ting på en gang:

 

Jeg sluttet å drikke vann "i overflod".

Jeg kuttet mer og mindre ut melkerasjonen.

Jeg "glemte" å spise frukt.

Jeg begynte å kjøpe store godteposer/sjokoladeplater og tillot meg selv å "ete", ikke bare nyte.

Det gikk kort tid mellom hver gang jeg drakk iskaffe eller varme, søte kaffedrikker.

Jeg begynte å diske opp med kake til kaffen på vanlige hverdager.

Jeg forsynte meg av twist og kjeks som står framme på jobb.

Jeg mistet interessen for normal, sunn mat.

 

Når jeg ramser opp dette, er det ikke for å plage meg selv. Tvert imot, det er for å se svart på hvitt hvordan den ene uvanen legger seg oppå den andre, og jeg lot det skje nesten uten å skjønne det. Jeg skjønte det i hvert fall ikke mer enn at det lot seg fornekte...

 

Nå har jeg vært på ca. meny 2 i snart en uke. De første dagene var jeg nesten desperat søthungrig. Det var faktisk en kamp å la være å raske med seg sjokolade når jeg var i matbutikken. Nå har fyse-senteret i hjernen slått seg til ro, og jeg fryder meg igjen over normal mat, krispe grønnsaker og fristende frukt.

 

Nå er også leggen blitt mye, mye bedre og jeg kan gå med mer tempo. Så dette lover i grunnen godt! :-)

 

Ønsker alle en finfin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftlig å fokusere på hvorfor det gikk litt galt en periode for deg. Som du sier, hjelper det til å forstå seg selv. Og det er viktig å stoppe opp og tenke over hva som skjedde når vekten gikk oppover- selv om det er lett for å bare være veldig glad for at du nå er på rett vei igjen!

 

Men denne kunnskapen kan du- og vi andre- bruke ved en senere anledning....

 

Takk skal du ha for at du deler med oss!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp hjem fra kino - "Den siste revejakten" - og hadde ingen problemer med å klare meg uten snop. Klapper meg selv på skuldra!

 

Er det forresten noen av dere som har sett denne filmen? Klarte dere å oppfatte hva folk (særlig Kristoffer Joner) sa?? Hmf. Kanskje det bare er alderen og tilhørende nedsatt hørsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen for noen dager siden. Ingen problemer med å forstå skuespillerne. Har opplevd problemer i andre filmer, men da har det vært noe med lyden på filmfremvisningen. Kanskje det var det på den kinoen du var?

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har satt opp en liste om hva du som gikk galt med kostholdet når du hadde tilbakefall. Og det er nok kjempelurt å se det svart på hvitt.

 

Jeg har sett det at vekten har beveget seg oppover i det siste og det liker jeg dårlig. Det jeg vet har blitt feil, er at det har blitt litt for mye alkohol på dartturneringene jeg har vært på de siste to helgene, litt for store middager, og for liten tid til trim... Det kan jo selvfølgelig være det at jeg har mensen som gjør det, men føler meg dog litt usikker.

 

Jeg vurderer å begynne å skrive ned alt jeg spiser igjen, for å få kontroll på hva jeg putter i munnen. Men jeg vet at allerede førstkommende helg får jeg problemer med å skrive ned, for da skal jeg på tur uten tilgang til internett. Men jeg skal prøve å skrive i dag og i morgen, og skrive for fullt igjen fra mandag av.

 

Ha en flott dag

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen for noen dager siden. Ingen problemer med å forstå skuespillerne. Har opplevd problemer i andre filmer' date=' men da har det vært noe med lyden på filmfremvisningen. Kanskje det var det på den kinoen du var?

NinniR:)[/quote']

 

Ja, det var kanskje en feil i lydanlegget, eller rett og slett at de hadde for lite lyd på. Jeg burde sikkert sagt fra til vakten.

 

Veldig frustrerende når man går glipp av dialogen i filmer. Og Kristoffer Joner har en helt egen måte å være morsom på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har satt opp en liste om hva du som gikk galt med kostholdet når du hadde tilbakefall. Og det er nok kjempelurt å se det svart på hvitt.

 

Jeg har sett det at vekten har beveget seg oppover i det siste og det liker jeg dårlig. Det jeg vet har blitt feil' date=' er at det har blitt litt for mye alkohol på dartturneringene jeg har vært på de siste to helgene, litt for store middager, og for liten tid til trim... Det kan jo selvfølgelig være det at jeg har mensen som gjør det, men føler meg dog litt usikker.

 

Jeg vurderer å begynne å skrive ned alt jeg spiser igjen, for å få kontroll på hva jeg putter i munnen. Men jeg vet at allerede førstkommende helg får jeg problemer med å skrive ned, for da skal jeg på tur uten tilgang til internett. Men jeg skal prøve å skrive i dag og i morgen, og skrive for fullt igjen fra mandag av.

 

Ha en flott dag

 

Klem fra Smallgirl[/quote']

 

Registrering er sikkert lurt. Jeg registrerte ALT av mat og trim da jeg gikk ned, men har selv vært slapp til å gjøre det i stabiliseringfasen. Både fordi det er et ork, men også fordi jeg har følt at jeg burde få en mer naturlig regulering av inntaket. Men jeg vet nå ikke... Denne gangen har jeg i hvert fall tenkt å ta økningen mer systematisk, og det forutsetter nok registrering.

 

Det er i hvert fall bra at vi følger med og ikke bare lar det skure og gå når vi føler at vekta peker feil vei. Honnør til oss! :-)

 

Ønsker deg en finfin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrering er sikkert lurt. Jeg registrerte ALT av mat og trim da jeg gikk ned' date=' men har selv vært slapp til å gjøre det i stabiliseringfasen. Både fordi det er et ork, men også fordi jeg har følt at jeg burde få en mer naturlig regulering av inntaket. Men jeg vet nå ikke... Denne gangen har jeg i hvert fall tenkt å ta økningen mer systematisk, og det forutsetter nok registrering.

 

Det er i hvert fall bra at vi følger med og ikke bare lar det skure og gå når vi føler at vekta peker feil vei. Honnør til oss! :-)

 

Ønsker deg en finfin dag![/quote']

 

Ja, jeg gjorde som deg registrerte alt på vei ned, og i tillegg tok jeg økningen veldig systematisk. Men det er siste tiden det har skjært seg for meg. Så jeg tror nok at det blir noe mer økning på vekten i dag, enn jeg ønsker. Men som du sier, det viktigeste er å ta tak så raskt som mulig, og det er det vi gjør nå.

 

Ha en flott dag du også ;)

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke stoppe registreringen enda!

Registrerer absolutt alt. Når jeg er på reise, eller ikke har tilgang på nett av andre grunner, noterer jeg i en notatbok og overfører til vektklubben når jeg kommer hjem. Det er litt ekstra arbeid, men motiverer faktisk til å holde styr på inntaket når jeg er på reise. Gleder meg litt til jeg kan "frigjøre meg" fra registreringen og behovet for å ha full kontroll, men jeg er ikke der enda,nei.

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jeg gjør som deg, NinniR- nesten ihvertfall...jeg og "må" registrere og føler meg mest komfortabel med det. Kanskje jeg og en dag kommer der at jeg ikke syns det er nødvendig, men foreløpig føler jeg at jeg trenger det- jeg stoler liksom ikke helt på meg selv, rett og slett....! Men jeg har ikke vært så systematisk at jeg har notert i bok og overført...det var imponerende!

 

For jeg er helt enig med deg, fullfres- det bør egentlig være greit å få en naturlig regulering av inntaket....men jeg syns det er vanskelig, rett og slett- som sagt, jeg stoler ikke helt på meg selv! Og jeg tror uansett også at det viktigste er at vi følger med vekten og tar tak når den peker oppover...!

 

Ha en fin ettermiddag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så kritikk av "Revejakta" i en eller annen avis Fullfres, og der var det bemerket at det var vanskelig å skjønne av og til, så det er nok ikke alderen eller hørselen din det er noe galt med denne gengen............. (he, he)

 

Regner med å registrere resten av livet jeg (huff det hørtes kanskje litt fælt ut....?). Ja, ja, hvertfall i mange år framover, virker kjempeskummelt å stoppe, mister liksom kontrollen.

 

Og så er det jo så hyggelig å være her inne og

"prate" med dere at!!!!..........;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så kritikk av "Revejakta" i en eller annen avis Fullfres' date=' og der var det bemerket at det var vanskelig å skjønne av og til, så det er nok ikke alderen eller hørselen din det er noe galt med denne gengen............. (he, he)

 

Regner med å registrere resten av livet jeg (huff det hørtes kanskje litt fælt ut....?). Ja, ja, hvertfall i mange år framover, virker kjempeskummelt å stoppe, mister liksom kontrollen.

 

Og så er det jo så hyggelig å være her inne og

"prate" med dere at!!!!..........;):P[/quote']

 

Haha, det var jo godt å se at flere hadde innvendinger mot lyden :-)

 

Jeg er ellers enig med deg - fellesskapet her inne er så hyggelig at det føles som jeg aldri kommer til å melde meg ut.

 

Ha ei fortryllende god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør ikke stoppe registreringen enda!

Registrerer absolutt alt. Når jeg er på reise' date=' eller ikke har tilgang på nett av andre grunner, noterer jeg i en notatbok og overfører til vektklubben når jeg kommer hjem. Det er litt ekstra arbeid, men motiverer faktisk til å holde styr på inntaket når jeg er på reise. Gleder meg litt til jeg kan "frigjøre meg" fra registreringen og behovet for å ha full kontroll, men jeg er ikke der enda,nei.

NinniR:)[/quote']

 

Litt misunnelig på at du klarer å være så systematisk og konsekvent. Jeg er sikker på at det er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jeg gjør som deg' date=' NinniR- nesten ihvertfall...jeg og "må" registrere og føler meg mest komfortabel med det. Kanskje jeg og en dag kommer der at jeg ikke syns det er nødvendig, men foreløpig føler jeg at jeg trenger det- jeg stoler liksom ikke helt på meg selv, rett og slett....! Men jeg har ikke vært så systematisk at jeg har notert i bok og overført...det var imponerende!

 

For jeg er helt enig med deg, fullfres- det bør egentlig være greit å få en naturlig regulering av inntaket....men jeg syns det er vanskelig, rett og slett- som sagt, jeg stoler ikke helt på meg selv! Og jeg tror uansett også at det viktigste er at vi følger med vekten og tar tak når den peker oppover...!

 

Ha en fin ettermiddag! :-)[/quote']

 

Det slår meg: Som et minimum av registrering burde jeg i hvert fall registrere bruken av kosemerker i stabiliseringsfasen. På hold vekten har vi jo 100 kalorier til fri disposisjon hver dag, men jeg burde holde bedre fokus på hvor langt de 100 kaloriene faktisk rekker. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ikke avgårde til kursleder for ekstraveiing denne uka pga migrene. Men jeg følger med på vekta hjemme og ser (og kjenner!) at det går rett vei. Saken er at jeg føler meg piggere og penere straks jeg spiser sunnere! :-)

 

Det blir ny sjanse til ekstraveiing i neste uke.

 

I dag tar jeg fri mesteparten av dagen for å stelle i stand bursdagsfeiring for minstejenta, som fyller 13 i dag.

Vi skal ha kaffeslabberas med familien i kveld, dvs drøyt 20 gjester og mange kaker. Skal prioritere å smake på en kake jeg har bakt for første gang - mørdeig med fyll av rømme, blåbær og annet godt. Den dufter i hvert fall himmelsk!

 

I morgen venter hun 13 venninner på tapas-aften, så det blir en del organisering og matlaging på mor. Men først og fremst er det koselig. Og gubben har fri i dag, så han har lovt å ta husvasken. :-)

 

Jeg ønsker alle sammen en fin-fin helg. Vi har et heidundrende ruskevær, men det er faktisk litt koselig, det og. Tenne stearinlys og greier! :-)

 

So long!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og lykke til med feiring! -det er veldig kjekt å gjøre stas på barna med bursdagsfeiring!! :-)

 

Fellesskapet her inne er veldig viktig for meg- jeg merker faktisk at jeg har dere i bakhodet hvis jeg er i ferd med å skeie ut! Men bare det å del tanker rundt vekt opp- og nedgang og utfordringer ift det er veldig godt, syns jeg! Da jeg var tenåring snakket vi UTROLIG mye om vekt og slanking. Men etter at jeg ble voksen har jeg ikke hatt lyst å ha det som tema-jeg vet igrunnen ikke hvorfor. Men når jeg "snakker" her inne merker jeg jo at jeg trenger å dele tanker om temaet...det er viktig for meg, rett og slett!!

 

Så takk for at dere er her alle sammen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy a meg, migrene er forferdelig. Håper du ikke er ofte plaget. Har du merket noe forskjell i hyppigheten på migreneanfall etter at du har gått ned i vekt? Jeg har ikke hatt et eneste anfall siste halvår! Håper det er grunnet vektreduksjonen...

 

13 år! Åååå, så herlig. Lykke til med festen. Høres ut som alt var under kontroll:)

Ellers må du ha en riktig god helg!

NinniR:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy a meg' date=' migrene er forferdelig. Håper du ikke er ofte plaget. Har du merket noe forskjell i hyppigheten på migreneanfall etter at du har gått ned i vekt? Jeg har ikke hatt et eneste anfall siste halvår! Håper det er grunnet vektreduksjonen...

 

13 år! Åååå, så herlig. Lykke til med festen. Høres ut som alt var under kontroll:)

Ellers må du ha en riktig god helg!

NinniR:)[/quote']

 

Ja, migrene er noe herk. Jeg begynte å bli plaget i puberteten, og de eneste periodene jeg har vært helt god, har vært under mine to svangerskap. Nå har plagene tiltatt de siste årene, så jeg regner med det skjer noe med hormon-nivåene igjen. Jeg merker ingen sammenheng mellom hodepineplagene og vekt eller kost, men etter veldig travle perioder klapper jeg gjerne sammen med et skikkelig migreneanfall.

Jeg plages også med spenningshodepine, så det blir en del ibux...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er "på tråden". Puster du ut etter dagens begivenheter med å lese litt på vektklubben?

Ha en god natt' date=' og en god helg:).

NinniR:)[/quote']

 

Hei NinniR. Ja, jeg var bare innom som snarest på fredag kveld før jeg gikk og la meg.

 

Familieselskapet forløp greit, men vi har dessverre litt ferskt uvennskap i familien, så helt avslappet var det ikke. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...