Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Gjest fullfres

Heisann svusj. Så godt å høre at du har det greit med maten, og hyggelig med tilbakemelding på mine tanker. :-)

 

I går var jeg på reise, og på tirsdag var det umulig å komme inn på vektklubben.

Men NÅ skal jeg åpne det tjuende og siste tankekortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar
Gjest fullfres

Jeg fullfører håndarbeidsprosjekter og lager minst én julegave i måneden. Slik er det!

 

Det er ikke bare en floskel at hjemmelagde julegaver er de beste. Folk har råd til å skaffe seg det de har lyst på - men ikke alle har tid til å lage noe unikt med hendene.

Jeg liker strikkeprosjekter som skal toves (grytekluter, vesker, tøfler og votter) samt luer i ulike design. Jeg lager også smykker, armbånd og øredobber. De som har bursdag om høsten kan risikere å få en eske fylt med hjemmelagde pakkelapper og julekort. Noen får hjemmelaget vaniljesukker eller egenkomponert (og utrolig god!) frokostblanding.

Ligger ikke så verst an, for jeg har allerede åtte julegaver liggende ferdige!

 

I mange år har jeg vært fæl til å handle inn materialer og begynne - men ikke fullføre. Jeg har påbegynte barnegensere i alt fra størrelse 6 mnd til tolv år. Nå er det lenge siden sist jeg tok fatt på en genser, men i Hjemmet nr 20/2008 er det oppskrift på en flott og enkel topp som jeg har bestemt meg for å strikke til meg selv. Skal ut og kjøpe garn i dag. Og den skal bli ferdig!

 

Ellers er målet å ta fram symaskinen igjen og sy noen klær til meg selv, samt handlenett som jeg kan gi i julegave. Det har så langt blitt med tanken.

 

Men - uansett. Beskjeden til hjernen er:

 

Jeg fullfører håndarbeidsprosjekter og lager minst én julegave i måneden.

Slik er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk steg - det var hyggelig sagt. :-)

 

Har ikke flere tankekort på lur nå, men har nettopp startet en ny tråd under "Ny i vektklubben". (rent taktisk, fordi jeg tror det er flere lesere der enn her på Hold vekten)

 

Den heter Tankekuren, og handler om noe av det samme. Men den er enda mer praktisk rettet.

 

Håper noen hiver seg på. Det handler om å bryte vaner og pushe seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Stikker innom på pinseaften for å ønske alle en sunn og deilig helg.

Gubben er ute og fisker, ungene på speidertreff. Nå har jeg nettopp vært i skogen og plukket blåbærlyng og rognekvister, som pynt til samfunnshuset på 17. mai. (Som jeg pleier å si: Det frivillige Norge driver ikke seg selv!)

 

Det er kaldt her - fem-seks grader bare - men det er en fin kveld, så jeg knyter på meg joggeskoene og går en rask tur i stedet for å synke ned i tv-stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i sør har vi flott, varmt vær- som i går egnet seg for en lang fjelltur for mitt vedkommende! Mann og barn er på håndballturnering i pinsen, så jeg er faktisk alene hjemme! Det skjer såpass sjelden at jeg nyter det!!

 

Jeg ble nok rett og slett inspirert av ditt siste tankekort, fullfres (selv om det handlet om å sy nytt, ikke fikse gammelt). For i går gikk igang med å ordne på en kjole jeg har hatt hengende i skapet lenge- Den er rett og slett for lang og "fasongløs", så jeg har ikke brukt den- selv om kjolen egentlig er en fin sommerkjole. Det er jo en fryktelig enkel sak å legge opp en for lang kjole....men den har likevel bare hengt der- jeg har bare utsatt og utsatt prosjektet! Men nå er den knekort- og mye finere!!

 

I dag skal jeg gå løs på bedene rundt huset som er i en sørgelig forfatning....i dag skal det lukes og plukkes stein!

 

Ha en fortsatt flott pinse! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei svusj

Og der minnet du meg på en kjole som ligger innerst i mitt skap, som er ukledelig slik den er nå, men som sikkert kan bli flott om jeg lager kort kjole av den, og bruker noe av det avklipte stoffet til å lage et slags belte/noe jeg kan markere midjen med. For nå har jeg jo midje! :-)

 

Flott at vi kan inspirere hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

I går var det veiedag for meg, og det gikk helt fint. Opp 200 gram, men det regner jeg som stabilt.

 

Jeg var alene på kurset sammen med kursleder. Vi er i utgangspunktet en bitteliten gruppe, og er sårbare når noen har forfall pga jobb, sykdom eller annet. Det er mulig jeg skal gå over til en annen gruppe. Det innebærer litt ekstra kjøring, men der er de 11 stk og det høres stas ut.

Fellesskapet med andre som jobber med de samme utfordringene er jo mye av poenget.

 

Jeg har nå to kurskvelder igjen på Hold Vekten-kurset mitt, og ligger an til medaljekort, en påskjønnelse som innebærer fem ekstra møter på Hold vekten.

 

Neste kurskveld er 10. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det gikk bra på hold vekten kurset. Du har vært veldig flink- stabil vekt i snart et år! Jeg har jo så langt ikke gått på kurs- og har holdt vekten siden januar(begynner jamen å bli noen måneder...!)- men jeg har bestemt meg for å melde meg på med det samme jeg kjenner at det blir vanskelig å klare meg på egen hånd. Dvs det er jo ikke på egen hånd, for vi har jo hverandre her inne :-) det hjelper!

 

Min utfordring er som før å spise passelig mye "normal mat" og ikke kose meg for mye. Men jeg syns ikke det er et veldig stort problem så lenge jeg holder vekten stabil. Det jeg merker som en positiv forandring er at jeg faktisk koser meg når jeg spiser noe jeg ikke i utgangspunktet "har lov til"- i motsetning til før da jeg gjerne bare "stappet det i meg"!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Enig med deg svusj - man nyter godsakene på en helt annen måte når man gir seg lov til å spise det i rimelige mengder.

 

Det går ellers fort i svingene her, med masse jobb, alskens møter (nesten hver kveld, føler jeg) og de siste konfirmasjonsforberedelsene. I tillegg har vi hatt en del uforutsette påkjenninger i familien, med både alvorlig sykdom og et dødsfall, og noen andre ugreie saker, så humøret er ikke helt på topp.

 

Jeg passer på å få min daglige spasertur, og har det ellers så travelt at verken jeg eller kaloriene får tid til å sette seg, har jeg følelsen av.

For øvrig håper jeg det ikke er mange kalorier i Ibux, for det blir det mye av. Sliter jevnt over med mye hodepine, og de siste ukene har det vært ekstremt.

 

Jaja, det går mot ferie og forhåpentligvis lysere tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veldig fint at du tar deg tid til din daglige spasertur, fullfres- det er jo veldig viktig at du får litt pusterom når det butter imot. Det er viktig med den trimmen, selvfølgelig, men det er enda viktigere fordi det er et pusterom og noe du gjør for deg selv- det er veldig viktig i sånne faser!

 

Nå fikk jeg det plutselig litt travelt her! Men ta vare på deg selv og ha det bra!!

Så "snakkes" vi!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk for omtanken, svusj. Det er nesten rart hvor verdifullt det føles å få noen gode ord fra vilt fremmede mennesker, men kjempefint å bli backet opp. :-)

 

Jeg har ikke noen fast rutine på hjemmeveiing. Jeg merker at jeg våger å la det gå lenger og lenger tid mellom hver gang jeg går på vekta, fordi jeg stoler stadig mer på at fornuftige valg i matveien og jevnlig mosjon skal holde vekta stabil. Det er utrolig avstressende (og etter hva jeg har skjønt er stress i seg selv negativt for vekta).

 

Til tross for den besværlige perioden jeg har akkurat nå, har jeg ikke bykset ned i godteposen, slik min gamle ryggmargsrefleks tilsa. Det er også ufattelig godt å merke.

Jeg spiser mine fire skikkelige måltider hver dag (frokost, lunsj, middag og kvelds), og sper på med minst to mellom-måltider som består av frukt, yoghurt, et par grove kavringer/fiberrik eller et knekkebrød.

 

Det er en god stund siden jeg registrerte mitt daglige inntak, men ettersom vekta er stabil tyder det på at jeg har funnet balansen mellom inntak og forbruk. Håper å få mer fart i treningen etter hvert, men har ikke mobilisert tilstrekkelig motivasjon til å la handling følge tanke - foreløpig.

 

Ønsker alle en fin, fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har funnet den riktige måten, fullfres-det er flott! Det er godt å høre at det går an å få det til uten å registrere- foreløpig tør jeg ikke helt det- men jeg gleder meg til det er mulig! Og da syns jeg den fordelingen på måltid som du har, høres veldig lur ut!

 

Og det er flott at ryggmargsrefleksen din ikke fungerer slik den pleide før! Det var ett av målene mine da jeg begynte vektnedgangen min også - å få orden på måltidene og slutte med kosespising, trøstespising, kjedespising og ubevisstputteimunnenspising! For det var det som hadde skjedd- jeg brukte mat, eller særlig "snop" i alle disse situasjonene. Jeg merker at min refleks på det området også fungerer annerledes nå- det er så deilig! Og det at jeg har gitt meg selv lov til å kose meg litt- gjør at jeg ikke tenker at "nå har jeg jo likevel ramlet utpå, så da kan jeg like godt stappe i meg dette og dette også"!

 

Så må du ha det fint! Håper ting snart stabiliserer seg rundt deg igjen! Og lykke til med forberedelser til konfirmasjon. Vi hadde det for eldstemann i fjor- en fantastisk flott dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk for det.

Ja, selv om vi føler oss omgitt av usikkerhet, sykdom og besværligheter, klarer vi også å glede oss til konfirmasjonen. Det meste er gjennomtenkt, "taima og tilrettelagt" som Olsenbanden jr sier. :-)

 

Mannen min og jeg laget en lang, lang liste i går over de oppgavene som fortsatt gjenstår. Det meste er småplukk, men tar jo likevel sin tid. Vi har fordelt oppgavene mellom oss, og det er motiverende å kunne krysse av i tur og orden.

 

Skrive på telegrammer, klargjøre campingvogna for tireisende gjester, klippe plenen, vaske hus, kopiere allsanger, gå til frisør, montere og pynte kransekake, vaske biler, hente duker og kaker, kjøpe blomster etc etc. Du vet. Mye av det må jo gjøres i siste liten, men jeg har virkelig hengt i på jobben de siste ukene og tar fri mesteparten av neste uke, så jeg tror jeg/vi skal kose oss med innspurten.

 

Jeg tror dette blir bra. Er veldig fornøyd med festlokalene (skal ha koldtbord ett sted og kaffe et annet), serveringspersonale, bordpynt og alt. Og vi har via menighetsrådet engasjert oss litt i kirkens forberedelser også, så nå tror jeg seremonien er godt forberedt. Jeg tror også datteren vår gleder seg til å være midtpunkt. Hun er nydelig i sin nye grønne nordlandsbunad og ser fram til å få ta den i bruk. Og så er hun vel spent på hva taler og sanger kan bringe...

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt sant- dette er virkelig tilrettelagt!

 

Og den grønne nordlandbunaden er bare nydelig! Jeg ser det for meg, av flere grunner - for om to år er det min datter sin tur, da skal hun konfirmeres i sin grønne nordlandsbunad! Min mann sin familie kommer fra Helgelandskysten- den vakreste kyststripen i landet- syns nå jeg!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

svusj: Helt enig i det du skriver om Helgelandskysten! Urettferdig at den har kommet sånn i skyggen av Lofoten.

 

Vi var på sykkelferie på Helgelandskysten for noen år siden, og det var FANTASTISK!

Gjennom jobben min har jeg også fartet en del rundt på Helgeland. Det er tungvindt med alle båtforbindelsene, men ellers en ren nytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei, alle sammen

 

Det ble ei effektiv helg, der hele familien deltok i diverse konfirmasjonsforberedelser. Nå har vi vasket begge biler inni og utenpå, gjort campingvogna klar til tilreisende gjester, strøket bunadskjorter og duker, skrevet på alle telegrammer, pakket inn gaver til de som skal ha det, laget bordkort og tatt litt ekstra vaskesjau i huset (enda vi ikke skal feire noe særlig hjemme, bare etterpåkaffe på mandag. Men det er greit med et påskudd, så blir det gjort)

 

Datteren vår har lenge ønsket å få håret proft satt opp av frisør. Heldigvis hadde vi bestilt prøvetime til frisering sist tirsdag, og det ble sant å si ikke særlig bra. (Og det skal sies at frisøren hadde prøvd å snakke henne fra det!) Hun har et veldig tykt og flott hår, og toppen ble altfor damete til henne, pluss at vekta på håret gjorde at det hele sklei ut av fasong etter kun kort tid. Søndag tok mor saken i egne hender. Jeg fikk til en flott frisyre med kinafletter langs sidene, og så satte jeg endene av håret opp i en topp. Hun ble utrolig fin - tenåringsvakker, ikke damete - så nå har vi bestemt oss for å gå for den varianten. Putter noen kunstige hvitveis inn i flettene, så blir det bare knallfint til bunaden!

 

Under "eventuelt" på gjørelista hadde jeg å kjøpe og plante ut noen sommerblomster. Lørdag anså jeg at vi lå så godt an at jeg tok sjansen på å kjøpe noen planter. Det ble veldig koselig rundt trappa med litt gilde farger. Håper alt har overlevd natta, for snøen lå LANGT ned i lia, og det var skitkaldt å gå til jobb i piratbukse. Hmpf. Kan noen vennligst skru på varmen her??

 

Sent i går kveld ble jeg rammet av et lyrisk anfall, og da ble det jaggu meg skrevet en sang også. Pluss at jeg har sirklet inn noen bra allsanger til selskapet. Forslag mottas for øvrig med takk.

Så langt har vi tenkt på "Din tanke er fri" og "Til ungdommen", pluss en litt morsom bordbønn som brukes i speideren (konfirmanten er speider). Dette med bordvers er ikke noe vi vanligvis bruker - jeg vil bare skremme blodomløpet i gang hos gjestene... :-) Thank you Lord for giving us food...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuskemor

Jeg fikk lyst å legge inn en hilsen til deg...

 

Vi har hatt konfirmasjon i helgen. Kjempekoselig! Dårlig vær, men hva gjør vel det når konfirmanten strålte som en sol! Han var flott i ny stripet dress, skjorte og slips i syrinfarge :-)

 

Han valgte humanistisk konfirmasjon og jeg må si at det var en flott seremoni. Men det jeg egentlig tenkte å si var at sangen "Din tanke er fri" var en nydelig sang :-) - ett godt valg! Morsomt det med bordvers, våre gjester hadde nok satt maten i halsen da :(

 

Lykke til videre i forberedelsene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp da er jeg tilbake.. begynner å bli lei dette slanke greiene jeg allså hehe men jeg har ikke gått opp alle kg jeg gikk det å takk og lov for det :(

Så flink du har vært som har klart å holde vekten så lenge er stolt av deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Så hyggelig at du stakk innom her, bella.

Om en stund har du nådd ditt mål - da kan vi hjelpe hverandre å holde vekten.

 

Husk at bak min "suksess" med endelig å holde vekten, ligger mange års vektmessig berg-og-dalbane. Jeg nådde bare plutselig et punkt hvor jeg ikke orket å styre mer med vekten. Nå SKULLE jeg holde meg der jeg trives. Det har gått nokså greit, men ikke uten tro og tvil og små tilbakefall ;-)

 

Det viktigste er at man ikke tillater seg å gi opp.

 

Og jeg håper vi kan gi lyd i hverandres tråder dann og vann.

 

Godnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for dette forumet, for jeg merker at det er med på å holde meg i ørene! Tilnærmingen min til "hold vekten" er ganske usystematisk...men jeg har innsett at det nok likevel er måten jeg får det til på! Og det er nok det alt sammen handler om- å finne sin måte og stole på den! Og som du sier, fullfres; man kan ikke tillate seg å gi opp! Og som jeg har sagt før; jeg skal innrømme det her inne med en gang jeg føler at jeg "mister taket"...for det er jo virkelig da vi trenger hverandre!!

 

Det høres ut som dere har alt under kontroll mht konfirmasjonen- så kjekt! Vi hadde etpar litt barnslige sanger også- det var faktisk koselig- bla sang vi "Det lå en pjokk og lukte"- den passer kanskje bedre for en gutt, da....

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hei svusj.

Det kan virke som vi griper stabiliseringen an på ganske lik måte. Uspesifisert mer av ditt og datt, og litt skjerping innimellom.

Enig med deg - man må nok finne en metode som passer til den personen man er, hvis det skal holde i det lange løp. Og det skal det jo! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Allsangene er klare. Det blir "Menuett i mai" (omdøpt til menuett i juni, siden konfirmasjonen holdes 1. juni...) og "Din tanke er fri". I tillegg min sang til konfirmanten, den går på melodien til "Eg veit ei lita jente". Dessuten en tulle-takk-for-maten sang og den tidligere nevnte bordbønna. Tror det blir bra.

En av gjestene er pianolærer, så akkompagnement får vi også. Og mange av gjestene er flinke til å synge/glade i å synge. Jeg syns taler og allsang hører med til såpass store feiringer. Da blir det mer enn et kaffeslabberas.

 

Ellers silregner det her, og vi har sju iskalde varmegrader. Så nå håper jeg noen snart kan skru på sommervarmen OG stenge dusjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...