Gå til innhold

Prosjekt Hold Vekten


Gjest fullfres

Anbefalte innlegg

Og lykke til med feiring! -det er veldig kjekt å gjøre stas på barna med bursdagsfeiring!! :-)

 

Fellesskapet her inne er veldig viktig for meg- jeg merker faktisk at jeg har dere i bakhodet hvis jeg er i ferd med å skeie ut! Men bare det å del tanker rundt vekt opp- og nedgang og utfordringer ift det er veldig godt' date=' syns jeg! Da jeg var tenåring snakket vi UTROLIG mye om vekt og slanking. Men etter at jeg ble voksen har jeg ikke hatt lyst å ha det som tema-jeg vet igrunnen ikke hvorfor. Men når jeg "snakker" her inne merker jeg jo at jeg trenger å dele tanker om temaet...det er viktig for meg, rett og slett!!

 

Så takk for at dere er her alle sammen! :-)[/quote']

 

Kunne ikke vært mer enig, svusj: Det er kjempegodt at vi har hverandre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 572
  • Created
  • Siste svar

Da er helga tilbakelagt, og det ble en vellykket feiring av husets nyslåtte tenåring.

 

Særlig jentefesten på lørdag ble fin, med en rikholdig tapasbuffet, festbowle, pent dekket bord og BARE greie gjester. De er utrolig søte - gleder seg sånn til å komme på fest hos oss for der "slipper" de å se film. I stedet forbereder vi leker, som de deltar i med liv og lyst. Selv så store som de er, foretrekker de at vi voksne er hjemme. Mens de sitter til bords holder vi oss unna, men de vil gjerne ha vår hjelp til å regissere leker og konkurranser.

 

Lekene denne gang var lakrisslurpekonkurranse - alle står i ring med hver sin lakrislisse i munnen og hendene på ryggen. Så gjelder det å få i seg lakrislissen fortest mulig.

Vi hadde også karamellstafett. Gjestene deles i to lag som står på linje. Førstemann i hver rekke får på seg tykke, tovede votter OG får en gammeldags smørbukk-karamell som skal pakkes ut fortest mulig UTEN å ta tennene til hjelp. Når karamellen er pakket ut, puttes den i munnen og vottene går videre til nestemann på laget, som skal pakke ut sin karamell. Stressende og veldig morsomt.

 

Vi hadde også forberedt en quiz - "Hva vet du om bursdagsbarnet?" Der stilte vi ulike ja og nei-spørsmål av mer og mindre sannsynlig karakter. (Har X vært i narkose? Klippet X en stor hårtjafs av søsteren mens hun sov? Har X noen gang vært på tv?)

Vi hektet også på noen spørsmål av typen: "Hvordan man man merke at X er sint?", "hva er den verste grønnsaken X vet?", "hvilken øyenfarge har X" osv.

I denne leken er det viktig at de aller nærmeste vennene blir fordelt på ulike lag, for de har unektelig en fordel.

 

Gode, gamle appelsindansen er også en slager - du vet der man deler gjestene i par og de skal danse med en appesin mellom seg uten å berøre appelsinen med hendene. Da danser de med liv og lyst til "Romeo" og "Nå skal vi skilles Johanne"!

 

Til slutt var det mørkegjemsel. Vi slo av ALT lys i huset og lot dem gjemme seg hvor de ville. Mannen min skulle prøve å finne dem, og det var IKKE lett.

 

Alt i alt en super feiring av ei super jente. Jeg er SÅ takknemlig for at vi fikk unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en flott bursdagsfeiring, og takk for tips angående leker. Mener jeg har lest at du har skrevet om det tidligere, men om det var på denne tråden eller ikke, kan jeg ikke huske. Har du flere tips kanskje? Til de som er litt yngre? Jeg er bare ikke noe kreativ på denne måten desverre.

 

Vi skal alle være takknemmelige for barna våre. Og personlig er jeg veldig takknemmelig for muligheten vi fikk til å adoptere:)

 

Ha en flott og sunn uke

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en flott bursdagsfeiring' date=' og takk for tips angående leker. Mener jeg har lest at du har skrevet om det tidligere, men om det var på denne tråden eller ikke, kan jeg ikke huske. Har du flere tips kanskje? Til de som er litt yngre? Jeg er bare ikke noe kreativ på denne måten desverre.

 

Vi skal alle være takknemmelige for barna våre. Og personlig er jeg veldig takknemmelig for muligheten vi fikk til å adoptere:)

 

Ha en flott og sunn uke

 

Klem fra Smallgirl[/quote']

 

Ja, unger er en stor gave, enten de kommer inn i livet på den ene eller den andre måten. Jeg har lett for å bli glad i andres unger også, og savner faktisk den tiden da de myldret inn og ut av huset vårt og trengte hjelp med alt fra snyting til smøring av brødskiver... :-)

 

 

Jeg har sikkert skrevet om de samme selskapslekene før - de jeg nevnte er noen gjengangere hjemme hos oss.

 

Leker for yngre barn:

Gjemsel i et fremmed hus er spennende. Er det noen rom de ikke får lov å gå inn i er det bare å gi beskjed om det.

 

Å bygge tårn av marsmallows og tørr spagetti er spennende. Her setter vi sammen lag med tre-fire unger og vinnerlaget er de som får det høyeste byggverket som står av seg selv.

 

Vanndrikkeleken er morsom: To konkurrenter sitter på hver sin side av bordet. De har hver sin terning, hvert sitt fulle vannglass og hver sin teskje. På bordet midt mellom dem ligger en hatt/lue. Så snart én har slått 6 på terningen, får han/hun ta på seg lua. Så lenge man har lua på hodet får man drikke/spise vann med teskje. Når motparten slår 6, røsker han lua til seg og begynner å drikke. Det blir hyppig skifte av lue, mye fliring og litt søl. Men det er jo bare vann. Vinneren er den som først har fått i seg alt vannet.

 

Stolleken er også morsom (én stol for lite - man går rundt og rundt mens musikken spiller, og skal sette seg ned straks musikken stopper), og ballongdans (man binder en oppblåst ballon rundt ankelen. Målet er å tråkke i stykker de andres ballong, og berge sin egen).

 

Henteleken er også gøy, men tar gjerne helt av... Gjestene deles i to lag. En person leder leken, og ber om at lagene henter ulike ting. Det kan være for eksempel ei klokke, en sko, en vedkubbe, en penn, en mobil, en nøkkel, en serviett el.l. Laget får ett poeng hver gang de er de første til å levere.

 

Vi har også komponert en hjemmevariant av "Beat for beat". Gjestene deles i to lag. Lekens leder sier et ord, og så er det om å gjøre for lagene å være først til å sprette opp og synge en sang som inneholder ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips her- dette kommer jeg til å bruke når vi snart skal ha bursdagsfeiring for elleveåringen vår! Ja, jeg er enig med deg- det er helt utrolig hvor godt barn liker å leke i bursdager, og hvor kjekt det er å legge til rette for den leken!

 

Jeg syns det går noenlunde greit med maten om dagene. Litt vanskelig å beregne i helgen- da var vi på en liten storbyferietur hele familien. Fokuset blir jo ikke på vekt da- det viktige er at alle koser seg....men for bare en helg spiller det ingen rolle! Men jeg tror etterhvert at jeg har lært meg å spise litt mindre-!? Jeg tenkte på det da vi var ute og spiste- tidligere lot jeg aldri det være mat igjen på tallerkenen min på restauranter. Jeg liker best å spise opp maten min nå også, men jeg lar "magen" bestemme....er jeg mett, blir mat liggende igjen! :-)

 

-ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Her er det jo bare å velge å vrake :)

 

Denne gangen ser det ut til å bli ett leid lokale, siden menge har begynt å be hele klassen. og da ønsker datteren min å gjøre det samme. Men det var nok å ta av, så da er det bare å plukke ut de som jeg føler er best der. Der ser i tillegg ut som om vi får spillt discomusikk der ;)

 

Håper du får en flott uke

 

Klem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Morsomt hvis noen av bursdagstipsene kan komme til nytte!

 

Her går det egentlig så som så. Jeg nevnte i et tidligere innlegg at det har oppstått noe uvennskap i familien. Det er til tider ganske tilspisset, og preger meg nok mer enn jeg vil innrømme. Det er såpass ille at noen har sluttet å hilse på meg og mannen min, og én av dem unnlot også å komme i yngstejentas selskap. Ikke verdens mest modne reaksjon, akkurat, fra voksne folk.

 

Jeg sliter med å konsentrere meg på jobb, har bare lyst til å sove på fritiden (for å slippe å tenke). Jeg har også kjørt litt ut i grøfta mht overspising av snop og snacks, og trimmet lite.

 

Får vel satse på at ting roer seg med tiden.

 

Og dette med vekta får jeg bare prøve å jobbe med så godt jeg kan, fra dag til dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit for minstejenta- og for dere! Sånt går jo faktisk ikke an fra voksne folk, jeg er enig med deg....men dessverre oppfører noen seg sånn likevel!

 

Uvennskap er alltid vondt og vanskelig- jeg syns ikke det er det minste rart at det preger deg! -og siden trim er et overskuddsfenomen er det nok lett for at det blir mindre ork til det....men hvis du likevel klarer å få tatt bare en liten tur :-) ikke lang, og ikke hard- men kanskje sammen med et menneske det kan være godt å være sammen med? -enten du orker å prate om tingene eller ikke....?

 

Jeg har tro på at du klarer å holde spisingen i sjakk selv om du har "kjørt litt i grøften"! Det gjør ikke noe med en utskeielse...bare den er mulig å begrense!

 

God klem til deg fra meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Så leit for minstejenta- og for dere! Sånt går jo faktisk ikke an fra voksne folk' date=' jeg er enig med deg....men dessverre oppfører noen seg sånn likevel!

 

Uvennskap er alltid vondt og vanskelig- jeg syns ikke det er det minste rart at det preger deg! -og siden trim er et overskuddsfenomen er det nok lett for at det blir mindre ork til det....men hvis du likevel klarer å få tatt bare en liten tur :-) ikke lang, og ikke hard- men kanskje sammen med et menneske det kan være godt å være sammen med? -enten du orker å prate om tingene eller ikke....?

 

Jeg har tro på at du klarer å holde spisingen i sjakk selv om du har "kjørt litt i grøften"! Det gjør ikke noe med en utskeielse...bare den er mulig å begrense!

 

God klem til deg fra meg :-)[/quote']

 

Tusen takk for oppmuntring, svusj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at vi har hverandre også! Selv om det er vekt og mat som er fellesnevneren, minner det du skriver meg på at vi er hele mennesker. Vektproblematikken henger naturligvis sammen med resten av livet vårt...og når det "butter imot" er det veldig lett å ty til mat eller godterier. Vekt og mat kan synes veldig lite viktig når man sliter på andre arenaer.

 

Jeg ønsker deg en fin dag!:-)

 

-klem-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg Fullfres! Sånne ting tar virkelig på ja, det er jo så trist også. Håper du har noen gode personer å snakke med om dette, for det kan nok trenges. Så håper jeg du får til det med spisingen og at du kanskje kommer deg ut på noen turer hvertfall. Det hjelper jo på humøret også.

 

Stå på,

du skal nok klare det!!!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Takk til deg også, kess, for vennlige ord! :-)

 

Er litt lettere i humøret i dag, og kjenner meg mer energisk og fokusert på jobb. Må prøve å få unna en del av det som har blitt skadelidende de siste dagene...

 

Til helga blir det hyttetur, mest for å få utført litt småsnekring innendørs, men turen tar en time både opp og ned, så da blir det i hvert fall litt mosjon og frisk luft. Vi drar sammen med en annen familie, så da blir det også avveksling og noe annet å tenke på. Gleder meg til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Jeg leser i forskjellige tråder at vi er mange som misliker husarbeid. Men det må jo gjøres... Og noen forbrente kalorier blir det også i løpet av ei uke - bonus!

 

I huset vårt bor mannen min, jeg og våre to døtre på 13 og 14. De tre sistnevnte har et felles talent, nemlig å slippe det vi har i hendene akkurat der vi brukte det sist. (Mannen min er utrolig ryddig av seg!).

 

Det blir mye uspesifisert smårot av slikt. Hårkliper, hårstrikk, ukeblader, påbegynte bøker, strikketøy, mobiltelefoner, skjerf, jakker, penner etc som ligger overalt der hvor de ikke skal ligge. Pluss litt større forekomster av hobbyutstyr etc som vi lar stå fordi vi "snart" skal fortsette...

 

Flere ganger i uka gjennomfører vi Plukkerunde. Da setter jeg kjøkkenuret på for eksempel 10 minutter (det er som regel nok), og pisker alle i gang samtidig med å gå fra rom til rom, plukke med seg alt man har lagt fra seg, og få det på rett plass.

 

Ufattelig billig tricks, men det virker!

(Ekstra effektivt er det hvis vi bruker de siste ti minuttene før vi skal se et tv-program, eller hvis jentene får beskjed om at de ikke får røre pc-en før de har tatt plukkerunden)

 

Plukkerunde anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og helt sikkert motiverende også. Vi har det samme "talentet" i vår familie- den eneste som er ryddig hos oss er minstemann på ti! (stakkars jente- hun lever i den rotefamilien og blir frustrert av rot....)

 

Dette er jo en form for konkurranse...nesten...så da tror jeg at mine konkurranseinnstilte medbeboere skal kjenne seg motivert!

 

-takk for tipset! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallgirl

Det er så trasig at enkelte voksne kan oppføre seg på den måten, iallfall når det går utover barna :mad:

Men det er også trasig for det voksne. Vi vet jo hvor lite som skal til for hver enkelt for at ting skal bikke over i forhold til mye mat og snop ( alle har selvfølgelig forskjellig grense da), og hvor lett enkelte av oss har for å ty til det.

 

Flott å se at humøret er litt lettere i dag. og at du kanskje kan "få hjelp" til å la være å tenke så mye på det i helgen. I tillegg får du nok en fin tur til og fra hytta.

 

Håper du har motivasjon og ork til å fortsett å spise sundt, og få trimmet litt, så ordner det med vekta seg ;)

 

Oppmuntringsklem fra Smallgirl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

I går oppdaget jeg en plakat om at det skal startes pilates-gruppe på nærmeste tettsted. Tidligere har tilbudet vært fire mils kjøring hjemmefra, og det har jeg bare ikke giddet. Men nå blir det knappe to mil å kjøre, så jeg har meldt meg på.

 

Har en idé om at pilates vil være bra for meg, som både sliter med diverse muskelondter, hodepine og generelt lav kroppsbevissthet. Jeg gleder meg i hvert fall til å prøve noe nytt.

 

Gruppa kom i gang denne uka, så jeg gikk glipp av aller første timen, men instruktøren mente det skulle gå fint likevel.

Nybegynnerkurset går over ti uker, med én fellestrening i uka.

 

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg er veldig flott for deg da! Det er en kjempeflott trening for dem som trenger å trene den stabiliserende muskulaturen- med mye muskelvondt og lav kroppsbevissthet er det sikkert viktig å trene den! Jeg trener den stabiliserende muskulaturen også- i et apparat som jeg i farten ikke husker navnet på. Jeg har aldri før hatt så sterke magemuskler!

 

Syns det høres ut som du har det bedre...!? Det er itilfelle veldig bra!

 

Riktig god tur til fjells!! Ønsker dere en flott helg!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja pilates er helt klart veldig bra for mange ting. Første gangen jeg prøvde begynnte jeg å gråte mens jeg lå der og skulle avspenne etterpå. Det bare kom helt ukontrollert, så jeg hadde nok fått kontakt med noe innestengt der ja.......

 

Jeg trener ikke pilates nå, men tenker stadig at jeg kanskje skal begynne med det eller yoga igjen. Men så er det den "avtaleskrekken" min da..............Det er så utrolig deilig å slippe og ha klokkeslett å forholde seg til, og bare kunne dra og trene når det passer meg. Så det blir visst styrke inntil videre her, men hvis jeg merker at jeg begynner å sluntre unna får jeg vurdere noen "partier" igjen. Det forplikter jo litt mer.

 

Ha en sunn og fin mandag

her skinner sola!!!!!;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
tror jeg er veldig flott for deg da! Det er en kjempeflott trening for dem som trenger å trene den stabiliserende muskulaturen- med mye muskelvondt og lav kroppsbevissthet er det sikkert viktig å trene den! Jeg trener den stabiliserende muskulaturen også- i et apparat som jeg i farten ikke husker navnet på. Jeg har aldri før hatt så sterke magemuskler!

 

Syns det høres ut som du har det bedre...!? Det er itilfelle veldig bra!

 

Riktig god tur til fjells!! Ønsker dere en flott helg!:-)

 

Hei svusj. Ja, jeg er ikke så nedfor og bekymret som jeg var på det verste, og hytteturen ble en kjærkommen avveksling. Vi hadde det veldig hyggelig, og fikk gjort mye nyttig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres
Ja pilates er helt klart veldig bra for mange ting. Første gangen jeg prøvde begynnte jeg å gråte mens jeg lå der og skulle avspenne etterpå. Det bare kom helt ukontrollert' date=' så jeg hadde nok fått kontakt med noe innestengt der ja.......

 

Jeg trener ikke pilates nå, men tenker stadig at jeg kanskje skal begynne med det eller yoga igjen. Men så er det den "avtaleskrekken" min da..............Det er så utrolig deilig å slippe og ha klokkeslett å forholde seg til, og bare kunne dra og trene når det passer meg. Så det blir visst styrke inntil videre her, men hvis jeg merker at jeg begynner å sluntre unna får jeg vurdere noen "partier" igjen. Det forplikter jo litt mer.

 

Ha en sunn og fin mandag

her skinner sola!!!!!;):)[/quote']

 

Heisann kess

Oi, kan pilates gi slike utslag... Og jeg som er så hyperspent og bærer på så mye for tiden... Jaja, noen sjanser får man ta. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fullfres

Hyttehelga ble ren mentalhygiene. Det var nesten uvant å høre latteren min, så jeg tror jeg har ledd lite i det siste!

 

Nå er høsten uomtvistelig kommet. Det er nesten ingen blader igjen på trærne, og nå meldes det kuldegrader utover uka. Jeg kjente det rundt anklene i morres at jeg blir nødt til å kjøpe meg tykkere strømper hvis jeg skal fortsette å gå i piratbukse og lave sko... :-)

 

Ønsker alle ei finfin, sunn og glad uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...